(§eiuid DE LIEFDE TOT ZIJN GROND Bloesemrit 1974 IS EEN IEDER AANGEBOREN! Jongerenaktiviteiten Voorlopig: Onder redaktie van: Secretariaat ZLM - Goes Sinds 1971 maar in feite al vanaf 1969 hangt als een dreiging boven West-Brabant de vestiging van een tweede nationale luchthaven. Immers in 1971 werd bekend dat de commissie Planologie Luchtvaartterreinen beter bekend als de commissie Falkenhagen tot de slot som was gekomen dat vijf vestigingsplaatsen voor een dergelijke luchthaven geschikt waren, n.l. Markerwaard, Leerdam, Dinteloord, Maasvlakte en de kop van Goeree. Sindsdien is een andere commissie ingesteld, die deze mogelijke vestigingsplaatsen nader bestuderen zou en eind december 1973 hiervan rapport zou uitbrengen. Tot op heden heeft de commissie Seger nog geen rapport uitgebracht. Volgens de laatste berichten zou dit nu ge schieden half juni a.s. Tegelijkertijd zal dan ook de kosten-batenanalyse klaar zijn, welke door het Centraal Planbureau wordt gemaakt omtrent de vraag of een tweede nationale luchthaven noodzakelijk is. In het kort zullen wij nader ingaan op enkele belang rijke aspekten van een dergelijke vestiging: 1) ruimtebeslag; 2) geluidshinder; 3) milieufaktoren; 4) energiecrisis; 5) inspraak. Een startende Jumbo-jet geeft naast enorme geluidshin der ook een milieuverontreiniging aan uitlaatgassen, ge lijk aan die van 6750 auto's! RUIMTEBESLAG West-Brabant waartoe ook Fijnaart, Willemstad, Dintel oord, Steenbergen en De Heen .behoren, kent vooral in de streek ten noorden van de Mark, Dintel grootschalige landbouwbedrijven, met grond van Westeuropees for maat. Een luchthaven nu zou een ruimtebeslag geven van 40 a 50 km2i (4000 a 5000 ha) met beïnvloedingsge- bieden van ruim 10 km vóór en achter de startbanen. Prof. dr. H C. Kuiler, vervoerseconoom aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam en nauw betrokken bij allerlei studies over deze problematiek, zei twee weken geleden te Roosendaal dat het bij een luchthavenvestiging ging om 90 km2 9000 ha)! Een dergelijk groot ruimtebeslag zou naar onze mening inhouden dat de landbouw op het zeekleigebied in West-Brabant verdwijnt. Temeer daar reeds ruim 2600 ha vruchtbare landbouwgrond werd geofferd voor het industrieterrein Moerdijk. En dan te bedenken dat het streekplan West-Brabant in 1970 aangenomen als uitgangspunt heeft voor het beleid, dat de grootschalige landbouwgebieden (in Op 1)1 mei werd in samenwerking met MAC. de Be- velanden de Bloesemrit verreden. De deelname was zeer goed wat betreft de autoclub, maar de P.J.Z.-leden lieten grotendeels verstek gaan. Deze rit ging dan ook van start met slechts zeven deel nemers van de P.J.Z. Misschien kwam het door de Sport en de Kulturele selectie die in Lochem plaatsvond. La ten we het daar maar op houden. Maar de opkomst van de P.J.Z.-leden was wel zeer triest te noemen! De wisselbeker, beschikbaar gesteld door de P.Z.C., ging dan ook naar het eerste P.J.Z.-lid in de totale rang schikking, nl. de heer W. van Nieuwenhuyze uit Oost- kapelle met als kaartleester mej. E. Baarens uit Krui- ningen.. In de totale rangschikking werden zij No. 11. Hier volgt de verdere uitslag: 2. (20) C. J. de Jonge/ mej. A. Moerdijk, te 'sHeer Abtskerke; 3 (25) Mej. B. van Dis/G. v. d. Knaap; 4. (28) P. A. de Jonge/Diele- man, te Wemeldinge; 5. (32) G. Hamelink/G. Torenaar, te Wemeldinge; 6. (41) J. M. de Jager/M. C. Steyn, te Lewedorp; 7. (45) R. Luteyn/mej. N. Steendijk, te Nisse. Hopend volgend jaar meer deelnemers!!! Vice-Voorzitter, C. H. v. d. MAAS. de noord-westhoek) in tact moeten blijven! Dus zo min mogelijk doorsnijdende wegen, leidingen bij voorkeur in leidingstraten en concentratie van de stedelijke be bouwing. Een goed uitgangspunt! De praktijk blijkt an ders. Immers, ook de voortdurend snelle groei van de dorpen slokken heel wat hectare grond op. En er schijnt nog geen einde aan de bestemmingsplannen gekomen te zijn. Dorpen als De Heen, Dinteloord, Fijnaart en Wil lemstad komen bij vestiging van een luchthaven in een onhoudbare positie. Dit houdt o.m. in dat circa 50.000 mensen dienen te verhuizen. Hiermee komen wij dan op het punt van de geluids hinder. In juni 1967 bracht (alweer) een commissie on der leiding van prof. Kosten een rapport uit over ge luidshinder door vliegtuigen. De commissie had in ge noemd rapport getracht de geluidsoverlast uit te druk ken in „meetbare" grootheden. Daartoe werd de z.g. kos teneenheid ingevoerd. Deze commissie is tot de slotsom gekomen dat een geluidshinder van 45 kosteneenheden aanvaardbaar is. Dat wil zeggen dat het toegestaan wordt dat voor 1/3 deel van de bevolking de grens van het toelaatbare wordt overschreden. Met andere woor den 1/3 deel van de bevolking mag last en hinder on dervinden. 45 Kosteneenheden willen ook zeggen: dat 58 van de bevolking gesprekstoring ondervindt, waarvan 27 vaak; dat 33 van de bevolking in de slaap wordt ge stoord, waarvan 12% vaak, en dat 66 van de bevolking soms angst heeft. Om wat meer direkte voorbeelden te geven: blijvende verstoring van de nachtrust met alle scha delijke gevolgen vandien verstoring onderwijs in scholen; minder prestaties op werk en scholen; angst bij jonge en zelfs oudere kinderen, die schrik ken in hun spel, en men komt niet meer tot rust. MILIEUFAKTOREN Tot nu toe zijn deze faktoren niet of nauwelijks be trokken bij de studies. Naast de belevingswaarde van het landschap speelt een grote rol de herkenbaarheid van de streek of ons dorp. Weten waar ze zijn. Ons thuis voelen. Ofwel hetgeen wij in de aanhef chreven: „De liefde tot zijn grond is eenieder aangeboren". Immers bij vestiging verdwijnen niet alleen onze mooie polders maar ook de Barend, Potmarkreek, de Kreek by Dinteloord, Roode Wiel, Kruisbeek ,de Amer, P.J.Z. West Zeeuws-Vlaanderen ledenvergadering, hedenavond (31 mei) bij „Chez René" te Oostburg. Aan vang 20 uur. Bestuursverkiezing, jaarverslagen sekreta- ris en penningmeester en inspraak over de samenstel ling van het jaarprogramma, zijn enkele punten van de agenda. FEESTAVOND P. J. Z. Vanavond (vrijdag 31 mei) wordt er door de P.J.Z. een feestavond georganiseerd in paviljoen „De Heide" te Bergen op Zoom. De muziek wordt verzorgd door „The Awilto's". Aanvang 20.30 uur... Entreé-prijs 2,50 Introducé's zijn welkom. STUDIEREIS NAAR POLEN Van 23 augustus tot 4 september organiseert de Stich ting Uitwisseling en Studiereizen voor het platteland een studiereis van 14 dagen naar Polen. De reis zal per bus worden gemaakt en de kosten zullen ongeveer ƒ490, bedragen. Wanneer nog subsidie wordt verkregen wordt dit beduidend lager. Het accent by deze reis zal op agra rische onderwerpen liggen maar ook de toeristische as pecten worden niet vergeten. Maximum leeftijd ca. 35 jaar. Opgave en inlichtingen P.J.G.N.,-sekretariaat - Den Haag, tel. 070—512541. de St. Antoniegorzen, de slikken en grienden tussen Willemstad en Klundert, het Langewater, het gebied ten N.W. van Bergen op Zoom, de Schorren van De Heen en de Rietkreek. Niet alleen deze gebieden maar ook de vo gels zullen een ander heenkomen dienen te zoeken. Maar ook de kuituurlandschappen op de kleibodem, het jonge polderland. Dit alles verdwijnt of verschraalt. Bo vendien stoot één Jumbo-jet naast geluid ook nog ver brandingsgassen uit gelijk aan 6750 auto's! ENERGIECRISIS Wat heeft dit er mee te maken? Wél, de bezettings graad van de vliegtuigen is inclusief het charterverkeer 50 Meestal zijn in de lijntoestellen nog geen 25% van het aantal zitplaatsen bezet. Wat zou bijvoorbeeld een verhoging van de bezettingsgraad tot gevolg hebben? Als we de bezettingsgraad eens opvoerden verplicht van 50 tot 7'5%? Dan zou 1/3 van het aantal vluchten wegvallen, niet nodig zijn. Dus de noodzaak van een tweede nationale luchthaven zou daarmee niet meer be staan. In verband met het schaarser worden van onze energiebronnen lijkt het zinvol in dit verband te wij zen op berekeningen welke in Amerika zijn gemaakt. Indien op de Amerikaanse vluchten 3 langzamer ge vlogen zou worden dan zou zulks een besparing geven van 800 miljoen liter vliegtuigbrandstof. Als de bezet tingsgraad omhoog zou gaan van 52 naar 00 zou dit ruim 5 miljoen liter vliegtuigbrandstof besparen. Naar onze mening zou het aanbeveling verdienen in dien over dit soort maatregelen eens internationaal overleg op gang werd gebracht. In Amerika blijkt dat het aantal vliegbewegingen overigens is teruggelopen met 35 De K.L.M. verwacht voor Sc: iphol in 1974 20 minder vliegbewegingen. Dit alles als gevolg van de energiecrisis en de stijging van de vliegprijzen. INSPRAAK Tot nu toe is er bar weinig inspraak van de bevol king geweest. Wél wordt veel druk uitgeoefend door de Kamers van Koophandel uit Brabant en Rotterdam, door Provincie Zuid-Holland, door de gemeente Rotter dam, door de zgn commissie-Polak, die alle voorstan der zijn van een luchthaven in West-Brabant. Op deze instanties heeft de burger geen vat. Ze zijn ongrijpbaar. Uitgangspunt bij deze hele problematiek is, dat de luchthaven Schiphol in 1983 vol zou lopen. Dan dient er dus, zeggen deze instellingen, verhangende ac- comodatie te zijn. Maar deze instanties houden geen rekening omtrent bezettingsgraad en het verminderde aantal vliegbewegingen daardoor. Wel is de beslissing of er een luchthaven komt en zo ja, waar, onderworpen aan de inspraak-procedure van de planologische kernbeslissingen. De rapporten zul len ter inzage worden gelegd en men kan dan binnen twee maanden middels schriftelijke reacties zijn of haar mening kenbaar maken danwel op de daartoe te houden hoorzittingen. Half juni weten we meer. Tot dan hangt de dreiging van een vliegveld met alle gevolgen vandien boven West brabants zeekleigebied. Want inmiddels is wel uitgelekt, dat de uiteindelijke keuze zal gaan tussen de Marker waard en West-Brabant. Volgens de laatste berichten zou het kabinet in september a.s. (wellicht de derde dins dag) een beslissing over dfeze problematiek nemen. BEGIN E.E.G.-UITWISSELINGSPROGRAMMA (MET REISKOSTENVERGOEDING) Vanaf 8 juli kun je voor 3 of 6 maanden stage doen op een agrarisch bedrijf in een van de E.E.G.-landen. Tijdens deze stage is het de bedoeling dat je meewerkt op het be drijf van de boer of tuinder waar je geplaatst bent. Naa"t het werk heb je dan ook de tijd om eens rond te kijken in de omgeving en je maakt mee hoe die mensen wonen en wer ken in een ander E.E.G.-land. Aan het begin van het pro gramma word je uitgenodigd voor een bijeenkomst in Brus sel waar je geïnformeerd wordt over het funktioneren van de E.E.G» Aan het slot van de stage vindt, eveneens in Brus sel, er een* afgerond gesprek plaats. Periode: van 8 juli tot 7 oktober of tot 16 december. Kosten: Bemiddelingskosten 50, De reiskosten van je woonplaats tot je stageadres in het buitenland en terug worden door de Europese Commissie in Brussel vergoed. Voor het werk dat je doet, kun je een zakgeld van 50, per week verwachten boven kost en inwoning. Wanneer je tussen de 18 en 25 jaar oud bent en je hebt wat ervaring met agrarisch werk, kun je je opgaven voor 8 juni a.s. bij: Stichting Uitwisseling, Postbus 97, Bergen (N.H.), tel. 022083101 /3756. Het verslag van het P.J.Z. ledenweekend te Olsterwljk moet, in verband met de beschikbare plaatsruimte over staan tot de volgende week ALGEMENE VERGADERING VAN DE PLATTELANDS JONGEREN ZUID VRIJDAG 14 JUNI 1974 TE 19.30 UUR IN „DE KORENBEURS" TE BERGEN OP ZOOM AGENDA 1. Opening. 2. Kennismaking met de nieuwe secretaris, de heer K. Schipper. 3. Notulen van de vorige algemene vergadering. 4. Mededelingen en/of ingekomen stukken. 5. Financieel verslag over het boekjaar 1973. 6. Begroting voor het jaar 1974. 7. Bekrachtiging benoeming lid Hoofdbestuur. 8. PAUZE 9. Inleiding door de secretaris, de heer K. Schipper, over het onderwerp: JEUGD EN JONGERENWERK. 10. Gedachtenwisseling. 11. Rondvraag. 12. Sluiting.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1974 | | pagina 19