(§eiuid
DE LIEFDE TOT ZIJN GROND
Bloesemrit 1974
IS EEN IEDER AANGEBOREN!
Jongerenaktiviteiten
Voorlopig: Onder redaktie van: Secretariaat ZLM - Goes
Sinds 1971 maar in feite al vanaf 1969 hangt als
een dreiging boven West-Brabant de vestiging van een
tweede nationale luchthaven. Immers in 1971 werd bekend
dat de commissie Planologie Luchtvaartterreinen beter
bekend als de commissie Falkenhagen tot de slot
som was gekomen dat vijf vestigingsplaatsen voor een
dergelijke luchthaven geschikt waren, n.l. Markerwaard,
Leerdam, Dinteloord, Maasvlakte en de kop van Goeree.
Sindsdien is een andere commissie ingesteld, die deze
mogelijke vestigingsplaatsen nader bestuderen zou en
eind december 1973 hiervan rapport zou uitbrengen. Tot
op heden heeft de commissie Seger nog geen rapport
uitgebracht. Volgens de laatste berichten zou dit nu ge
schieden half juni a.s.
Tegelijkertijd zal dan ook de kosten-batenanalyse klaar
zijn, welke door het Centraal Planbureau wordt gemaakt
omtrent de vraag of een tweede nationale luchthaven
noodzakelijk is.
In het kort zullen wij nader ingaan op enkele belang
rijke aspekten van een dergelijke vestiging:
1) ruimtebeslag;
2) geluidshinder;
3) milieufaktoren;
4) energiecrisis;
5) inspraak.
Een startende Jumbo-jet geeft naast enorme geluidshin
der ook een milieuverontreiniging aan uitlaatgassen, ge
lijk aan die van 6750 auto's!
RUIMTEBESLAG
West-Brabant waartoe ook Fijnaart, Willemstad, Dintel
oord, Steenbergen en De Heen .behoren, kent vooral in
de streek ten noorden van de Mark, Dintel grootschalige
landbouwbedrijven, met grond van Westeuropees for
maat. Een luchthaven nu zou een ruimtebeslag geven
van 40 a 50 km2i (4000 a 5000 ha) met beïnvloedingsge-
bieden van ruim 10 km vóór en achter de startbanen.
Prof. dr. H C. Kuiler, vervoerseconoom aan de Erasmus
Universiteit te Rotterdam en nauw betrokken bij allerlei
studies over deze problematiek, zei twee weken geleden
te Roosendaal dat het bij een luchthavenvestiging ging
om 90 km2 9000 ha)! Een dergelijk groot ruimtebeslag
zou naar onze mening inhouden dat de landbouw op het
zeekleigebied in West-Brabant verdwijnt. Temeer daar
reeds ruim 2600 ha vruchtbare landbouwgrond werd
geofferd voor het industrieterrein Moerdijk.
En dan te bedenken dat het streekplan West-Brabant
in 1970 aangenomen als uitgangspunt heeft voor
het beleid, dat de grootschalige landbouwgebieden (in
Op 1)1 mei werd in samenwerking met MAC. de Be-
velanden de Bloesemrit verreden.
De deelname was zeer goed wat betreft de autoclub,
maar de P.J.Z.-leden lieten grotendeels verstek gaan.
Deze rit ging dan ook van start met slechts zeven deel
nemers van de P.J.Z. Misschien kwam het door de Sport
en de Kulturele selectie die in Lochem plaatsvond. La
ten we het daar maar op houden. Maar de opkomst van
de P.J.Z.-leden was wel zeer triest te noemen!
De wisselbeker, beschikbaar gesteld door de P.Z.C.,
ging dan ook naar het eerste P.J.Z.-lid in de totale rang
schikking, nl. de heer W. van Nieuwenhuyze uit Oost-
kapelle met als kaartleester mej. E. Baarens uit Krui-
ningen.. In de totale rangschikking werden zij No. 11.
Hier volgt de verdere uitslag: 2. (20) C. J. de Jonge/
mej. A. Moerdijk, te 'sHeer Abtskerke; 3 (25) Mej. B.
van Dis/G. v. d. Knaap; 4. (28) P. A. de Jonge/Diele-
man, te Wemeldinge; 5. (32) G. Hamelink/G. Torenaar,
te Wemeldinge; 6. (41) J. M. de Jager/M. C. Steyn, te
Lewedorp; 7. (45) R. Luteyn/mej. N. Steendijk, te Nisse.
Hopend volgend jaar meer deelnemers!!!
Vice-Voorzitter,
C. H. v. d. MAAS.
de noord-westhoek) in tact moeten blijven! Dus zo min
mogelijk doorsnijdende wegen, leidingen bij voorkeur
in leidingstraten en concentratie van de stedelijke be
bouwing. Een goed uitgangspunt! De praktijk blijkt an
ders. Immers, ook de voortdurend snelle groei van de
dorpen slokken heel wat hectare grond op. En er schijnt
nog geen einde aan de bestemmingsplannen gekomen te
zijn. Dorpen als De Heen, Dinteloord, Fijnaart en Wil
lemstad komen bij vestiging van een luchthaven in een
onhoudbare positie. Dit houdt o.m. in dat circa 50.000
mensen dienen te verhuizen.
Hiermee komen wij dan op het punt van de geluids
hinder. In juni 1967 bracht (alweer) een commissie on
der leiding van prof. Kosten een rapport uit over ge
luidshinder door vliegtuigen. De commissie had in ge
noemd rapport getracht de geluidsoverlast uit te druk
ken in „meetbare" grootheden. Daartoe werd de z.g. kos
teneenheid ingevoerd. Deze commissie is tot de slotsom
gekomen dat een geluidshinder van 45 kosteneenheden
aanvaardbaar is. Dat wil zeggen dat het toegestaan
wordt dat voor 1/3 deel van de bevolking de grens van
het toelaatbare wordt overschreden. Met andere woor
den 1/3 deel van de bevolking mag last en hinder on
dervinden.
45 Kosteneenheden willen ook zeggen:
dat 58 van de bevolking gesprekstoring ondervindt,
waarvan 27 vaak;
dat 33 van de bevolking in de slaap wordt ge
stoord, waarvan 12% vaak, en
dat 66 van de bevolking soms angst heeft.
Om wat meer direkte voorbeelden te geven:
blijvende verstoring van de nachtrust met alle scha
delijke gevolgen vandien
verstoring onderwijs in scholen;
minder prestaties op werk en scholen;
angst bij jonge en zelfs oudere kinderen, die schrik
ken in hun spel, en
men komt niet meer tot rust.
MILIEUFAKTOREN
Tot nu toe zijn deze faktoren niet of nauwelijks be
trokken bij de studies. Naast de belevingswaarde van
het landschap speelt een grote rol de herkenbaarheid
van de streek of ons dorp. Weten waar ze zijn. Ons
thuis voelen. Ofwel hetgeen wij in de aanhef chreven:
„De liefde tot zijn grond is eenieder aangeboren".
Immers bij vestiging verdwijnen niet alleen onze
mooie polders maar ook de Barend, Potmarkreek, de
Kreek by Dinteloord, Roode Wiel, Kruisbeek ,de Amer,
P.J.Z. West Zeeuws-Vlaanderen ledenvergadering,
hedenavond (31 mei) bij „Chez René" te Oostburg. Aan
vang 20 uur. Bestuursverkiezing, jaarverslagen sekreta-
ris en penningmeester en inspraak over de samenstel
ling van het jaarprogramma, zijn enkele punten van de
agenda.
FEESTAVOND P. J. Z.
Vanavond (vrijdag 31 mei) wordt er door de P.J.Z.
een feestavond georganiseerd in paviljoen „De Heide"
te Bergen op Zoom. De muziek wordt verzorgd door
„The Awilto's". Aanvang 20.30 uur... Entreé-prijs 2,50
Introducé's zijn welkom.
STUDIEREIS NAAR POLEN
Van 23 augustus tot 4 september organiseert de Stich
ting Uitwisseling en Studiereizen voor het platteland een
studiereis van 14 dagen naar Polen. De reis zal per bus
worden gemaakt en de kosten zullen ongeveer ƒ490,
bedragen. Wanneer nog subsidie wordt verkregen wordt
dit beduidend lager. Het accent by deze reis zal op agra
rische onderwerpen liggen maar ook de toeristische as
pecten worden niet vergeten. Maximum leeftijd ca. 35
jaar. Opgave en inlichtingen P.J.G.N.,-sekretariaat - Den
Haag, tel. 070—512541.
de St. Antoniegorzen, de slikken en grienden tussen
Willemstad en Klundert, het Langewater, het gebied ten
N.W. van Bergen op Zoom, de Schorren van De Heen en
de Rietkreek. Niet alleen deze gebieden maar ook de vo
gels zullen een ander heenkomen dienen te zoeken.
Maar ook de kuituurlandschappen op de kleibodem, het
jonge polderland. Dit alles verdwijnt of verschraalt. Bo
vendien stoot één Jumbo-jet naast geluid ook nog ver
brandingsgassen uit gelijk aan 6750 auto's!
ENERGIECRISIS
Wat heeft dit er mee te maken? Wél, de bezettings
graad van de vliegtuigen is inclusief het charterverkeer
50 Meestal zijn in de lijntoestellen nog geen 25% van
het aantal zitplaatsen bezet. Wat zou bijvoorbeeld een
verhoging van de bezettingsgraad tot gevolg hebben?
Als we de bezettingsgraad eens opvoerden verplicht
van 50 tot 7'5%? Dan zou 1/3 van het aantal vluchten
wegvallen, niet nodig zijn. Dus de noodzaak van een
tweede nationale luchthaven zou daarmee niet meer be
staan. In verband met het schaarser worden van onze
energiebronnen lijkt het zinvol in dit verband te wij
zen op berekeningen welke in Amerika zijn gemaakt.
Indien op de Amerikaanse vluchten 3 langzamer ge
vlogen zou worden dan zou zulks een besparing geven
van 800 miljoen liter vliegtuigbrandstof. Als de bezet
tingsgraad omhoog zou gaan van 52 naar 00 zou dit
ruim 5 miljoen liter vliegtuigbrandstof besparen.
Naar onze mening zou het aanbeveling verdienen in
dien over dit soort maatregelen eens internationaal
overleg op gang werd gebracht. In Amerika blijkt dat
het aantal vliegbewegingen overigens is teruggelopen
met 35 De K.L.M. verwacht voor Sc: iphol in 1974
20 minder vliegbewegingen. Dit alles als gevolg van
de energiecrisis en de stijging van de vliegprijzen.
INSPRAAK
Tot nu toe is er bar weinig inspraak van de bevol
king geweest. Wél wordt veel druk uitgeoefend door
de Kamers van Koophandel uit Brabant en Rotterdam,
door Provincie Zuid-Holland, door de gemeente Rotter
dam, door de zgn commissie-Polak, die alle voorstan
der zijn van een luchthaven in West-Brabant.
Op deze instanties heeft de burger geen vat. Ze zijn
ongrijpbaar. Uitgangspunt bij deze hele problematiek
is, dat de luchthaven Schiphol in 1983 vol zou lopen. Dan
dient er dus, zeggen deze instellingen, verhangende ac-
comodatie te zijn. Maar deze instanties houden geen
rekening omtrent bezettingsgraad en het verminderde
aantal vliegbewegingen daardoor.
Wel is de beslissing of er een luchthaven komt en zo
ja, waar, onderworpen aan de inspraak-procedure van
de planologische kernbeslissingen. De rapporten zul
len ter inzage worden gelegd en men kan dan binnen
twee maanden middels schriftelijke reacties zijn of haar
mening kenbaar maken danwel op de daartoe te houden
hoorzittingen.
Half juni weten we meer. Tot dan hangt de dreiging
van een vliegveld met alle gevolgen vandien boven West
brabants zeekleigebied. Want inmiddels is wel uitgelekt,
dat de uiteindelijke keuze zal gaan tussen de Marker
waard en West-Brabant. Volgens de laatste berichten zou
het kabinet in september a.s. (wellicht de derde dins
dag) een beslissing over dfeze problematiek nemen.
BEGIN E.E.G.-UITWISSELINGSPROGRAMMA
(MET REISKOSTENVERGOEDING)
Vanaf 8 juli kun je voor 3 of 6 maanden stage doen op
een agrarisch bedrijf in een van de E.E.G.-landen. Tijdens
deze stage is het de bedoeling dat je meewerkt op het be
drijf van de boer of tuinder waar je geplaatst bent. Naa"t
het werk heb je dan ook de tijd om eens rond te kijken in
de omgeving en je maakt mee hoe die mensen wonen en wer
ken in een ander E.E.G.-land. Aan het begin van het pro
gramma word je uitgenodigd voor een bijeenkomst in Brus
sel waar je geïnformeerd wordt over het funktioneren van
de E.E.G» Aan het slot van de stage vindt, eveneens in Brus
sel, er een* afgerond gesprek plaats.
Periode: van 8 juli tot 7 oktober of tot 16 december.
Kosten: Bemiddelingskosten 50,
De reiskosten van je woonplaats tot je stageadres in het
buitenland en terug worden door de Europese Commissie in
Brussel vergoed.
Voor het werk dat je doet, kun je een zakgeld van 50,
per week verwachten boven kost en inwoning.
Wanneer je tussen de 18 en 25 jaar oud bent en je hebt
wat ervaring met agrarisch werk, kun je je opgaven voor
8 juni a.s. bij: Stichting Uitwisseling, Postbus 97, Bergen
(N.H.), tel. 022083101 /3756.
Het verslag van het P.J.Z. ledenweekend te Olsterwljk
moet, in verband met de beschikbare plaatsruimte over
staan tot de volgende week
ALGEMENE VERGADERING VAN DE PLATTELANDS JONGEREN ZUID
VRIJDAG 14 JUNI 1974 TE 19.30 UUR IN „DE KORENBEURS" TE BERGEN OP ZOOM
AGENDA
1. Opening.
2. Kennismaking met de nieuwe secretaris, de heer K. Schipper.
3. Notulen van de vorige algemene vergadering.
4. Mededelingen en/of ingekomen stukken.
5. Financieel verslag over het boekjaar 1973.
6. Begroting voor het jaar 1974.
7. Bekrachtiging benoeming lid Hoofdbestuur.
8. PAUZE
9. Inleiding door de secretaris, de heer K. Schipper, over het onderwerp: JEUGD EN JONGERENWERK.
10. Gedachtenwisseling.
11. Rondvraag.
12. Sluiting.