BASF De nieuwste VW-de „Golf" Schiet het onkruid al de grond uit? Na opkomst van de bieten is de combinatie Pyramin/Betanal de meest bedrijfszekere oplossing. Er bestaan ook goede ervaringen met de combinatie Pyramin/Cito- wett, te verspuiten in de ochtend- of avonduren in een periode met groeizaam weer. Advies na opkomst: 2 (a 3) kg Pyramin 6 I Betanal, of 3 (a 4) kg Pyramin 2 I Citowett. BASF Nederland B.V., Afd. Landbouw, Kadestraat 1, Postbus 1019, Arnhem, Tel. 085 - 71 71 71. 15 AUTO- AKTUALITEITEN Volkswagen komt /binnenkort met een nieuwe Kom- bi-Limousine als laan vulling .van het bestaande pro gramma tussen de Kever en de iPassat. Ditmaal lijkt de keuze van V.W. wat betreft de naamgeving van de nieu we loot aan de V.W.-stam in navolging van de Passat en Scirocco op de metrologie gebaseerd, de golfstroom in de Atlantische Oceaan. Maar zoals de importeur van V.W., Pon's Automobielhandel BV te Leusden, [meedeelt, heeft men bij de naamgeving van deze oompakte auto gedacht aan het golf spel, dat uithoudingsvermogen, dynamiek en perfekte techniek in dit spel combineert! Afhanke lijk van het motorvermogen, 1100 cc of 1500 cc en de uitvoering, zal de prijs van |de «„jGolf" tussen de 9000 en 11.000 liggen. lAan de gegevens over deze nieuwe auto ontlenen wij het volgende. Met zijn lengte van 3,70 meter is de Golf een zéér compacte auto. Van binnen biedt hij erg veel ruimte. Been-, schouder- en hoofdruimte zijn afgestemd op Eu ropese lichaamsmaten. In de Golf kunnen vier volwasse nen komfortalbel reizen. De Golf is leverbaar in 2- en 4-üeurs uitvoeringen, die beide zijn voorzien van een grote achterklep. De zitting van de acnterbank kan naar voren, de leuning naar boven worden weggeklapt. Bij de luxe-uitvoering behoort standaard een afaekplaat („hoedenplank") voor de bagageruimte. De bagageruim te heeft een inhoud van 350 liter. Bij naar voren ge klapte achterbank, wordt het een zéér grote laadruimte: 122 cm lang, 95 cm hoog en 90137 cm breed. AANDRIJVING De Golf heeft voorin een dwarsgeplaatste viercylinder- lijnmotor. Er zijn twee motoruitvoeringen, beide geschikt voor gebruik van normale benzine, n.l. de 1,1 liter, 50 pk/37 kW en de 1,5 liter, 70 :pk/51 kW. De versnellings bak met vloerschakeling (pook) telt vier versnel lingen. De 1,5 liter-motor is óók leverbaar met auto matic. Beide motoruitvoeringen zijn watergekoeld en hebben 'n 5-vouaig gelagerde krukas, een bovenliggende nokkenas met tandriem-aandrijving (eenvoudig en ge ruisloos) en een automatische choke. De 1,1 liter-motor onderscheidt zich van de 1,5 liter-motor door een afwij kende cylinderkop. Bij een blik in de motorruimte zijn de beide motoruitvoeringen op het eerste gezicht te her kennen: de l,il iiter-moior helt naar 'voren, de 1,5 liter- motor naar achteren. ONDERSTEL Het onderstel van de Golf heeft een lange wielbasis en een grote spoorbreedte, waardoor de voordelen van voorwielaandrijving optimaal worden benut. De Golf heeft voor en achter onafhankelijke wielophanging en veerpoten. De voorwielen worden geleid door veer,poten en triangels; de achterwielen door gekoppelde geleide- armen met een geïntegreerde stabilisator. De zelfstabili- serende achteras neemt weinig ruimte in beslag, heeft een laag gewicht en zorgt voor een exacte wielgeleiding (sporing en wielvlucht blijven constant). De in T-profiel uitgevoerde dwarsdrager werkt tevens als een stabilisa tor, die overhellen in de bochten tegengaat. Bij belading van de auto verandert het weggedrag niet, dank zij de progressieve voor- en achtervering en de uitgebalanceer de asdrukVerhouding. Slpeciale aandacht bij de Golf is besteed aan de geluidsisolatie. Door deze geperfectio neerde technische conceptie onderscheidt de Golf zich qua comfort èn geruisloosheid van andere auto's in zijn klasse. De tandheugel-besturing werkt licht èn exact. De zelfcorrigerende stuurinrichting zorgt ervoor, dat de bestuurder de Golf óók in extreme omstandigheden goed onder controle houdt. Bijvoorbeeld bij het door slippen van een wiel op een gladde wetgkant. De Golf blijft vast in zijn koers. REMMEN Oók het diagonaal gescheiden tweekrings-remsysteem vormt uiteraard in combinatie met de zelfcorrigeren de stuurinrichting een belangrijke bydrage tot net zelfcorrigerende effect van de Golf in kritieke situaties. De Golf met 1,1 liter-motor heeft voor èn achter tromme-1 remmen met oplopende remschoenen. De 1,5 liter Golf modellen hebben vóór, op hun hogere prestaties afge stemde schijfremmen met zwevende remzadels en zijn bóvendien uitgerust met een rembekrachtiger. De 1,5 li ter-uitvoeringen met automatic, hebben bovendien een rembekrachtregelaar voor de achterwielen. KARROS S ERlL iDe karrosserie van de Golf is ontworpen door de be kende Italiaanse auto-stylist Gdorgio Giugiaro. Zijn uitgangspunt is daarbij geweest: een volledig op de praktijk afgestemde auto maken. De Golf biedt dan ook een maximum aan ruimte én veiligheid. De lage taille- lijn maakt hem overzichtelijk. 'De aflopende motorkap biedt, tot vlak voor de auto, een optimaal uitzicht op de weg. Het grote glasoppervlak in de achterklep maakt achteruit-rijden erg gemakkelijk. De geïntegreerde re- genlijsten verminderen het rijwindgeluid en voorkomen het vuilworden van de zijruiten. üDe gewelfde spatborden houden opspattend vuil tegen. T>e spoiler aan de voorzijde is slechts één van de vele componenten van de in de windtunnel geperfectioneerde aërodynamische Vormge ving van de Golf. VEILIGHEID De dwars voorin geplaatste motor levert niet alleen ruimtewinst op, maar maakt het óók mogelijk dat deze compacte auto een optimale kreukelzone heeft. Voor een goede flankbevei liging zorgt de bodem-Zchassisgroep mèt dwars- versteviging. De portieren zijn zeer stevig ge construeerd. De verankering van scharnieren en sloten weerstaat de zwaarste beproevingen, zónder dat de deuren gaan klemmen. De struc tuur van de passagierscel is zéér stabiel. Ook de achterkant heeft een op maximale veilig heid afgestemde kreukelzone. De benzinetank bevindt zich uiteraard binnen het door de ach teras beveiligde gebied. De instrumenten en be dieningsorganen zijn ingebouwd in een over zichtelijke dashboard-unit. De uitgebreide vei ligheidsvoorzieningen van dè Golf gaan in ge val van schade niet gepaard met hoge re paratiekosten. De voorspatborden zijn aan de karrosserie geschroefd; andere karrosseriedelen zijn gemakkelijk uitwisselbaar. ONDERHOUD 'Door zijn goede toegankelijkheid, is de Golf óók wat betreft zijn onderhoud goedkoop. In iedere Golf zit een centraal „stopcontact" voor aansluiting op de V.W.-computerdiagnose. Olie- verversen is slechts tweemaal per jaar of om de 7500 km nodig; computerdiagnose mèt onderhoudspakket slechts eens per jaar of om de 15000 km. De basismodellen zijn alle zowel 2- als 4-deurs leverbaar. Het zijn: Golf, 1,1 liter-motor, basisuitvoering; Golf L, 1,1 li ter-motor, luxe-uitvoering; Golf S, 1,5 liter-mo tor, basisuitvoering en Golf LS, 1,5 liter-motor, luxe-uitvoering. De Golf S en LS zijn tevens leverbaar met automatic. De wielbasis is 2400 mm. De spoorbreedte voor/achter 1390/1350 mm. De grootste lengte, breedte en hoogte zijn: 3705 (L-model 3723), 1010 en 1410 mm. De kleinste bodem vrijheid bij toelaatbaar totaalgewicht: 125 mm. De draaicirkel is ca 9,8 m. BIJZONDERE UITVOERINGSDETAILS Gekombineerd ventilatie-verwarmingssysteem met traploos regelbare menging van frisse en warme lucht. Ventilator (bij L/LS-modellen met 2 snelheden) werkt onafhankelijk van toe rental en snelheid. Warme luchtvoorziening door koelwaterwarmtewisseling. Luchtafvoer- openingen in de sponning van de achterdeur. Frisse-warme luchtverdeling via een breed band uitstroomopening onder de voorruit. Twee zijruitdefrosters links en rechts op het dash board, ook naar de voetruimte gerichte uit- stroomopeningen. De hele installatie kan door drie horizontaal in het dashboard geplaatste schuifhendels worden bediend. Daarvan onaf hankelijk, twee frisse luchtuitstroomopeningen links en rechts op het dashboard, waarbij de uitstroomrichting wordt geregeld via jalouzie- roosters. ii in mi iuiiiiM m—i en INSTRUMENTARIUM Voorstoelen 13-voudig (bij de 4-deurs uitvoering 12-voudig) verstelbaar met viervoudig verstelbare rugleuning. Veiligheidsrugleuning vergrendeling bij de 2-deurs uitvoering. Achterbank ter vergroting van de bagageruimte naar voren neerklapbaar. Vloer met rubbermatten. Voetruimte, wielkasten en vloer van de bagageruimte met haarvilt bekleed. Schokabsorberend dashboard met zwart oppervlak. Reflexvrije instrumentenomlijsting. Het instrumentarium omvat: Snelheidsmeter met kilometerteller en benzinemeter. Controlelampjes voor clignoteur, grootlicht, dynamo, oliedruk en koelwatertemperatuur. Energie-absorberend stuur wiel met stootplaat. Veiligheidsdeurgrepen, 2 be klede zonnekleppen, veiligheidsbinnenspiegel, 1 asbak, handschoenenkastje en een klein bergvak in hte dashboard, 2 kledinghaken. Binnenverlichting met deurcontactschakelaar aan de kant van de be stuurder. Ruitewisserinstallatie met 2 wissnelheden en tip-wiscontact. Ruitesproeiers met voetpomp. Clignoteur met automatische terugslag, inhaal- en waarschuwingslichtschakeling. Lichtsignaal: x- kontakt (terugschakeling van groot- of dimlicht naar stadslicht bij het starten en bij uitschakeling van de motor). Autogordels vóór en bevestigings punten achter. Beschermende laag op bodem en wielkasten. Steenslagbescherming voor de achter spatborden. EXTRA VOOR "L'7"LS"-MODELLEN Sierlijsten om de grill, voorruit, achterruit, zij ramen. Sierlijsten op de taillelijn voorzien van een rubberstrip, sierlijsten onder de deuren en aan de onderkant van de achterklep. Voorstoelen verstel baar tot ruststand. Stuurwiel bekleed met kunst stof, beklede stootplaat, bestuurderszonneklep zij delings zwenkbaar. Make-up spiegel in de zonne- klep van de passagier. Flexibele handgreep voor de passagier, 2 handlussen voor de achterpassa giers. Veiligheidsarmleuningen op alle deuren, bij de 2-deurs modellen zijn de armleuningen voor de achterpassagiers gevormd in de achterzijwandbe- kleding. Bagage-af dekplaat automatisch meezwen- kend bij het openen van dje achterklep. Gasdem- pers voor het makkelijk openen van de achterklep. Luxueuze interieurbekleding en extra geluidsiso latie. Brede, aluminum dorpellijst. Twee deurcon- tactschakelaars. Asbak achterin. Afsluitbaar hand schoenenkastje. Bekleed dashboard. Instrumenten unit met metaaleffect. Elektrische klok gecombineerd met koelwater- temperatuurmeter. Dagkilometerteller. Traploos regelbare instrumentenverlichting, sigarette-aan- steker. Tweetraps ventilator voor het verwarmings- frisse luchtsysteeem. Verlichting van de asbak in het dashboard, sigarette-aansteker en extra berg vak. Verlichting van de verwarmings-ventilatie bedieningshendels. "L"-respectievelijk "LS'-aanduidiing op de achter klep. Druk onkruid in bieten ook na opkomst de kop in met Pyramin Citowett)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1974 | | pagina 15