VERZEKERINGSINSTELLINGEN VAN DE ZLM Jaarverslag Onderlinge Verzekering Maatschappij der Boekjaar 1973 Of JFtazrn 4 SI TER INLEIDING ET jaar 1973 zal ongetwijfeld de historie ingaan als het jaar van de oliecrisis, olieboycot, autoloze zondagen en voorbereiding van benrinedistribufcie. Aan gezien genoemde maatregelen pas tegen het eind van het jaar van kracht werden zijn ze van geringe invloed geweest op de resultatenrekening over 1973. De benzinedistributie werd eerst op 7 januari 1974 ingevoerd en had slechts een zeer kort leven nl. 3 weken. De ontwikkeling van onze maatschappij ondervond in het 23e boekjaar evenmin terugslag van deze maatregelen. Integendeel, de groei was groter dan ooit tevoren. Een netto toename van 5056 objecten betekent een groei van 16,34 en dat ligt aanzienlijk boven het landelijk gemiddelde. Hieruit blijkt, dat steeds meer particulieren de weg naar onze maatschappij vinden, mede ook als gevolg van publikatie in de Consumentengids. Of wij met zo'n sterke groei gelukkig moeten zijn wordt bepaald door het antwoord op de vraag, of een sterke groei de schadefrequentie doet dalen? Ma.w. weten wij risico's aan te trekken, welke gunstiger zijn dan die reeds verzekerd zijn. Over dit onderwerp valt een uitvoerige filosofie op te bouwen. Immers, het staat vast, dat de intensieve autogebruiker per km minder schade veroorzaakt dan de extensieve. Aan gezien geen premie per km betaald wordt hebben wij aan deze wetenschap niet zoveel. Rond 71 van de automobilisten rijdit 10.000 tot 20.000 km per jaar, waarvan 254 niet boven de 10.000 km komt, 27 niet boven de 15.000 km en 20 niet boven de 20.000 km, 8 komt niet boven de 25.000 km en 8 blijft zelfs ander de 5.000. Wat er dan nog overblijft is zeer gering. Dit betekent, dat veruit de meeste schadegevallen in de groep vallen, dfie tussen de 10.000 en 20.000 km rijdt. Dat is ook; de groep, waar van wij het leeuwendeel verzekerd hebben. In een portret van de drie miljoen auto mobilisten, gepubliceerd in de Autokampioen van oktober 1973 worden de automobi listen ingedeeld in 7 groepen nl. de marginale automobilisten <20 dat zijn de auto mobilisten, die weinig ervaring hebben, het zuinig aan moeten doen, die de veiligheid niet voor alles laten gaan en veelal in 2e hands wagens rijden. Een 2c groep rijn de zuinige automobilisten (15. die vooral bezwaar hebben tegen snel rijdea In de derde groep zitten de degelijke automobilisten. Zij stellen veiligheid en betrouwbaar heid bovenaan, en letten minder op zuinigheid. De 4e groep rijn de voorzichtige auto mobilisten (14 die ook bezwaar hebben tegen snel rijden maar niet zozeer op de zuinigheid letten. De schadefrequentie moet omlaag en er zullen stringentere maat regelen getroffen worden; bijv. nog hoger eigenrisico dan nu het geval is. Vervolgens zijn er dan nog de onverschillige (11 de professionele (11 en de sportieve automobilisten (15 Deze laatste groep rijdt gaarne snel, vindt autorijden een ontspanning en bestaat veelal uit zeer ervaren chauffeurs. Met name wordien ver tegenwoordigers onder deze groep gerangschikt. Welke groep nu qua risico, het gunstigst uit de bus komt is niet aangegeven en zal naar onze mening ook moeilijk rijn aan te gevea Wij zoeken het steeds nog in het geringe aantal km. Vandaar, dat b.v. particuliere maatschappijen ekstra korting ver lenen, indien men onder de 20.000 km per jaar blijft. Bovendien geven rij een korting aan ambtenaren en agrariërs, vanwege him geringe kilometergebruik, althans dat wordt als argumentatie voor de ekstra korting opgegeven De feitelijke verklaring van deze ekstra kortingen is o.i. het zoeken naar mogelijk heden de concurrentie het hoofd te bieden. Met een premiestelling naar risico heeft het niets of althans zeer weinig uitstaande. ONTWIKKELING VAN DE MAATSCHAPPIJ ET word* wat eentonig maar het is niet anders; de groei in 1973 slaat alle vorige rekords. Werd 1971 door 1972 overtroffen met een netto aantal ingeschreven objecten van 1498, in 1973 zien we t.o.v. 1972 een ekstra toename van 1523. Was dit laatste cijfer b.v. de totale netto groei in 1969, dit boekjaar is de netto groei liefst 5058 objecten. We zullen wel ongeveer de enige verzekeraar in Nederland rijn, die niet aan het juichen slaat bij zo'n ontwikkeling! De moeilijkheid is hoe wij de stroom aanvragen moeten afremmen nu de premietarieven van ons in vergelijking met andere maatschappijen zo'n groot, verschil vertonen. De ekstra groei in 1973 is in hoofdzaak te danken aan overschrijvingen van andere verzekeraars van personen, die qua bedrijf en werkzaamheden wel als begunstigers van de ZLM geaccepteerd kunnen worden. Dit betekent overigens nog steeds, dat talloze aanvragen worden afgewezen. Ook voor 1974 is de start al zodanig, dat er wederom van een rekordtoename kan worden gesproken. Uit nevenstaande overzichten blijkt, dat de branche personenauto's nog steeds het leeuwendeel van de groei voor haar rekening neemt. Overigens is ook het aantal ver zekerde traktoren behoorlijk toegenomen, terwijl de branche bromfietsen met 629 stuks steeg. Met name verwachten wij bij de bromfietsenportefeuille nog een sterke groei. Alleen al onder de huidige verzekerden bevinden zich minstens zoveel brom- SAMENVATTING JAARVERSLAG O.VJM. DER Dit 23e verslag van de maatschappij samenvattend bren gen wij enkele kerngetallen onder uw aandacht. de maatschappij blijft groeien en hoe! in 1973 werd een rekord-tpename geboekt van 5058 voertuigen, dat is een toename van 16,34% tegenover 12,9% in 1972 en 8 in 1971; het premie-inkomen steeg, zonder premieverhoging, met ruim f 1.100.000y de rente-opbrengst steeg met rfend f200.000,mede als gevolg van toevoeging van de medische varia porte feuille; de schadekosten stegen met rond f 1.415.000, de bedrijfskosten stegen met rond f 204.000,deze forse stijging is mede veroorzaakt door toevoeging van de medische varia portefeuille; 9£ de totale bedrijfskosten stegen daardoor met 1,30 tot 11,91 tegenover 10,61 in 1972 en 11,35% h) 1971. Ondanks deze procentuele stijging zijn de bedrijfskos ten van de O.V.M. bijzonder laag; de premie-schade verhouding ligt op 94 dus veel te hoog; dank zij een gunstig resultaat bij de medische varia- branche sluit de exploitatierekening toch nog met een batig saldo van 316.220,inclusief een dotatie aan de egalisatiereserve en na aftrek belastingen ad. f 135.510,—; 9^ de totale reserve is hiermede gestegen tot f 2.293.000, hetgeen neerkomt op 30,8 van het totale premie-in komen (inclusief medische varia) tegenover 33,5% in 1972 (zonder medische varia); 9fr hoewei de reserves procentueel zijn gedaald kan van een kerngezonde financiële positie worden gesproken; 9fr het bestuur blijft ontevreden over het schadeverloop en zal daaromtrent stringentere maatregelen treffen; 9fr de schadefrequentie moet omlaag Wij besluiten dit verslag met het aloude advies „Zijt ge tevreden zegt het anderen; Hebt ge klachten zegt het ons". C. J. v. d. WERFF, voorzitter; J. DE LANGE, sekretaris-direkteur; fietsen als we aan auto's verzekerd hebben. Naarmate het verschil in bromfietspreime groter wordt zullen de verzekerden met hun bromfietsen de weg naar de eigen O.V.M. weten te vinden. Ditzelfde geldt voor de traktoren, waarvan op dit moment ook nog slechts 50 door de ZiLM-lecten bij de O.VM. verzekerd is. Bij de personenauto's is dit rond 90 Eigenaardig, dat, ondanks de slogan prijs bewuster te leven, de verschillen in premies eerst tientallen guldens moeten bedra gen eer men van verzekeraar verandert. Of is het de trouw en de gehechtheid aan de oude relatie, die velen van het overschrijven weerhoudt? Zo ja, dan getuigt zulks in ieder geval van een goede mentaliteit. Groei vanaf de oprichting In 1951 Branche 1954 1957 1960 1963 1966 1969 1972 1973 Personen- en bestelwagens 1.010 2.196 3.763 6.449 10.409 14.095 19.440 22.873 Traktoren 871 1.598 2.260 3.121 4.372 5.062 5.857 6.474 Bromfietsen 315 890 1.709 2.894 3.617 4.718 5.347 Combines 36 180 319 383 490 514 Landbouwmachines/ aanhangers 117 239 302 340 660 Motoren/scooters 89 160 172 172 128 120 155 Totaal 1.881 4.198 7.138 11.748 18.405 23.607 30.965 36.023 Samenstelling portefeuille Soort voertuig Totaal All-risks WA Personenauto's 21.455 15.510 72,3 5.945 27,7 Bestel- en vrachtauto's 1.418 803 56,7 615 43,3 Traktoren 6474 4.799 74,1 1.675 25,9 Bromfietsen 5.347 2.528 47,3 2.819 52,7 Motoren 155 88 56,8 67 43,2 Combines 514 377 73,3 137 26,7 Kaskowerzekeringen 660 660 100 totaal 36.023 24.765 68,1 11.258 31,9

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1974 | | pagina 4