VERZEKERINGSINSTELLINGEN
VAN DE ZLM
Jaarverslag
Onderlinge Verzekering
Maatschappij der
Boekjaar 1973
Of
JFtazrn
4
SI
TER INLEIDING
ET jaar 1973 zal ongetwijfeld de historie ingaan als het jaar van de oliecrisis,
olieboycot, autoloze zondagen en voorbereiding van benrinedistribufcie. Aan
gezien genoemde maatregelen pas tegen het eind van het jaar van kracht werden zijn
ze van geringe invloed geweest op de resultatenrekening over 1973.
De benzinedistributie werd eerst op 7 januari 1974 ingevoerd en had slechts een
zeer kort leven nl. 3 weken. De ontwikkeling van onze maatschappij ondervond in het
23e boekjaar evenmin terugslag van deze maatregelen. Integendeel, de groei was
groter dan ooit tevoren. Een netto toename van 5056 objecten betekent een groei van
16,34 en dat ligt aanzienlijk boven het landelijk gemiddelde. Hieruit blijkt, dat steeds
meer particulieren de weg naar onze maatschappij vinden, mede ook als gevolg van
publikatie in de Consumentengids.
Of wij met zo'n sterke groei gelukkig moeten zijn wordt bepaald door het antwoord
op de vraag, of een sterke groei de schadefrequentie doet dalen? Ma.w. weten wij
risico's aan te trekken, welke gunstiger zijn dan die reeds verzekerd zijn. Over dit
onderwerp valt een uitvoerige filosofie op te bouwen. Immers, het staat vast, dat de
intensieve autogebruiker per km minder schade veroorzaakt dan de extensieve. Aan
gezien geen premie per km betaald wordt hebben wij aan deze wetenschap niet zoveel.
Rond 71 van de automobilisten rijdit 10.000 tot 20.000 km per jaar, waarvan 254
niet boven de 10.000 km komt, 27 niet boven de 15.000 km en 20 niet boven de
20.000 km, 8 komt niet boven de 25.000 km en 8 blijft zelfs ander de 5.000. Wat
er dan nog overblijft is zeer gering. Dit betekent, dat veruit de meeste schadegevallen
in de groep vallen, dfie tussen de 10.000 en 20.000 km rijdt. Dat is ook; de groep, waar
van wij het leeuwendeel verzekerd hebben. In een portret van de drie miljoen auto
mobilisten, gepubliceerd in de Autokampioen van oktober 1973 worden de automobi
listen ingedeeld in 7 groepen nl. de marginale automobilisten <20 dat zijn de auto
mobilisten, die weinig ervaring hebben, het zuinig aan moeten doen, die de veiligheid
niet voor alles laten gaan en veelal in 2e hands wagens rijden. Een 2c groep rijn de
zuinige automobilisten (15. die vooral bezwaar hebben tegen snel rijdea In de
derde groep zitten de degelijke automobilisten. Zij stellen veiligheid en betrouwbaar
heid bovenaan, en letten minder op zuinigheid. De 4e groep rijn de voorzichtige auto
mobilisten (14 die ook bezwaar hebben tegen snel rijden maar niet zozeer op de
zuinigheid letten.
De schadefrequentie moet omlaag en er zullen stringentere maat
regelen getroffen worden; bijv. nog hoger eigenrisico dan nu het
geval is.
Vervolgens zijn er dan nog de onverschillige (11 de professionele (11 en de
sportieve automobilisten (15 Deze laatste groep rijdt gaarne snel, vindt autorijden
een ontspanning en bestaat veelal uit zeer ervaren chauffeurs. Met name wordien ver
tegenwoordigers onder deze groep gerangschikt.
Welke groep nu qua risico, het gunstigst uit de bus komt is niet aangegeven en zal
naar onze mening ook moeilijk rijn aan te gevea Wij zoeken het steeds nog in het
geringe aantal km. Vandaar, dat b.v. particuliere maatschappijen ekstra korting ver
lenen, indien men onder de 20.000 km per jaar blijft. Bovendien geven rij een korting
aan ambtenaren en agrariërs, vanwege him geringe kilometergebruik, althans dat
wordt als argumentatie voor de ekstra korting opgegeven
De feitelijke verklaring van deze ekstra kortingen is o.i. het zoeken naar mogelijk
heden de concurrentie het hoofd te bieden. Met een premiestelling naar risico heeft
het niets of althans zeer weinig uitstaande.
ONTWIKKELING VAN DE MAATSCHAPPIJ
ET word* wat eentonig maar het is niet anders; de groei in 1973 slaat alle vorige
rekords. Werd 1971 door 1972 overtroffen met een netto aantal ingeschreven
objecten van 1498, in 1973 zien we t.o.v. 1972 een ekstra toename van 1523. Was dit
laatste cijfer b.v. de totale netto groei in 1969, dit boekjaar is de netto groei liefst
5058 objecten. We zullen wel ongeveer de enige verzekeraar in Nederland rijn, die
niet aan het juichen slaat bij zo'n ontwikkeling! De moeilijkheid is hoe wij de stroom
aanvragen moeten afremmen nu de premietarieven van ons in vergelijking met andere
maatschappijen zo'n groot, verschil vertonen.
De ekstra groei in 1973 is in hoofdzaak te danken aan overschrijvingen van andere
verzekeraars van personen, die qua bedrijf en werkzaamheden wel als begunstigers
van de ZLM geaccepteerd kunnen worden. Dit betekent overigens nog steeds, dat
talloze aanvragen worden afgewezen.
Ook voor 1974 is de start al zodanig, dat er wederom van een rekordtoename kan
worden gesproken.
Uit nevenstaande overzichten blijkt, dat de branche personenauto's nog steeds het
leeuwendeel van de groei voor haar rekening neemt. Overigens is ook het aantal ver
zekerde traktoren behoorlijk toegenomen, terwijl de branche bromfietsen met 629
stuks steeg. Met name verwachten wij bij de bromfietsenportefeuille nog een sterke
groei. Alleen al onder de huidige verzekerden bevinden zich minstens zoveel brom-
SAMENVATTING JAARVERSLAG O.VJM. DER
Dit 23e verslag van de maatschappij samenvattend bren
gen wij enkele kerngetallen onder uw aandacht.
de maatschappij blijft groeien en hoe!
in 1973 werd een rekord-tpename geboekt van 5058
voertuigen, dat is een toename van 16,34% tegenover
12,9% in 1972 en 8 in 1971;
het premie-inkomen steeg, zonder premieverhoging, met
ruim f 1.100.000y
de rente-opbrengst steeg met rfend f200.000,mede
als gevolg van toevoeging van de medische varia porte
feuille;
de schadekosten stegen met rond f 1.415.000,
de bedrijfskosten stegen met rond f 204.000,deze
forse stijging is mede veroorzaakt door toevoeging van
de medische varia portefeuille;
9£ de totale bedrijfskosten stegen daardoor met 1,30 tot
11,91 tegenover 10,61 in 1972 en 11,35% h) 1971.
Ondanks deze procentuele stijging zijn de bedrijfskos
ten van de O.V.M. bijzonder laag;
de premie-schade verhouding ligt op 94 dus veel te
hoog;
dank zij een gunstig resultaat bij de medische varia-
branche sluit de exploitatierekening toch nog met een
batig saldo van 316.220,inclusief een dotatie aan
de egalisatiereserve en na aftrek belastingen ad.
f 135.510,—;
9^ de totale reserve is hiermede gestegen tot f 2.293.000,
hetgeen neerkomt op 30,8 van het totale premie-in
komen (inclusief medische varia) tegenover 33,5% in
1972 (zonder medische varia);
9fr hoewei de reserves procentueel zijn gedaald kan van
een kerngezonde financiële positie worden gesproken;
9fr het bestuur blijft ontevreden over het schadeverloop en
zal daaromtrent stringentere maatregelen treffen;
9fr de schadefrequentie moet omlaag
Wij besluiten dit verslag met het aloude advies
„Zijt ge tevreden zegt het anderen;
Hebt ge klachten zegt het ons".
C. J. v. d. WERFF, voorzitter;
J. DE LANGE, sekretaris-direkteur;
fietsen als we aan auto's verzekerd hebben. Naarmate het verschil in bromfietspreime
groter wordt zullen de verzekerden met hun bromfietsen de weg naar de eigen O.V.M.
weten te vinden.
Ditzelfde geldt voor de traktoren, waarvan op dit moment ook nog slechts 50
door de ZiLM-lecten bij de O.VM. verzekerd is.
Bij de personenauto's is dit rond 90 Eigenaardig, dat, ondanks de slogan prijs
bewuster te leven, de verschillen in premies eerst tientallen guldens moeten bedra
gen eer men van verzekeraar verandert. Of is het de trouw en de gehechtheid aan de
oude relatie, die velen van het overschrijven weerhoudt? Zo ja, dan getuigt zulks in
ieder geval van een goede mentaliteit.
Groei vanaf de oprichting In 1951
Branche
1954
1957 1960
1963
1966 1969
1972
1973
Personen- en bestelwagens
1.010
2.196 3.763
6.449 10.409 14.095
19.440
22.873
Traktoren
871
1.598 2.260
3.121 4.372 5.062
5.857
6.474
Bromfietsen
315 890
1.709 2.894 3.617
4.718
5.347
Combines
36
180
319 383
490
514
Landbouwmachines/
aanhangers
117
239 302
340
660
Motoren/scooters
89 160
172
172 128
120
155
Totaal
1.881
4.198 7.138
11.748 18.405 23.607
30.965
36.023
Samenstelling portefeuille
Soort voertuig
Totaal
All-risks
WA
Personenauto's
21.455
15.510
72,3
5.945
27,7
Bestel- en vrachtauto's
1.418
803
56,7
615
43,3
Traktoren
6474
4.799
74,1
1.675
25,9
Bromfietsen
5.347
2.528
47,3
2.819
52,7
Motoren
155
88
56,8
67
43,2
Combines
514
377
73,3
137
26,7
Kaskowerzekeringen
660
660
100
totaal 36.023
24.765
68,1
11.258
31,9