„Open Dagen" vernieuwd Schoolcomplex Praktijkschool Dierveredeling en Rund veehouderij 10 f p Het centrum voor onderwijs in de dierveredeling en de rundveehoude- Hor^t rÜ 'n Zuid-Nederland, is de praktijk- I IUI 31 schooi te Horst Deze schooi, die al meer dan 15 jaar bestaat, is in die jaren sterk gegroeid en heeft zich voortduilend aangepast aan de ont wikkelingen in de totale veehouderij. Vooral de laatste twee jaar heeft een intensieve herstructurering, verbouw en nieuwbouw plaatsgevonden. Eind mei zal deze vernieuwing vol tooid zijn en organiseert de praktijk- school Horst een reeks open dagen om alle belangstellenden vol trots het vernieuwde complex (school, lo- geergebouw, instructieruimtes en bedrijfsgebouwen) te tonen. uit dieren, die intensief gehuisvest worden en waarvan de aantallen niet direct aan het grondoppervlak zijn ge bonden. Voor de praktische instructie op rundveehou- derijgebied hebben zich een 20-tal moderne rundveebe drijven, in de directe omgeving van de school, als gast- bedrijven beschikbaar gesteld. Het totale oppervlak van het schoolterrein is momen teel ruim 20 ha. Op het schoolterrein zijn op verschillen de manieren in bijna uitsluitend nieuwe bedrijfsgebou wen gehuisvest: 100 fokvarkens 1000 konijnen 500 slachtvarkens 60 slachtkalveren 10.000 leghennen 100 schapen 2000 opfokhennen kwartels, chinchilla's, 6000 slachtkuikens fazanten, marmotten, 2500 slachtkalkoenen hamsters enz. De school wordt bezocht door leerlingen uit Limburg, Brabant en Zeeland maar ook het aangrenzende buiten land. De afstand van het ouderlijk huis van de leerling tot de school is vaak te groot om dagelijks af te leggen. Daarom is aan de school een nieuw logeergebouw ver bonden met een slaapmogelijkheid voor 60—leerlin gen en een restaurant voor 100150 personen. Tevens is in dit gebouw een ontspanningsruimte ondergebracht. HET ONDERWIJS AAN DE SCHOOL ITET onderwijs op de praktijkschool Horst is te verde- len in vier hoofdgroepen; A. Opleidingen. Als vervolg op Lagere-, Middelbare- en Hogere landbouwschool en m.i.v. het volgende jaar ook als vervolg op de HAVO worden vaktech nische opleidingen gegeven. Niet alleen de toekom stige ondernemers en werknemers in de veehouderij krijgen er hun vaktechnische opleiding maar ook het leidinggevend kader in de agrarische toeleverende en verwerkende industrie en bedrijfsadviseurs. B. Praktische scholing. Hierbij maken leerlingen van diverse onderwijsinstellingen kennis met de prak tische werkzaamheden in de veehouderij. Alle agra rische scholen, de diergeneeskundige faculteit en de landbouwhogeschool komen daarvoor met hun leer lingen en studenten voor één of meerdere weken per opleiding naar de praktijkschool. Verder is er een toename te zien van schoolbezoek in het kader van beroepsoriëntatie. Dit zijn niet al leen agrarische scholen, maar ook MAVO'S, HAVO'S en Athenea. Voor deze scholen worden projectwer ken georganiseerd, waarbij de leerling het dier kan verzorgen en beter leert kennen in net kader van het biologieonderwijs. Bij dit projectonderwijs wor- Moderne huisvesting in OPEN DAGEN" Teneinde alle belangstellenden in de gelegenheid te stellen de volkomen vernieuwde Praktijkschool Dier veredeling en Rundveehouderij te Horst te bezoeken zijn voor verschillende groepen „open dagen" georgani seerd. Zaterdag 25 mei: Oud-leerlingen kadercursussen Zondag 26 mei: Horst en omgeving e.a. belang stellenden Maandag 21 mei: Onderzoek - voorlichting - onder wijs Dinsdag 28 mei: Bedrijfsleven Vrijdag 31 mei: Oud-leerlingen, houders- en ap plicatiecursussen Het programma van de open dagen behalve van 26 mei) begint om 10.00 uur 's morgens met een schets over de vernieuwing van schoolbedrijf en lo geergebouw en een lezing over: „Hoe kunnen wij el kaar van dienst zijn", 's Middags is er een rondleiding met demonstraties en bezichtiging van bedrijfsgebou wen. OP 26 MEI is er alleen een rondleiding met bezich tiging mogelijk van 13.00 tot 17.00 uur. Allen die de school eens willen zien, krijgen op die dag daarvoor ruimschoots de gelegenheidL Men verwacht tijdens deze dagen een geweldige be langstelling, want alleen al aan oud-leerlingen zijn meer dan 2000 uitnodigingen verzonden. 29 en 30 mei zijn meer studiedagen en daarop is een internationale bijeenkomst gepland tussen vertegen woordigers van het agrarisch onderwijs in Nederland, Engeland, België, Duitsland en Denemarken. Op de eerste dag van deze bijeenkomst zullen vertegenwoor digers van de deelnemende landen een nadere toelich ting geven op de integratie van het agrarisch onder wijs in het totale onderwijs in hun land, aangevuld met hun visies op de te verwachten ontwikkelingen De tweede dag is gereserveerd voor de behandeling van onderwijsmethodieken, het gebruik van hulpmid delen en de wijze waarop theoretisch- en praktisch on derwijs op elkaar afgestemd kunnen worden. de kalverstal de varkensstal de batterijstal EEN STUKJE GESCHIEDENIS AE landbouworganisaties in Zuid-Nederland besloten in 1958 tot de oprichting van een pluimveeteeltvak school. Voor die tijd werden reeds vanaf 1953 door ambu lante leraren her en der in het Zuiden pluimveecursus sen gegeven. De in 1958 opgerichte school werd verbon den aan de proef boerderij en te Horst en Maarheeze. Al spoedig bleek het wenselijk om uit te zien naar een eigen onderkomen. Dit gelukte in 1960, toen tijdens een grote pluimveetentoonstelling in Horst door de gemeen te aldaar een stuk grond werd aangeboden van 1,3 ha. Op dit terrein staat het huidige schoolgebouw en wer den indertijd de eerste pluimveehokken gebouwd. Het schoolterrein werd al gauw te klein en uitgebreid tot een oppervlakte van 4,5 ha. Inmiddels besloot de Minis ter van Landbouw, dat de pluimveevakschool te Horst, tevens het aanvullend praktisch pluimveeteeltonderwijs voor de leerlingen van alle landbouwscholen in Zuid-Ne derland moest gaan verzorgen. Daardoor kreeg de school de naam Praktijkschool. In het begin van de zestiger jaren nam de ontwikke ling van de varkenshouderij een grote vlucht, zodat het noodzakelijk bleek ook met praktisch onderwijs in de varkenshouderij te beginnen. Dat was in 1965 en werd mede mogelijk gemaakt door een extra toewijzing van grond en gebouwen. Als gevolg daarvan werd in dat jaar door het Bestuur het bedrijf „De Nies", groot 7 ha, aan gekocht. Dit bedrijf ligt ongeveer 1 km van het school terrein verwijderd. In 1972 werd bovendien de rundvee houderij in het onderwijsprogramma opgenomen. Tege lijkertijd werd begonnen met de modernisering en aan passing van het gehele schoolcomplex. Ook de verzorging van kleine huisdieren zoals mar motten, hamsters, kanaries e.d. had inmiddels haar entree gemaakt. AP dit moment bestaat de school uit verscheidene lo- kaliteiten voor theoretisch- en praktisch onderwijs incl. kuikenbroederij en slachterij en stallen voor ver schillende diersoorten. Het dierenbestand is zoveel mo gelijk gehuisvest op het bedrijf „De Nies", mede van wege de milieuproblematiek, en bestaat voornamelijk De school beschikt nu over een nieuw logeergebouw met voldoende logies-, eet- en recreatiemogelijkheden voor de cursisten. den vooral de kleine huisdieren zoals hamster, mar mot, duif e.d. betrokken, maar ook grotere zoals schaap en paard. C. Bijscholing. Bijscholing is regelmatig nodig om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Daarom wordt op de praktijkschool Horst op elk ni veau in de veehouderij regelmatig bijscholing gege ven. Sommige veelgevraagde bijscholingscursussen worden elk jaar gegeten, andere pas wanneer blijkt dat er voldoende belangstelling voor bestaat. D. Dienstverlening. De school is een vraagbaken voor iedereen, die onderwijs geeft in de veehouderij en hiervoor lesstof, lesmateriaal en leermiddelen nodig heeft. Ook de samenwerking tussen onderzoek, voor lichting en onderwijs valt hieronder evenals de goe de samenwerking met het bedrijfsleven en de orga nisaties in de veehouderij. Door de jaren heen heeft de school een voortduren de toename van leerlingen te verwerken gekregen, waarbij vooral de opleidingen en de bijscholing de grootste belangstelling genoten. Ook in de toekomst valt er nog een toenemende belangstelling te ver wachten, vooral als gevolg van de steeds groter wor dende bedrijfsspecialisatie en de moderne en aan de ontwikkeling aangepaste opzet van het totaal ver nieuwde schoolcomplex te Horst. OFFICIËLE OPENING EN „OPEN DAGEN" AP vrijdag 24 mei zal de officiële ingebruikneming van het vernieuwde scholencomplex plaats vinden. Na het welkomstwoord door voorzitter C. P. F. Smulders zal de directeur van het landbouwonderwijs, ir. v. d. Schans, een feestrede uitspreken. Daarna volgen toespra ken en een klankbeeld. Vervolgens zullen de genodig den tijdens een rondleiding de vernieuwing kunnen be zichtigen. Voor de vele belangstellenden die zich van deze nieuw en verbouw van het school-logeergebouw en de bedrijfs gebouwen op de hoogte willen stellen worden een aan talen „open dagen" gehouden. Met recht kan de Praktijkschool Horst trots zyn op de nieuwe accomodatie met moderne bedrijfsgebouwen, waarin op verschillende manieren dieren gehuisvest wor den, een moderne slachterij, een nieuwe kuikenbroederij, een goed geoutilleerd laboratorium, ruime instructieloka len, een volledig aangepast schoolgebouw en voldoende logies-, eet- en recreatiemogelijkheden in het nieuwe lo geergebouw. Na jarenlang hard werken is een school ontstaan waar op men in Zuid-Nederland trots kan zijn. Hiervan gebruik te maken zal een nog groter aandeel kunnen le veren in de snelle ontwikkeling van de veehouderij dan de school nu al levert. Dan is zowel voor de veehouderij in Zuid- en Zuid-Westelijk Nederland als voor de school in Horst een goede toekomst weggelegd!

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1974 | | pagina 10