LANDBOUWTREKKERS Modern van vorm en techniek °y°4dnah 47-105 PK (5 types) $avi sti,j BASF ZON FORDTAUNUS Geen redenen en mogelijkheden invoering inkomenstoeslagen WIE REKENT KOOPT FORD Bavistin zet voetziekte in granen de voet dwars Met oogvlekkenziekte valt niet te spotten. Het gevolg van deze aantasting is verminderde toevoer van water en mineralen, hetgeen later zgn. witarigheid veroor zaakt. Na legering gaat het onkruid het gewas over woekeren wat oogsten met de maaidorser bemoeilijkt. Oogstverliezen van 20-30% en meer behoren niet tot de uitzonderingen. Bavistin is een probaat middel tegen voeiziekte. Bavistin bevat BCM en wordt gespo ten als 15 a 20% van de planten zijn aangetast. In de praktijk zijn goede resultaten bereikt in combinatie met Cycocel Extra voor het verstevigen van de halm basis en in combinatie met MCPA tegen akkerdistels. Vraag informatie: BASF Nederland B.V., Afdeling Landbouw, Kadestraat 1, Postbus 1019, Arnhem. Tel.: 085-71 71 71. 9) §ibël .neviëte' (Vervolg van pagina 1) TOESLAGSTELSELS IN het rapport worden achtereenvolgens de ver schillende vormen van toeslagstelsels behan deld en toegelicht. In het bijzonder het stelsel van direkte inkomenstoeslagen (D.I.T.-stelsel) is aan een kritische toetsing onderworpen. De achtergrond van het D.I.T.-stelsel is dat een prijsbeleid op basis van „genormaliseerde" wereld marktprijzen het mogelijk zou maken de agrarische produktie in West-Europa, zowel naar omvang als naar samenstelling, beter af te stemmen op de pro duktie- en afzetmogelijkheden in de wereld en te gelijkertijd een bevredigende inkomensontwikke ling in de Westeuropese landbouw te verwezenlijken. Om dit doel te bereiken zou het E.E.G.-prijspeil om te beginnen met 20 moeten worden verlaagd en na verloop van tijd op het genormaliseerde we reldmarktprijspeil moeten worden vastgesteld. Ten einde de hieruit voor de agrarische producent voort vloeiende inkomensverliezen op te vangen, zouden inkomenstoeslagen moeten worden verleend. Deze toeslagen zouden aan de persoon van de agrarische ondernemer gebonden zijn en een tijdelijk karak ter hebben. Na maximaal 20 jaar zullen er geen toeslagen meer worden gegeven en zou de land bouw, met behulp van een daartoe strekkend struc tuurbeleid, zodanig gemoderniseerd moeten zijn, dat er geen toeslagen meer nodig zijn. Naast de stelsels van vervangende inkomenstoe slagen heeft de commissie aandacht aan stekels van aanvullende inkomenstoeslagen besteed. Bij dit stel sel wordt het huidige prijsbeleid intact gelaten, maar aangevuld met voor bepaalde gebieden geldende toeslagen. Ten slotte heeft de commissie zgn. produktgebon- den toeslagen de zgn. „deficiency payments", zoals bijv. in Engeland wordt toegepast, in haar beschou wingen betrokken. WAAROM GEEN INKOMENSTOESLAGEN IIET rapport komt na afweging van het voor en tegen van de verschillende vormen van toesla gen tot de volgende overwegingen: Gelet op met name de onder invloed van allerlei factoren steeds wisselende verhouding tussen het aanbod van en de vraag naar landbouwproduk- ten (inclusief de behoefte aan voedselhulp in de ontwikkelingslanden) in de wereld, moet het voeren van een prijsbeleid op basis van „genor maliseerde wereldmarktprijzen" een niet te ver wezenlijken opgave worden geacht. Van een stelsel van vervangende inkomenstoesla gen mag in het algemeen geen beter resultaat ten aanzien van de omvang en de samenstelling van de agrarische produktie worden verwacht, zodat daardoor ook een belangrijk grotere afzetmoge lijkheden voor derde landen worden geschapen. Voor het terugdringen van de produktie-uitbrei- ding in de ontwikkelde wereld zou, zo dit in de toekomst nodig mocht blijken, aan geheel andere instrumenten moeten worden gedacht, bijv. aan het (tijdelijk) uit de produktie nemen van gron den. Een aantal specifieke bezwaren die handel en industrie tegen het huidige beleid inbrengen worden door een toeslagstelsel van het D.I.T type niet opgelost, maar kunnen voor een groti of kleiner deel dor vereenvoudigingen in het hu.\ dige stelsel worden opgevangen. Ook individuele inkomensverschillen binnen de landbouw vormen geen deugdelijk argument ten gunste van stelsels van vervangende inkomens toeslagen: inkomensnivellering is in deze stelsels slechts een bijkomend element gedurende hun be perkte looptijd; de bestaande beleidsinstrumenten (belasting- politiek, ontwikkelings- en saneringsregelin gen) bieden als regel voldoende mogelijkhe den om in te groot geachte inkomensverschil len in te grijpen. De visie van prof. Van Riemsdijk op de toekom stige structuur van de landbouw is niet verenig baar met op verschillen in kwaliteiten van onder nemers, in produktie-omstandigheden, e.d. berus tende variaties in de landbouwproduktiestruc- tuur, noch met een gevarieerde ruimtelijke struc tuur. Ook gaet zij voorbij aan de grote structu rele veanderingen en de sterke toename van de produktiviteit die zich onder het E.E.G.-beleid, zoals dat nu reeds jaren functioneert, in vele land bouwgebieden hebben voorgedaan. Ernstig moet worden betwijfeld of een naar het D.I.T.-model gemoderniseerde landbouw beter in staat zal zijn de doelstelingen van marktevenwicht en een be vredigende agrarische inkomensvorming te ver wezenlijken. De methode die prof. Van Riemsdijk heeft uitge werkt om zijn structuur visie te verwezenlijken, stuit op overwegende bezwaren, daar zij de handelingsvrijheid van de individuele on dernemers op een ernstige wijze zou beper ken en een te grote invloed op de sector-ont wikkeling en de bedrijfsontwikkeling zou toe kennen aan beleidsinstanties; (Zie verder pag. 17) COMFORMIDABE Luxe en comfort. Keuze aan modellen aangepast aan uw eisen, uw budget

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1974 | | pagina 16