LANDBOUWSCHAP IS ÉÉNRICHTING WEL ECHT ÉÉNRICHTING? Valse vignetten veiligheidsinspectie in omloop fcr -I ^^5 j ir TIP VOOR U 1974 - - VAN HET Ondernemingen zijn gebaat bij goed sociaal overleg DE belangen van werkgevers en werknemers in de land en tuinbouw liggen zo dicht bij elkaar dat men die niet kan laten voor wat ze zijn. Ik heb goede hoop dat men dat zal erkennen. Het sociaal overleg in onze bedrijfstak werkt in het belang van de onderneming, dius in het belang van beide partijen. 4 bescherm- middel tegen roestende uitlaat Metion heeft een uitlaatspray op de markt gebracht waarmee de autobezitter op eenvoudige wijze zelf zijn uitlaat kan „moffelen" om deze tegen schadelijke roest- vorming te beschermen. De uit laatspray, ontwikkeld door Wolf International Products BV te Ermelo die enkele maanden ge leden reeds het eerste roestvrij- staal uit een spuitbus «introdu ceerde, bestaat uit minuscule roestvrijstalen deeltjes met een hooghittebestendig bindmiddel. Verhitting van de uitlaat, door een ritje te maken, zorgt na het op brengen van de spray voor het moffelen De spray, die verkrijg baar is in autoshops, service stations, doe-het-zelf zaken en in de meeste warenhuizen, kost f 12,50. Nieuw type wegvoegstrook Met de modernisering van het wegverkeer groeit het probleem van bouwvoegen in wegconstruc ties. Vroeger ondervonden de weggebruikers weinig hinder van de oneffenheden in het wegdek tussen weg en brug. Tegenwoor dig echter komt de „klap" van de weliswaar centimeters smalle sprong van bijvoorbeeld weg naar viaduct, niet zelden schrikwek kend hard aan. Vredestein, gespecialiseerd in technische rubberprodukten, heeft ten behoeve van de langge- zochte stootloze overgang een nieuw type wegvoegstrook van rubber ontwikkeld. De belang rijkste voordelen van de nieuwe wegvoegstrook zijn dat de boven kant van het rubberprofiel nage noeg vlak blijft en dat de voeg wa terdicht wordt afgesloten. De voegconstructie is onderhoudsvrij en levert geen gevaar op voor slip pen. De indrukking van het profiel door het verkeer is beperkt. In ge val van beschadiging, bijvoor beeld door brand, kunnen de rub berprofielen eenvoudig worden vervangen. De doorsneetekening laat zien hoe het nieuwe Vrede stein rubberprofiel de klap bij het overschrijden van een bouwvoeg in het wegdek opvangt. Bij het inrijden van een éénrichtings- straat zal de chauffeur nog beter dan voorheen moeten letten op de ver keersborden. Wat is er namelijk aan de hand; de Hoge Raad heeft beslist dat in straten met éénrichtingsverkeer waar de zgn. „onderborden" voor het langzaam verkeer zijn geplaatst, de regels gelden voor straten met ver keer in beide richtingen. Dergelijke straten worden aangegeven met bor den zoals fig. 1 en 2, met een zoge naamd onderbord. - Op de onderborden moet een tekst staan waarop duidelijk gesteld wordt dat het bovenstaande bord alleen voor snelverkeer geldt. Het is nu dus extra belangrijk bij het inrijden van een straat met éénrich tingsverkeer op te letten of er een onderbord geplaatst is onder de rij- 9 Fig. 1. Dit bord staat aan het begin van een ,,nor- mafeéénrichtingsstraat. Als inrijden alleen voor snelverkeer verboden is staat op het onderbord bijv. fietsers" met een pijltje naar boven en een pijltje naar beneden gericht. Fig. 2. Dit bord staat aan het andere eind van een ..normale" éénrichtings straat. Er kan op een on derbord bijv. staan ..uitge zonderd fietsers". richtingpijl of onder het afsluitende balkbord. Wanneer dit het geval is, is links parkeren, voorsorteren op de linkerrijbaan, in twee files rijden en het links inhalen van de tram NIET meer toegestaan. Aanleiding tot deze beslissing is het gevaar dat er voor tegemoetkomend langzaam verkeer is. Daarom voortaan opgelet of Eénrich- ting wel éénrichting is! Nieuwe balanceer- methode voor wielen Een Amerikaans bedrijf heeft een nieuw instrument ontwikkeld voor het continue automatisch balanceren van wielen. Het instrument bestaat uit een eind loze kunststof buis die met behulp van klemmen aan de binnen- of buitenzijde van het te balanceren wiel wordt aangebracht (afb.) De buis is gevuid met olie en stalen kogeltjes. De kogeltjes worden door een samenstel van krachten (centrifugaalkracht en krachten veroorzaakt door on effenheden in het wegdek en acceleratie van het voertuig) op de juiste plaats in de buis ge manoeuvreerd. Een extra voor deel van de ring is het feit dat ook onbalans door stenen en andere voorwerpen die in het profiel van de band blijven steken wor den gecompenseerd. De buis heeft een wanddikte van 2,3 mm, een doorsnee van 25,4 mm en kan in 25 verschillende diameters, variërend van 38' cm tot 61 cm geleverd worden. Montage is mogelijk op alle soorten wielen, zowel met als zonder binnenband alsook op wielen met aluminium velgen. Volgens de ervaringen van de fabrikant is een vermindering van de wiellagerslijtage met 50 tot 75% mogelijk, terwijl de levensduur van de band (in kilo meters) met ca. 25% verlengd worden. Tevens is het niet langer nodig de banden periodiek te kruisen, draaieh of de wielen uit te balanceren. Fabrikant van het complete in strument: Teco International Inc., Dallas, Texas, USA Leverancier van het kunststof materiaal voor de buis: Marbon Europe, postbus 8122, Amster dam. VEILIGHEIDSINSPECTIE SE OU Nu, [li-, VEILIGHEIDSKEURING 1974 Jan. Mei Sept. Febr. Juni Okt. Mrr. Juli Nov. April Aug. Dec. Bij het keuren van een door een werknemer van een be drijf in Den Haag gekochte personenwagen, ontdekte de EVO-keuringsdeskundige dat deze wagen was voorzien van een namaak „Veilig heidsvignet". Dit vignet lijkt sterk op het vignet, dat vol gens de door Veilig Verkeer Nederland verstrekte normen alleen mag worden aange bracht als de wagen bij een keuring of onderhoudsbeurt verkeersveilig is gebleken. Zoals bekend brengen ook de deskundigen van de EVO- bedrijfskeuringsdienst WN- vignetten met bijbehorend rapport na goedkeuring van bestel- of personenwagens aan. De wagen met het narnaak vignet bleek bij de EVO-keu- ring in een zeer slechte staat te verkeren en was alles be halve verkeersveilig. Hier was duidelijk sprake van mis leiding. Dit te meer daar de wagen ook was verkocht met een „uitstekend keurings rapport", dat volgens de aanhef zou zijn opgesteld vol gens „BOVAG-normen' Daar de wagen er bovendien uiterlijk mooi uit zag, is het geen wonder dat de aspirant koper in de val liep. Het na gemaakte Veiligheidsvignet (afb. 1) lijkt op het eerste ge zicht veel op het echte (afb. 2) maar het onderscheidt zich op enkele belangrijke onderdelen ervan; Het echte vignet wordt aan de binnenzijde van de ruit ge plakt, het nagemaakte vignet is een sticker welke op de ruit wordt aangebracht; Het echte vignet heeft ook een tekst aan de achterzijde, het nagemaakte niet; In plaats van „veiligheids inspectie" staat op het nage maakte vignet: „veiligheids keuring"; Het embleem van Veilig Verkeer Nederland ontbreekt, daardoor kon de maandka- lender groter uitvallen; De kleur van het nage maakte vignet is rood, terwijl voor 1974 door Veilig Verkeer de kleur groen is ge kozen. Bovendien behoort bij een namens Veilig Verkeer Ne derland aangebracht vignet altijd een genummerd inspectierapport. D.K. Afdeling Voorlichting, B. A. BOKMA Dit zegt drs. A. Stokkers sinds november vorig jaar secre taris van de hoofdafdeling Sociale Zaken van het Landbouw schap. Voor hem en zijn medewerkers is het op het ogenblik „hooibouwtijd" nu de onderhandelingen over de C.A.O.'s in volle gang zijn. Deze onderhandelingen worden gevoerd in Landbouwschapsverband. Onder de hoofdafdeling Sociale Zaken valt een aantal sociale commissies voor bepaalde sec toren waarin het eigenlijke C.A.O. overleg plaatsvindt. In het overleg is dit jaar weinig speelruimte voor verbete ring van de arbeidsvoorwaarden. Immers de overheid heeft de touwtjes strak in handen genomen met de machtigings wet en de daarop stoelende loonbeschikkingen. Toch leveren de besprekingen nog wat spanningen op, waarbij het om principiële zaken gaat. Wij laten daarover drs. Stokkers aan het woord. SAMENSPEL BEPAALT RESULTAAT combinatie ofwel het samenspel tussen de onder nemer en zijn personeel bepalen in belangrijke mate mee de bedrijfsresultaten. Dat staat voor de heer Stokkers als een paal boven water. In de loop der jaren zijn de werk methoden in de land- en tuinbouw zo veranderd, dat kwali tatief goede arbeidskrachten steeds belangrijker zijn gewor den. De snelle kostenstijgingen in de laatste jaren onder strepen dit. Door de gezamenlijke inspanning zal de werk nemer ook een waardering moeten ontvangen die hem be vredigt. Dat klinkt wat idealistisch, maar gezamenlijke in spanning voor een doel, namelijk de onderneming, wordt vertaald in tastbare resultaten, aldus de secretaris van de hoofdafdeling. „Het belang van de samenwerking moet in de CA.O.'s tot uitdrukking komen". Een punt van onderhandeling voor de nieuwe arbeidsover eenkomsten is de uitwerking van de arbeidstijdverkorting. In het Centraal Akkoord van 1973 zijn afspraken gemaakt over een 40-urige werkweek, die in 1975 verwezenlijkt moet zijn, evenals trouwens een twintigdaagse vakantie. Het punt is nu dat de onderhandelingsdelegaties van mening ver schillen over de verschuiving van winteruren naar de zomer uren. 'Door het seizoensmatige karakter van het werk willen werkgevers een uur per dag kunnen verschuiven, terwijl werknemers een beperktere verschuiving voorstaan. Een ander punt van overleg vormt de wijze waarop aan het sociale beleid in de agrarische sector beter vorm kan worden gegeven. EIGEN PLAATS Do land- en tuinbouw neemt binnen het Nederlandse be drijfsleven een vrij uitzonderlijke plaats in. Een aanzienlijk deel van de ondernemingen omvat gezinsbedrijven, die niet of nauwelijks gebruik maken van vreemde arbeidskrachten. Ook de meestal seizoensmatige werkzaamheden en in de veehouderij het week-endwerk bepalen o.a. die uitzonder lijke plaats. Vergeleken bij andere sectoren is het aantal leden van een stands- of vakorganisatie groot. Ongeveer 65 van de ondernemers is georganiseerd en samen beheren zij 78 van het totale landbouwareaal. Tegen deze achtergrond is het niet zo verwonderlijk dat men de behoefte heeft baas te zijn in eigen huis, ofwel dat de publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie juist in de land- en tuinbouw het best van de grond is gekomen. De bijzondere positie van de land- en tuinbouw komt ook in de wet tot uitdrukking. In de arbeidswet bijvoorbeeld wordt verwezen naar de verordeningen van het Landbouw schap betreffende de arbeids- en rusttijden. Zolang land- bouwverordeningen van kracht zijn, zal de overheid hier niet regelend optreden. PRINCIPIËLE DISCUSSIE De gesprekspartners in het sociaal overleg binnen het Landbouwschap denken evenwel niet gelijk over de uitzon deringspositie van de land- en tuinbouw, zoals gebleken is bij de discussie over de wijze waarop de arbeidstijden jonge ren vastgesteld moeten worden. Werknemersorganisaties zijn vraagtekens gaan zetten achter een aparte behandeling van de landbouw in dezen. Zij vinden dat voor alle bedrijfs takken dezelfde regels gesteld moeten worden. Daarover wordt een zeer principiële discussie gevoerd, die de grond slag van de publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie raakt en dus het Landbouwschap. Overigens is de heer Stokkers bepaalt niet zo pessimistisch over de ontwikkelingen in het sociaal overleg. „In Neder land heeft het sociale overleg te lange tijd goed gefunctio neerd om de mensen nu vrede te laten hebben met een blij vende verscherping. Ook in scherpere vormen van overleg kan aan da noodzaak van samenwerking niet worden ontko men", zegt hij. En als er één bedrijfstak is waar zo direct de belangen van de leden van werkgevers- en werknemers organisaties aan elkaar vastzitten en behartigd worden, dan is het wel in de land- en tuinbouw via het Landbouwschap, aldus de heer Stokkers.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1974 | | pagina 4