LANDBOUWSCHAP
IS ÉÉNRICHTING
WEL ECHT ÉÉNRICHTING?
Valse vignetten
veiligheidsinspectie
in omloop
fcr -I
^^5 j
ir
TIP
VOOR U
1974
- -
VAN HET
Ondernemingen zijn
gebaat bij goed sociaal
overleg
DE belangen van werkgevers en werknemers in de land
en tuinbouw liggen zo dicht bij elkaar dat men die
niet kan laten voor wat ze zijn. Ik heb goede hoop dat men
dat zal erkennen. Het sociaal overleg in onze bedrijfstak
werkt in het belang van de onderneming, dius in het belang
van beide partijen.
4
bescherm-
middel
tegen roestende uitlaat
Metion heeft een uitlaatspray op
de markt gebracht waarmee de
autobezitter op eenvoudige wijze
zelf zijn uitlaat kan „moffelen"
om deze tegen schadelijke roest-
vorming te beschermen. De uit
laatspray, ontwikkeld door Wolf
International Products BV te
Ermelo die enkele maanden ge
leden reeds het eerste roestvrij-
staal uit een spuitbus «introdu
ceerde, bestaat uit minuscule
roestvrijstalen deeltjes met een
hooghittebestendig bindmiddel.
Verhitting van de uitlaat, door een
ritje te maken, zorgt na het op
brengen van de spray voor het
moffelen De spray, die verkrijg
baar is in autoshops, service
stations, doe-het-zelf zaken en in
de meeste warenhuizen, kost
f 12,50.
Nieuw type
wegvoegstrook
Met de modernisering van het
wegverkeer groeit het probleem
van bouwvoegen in wegconstruc
ties. Vroeger ondervonden de
weggebruikers weinig hinder van
de oneffenheden in het wegdek
tussen weg en brug. Tegenwoor
dig echter komt de „klap" van de
weliswaar centimeters smalle
sprong van bijvoorbeeld weg naar
viaduct, niet zelden schrikwek
kend hard aan.
Vredestein, gespecialiseerd in
technische rubberprodukten,
heeft ten behoeve van de langge-
zochte stootloze overgang een
nieuw type wegvoegstrook van
rubber ontwikkeld. De belang
rijkste voordelen van de nieuwe
wegvoegstrook zijn dat de boven
kant van het rubberprofiel nage
noeg vlak blijft en dat de voeg wa
terdicht wordt afgesloten. De
voegconstructie is onderhoudsvrij
en levert geen gevaar op voor slip
pen. De indrukking van het profiel
door het verkeer is beperkt. In ge
val van beschadiging, bijvoor
beeld door brand, kunnen de rub
berprofielen eenvoudig worden
vervangen. De doorsneetekening
laat zien hoe het nieuwe Vrede
stein rubberprofiel de klap bij het
overschrijden van een bouwvoeg
in het wegdek opvangt.
Bij het inrijden van een éénrichtings-
straat zal de chauffeur nog beter dan
voorheen moeten letten op de ver
keersborden. Wat is er namelijk aan
de hand; de Hoge Raad heeft beslist
dat in straten met éénrichtingsverkeer
waar de zgn. „onderborden" voor het
langzaam verkeer zijn geplaatst, de
regels gelden voor straten met ver
keer in beide richtingen. Dergelijke
straten worden aangegeven met bor
den zoals fig. 1 en 2, met een zoge
naamd onderbord. -
Op de onderborden moet een tekst
staan waarop duidelijk gesteld wordt
dat het bovenstaande bord alleen voor
snelverkeer geldt.
Het is nu dus extra belangrijk bij het
inrijden van een straat met éénrich
tingsverkeer op te letten of er een
onderbord geplaatst is onder de rij-
9
Fig. 1. Dit bord staat aan
het begin van een ,,nor-
mafeéénrichtingsstraat.
Als inrijden alleen voor
snelverkeer verboden is
staat op het onderbord bijv.
fietsers" met een pijltje
naar boven en een pijltje
naar beneden gericht.
Fig. 2. Dit bord staat aan
het andere eind van een
..normale" éénrichtings
straat. Er kan op een on
derbord bijv. staan ..uitge
zonderd fietsers".
richtingpijl of onder het afsluitende
balkbord. Wanneer dit het geval is, is
links parkeren, voorsorteren op de
linkerrijbaan, in twee files rijden en
het links inhalen van de tram NIET
meer toegestaan.
Aanleiding tot deze beslissing is het
gevaar dat er voor tegemoetkomend
langzaam verkeer is.
Daarom voortaan opgelet of Eénrich-
ting wel éénrichting is!
Nieuwe balanceer-
methode voor wielen
Een Amerikaans bedrijf heeft een
nieuw instrument ontwikkeld
voor het continue automatisch
balanceren van wielen. Het
instrument bestaat uit een eind
loze kunststof buis die met behulp
van klemmen aan de binnen- of
buitenzijde van het te balanceren
wiel wordt aangebracht (afb.)
De buis is gevuid met olie en
stalen kogeltjes. De kogeltjes
worden door een samenstel van
krachten (centrifugaalkracht en
krachten veroorzaakt door on
effenheden in het wegdek en
acceleratie van het voertuig) op
de juiste plaats in de buis ge
manoeuvreerd. Een extra voor
deel van de ring is het feit dat ook
onbalans door stenen en andere
voorwerpen die in het profiel
van de band blijven steken wor
den gecompenseerd.
De buis heeft een wanddikte van
2,3 mm, een doorsnee van 25,4
mm en kan in 25 verschillende
diameters, variërend van 38' cm
tot 61 cm geleverd worden.
Montage is mogelijk op alle
soorten wielen, zowel met als
zonder binnenband alsook op
wielen met aluminium velgen.
Volgens de ervaringen van de
fabrikant is een vermindering
van de wiellagerslijtage met 50
tot 75% mogelijk, terwijl de
levensduur van de band (in kilo
meters) met ca. 25% verlengd
worden. Tevens is het niet langer
nodig de banden periodiek te
kruisen, draaieh of de wielen uit
te balanceren.
Fabrikant van het complete in
strument: Teco International Inc.,
Dallas, Texas, USA
Leverancier van het kunststof
materiaal voor de buis: Marbon
Europe, postbus 8122, Amster
dam.
VEILIGHEIDSINSPECTIE
SE
OU Nu, [li-,
VEILIGHEIDSKEURING
1974
Jan.
Mei
Sept.
Febr.
Juni
Okt.
Mrr.
Juli
Nov.
April
Aug.
Dec.
Bij het keuren van een door
een werknemer van een be
drijf in Den Haag gekochte
personenwagen, ontdekte de
EVO-keuringsdeskundige dat
deze wagen was voorzien
van een namaak „Veilig
heidsvignet". Dit vignet lijkt
sterk op het vignet, dat vol
gens de door Veilig Verkeer
Nederland verstrekte normen
alleen mag worden aange
bracht als de wagen bij een
keuring of onderhoudsbeurt
verkeersveilig is gebleken.
Zoals bekend brengen ook de
deskundigen van de EVO-
bedrijfskeuringsdienst WN-
vignetten met bijbehorend
rapport na goedkeuring van
bestel- of personenwagens
aan.
De wagen met het narnaak
vignet bleek bij de EVO-keu-
ring in een zeer slechte staat
te verkeren en was alles be
halve verkeersveilig. Hier
was duidelijk sprake van mis
leiding. Dit te meer daar de
wagen ook was verkocht met
een „uitstekend keurings
rapport", dat volgens de
aanhef zou zijn opgesteld vol
gens „BOVAG-normen'
Daar de wagen er bovendien
uiterlijk mooi uit zag, is het
geen wonder dat de aspirant
koper in de val liep. Het na
gemaakte Veiligheidsvignet
(afb. 1) lijkt op het eerste ge
zicht veel op het echte (afb.
2) maar het onderscheidt
zich op enkele belangrijke
onderdelen ervan;
Het echte vignet wordt aan
de binnenzijde van de ruit ge
plakt, het nagemaakte vignet
is een sticker welke op de
ruit wordt aangebracht;
Het echte vignet heeft ook
een tekst aan de achterzijde,
het nagemaakte niet;
In plaats van „veiligheids
inspectie" staat op het nage
maakte vignet: „veiligheids
keuring";
Het embleem van Veilig
Verkeer Nederland ontbreekt,
daardoor kon de maandka-
lender groter uitvallen;
De kleur van het nage
maakte vignet is rood, terwijl
voor 1974 door Veilig
Verkeer de kleur groen is ge
kozen.
Bovendien behoort bij een
namens Veilig Verkeer Ne
derland aangebracht vignet
altijd een genummerd
inspectierapport. D.K.
Afdeling
Voorlichting,
B. A. BOKMA
Dit zegt drs. A. Stokkers sinds november vorig jaar secre
taris van de hoofdafdeling Sociale Zaken van het Landbouw
schap. Voor hem en zijn medewerkers is het op het ogenblik
„hooibouwtijd" nu de onderhandelingen over de C.A.O.'s in
volle gang zijn. Deze onderhandelingen worden gevoerd in
Landbouwschapsverband. Onder de hoofdafdeling Sociale
Zaken valt een aantal sociale commissies voor bepaalde sec
toren waarin het eigenlijke C.A.O. overleg plaatsvindt.
In het overleg is dit jaar weinig speelruimte voor verbete
ring van de arbeidsvoorwaarden. Immers de overheid heeft
de touwtjes strak in handen genomen met de machtigings
wet en de daarop stoelende loonbeschikkingen. Toch leveren
de besprekingen nog wat spanningen op, waarbij het om
principiële zaken gaat. Wij laten daarover drs. Stokkers aan
het woord.
SAMENSPEL BEPAALT RESULTAAT
combinatie ofwel het samenspel tussen de onder
nemer en zijn personeel bepalen in belangrijke mate
mee de bedrijfsresultaten. Dat staat voor de heer Stokkers
als een paal boven water. In de loop der jaren zijn de werk
methoden in de land- en tuinbouw zo veranderd, dat kwali
tatief goede arbeidskrachten steeds belangrijker zijn gewor
den. De snelle kostenstijgingen in de laatste jaren onder
strepen dit. Door de gezamenlijke inspanning zal de werk
nemer ook een waardering moeten ontvangen die hem be
vredigt. Dat klinkt wat idealistisch, maar gezamenlijke in
spanning voor een doel, namelijk de onderneming, wordt
vertaald in tastbare resultaten, aldus de secretaris van de
hoofdafdeling. „Het belang van de samenwerking moet in
de CA.O.'s tot uitdrukking komen".
Een punt van onderhandeling voor de nieuwe arbeidsover
eenkomsten is de uitwerking van de arbeidstijdverkorting.
In het Centraal Akkoord van 1973 zijn afspraken gemaakt
over een 40-urige werkweek, die in 1975 verwezenlijkt
moet zijn, evenals trouwens een twintigdaagse vakantie. Het
punt is nu dat de onderhandelingsdelegaties van mening ver
schillen over de verschuiving van winteruren naar de zomer
uren. 'Door het seizoensmatige karakter van het werk willen
werkgevers een uur per dag kunnen verschuiven, terwijl
werknemers een beperktere verschuiving voorstaan. Een
ander punt van overleg vormt de wijze waarop aan het
sociale beleid in de agrarische sector beter vorm kan worden
gegeven.
EIGEN PLAATS
Do land- en tuinbouw neemt binnen het Nederlandse be
drijfsleven een vrij uitzonderlijke plaats in. Een aanzienlijk
deel van de ondernemingen omvat gezinsbedrijven, die niet
of nauwelijks gebruik maken van vreemde arbeidskrachten.
Ook de meestal seizoensmatige werkzaamheden en in de
veehouderij het week-endwerk bepalen o.a. die uitzonder
lijke plaats. Vergeleken bij andere sectoren is het aantal
leden van een stands- of vakorganisatie groot. Ongeveer
65 van de ondernemers is georganiseerd en samen beheren
zij 78 van het totale landbouwareaal.
Tegen deze achtergrond is het niet zo verwonderlijk dat
men de behoefte heeft baas te zijn in eigen huis, ofwel dat
de publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie juist in de land- en
tuinbouw het best van de grond is gekomen.
De bijzondere positie van de land- en tuinbouw komt ook
in de wet tot uitdrukking. In de arbeidswet bijvoorbeeld
wordt verwezen naar de verordeningen van het Landbouw
schap betreffende de arbeids- en rusttijden. Zolang land-
bouwverordeningen van kracht zijn, zal de overheid hier
niet regelend optreden.
PRINCIPIËLE DISCUSSIE
De gesprekspartners in het sociaal overleg binnen het
Landbouwschap denken evenwel niet gelijk over de uitzon
deringspositie van de land- en tuinbouw, zoals gebleken is
bij de discussie over de wijze waarop de arbeidstijden jonge
ren vastgesteld moeten worden. Werknemersorganisaties
zijn vraagtekens gaan zetten achter een aparte behandeling
van de landbouw in dezen. Zij vinden dat voor alle bedrijfs
takken dezelfde regels gesteld moeten worden. Daarover
wordt een zeer principiële discussie gevoerd, die de grond
slag van de publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie raakt en
dus het Landbouwschap.
Overigens is de heer Stokkers bepaalt niet zo pessimistisch
over de ontwikkelingen in het sociaal overleg. „In Neder
land heeft het sociale overleg te lange tijd goed gefunctio
neerd om de mensen nu vrede te laten hebben met een blij
vende verscherping. Ook in scherpere vormen van overleg
kan aan da noodzaak van samenwerking niet worden ontko
men", zegt hij. En als er één bedrijfstak is waar zo direct
de belangen van de leden van werkgevers- en werknemers
organisaties aan elkaar vastzitten en behartigd worden, dan
is het wel in de land- en tuinbouw via het Landbouwschap,
aldus de heer Stokkers.