PAASBRIEF D Paasgebruiken trotseren komputertijdperk 3 Welkom, Dag van de Heer! O heiligste van alle dagen! Dag van Verrijzenis, brekend de macht van de dood! I-IET kan eigenlijk niet anders. Op het Paas- feest moet worden gezongen. Daarom koos ik een oude Paashymne om U mijn beste wensen te geven voor de viering van Pasen 1974. Het lied stamt reeds uit de 6e eeuw na Christus en wordt toegeschreven aan Venantius Fortunatus, een Italiaan, die in het Franse Poitiers de bisschops zetel verwierf en daar omstreeks 609 is overleden. In Engeland is de hymne bewaard als een pro cessielied in de middeleeuwse liturgie van Sarum (Salisbury), het klooster, dat een stempel heeft ge drukt op het Britse christelijke leven. In de kerk van Engeland, die oude tradities handhaaft, wordt het lied nog vaak gezongen op de oude gregoriaan se melodie, maar de bekende componist R. Vaughan Williams heeft ervoor gezorgd, dat het ook op een eigentijdse melodie kan worden gezongen, in een modern ryhtme, geschikt voor jonge mensen. Onlangs heb ik de hymne vertaald ten behoeve van onze hervormde gemeente Ouwerkerk in Dui- veland. Op het aanstaande Paasfeest zullen de kin deren van de Openbare Basisschool en van de Zondagsschool zingende de kerk binnenkomen en we hopen, dat de grote mensen ook onmiddellijk het keervers zullen meezingen! Welkom, Dag van de Heer! LJET Paasfeest is het feest der Verrijzenis van Christus. In de oude kerk was Pasen het be langrijkste feest. Dat is het natuurlijk nóg, al is het den feit, dat het Kerstfeest in ons kerkelijke en maatschappelijke leven een grotere plaats is gaan innemen. Volkskerstzangdiensten zijn er allerwege, Volkspaaszang wordt helaas weinig beoefend! Ty pisch is het, dat de Kerk van het Oosten (Rusland!) in tegenstelling tot die van het Westen véél meer betrokken is bij het Feest van de Opstanding dan bij dat van de Geboorte. Men viert de Verrijzenis ieder jaar als de vernieuwing van de hele kosmos. Heel de natuur wordt vervuld van nieuwe kracht. Niet alleen mensen mogen delen in de opstandings heerlijkheid van Christus, maar de hele schepping krijgt een nieuwe levenswerkelijkheid. Bisschop Venantius evenwel riep nog in zijn tijd de gelovigen van het Westen op om hier oog voor te hebben: Ziet, wat de aarde ons geeft, uit de winterse doodsslaap ontwaakt zij, haai kracht, geboeid in het graf, keert mét haar Meester terug. TA7iJ weten, dat allerlei Paasgebruiken teruggaan tot onze heidense voorouders, die in de na tuur zagen, hoe uit de aarde het nieuwe leven kon ontstaan. Omstreeks de tijd van ons jaarlijkse Paasfeest vierden zij hun vruchtbaarheidsriten met veel muziek en dans. Ever. vinden we in dit vers een herinnering aan die oeroude natuurbeleving, maar Venantius, die in zijn apostolaat daarmee te maken kreeg, geeft er een wending aan: De Meester, Jezus Christus brengt in zijn Opstanding de natuur tot het wer kelijke leven terug. Zijn overwinning over de doods- macht betekent de bevrijding voor de hele wereld. Niet alleen de mens wordt vernieuwd en met een nieuwe taak in de wereld geplaatst, maar alles, wat ieder seizoen opnieuw tot nieuw leven wordt gewekt, moet Hem ten dienste staan. Christus, genageld aan 't kruis, is God en de Koning der wereld. Alles, wat leeft op de aard, breng aan uw Schepper de eer! UOOR allen, die zoals U met landbouw en tuin bouw hebben te maken, maar ook voor al len, die in industrie en techniek bezig zijn met delf stoffen (o, die olie!) of met welke synthetische produkten ook, geldt de geweldige opdracht om ernst te maken met Kruis en Opstanding. Wat is dat een ontzaggelijk moeilijke zaak! Vroe ger in het overwegend agrarische tijdperk konden wij op biddagen en dankdagen voor het ge was vaak op romantische wijze preken en zingen over de aarde en haar volheid, die van de Here zijn. Maar de schaalvergroting, die zich allerwege doet kennen, maakt het ons nu zéér moeilijk. Milieu vervuiling, olie-embargo's en de schier onoplos bare problemen van rijke en arme werelddelen dwin gen ons deze romantiek te laten varen. Velen heb ben een ernstige twijfel aan geestelijke verworven heden, die vroeger het leven beheersten. Het ge loof is in discussie. U zult het merken in uw om gang met de jongeren, in uw gezin en in het werk. T"}E twee mannen, die op Pasen op weg waren van Jeruzalem naar Emmaus, zagen geen enkel perspectief meer. Het Rijk van Messias Jezus en de vrede daarvan meenden zij te kunnen af schrijven. De Vreemdeling echter, die zich bij hen voegde op hun weg en hun dé Schriften gaat ver klaren, blijkt de Messias te zijn „in levenden lijve". In het breken van het brood, het belangrijkste voed sel, het teken van Zijn Lichaam, dat voor de wereld werd gebroken, herkennen zij Hem. De Verrezen Heer is de enige, die ons een zalig Paasfeest kan geven. Daarom viert de hele wereld kerk de Maaltijd van het nieuw Koninkrijk in een dienst van lofzegging en aanbidding. Wij hopen voor Pasen 1974, dat U de tegenwoordigheid van Christus in Woord en Sacrament zult ervaren als een geweldige stimulans voor uw leven en werk! E kinderen van Ouwerkerk zullen op Paas- morgen de hymne besluiten met het gebed: God van genade en trouw, laat uw Woord onze twijfel verdrijven. O Derde Dag, schenk uw licht! Kom, Zoon van God uit het graf! Toon uw gelaat wederom, laat uw glans de wereld verblijden. Geef ons het leven met U, Gij, die de dood overwon! „Salve festa Diës" Welkom, feestelijke Dag! Dag van Verrijzenis! Ouwerkerk (Zld) J. C. KOPPERT. FOLKLORISTISCHE EN RELIGIEUZE TRADITIES WORDEN NOG STEEDS IN ERE GEHOUDEN DASEN. Voor sommigen het feest van de eieren. Voor anderen een liturgisch feest waarbij de op standing van Christus herdacht wordt. Voor de Joden het allergrootste feest dat met Seideravond begint. Maar voor iedereen is Pasen een tijd, waarin godsdienstige en folkloristische gebruiken hand in hand gaan. Palmpaas is daar een voorbeeld van. Ter herinnering aan Christus' intocht in Jeruzalem worden palmen gebruikt in de katho lieke kerken. De folklore gebruikt bukspalmpjes die met allerlei snuisterijen opgesmukt worden. Elk land kent zijn volkse gebruiken. De eeuwenlange overlevering hebben die folkloristische evenementen een bijzonder taai leven. Maar de moderne tijd lijkt soms ook wel bezit genomen te hebben van die oude gebruiken. Tradities worden aan de kant gezet. En veel modernisten menen dat in het tijdperk van de komputer voor folklore geen plaats meer is. Men vindt die oude traditionele ge bruiken naar konservatisme ruiken. Gelukkig is het nog zo, dat met pasen die gebruiken nog niet helemaal ver zonken zijn in de vergetelheid. RECEPT VOOR EEN WEESHUIS EIEREN horen van oudsher bij het paasfeest. Een skala van gebruiken is om het ei heen gegroeid. Ze worden gekleurd in bonte tinten. Eieren worden ge bruikt om poppetjes van te maken. Ze worden verstopt om het eierenzoekfeest mogelijk te maken. En er worden spelletjes mee gespeeld zoals het eiertikken. Wiens ei ■het eerst een barst te zien geeft heeft verloren. Iemand, die tientallen paasspelletjes heeft (beschreven is Jan (Johannes) ter Gouw. Deze onderwijzer leefde in de vorige eeuw en bij zijn leven heeft hij talrijke vol kenkundige publikaties het licht laten zien. Zo memo reert hij dat men vroeger met pasen de eierdans kende, en geliefd tijdverdrijf in de paastijd, dat bij voorkeur in de herberg werd beoefend. Uiteraard daartoe aangemoe digd door de herbergier. „Op den vloer, die met 'groene bladeren en eenige vroege bloemen bestrooid was, werd met krijt een kring getrokken, in welks middelpunt een hoopje eijeren ge legd werd. De speler danste, met ontschoeide voeten en de handen in de zijde op één been en moest de eijeren één voor één uit de kring hinkelen". En wie een goed paasbrood wil bakken, neemt zoa'ls een oud recept luidt 8 ponden bloem, 4 ponden ver- leezen en schoongewassen krenten, 24 eijeren, 4 note- muscaten, een lood kaneel, een pond gesmolten boter, een kom laauwe melk met wat suiker daarin, wat ge- snede sukadeschillen en een stuiver versche gist. Kneed dit alles als brood tezamen en dan daarvan paasbrood gemaakt hebbende in de pven laten bakken. Gezien de ontzagwekkende hoeveelheden grondstof fen zal het wel een paasbróöd zijn dat bestemd was voor een weeshuis. Toch stond dat recept in De Volmaakte Hollandsche Keuken Meid, een receptenboek dat in geen enkele achttiende eeuwse keuken ontbrak. PAASVUUR I ATEN we het paasvuur niet vergeten. Vuur, één van de elementen waaraan sinds oudsher een reinigen de betekenis wordt toegeschreven, speelt vaak een rol in de paasgebruiken. Sinds vele eeuwen wordt op de zater dag voor pasen het vuur gewijd. In Twente ontsteekt men paasvuren op de heuvels rond het dorp. De bedoe ling is dat de goden goedgunstig gestemd worden en zor gen voor een rijke oogst, en goed gemaakt paasvuur is een machtig en fascinerend gezicht. Vooral wanneer de vlammen hoog oplaaien en de omgeving in een grillig lichtschijnsel zetten. Het merendeel van de paastradities kan worden her leid tot oude rituele handelingen, verbonden aan het be gin van de lente. De voorafgaande vastentijd had een uitdrukkelijk reinigende betekenis. En het is misschien ook wel daarom al klinkt het in dit verband een beet je profaan dat de huisvrouw omstreeks pasen de door de mannen vervloekte en verguisde schoonmaakwoede krijgt. PASEN BIJ DE JODEN JJET woord pasen komt af van het aramese woord Pascha. In het Hebreeuws gebruikt men Pésach. In de viering van het joodse paasfeest is een aantal elemen ten te herkennen van algemene godsdienstige betekenis. Men eet ongezuurde koeken, die doen denken aan het binnenhalen van de gersteoogst. De bijbelse berichten over de oorsprong van het paas feest hebben echter van dit natuurfeest afgezien. De hele viering is betrokken op de uittocht uit Egypte. Voor de kinderen Israëls een verlossingsdaad bij uitstek. Laat mijn volk gaan, zo was het verzoek aan de Farao. In dienst van deze herdenking staan alle gebruiken van de Seideravond. Bittere kruiden herinneren aan de bitterheid van de slavernij in Egypte. Een speciaal ge kleurde vruchtenmoes aan de kleur van de tichelstenen. De matses aan de haast waarmee men wegtrok uit het land van de Nijl. De joden vieren Pésach als een over winning op de dood en de ondergang. Pasen het feest van de opstanding. Ook in de natuur, waar alles zich klaarmaakt voor de naderende zomer. Pasen. Het feest van de reiniging. Het oude en slechte wordt verbrand om plaats te maken voor het nieuwe. PIM VAN DE ZEE

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1974 | | pagina 3