1®T
1
Coöperatie
is wat de leden i^Avi
er van maken!
A LS je iets af neemt moet je wel wat teruggeven.
VERZEKERINGSINSTELLINGEN
VAN DE ZLM
Rondom de
snelheidsbeperking
4
Drs. J. DIJKGRAAF,
L.C.C. - Goes. V
stemmenverhouding in de ledenvergadering van
de veiling in Krabbendijke heeft uitgewezen, dat
een meerderheid niet voelt voor het vormen van een
topvereniging met Goes, Kapelle en Terneuzpn. Hieruit
blijkt weer eens, dat de leden bij belangrijke beslissin
gen wel degelijk de dienst uitmaken! Dit aan het adres
van hen, die zeggen dat de leden niets meer te zeggen
hebben!
NABESCHOUWING
XT U is het natuurlijk wel interessant om te filoso-
feren over de achterliggende motieven van dit be
sluit. Het minderheidsstandpunt lijkt vrij snel bekeken,
omdat schaalvergroting bijna een dogma geworden is.
Juist daardoor is het meerderheidsstandpunt des te op
vallender.
Zijn de toekomstige partners gewogen en te licht be
vonden? Is de meerderheid bang om ondergesneeuwd te
worden? Houdt men het liever bij het oude, vertrouwde
en overzichtelijke? Ziet de meerderheid kans om het ook
op langere termijn wel zelfstandig te rooien? Wordt het
alleen maar duurder? Of is het dwarsliggerij? (Hetgeen
we gewoonweg niet kunnen aannemen). De motieven
kunnen velerlei zijn en 'deze zijn voor de buitenstaander
een vraag, maar voor het lid, dat z'n stem uitbrengt een
weet.
Er zullen teleurgestelde leden zijn die zich afvragen
of het stemrecht wel goed in de statuten geregeld is.
Dit tegen de achtergrond van de vraag of het stemrecht
per lid in overeenstemming is met het belang, dat hij
bij z'n veiling heeft. De meningen kunnen hierover ver
deeld zijn, maar statuten zijn er om nageleefd te wor
den en vóór een wijziging heb je een gekwalificeerde
meerderheid nodig, zodat er geen sprake kan zijn van
even doordrukken.
Welnu de pap is althans voorlopig gestort. We
schrijven voorlopig, want er zullen ongetwijfeld nieuwe
pogingen gedaan worden om toch tot een wat bredere
opzet van het veilingwezen te komen. Misschien wordt
hel klimaat een keer gunstiger en lukt het dan wel om
tot een gezamenlijk optrekken te komen. Door te wan
hopen komen we er niet. Ondanks alle tegenslagen in
de veilingwereld op het pad van fusie e.d. mogen we het
vertrouwen in de goede afloop niet verliezen!
DIEPERE OORZAKEN
TATIJ voor ons hebben de neiging de redenen voor het
afstemmen van het bestuursvoorstel door de meer
derheid wat uit een sociologische hoek te verklaren. Een
veiling is van oudsher een onderdeel van de totale ge
meenschap. Zo'n vereniging van telers hoort bij de ge
meenschap en is er ook helemaal mee geïntegreerd. Niet
alleen vanwege de financiële aspecten, maar ook sociaal
en vooral gevoelsmatig. De veiling en de gemeenschap
zijn één. Het gaan samenwerken met anderen nu be
tekent een stukje desintegratie. Er wordt als het ware
in het vlees van de besloten gemeenschap gesneden en
daartegen rijst verzet.
Het zou ons niet verwonderen als hier wat Krabben
dijke betreft de diepere oorzaak ligt van het afstemmen
De gemeenschap is een mechanisme, dat het totale le
ven omvat. Dat kan van samenwerking of samengaan
met organisaties buiten de eigen gemeenschap niet ge
zegd worden. Dan kom je in plaats van in de gemeen
schap in de maatschappij terecht. En deze is niet me
chanisch ,maar organisch dat wil zeggen, daarmee ga je
alleen maar kontraktuele bindingen aan voor een be
paalde aktiviteit. Vechten de tegenstemmers van Krab
bendijke en omstreken in feite meer tegen de aantasting
van de dorpsgemeenschap dan tegen het samengaan van
veilingen? Wij weten het natuurlijk niet, maar we heb
ben toch de sterke indruk, dat het afstemmen niet uit
sluitend op zakelijke motieven gegrond is.
SOEPEL OPSTELLEN
De vraag is of de tegenstemmers met voldoende
doorslaggevende argumenten pro toch een keer te over
tuigen zijn, dat er offers gebracht moeten worden aan de
eigen zelfstandigheid. Het lijkt daarom goed eerst eens
diepgaand te ontleden wat de tegenstemmers bewogen
heeft. Van daaruit kan dan getracht worden andere we
gen in te slaan. Andere wegen die de tegenstellingen
verzoenen en het alsnog mogelijk maken de fundamen
ten vóm net veilingwezen te verbreden en verdiepen. We
schreven boven deze regels: coöperatie is wat de leden
ervan maken.
Alles kan niet van één kant komen. Kritiek op bestuur
en direktie kan een goede zaak zijn, maar de leden die
nen ook kritisch tegen zichzelf aan te kijken. Zelfkritiek
is bij jezelf te rade gaan zo in de trant van is m'n hou
ding ten opzichte van m'n vereniging wel juist. Zeker voor
het geval er belangrijke beslissingen voor de deur staan,
die verstrekkende gevolgen kunnen hebben. Overdenken
wat te doen staat. De weg is tenslotte niet afgesloten.
Veiling-ondernemers moeten soepel kunnen reageren.
Verstarring van standpunten leidt tot niets.
pi
Wij komen nogmaals op dit onderwerp terug omdat
ons enkele punten van het hart moeten. Bij een aantal
metingen op autosnelwegen is n.l. gebleken, dat gemid
deld 96% van de personenwagens onder de 100 km
rijdt en dat slechts 1 tot de zondaars gerekend moet
worden, die boven de 110 km komen. Wij hebben het zelf
ook reeds ervaren hoe gedisciplineerd ons Nederlandse
volkje rijdt.
Pet af. Hec is inderdaad zo, dat diegene, die passeert
een opvallende figuur aan het worden is en zichzelf een
echte zondaar vindt, terwijl hij de keurig rijdende auto's
voorbij tuft. Bovendien weet je nooit wie je passeert.
Het aantal dodelijke en zeer ernstige ongevallen is na
het instellen van de vrijwillige en verplichte snelheids
limieten behoorlijk afgenomen. De Stichting Wetenschap
pelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (S.W.O.V.) heeft in
middels opdracht gekregen nauwkeurig vast te leggen
wat de uitwerking van deze snelheidsbeperking is.
Voor dit onderzoek heeft de S.W.O.V. een lange perio
de (2 jaar) nodig. Begrijpelijk, want wil je alles goed vast
leggen dan zullen alle jaargetijden de revue moeten pas
seren. Is het b.v. alleen te danken aan de snelheids
beperking, dat er minder doden en ernstig gewonden
vallen? Het ligt voor de hand deze vraag met ja te be
antwoorden. Wij tekenen daarbij meteen aan, dat de
weersinvloeden minstens zo'n belangrijke rol spelen. De
S.W.O.V. zal de kans moeten krijgen dit na te gaan.
EUROPEES VERBAND
Intussen dreigen er al moeilijkheden met de snelheids
beperking. Tijdens 'de oliecrisis, eind vorig jaar, werden
door alle omliggende landen maatregelen getroffen. Ze
waren niet uniform, zelfs in E.E.G.-verband niet, maar één
ding hadden ze gemeen: er moest bezuinigd worden!
In dat verband paste ook een snelheidsbeperking.
Alweer, men deed het niet uniform, maar overal wer
den de snelheden vrijwillig of verplicht beperkt. De be
doeling was, aldus onze Minister van Economische Za
ken om in Europees verband over de harmonisatie van
de limieten te praten. Intussen is Duitsland al uit de boot
Minder schades, ook bij parkeren
gevallen want daar is besloten met ingang van 15 maart
een maximum snelheid van 130 km per uur op autosnel
wegen toe te staan. Ongetwijfeld zal Frankrijk dan ook
wel een andere koers gaan varen en komt er van een
harmonisatie geen snars terecht.
Met de komende vakanties annex buitenlandse reizen
wordt dat een bijzonder nare situatie.
HET GAAT DE GOEDE KANT UIT
In ons artikel van 1 maart 1974 vroegen wij ons met
betrekking tot het schadeverloop bij de eigen O.V.M.
af, of het de goede kant uitging. Immers in de eerste 2
maanden van 1974 hadden wij, ondanks een toename van
5000 verzekerde objecten, toch 8 schades minder geregis
treerd dan in de eerste 2 maanden van 1973.
Heeft deze lijn zich in maart 1974 voortgezet? Laat de
cijfers spreken:
Maand
1973
1974
verschil
Januari
287
297
10
Februari
362
335
27
Maart
412
404
8
Totaal 1e kwartaal
1061
1036
25
Inderdaad werden in het 1e kwartaal 1974 25 scha'des
minder geregistreerd dan in het 1e kwartaal 1973.
Hoe is het mogelijk! In de schadefrequentie betekent
dit een daling van het 1e kwartaal 1973 van 3,28% naar
2,72% in het 1e kwartaal '74 of 0,56%.
In aantallen en guldens uitgedrukt wil deze 0,56%
heel wat zeggen n.l. rond 250.000,besparing aan auto
schades.
Wij zijn met deze gang van zaken uitermate gelukkig
en u uiteraard ook. Want als deze trend zich zou door
zetten biedt dat, voor u als verzekerde, toch wel gunstige
perspectieven. Gaat u dus vooral zo door; er moet het
nodige van de schadefrequentie af; we zijn op de goede
weg.
Houdt u zich aan de maximum snelheden en als het dit
jaar ooit nog eens slecht weer mocht worden, dan nog
wat kalmer aan! Bij .mist liefst thuisblijven of per open
baar vervoer!
DE L.
BESTEMMINGSPLANNEN
Oss. Vanaf 28 maart liggen gedurende een maand ter in
zage de door G.S. goedgekeurde bestemmingsplannen „Van
Hogendorplaan"; „Ruwaard T" en „Vondellaan-Noord". Zij,
die zich tijdig met bezwaren zowel tot de gemeenteraad! als
tot G.S. hebben gewend, kunnen binnen een maand beroep
instellen bij de Kroon.
Werkendam. Vanaf 1 april ligt gedurende een maand ter
inzage het ontwerp-bestemmingsplan „Welgelegen". Gedu
rende deze termijn kunnen schriftelijke bezwaren worden
ingediend bij de gemeenteraad.
Veghel. Vanaf 1 april ligt gedurende een maand ter in
zage het door G.S. gedeeltelijk goedgekeurde bestemmings
plan Komplan. Zij, die zich tijdig met bezwaren zowel tot
de gemeenteraad als tot G.S. hebben gewend, alsmede een
ieder die zich tijdig met bezwaren tegen de in het ontwerp
aangebrachte wijzigingen tot G.S. hebben gewend, en een
ieder die bezwaren heeft tegen de gedeeltelijke onthouding
van goedkeuring door G.S., kunnen binnen een maand be
roep instellen bij de Kroon.
Gemert. Vanaf 28 maart ligt gedurende een maand ter in
zage het vastgestelde bestemmingsplan „Handel-Zuid". Zij,
die zich tijdig met bezwaren tot de gemeenteraad hebben
gewend, kunnen binnen een maand bezwaren indienen bij
G.S.
Halsteren. Vanaf 28 maart ligt gedurende een maand ter
inzage het door G..S. gedeeltelijk goedgekeurde bestemmings
plan ..Den Berg 1972". Zij, die zich tijdig met bezwaren zo
wel tot de gemeenteraad als tot G.S. hebben gewend, als
mede een ieder die bezwaren heeft tegen de gedeeltelijke
onthouding van goedkeuring door G.S., kunnen binnen een
maand beroep instellen bij de Kroon.
Aarle-Rixtel. Vanaf 1 april ligt gedurende een maand ter
inzage het door G.S. gedeeltelijk goedgekeurde bestem
mingsplan „De Koppel I". Zij, die zich tijdig met bezwaren
zowel tot de gemeenteraad als tot G.S. hebben gewend, als
mede een ieder die bezwaren heeft tegen de gedeeltelijke
onthouding van goedkeuring door G.S., kunnen binnen een
maand beroep instellen bij de Kroon.
Terneuzen. Vanaf 1 april ligt gedurende een maand ter
inzage het ontwerp-bestemmingsplan „Sluiskil" (herziening).
Gedurende deze termijn kunnen schriftelijke bezwaren wor
den ingediend bij de gemeenteraad.
RADIO
Dinsdag 9 april a.s., Hilversum I, 12.39—12.40 uur: „De
oogst van vroege aardbeien als gevolg van de verhoogde
energieprijzen verschoven naar een later tijdstip", m.m.v.
tuinbouwconsulentschap Tiel.
Vrijdag 12 april a.s., Hilversum I, 12.3012.40 uur: „Het
Landbouw economisch Bericht", mjn.v. L.E.I. 'Den Haag.