1®T 1 Coöperatie is wat de leden i^Avi er van maken! A LS je iets af neemt moet je wel wat teruggeven. VERZEKERINGSINSTELLINGEN VAN DE ZLM Rondom de snelheidsbeperking 4 Drs. J. DIJKGRAAF, L.C.C. - Goes. V stemmenverhouding in de ledenvergadering van de veiling in Krabbendijke heeft uitgewezen, dat een meerderheid niet voelt voor het vormen van een topvereniging met Goes, Kapelle en Terneuzpn. Hieruit blijkt weer eens, dat de leden bij belangrijke beslissin gen wel degelijk de dienst uitmaken! Dit aan het adres van hen, die zeggen dat de leden niets meer te zeggen hebben! NABESCHOUWING XT U is het natuurlijk wel interessant om te filoso- feren over de achterliggende motieven van dit be sluit. Het minderheidsstandpunt lijkt vrij snel bekeken, omdat schaalvergroting bijna een dogma geworden is. Juist daardoor is het meerderheidsstandpunt des te op vallender. Zijn de toekomstige partners gewogen en te licht be vonden? Is de meerderheid bang om ondergesneeuwd te worden? Houdt men het liever bij het oude, vertrouwde en overzichtelijke? Ziet de meerderheid kans om het ook op langere termijn wel zelfstandig te rooien? Wordt het alleen maar duurder? Of is het dwarsliggerij? (Hetgeen we gewoonweg niet kunnen aannemen). De motieven kunnen velerlei zijn en 'deze zijn voor de buitenstaander een vraag, maar voor het lid, dat z'n stem uitbrengt een weet. Er zullen teleurgestelde leden zijn die zich afvragen of het stemrecht wel goed in de statuten geregeld is. Dit tegen de achtergrond van de vraag of het stemrecht per lid in overeenstemming is met het belang, dat hij bij z'n veiling heeft. De meningen kunnen hierover ver deeld zijn, maar statuten zijn er om nageleefd te wor den en vóór een wijziging heb je een gekwalificeerde meerderheid nodig, zodat er geen sprake kan zijn van even doordrukken. Welnu de pap is althans voorlopig gestort. We schrijven voorlopig, want er zullen ongetwijfeld nieuwe pogingen gedaan worden om toch tot een wat bredere opzet van het veilingwezen te komen. Misschien wordt hel klimaat een keer gunstiger en lukt het dan wel om tot een gezamenlijk optrekken te komen. Door te wan hopen komen we er niet. Ondanks alle tegenslagen in de veilingwereld op het pad van fusie e.d. mogen we het vertrouwen in de goede afloop niet verliezen! DIEPERE OORZAKEN TATIJ voor ons hebben de neiging de redenen voor het afstemmen van het bestuursvoorstel door de meer derheid wat uit een sociologische hoek te verklaren. Een veiling is van oudsher een onderdeel van de totale ge meenschap. Zo'n vereniging van telers hoort bij de ge meenschap en is er ook helemaal mee geïntegreerd. Niet alleen vanwege de financiële aspecten, maar ook sociaal en vooral gevoelsmatig. De veiling en de gemeenschap zijn één. Het gaan samenwerken met anderen nu be tekent een stukje desintegratie. Er wordt als het ware in het vlees van de besloten gemeenschap gesneden en daartegen rijst verzet. Het zou ons niet verwonderen als hier wat Krabben dijke betreft de diepere oorzaak ligt van het afstemmen De gemeenschap is een mechanisme, dat het totale le ven omvat. Dat kan van samenwerking of samengaan met organisaties buiten de eigen gemeenschap niet ge zegd worden. Dan kom je in plaats van in de gemeen schap in de maatschappij terecht. En deze is niet me chanisch ,maar organisch dat wil zeggen, daarmee ga je alleen maar kontraktuele bindingen aan voor een be paalde aktiviteit. Vechten de tegenstemmers van Krab bendijke en omstreken in feite meer tegen de aantasting van de dorpsgemeenschap dan tegen het samengaan van veilingen? Wij weten het natuurlijk niet, maar we heb ben toch de sterke indruk, dat het afstemmen niet uit sluitend op zakelijke motieven gegrond is. SOEPEL OPSTELLEN De vraag is of de tegenstemmers met voldoende doorslaggevende argumenten pro toch een keer te over tuigen zijn, dat er offers gebracht moeten worden aan de eigen zelfstandigheid. Het lijkt daarom goed eerst eens diepgaand te ontleden wat de tegenstemmers bewogen heeft. Van daaruit kan dan getracht worden andere we gen in te slaan. Andere wegen die de tegenstellingen verzoenen en het alsnog mogelijk maken de fundamen ten vóm net veilingwezen te verbreden en verdiepen. We schreven boven deze regels: coöperatie is wat de leden ervan maken. Alles kan niet van één kant komen. Kritiek op bestuur en direktie kan een goede zaak zijn, maar de leden die nen ook kritisch tegen zichzelf aan te kijken. Zelfkritiek is bij jezelf te rade gaan zo in de trant van is m'n hou ding ten opzichte van m'n vereniging wel juist. Zeker voor het geval er belangrijke beslissingen voor de deur staan, die verstrekkende gevolgen kunnen hebben. Overdenken wat te doen staat. De weg is tenslotte niet afgesloten. Veiling-ondernemers moeten soepel kunnen reageren. Verstarring van standpunten leidt tot niets. pi Wij komen nogmaals op dit onderwerp terug omdat ons enkele punten van het hart moeten. Bij een aantal metingen op autosnelwegen is n.l. gebleken, dat gemid deld 96% van de personenwagens onder de 100 km rijdt en dat slechts 1 tot de zondaars gerekend moet worden, die boven de 110 km komen. Wij hebben het zelf ook reeds ervaren hoe gedisciplineerd ons Nederlandse volkje rijdt. Pet af. Hec is inderdaad zo, dat diegene, die passeert een opvallende figuur aan het worden is en zichzelf een echte zondaar vindt, terwijl hij de keurig rijdende auto's voorbij tuft. Bovendien weet je nooit wie je passeert. Het aantal dodelijke en zeer ernstige ongevallen is na het instellen van de vrijwillige en verplichte snelheids limieten behoorlijk afgenomen. De Stichting Wetenschap pelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (S.W.O.V.) heeft in middels opdracht gekregen nauwkeurig vast te leggen wat de uitwerking van deze snelheidsbeperking is. Voor dit onderzoek heeft de S.W.O.V. een lange perio de (2 jaar) nodig. Begrijpelijk, want wil je alles goed vast leggen dan zullen alle jaargetijden de revue moeten pas seren. Is het b.v. alleen te danken aan de snelheids beperking, dat er minder doden en ernstig gewonden vallen? Het ligt voor de hand deze vraag met ja te be antwoorden. Wij tekenen daarbij meteen aan, dat de weersinvloeden minstens zo'n belangrijke rol spelen. De S.W.O.V. zal de kans moeten krijgen dit na te gaan. EUROPEES VERBAND Intussen dreigen er al moeilijkheden met de snelheids beperking. Tijdens 'de oliecrisis, eind vorig jaar, werden door alle omliggende landen maatregelen getroffen. Ze waren niet uniform, zelfs in E.E.G.-verband niet, maar één ding hadden ze gemeen: er moest bezuinigd worden! In dat verband paste ook een snelheidsbeperking. Alweer, men deed het niet uniform, maar overal wer den de snelheden vrijwillig of verplicht beperkt. De be doeling was, aldus onze Minister van Economische Za ken om in Europees verband over de harmonisatie van de limieten te praten. Intussen is Duitsland al uit de boot Minder schades, ook bij parkeren gevallen want daar is besloten met ingang van 15 maart een maximum snelheid van 130 km per uur op autosnel wegen toe te staan. Ongetwijfeld zal Frankrijk dan ook wel een andere koers gaan varen en komt er van een harmonisatie geen snars terecht. Met de komende vakanties annex buitenlandse reizen wordt dat een bijzonder nare situatie. HET GAAT DE GOEDE KANT UIT In ons artikel van 1 maart 1974 vroegen wij ons met betrekking tot het schadeverloop bij de eigen O.V.M. af, of het de goede kant uitging. Immers in de eerste 2 maanden van 1974 hadden wij, ondanks een toename van 5000 verzekerde objecten, toch 8 schades minder geregis treerd dan in de eerste 2 maanden van 1973. Heeft deze lijn zich in maart 1974 voortgezet? Laat de cijfers spreken: Maand 1973 1974 verschil Januari 287 297 10 Februari 362 335 27 Maart 412 404 8 Totaal 1e kwartaal 1061 1036 25 Inderdaad werden in het 1e kwartaal 1974 25 scha'des minder geregistreerd dan in het 1e kwartaal 1973. Hoe is het mogelijk! In de schadefrequentie betekent dit een daling van het 1e kwartaal 1973 van 3,28% naar 2,72% in het 1e kwartaal '74 of 0,56%. In aantallen en guldens uitgedrukt wil deze 0,56% heel wat zeggen n.l. rond 250.000,besparing aan auto schades. Wij zijn met deze gang van zaken uitermate gelukkig en u uiteraard ook. Want als deze trend zich zou door zetten biedt dat, voor u als verzekerde, toch wel gunstige perspectieven. Gaat u dus vooral zo door; er moet het nodige van de schadefrequentie af; we zijn op de goede weg. Houdt u zich aan de maximum snelheden en als het dit jaar ooit nog eens slecht weer mocht worden, dan nog wat kalmer aan! Bij .mist liefst thuisblijven of per open baar vervoer! DE L. BESTEMMINGSPLANNEN Oss. Vanaf 28 maart liggen gedurende een maand ter in zage de door G.S. goedgekeurde bestemmingsplannen „Van Hogendorplaan"; „Ruwaard T" en „Vondellaan-Noord". Zij, die zich tijdig met bezwaren zowel tot de gemeenteraad! als tot G.S. hebben gewend, kunnen binnen een maand beroep instellen bij de Kroon. Werkendam. Vanaf 1 april ligt gedurende een maand ter inzage het ontwerp-bestemmingsplan „Welgelegen". Gedu rende deze termijn kunnen schriftelijke bezwaren worden ingediend bij de gemeenteraad. Veghel. Vanaf 1 april ligt gedurende een maand ter in zage het door G.S. gedeeltelijk goedgekeurde bestemmings plan Komplan. Zij, die zich tijdig met bezwaren zowel tot de gemeenteraad als tot G.S. hebben gewend, alsmede een ieder die zich tijdig met bezwaren tegen de in het ontwerp aangebrachte wijzigingen tot G.S. hebben gewend, en een ieder die bezwaren heeft tegen de gedeeltelijke onthouding van goedkeuring door G.S., kunnen binnen een maand be roep instellen bij de Kroon. Gemert. Vanaf 28 maart ligt gedurende een maand ter in zage het vastgestelde bestemmingsplan „Handel-Zuid". Zij, die zich tijdig met bezwaren tot de gemeenteraad hebben gewend, kunnen binnen een maand bezwaren indienen bij G.S. Halsteren. Vanaf 28 maart ligt gedurende een maand ter inzage het door G..S. gedeeltelijk goedgekeurde bestemmings plan ..Den Berg 1972". Zij, die zich tijdig met bezwaren zo wel tot de gemeenteraad als tot G.S. hebben gewend, als mede een ieder die bezwaren heeft tegen de gedeeltelijke onthouding van goedkeuring door G.S., kunnen binnen een maand beroep instellen bij de Kroon. Aarle-Rixtel. Vanaf 1 april ligt gedurende een maand ter inzage het door G.S. gedeeltelijk goedgekeurde bestem mingsplan „De Koppel I". Zij, die zich tijdig met bezwaren zowel tot de gemeenteraad als tot G.S. hebben gewend, als mede een ieder die bezwaren heeft tegen de gedeeltelijke onthouding van goedkeuring door G.S., kunnen binnen een maand beroep instellen bij de Kroon. Terneuzen. Vanaf 1 april ligt gedurende een maand ter inzage het ontwerp-bestemmingsplan „Sluiskil" (herziening). Gedurende deze termijn kunnen schriftelijke bezwaren wor den ingediend bij de gemeenteraad. RADIO Dinsdag 9 april a.s., Hilversum I, 12.39—12.40 uur: „De oogst van vroege aardbeien als gevolg van de verhoogde energieprijzen verschoven naar een later tijdstip", m.m.v. tuinbouwconsulentschap Tiel. Vrijdag 12 april a.s., Hilversum I, 12.3012.40 uur: „Het Landbouw economisch Bericht", mjn.v. L.E.I. 'Den Haag.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1974 | | pagina 4