MECHANISATIE-
NIEUWS
Maaikneushakselaar
Compriband elastische voeg- en afdichtingsvulling
Veilig oogsten met hakselaars
voor afdichting van golfpiaten
Veiligheidsmaatregelen
6
In het verkoopprograinma van Timmerman Verbeek
B.V. te Steenwijk is thans ook de Gehl 72B maaikneus
hakselaar opgenomen. Het maaielement bestaat uit een
roterende as met 39 scharnierend bevestigde klepelmes-
sen. Het gemaaide produkt wordt op een transportvijzel
geworpen en vervolgens in de blazer afgevoerd. De waaier
van de blazer heeft standaard 3 bladen en aan het eind
van elk blad kan een mes worden gemonteerd; de waaier
werkt dan tevens als hakselaar. In plaats van 3 kunnen
ook 2 of 6 bladen en- messen gemonteerd worden en op
deze wijze kan de haksellengte worden bepaald. Het
waaierhuis kan worden geopend, waardoor het monteren
of demonteren van de messen gemakkelijk kan plaatsvin
den. Het bovenste deel van de uitwerpbocht is draaibaar
en de eindverdeler kan worden op en neer bewogen; daar
door kan de wagen optimaal worden gevuld. De bediening
geschiedt vanaf de trekkerzitplaats. De maaihoogte is met
een spindel te verstellen van 21217 cm. Desgewenst
kan deze in hydraulische uitvoering worden geleverd.
De maaiklepels zijn van gehard staal, zelfreinigend en ge
makkelijk te verwisselen; ze hebben 2 snijkanten en zijn
op eenvoudige wijze te keren. Het maaiwerk en de trans
portvijzel zijn met een kap afgeschermd; het achterste
deel is opklapbaar waardoor de vijzel gemakkelijk voor
inspectie kan worden bereikt. Bovendien wordt deza klep
opengezet indien bijvoorbeeld stro dat bestemd is om te
worden ondergeploegd, wordt gehakseld. Ook voor dat
werk is deze machine uitstekend te gebruiken. Daarnaast
is de Gehl 72B geschikt om gemaaide produkten uit het
De snelle opkomst van snijmais in Nederland is mede
te danken aan de gemakkelijke mechaniseerbaarheid van
de oogst, die echter alleen met speciaal voor dit doel ge
schikte machines kan worden uitgevoerd. Wel kunnen de
getrokken en zelfrijdende machines met andere voorzet-
apparaten worden gebruikt voor de oogst van andere pio-
dukten, maar met de eenrijige aanbouwhakselaar kan
uitsluitend snijmais worden geoogst.
Door de sterke uitbreiding van het areaal snijmais heeft
dan ook het aantal hakselaars een enorme uitbreiding
ondergaan. Zij kunnen naar het aantal rijen, dat gelijk
tijdig wordt geoogst, worden verdeeld in drie groepen:
de een- en tweerijige aahbouwhakselaars, de tweerijige
getrokken machine en de zelfrijdende machines, die voor
het merendeel zijn uitgerust met een drierijige maisbek.
De meeste machines zijn uitgerust met een messenkooi
en verschillen principieel, wat de werking betreft, weinig
van de tweerijige machines. Eén machine heeft een verti
caal, dwars cp de rijrichting staand hakselrad met twaalf
messen. De tweerijige aanbouwhakselaar is uitgerust met
voor elke rij een horizontaal liggende schijf met zes mes
sen.
Hoewel in Nederland het grootste gedeelte van de op
pervlakte snijmais geoogst wordt met de zelfrijdende
veldhakselaar, bleek er vooral van de zijde van de fabri
kanten en importeur van een- en tweerijige machines zo
veel belangstelling te bestaan, dat door het Instituut voor
Landbouwtechniek en Rationalisatie te Wageningen werd
besloten een merkenonderzoek van de aanbouw- en ge
trokken hakselaars uit te voeren.
Tijdens het onderzoek zijn tijdmetingen verricht om de
capaciteit van de machines vast te stellen. Het onderzoek
in de herfst van 1972 uitgevoerd van 13 hakselaars
is neergelegd in publikatie 179, waarin 7 bulletins zijn op
genomen, n.l. Claas maishakselaar type Jaguar 60, Men-
gele maishakselaar type Mais-Blitz MB2, Taarup mais
hakselaar type SE 2100, PZ maishakselaar type MH-80,
Gehl maishakselaar type CB 600, New Holland maishak
selaar type 717 en bulletin Kemper Mais-Wolf Duplex
Standaard.
Het Veiligheids Instituut wijst daarbij vooral op de vei
ligheidsmaatregelen, waarop deze uitgave ook de aan
dacht vestigt.
komen isolerend en bij 50 volkomen geluidwerend. Het
afdichtingsmiddel geeft geen vlekken, is bestand tegen
zuren en logen, de hoogst toelaatbare temperatuur is 80
graden C, maar'is overigens ongevoelig voor klimatolo-
Comorifalt b.v. te Zwijndrecht, postbus 248, tel. 078
21022, brengt een 'elastische voeg- en afdichtingsvulling
in de handel, die afhankelijk van de samendrukking zowel
geluidwerend, isolerend als waterdicht werkt.
Compriband is een hoogwaardig opencellig polyrethaan
schuim in zwarte uitvoering geïmpregneerd met o.a. as
phalt bitumen en in grijze uitvoering met gemodificeerde
nitrilrubber. Het afdichtingsprincipe berust op het feit,
dat bij samendrukking van Compriband de gecoate cel-
wanden van het schuim tegen elkaar komen en het im
pregneermiddel als afdichting gaat werken.
Het zwarte Compriband geeft bij 25 samendrukken
van het materiaal volkomen waterdichtheid, bij 35 vol-
gische invloeden. Het grijze Compriband is tot een tem
peratuur van 100 graden C bestand, ook tegen zuren, ver
dunde lagen en o.m. benzine en ongevoelig voor klimato
logische omstandigheden. B'eide soorten zijn ook leverbaar
in zelfklevende uitvoering, op lengten van 2 m in ver
schillende standaardmaten variërend tussen 5 x 10 mm
tot 30 x 30 mm. Ook is voorgecomprimeerde uitvoering in
folie verpakt mogelijk. Om enig idee van de prijs te ge
ven: Compriband N 5 x 10 mm /0,28/m 30 x 30 mm
2,85/m. Nadere technische details bij Comprifalt b.v.
Daarnaast brengt deze B.V. ook o.m. koudasfalt-mortel,
Polybeton, tegelramen en geïsoleerde kunststofluifels in
de handel.
zwad op te nemen. Het aandrijfmechanisme is uitgerust
met een dubbele kruiskoppeling en voorzien van een vrij-
loop.
De Gehl 72B is een machine met een grote capaciteit
en vooral voor loonbedrijven 'en werktuigencoöperaties
een aan te bevelen machine.
Enkele technische gegevens zijn: breedte: 292 cm; leng
te: 366 cm; hoogte: 300 cm; gewicht: 90'0 kg; werkbreedte
180 cm en vermogen: 75 pk aftakas.
voeg 10 mm
J40I
10mm x 4 compriband 20x40 mm
Onder het kopje Veiligheidsmaatregelen lezen we in dit
boekje, aldus het Veiligheids Instituut:
In een aantal bij de hakselaar meegeleverde instructie
boeken zijn uitgebreide aanwijzingen opgesteld om on
gevallen te voorkomen. Aangezien er echter in enkele in
structieboeken aan dit punt minder aandacht is 'besteed,
volgen hier enkele algemene aanwijzingen, die bij het
werken met een hakselaar in acht moeten worden geno
men. Volgens het Arbeidsbesluit 1920 artikel 67a, sub C
is het aankoppelen van aanhangwagens en werktuigen aan
trekkers door personen beneden 16 jaar verboden. Vol
gens artikel 67b, sub H is het besturen van motorrij- en
-voertuigen op meer dan twee wielen of trekkers door
personen beneden 18 jaar verboden, tenzij dit geschiedt
door een jeugdige persoon van 16 jaar of ouder in de tijd
gelegen tussen een half uur voor zonsopgang en een half
uur na zonsondergang.
Volgens artikel 69 moet het starten en proefdraaien
nimmer in een gesloten ruimte geschieden in verband met
het risico van inademen van uitlaatgassen.
Indien de trekker gedurende de rustpauze of schafttijd
wordt verlaten, moet de motor eerst worden stilgezet. Het
verrichten van werkzaamheden, bijv. smeren, afstellen
aan de machine, moet bij uitgeschakelde trekkermotor
geschieden.
Voor het verwijderen van schermplaten of -kappen
dient te worden gewacht tot dat de messenkooi of het hak
selrad volkomen stilstaat. De in de gebruiksaanwijzing
vermelde voorschriften voor het slijpen dienen stipt te
worden opgevolgd. Het verdient sterke aanbeveling tij
dens het slijpen van de hakselmessen een veiligheidsbril
te dragen.
Na het slijpen van de messen moet altijd worden ge
wacht totdat de messenkooi of het hakselrad geheel stil
staat, terwijl de trekker moet worden stilgezet en de af
takas wordt uitgeschakeld, voordat het contrames t.o.v. de
messenkooi of het hakselrad wordt afgesteld. Alvorens
eventuele verstoppingen in de afvoerpijp worden verwij
derd, dient te worden gewacht totdat de messenkooi of het
hakselrad volkomen stilstaat.
Probeer nooit materiaal uit enig onderdeel van de hak
selaar te trekken, terwijl deze nog in werking is. Alle be
schermplaten of -kappen behoren te zijn aangebracht
voordat de machine in werking wordt gesteld. Voordat de
aftakas van de trekker wordt ingeschakeld moet er voor
worden gezorgd dat iedereen ver genoeg van de machine
is verwijderd. Er moet worden nagegaan dat geen gereed
schap of iets dergelijks op de machine ligt, dat er niet
hoort.
Laat nooit iemand op de hakselaar meerijden.
Gebruik bij het wegzetten van de machine altijd de
steunpoot.
Tijdens transport over de weg dienen de getrokken
machines in transportstand te zijn gezet. Bij de aanbouw -
machines behoren de bijgeleverde beschermplaten op de
torpedos of geleiders te zijn gemonteerd. Koppel nooit een
540 toeren-aftakas op een 1000 toerenmachine en omge
keerd.
Publikatie 179 is verkrijgbaar bij het Instituut voor
Landbouwtechniek en Rationalisatie, Mansholtlaan 12 te
Wageningen door storting of overschrijving van 4,te
verhogen met 0,90 portokosten, op postrekening 880018
t.n.v. ILR, Wageningen.