MECHANISATIE- NIEUWS Maaikneushakselaar Compriband elastische voeg- en afdichtingsvulling Veilig oogsten met hakselaars voor afdichting van golfpiaten Veiligheidsmaatregelen 6 In het verkoopprograinma van Timmerman Verbeek B.V. te Steenwijk is thans ook de Gehl 72B maaikneus hakselaar opgenomen. Het maaielement bestaat uit een roterende as met 39 scharnierend bevestigde klepelmes- sen. Het gemaaide produkt wordt op een transportvijzel geworpen en vervolgens in de blazer afgevoerd. De waaier van de blazer heeft standaard 3 bladen en aan het eind van elk blad kan een mes worden gemonteerd; de waaier werkt dan tevens als hakselaar. In plaats van 3 kunnen ook 2 of 6 bladen en- messen gemonteerd worden en op deze wijze kan de haksellengte worden bepaald. Het waaierhuis kan worden geopend, waardoor het monteren of demonteren van de messen gemakkelijk kan plaatsvin den. Het bovenste deel van de uitwerpbocht is draaibaar en de eindverdeler kan worden op en neer bewogen; daar door kan de wagen optimaal worden gevuld. De bediening geschiedt vanaf de trekkerzitplaats. De maaihoogte is met een spindel te verstellen van 21217 cm. Desgewenst kan deze in hydraulische uitvoering worden geleverd. De maaiklepels zijn van gehard staal, zelfreinigend en ge makkelijk te verwisselen; ze hebben 2 snijkanten en zijn op eenvoudige wijze te keren. Het maaiwerk en de trans portvijzel zijn met een kap afgeschermd; het achterste deel is opklapbaar waardoor de vijzel gemakkelijk voor inspectie kan worden bereikt. Bovendien wordt deza klep opengezet indien bijvoorbeeld stro dat bestemd is om te worden ondergeploegd, wordt gehakseld. Ook voor dat werk is deze machine uitstekend te gebruiken. Daarnaast is de Gehl 72B geschikt om gemaaide produkten uit het De snelle opkomst van snijmais in Nederland is mede te danken aan de gemakkelijke mechaniseerbaarheid van de oogst, die echter alleen met speciaal voor dit doel ge schikte machines kan worden uitgevoerd. Wel kunnen de getrokken en zelfrijdende machines met andere voorzet- apparaten worden gebruikt voor de oogst van andere pio- dukten, maar met de eenrijige aanbouwhakselaar kan uitsluitend snijmais worden geoogst. Door de sterke uitbreiding van het areaal snijmais heeft dan ook het aantal hakselaars een enorme uitbreiding ondergaan. Zij kunnen naar het aantal rijen, dat gelijk tijdig wordt geoogst, worden verdeeld in drie groepen: de een- en tweerijige aahbouwhakselaars, de tweerijige getrokken machine en de zelfrijdende machines, die voor het merendeel zijn uitgerust met een drierijige maisbek. De meeste machines zijn uitgerust met een messenkooi en verschillen principieel, wat de werking betreft, weinig van de tweerijige machines. Eén machine heeft een verti caal, dwars cp de rijrichting staand hakselrad met twaalf messen. De tweerijige aanbouwhakselaar is uitgerust met voor elke rij een horizontaal liggende schijf met zes mes sen. Hoewel in Nederland het grootste gedeelte van de op pervlakte snijmais geoogst wordt met de zelfrijdende veldhakselaar, bleek er vooral van de zijde van de fabri kanten en importeur van een- en tweerijige machines zo veel belangstelling te bestaan, dat door het Instituut voor Landbouwtechniek en Rationalisatie te Wageningen werd besloten een merkenonderzoek van de aanbouw- en ge trokken hakselaars uit te voeren. Tijdens het onderzoek zijn tijdmetingen verricht om de capaciteit van de machines vast te stellen. Het onderzoek in de herfst van 1972 uitgevoerd van 13 hakselaars is neergelegd in publikatie 179, waarin 7 bulletins zijn op genomen, n.l. Claas maishakselaar type Jaguar 60, Men- gele maishakselaar type Mais-Blitz MB2, Taarup mais hakselaar type SE 2100, PZ maishakselaar type MH-80, Gehl maishakselaar type CB 600, New Holland maishak selaar type 717 en bulletin Kemper Mais-Wolf Duplex Standaard. Het Veiligheids Instituut wijst daarbij vooral op de vei ligheidsmaatregelen, waarop deze uitgave ook de aan dacht vestigt. komen isolerend en bij 50 volkomen geluidwerend. Het afdichtingsmiddel geeft geen vlekken, is bestand tegen zuren en logen, de hoogst toelaatbare temperatuur is 80 graden C, maar'is overigens ongevoelig voor klimatolo- Comorifalt b.v. te Zwijndrecht, postbus 248, tel. 078 21022, brengt een 'elastische voeg- en afdichtingsvulling in de handel, die afhankelijk van de samendrukking zowel geluidwerend, isolerend als waterdicht werkt. Compriband is een hoogwaardig opencellig polyrethaan schuim in zwarte uitvoering geïmpregneerd met o.a. as phalt bitumen en in grijze uitvoering met gemodificeerde nitrilrubber. Het afdichtingsprincipe berust op het feit, dat bij samendrukking van Compriband de gecoate cel- wanden van het schuim tegen elkaar komen en het im pregneermiddel als afdichting gaat werken. Het zwarte Compriband geeft bij 25 samendrukken van het materiaal volkomen waterdichtheid, bij 35 vol- gische invloeden. Het grijze Compriband is tot een tem peratuur van 100 graden C bestand, ook tegen zuren, ver dunde lagen en o.m. benzine en ongevoelig voor klimato logische omstandigheden. B'eide soorten zijn ook leverbaar in zelfklevende uitvoering, op lengten van 2 m in ver schillende standaardmaten variërend tussen 5 x 10 mm tot 30 x 30 mm. Ook is voorgecomprimeerde uitvoering in folie verpakt mogelijk. Om enig idee van de prijs te ge ven: Compriband N 5 x 10 mm /0,28/m 30 x 30 mm 2,85/m. Nadere technische details bij Comprifalt b.v. Daarnaast brengt deze B.V. ook o.m. koudasfalt-mortel, Polybeton, tegelramen en geïsoleerde kunststofluifels in de handel. zwad op te nemen. Het aandrijfmechanisme is uitgerust met een dubbele kruiskoppeling en voorzien van een vrij- loop. De Gehl 72B is een machine met een grote capaciteit en vooral voor loonbedrijven 'en werktuigencoöperaties een aan te bevelen machine. Enkele technische gegevens zijn: breedte: 292 cm; leng te: 366 cm; hoogte: 300 cm; gewicht: 90'0 kg; werkbreedte 180 cm en vermogen: 75 pk aftakas. voeg 10 mm J40I 10mm x 4 compriband 20x40 mm Onder het kopje Veiligheidsmaatregelen lezen we in dit boekje, aldus het Veiligheids Instituut: In een aantal bij de hakselaar meegeleverde instructie boeken zijn uitgebreide aanwijzingen opgesteld om on gevallen te voorkomen. Aangezien er echter in enkele in structieboeken aan dit punt minder aandacht is 'besteed, volgen hier enkele algemene aanwijzingen, die bij het werken met een hakselaar in acht moeten worden geno men. Volgens het Arbeidsbesluit 1920 artikel 67a, sub C is het aankoppelen van aanhangwagens en werktuigen aan trekkers door personen beneden 16 jaar verboden. Vol gens artikel 67b, sub H is het besturen van motorrij- en -voertuigen op meer dan twee wielen of trekkers door personen beneden 18 jaar verboden, tenzij dit geschiedt door een jeugdige persoon van 16 jaar of ouder in de tijd gelegen tussen een half uur voor zonsopgang en een half uur na zonsondergang. Volgens artikel 69 moet het starten en proefdraaien nimmer in een gesloten ruimte geschieden in verband met het risico van inademen van uitlaatgassen. Indien de trekker gedurende de rustpauze of schafttijd wordt verlaten, moet de motor eerst worden stilgezet. Het verrichten van werkzaamheden, bijv. smeren, afstellen aan de machine, moet bij uitgeschakelde trekkermotor geschieden. Voor het verwijderen van schermplaten of -kappen dient te worden gewacht tot dat de messenkooi of het hak selrad volkomen stilstaat. De in de gebruiksaanwijzing vermelde voorschriften voor het slijpen dienen stipt te worden opgevolgd. Het verdient sterke aanbeveling tij dens het slijpen van de hakselmessen een veiligheidsbril te dragen. Na het slijpen van de messen moet altijd worden ge wacht totdat de messenkooi of het hakselrad geheel stil staat, terwijl de trekker moet worden stilgezet en de af takas wordt uitgeschakeld, voordat het contrames t.o.v. de messenkooi of het hakselrad wordt afgesteld. Alvorens eventuele verstoppingen in de afvoerpijp worden verwij derd, dient te worden gewacht totdat de messenkooi of het hakselrad volkomen stilstaat. Probeer nooit materiaal uit enig onderdeel van de hak selaar te trekken, terwijl deze nog in werking is. Alle be schermplaten of -kappen behoren te zijn aangebracht voordat de machine in werking wordt gesteld. Voordat de aftakas van de trekker wordt ingeschakeld moet er voor worden gezorgd dat iedereen ver genoeg van de machine is verwijderd. Er moet worden nagegaan dat geen gereed schap of iets dergelijks op de machine ligt, dat er niet hoort. Laat nooit iemand op de hakselaar meerijden. Gebruik bij het wegzetten van de machine altijd de steunpoot. Tijdens transport over de weg dienen de getrokken machines in transportstand te zijn gezet. Bij de aanbouw - machines behoren de bijgeleverde beschermplaten op de torpedos of geleiders te zijn gemonteerd. Koppel nooit een 540 toeren-aftakas op een 1000 toerenmachine en omge keerd. Publikatie 179 is verkrijgbaar bij het Instituut voor Landbouwtechniek en Rationalisatie, Mansholtlaan 12 te Wageningen door storting of overschrijving van 4,te verhogen met 0,90 portokosten, op postrekening 880018 t.n.v. ILR, Wageningen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1974 | | pagina 6