GRASZAADTEELT
daar kunt u niet omheen
VAN DER HAVE vraagt telers
voor alle soorten graszaad
ook toepassing van de machines voor
stambonen, erwten, bieten en een groot
aantal andere gewassen. Er werd een
grote variatie in merken en uitvoeringen
ten toon gespreid.
Het wachten is op de bulletins van de
afgesloten groepsbeproeving van pneu
matische bietenprecisiezaaimachines. Een
viertal machines had een goede beoorde
ling. Overigens wil dit niet zeggen, dat de
tijd van machines met zaaischijven voor
bij is.
Bij de aardappelpootmachines werden
een viertal bunkerpootmachines getoond.
Met deze machines kan, ook al wordt
pootgoed in zakken aangevoerd, een grote
capaciteit worden gehaald, als het poten
uit een tijdelijke opslag in een keer in de
machine wordt gestort. Nieuw hierbij was
de Zweedse Salve pootmachine, die er
vooroorlogs degelijk uitzag; de machine
heeft eer. uitgesproken lage vulhoogte.
De dubbele-bel^ersystemen komen nu
vrij algemeen voor. Ze betekenen, dat er
een dubbele hoeveelheid poters per mi
nuut kan worden gepoot bij een toelaat
baar aantal dubbelen en missers. Hele
maal nieuw was de tweerijige Cramer
pootmachine met een snarenbed voor de
aanvoer van voorgekiemd pootgoed en
maar liefst vier naast elkaar geplaatste
pootkettingen, die een voorzichtige be
handeling van pootgoed garanderen. De
TREKKERS
UET nieuws, dat de aandacht trok was
een groot aantal zware trekkers uit
Amerika. Ze vormden een collectie zeer
compeet uitgevoerde ijzeren trekpaarden.
Interessant is ook de 5-cylinder Same
Panter trekker. Een 5-cylinder motor is
tot nu toe vrij zeldzaam, alleen Deutz heeft
ook een dergelijke motor. Door de opeen
volging van werkslagen van de verschil
lende cylinders op 72 graden loopt de
motor uiterst soepel. Dat de toeleverings
industrie nog niet is ingespeeld blijkt uit
de twee aparte brandstofpompen, die resp.
drie en twee cylinders van brandstof voor
zien. Bij de Deutz is dit opgelost door de
pomp voor een zescylinder te voorzien
van een speciale nokkenas en door een
pompelement te laten vervallen.
Bij de trekkercabines kon vooral bij de
zware trekkers worden geconstateerd, dat
zeer veel moeite wordt gedaan om geluid
te weren. Er zijn nog slechts enkele cabi
nes die werkelijk stil kunnen worden ge
noemd. Deze cabines kan men herkennen,
doordat ze volledig zijn afgescheiden van
motor en transmissie, en dus niet met rub
ber tegen de brandstoftank zijn afgedicht.
Bovendien moet de cabine op rubbers vol
ledig los van de trekker staan! Lely toon
de op het principe van de bestaande hy-
dro-trekkers een uitvoering, die motor-
Krakei super getrokken
machine, die nog in het proefstadium ver
keert heeft bij beproevingen met poot
goed met tere kiemen een pootsnelheid
gehaald van 800 poters per minuut. De
beschadiging van kiemen was daarbij
8 Een uitzonderlijk laag getal! 800 po
ters per minuut betekent bij een pootaf-
stand van 20 cm een rijsnelheid van 9.6
km per uur!
OOGST
HET aantal merken maaidorsers dqalt
langzaam maar zeker terwijl de ca
paciteit van de grote machines voor onze
omstandigheden heus groot genoeg is: Ma
chines als de Claas Dominator-100 en de
Massey-Ferguson 760 halen een capaciteit
van meer dan 1,5 ha per uur. De afvoer
van het graan wordt hierbij een punt, de
tankinhoud is ongeveer even groot als
een kleine kipwagen. Als de transportaf
standen groter worden moet er een groot
aantal wagens beschikbaar zijn. Voordelig
werken kan met dergelijke machines weer
slechts op grote percelen.
Voor de aardappeloogst kan men een
keuze maken uit een groot aantal rooiers,
getrokken of zelfrijdend, bunker, of wa
genrooiers, één- of tweerijig. Nieuw was
de zelfrijdende Wuhlmaus rooier, die werd
gefabriceerd door fa. Van der Giessen te
Heijningen.
Dat het aantal zelfrijders toeneemt staat
vast. Deze machines hebben de volgen
de voordelen t.o.v. getrokken exemplaren:
doordat er geen aandrijvende wielen in
de geulen lopen wordt onberoerde grond
opgenomen. De grond zeeft beter uit. De
machine kan hierdoor doorgaan, als an
dere rooiers moeten stoppen. Bij de ge
trokken rooiers was een nieuwe machine
de Hassia. De bouw van de machine komt
veel overeen met die van de wagenrooiers
van Grimme, Wuhlmaus en Amac. Het
prototype heeft vorig jaar in West-Bra
bant eer. goede indruk achtergelaten.
Bij de bietenrooiers was er weinig prin
cipieel nieuws, hoewel de aangedreven
rooischaren van de zesrijige Franquet wel
als zodanig kunnen worden beschouwd.
Rustica toonde een drierijige bunkerrooier,
die er vooral van uitvoering compleet uit
zag. Voor de aandrijving van rooischaren,
bladafvoer, zeefraderen, rijaandrijving
etc. worden niet minder dan 11 hydromo-
toren gebruikt, die worden gevoerd door
een bijna even groot aantal pompen. Dit
alles maakt een machine uiteraard duur.
De Amac-bietenrooier trok veel aandacht.
Het bleek, dat velen de onmogelijkheid om
het blad te winnen betreurden!
2-rijige aardappelrooier.
vermogen heeft voor een tweerijige mais-
hakselaar, en die een gedeelte van het mo
torvermogen op de wielen kan overbren
gen. Gecombineerd met een draaibare
commandopost is het 'n interessante opzet
voor zelfrijdend hakselen op beperkte
schaal.
Op grote schaal werkt de vierrijige Ka-
weco hakselaar. Deze bestaat uit twee
tweerijige hakselaars voor een frame met
de rijaandrijving van Linde, zoals op de
Claas Dominator-100 maaidorser en een
Fiat motor van maar liefst 260 pk!
MARKEURNIE UWS
DEN interessant aspect bij enkele ma-
chines was de terugkomst van de
„schuimdottenmarkeur". Een aantal jaren
geleden is hiermee geëxperimenteerd,
zonder voldoende resultaat overigens. De
problemen waren wegwaaien van de dot
ten, het niet lang genoeg in stand blijven
en dat het praktisch onmogelijk is om
midden voor de trekker te markeren. Che
misch schijnt de nieuwe „dot" beter van
constructie.
Andere rrïarkeiirconstructies, zoals de
mechanische hond van Vicon, die met na
me op niet begroeid land een duidelijk
spoor achterlaat, of een constructie, zoals
in de Wilhelminapolder op eigen initiatief
is gebouwd, waarbij vooraan een trekker
armen van 6 meter naar beide kanten is
aangebouwd, met aan het eind een sleep-
gewicht, kunnen een reële verbetering
van het markeurprobleem vormen.
RUWVOEDERWINNING
DIJ de machines voor de ruwvoeder-
winning speelt ook de schaalvergro
ting de grootste rol: Cirkelmaaiers worden
breder. Schudwerktuigen hebben bij gro
te eenheden een grote werkbreedte nodig,
om voldoende capaciteit te garanderen. In
de sector machines voor het uithalen van
kuil voer uit rijkuilen werden de bekende
machines van Mentor, Strautmannj;
Schaffer getoond, samen met kuilgrijpers
en voorladers met bovenklemmen van
Wifo, Lien, Faucheux en anderen. Nieuw
was de kuil-uithaler van Mullos, die een
combinatie van de constructies van de
drie eerstgenoemde machines heeft.
Volgens een heel ander principe werkt
de silofrees van Mengele. Deze machine
freest het materiaal uit de kuil en werkt
het met een werpblazer in een voerwa-
(Adivertentie)
gen. Dit is een aanzet om met een wagen
met verdeelwalsen het kuilvoer gedoseerd
op de voergang te brengen. Voor veebe
drijven met grote veestapels lijkt dit een
begin van kuilvoeren zonder handwerk.
Voor de problemen die zich voordoen
met metalen voorwerpen in de wiers bij
rigens wel aan bij de ontwikkeling in de
landbouw: De oppervlakte snijmais voor
1974 wordt geschat op 75.000 a 80.000 ha
in 1973 lag er 50.000 ha. Op deze uitbrei
ding richt zich het aanbod van grondbe
werkingswerktuigen, zaaimachines, hakse
laars en zelfs de verwerking van drijfmest
De vraag naar graszaad is groot; Van deskundige teeltbegeleiding
ook op langere termijn. bent u verzekerd.
Dit waarborgt hoge prijzen. Regionale droog- en ontvangst-
Wij bieden u gunstige voorwaarden, centra staan ter beschikking.
inkuilen met de veldhakselaar werd op de
ILR-stand een metaaldetector getoond, die
de chauffeur van de machine attent maakt
op vreemde voorwerpen.
ALGEMEEN
THEMA van deze R.A.I. was schaalver-
groting. De tentoonstelling sluit ove
met grote tanks, om een grotere transport-
afstand mogelijk te maken.
Het is wenselijk, dat bij het inzetten
van grote machines goed wordt overwo
gen, of dit het beste middel is. Gezien de
hoge investeringen in groot materiaal is
het gevaar aanwezig, dat men zich in hoge
kosten steekt door te spontane toepassing
van het moois, dat de industrie biedt.
een begrip in graszaad - 01102-1441 - Postbus 1 - Kapelle
Interieur cabine van Fiat 1300.
u