GRASZAADTEELT daar kunt u niet omheen VAN DER HAVE vraagt telers voor alle soorten graszaad ook toepassing van de machines voor stambonen, erwten, bieten en een groot aantal andere gewassen. Er werd een grote variatie in merken en uitvoeringen ten toon gespreid. Het wachten is op de bulletins van de afgesloten groepsbeproeving van pneu matische bietenprecisiezaaimachines. Een viertal machines had een goede beoorde ling. Overigens wil dit niet zeggen, dat de tijd van machines met zaaischijven voor bij is. Bij de aardappelpootmachines werden een viertal bunkerpootmachines getoond. Met deze machines kan, ook al wordt pootgoed in zakken aangevoerd, een grote capaciteit worden gehaald, als het poten uit een tijdelijke opslag in een keer in de machine wordt gestort. Nieuw hierbij was de Zweedse Salve pootmachine, die er vooroorlogs degelijk uitzag; de machine heeft eer. uitgesproken lage vulhoogte. De dubbele-bel^ersystemen komen nu vrij algemeen voor. Ze betekenen, dat er een dubbele hoeveelheid poters per mi nuut kan worden gepoot bij een toelaat baar aantal dubbelen en missers. Hele maal nieuw was de tweerijige Cramer pootmachine met een snarenbed voor de aanvoer van voorgekiemd pootgoed en maar liefst vier naast elkaar geplaatste pootkettingen, die een voorzichtige be handeling van pootgoed garanderen. De TREKKERS UET nieuws, dat de aandacht trok was een groot aantal zware trekkers uit Amerika. Ze vormden een collectie zeer compeet uitgevoerde ijzeren trekpaarden. Interessant is ook de 5-cylinder Same Panter trekker. Een 5-cylinder motor is tot nu toe vrij zeldzaam, alleen Deutz heeft ook een dergelijke motor. Door de opeen volging van werkslagen van de verschil lende cylinders op 72 graden loopt de motor uiterst soepel. Dat de toeleverings industrie nog niet is ingespeeld blijkt uit de twee aparte brandstofpompen, die resp. drie en twee cylinders van brandstof voor zien. Bij de Deutz is dit opgelost door de pomp voor een zescylinder te voorzien van een speciale nokkenas en door een pompelement te laten vervallen. Bij de trekkercabines kon vooral bij de zware trekkers worden geconstateerd, dat zeer veel moeite wordt gedaan om geluid te weren. Er zijn nog slechts enkele cabi nes die werkelijk stil kunnen worden ge noemd. Deze cabines kan men herkennen, doordat ze volledig zijn afgescheiden van motor en transmissie, en dus niet met rub ber tegen de brandstoftank zijn afgedicht. Bovendien moet de cabine op rubbers vol ledig los van de trekker staan! Lely toon de op het principe van de bestaande hy- dro-trekkers een uitvoering, die motor- Krakei super getrokken machine, die nog in het proefstadium ver keert heeft bij beproevingen met poot goed met tere kiemen een pootsnelheid gehaald van 800 poters per minuut. De beschadiging van kiemen was daarbij 8 Een uitzonderlijk laag getal! 800 po ters per minuut betekent bij een pootaf- stand van 20 cm een rijsnelheid van 9.6 km per uur! OOGST HET aantal merken maaidorsers dqalt langzaam maar zeker terwijl de ca paciteit van de grote machines voor onze omstandigheden heus groot genoeg is: Ma chines als de Claas Dominator-100 en de Massey-Ferguson 760 halen een capaciteit van meer dan 1,5 ha per uur. De afvoer van het graan wordt hierbij een punt, de tankinhoud is ongeveer even groot als een kleine kipwagen. Als de transportaf standen groter worden moet er een groot aantal wagens beschikbaar zijn. Voordelig werken kan met dergelijke machines weer slechts op grote percelen. Voor de aardappeloogst kan men een keuze maken uit een groot aantal rooiers, getrokken of zelfrijdend, bunker, of wa genrooiers, één- of tweerijig. Nieuw was de zelfrijdende Wuhlmaus rooier, die werd gefabriceerd door fa. Van der Giessen te Heijningen. Dat het aantal zelfrijders toeneemt staat vast. Deze machines hebben de volgen de voordelen t.o.v. getrokken exemplaren: doordat er geen aandrijvende wielen in de geulen lopen wordt onberoerde grond opgenomen. De grond zeeft beter uit. De machine kan hierdoor doorgaan, als an dere rooiers moeten stoppen. Bij de ge trokken rooiers was een nieuwe machine de Hassia. De bouw van de machine komt veel overeen met die van de wagenrooiers van Grimme, Wuhlmaus en Amac. Het prototype heeft vorig jaar in West-Bra bant eer. goede indruk achtergelaten. Bij de bietenrooiers was er weinig prin cipieel nieuws, hoewel de aangedreven rooischaren van de zesrijige Franquet wel als zodanig kunnen worden beschouwd. Rustica toonde een drierijige bunkerrooier, die er vooral van uitvoering compleet uit zag. Voor de aandrijving van rooischaren, bladafvoer, zeefraderen, rijaandrijving etc. worden niet minder dan 11 hydromo- toren gebruikt, die worden gevoerd door een bijna even groot aantal pompen. Dit alles maakt een machine uiteraard duur. De Amac-bietenrooier trok veel aandacht. Het bleek, dat velen de onmogelijkheid om het blad te winnen betreurden! 2-rijige aardappelrooier. vermogen heeft voor een tweerijige mais- hakselaar, en die een gedeelte van het mo torvermogen op de wielen kan overbren gen. Gecombineerd met een draaibare commandopost is het 'n interessante opzet voor zelfrijdend hakselen op beperkte schaal. Op grote schaal werkt de vierrijige Ka- weco hakselaar. Deze bestaat uit twee tweerijige hakselaars voor een frame met de rijaandrijving van Linde, zoals op de Claas Dominator-100 maaidorser en een Fiat motor van maar liefst 260 pk! MARKEURNIE UWS DEN interessant aspect bij enkele ma- chines was de terugkomst van de „schuimdottenmarkeur". Een aantal jaren geleden is hiermee geëxperimenteerd, zonder voldoende resultaat overigens. De problemen waren wegwaaien van de dot ten, het niet lang genoeg in stand blijven en dat het praktisch onmogelijk is om midden voor de trekker te markeren. Che misch schijnt de nieuwe „dot" beter van constructie. Andere rrïarkeiirconstructies, zoals de mechanische hond van Vicon, die met na me op niet begroeid land een duidelijk spoor achterlaat, of een constructie, zoals in de Wilhelminapolder op eigen initiatief is gebouwd, waarbij vooraan een trekker armen van 6 meter naar beide kanten is aangebouwd, met aan het eind een sleep- gewicht, kunnen een reële verbetering van het markeurprobleem vormen. RUWVOEDERWINNING DIJ de machines voor de ruwvoeder- winning speelt ook de schaalvergro ting de grootste rol: Cirkelmaaiers worden breder. Schudwerktuigen hebben bij gro te eenheden een grote werkbreedte nodig, om voldoende capaciteit te garanderen. In de sector machines voor het uithalen van kuil voer uit rijkuilen werden de bekende machines van Mentor, Strautmannj; Schaffer getoond, samen met kuilgrijpers en voorladers met bovenklemmen van Wifo, Lien, Faucheux en anderen. Nieuw was de kuil-uithaler van Mullos, die een combinatie van de constructies van de drie eerstgenoemde machines heeft. Volgens een heel ander principe werkt de silofrees van Mengele. Deze machine freest het materiaal uit de kuil en werkt het met een werpblazer in een voerwa- (Adivertentie) gen. Dit is een aanzet om met een wagen met verdeelwalsen het kuilvoer gedoseerd op de voergang te brengen. Voor veebe drijven met grote veestapels lijkt dit een begin van kuilvoeren zonder handwerk. Voor de problemen die zich voordoen met metalen voorwerpen in de wiers bij rigens wel aan bij de ontwikkeling in de landbouw: De oppervlakte snijmais voor 1974 wordt geschat op 75.000 a 80.000 ha in 1973 lag er 50.000 ha. Op deze uitbrei ding richt zich het aanbod van grondbe werkingswerktuigen, zaaimachines, hakse laars en zelfs de verwerking van drijfmest De vraag naar graszaad is groot; Van deskundige teeltbegeleiding ook op langere termijn. bent u verzekerd. Dit waarborgt hoge prijzen. Regionale droog- en ontvangst- Wij bieden u gunstige voorwaarden, centra staan ter beschikking. inkuilen met de veldhakselaar werd op de ILR-stand een metaaldetector getoond, die de chauffeur van de machine attent maakt op vreemde voorwerpen. ALGEMEEN THEMA van deze R.A.I. was schaalver- groting. De tentoonstelling sluit ove met grote tanks, om een grotere transport- afstand mogelijk te maken. Het is wenselijk, dat bij het inzetten van grote machines goed wordt overwo gen, of dit het beste middel is. Gezien de hoge investeringen in groot materiaal is het gevaar aanwezig, dat men zich in hoge kosten steekt door te spontane toepassing van het moois, dat de industrie biedt. een begrip in graszaad - 01102-1441 - Postbus 1 - Kapelle Interieur cabine van Fiat 1300. u

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1974 | | pagina 11