9 Hesston achterlader, type SM 10 W. De maximale capaciteit haalt men uit de Hesston opraapperswagen als men deze alleen gebruikt voor het laden alsmede het persen van het materiaal en het transport met een aparte machine verzorgt. Timmerman Verbeek B.V. heeft hiervoor een eigen achterlader ontwikkeld, die is afgeleid) van de Hesston achter- Maal- en mengmachine van Gehl lader. Door het grotere gewicht van de mijten van voorgedroogd mate riaal moest de lader aan Nederlandse omstandigheden worden aange past. Het halfgedragen type, dat zowel door de 3-punts hefinrichting als door twee apart gemonteerde cilinders wordit geheven is voorzien van twee brede zwenkwielen. Voor dit type achterlader kan een middelzware trekker worden gebruikt. 43 HOEGEN DIJKHOF HANDELS MIJ B.V. - DOETINCHEM MB trac 65/70 Hoegen Dijkhof brengt binnen het raam van het Unimag-programma de Mercedes-Benz Trac 65/70 een nieuwe landbouwtrekker met vier- wielaandrijving voor het middelgrote landbouwbedrijf.De topsnel heid is 25 km per uur, waardoor deze trekker onder de uitzonde ringsbepalingen valt, die de wetgever heeft gesteld voor lanigzaam- rijdende landbouwvoertuigen. Voor de gebruikers in de landbouw vloeien hier verschillende economische voordelen uit voort. Zo noemt Hoegen Dijkhof de aanschaffingsprijs vodP deze bedrijfszekere trek ker gunstig. Bij de Mercedes-Benz trac 65/70 is de chauffeur in het midden van de trekker geplaatst. Het gevolg is dat de bedienings man optimaal zicht heeft op alle aanbouw- en aangehangen werk tuigen en een maximaal werkcomfort heeft gekregen. De nieuwe, buitengewoon ruime cabine biedt aan twee personen gemakkelijk plaats en voldoet natuurlijk aan alle veiligheidseisen. De cabine is van weerskanten gemakkelijk toegankelijk. In de zomermaanden kunnen de deuren en de achterwand worden verwijderd. De zitting is comfortabel, het dashbord snel overzichtelijk, de verwarmings- en luchtverversingsinstallatie is ruim bemeten, het zicht op de werk tuigen is uitstekend; aldus wordt voor de trekkerbestuurder gun stige werkomstandigheden bereikt. Bij de constructie is uitgegaan van een echte vierwielaangedreven trekker met vier even grote wielen, de noodzakelijke gewichtsver deling waarbij het grootste deel van het gewicht op de vooras rust, en een differentieeïblokkering in beide assen. Hierdoor wordt het mogelijk ook onder zware en moeilijke bodemomstandigheden het volledige motorvermogen op de sterke dieselmotor OM 314 welke in de MB trac tot 65 DIN pk is teruggebracht over te brengen. Drie werkgebieden voor, in het midden en achter zijn met aftakas aandrijvingen uitgerust. De aandrijving van de werktuigen, evenals het opbouwen van verzamelbakken of transportbakken worden daar door bijvoorbeeld mogelijk. Overeenkomstig de eisen van de land bouwer kan de spoorbreedte van 1500 mm op 1800 mm worden ver steld. Vier verschillende bandenmaten (10-28, 11-28, 13-24 en 14,5- 24) staan voor de verschillende inzetdoelen beschikbaar. De MB-trac en Unimog landbouwtrekkers met 52, 66 en 84 pk wor den in combinatie met machines met een grote capaciteit voor de bewerking van de grond, bemesting, uitzaai en oogst getoond. Deze machinecombinaties met een enorme capaciteit worden meer en meer toegepast. Met de nieuw ontwikkelde Mercedes-Benz trac 65/ 70 en het Unimog programma stelt Hoegen Dijkhof zich ten doel zijn marktaandeel in de landbouw te verhogen. 2-RUIGE ZELFRIJDENDE STOLL BIETENROOIER Ook toont Hoegen Dijkhof op de landbouw RAI '74 de nieuwe 2- rijige zelfrijdende bietenrooieir van STOLL een nieuwe machine die op de bietenrooidemonstratie in Deurne bewezen heeft snel en goed werk te kunnen verrichten. De sturing en bediening van deze 2-rjjige zelfrijder vindt plaats vanuit de bedieningsplaats. Bestu ring en schakelhandles zijn zo geplaatst, dat een gemakkelijke be diening mogelijk is. Vanuit de bestuurderszitting zijn alle funkties en afzonderlijke werkorganen te overzien. De te koppen en te rooien bietenrijen liggen direkt in het gezichtsveld van de bestuurder. Het kop- en rooiapparaat worden hydraulisch geheven en neerge laten. De grote bietenbunker is hydraulisch verstelbaar voor over- laadhoogten van 1,803,20 m, de oversteek van de bunker bedraagt 1,45 m, zodat wagens met hoge zijschotten gemakkelijk en in het midden beladen kunnen worden. Voor transport op de weg wordt de bunkergiek via een lier naar binnen gezwenkt. De aandrijving van de machine vindt plaats door een hydrostatisch rijdrijfwerk. De bediening en de keuze van de rijsnelheid geschiedt via een eenvoudig rijhandle, die zeer gunstig onder handbereik naast de bestuurder is geplaatst De ze'frjjder is met afzonderlijke wielremmen uitgerust. H.et snelheidsbereik is traploos te regelen op de akker van 0 tot 9 km per uur op de weg van 0 tot 19 km per uur. Door de traploze hydraulische regeling van de snelheid wordt de bietenrooier ten volle uitgebuit: vooruit en achteruit, zonder stilstand, zonder koppeling, zonder schakelen, en schakelpauses; hierdoor wordt de capaciteit aanzienlijk verhoogd. De besturing is vol-hydraulisch en daardoor zeer gemakkelijk en zonder inspanning uit te voeren. De draaicirkel is klein (7 m). De zelfrijder veroorlooft een snel rangeren en keren op een zeer kleine ruimte. De voorste gestuurde wielen lopen buiten de bietenrijen. De aandrijfwielen lopen in gerooide voren. Het toerental van de kopper is synchroon met de rij-aandrijving geschakeld. Een omstellen van de snelheid van de kopper is dus nie+. meer nodig. Kopapparaat, rijenpoetser en rooiapparaat werken on afhankelijk achter elkaar. De zelfzoekende aangedreven rooischaren compenseren onafhanke lijk van elkaar automatisch afwijkende bietenrijen. Hierdoor wor den beschadigingen en breukvéVliezen tijdens het rooien optimaal vermeden. De reiniging van de bieten kan op verschillende manieren ingesteld worden, n.l. door verandering van het toerental van het zeefrad en door keuze van overeenkomstige reinigingsroosters, b.v. een knobbel- rooster, voor zware grondsoorten. De vertransportering van de gereinigde bieten vindt plaats via een ruim bemeten elevator. Door automatisch meezwenken van de ele vator met de bunker, wordt een ideale vulling van de bieten bunker verkregen. De bladwinning kan plaats vinden door; 1. Afleggen op dwarszaad met automatische lossing van de bladbak. 2. Het bietenblad hakse- len voor onderploegen met een bladhakselaar. Specifieke ken mr. ken van de STOLL- elf rij der zijn: de gemakkelijke bediening, de goede manoeuvreerbaarheid, de grote capaciteit, het goede overzicht en het weinige onderhoud. Tenslotte HD-nieuws van het HD-vei 5spu:ten programma n.l. de HD- veldspuit 550 UA VK/2000 1, die geschikt is voor zowel het verspui ten van vloeibare kunstmeststoffer, ais de conventionele spuitmidde- len zoals herbiciden, neecticiden, enz. met een werkbreedte van 20 24 m. Dit houdt in dat de machine, met name het leidingsysteem uit gevoerd is van materialen bestand tegen aggessieve middelen (kunst stoffen coatings en roestvrij staal). Tévens zijn de leidingdiameters sterk verruimd met het oog op de hogere viscositeit van vloeibare kunstmest en de grote uitbrenghoeveelheden. Daarnaast zijn een aan tal detailverbeteringen, qua constructie aangebracht, met name is de dopafstand op 50 cm gebracht en spuithoogte hydr. instelbaar tussen 0,50—2,00 m. Het nadruppelen is nu door een gewijzigd systeem i.c.m. nondripdop- Pen nihil geworden, terwijl toch de spuitleidingen gevuld blijven, noodzakelijk om direkt weer over het volle spuitbeeld te kunnen beschikken. Geleverd kan worden een pomp van 200 1/min. als ook een pomp van 275 1/min. De vultijd wordt middels een injecteur sterk verkort. M.u.v. het vullen zijn alle handelingen vanaf de bestuurderszitplaats te verrichten (hefhoogte instellen, bomen in- en uitklappen, druk- instelling, spuiten, enz.). Het accessoire assortiment is uitgebreid met o.a. een schuimmarkeerder en een handwasmogelijkheid. In op gebouwde transportaf stand blijft de veldspuit binnen de breedte van de Unimog, waardoor er geen moeilijkheden zijn voor het rijden op de weg en er met een snelheid van 80/uur kan worden gereden. De spuitboom is uitmuntend goed balancerend (gepatenteerd). De bestuurder werkt, gezien de Unimog met cabine en verwarming/ luchtverversingsinstallatie onder optimale comfortabele en veilige omstandigheden. De op- en afbouw kan in bijzonder korte tijd ge schieden, waardoor de Unimog ook voor andere doeleinden ingezet kan worden. Door een stabile construstructie en eenvoud zijn de on derhoudskosten laag en de levensduur lang. Cappon stoppelploeg met ruimere trekkeraanbouw en uitgevoerd met hoogwaar dig stalen kokerbalk Cappon toont wederom een scala aan verschillende soorten en mo dellen trekkerploegen, zoals trekkerwenploegen met automatische wenteling één- en tweeschar rondgaande ploegen, aanbouwstoppel- ploegen enz. Daarbij verschillende uitvoeringen van trekkercultiva- tors, super triltand cultivatoren, ondergrondwoelers, triltand verkrui- meiaar, patent- en kromtand trekkereggen. 4g LANGCO, B.V. MACHINEFABRIEK - BLOKKER Langco aardappelpoetsmachine en Langco rollenbaan voor aardappel ontsmetting. Deze aardappelontsmettingsautomaat is ontworpen naar aanleiding van verricht onderzoek naar betere ontsmettingsmetJhoden. Voor Aagrunol Groningen en het Laboratorium te Lisse. De bollen worden tijdens het transport over de rollenband door de draaiende rollen voortdurend gekeerd en door de sproeiers voorzien van een „filmpje" hooggeconcentreerde ontsmettingsvloeistof. Het „filmpje" met bestrijdingsmiddel geeft de bollen gedurende de be waarperiode en het groeiproces bescherming tegen de schimmels en bacteriën, een en ander afhankelijk van het gebruikte bestrijdings middel. De pompcapaciteit is zodanig gekozen dat het overgrote deel van de door de pomp aangezogen vloeistof weer via een overloop terug in de tank wordt gebracht en derhalve voor een goede roering

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1974 | | pagina 9