9
Hesston achterlader, type SM 10 W. De maximale capaciteit haalt men
uit de Hesston opraapperswagen als men deze alleen gebruikt voor het
laden alsmede het persen van het materiaal en het transport met een
aparte machine verzorgt. Timmerman Verbeek B.V. heeft hiervoor
een eigen achterlader ontwikkeld, die is afgeleid) van de Hesston achter-
Maal- en mengmachine van Gehl
lader. Door het grotere gewicht van de mijten van voorgedroogd mate
riaal moest de lader aan Nederlandse omstandigheden worden aange
past. Het halfgedragen type, dat zowel door de 3-punts hefinrichting als
door twee apart gemonteerde cilinders wordit geheven is voorzien van
twee brede zwenkwielen. Voor dit type achterlader kan een middelzware
trekker worden gebruikt.
43 HOEGEN DIJKHOF HANDELS MIJ B.V. - DOETINCHEM
MB trac 65/70
Hoegen Dijkhof brengt binnen het raam van het Unimag-programma
de Mercedes-Benz Trac 65/70 een nieuwe landbouwtrekker met vier-
wielaandrijving voor het middelgrote landbouwbedrijf.De topsnel
heid is 25 km per uur, waardoor deze trekker onder de uitzonde
ringsbepalingen valt, die de wetgever heeft gesteld voor lanigzaam-
rijdende landbouwvoertuigen. Voor de gebruikers in de landbouw
vloeien hier verschillende economische voordelen uit voort. Zo noemt
Hoegen Dijkhof de aanschaffingsprijs vodP deze bedrijfszekere trek
ker gunstig. Bij de Mercedes-Benz trac 65/70 is de chauffeur in het
midden van de trekker geplaatst. Het gevolg is dat de bedienings
man optimaal zicht heeft op alle aanbouw- en aangehangen werk
tuigen en een maximaal werkcomfort heeft gekregen. De nieuwe,
buitengewoon ruime cabine biedt aan twee personen gemakkelijk
plaats en voldoet natuurlijk aan alle veiligheidseisen. De cabine is
van weerskanten gemakkelijk toegankelijk. In de zomermaanden
kunnen de deuren en de achterwand worden verwijderd. De zitting
is comfortabel, het dashbord snel overzichtelijk, de verwarmings- en
luchtverversingsinstallatie is ruim bemeten, het zicht op de werk
tuigen is uitstekend; aldus wordt voor de trekkerbestuurder gun
stige werkomstandigheden bereikt.
Bij de constructie is uitgegaan van een echte vierwielaangedreven
trekker met vier even grote wielen, de noodzakelijke gewichtsver
deling waarbij het grootste deel van het gewicht op de vooras rust,
en een differentieeïblokkering in beide assen. Hierdoor wordt het
mogelijk ook onder zware en moeilijke bodemomstandigheden het
volledige motorvermogen op de sterke dieselmotor OM 314 welke in
de MB trac tot 65 DIN pk is teruggebracht over te brengen. Drie
werkgebieden voor, in het midden en achter zijn met aftakas
aandrijvingen uitgerust. De aandrijving van de werktuigen, evenals
het opbouwen van verzamelbakken of transportbakken worden daar
door bijvoorbeeld mogelijk. Overeenkomstig de eisen van de land
bouwer kan de spoorbreedte van 1500 mm op 1800 mm worden ver
steld. Vier verschillende bandenmaten (10-28, 11-28, 13-24 en 14,5-
24) staan voor de verschillende inzetdoelen beschikbaar.
De MB-trac en Unimog landbouwtrekkers met 52, 66 en 84 pk wor
den in combinatie met machines met een grote capaciteit voor de
bewerking van de grond, bemesting, uitzaai en oogst getoond. Deze
machinecombinaties met een enorme capaciteit worden meer en
meer toegepast. Met de nieuw ontwikkelde Mercedes-Benz trac 65/
70 en het Unimog programma stelt Hoegen Dijkhof zich ten doel zijn
marktaandeel in de landbouw te verhogen.
2-RUIGE ZELFRIJDENDE STOLL BIETENROOIER
Ook toont Hoegen Dijkhof op de landbouw RAI '74 de nieuwe 2-
rijige zelfrijdende bietenrooieir van STOLL een nieuwe machine
die op de bietenrooidemonstratie in Deurne bewezen heeft snel en
goed werk te kunnen verrichten. De sturing en bediening van deze
2-rjjige zelfrijder vindt plaats vanuit de bedieningsplaats. Bestu
ring en schakelhandles zijn zo geplaatst, dat een gemakkelijke be
diening mogelijk is. Vanuit de bestuurderszitting zijn alle funkties
en afzonderlijke werkorganen te overzien. De te koppen en te rooien
bietenrijen liggen direkt in het gezichtsveld van de bestuurder.
Het kop- en rooiapparaat worden hydraulisch geheven en neerge
laten. De grote bietenbunker is hydraulisch verstelbaar voor over-
laadhoogten van 1,803,20 m, de oversteek van de bunker bedraagt
1,45 m, zodat wagens met hoge zijschotten gemakkelijk en in het
midden beladen kunnen worden. Voor transport op de weg wordt de
bunkergiek via een lier naar binnen gezwenkt.
De aandrijving van de machine vindt plaats door een hydrostatisch
rijdrijfwerk. De bediening en de keuze van de rijsnelheid geschiedt
via een eenvoudig rijhandle, die zeer gunstig onder handbereik
naast de bestuurder is geplaatst De ze'frjjder is met afzonderlijke
wielremmen uitgerust. H.et snelheidsbereik is traploos te regelen
op de akker van 0 tot 9 km per uur
op de weg van 0 tot 19 km per uur.
Door de traploze hydraulische regeling van de snelheid wordt de
bietenrooier ten volle uitgebuit: vooruit en achteruit, zonder stilstand,
zonder koppeling, zonder schakelen, en schakelpauses; hierdoor wordt
de capaciteit aanzienlijk verhoogd.
De besturing is vol-hydraulisch en daardoor zeer gemakkelijk en
zonder inspanning uit te voeren. De draaicirkel is klein (7 m). De
zelfrijder veroorlooft een snel rangeren en keren op een zeer kleine
ruimte. De voorste gestuurde wielen lopen buiten de bietenrijen. De
aandrijfwielen lopen in gerooide voren.
Het toerental van de kopper is synchroon met de rij-aandrijving
geschakeld. Een omstellen van de snelheid van de kopper is dus nie+.
meer nodig. Kopapparaat, rijenpoetser en rooiapparaat werken on
afhankelijk achter elkaar.
De zelfzoekende aangedreven rooischaren compenseren onafhanke
lijk van elkaar automatisch afwijkende bietenrijen. Hierdoor wor
den beschadigingen en breukvéVliezen tijdens het rooien optimaal
vermeden.
De reiniging van de bieten kan op verschillende manieren ingesteld
worden, n.l. door verandering van het toerental van het zeefrad en
door keuze van overeenkomstige reinigingsroosters, b.v. een knobbel-
rooster, voor zware grondsoorten.
De vertransportering van de gereinigde bieten vindt plaats via een
ruim bemeten elevator. Door automatisch meezwenken van de ele
vator met de bunker, wordt een ideale vulling van de bieten bunker
verkregen.
De bladwinning kan plaats vinden door; 1. Afleggen op dwarszaad
met automatische lossing van de bladbak. 2. Het bietenblad hakse-
len voor onderploegen met een bladhakselaar.
Specifieke ken mr. ken van de STOLL- elf rij der zijn: de gemakkelijke
bediening, de goede manoeuvreerbaarheid, de grote capaciteit, het
goede overzicht en het weinige onderhoud.
Tenslotte HD-nieuws van het HD-vei 5spu:ten programma n.l. de HD-
veldspuit 550 UA VK/2000 1, die geschikt is voor zowel het verspui
ten van vloeibare kunstmeststoffer, ais de conventionele spuitmidde-
len zoals herbiciden, neecticiden, enz. met een werkbreedte van 20
24 m. Dit houdt in dat de machine, met name het leidingsysteem uit
gevoerd is van materialen bestand tegen aggessieve middelen (kunst
stoffen coatings en roestvrij staal). Tévens zijn de leidingdiameters
sterk verruimd met het oog op de hogere viscositeit van vloeibare
kunstmest en de grote uitbrenghoeveelheden. Daarnaast zijn een aan
tal detailverbeteringen, qua constructie aangebracht, met name is de
dopafstand op 50 cm gebracht en spuithoogte hydr. instelbaar tussen
0,50—2,00 m.
Het nadruppelen is nu door een gewijzigd systeem i.c.m. nondripdop-
Pen nihil geworden, terwijl toch de spuitleidingen gevuld blijven,
noodzakelijk om direkt weer over het volle spuitbeeld te kunnen
beschikken. Geleverd kan worden een pomp van 200 1/min. als ook
een pomp van 275 1/min. De vultijd wordt middels een injecteur
sterk verkort.
M.u.v. het vullen zijn alle handelingen vanaf de bestuurderszitplaats
te verrichten (hefhoogte instellen, bomen in- en uitklappen, druk-
instelling, spuiten, enz.). Het accessoire assortiment is uitgebreid
met o.a. een schuimmarkeerder en een handwasmogelijkheid. In op
gebouwde transportaf stand blijft de veldspuit binnen de breedte van
de Unimog, waardoor er geen moeilijkheden zijn voor het rijden
op de weg en er met een snelheid van 80/uur kan worden gereden.
De spuitboom is uitmuntend goed balancerend (gepatenteerd). De
bestuurder werkt, gezien de Unimog met cabine en verwarming/
luchtverversingsinstallatie onder optimale comfortabele en veilige
omstandigheden. De op- en afbouw kan in bijzonder korte tijd ge
schieden, waardoor de Unimog ook voor andere doeleinden ingezet
kan worden. Door een stabile construstructie en eenvoud zijn de on
derhoudskosten laag en de levensduur lang.
Cappon stoppelploeg met ruimere trekkeraanbouw en uitgevoerd met hoogwaar
dig stalen kokerbalk
Cappon toont wederom een scala aan verschillende soorten en mo
dellen trekkerploegen, zoals trekkerwenploegen met automatische
wenteling één- en tweeschar rondgaande ploegen, aanbouwstoppel-
ploegen enz. Daarbij verschillende uitvoeringen van trekkercultiva-
tors, super triltand cultivatoren, ondergrondwoelers, triltand verkrui-
meiaar, patent- en kromtand trekkereggen.
4g LANGCO, B.V. MACHINEFABRIEK - BLOKKER
Langco aardappelpoetsmachine en Langco rollenbaan voor aardappel
ontsmetting.
Deze aardappelontsmettingsautomaat is ontworpen naar aanleiding
van verricht onderzoek naar betere ontsmettingsmetJhoden. Voor
Aagrunol Groningen en het Laboratorium te Lisse.
De bollen worden tijdens het transport over de rollenband door de
draaiende rollen voortdurend gekeerd en door de sproeiers voorzien
van een „filmpje" hooggeconcentreerde ontsmettingsvloeistof. Het
„filmpje" met bestrijdingsmiddel geeft de bollen gedurende de be
waarperiode en het groeiproces bescherming tegen de schimmels en
bacteriën, een en ander afhankelijk van het gebruikte bestrijdings
middel. De pompcapaciteit is zodanig gekozen dat het overgrote deel
van de door de pomp aangezogen vloeistof weer via een overloop
terug in de tank wordt gebracht en derhalve voor een goede roering