éénkiemig suikerbietenzaad COPA-presidium legt eensgezind minium-eisen op Lardinois tafel verdient uitbreiding door goede resultaten - Kapelle VERZEKERINGSINSTELLINGEN VAN DE ZLM Aansprakelijkheid mede-passagiers EE! yioJbrd&n kafrvtdt I&Ö'S 17 i Nadat het COPA-presidium reeds in de december- vergadering overeenstemming had bereikt over een al gemeen percentage, dat als richtpunt voor de gewenste prijsverhogingen voor landbouwprodukten voor het sei zoen 19741975 zou moeten dienen, kwam dit hoogste bestuurscollege van de georganiseerde landbouw in de E.G. vorige week vrijdag in Brussel tot een eensluidend standpunt voor de prijsverhogingen, die het voor de ver schillende produkten noodzakelijk acht. Het is duidelijk dat aan deze beslissende vergadering) veel arbeid vooraf ging van alle deskundigen waarover de landbouworganisaties van de negen landen beschik ken. Ook vond nog op 3 januari een diepgaande bespre- king plaats met een aantal functionarissen van het direc toraat Landbouw van de Europese Commissie, over de methode van het bepalen van de kostprijsverhogende factoren en het wegen hiervan ten opzichte van de prijs vaststelling. Dit samen bestuderen en vergelijken van methode en cijfers werd van de zijde van het COPA zeer op prijs gesteld. Het was voor de eerste keer dat dit begin yan de zo gewenste Annual Review, zoals de Engelsen het noemen, plaatsvond, dankzij de medewerking van de heer Lardinois, die hiervoor zijn toestemming gaf. Reeds tijdens deze bespreking tussen deskundigen bleek, dat er grote verschillen van mening waren over de te volgen methode, waardoor de berekeningen van de commissie en die van het COPA nogal ver uiteenliepen. VERSCHILLENDE UITGANGSPUNTEN De COPA-experts gingen uit van de op zeer goede gronden berekende 13,6 pet., die na enkele correcties, o.m. voor verhoogde produktiviteit, teruggebracht werd tot 12,4 pet. gemiddelde prijsverhoging, nodig om de sterk gestegen kosten op te vangen. Zij gingen daarbij zeer terecht uit van de cijfers over 1973, voorzover be* kend. Deze zijn hoog, maar de kostenverwachtingen voor 1974 zijn eerder hoger dan lager. En door het systeem van prijsvaststelling, waarbij de prijzen voor een komend jaar gelden, wordt de boer toch achteraf beloond. Zulks in tegenstelling tot de lonen en salarissen die direct aan gepast kunnen worden, althans op veel kortere termijn. In een tijd van als maar en zeer sterk stijgende kosten voor de landbouw een nadeel. De commissie daarentegen meent uit te moeten gaan van een zogenaamde trend, waarin de beweging van lo nen en kosten van bedrijfsbenodigdheden, machines, pachten, rentepercentages enz. over de laatste vier jaar gemiddeld moeten worden om het cijfer voor het komen de jaar te vinden. Deze methode leidt vanzelfsprekend tot een aanzienlijke lager percentage in een jaar, waarin de prijzen van alle grondstoffen en diensten en ook de lonen de pan uitrijzen. Voor het COPA totaal onaanvaard baar, mede omdat ook in vorige jaren de uitkomsten van deze methode noch door de commissie, noch door de Raad van Ministers zijn toegepast. Wij merken hierbij op, dat een dergelijke methode alleen in een evenwichtige en gestabiliserde staatkundige eenheid kan worden toe gepast en dan wettelijk dient vastgelegd te zijn. GERECHTVAARDIGDE EIS Het presidium kwam dan ook al snel tot de conclusie, dat een gemiddelde prijs- of zo u wilt inkomensverhoging van ongeveer 12,4 pet. een zeer gerechtvaardigde eis zou zijn. Tevens werd groot belang geacht aan het naar bui ten komen met één standpunt ten aanzien van de verschil lende produkten. Met dit goede voornemen voor ogen kwam het pre sidium onder voorzitterschap van ir. Knottnerus binnen de twee uur tot het volgende standpunt: 1. De prijzen van de verschillende produkten zouden als volgt verhoogd moeten worden in percentages: Zachte tarwe 7,5; rogge 8,5; gerst 7,5; mais 9; harde tarwe 16; rijst 13; suikerbieten 11; koolzaad 13; melk 12; varkensvlees 13; rundvlees 17, groenten en fruit 11; olijfolie 15; tabak 15. 2. Niet alleen dienen de richtprijzen en oriëntatieprijzen met deze percentages te worden verhoogd, maar ook de erbij behorende innameprijzen of zoals bij groen ten en fruit de basisprijzen. 3. Voor die produkten, waarvan de wereldprijs hoger ligt dan de EG-prijs, moet gestreefd worden naar het door de producent behalen van de richtprijs. 4. Gezien de uiterst onzekere situatie op de grondstof- fenmarkten, waarbij natuurlijk in de eerste plaats ge dacht wordt aan de olie behoudt het presidium zich het recht voor tussen nu en bijvoorbeeld 15 maart, wanneer voor de ministerraad het ogenblik van be slissen nadert, aanvullende voorstellen naar voren te brengen. solorave 5. Voor Italië zijn enige extra maatregelen nodig in ver band met de stiuatie rond de lire. MINIMUM Deze boodschap werd dezelfde middag in een bespre king met landbouwcommissaris Lardinois door de heer Knottnerus overgebracht en ondersteund door de ver tegenwoordigers van de organisaties uit alle negen lid staten, waarbij vele argumenten werden genoemd. Na tuurlijk werd er daarbij ook op gewezen dat de georgani seerde landbouw een bestrijding van de voorthollende inflatie uiterst belangrijk acht. Juist daarom is men van mening dat de eisen ten aanzien van de prijzen beheerst zijn en als een minimum dienen te worden beschouwd. Wij willen hier zelf nog eens wijzen op de grondstof- fenprijzen, op de mededeling van het Consumenten Con tact Orgaan dat er in korte tijd 1500 en daarna weer 800 prijsverhogingen zijn geconstateerd, op het zomaar door berekenen van hogere grondstoffenprijzen van marga rine met 14 cent per pakje en op de uitlating van minis ter Lubbers, dat een prijsstop onmogejjjk maar ook on rechtvaardig zou zijn. Wij zijn dan ook van mening, dat de eisen van het COPA rechtvaardig zijn. Of het COPA-standpunt bij de heer Lardinois goed overkwam, wagen wij te betwijfelen, gezien zijn gezichts uitdrukking bij het vernemen ervan. Maar één ding moet hem duidelijk zijn geworden. De landbouw laat zich niet afschepen met zoethoudertjes. Daarvoor is de tijd te ernstig en de eigen Europese produktie te belangrijk. Mr. J. F. G. SCHLINGEMANN. - -.s..vi.vv. RfiÓCBC EMBKBOBKHH SM (Vervolg van pag. 13) AANSPRAKELIJKHEID EN ander punt is de aansprakelijkheid van de be stuurder tegenover zijn passagiers. Wie zo vrien delijk is zijn collega of buurman mee te laten rijden naar het werk of vergadering neemt daarmee wel een stuk verantwoordelijkheid op zich. De bestuurder is namelijk in het algemeen wettelijk aansprakelijk voor de schade die door zijn schuld wordt toegebracht aan passagiers. Het maakt daarbij in prin cipe geen verschil of men passagier gratis of tegen ver goeding mee laat rijden. Let wel voor de wetgever maakt dat geen verschil. Wel volgens de verzekeringsvoorwaar- den, waarbij wij verwijzen naar bovenstaande uitsluitings clausule! Deze aansprakelijkheid tegenover de passagiers levert over het algemeen voor de bestuurder geen problemen op omdat zijn verplichte W.A.-verzekering van de auto dit risico dekt tot 1.000.000,1per gebeurtenis. Kort en goed gezegd: Ligt de schuld van een aanrij ding of ander ongeval bij de bestuurder van de auto dan zullen zijn passagiers hun schade kunnen claimen bij zijn verzekeraar. Ligt de schuld van de aanrijding bij een tegenpartij dan kunnen daar alle kosten geclaimd wor den, ook door de passagiers van het aangereden voer tuig. Er moet echter wel sprake zijn van schuld. Want wat gebeurt er als een auto, waarin u met z'n vieren zit, een klapband krijgt en over de kop vliegt? Is er dan schuld? Óf indien het plaatselijk glad is wegens opvriezing en de auto komt in de sloot terecht? Passagiers armen en benen gebroken. Kunnen zij hun schade claimen? Kon de bestuurder daar iets aan doen? Is hij schuldig aan dit ongeval? ■S -od r:rxs bixori iïoToq toii toov 3is?Iv w ,81**04 ffi In beide gevallen zal de bestuurder zich op overmacht kunnen beroepen. Of een hond, die plotseling voor de auto de weg oversteekt, een lelijk ongeval veroorzaakt, maar de eigenaar van de hond onbekend blijft? Er zijn nog veel meer gevallen op te noemen, waarin de bestuurder niet wettelijk aansprakelijk is voor het letsel van zijn passagiers. In die gevallen moet de W.A.- verzekeraar dan ook geen uitkering verstrekken. MORELE AANSPRAKELIJKHEID 70EWEL de bestuurder/eigenaar van de auto in die gevallen, dat hem geen enkele schuld te verwijten valt, wettelijk vrijuit gaat blijft voor de één meer, voor de ander minder, het nare gevoel zitten, dat het ongeval toch met zijn wagen plaats vond. Gevoelsmatig vindt men, dat de passagiers toch wel schadeloos gesteld zouden moeten worden. Nogmaals wettelijk kunnen ze de be stuurder niets maken maar de bestuurder zelf heeft daar geen vrede mee, hij vindt zich wel moreel aansprakelijk. Is daar iets aan te doen? Jawel, want voor bijna alle denkbare risico's heeft men wel een verzekeringsmogelijkheid. De enige goede op lossing is, dat de passagiers een persoonlijke ongeval lenverzekering hebben. Is de passagier in loondienst dan doen zich t.a.v. de morele kant van de zaak weinig problemen voor. Is de passagier niet in loondienst dan zal het er van af hangen of hij een persoonlijke ongevallen-(arbeidsongeschikt- heidjverzekering heeft. Hij zou die moeten hebben, im mers als hij geen auto rijdt, heeft hij die dekking even hard nodig! Wij nemen echter gaarne aan, dat u alvorens buur man oï kennis mee te nemen-niet eerst bij hem gaat in formeren of hij persoonlijk tegen ongevallen verzekerd is en tegen welke bedragen en of hij ook nog een goede levensverzekeringn lopende heeft. De buurman of ken nis zou mogelijk meteen voor de eer bedanken met de gedachte, dat u van plan bent het nodige stuntwerk op de weg te gaan verrichten. INZITTENDENVERZEKERING KAEDE met het oog op de morele aansprakelijkheid, welke toeneemt naarmate men regelmatiger pas sagiers in de auto vervoert kan een ongevallenverzeke ring voor inzittenden de gemoedsrust helpen verlichten. Persoonlijk zijn wij nooit gecharmeerd geweest van deze inzittendenverzekering omdat het slechts een zeer be perkte dekking biedt. Deze verzekering wordt overigens zeer veel gesloten en gaat aldus: Dekking per zitplaats: ƒ5.000,bij overlijden, 25.000,bij blijvende invali diteit, ƒ1.000,doktershulp; totale kosten 10,Bij verdubbeling of verdrievoudiging van deze bedragen gaat de premie onevenredig omhoog. atriofi 7*7 dVLt, -rtjdtAA Als men toch al een zgn. zitplaatsenverzekering wïl sluiten dan adviseren wij dit per auto te doen d.w.z. geen bedragen per zitplaats maar één totaal bedrag per auto. Voorbeeld: ƒ40.000,bij overlijden en ƒ120.000, bij blijvende invaliditeit: kosten ƒ48, De dekkingsbedragen worden dan gedeeld naar het aantal passagiers plus chauffeur, dat zich op het mo ment van het ongeval in de auto bevond. Deze inzittenden-verzekering is een sommenverzeke- ring d.w.z. dat er vaste dekkingsbedragen worden ge noemd. Vandaar ook de beperkte dekking. Als u b.v. een dekking heeft van ƒ50.000,bij blijvende invaliditeit dan zal dat voor een passagier van 75 jaar, die bij het onge val invalide wordt ruim voldoende zijn maar voor de jonge kostwinner van 25 jaar totaal onvoldoende. Overigens is er bij de inzittenden-verzekering 'n variatie van dekkings bedragen. Een belangrijk punt bij de inzittenden-verzeke ring is dit, dat geen schuldvraagonderzoek plaats vindt Resumerend zouden wij het zo willen stellen: Wette lijk bent u, ook voor de passagiers, via uw W.A.-verzeke ring tot 1.000.000,per gebeurtenis voldoende gedekt. Wenst u ook dekking (uit morele overwegingen) voor uw passagiers, indien u niet aansprakelijk bent, dan kunt u als aanvulling een ongevallenverzekering voor inzitten den sluiten. Als O.V.M. sluiten wij een dergelijke verze kering niet. Onze vertegenwoordigers zullen u gaarne over deze inzittenden-verzekering nader informeren. Als u zo'n ver zekering dan sluit komt die wel terecht bij een andere maatschappij. Ook op het hoofdkantoor te Goes kunt u alle informatie en bemiddeling op dit punt verkrijgen. DEL.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1974 | | pagina 17