Joor de <^Orouw
Gezinnen
helpen gezinnen
„ERE ZIJ GOD" DUURT LANG
Zweden - land van
tradities
Gast aan tafel
4
Bond van Plattelandsvrouwen
Voor Zeeland:
Mej. Els Deurloo
Markt 1
Tholen
Tel. 01660—504
Voor Brabant:
A. den Engelseden Bakker
Noordschans 1
Klundert
Tel. 01682—984
I
WAS aan het eind van een zondagavond. We had
den urenlang gekluisterd gezeten aan de televisie.
Van flamingo's via journaal tot de president van het Akzo
concern en half uit een zekere apathie, half uit nieuws
gierigheid lieten wij het toestel nog maar even aanstaan
voor het programma werkwinkel". Na een paar minuten
echter gingen v/e wakker rechtop zitten en veranderde
onze nieuwsgierigheid in oprechte belangstelling. Het
bleek namelijk te gaan over „opvanggezinnen". We kre
gen te zien en te horen hoe jonge mensen, die om welke
reden dan ook niet meer thuis willen of mogen komen,
tijdelijk opgevangen worden door mensen die hun huis
en gezin voor hen openstellen. Uit de uitzending bleek
dat wanneer een jongere, die in moeilijkheden zit terecht
komt bij een jongeren adviesbureau, door dit bureau kan
een beroep worden gedaan op de hulp van een opvang-
gezin. In zo'n gezin zal hij (zij) de ruimte moeten hebben
zichzelf te kunnen zijn.
Misschien is er behoefte om te praten, anderen willen
liever met rust worden gelaten. De ouders en andere
gezinsleden moeten hem die vrijheid laten. Vooral de eer
ste dagen zijn rust en een gevoel van veiligheid het aller
belangrijkste.
In een later stadium kan worden getracht om de rela
tie met de ouders te herstellen of een andere oplossing
te vinden. Voorts werd een beroep gedaan op de kijkers
in de omgeving van Rotterdam zich op te geven als gast
gezin, daar er nog een groot tekort aan deze soort hulp
bestaat.
"TOEVALLIG kreeg ik het jaarverslag van de Stich
ting „Jeugd en gezin" te Middelburg de volgende
dag in handen, hierin werd hetzelfde gevraagd. Uit het
verslag blijkt 'dat men ook hier in Zeeland de laatste
jaren steeds meer gebruik gaat maken van deze helpen
de gezinnen.
Dikwijls kon daardoor voorkomen worden dat kinde
ren, die om een of andere reden uit huis moeten in in
ternaten worden geplaatst. Blijkens ervaringen van de
stichting is plaatsing in een internaat zo'n ingreep dat
dit voorkomen dient te wordën vooral als het om een
vermoedelijke tijdelijke uithuisplaatsing gaat. Daarbij
komt dat de mogelijkheid tot plaatsing in een tehuis met
name voor de provincie Zeeland in de directe omgeving
beperkt is, waardoor er een grote geografische afstand
Ik zou de Kerstgeschiedenis vertellen.
De kleintjes kwamen kleintjes om het orgel staan.
Ik hoorde wel, dat iemand stond te bellen,
Maar onder 't zingen kon ik niet naar vorierc gaan.
'k Had anders eerst wel uit het raam gekeken,
Maar dat was nu, vond ik, de eer van God te na.
't Zou oneerbiedig zijn de zang te breken,
Wij zongen tweede stem het lied der englen na.
„Ere zij God" duurt lang en „Vrede op aarde".
Ik liet maar bellen tot het allerlaatste refrein.
Toen zag ik, Wie er door de ruiten staarde:
Het Kind vroeg in een kind, of Hij er bij mocht zijn.
OKKE JAGER.
bestaat tussen ouders en kind(eren) hetgeen niet gun
stig is voor een herstel van de relaties.
Indien men zich opgeeft als opvanggezin heeft er eerst
een gesprek plaats met de maatschappelijk werker van
de Stichting „Jeugd en gezin". Daarna kan zowel het ge
zin als het adviesbureau zich er nog over beraden.
J)AT er een grote behoefte is aan deze vrijwillige
hulp, staat zonder meer vast. Er zijn al veel gezin
nen, die hun „overcapaciteit" hebben aangeboden, maar
nog steeds overtreft de vraag het aanbod. Dat is dan
ook de reden, dat wij op deze manier meer bekendheid
willen geven aan dit vrijwilligerswerk, voor velen van U
misschien tot nu toe even onbekend als voor mij.
Gelukkig zijn er nog altijd veel gezinnen met een
„overcapaciteit" aan geestelijke ruimte en harmonUe,
waarmee zij jonge mensen benard en „in de knoop" kun
nen helpen
Het adres van de stichting, die ook in het weekeinde
voor dringende gevallen telefonisch bereikbaar is volgt
hieronder:
Stichting voor Jeugd en Gezin in Zeeland, Londense
kaai 39, Middelburg, Postbus 62, tel. 011808555.
Bij de meeste Nederlanders is Zweden bekend als
één van de modernste landen ter wereld, met een ver
gevorderde techniek, een enorme industriële ontwikke
ling en belangrijke grondstoffen zoals hout, ijzererts enz.
Stockholm, de prachtige hoofdstad, is beroemd als voor-
Ibeeld van de moderne welvaart met de voor- en nadelen
van dien.
Maar Zweeden is ook nog iets anders. Het is één van
de grootste landen van West-Europa bijna elf keer zo
groot als Nederland echter met slechts 7,9 miljoen
inw oners.
Dank zij de invloed van de warme golfstroom is het
klimaat van Zweden veel zachter dan dat van andere
gebieden op dezelfde breedtegraad, al zijn er door de
uitgestrektheid van het land wel belangrijke verschil
len in klimaat van zuid tot noord. Het allernoordelijkste
deel valt n.l. binnen de Poolcirkel.
Zweden is bij uitstek een land voor vakanties. Iedereen
kan er vinden wat hij het mooist vindt: duizenden me
ren, uitgestrekte sprookjesachtige wouden, waar een
ontmoeting met het fiere, statige dier, de eland, niet
denkbeeldig is. De oneindig lange kustlijn met diep in 't
land ingesneden fjorden en vele duizenden eilandjes, af
gewisseld door romantische rivieren, mooie, met naald
bomen begroeide bergen en bovendien aantrekkelijke
moderne steden, die als het ware deel uitmaken van de
omringende natuur. Dit alles biedt de vakantieganger
onnoemelijk veel mogelijkheden.
Het is alom bekend, dat Zweden een moderne wel
vaartsstaat is. Men moet echter niet vergeten, dat
het land sinds het begin van de vorige eeuw geen oor
log heeft gekend! Het is een heel oud land met een
oude boerenkultuur en vele nog steeds in ere gehouden
tradities. Het is misschien juist die grote tegenstelling
tussen het oude en het ultra-moderne, wat Zweden zo
aantrekkelijk maakt.
Over het algemeen kan men de Zweden niet vrolijk
of grappig noemen. Vooral tegenover onbekenden of
buitenlanders zijn ze vaak verlegen en gereserveerd.
In een trein komt b.v. zelden een gesprek tot stand
tussen passagiers, die elkaar niet kennen. Maar on
danks deze karaktertrek zijn de Zweden zeer gastvrij.
Doordat de inwoners van Zweden lang geïsoleerd
hébben geleefd, worden veel oude tradities en gebrui
ken nog in ere gehouden.
Het Zweedse najaar is weemoedig met veel mist en
haast geen zon. De dagen worden snel korter en de
duisternis lijkt de overhand te krijgen. Iedereen ver
langt naar het licht. De eerste Adventzondag betekent
dan ook een lichtpunt in deze donkere tijd. Op die dag
wordt de Aventster voor het raam gehangen en verlicht.
Ook de eerste van de vier Aventkaarsen, in de speciaal
versierde kandelaar, steekt men voor het eerst aan.
Ellen Israël, Lucia op het feest van
de Plattelandsvrouwen „Noord-Be
veland" in december 1972 met mevr.
Smit-Thorin.
In december valt meestal de eerste sneeuw. De natuur
lijkt nu betoverd. Glinsterende sneeuw bedekt de tak
ken van de hoge sparren. Alles is stil, men zou haast
zeggen, afwachtend.
'In de grote steden zijn in december de straten en plei
nen versierd en verlicht. Reusachtige kerstbomen prijken
stralend van licht op open plaatsen. En toch verlangen
veel Zweden in deze tijd naar buiten, naar de stille, wit
te natuur.
Op 9 december wordt de gedroogde stokvis in kalk en
soda gelegd. Na een reeks van behandelingen wordt hij
op 24 december bij het kerstdiner als hoofdschotel ge
geten. 13 december is de Luciadag. Dat is de dag van
het lichtfeest. Lucia, het blonde meisje, met een krans
met 7 brandende kaarsen op haar hoofd, komt de men
sen licht en goede gaven bréngen. Zij wordt vaak ge
volgd door de zogenaamde „sterrenkinderen". Allen
zingen zij het oude, bekende Zweedse kerstlied: Goder
afton, goder afton, bade herre och fru. Vi önska eder
alia en fröjdefull jul." (Goede avond, goeden avond,
zowel heren als dames. We wensen u allen een vreugde
vol Kerstfeest.)
In de weken van de derde en vierde Advent worden
nog steeds in vele Zweedse gezinnen allerlei voorberei
dingen getroffen voor de komende feestdagen. Men
maakt b.v. versierselen van stro, papier en dun geel
metaal. Men trekt kaarsen, wat een heel oude traditie
is, en men bakt heerlijke dingen.
De tot het plafond reikende kerstboom wordt voor
het eerst in de late middag van 24 december, julafton,
aangestoken. Vader leest dan meestal het Kerstevange
lie voor. Daarna komt het grote kerstdiner met allerlei
lekkere dingen zoals het „smorgasbord" met o.a. een
grote ham, de gekookte kop van een varken, leverpastei
enz. en tenslotte de „lutfisk", de gekookte stokvis.
Daarna brengt de Kerstman de kerstgeschenken. Heel
vroeger gebeurde dat door een tot bok vermomde man,
de bok van de god Thor.
In de vroege ochtend van 25 december gaat men
graag naar de Kerstdienst. De kerk is uitsluitend ver
licht met brandende kaarsen.
Vlissingen.
ANNA-LISA SMIT-THORIN.
(Vervolg van pag. 3.)
Na het aardappelprojekt volgden andere programma's
voor de verbetering en de verhoging van de kleinvee-
en pluimveestapel. Meer geiten, runderen en kippen,
meer goede hokken en stallen en een groei van het
gezinsinkomen waren hiervan het resultaat. Belangrijk
voor de kleine boer is het gemakkelijke aflossings
systeem dat rekening houdt met zijn werkelijke inko
men.
Zo kwam een hele reeks kleine projekten tot stand
die met elkaar bijdragen aan een blijvende verbete
ring van de welvaart voor de bevolking van het Tune
sische Zouitina. Een bijdrage uit de gelden van „Gast
aan tafel" kan zo een heel ontwikkelingsproces starten.
Door steeds bij ieder projekt de boeren te vertellen hoe
ze op de beste wijze met de geboden middelen kunnen
werken, worden ze in staat gesteld in de toekomst in
hun eigen onderhoud te voorzien. Dit laatste is het be
langrijkste doel van ieder landbouwprojekt.
Nog een voorbeeld hiervan is het weefcentrum dat nu
in gebruik is. Door het ministerie van socale zaken werd
in 1972 een gebouw beschikbaar gesteld waarin een
centrum voor meisjes werd ingericht. Daar worden nu
tapijten gemaakt. De meisjes werken in twee groepen,
een leerlingengroep en een groep van meer gevorderde
meisjes. De leerlingen maken eenvoudige kleine tapijtjes
die tegen kostprijs worden verkocht, de exploitatie-af
deling maakt grotere tapijten die wettelijk worden ge
keurd. De opbrengst hiervan wordt zo gunstig mogelijk
verdeeld onder degenen die ze hebben gemaakt.