kerst
m
V
Ja
enerqie
i crisis
cL* - geluid
Onder redaktie van: H. A. HARDERWIJK
\Irede
BINNEN EN
BUITEN"
Deze regels komen uit het gedicht „zonder grenzen" (van
Mischa de Vreede) dat als het ware het spanningsveld aangeeft
tussen mens en wereld in zijn zoeken naar vrede.
Maar vrede is ook een grenzeloos iets en het is goed om ons nu
rond Kerstmis hierop te bezinnen, temeer daar er een „nieuw
jaar" voor de deur staat. Wat betekent vrede eigenlijk?
We zouden van de volgende driedeling uit kunnen gaan:
de innerlijke vrede
de uiterlijke vrede
de internationale vrede
Echter met dien verstande, dat deze drie niet los van elkaar
staan maar elkaar omhullen als een soort van koncentriese
bollen; drie sferen met in het middelpunt het menselijk hart.
Laten we deze drie sferen rondom de mens eens wat nader gaan
bekijken in het licht van kerstmis en de vrede.
Het PJZ-sekretariaat is van 24 december tot 2 januari gesloten
JONGERENAKTTVITEITEN
SPRANG-C APELLE
Op 21 december moet je in de Mikro-bar zijn!.... want daat
is het te doen voor jou.... voor jouw afdeling.... voor
S prang-Capelle e.o., maar toch wel het meest voor Jezelf!
We beginnen om 20.00 uur precies.
SCHOUWEN-DUIVELAND
De afdeling sluit het jaar af met een fijne kegelavond in kegel
huis Geluk, Julianastraat 6, Zierikzee. De avond begint om
20.00 uur. Een avond, die je niet mag missen.
4-weekse
Het is - wanneer je dit leest - nog mogelijk om je op te geven voor
de 4-weekse van 7 januari t/m 2 februari 1974. Doe het nu. Je
moet al die opgespaarde energie vroeg of laat toch weer kwijt,
'n 4^weekse is de kursus bij uitstek om je energie te spuien, b.v.
in sport, diskussie, kreatiei spel, nandenarbeid, enz. Niet meer
naarde PJZ bellen, maar rechtstreeks kontakt opnemen met de
Volkshogeschool Bakkeveen (05169-241). Je blijft natuurlijk nog
wel in aanmerking komen voor de 50% reduktie op de kursus-
kosten. D.w.z. de kursus kostje als PJZ-lid geen 450,maar
f 225,—.
KURSUS „JONGEREN EN LANDBOUWBELEID"
In de kursus wordt vooral aandacht besteed aan rentesubsidies,
sociale aspekten van financieringsvraagstukken, koöperaties,
gebondenheid aan het bedrijf, afzet en energievoorziening.
Bij het bezoek aan Brussel (ook een onderdeel van de kursus) zal
de relatie tussen genoemde landbouwzaken en het EEG-land-
bouwbeleid worden bekeken.
De kursus vindt plaats op de volkshogeschool „Ons Erf' te Berg
en Dal (bij Nijmegen) van 14 t/m 19 januari 1974 en kost: voor
PJZ-leden 65,voor niet-PJZ-leden 125,
Opgave voor deelname bij: PJZ-sekretariaat (01100-5010) of
PJGN (070-512541)
VOORLICHTINGSBIJEENKOMSTEN OVER STAGES IN
HET BUITENLAND
Ook dit winterseizoen zullen weer op diverse plaatsen in het
land voorlichtingsbijeenkomsten worden gehouden over de
mogelijkheden om in het buitenland voor kortere of langere tijd
stage te doen. Ook is er op deze bijeenkomsten ruim gelegen
heid om vragen te stellen. De bijeenkomsten worden allemaal
dichtbij een N.S. station gehouden zodat men de plaats per
openbaar vervoer gemakkelijk kan bereiken. Van de plaatsen
en data die voor de bijeenkomsten zijn vastgesteld, vermelden
wij die op zaterdag 12 januari te Amersfoort in hotel „Mono-
pole", Stationsplein 6, aanvang 10.30 uur en woensdag 16
januari te Eindhoven in de Rabo-bank (Fellenoord), aanvang
14.00 uur.
Voor informatie kunt u zich altijd wenden tot: Stichting uit
wisseling, Postbus 97, Bergen N.H. tel. 02208-3101/4541
tot.
DE INNERLIJKE VREDE.... „er is een roos ontsprongen"
Dit is de vrede binnen jezelf als een religieus ervaren harmonie
met de zin van je bestaan. Religie betekent letterlijk „terugbin
ding", nl. het kontakt met de absolute grond van je bestaan en
dat is God. Dit is volgens mij wel iets anders dan godsdienst,
want daarvan bestaan vele verschijningsvormen en is dus meer
relatief, afhankelijk van het ritueel en hoe dat door verschil
lende mensen in verschillende tijden wordt geïnstitutionali
seerd. Deze innerlijke vrede wordt bepaald door o.a. psycholo
gische faktoren en het is aan elk individu om die roos in zichzelf
tot bloei te brengen om als het ware tot een hoger bewustzijn te
geraken.
Er zijn verschillende wegen denkbaar, maar ze leiden wel alle
maal dezelfde kant op; soms zelfs via allerlei omwegen, en ze
komen uit bij een groter geluk voor ieder mens en dat zou je
innerlijke vrede kunnen noemen. Dit (verre) ideaal wordt met
Kerstmis gesymboliseerd door de God-mens die in de wereld
komt in de teerheid en de liefde van het kind, de roos die is ont
sprongen.
DE UITERLIJKE VREDE.... „wij komen tezamen"
De uiterlijke vrede heeft te maken met de mens in zijn omgeving
samen met andere mensen. Het direkte sociale kontakt met
familieleden, vrienden, kollega's en kennissen. Maar het slaat
ook op de kontakten in de buurt, in verenigingen en overal waar
je (mede) mensen tegenkomt
De vrede in deze sfeer wordt bepaald door de mentaliteit van de
mensen. Uit allerlei ervaringen weten we, dat het niet altijd
rozengeur en maneschijn is, ook al zou je dat zo tussen St. Niko-
laas en Kerstmis best verwachten. Gelukkig bestaan er heel
fijne verhoudingen tussen vele mensen, maar wat we óók zien
om ons heen, is dat deze uiterlijke vrede nog niet bereikt is, dat
er konflikten bestaan tussen diverse groepen. Denk b.v. maar
aan allerhande belangengroepen, tegenstellingen tussen werk
gevers en werknemers, tussen plannenmakers en uitvoerders,
burenruzies en zelfs ruzies binnen families kunnen deze vrede
verstoren.
Ook het leven van Christus was niet vrij van deze konflikten, in
tegendeel Hij leefde zelfs als een bebaarde man in onvrede met
de heersende (wan-)orde van zijn tijd. Als direkt gevolg
hiervan vertoonde zijn lichaam later diepe wonden, aan handen
en voeten, aangebracht door eerbiedwaardige burgers!
We mogen wel stellen dat dezelfde Christus, die eerst vredig in
.de stal lag, zich later revolutionair heeft opgesteld om een
nieuwe orde te verkondigen „opdat allen één zijn!"
Vanuit de „stille en heilige nacht" roept hij ons om tezamen te
komen en de eenheid en vrede te vestigen op deze aarde, hier en
nu!
..er is een honger in verre landen,
die aan mijn verzadigd-zijn knaagt
er is een oorlog, er dreigt wat
als ik het gezellig heb.
door misdaden opgeschrikt
bewaak ik mijn kinderen, zij
slapen...
DE INTERNATIONALE VREDE.... „zolang er mensen zijn op
aarde...."
Deze internationale vrede heeft betrekking op de relaties tussen
volkeren en landen onderling, maar ook tussen groepen van
staten. Iedereen, die wel eens TV kijkt, weet dat er veel geweld
in onze huiskamers wordt binnengeslingerd. Dat komt, omdat
ideologische- en belangentegenstellingen zich ook over de
landsgrenzen heen voortzetten.
De belangrijkste tegenstelling was wel die tussen de eerste en
tweede wereld nl. tussen het kapitalistische westen en het
kommunistische oosten. Nu wordt deze „koude oorlog" tussen
de beide machtsblokke'n, de zgn. „Oost-West-tegenstelling",
wat overvleugeld door de zgn. „Noord-Zuid-tegenstelling" sinds
de „Derde Wereld" werd ontdekt. Hiermee wordt aangeduid de
tegenstelling tussen het arme zuiden en het rijke noorden van de
wereld. Met andere woorden het onrechtmatige verschil tussen
de arme ontwikkelingslanden en de rijke ontwikkelde landen.
Het is duidelijk, dat deze tegenstelling ook gemakkelijk tot on
vrede en zelfs oorlogen kan leiden. Onder méér, omwille van die
wereldvrede zouden we als het ware bruggen moeten bouwen
tussen de arme en de rijke medemensen op deze wereld, juist
ook omdat wij Christenen zijn.
Tot slot weer het woord aan de dichter Mischa de Vreeede uit
„zonder grenzen":
Harry Geuting, ontwikkelingswerker 3 CJO
[STUDIEKONFERENTIE TE PARUS
Aan de studiëkonferentie te Parijs, die ging over het thema
|„samenwerkingvormen in de landbouw", namen namens de
PJZ deel de heren C. van der Weele en J. Geluk. De konferentie
duurde van 21 tot 26 november j.l. Hieronder een beknopt ver
slag van de konferentie.
De konferentie bestond uit twee gedeelten namelijk een bijeen
komst van één dag te Parijs (22 november) en een tweetal eks-
kursie- en konferentiedagen in andere delen van Frankrijk op
23 en 24 november.
Op de bijeenkomst te Parijs werd verteld over de diverse
vormen van samenwerking in de verschillende EEG-landen.
Men deed dit aan de hand van rapporten, die elk EEG-land ge
maakt had over deze problematiek.
Op 23 en 24 november waren er ekskursies naar o.a. Norman-
dië, Elzas, Bourgondië en de Zuid-Pyreneeën. Men mocht zeli
kiezen aan welke ekskursie men wilde deelnemen. Ik zelf koos
voor de ekskursie naar de Elzas in het Noorden van Frankrijk.
Het gebied waar we bedrijven bezochten, strekte zich uit van
Mulhouse tot Straatsbourg.
Onze groep bestond uit één Duitser, twee Ieren, één Brit, vijf
Italianen, drie Luxemburgers, drie Fransen, vier Belgen en drie
Nederlanders. De eerste dag bezochten we een veeteeltbedrijf,
een melkfabriek en een wijncoöperatie. Het veeteeltbedrijf was
een samenwerkingsvorm tussen drie personen nl. een vader en
twee zoons. Het bedrijfwas 75 ha grootmet 70 stuks melkvee en
80 stuks jongvee. De melkfabriek was coöperatief met 2400 pro
ducenten, die tezamen 55 miljoen liter melk produceerden. De
wijncoöperatie produceerde 7 miljoen liter wijn per jaar, ver
deeld over 8 kwaliteiten.
De eerste dag werd doorgebracht in het zuiden van dë Elzas, de
streek Haut-Rhin. De tweede dag bezochten we het noordelijke
deel van de Elzas, de Bas-Rhin.
's Middags bezochten we een zuurkoolfabriek in Vendeheim,
een plaatsje op ongeveer 10 km ten Noorden van Straatsburg.
Zuurkool is de specialiteit van deze streek.
Om 19.15 uur werd de terugreis naar Parijs aanvaard. Ik wil
nog wel enkele opmerkingen omtrent een reis op zich maken.
In het begin had de reis een beetje rommelig verloop, omdat de
deelnemers onvoldoende bekend waren met het programma van
de 3 dagen. Daarna was alles echter prima in orde.. Dit ondanks
het feit, dat het een enorm druk bezet programma was met
weinig speiing.
Door het internationale gezelschap kreeg je niet alleen een
goede indruk van Frankrijk, maar ook van de overige EEG-
landen. Dit laatste door de gesprekken tussen de deelnemers
onderweg in de bus.
Ik zou willen besluiten met te zeggen, dat deze reis erg leerzaam
was. De deelnemers hebben bovendien de indruk gekregen, dat
wat betreft de gelijkheid in de EEG er nog heel veel moet veran
deren. Dit vanwege de grote verschillen in subsidie- en belas
tingmaatregelen in de diverse landen.
Cees van der Weele.