Aanpassing lonen
agrarische CAO s
De STULM
en de energieproblemen
voor de land- en tuinbouw
f)AT is voor schenkingen aan anderen dan kinderen
iets anders. In de eerste plaats is dan de vrijstelling
geen f 2.000,per kalenderjaar, maar f 2.000,in een
tijdvak van 2 jaar.. Schenkt u dus aan een ander dan een
kind een bedrag van f 2.000,op 14 december 1973 dan
moet u 2 jaar wachten, dus tot 14 december 1975, voor u
belastingrij weer een schenking kunt doen. Bovendien
vervalt bij grotere schenkingen in die periode de vrijstel
ling. Eerst voor een deel maar al spoedig helemaal.
13
PER 31 DECEMBER 1973
AKKER- EN WEIDEBOUW EN VEEHOUDERIJ
A. WEEKLONEN VASTE WERKNEMERS
Arbeidstijd in uren per
1. Vakarbeiders A 2175 2235
22 t/m 64 jaar 263,35 272,45
21 jaar ƒ244,95 253,40
20 jaar ƒ221,25 228,85
19 jaar 197,55 204,35
18 jaar 171,20 177,10
17 jaar 144,80 149,85
65 jaar e.o. 227,70 235,55
24281/2
315,05
293,—
264,65
236,30
204,75
jaar
2357
300,55
279,60
252,50
225,40
195,40
2. Vakarbeiders
22 t/m 64 jaar
21 jaar
20 jaar
19 jaar
18 jaar
17 jaar
65 jaar e.o.
2175
256,70
238,70
215,60
192,50
166,85
141,15
221,90
Arbeidstijd in uren per jaar
2428/2 2357
307,— 292,95
285,50 272,40
257,90 246,05
230,25 219,70
199,55 190,40
2235
ƒ265,50
246,90
223,05
199,15
172,60
146,-
229,50
TUINBOUW
265,40 f253,25
Op grond van de indexeringsclausule in verschillende
agrarische C.A.O.'s worden, met INGANG VAN 31 DE
CEMBER a.c., de lonen aangepast aan de stijging van
het prijsindexcijfer van- de gezinsconsumptie. Daar dit
cijfer per half november tot 133.4 is gestegen, worden de
lonen voor de sectoren akker- en weidebouw en veehou
derij, pluimveehouderij, tuinbouw, bloemkwekerijen,
bloembollenbedrijf, landbouwambachten en het griend
en rietbedrijf met 3 verhoogd. De nieuwe dan gelden
de week- en uurlonen volgen hieronder. Deze verho
ging staat buiten de nu door de regering voor 1974 voor
gestelde algemene loonstijging van f 15,per maand.
Daarover zullen nog nadere richtlijnen t.z.t. volgen als
e.e.a. door het parlement aanvaard wordt.
B. UURLONEN LOSSE WERKNEMERS
(Tevens basis-uurloon overwerkbeloning vaste en losse
Vakarb.
Vakar
Seizoen
Onge-
A
beider
arbeider
schoolde
22 t/m 64 jaar
6,09
5,92
5,89
5,53
21 jaar
5,65
5,51
5,48
5,14
20 jaar
5,11
4,99
4,94
4,64
19 jaar
4,56
4,45
4,43
4,14
18 j aar
3,96
3,84
3,83
3,58
17 jaar
3,34
3,25
3,24
3,04
65 jaar e.o. (vast) 5,26
5,12
4,78
65 jaar e.o. (los)
5,05
f 4,90
f 4,88
f 4,58
VAKANTIEBONWAARDEN
Vakarb.
Vakar
Seizoen
Onge
A
beider
arbeider
schoolde
22 t/m 64 jaar
52,30
51,—
50,70
ƒ47,60
21 jaar
48,60
ƒ47,50
47,20
44,30
20 jaar
ƒ43,90
42,80
ƒ42,50
ƒ40,—
19 jaar
39,20
38,20
38,-—
35,60
18 jaar
ƒ34,—
33,20
ƒ32,90
31,
18 jaar
37,60
36,60
36,50
34,10
17 jaar
31,70
31,
30,90
28,90
65 jaar e.o.
43,40
42,20
f 42,-
39,40
272,35 259,85
Voor hen, die bij de aanvang van het contractjaar de
18-jarige leeftijd nog niet hebben bereikt.
Vaste werknemers
Vak
Ge-
Onge
arbeiders
oefenden
schoolden
22 t/m 64 jaar
269,10
253,45
238,35
21 jaar
250,25
235,70
ƒ221,70
20 jaar
226,05
212,90
200,25
19 jaar
ƒ201,85
190,10
178,80
18 jaar
174,95
164,75
154,95
17 jaar
148,—
139,40
131,10
65 jaar e.o.
232,65
219,15
206,05
Losse werknemers
Vak
Ge-
Onge
arbeiders
oefenden
schoolden
22 t/m 64 jaar
275,40
ƒ259,25
243,60
21 jaar
ƒ256,10
ƒ241,05
226,55
20 jaar
231,40
217,80
204,60
19 jaar
206,55
194,40
182,65
18 jaar
179,05
168,50
158,30
17 jaar
151,45
142,55
133,95
65 jaar e.o.
ƒ228,15
214,75
ƒ201,85
BASIS-UURLONEN
Vaste werknemers
Vak
Ge-
Onge
arbeiders
oefenden
schoolden
22 t/m 64 jaar
ƒ6,44
ƒ6,07
ƒ5,71
65 jaar e.o.
5,57
5,25
ƒ4,92
Losse werknemers
Vak
Ge-
Onge
arbeiders
oefenden
schoolden
22 t/m 64 jaar
6,60
ƒ6,20
5,83
65 jaar e.o.
ƒ5,46
ƒ5,14
ƒ4,83
(Zie verder
pag. 16.)
pORMULIER BA 32, formulier S, formulier BA 33
zijn enkele van de administratieve bescheiden die
bij de D.B.H.'s van de STULM aangevraagd moeten wor-
dén om bijv. in aanmerking voor benzine of propaangas
voor agrarische bedrijven te kunnen komen. De Stich
ting tot Uitvoering van Landbouwmaatregelen (STULM) te
Den Haag met 84 districtskantoren over het gehele land
heeft er door de energiecrisis en de daarmee samen
hangende distributiemaatregelen veel werk bij gekregen.
Een en ander past echter geheel in de taakomschrijving
van de Stichting n.l. het verrichten van administratieve
en andere werkzaamheden ter uitvoering van maatrege
len getroffen door de minister van landbouw, door pro-
duktschappen en landbouwschap. Het secretariaat is in
Den Haag gevestigd en staat onder leiding van de lande
lijke direkteur K. Kok. De STULM heeft het apparaat van
de vroegere provinciale voedselcommissarissen voortge
zet en nu is de H.I.D. van de Provinciale Direktie Bedrijfs
ontwikkeling in de landbouw tevens gewestelijke direk
teur van de STULM.
Destijds werd voor de Stichtingsvorm gekozen om een
slagvaardiger beleid te kunnen voeren. Deelnemers in de
Stichting, die voor ca. 75 door de overheid wordt ge
financierd, zijn het Rijk en enkele produktschappen. Van
daar ook dat naast een drietal produktschapvoorzitters-
bestuursleden ook twee leden van het Stichtingsbestuur
door het Ministerie van Landbouw worden benoemd. Het
Landbouwschap, alhoewel hiervoor wel bepaalde werk
zaamheden voor worden uitgevoerd, draagt niet in de
kosten van de Stichting bij.
|^E leiding van de districtskantoren berust bij de
districtsbureauhouder (D.B.H.'s). Deze nemen door
hun werkzaamheden in de provincie/mede door hun ver
trouwenspositie, een bijzondere plaats in. Belangrijk
daarbij is dat de hun verstrekte gegevens over inkomen
en bedrijf enz. niet aan anderen worden doorgegeven!
Uit hoofde van hun werkzaamheden zijn de D.B.H.'s
bijzonder goed geïnformeerd. Gegevens van de mei-in
ventarisatie, de landbouwtelling, de oogstraming, de
steekproeven enz. die aan het C.B.S. ter verwerking wor
den doorgegeven komen via hen ter bestemder plaatse.
Daarnaast zijn de D.B.H.'s belast met de uitvoering
van de verschillende bijdrageregelingen als de beëindi
gingsregeling, de omscholingsregeling en de bijdrage
regeling oudere agrarische werknemers. Ook de verschil
lende subsidieregelingen van het O.- en S.-fonds als de
rentesubsidie en bedrijfsbeëindigingsregeling, de vlas
subsidieregeling, de subsidieregelingen bij samenwer
king, stimulering rundvleesproduktie, agrarische gebou
wen, enz., enz. lopen alle via de D.B.H.'s En zonder ook
maar enigszins volledig te kunnen zijn willen we nog wij
zen op de informatie die door hen wordt verstrekt betref
fende de marktverkenning, omtrent de prijzen van agra
rische produkten, het tempo van de graanleveringen, het
ramen van de aardappelvoorraden bij telers en handel
alsmede de telersprijzen en het verkooptempo van aard
appelen. Ook bij de civiele verdedigingsvoorbereiding
is de STULM en zijn dus de D.B.H.'s nauw betrokken.
Noodvoorraden liggen voor onverhoopte calamiteiten
klaar en centrale keukens kunnen zo nodig op korte ter
mijn de helpende hand bieden. De bonnen voor de ben
zinedistributie lagen al zo jaar gereed!
(~\MDAT de STULM over de nodige gegevens be-
schikt waarop bij distributie de toewijzigingen ge
baseerd kunnen worden heeft ze wat dat betreft bij de
overheid een belangrijke adviserende stom. Globaal zijn
in de agrarische sector de behoeften per bedrijfstak aan
bijv. benzine, dieselolie en propaangas bekend. Zo kwa
men een 250 pluimveehouders door moeilijkheden in de
propaangasvoorziening in de knel en werd mede naar
aanleiding daarvan besloten om tot distributie over te
gaan.
De dieselolie-voorziening voor de agrarische sector
loopt momenteel volgens de STULM nog redelijk. Wel
is er sprake van een knijp- en piepfase" van de kant
van de leveranciers. De situatie wordt dan ook goed in
de gaten gehouden en er zal direkt worden ingegrepen
als dit nodig wordt geacht. De voorbereidingen voor die
selolie-distributie liggen gereed en de distributiebonnen
gedrukt en wel gereed. Ter bevoegder plaatse wordt al
les gedaan om de agrarische sector het evenredige deel
van het beschikbare te laten krijgen!
Evenals dit voor het wegvervoer het geval is. Ook een
zo weinig mogeiijk gestoorde gang van zaken in de land
en tuinbouwproduktie voor de Nederlandse economie
van belang. De overheid bepaalt echter het toekennen
van de prioriteiten!
T)E personeelsbezetting van de STULM is niet op een
dergelijk onverwacht grote hoeveelheid extra
werk berekend. Vandaar dat ander minder urgent werk
blijft liggen. Zo is het veehouderijbedrijf-structuuronder-
zoek op een zacht pitje gezet. Ook worden losse werk
krachten aangetrokken om tijdelijk do top op te vangen.
Wel is het de bedoeling, als weer tot normaler omstan
digheden is teruggekeert het aantal van 84 districtsbu
reauhouders waarmee de STULM nu werkt te verminde
ren tot 75. Het totale personeel wil men van 219 tot 200
verminderen. Het betekende indertijd al een schaalver
groting dat er in plaats van de plaatselijke bureauhou
ders van het apparaat der voedselcommissarissen dis
trictsbureauhouders kwamen.
Binnenkort zal de STULM worden omgezet in een rijks
stichting omdat zij die uit rijksdienst overgingeh in de
dienst van de stichting daardoor hun welvaartvast pen
sioen zouden kwijtraken. Met een rïjksstichting is dat
probleem opgelost.
Naast de rijksstichting die eigenlijk al per 1 januari
zou worden opgericht maar er is vertraging in gekomen
zal de oude stichting STULM nog enige tijd blijven
voortbestaan, omdat er anders weer pensioenmoeilijk-
heden zouden ontstaan voor de oudere werknemers.
y O tegen het eind van het jaar komen bepaalde zaken
wat meer in de belangstelling te staan. Dat is b.v.
het geval met schenkingen van ouders aan kinderen. In
deze tijd meer dan anders komen er vragen over de groot
te van het vrijgestelde bedrag aan schenkingsrecht. Nu,
dat is nog altijd f 2.000,per kalenderjaar als het schen
king aan een kind betreft.
Aan een gehuwd kind kan men soms nog meer belas•-
tingvrij schenken. Als een ouder over het vorige jaar,
dus over 1972 een inkomen heeft gehad van meer dan
f 20.000,dan is van belang dat aan het gehuwde kind
in 1073 10 van het inkomen kan worden geschonken
tot een maocimum van f 5.000,Dat wordt dus bereikt
bij een inkomen over 1972 van f 50.000,
Men kan van deze extra-vrij stelling, zoals hierboven
reeds geschreven, alleen gebruik maken bij schenkingen
aan een gehuwd kind. Niet aan kinderen die ongehuwd
zijn al zijn ze wel gehuwd geweest. Deze regeling is niet
bevredigend. Maar ja, ze is er en men moet er wel reke
ning mee houden.
Overigens is het niet zo dat een schenking aan kinderen
boven het vrijgestelde bedrag zo veel geld gaat kosten.
Van de eerste f 1.000,- die belast zijn, dat is dus bij een
schenking van f 3.000,in totaal betaalt men 3 is
f 30,Van de tweede belaste schijf van f 1.000,4
Samen dus f 70,Dan is er een schijf van f 3.000, waar
van 5 betaald moet worden. Bij een belaste schenking
van f 5.000, dat is in totaal dusl één schenking van 7.000
in een jaar, betaalt men dus 30,40,\- f 150,
is f 220,d.i. gemiddeld 4,4 Dat valt mee, horen wij
dikwijls zeggen, want blijkbaar is de gedachte wijd ver
breid, dat schenkingsrecht, ook voor kleine bedragen,
hoog is.
Het tarief is ook hoger dan voor kinderen. Voor klein
kinderen zijn ze voor de eerste f 1.000,5 voor de
tweede 6 verder tot f 5.000,8 en zo vervolgens.
Voor verdere bloedverwanten is het nog heel wat hoger.
Wie daaraan schenken wil doet beter het tarief maar even
te vragen. Men kan geld of roerend goed overdragen zon
der verdere formaliteiten. Men kan ook schenken door
schulden te erkennen. Dat moet echter bij notariële akte.
IN het voorgaande hebt u waarschijnlijk iets gemist,
n.l. het schenkingsrecht bij schenkingen van de ene
echtgenoot aan de andere. Nu, dat schenkingsrecht is wat
het percentage betreft gelijk aan dat van kinderen, maar
niet wat de vrijstelling betreft. Dan valt de echtgenoot
onder de rubriek „alle andere". Maar men moet er re
kening mee houden dat volgens het geldende Burgerlijk
Wetboek schenkingen tussen echtgenoten zijn verboden.
Deze zijn nietig. Die oude wetgevers waren nogal be
nauwd voor beïnvloeding van de ene echtgenoot door de
andere. De dames zullen begrijpen dat die we'gevers
mannen waren, dus dat betekent dat ze bang waren dat
de vrouw de man geld zou afhandig makenDaarom ver
boden ze die schenking en die wet bestaat nog. Er is wel
een ontwerp voor een nieuw burgerlijk wetboek. Daarvan
is dit jaar het zevende boek gepubliceerd dat de nu voor
gestelde bepalingen over schenking bevat. Daarin komt
uiteraard dit verbod niet meer voor. Overigens neemt de
behandeling van de ontwerpen van het nieuwe B.W. zo
veel tijd, dat het best mogelijk isl dat het bestaande ver
bod het jaar 2000 haalt!
JVIU nog even iets anders. Mensen die al wat ziektekos-
ten hebben, doen er goed aan eens te bekijken of in
verband met hun inkomen het niet voordelig is de premie
voor de ziektekostenverzekering 1974 te betalen in 1973.
Men weet dat deze premie als kosten van ziekte gldt en
fiscaal als buitengewone last kan meetellen als men bo
ven de voor deze lasten gestelde drempels uitkomt.
Deze drempels zijn:
Bij een onzuiver inkomen tot f 18.000: 10 van het on
zuiver inkomen; bij een onzuiver inkomen van f 18.000
tot f40.000: f 18.00; bij een onzuiver inkomen van
40.000 of meer: 2.500.
Het kan zijn en dat is bij loontrekkenden beter te
beoordelen dan bij zelfstandigen dat de vooruit be
taling voordeel oplevert. Men kan op deze manier, vol
komen in overeenstemming met de wet, wel een fiscaal
voordeel genieten!
PAAUWE