Aanpassing lonen agrarische CAO s De STULM en de energieproblemen voor de land- en tuinbouw f)AT is voor schenkingen aan anderen dan kinderen iets anders. In de eerste plaats is dan de vrijstelling geen f 2.000,per kalenderjaar, maar f 2.000,in een tijdvak van 2 jaar.. Schenkt u dus aan een ander dan een kind een bedrag van f 2.000,op 14 december 1973 dan moet u 2 jaar wachten, dus tot 14 december 1975, voor u belastingrij weer een schenking kunt doen. Bovendien vervalt bij grotere schenkingen in die periode de vrijstel ling. Eerst voor een deel maar al spoedig helemaal. 13 PER 31 DECEMBER 1973 AKKER- EN WEIDEBOUW EN VEEHOUDERIJ A. WEEKLONEN VASTE WERKNEMERS Arbeidstijd in uren per 1. Vakarbeiders A 2175 2235 22 t/m 64 jaar 263,35 272,45 21 jaar ƒ244,95 253,40 20 jaar ƒ221,25 228,85 19 jaar 197,55 204,35 18 jaar 171,20 177,10 17 jaar 144,80 149,85 65 jaar e.o. 227,70 235,55 24281/2 315,05 293,— 264,65 236,30 204,75 jaar 2357 300,55 279,60 252,50 225,40 195,40 2. Vakarbeiders 22 t/m 64 jaar 21 jaar 20 jaar 19 jaar 18 jaar 17 jaar 65 jaar e.o. 2175 256,70 238,70 215,60 192,50 166,85 141,15 221,90 Arbeidstijd in uren per jaar 2428/2 2357 307,— 292,95 285,50 272,40 257,90 246,05 230,25 219,70 199,55 190,40 2235 ƒ265,50 246,90 223,05 199,15 172,60 146,- 229,50 TUINBOUW 265,40 f253,25 Op grond van de indexeringsclausule in verschillende agrarische C.A.O.'s worden, met INGANG VAN 31 DE CEMBER a.c., de lonen aangepast aan de stijging van het prijsindexcijfer van- de gezinsconsumptie. Daar dit cijfer per half november tot 133.4 is gestegen, worden de lonen voor de sectoren akker- en weidebouw en veehou derij, pluimveehouderij, tuinbouw, bloemkwekerijen, bloembollenbedrijf, landbouwambachten en het griend en rietbedrijf met 3 verhoogd. De nieuwe dan gelden de week- en uurlonen volgen hieronder. Deze verho ging staat buiten de nu door de regering voor 1974 voor gestelde algemene loonstijging van f 15,per maand. Daarover zullen nog nadere richtlijnen t.z.t. volgen als e.e.a. door het parlement aanvaard wordt. B. UURLONEN LOSSE WERKNEMERS (Tevens basis-uurloon overwerkbeloning vaste en losse Vakarb. Vakar Seizoen Onge- A beider arbeider schoolde 22 t/m 64 jaar 6,09 5,92 5,89 5,53 21 jaar 5,65 5,51 5,48 5,14 20 jaar 5,11 4,99 4,94 4,64 19 jaar 4,56 4,45 4,43 4,14 18 j aar 3,96 3,84 3,83 3,58 17 jaar 3,34 3,25 3,24 3,04 65 jaar e.o. (vast) 5,26 5,12 4,78 65 jaar e.o. (los) 5,05 f 4,90 f 4,88 f 4,58 VAKANTIEBONWAARDEN Vakarb. Vakar Seizoen Onge A beider arbeider schoolde 22 t/m 64 jaar 52,30 51,— 50,70 ƒ47,60 21 jaar 48,60 ƒ47,50 47,20 44,30 20 jaar ƒ43,90 42,80 ƒ42,50 ƒ40,— 19 jaar 39,20 38,20 38,-— 35,60 18 jaar ƒ34,— 33,20 ƒ32,90 31, 18 jaar 37,60 36,60 36,50 34,10 17 jaar 31,70 31, 30,90 28,90 65 jaar e.o. 43,40 42,20 f 42,- 39,40 272,35 259,85 Voor hen, die bij de aanvang van het contractjaar de 18-jarige leeftijd nog niet hebben bereikt. Vaste werknemers Vak Ge- Onge arbeiders oefenden schoolden 22 t/m 64 jaar 269,10 253,45 238,35 21 jaar 250,25 235,70 ƒ221,70 20 jaar 226,05 212,90 200,25 19 jaar ƒ201,85 190,10 178,80 18 jaar 174,95 164,75 154,95 17 jaar 148,— 139,40 131,10 65 jaar e.o. 232,65 219,15 206,05 Losse werknemers Vak Ge- Onge arbeiders oefenden schoolden 22 t/m 64 jaar 275,40 ƒ259,25 243,60 21 jaar ƒ256,10 ƒ241,05 226,55 20 jaar 231,40 217,80 204,60 19 jaar 206,55 194,40 182,65 18 jaar 179,05 168,50 158,30 17 jaar 151,45 142,55 133,95 65 jaar e.o. ƒ228,15 214,75 ƒ201,85 BASIS-UURLONEN Vaste werknemers Vak Ge- Onge arbeiders oefenden schoolden 22 t/m 64 jaar ƒ6,44 ƒ6,07 ƒ5,71 65 jaar e.o. 5,57 5,25 ƒ4,92 Losse werknemers Vak Ge- Onge arbeiders oefenden schoolden 22 t/m 64 jaar 6,60 ƒ6,20 5,83 65 jaar e.o. ƒ5,46 ƒ5,14 ƒ4,83 (Zie verder pag. 16.) pORMULIER BA 32, formulier S, formulier BA 33 zijn enkele van de administratieve bescheiden die bij de D.B.H.'s van de STULM aangevraagd moeten wor- dén om bijv. in aanmerking voor benzine of propaangas voor agrarische bedrijven te kunnen komen. De Stich ting tot Uitvoering van Landbouwmaatregelen (STULM) te Den Haag met 84 districtskantoren over het gehele land heeft er door de energiecrisis en de daarmee samen hangende distributiemaatregelen veel werk bij gekregen. Een en ander past echter geheel in de taakomschrijving van de Stichting n.l. het verrichten van administratieve en andere werkzaamheden ter uitvoering van maatrege len getroffen door de minister van landbouw, door pro- duktschappen en landbouwschap. Het secretariaat is in Den Haag gevestigd en staat onder leiding van de lande lijke direkteur K. Kok. De STULM heeft het apparaat van de vroegere provinciale voedselcommissarissen voortge zet en nu is de H.I.D. van de Provinciale Direktie Bedrijfs ontwikkeling in de landbouw tevens gewestelijke direk teur van de STULM. Destijds werd voor de Stichtingsvorm gekozen om een slagvaardiger beleid te kunnen voeren. Deelnemers in de Stichting, die voor ca. 75 door de overheid wordt ge financierd, zijn het Rijk en enkele produktschappen. Van daar ook dat naast een drietal produktschapvoorzitters- bestuursleden ook twee leden van het Stichtingsbestuur door het Ministerie van Landbouw worden benoemd. Het Landbouwschap, alhoewel hiervoor wel bepaalde werk zaamheden voor worden uitgevoerd, draagt niet in de kosten van de Stichting bij. |^E leiding van de districtskantoren berust bij de districtsbureauhouder (D.B.H.'s). Deze nemen door hun werkzaamheden in de provincie/mede door hun ver trouwenspositie, een bijzondere plaats in. Belangrijk daarbij is dat de hun verstrekte gegevens over inkomen en bedrijf enz. niet aan anderen worden doorgegeven! Uit hoofde van hun werkzaamheden zijn de D.B.H.'s bijzonder goed geïnformeerd. Gegevens van de mei-in ventarisatie, de landbouwtelling, de oogstraming, de steekproeven enz. die aan het C.B.S. ter verwerking wor den doorgegeven komen via hen ter bestemder plaatse. Daarnaast zijn de D.B.H.'s belast met de uitvoering van de verschillende bijdrageregelingen als de beëindi gingsregeling, de omscholingsregeling en de bijdrage regeling oudere agrarische werknemers. Ook de verschil lende subsidieregelingen van het O.- en S.-fonds als de rentesubsidie en bedrijfsbeëindigingsregeling, de vlas subsidieregeling, de subsidieregelingen bij samenwer king, stimulering rundvleesproduktie, agrarische gebou wen, enz., enz. lopen alle via de D.B.H.'s En zonder ook maar enigszins volledig te kunnen zijn willen we nog wij zen op de informatie die door hen wordt verstrekt betref fende de marktverkenning, omtrent de prijzen van agra rische produkten, het tempo van de graanleveringen, het ramen van de aardappelvoorraden bij telers en handel alsmede de telersprijzen en het verkooptempo van aard appelen. Ook bij de civiele verdedigingsvoorbereiding is de STULM en zijn dus de D.B.H.'s nauw betrokken. Noodvoorraden liggen voor onverhoopte calamiteiten klaar en centrale keukens kunnen zo nodig op korte ter mijn de helpende hand bieden. De bonnen voor de ben zinedistributie lagen al zo jaar gereed! (~\MDAT de STULM over de nodige gegevens be- schikt waarop bij distributie de toewijzigingen ge baseerd kunnen worden heeft ze wat dat betreft bij de overheid een belangrijke adviserende stom. Globaal zijn in de agrarische sector de behoeften per bedrijfstak aan bijv. benzine, dieselolie en propaangas bekend. Zo kwa men een 250 pluimveehouders door moeilijkheden in de propaangasvoorziening in de knel en werd mede naar aanleiding daarvan besloten om tot distributie over te gaan. De dieselolie-voorziening voor de agrarische sector loopt momenteel volgens de STULM nog redelijk. Wel is er sprake van een knijp- en piepfase" van de kant van de leveranciers. De situatie wordt dan ook goed in de gaten gehouden en er zal direkt worden ingegrepen als dit nodig wordt geacht. De voorbereidingen voor die selolie-distributie liggen gereed en de distributiebonnen gedrukt en wel gereed. Ter bevoegder plaatse wordt al les gedaan om de agrarische sector het evenredige deel van het beschikbare te laten krijgen! Evenals dit voor het wegvervoer het geval is. Ook een zo weinig mogeiijk gestoorde gang van zaken in de land en tuinbouwproduktie voor de Nederlandse economie van belang. De overheid bepaalt echter het toekennen van de prioriteiten! T)E personeelsbezetting van de STULM is niet op een dergelijk onverwacht grote hoeveelheid extra werk berekend. Vandaar dat ander minder urgent werk blijft liggen. Zo is het veehouderijbedrijf-structuuronder- zoek op een zacht pitje gezet. Ook worden losse werk krachten aangetrokken om tijdelijk do top op te vangen. Wel is het de bedoeling, als weer tot normaler omstan digheden is teruggekeert het aantal van 84 districtsbu reauhouders waarmee de STULM nu werkt te verminde ren tot 75. Het totale personeel wil men van 219 tot 200 verminderen. Het betekende indertijd al een schaalver groting dat er in plaats van de plaatselijke bureauhou ders van het apparaat der voedselcommissarissen dis trictsbureauhouders kwamen. Binnenkort zal de STULM worden omgezet in een rijks stichting omdat zij die uit rijksdienst overgingeh in de dienst van de stichting daardoor hun welvaartvast pen sioen zouden kwijtraken. Met een rïjksstichting is dat probleem opgelost. Naast de rijksstichting die eigenlijk al per 1 januari zou worden opgericht maar er is vertraging in gekomen zal de oude stichting STULM nog enige tijd blijven voortbestaan, omdat er anders weer pensioenmoeilijk- heden zouden ontstaan voor de oudere werknemers. y O tegen het eind van het jaar komen bepaalde zaken wat meer in de belangstelling te staan. Dat is b.v. het geval met schenkingen van ouders aan kinderen. In deze tijd meer dan anders komen er vragen over de groot te van het vrijgestelde bedrag aan schenkingsrecht. Nu, dat is nog altijd f 2.000,per kalenderjaar als het schen king aan een kind betreft. Aan een gehuwd kind kan men soms nog meer belas•- tingvrij schenken. Als een ouder over het vorige jaar, dus over 1972 een inkomen heeft gehad van meer dan f 20.000,dan is van belang dat aan het gehuwde kind in 1073 10 van het inkomen kan worden geschonken tot een maocimum van f 5.000,Dat wordt dus bereikt bij een inkomen over 1972 van f 50.000, Men kan van deze extra-vrij stelling, zoals hierboven reeds geschreven, alleen gebruik maken bij schenkingen aan een gehuwd kind. Niet aan kinderen die ongehuwd zijn al zijn ze wel gehuwd geweest. Deze regeling is niet bevredigend. Maar ja, ze is er en men moet er wel reke ning mee houden. Overigens is het niet zo dat een schenking aan kinderen boven het vrijgestelde bedrag zo veel geld gaat kosten. Van de eerste f 1.000,- die belast zijn, dat is dus bij een schenking van f 3.000,in totaal betaalt men 3 is f 30,Van de tweede belaste schijf van f 1.000,4 Samen dus f 70,Dan is er een schijf van f 3.000, waar van 5 betaald moet worden. Bij een belaste schenking van f 5.000, dat is in totaal dusl één schenking van 7.000 in een jaar, betaalt men dus 30,40,\- f 150, is f 220,d.i. gemiddeld 4,4 Dat valt mee, horen wij dikwijls zeggen, want blijkbaar is de gedachte wijd ver breid, dat schenkingsrecht, ook voor kleine bedragen, hoog is. Het tarief is ook hoger dan voor kinderen. Voor klein kinderen zijn ze voor de eerste f 1.000,5 voor de tweede 6 verder tot f 5.000,8 en zo vervolgens. Voor verdere bloedverwanten is het nog heel wat hoger. Wie daaraan schenken wil doet beter het tarief maar even te vragen. Men kan geld of roerend goed overdragen zon der verdere formaliteiten. Men kan ook schenken door schulden te erkennen. Dat moet echter bij notariële akte. IN het voorgaande hebt u waarschijnlijk iets gemist, n.l. het schenkingsrecht bij schenkingen van de ene echtgenoot aan de andere. Nu, dat schenkingsrecht is wat het percentage betreft gelijk aan dat van kinderen, maar niet wat de vrijstelling betreft. Dan valt de echtgenoot onder de rubriek „alle andere". Maar men moet er re kening mee houden dat volgens het geldende Burgerlijk Wetboek schenkingen tussen echtgenoten zijn verboden. Deze zijn nietig. Die oude wetgevers waren nogal be nauwd voor beïnvloeding van de ene echtgenoot door de andere. De dames zullen begrijpen dat die we'gevers mannen waren, dus dat betekent dat ze bang waren dat de vrouw de man geld zou afhandig makenDaarom ver boden ze die schenking en die wet bestaat nog. Er is wel een ontwerp voor een nieuw burgerlijk wetboek. Daarvan is dit jaar het zevende boek gepubliceerd dat de nu voor gestelde bepalingen over schenking bevat. Daarin komt uiteraard dit verbod niet meer voor. Overigens neemt de behandeling van de ontwerpen van het nieuwe B.W. zo veel tijd, dat het best mogelijk isl dat het bestaande ver bod het jaar 2000 haalt! JVIU nog even iets anders. Mensen die al wat ziektekos- ten hebben, doen er goed aan eens te bekijken of in verband met hun inkomen het niet voordelig is de premie voor de ziektekostenverzekering 1974 te betalen in 1973. Men weet dat deze premie als kosten van ziekte gldt en fiscaal als buitengewone last kan meetellen als men bo ven de voor deze lasten gestelde drempels uitkomt. Deze drempels zijn: Bij een onzuiver inkomen tot f 18.000: 10 van het on zuiver inkomen; bij een onzuiver inkomen van f 18.000 tot f40.000: f 18.00; bij een onzuiver inkomen van 40.000 of meer: 2.500. Het kan zijn en dat is bij loontrekkenden beter te beoordelen dan bij zelfstandigen dat de vooruit be taling voordeel oplevert. Men kan op deze manier, vol komen in overeenstemming met de wet, wel een fiscaal voordeel genieten! PAAUWE

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1973 | | pagina 13