Plankgas - oliedom
D'
DIJ het verschijnen van dit nummer hebt u mogelijk
onze prolongatienota 1974 voor uw verzekerde
motorvoertuigen al ontvangen of zult u deze één dezer
dagen in huis krijgen. U zult dan ontdekken, zoals was
aangekondigd, dat de premies zijn verhoogd. Deze pre
mieaanpassing was noodzakelijk op grond van de toene
mende schadekosten.
De technische resultaten van de O.V.M. over 1973 zul
len rond het nulpunt liggen en rekening houdende met
stijgende schadekosten per geval in 1974 kon het be
stuur geen uitstel velen. Deze beslissing werd overigens
reeds in september 1973 genomen. Op dat moment was
er nog geen sprake van een oliecrisis, van autoloze zon
dagen, van benzinedistributie etc.
Er wordt nu reeds in de persmedia gerept, dat de auto
verzekeraars hun aangekondigde premieverhoging moe
ten terugnemen of^zelfs tot premieverlaging moeten over
gaan. Eerlijk gezegd vinden wij, dat de pers er vlug bij
is, voorafgegaan door de Consumentengids.
Hoewel deze kreten niet op onze O.V.M. kunen slaan,
omdat onze premie in geen enkele verhouding staat tot
die van de particuliere verzekeraars, menen wij tegen
over onze eigen verzekerden toch wel enkele opmerkin
gen te moeten maken.
AUTOLOZE ZONDAG
I_I ET effect van de autoloze zondag voor de verzeke-
raars is er beslist geen van 1 op 7. Mocht de op
vatting heersen, dat wij nu,, één/zevende minder schade
gevallen binnen krijgen dan moeten wij u deze illusie ont
nemen. Was het maar waar! Daarbij komt dat het niet is
te voorspellen materiaalprijzen enz. in 1974 zullen stij
gen. De vrijwillig aangekondigde maximumsnelheid van
100 km is een factor van belang, niet alleen voor het ben
zineverbruik maar echter ook ter voorkoming van zeer
ernstige schadegevallen.
WINTERSE PERIKELEN
^^VERIGENS is al gebleken, dat ook 100 km een veel
te hoge snelheid is bij mistig weer, plaatselijke
gladheid, ijzel en sneeuw. Alle gunstige zondagen wer
den 2 weken geleden al weggevaagd door wat sneeuw
val! Nu kan men uiteraard redeneren, dat dergelijke
weersomstandigheden tot de ingecalculeerle risico's be
horen en derhalve de autoloze zondagen dan toch hun
gunstige invloed blijven behouden.
Toegegeven, maar de ene winter is toch de andere
niet: d.w.z. een periode met veel wisselende weersom
standigheden kan de schadefrequentie enorm doen op
lopen. En om die schadefrequentie gaat het nu. Het is
vanzelfsprekend veel te vroeg om nu reeds te gaan
schreeuwen van premie omlaag etc.!
BENZINE OP DE BON
W"ANAF 7 januari 1974 zullen wij met een beperkt
aantal liters benzine rekening moeten houden.
Iedere geregistreerde autobezitter krijg dan 15 liter ben
zine per week te zijner beschikking. Wat er verder aan
bedrijven toegewezen gaat worden is nog niet bekend.
Er komt tevens een legale bonenhandel en naar ons idee
ook wel illegaal.
Hoe lang deze distributie gaat duren is nog onbekend.
Vraag is ook in hoeverre z.g. 2e wagens uit de vaart
(niet uit de belasting) genomen gaan worden om de over
blijvende wagen intensiever te kunnen benutten.
Als deze distributie tot gevolg zou hebben, dat een
aantal auto's geheel uit de verzekering worden genomen
of de all risks verzekering omgezet wordt in W.A. kon
het wel eens zo worden, dat de verzekeraars op korte
termijn hun premietarieven moeten verhogen i.p.v. ver
lagen!
STANDPUNT EIGEN O.V.M.
f-JET standpunt van uw eigen O.V.M. is heel simpel.
Wij gaan er vanuit, dat er in 1974 toch nog nieuwe
verzekeringen bij zullen komen, waardoor de vaste las
ten nauwelijks enige procentuele stijging zullen onder
gaan. Kernpunt is en blijft dan het schadeverloop. U als
verzekerde moet het bewijs leveren in de vorm van min
der schades. Tot en met 10 december 1973 waren wij,
ondanks een aantal autoloze zondagen nog geen zier
opgeschoten met onze schadefrequentie t.o.v. 10 decem
ber 1972.
Zal blijken en het zit er in, dat 1974 een veel gunstiger
schadebeeld gaat opleveren, wel dan ontmoeten wij el
kaar weer in december 1974. Uw O.V.M. is een onder
linge d.w.z. dat we geen winst maken, maar wel de nood
zakelijke reserveringen toepassen. Stel eens, dat eind
1974 blijkt, dat het schadebeeld 50% gunstiger gewor
den is dan heeft uw O.V.M. een massa geld over. Welnu,
dat zult u dan via de prolongatienota 1975 wel gewaar
worden. Zover zijn we nog lang niet. Met z'n allen weten
we niets van de ontwikkelingen af, misschien maar ge
lukkig!
Het is daarom ook nog te vroeg om op allerlei onbe
kende factoren maatregelen te gaan nemen. Eerst de be
wijzen!
DE L.
NAAR ééN CENTRALE VEILINGVERENIGING
Grote vraag is voor het komende seizoen uiteraard
ook hoe het met de bevoorrading en prijsvorming van
kunstmest en bestrijdingsmiddelen zal verlopen. Bij de
bereiding en vervolgens het transport van deze produk-
ten spelen immers olie en van olie afgeleide produkten
een belangrijke rol.
Hoe het ook zij, voor 1974 zullen we ongetwijfeld reke
ning moeten houden met aanzienlijk hogere prijzen voor
deze produkten. Dat betekent dat er ongetwijfeld een
meer selectief gebruik van deze produktiemiddelen zal
worden gemaakt. Ongetwijfeld zullen daarbij heel wat boe
ren en tuinders tot de ondekking komen dat er nog al
wat te bezuinigen valt zonder dat dit nu direkt ten koste
gaat van de opbrengst of kwaliteit van het gewas of pro-
dukt.
Overigens is zojuist bekend geworden dat ingevolge
de distributie vergunning voor aankoop van benzine in
de land- en tuinbouw vanaf heden kunnen worden aan
gevraagd en ingevuld ingediend bij de D.B.H. De betref
fende publikatie is op pagina 2 opgenomen.
LUTEIJN.
■i .Jlseirus
Hoe belangrijk ihet is om rustig te rijden ten einde het benzineverbruik binnen de
perken te houden blijkt overduidelijk uit het onderstaande staatje van de A.N.W.B.
waaraan we e.e.a. ontlenen.
top
snel
Benzineverbruik bij constante snelheden van:
Merk en type auto
heid
140kmV(U
120 km/u
100 km/u
80 :km/u
60 km/u
Citroën 2 CV 4
105
1 op 14,1
1 op 17,8
1 op 22,5
Renault 4 Export
111
14,1
17,2
19,6
VW kever 1300
127
1 op 8,6
10,6
13,2
15,9
Simca 1000 GL
131
12,1
15,2
17,2
18,2
Opel Kadett '74
132
10,1
13,7
15,6
18,5
Daf 66 SL
134
10,6
13,3
16,7
18,2
Peugeot 104
134
10,5
11,9
15,2
17,2
Fiat 128
138
10,0
12,5
14,9
18,5
Ford Taunus 1300 L
138
9,6
12,2
14,7
16,4
Datsun 100 A
139
12,2
16,4
19,0
21,7
Mazda 1000 C
139
10,2
13,0
16,1
18,5
Renault 12 TL
140
1 op 8,6
10,6
13,5
16,1
18,9
Peugeot 304
145
7,9
10,4
11,8
14,6
16,1
Toyota Corolla 1200
146
7,7
9,9
13,2
16,4
19,2
Opel Rekord 1900
161
7,7
9,8
11,4
13,2
14,3
Audi 80 GL
168
8,6
10,4
12,6
15,8
17,6
BMW 1802
169
7,5
9,3
11,1
12,7
14,7
/)P het moment dat dit artikeltje geschreven wordt
heeft de nieuwslezer via de t.v. net verteld dat
wij 15 liter benzine per week zullen krijgen vanaf 7 ja
nuari. Verder dat op korte termijn een machtigingswet
zal worden ingediend die de regering vergaande be
voegdheden zal geven om in te grijpen in het gehele
economische leven. Alles door de olie-crisis, die een eco
nomische cri&iis met zich brengt. Een economische crisis
die ook misschien, vooral politeke oorzaken heeft.
Welke oorzaken? Dat is een vraag die heel veel men
sen stellen? Van het antwoord dat men er op geeft hangt
af welke maatregelen men nodig en nuttig vindt. Ook
wat men met betrekking tot eigen vermogenspolitiek caat
doen.
Er zijn mensen die op de gestelde vraag een eenvoudig
antwoord hebben. Het zijn de olie-sheiks die de boel in
de war sturen. Of het is de regering die een onhandige
diplomatie bedrijft. Of de grote olie-maatschappijenf En
misschien wordt nog een andere gebeurtenis als enige
oorzaak aangemerkt.
IVIJ vermoeden dat men de zaken te eenvoudig stelt
als men één oorzaak voor de huidige situatie aan
wijst. Het zijn er wel meer. Daar zijn er bij, denken wij,
die zich onttrekken aan onze waarneming. In dit opzicht
verschilt de situatie niet van die van de dertiger jaren.
Er waren toen ook weinig mensen die de werkelijke oor
zaken van de crisis kenden. En van sommigen waarvan
men dacht dat zij het wisten is later gebleken dat die
het juiste inzicht in de situatie niet hadden. Dat is in Ne
derland toen beslist het geval geweest, misskhien nog
meer dan in onze nabuurlanden.
En onzekere situatie dus, die veel mensen erg onzeker
maakt en tot paniek-verschijnselen leidt. Dat merkt men
aan de beurskoersen. De verkoopdrang is groot. De koer
sen laag. De wet van vraag en aanbod lijkt van alle eco
nomische „wetten" wel het meeste op een „ijzeren natuur
wet".
J\U komen de vragen: Moet ik verkopen? En als ik
het doe wat dan met het geld? Hoe kan ik een be
legging vinden die waardevast zal zijn?
Wij weten het ook niet maar wij mensen dat het niet
verstandig is om paniek-verkopen te plegen. Een alge
mene teruggang van het economisch leven is mogelijk.
Er zal niettemin weer een nieuw evenwicht komen. Wij
zaten in onze westerse maatschappij op een hoog niveau.
Wij zijn te vergelijken met een bergbeklimmer die op
de top zit. Daar op dat punt is het evenwicht zeer labiel.
Misschien merkt hij dat niet zo sterk. En hoe smal de
richel wellicht is waarop hij zich bevindt weet hij niet
als die verborgen is onder een laag sneeuw! Pas als hij
lager komt is de situatie beter te overzien. Maar ook het
vlakkere land kent hoogten en laagtenEvenwicht blijft
een betrekkelijk begrip!
I
)AT is het op het economische terrein ook. Wij za
ten en zitten nog op een hoog peil van welvaart.
De basis daarvan is smaller dan wij dachten, al hadden
wij zo nu en dan al het gevoel dat ze niet helemaal zo
breed was als het er oppervlakkig uitzag. Wij zullen
wat lager, als het tegenvalt veel lager, moeten leven. Dat
kan, ook al is het niet plezierig. Maar wie op de tocht
naar beneden in paniek raakt, loopt de kans te vallen en
ongelukkig terecht te komen.
Nu gaat elke vergelijking mank. Een bergbeklimmer
die de berg, die hij bestijgen wil, niet kent maakt ge
bruik van de dinesten van een gids die wel de kennis
heeft. Dat is voor ons even anders. Want wie kent de
situatie genoeg om ons te adviseren? Op die vraag heb
ben wij het antwoord al gegeven.
Een ding ligt wel voor de hand. Aan de inflatie zal
voorlopig geeneinde komen. Integendeel. Als men dus
geld of banktegoeden heeft zal koopkrachtvermindering
zeker het geval zijn. Hoeveel is niet bekend, maar het
is o.i. niet verstandig andere vermogenswaarden tegen
af braakprijzen om te zetten in guldens!
PAAUWE.