Plankgas - oliedom D' DIJ het verschijnen van dit nummer hebt u mogelijk onze prolongatienota 1974 voor uw verzekerde motorvoertuigen al ontvangen of zult u deze één dezer dagen in huis krijgen. U zult dan ontdekken, zoals was aangekondigd, dat de premies zijn verhoogd. Deze pre mieaanpassing was noodzakelijk op grond van de toene mende schadekosten. De technische resultaten van de O.V.M. over 1973 zul len rond het nulpunt liggen en rekening houdende met stijgende schadekosten per geval in 1974 kon het be stuur geen uitstel velen. Deze beslissing werd overigens reeds in september 1973 genomen. Op dat moment was er nog geen sprake van een oliecrisis, van autoloze zon dagen, van benzinedistributie etc. Er wordt nu reeds in de persmedia gerept, dat de auto verzekeraars hun aangekondigde premieverhoging moe ten terugnemen of^zelfs tot premieverlaging moeten over gaan. Eerlijk gezegd vinden wij, dat de pers er vlug bij is, voorafgegaan door de Consumentengids. Hoewel deze kreten niet op onze O.V.M. kunen slaan, omdat onze premie in geen enkele verhouding staat tot die van de particuliere verzekeraars, menen wij tegen over onze eigen verzekerden toch wel enkele opmerkin gen te moeten maken. AUTOLOZE ZONDAG I_I ET effect van de autoloze zondag voor de verzeke- raars is er beslist geen van 1 op 7. Mocht de op vatting heersen, dat wij nu,, één/zevende minder schade gevallen binnen krijgen dan moeten wij u deze illusie ont nemen. Was het maar waar! Daarbij komt dat het niet is te voorspellen materiaalprijzen enz. in 1974 zullen stij gen. De vrijwillig aangekondigde maximumsnelheid van 100 km is een factor van belang, niet alleen voor het ben zineverbruik maar echter ook ter voorkoming van zeer ernstige schadegevallen. WINTERSE PERIKELEN ^^VERIGENS is al gebleken, dat ook 100 km een veel te hoge snelheid is bij mistig weer, plaatselijke gladheid, ijzel en sneeuw. Alle gunstige zondagen wer den 2 weken geleden al weggevaagd door wat sneeuw val! Nu kan men uiteraard redeneren, dat dergelijke weersomstandigheden tot de ingecalculeerle risico's be horen en derhalve de autoloze zondagen dan toch hun gunstige invloed blijven behouden. Toegegeven, maar de ene winter is toch de andere niet: d.w.z. een periode met veel wisselende weersom standigheden kan de schadefrequentie enorm doen op lopen. En om die schadefrequentie gaat het nu. Het is vanzelfsprekend veel te vroeg om nu reeds te gaan schreeuwen van premie omlaag etc.! BENZINE OP DE BON W"ANAF 7 januari 1974 zullen wij met een beperkt aantal liters benzine rekening moeten houden. Iedere geregistreerde autobezitter krijg dan 15 liter ben zine per week te zijner beschikking. Wat er verder aan bedrijven toegewezen gaat worden is nog niet bekend. Er komt tevens een legale bonenhandel en naar ons idee ook wel illegaal. Hoe lang deze distributie gaat duren is nog onbekend. Vraag is ook in hoeverre z.g. 2e wagens uit de vaart (niet uit de belasting) genomen gaan worden om de over blijvende wagen intensiever te kunnen benutten. Als deze distributie tot gevolg zou hebben, dat een aantal auto's geheel uit de verzekering worden genomen of de all risks verzekering omgezet wordt in W.A. kon het wel eens zo worden, dat de verzekeraars op korte termijn hun premietarieven moeten verhogen i.p.v. ver lagen! STANDPUNT EIGEN O.V.M. f-JET standpunt van uw eigen O.V.M. is heel simpel. Wij gaan er vanuit, dat er in 1974 toch nog nieuwe verzekeringen bij zullen komen, waardoor de vaste las ten nauwelijks enige procentuele stijging zullen onder gaan. Kernpunt is en blijft dan het schadeverloop. U als verzekerde moet het bewijs leveren in de vorm van min der schades. Tot en met 10 december 1973 waren wij, ondanks een aantal autoloze zondagen nog geen zier opgeschoten met onze schadefrequentie t.o.v. 10 decem ber 1972. Zal blijken en het zit er in, dat 1974 een veel gunstiger schadebeeld gaat opleveren, wel dan ontmoeten wij el kaar weer in december 1974. Uw O.V.M. is een onder linge d.w.z. dat we geen winst maken, maar wel de nood zakelijke reserveringen toepassen. Stel eens, dat eind 1974 blijkt, dat het schadebeeld 50% gunstiger gewor den is dan heeft uw O.V.M. een massa geld over. Welnu, dat zult u dan via de prolongatienota 1975 wel gewaar worden. Zover zijn we nog lang niet. Met z'n allen weten we niets van de ontwikkelingen af, misschien maar ge lukkig! Het is daarom ook nog te vroeg om op allerlei onbe kende factoren maatregelen te gaan nemen. Eerst de be wijzen! DE L. NAAR ééN CENTRALE VEILINGVERENIGING Grote vraag is voor het komende seizoen uiteraard ook hoe het met de bevoorrading en prijsvorming van kunstmest en bestrijdingsmiddelen zal verlopen. Bij de bereiding en vervolgens het transport van deze produk- ten spelen immers olie en van olie afgeleide produkten een belangrijke rol. Hoe het ook zij, voor 1974 zullen we ongetwijfeld reke ning moeten houden met aanzienlijk hogere prijzen voor deze produkten. Dat betekent dat er ongetwijfeld een meer selectief gebruik van deze produktiemiddelen zal worden gemaakt. Ongetwijfeld zullen daarbij heel wat boe ren en tuinders tot de ondekking komen dat er nog al wat te bezuinigen valt zonder dat dit nu direkt ten koste gaat van de opbrengst of kwaliteit van het gewas of pro- dukt. Overigens is zojuist bekend geworden dat ingevolge de distributie vergunning voor aankoop van benzine in de land- en tuinbouw vanaf heden kunnen worden aan gevraagd en ingevuld ingediend bij de D.B.H. De betref fende publikatie is op pagina 2 opgenomen. LUTEIJN. ■i .Jlseirus Hoe belangrijk ihet is om rustig te rijden ten einde het benzineverbruik binnen de perken te houden blijkt overduidelijk uit het onderstaande staatje van de A.N.W.B. waaraan we e.e.a. ontlenen. top snel Benzineverbruik bij constante snelheden van: Merk en type auto heid 140kmV(U 120 km/u 100 km/u 80 :km/u 60 km/u Citroën 2 CV 4 105 1 op 14,1 1 op 17,8 1 op 22,5 Renault 4 Export 111 14,1 17,2 19,6 VW kever 1300 127 1 op 8,6 10,6 13,2 15,9 Simca 1000 GL 131 12,1 15,2 17,2 18,2 Opel Kadett '74 132 10,1 13,7 15,6 18,5 Daf 66 SL 134 10,6 13,3 16,7 18,2 Peugeot 104 134 10,5 11,9 15,2 17,2 Fiat 128 138 10,0 12,5 14,9 18,5 Ford Taunus 1300 L 138 9,6 12,2 14,7 16,4 Datsun 100 A 139 12,2 16,4 19,0 21,7 Mazda 1000 C 139 10,2 13,0 16,1 18,5 Renault 12 TL 140 1 op 8,6 10,6 13,5 16,1 18,9 Peugeot 304 145 7,9 10,4 11,8 14,6 16,1 Toyota Corolla 1200 146 7,7 9,9 13,2 16,4 19,2 Opel Rekord 1900 161 7,7 9,8 11,4 13,2 14,3 Audi 80 GL 168 8,6 10,4 12,6 15,8 17,6 BMW 1802 169 7,5 9,3 11,1 12,7 14,7 /)P het moment dat dit artikeltje geschreven wordt heeft de nieuwslezer via de t.v. net verteld dat wij 15 liter benzine per week zullen krijgen vanaf 7 ja nuari. Verder dat op korte termijn een machtigingswet zal worden ingediend die de regering vergaande be voegdheden zal geven om in te grijpen in het gehele economische leven. Alles door de olie-crisis, die een eco nomische cri&iis met zich brengt. Een economische crisis die ook misschien, vooral politeke oorzaken heeft. Welke oorzaken? Dat is een vraag die heel veel men sen stellen? Van het antwoord dat men er op geeft hangt af welke maatregelen men nodig en nuttig vindt. Ook wat men met betrekking tot eigen vermogenspolitiek caat doen. Er zijn mensen die op de gestelde vraag een eenvoudig antwoord hebben. Het zijn de olie-sheiks die de boel in de war sturen. Of het is de regering die een onhandige diplomatie bedrijft. Of de grote olie-maatschappijenf En misschien wordt nog een andere gebeurtenis als enige oorzaak aangemerkt. IVIJ vermoeden dat men de zaken te eenvoudig stelt als men één oorzaak voor de huidige situatie aan wijst. Het zijn er wel meer. Daar zijn er bij, denken wij, die zich onttrekken aan onze waarneming. In dit opzicht verschilt de situatie niet van die van de dertiger jaren. Er waren toen ook weinig mensen die de werkelijke oor zaken van de crisis kenden. En van sommigen waarvan men dacht dat zij het wisten is later gebleken dat die het juiste inzicht in de situatie niet hadden. Dat is in Ne derland toen beslist het geval geweest, misskhien nog meer dan in onze nabuurlanden. En onzekere situatie dus, die veel mensen erg onzeker maakt en tot paniek-verschijnselen leidt. Dat merkt men aan de beurskoersen. De verkoopdrang is groot. De koer sen laag. De wet van vraag en aanbod lijkt van alle eco nomische „wetten" wel het meeste op een „ijzeren natuur wet". J\U komen de vragen: Moet ik verkopen? En als ik het doe wat dan met het geld? Hoe kan ik een be legging vinden die waardevast zal zijn? Wij weten het ook niet maar wij mensen dat het niet verstandig is om paniek-verkopen te plegen. Een alge mene teruggang van het economisch leven is mogelijk. Er zal niettemin weer een nieuw evenwicht komen. Wij zaten in onze westerse maatschappij op een hoog niveau. Wij zijn te vergelijken met een bergbeklimmer die op de top zit. Daar op dat punt is het evenwicht zeer labiel. Misschien merkt hij dat niet zo sterk. En hoe smal de richel wellicht is waarop hij zich bevindt weet hij niet als die verborgen is onder een laag sneeuw! Pas als hij lager komt is de situatie beter te overzien. Maar ook het vlakkere land kent hoogten en laagtenEvenwicht blijft een betrekkelijk begrip! I )AT is het op het economische terrein ook. Wij za ten en zitten nog op een hoog peil van welvaart. De basis daarvan is smaller dan wij dachten, al hadden wij zo nu en dan al het gevoel dat ze niet helemaal zo breed was als het er oppervlakkig uitzag. Wij zullen wat lager, als het tegenvalt veel lager, moeten leven. Dat kan, ook al is het niet plezierig. Maar wie op de tocht naar beneden in paniek raakt, loopt de kans te vallen en ongelukkig terecht te komen. Nu gaat elke vergelijking mank. Een bergbeklimmer die de berg, die hij bestijgen wil, niet kent maakt ge bruik van de dinesten van een gids die wel de kennis heeft. Dat is voor ons even anders. Want wie kent de situatie genoeg om ons te adviseren? Op die vraag heb ben wij het antwoord al gegeven. Een ding ligt wel voor de hand. Aan de inflatie zal voorlopig geeneinde komen. Integendeel. Als men dus geld of banktegoeden heeft zal koopkrachtvermindering zeker het geval zijn. Hoeveel is niet bekend, maar het is o.i. niet verstandig andere vermogenswaarden tegen af braakprijzen om te zetten in guldens! PAAUWE.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1973 | | pagina 3