ook het rundvlees komt in het stuk voor. Tot nu toe is het niet gelukt voor dit produkt een regeling te treffen die voor de producenten aantrekkelijk is. En zulks ondanks het feit dat de Commissie een invoerbe- hoefte schat van 800.000 toni Daarnaast moet 300.000 ton schapevlees worden geïmporteerd en 130.000 ton paardevlees. Voorgesteld wordt nu het thans geldende stelsel van douanerechten en aanvullende heffingen te vervangen door een stelsel van heffingen. Deze nieuwe heffing zou aan de onderkant bepaald moeten worden door een periodiek vast te stellen invoerprijs en aan de bovenkant door de oriëntatieprijs. Ook de interne markt prijs zal van invloed zijn, zodat de heffing ook kan wor den aangepast als de marktprijs te hoog of te laag wordt. Het is vermoedelijk weer dit laatste, dat de produktie van rundvlees voor veel boeren onaantrekkelijk maakt. Er zal een omschakelingspremie melk-rundvlees komen. Memorandum van Lardinois in het teken van bezuiniging Ook voor landbouw onzekere toekomst 3 Mr. J. F. G. SCHLINGEMANN. r\E heer Lardinois, of beter gezegd de Europese Commissie, is met het lang verwachte memoran dum inzake hervormingen, verbeteringen en aanpassin gen van het landbouwbeleid in de publiciteit gekomen. Volgens de Commissie tasten de daarin neergelegde op vattingen de beginselen niet aan. Hierbij kan direkt aan getekend worden, dat het er maar van afhangt wat men onder beginselen verstaat. Wanneer wij in verschillen de dagbladen de koppen boven het betreffende bericht lezen, die luiden dat het E.E.G.-landbouwbeleid 3,5 mil jard gulden goedkoper kan, dan doet ons dat denken aan het beruchte Mansholt-plan, waardoor 5 miljoen boeren, 5 miljoen hectaren en miljoenen koeien dienden te ver dwijnen. Ook toen grote koppen in de kranten. Ook nu moet bezien worden, of de 3,5 miljard ten koste zal gaan van het boereninkomen, dat in doorsnee toch al niet flo rissant is. Laat ons eens zien, wat de Commissie zo al in haar gedachten heeft. Allereerst dan de principes en doelstellingen. De een heid van de gemeenschapsmarkt moet tegen 1977 her steld zijn. Wij helpen het hopen, maar wijzen erop, dat door het ontbreken van een monetair, economisch, fis caal en financieel beleid de prijzen in de lid-staten steeds verder van elkaar weggroeien. Het terugkrijgen van één prijspeil vermogen wij niet te zien. Dat de gemeenschaps- DRINGEND BEROEP OP FRAKTIES TWEEDE KAMER VOLLEDIGE REVALUATIE COMPENSATIE VOOR LAND- EN TUINBOUW De drie landbouworganisaties in het zuid-westen heb ben j.l. vrijdag aan de voorzitters van de frakies der poli tieke partijen in de Tweede Kamer het volgende telegram verzonden: „De revaluatie van de gulrfen betekent een ern stige aantasting van de inkomens in de landbouw. De door het kabinet voorgestelde compensatie is daarbij volstrekt onvoldoende, zoals de gedetail leerde berekeningen van het Landbouwschap heb ben uitgewezen. Nu nader overleg tussen het kabinet en het Land bouwschap ontoereikende resultaten heeft opgele verd, doen de 3 Landbouworganisaties in het zuid westen een dringend beroep op u bij de komende behandeling van het wetsontwerp tot wijziging van de wet op de omzetbelasting, ter kompensatie van de exra geleden schade door de revaluatie van de gulden, al uw invloed in de Tweede Kamer aan te wenden teneinde het gerechtvaardigde verlangen van volledige compensatie alsnog verwezenlijkt te zien. Met klem wijzen de zuid-westelijke landbouwor ganisaties daarbij op de noodzaak om de compen satie ook voor de periode na 1 april te handhaven". BECU - ZLM. CLAEIJS - NCB rayon Zeeland. DE JAGER - C.B.T.B. sectie Zuid. preferentie en de financiële solidariteit gehandhaafd moe ten blijven, lijkt buiten kijf. Zonder dat is er van een ge meenschappelijk beleid nauwelijks sprake. BETERE PRIJSVERHOUDINGEN JTR moet gestreefd worden naar de vaststelling van betere prijsverhoudingen. Ook deze doelstelling is niet nieuw. Bedoeld wordt natuurlijk dat de produktie hierdoor in betere banen geleid kan en moet worden. Zo produceert de gemeenschap teveel zachte tarwe en teveel boter. Er is een tekort aan voergranen en aan rund vlees. Bovendien lijkt er een veel betere markt voor eiwit ten dan voor vet. Door de prijsverhoudingen beter af te stemmen op deze situatie kan men verliesgevende over schotten terugdringen en de produktie van de tekort- produkten stimuleren. Zo wil de Commissie de prijsver houding tussen brood- en voedergranen geleidelijk wijzi gen en afstemmen op de voederwaarde. In deze gedach- tengang zou de prijs van tarwe zo'n vier vijf jaar ge blokkeerd moeten worden en een toenadering van de prij zen van gerst en mais moeten plaats vinden. Om de boe renkat niet direkt in de gordijnen te jagen wordt er bij gezegd dat de tarweprijs niet al die tijd geblokkeerd be hoeft te worden. Maar op andere manieren tracht de Commissie deze teelt wel onaantrekkelijk te maken. De denaturatiepremie moet worden afgeschaft en kan alleen nog ad hoc, of vertaald als de heer Lardinois een goede bui heeft, wor den gegeven. Als men bedenkt dat juist in ons land en ook Noord-Duitsland veel tarwe de prijs opbrengt door deze premie, dan betekent een afschaffing een terug dringen van de prijs naar het lage interventieniveau. Daarnaast wil men de regionale interventieprijzen vervan gen door één in een overschotgebied, hetgeen opnieuw een prijsdaling tot gevolg heeft. Tegenover dit alles ko men dan wat hogere gerst- en maisprijzen. Voor de veen koloniën aantrekkelijk maar wij vrezen op het eerste ge zicht een forse dalinn van het inkomen voor de graan- telers. En speciaal in de noordelijke landen van de E.E.G. MELK EN ZUIVEL DIJ de melk wordt een tweede instrument, om de kos ten voor de gemeenschap te drukken, ten tonele gevoerd. Het heet de financiële medeverantwoording van de producenten bij het ontstaan van structurele over schotten. Op zichzelf geen onredelijke zaak, mits juist gehanteerd. Elke zuivelfabriek zal een heffing op door de veehouders geleverde hoeveelheden melk moeten innen. Wij vermoeden dat hier bedoeld wordt, afhouden bij het uitbetalen. De Raad stelt het percentage vast aan de hand van het overschot. Dit percentage kan tussen de en 2 van de richt prijs schommelen. Een eerste hoeveelheid van 8000 liter per veehouder is vrijgesteld. Die zuivelfabrieken die meer dan een bepaald percentage van hun produktie inleveren bij de interventie dit zal vooral op boter slaan kan een eerste heffing worden opgeiegd. Het verkregen geld wordt gebruikt om de afzet van zuivelprodukten te bevorderen. Ook deze regeling, voor zover zij aanvaard wordt, gaat ten koste van het boeren inkomen. HERVORMING EEG-LANDBOUWBELEID AFGELOPEN maandag heeft landbouwcommissaris Lardinois dan officieel zijn nieuwe voorstellen ter herziening van het Europese landbouwbeleid bekend gemaakt. Voorstellen die weinig verrassingen meer op leverden, na alles wat er al over was uitgelekt. In feite komt het er op neer dat Lardinois streeft naar beperking van de Brusselse landbouwuitgaven. Dat dient dan vooral te gebeuren door een wijziging van de vet- eiwitverhouding van de melk en een extra heffing op melk in geval van boteroverschotten. Daarnaast betekenen de voorstellen een aanzienlijke besparing op de uitgaven voor granen door het aantrekkelijker maken van de teelt van voornamelijk mais ten koste van zachte tarwe. Op zich moet ook de landbouw natuurlijk altijd streven naar een beperking van de overheids- c.q. EEG-uitgaven voor landbouw, waar maar enigszins mogelijk is. Dat mag evenwel, zeker in de huidige inflatietijd, niet ten koste van het landbouwinkomen gaan. ANDERE EIWITBRONNEN J) F produktie van andere eiwitbronnen zal bevorderd worden door een betere prijsverhouding tussen bijvoorbeeld koolzaad en zonnebloemen. Ook soja wordt opgenomen in het oliezadenreglement. Maatregelen moe ten worden genomen ter verbetering van lucerne-droge- rijen en ter bevordering van technisch onderzoek, ter verbetering van het eiwitgehalte in granen, paardebönen en erwten. Dit alles heeft zeker geen gunstige invloed op korte termijn voor het inkomen. VLEES De Commissie denkt aan marktregelingen voor schape vlees en aardappelen. Ofschoon het C.O.P.A. hier reeds lang op aandringt, zal het zeer de vraag zijn, of de pro ducenten, zeker in ons land, daar iets wijzer van wor den. BEZUINIGING: 3,5 MILJARD ^E Commissie denkt met deze aanpassingen een be zuiniging van zo'n 3,5 miljard gulden per jaar te bereiken. Hoewel een veel betere bestudering van dit memorandum nodig is en dit ongetwijfeld én door de Nederlandse landbouworganisaties én door het C.O.P.A. zal geschieden, zijn onze eerste indrukken somber. Twee conclusies springen er ons inziens uit. De pro- dukten van vooral de Noordelijke staten van de E.E.G., waaronder ons land, worden zeer zwaar aangepakt en moeten praktisch voor de bezuinigingen zorgen, met alle funeste gevolgen voor het inkomen van de boerenstand. De tweede conclusie is dat er wel degelijk van een fundamentele wijziging van het landbouwbeleid gespro ken kan worden. In plaats van het streven naar een ver gelijkbaar inkomen, naar redelijke consumentenprijzen en naar het in stand houden en verbeteren van de handels stromen, zien wij een terugdrukken van het toch al ach tergebleven boereninkomen en het terugdringen van de internationale handelsstroom door het streven naar zelf voorziening in de voedergraan- en eiwitproduktie. Zou de Commissie toch teveel naar de dreigementen van de Duitse regering hebben geluisterd en de Franse minister Chirac toch een beetje gelijk gehad hebben? Wij moeten maar hopen, dat ook deze keer de soep niet zo heet gegeten hoeft te worden als zij nu is opge diend. (Vervolg van pagina 1) En dat dreigt nu, vooral voor de Noord-Europese melk veehouders en graantelers, juist wel het geval te zijn. Zij hebben immers in de praktijk nauwelijks reële uitwijk mogelijkheden naar andere produkten en zullen dus di rekt met lagere inkomens als gevolg van de nu ter tafel liggende voorstellen, geconfronteerd worden. In feite is Brussel eigen reeds nu bezig om de kosten van het graan beleid voor de oogst 1973 te drukken ten koste van de graantelers. De recente verlaging van de denaturatietoe- slag en het praktisch uitsluiten van export-mogelijkheden hebben immers de tarweprijzen tot op of zelfs onder het interventieniveau gedrukt. En dat niettegenstaande de hoge wereldmarkprijzen. Wanneer straks deze commissievoorstellen in grote lij nen worden aanvaard, zien wij ook voor 1974 weinig hoopvolle perspectieven voor de prijsvorming van de Ne derlandse tarwe! LUTEIJN. T/ ORIGE week hebben wij aandacht geschonken aan de Vermogensbelasting en weer is er aanleiding dit te doen! Er is namelijk een procedure gevoerd over de waar dering van gronden tot een landbouwbedrijf behorend. Het ging om in eigendom bezitten door de eigenaar in eigen bedrijf geëxploiteerde gronden. Deze waren dus vrij van pacht. De inzet van de procedure was of deze gronden voor de vermogensbelasting mochten worden gewaardeerd als waren zij verpacht. Voor een in eigendom bezeten woning in eigen gebruik mag ook worden gewaardeerd als zijnde deze verhuurd. Enige jaren geleden is voor de successiewet beslist dat in een geval waarin een landbouwer overleed wiens we duwe het bedrijf voortzette en die kinderen naliet die als opvolger waren voorbestemd, waardering op waarde in verpachte staat werd toegestaan. jN het berechte geval ivilde de Inspecteur niet ak- koord gaan met de aangegeven waarde in verpachte staat. Het argument dat voor de vaststelling op deze waarde werd aangevoerd, was dat het voor een eigenaar gebruiker practisch onmogelijk is gebruik te maken van de prijzen op de vrije markt. Voor in eigen gebruik zijn de woningen is al eerder dit motief aanvaard. Met de In specteur bleek het niet mogelijk tot overeenstemming te komen en een procedure voor het Gerechtshof volgde. Het Hof stelde de Inspecteur in het ongelijk en deze stelde aan de Staatssecretaris voor een procedure tot cas satie aan te spannen bij de Hoge Raad. MAAR aanleiding van een cassatievoorstel heeft de Staatssecretaris van Financiën d.d. 12 oktober 1973 het volgende bepaald: „Uit praktische overwegingen kan ik er mee instemmen dat het Hof aan het (duurzame) eigen gebruik bij de waardebepaling een zelfde deprecië rende invloed heeft toegekend als aan de (duurzame) ver pachting door een verpachter. Ik ben er hierbij van uit gegaan dat de waarde in verpachte staat niet uitsluitend gebaseerd is op de rendementswaar de" Een zeer belangrijk resultaat, waardoor aan een jaren lange onzekerheid een eind is gekomen! PAAUWE

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1973 | | pagina 3