ook het rundvlees komt in het stuk voor. Tot nu toe
is het niet gelukt voor dit produkt een regeling
te treffen die voor de producenten aantrekkelijk is. En
zulks ondanks het feit dat de Commissie een invoerbe-
hoefte schat van 800.000 toni Daarnaast moet 300.000
ton schapevlees worden geïmporteerd en 130.000 ton
paardevlees. Voorgesteld wordt nu het thans geldende
stelsel van douanerechten en aanvullende heffingen te
vervangen door een stelsel van heffingen. Deze nieuwe
heffing zou aan de onderkant bepaald moeten worden
door een periodiek vast te stellen invoerprijs en aan de
bovenkant door de oriëntatieprijs. Ook de interne markt
prijs zal van invloed zijn, zodat de heffing ook kan wor
den aangepast als de marktprijs te hoog of te laag wordt.
Het is vermoedelijk weer dit laatste, dat de produktie van
rundvlees voor veel boeren onaantrekkelijk maakt. Er zal
een omschakelingspremie melk-rundvlees komen.
Memorandum
van Lardinois
in het teken
van bezuiniging
Ook voor landbouw onzekere toekomst
3
Mr. J. F. G. SCHLINGEMANN.
r\E heer Lardinois, of beter gezegd de Europese
Commissie, is met het lang verwachte memoran
dum inzake hervormingen, verbeteringen en aanpassin
gen van het landbouwbeleid in de publiciteit gekomen.
Volgens de Commissie tasten de daarin neergelegde op
vattingen de beginselen niet aan. Hierbij kan direkt aan
getekend worden, dat het er maar van afhangt wat men
onder beginselen verstaat. Wanneer wij in verschillen
de dagbladen de koppen boven het betreffende bericht
lezen, die luiden dat het E.E.G.-landbouwbeleid 3,5 mil
jard gulden goedkoper kan, dan doet ons dat denken aan
het beruchte Mansholt-plan, waardoor 5 miljoen boeren,
5 miljoen hectaren en miljoenen koeien dienden te ver
dwijnen. Ook toen grote koppen in de kranten. Ook nu
moet bezien worden, of de 3,5 miljard ten koste zal gaan
van het boereninkomen, dat in doorsnee toch al niet flo
rissant is. Laat ons eens zien, wat de Commissie zo al
in haar gedachten heeft.
Allereerst dan de principes en doelstellingen. De een
heid van de gemeenschapsmarkt moet tegen 1977 her
steld zijn. Wij helpen het hopen, maar wijzen erop, dat
door het ontbreken van een monetair, economisch, fis
caal en financieel beleid de prijzen in de lid-staten steeds
verder van elkaar weggroeien. Het terugkrijgen van één
prijspeil vermogen wij niet te zien. Dat de gemeenschaps-
DRINGEND BEROEP OP FRAKTIES TWEEDE KAMER
VOLLEDIGE REVALUATIE COMPENSATIE VOOR
LAND- EN TUINBOUW
De drie landbouworganisaties in het zuid-westen heb
ben j.l. vrijdag aan de voorzitters van de frakies der poli
tieke partijen in de Tweede Kamer het volgende telegram
verzonden:
„De revaluatie van de gulrfen betekent een ern
stige aantasting van de inkomens in de landbouw.
De door het kabinet voorgestelde compensatie is
daarbij volstrekt onvoldoende, zoals de gedetail
leerde berekeningen van het Landbouwschap heb
ben uitgewezen.
Nu nader overleg tussen het kabinet en het Land
bouwschap ontoereikende resultaten heeft opgele
verd, doen de 3 Landbouworganisaties in het zuid
westen een dringend beroep op u bij de komende
behandeling van het wetsontwerp tot wijziging van
de wet op de omzetbelasting, ter kompensatie van
de exra geleden schade door de revaluatie van de
gulden, al uw invloed in de Tweede Kamer aan te
wenden teneinde het gerechtvaardigde verlangen
van volledige compensatie alsnog verwezenlijkt te
zien.
Met klem wijzen de zuid-westelijke landbouwor
ganisaties daarbij op de noodzaak om de compen
satie ook voor de periode na 1 april te handhaven".
BECU - ZLM.
CLAEIJS - NCB rayon Zeeland.
DE JAGER - C.B.T.B. sectie Zuid.
preferentie en de financiële solidariteit gehandhaafd moe
ten blijven, lijkt buiten kijf. Zonder dat is er van een ge
meenschappelijk beleid nauwelijks sprake.
BETERE PRIJSVERHOUDINGEN
JTR moet gestreefd worden naar de vaststelling van
betere prijsverhoudingen. Ook deze doelstelling
is niet nieuw. Bedoeld wordt natuurlijk dat de produktie
hierdoor in betere banen geleid kan en moet worden.
Zo produceert de gemeenschap teveel zachte tarwe en
teveel boter. Er is een tekort aan voergranen en aan rund
vlees. Bovendien lijkt er een veel betere markt voor eiwit
ten dan voor vet. Door de prijsverhoudingen beter af te
stemmen op deze situatie kan men verliesgevende over
schotten terugdringen en de produktie van de tekort-
produkten stimuleren. Zo wil de Commissie de prijsver
houding tussen brood- en voedergranen geleidelijk wijzi
gen en afstemmen op de voederwaarde. In deze gedach-
tengang zou de prijs van tarwe zo'n vier vijf jaar ge
blokkeerd moeten worden en een toenadering van de prij
zen van gerst en mais moeten plaats vinden. Om de boe
renkat niet direkt in de gordijnen te jagen wordt er bij
gezegd dat de tarweprijs niet al die tijd geblokkeerd be
hoeft te worden.
Maar op andere manieren tracht de Commissie deze
teelt wel onaantrekkelijk te maken. De denaturatiepremie
moet worden afgeschaft en kan alleen nog ad hoc, of
vertaald als de heer Lardinois een goede bui heeft, wor
den gegeven. Als men bedenkt dat juist in ons land en
ook Noord-Duitsland veel tarwe de prijs opbrengt door
deze premie, dan betekent een afschaffing een terug
dringen van de prijs naar het lage interventieniveau.
Daarnaast wil men de regionale interventieprijzen vervan
gen door één in een overschotgebied, hetgeen opnieuw
een prijsdaling tot gevolg heeft. Tegenover dit alles ko
men dan wat hogere gerst- en maisprijzen. Voor de veen
koloniën aantrekkelijk maar wij vrezen op het eerste ge
zicht een forse dalinn van het inkomen voor de graan-
telers. En speciaal in de noordelijke landen van de E.E.G.
MELK EN ZUIVEL
DIJ de melk wordt een tweede instrument, om de kos
ten voor de gemeenschap te drukken, ten tonele
gevoerd. Het heet de financiële medeverantwoording van
de producenten bij het ontstaan van structurele over
schotten. Op zichzelf geen onredelijke zaak, mits juist
gehanteerd. Elke zuivelfabriek zal een heffing op door de
veehouders geleverde hoeveelheden melk moeten innen.
Wij vermoeden dat hier bedoeld wordt, afhouden bij het
uitbetalen. De Raad stelt het percentage vast aan de
hand van het overschot.
Dit percentage kan tussen de en 2 van de richt
prijs schommelen. Een eerste hoeveelheid van 8000 liter
per veehouder is vrijgesteld. Die zuivelfabrieken die meer
dan een bepaald percentage van hun produktie inleveren
bij de interventie dit zal vooral op boter slaan kan
een eerste heffing worden opgeiegd.
Het verkregen geld wordt gebruikt om de afzet van
zuivelprodukten te bevorderen. Ook deze regeling, voor
zover zij aanvaard wordt, gaat ten koste van het boeren
inkomen.
HERVORMING EEG-LANDBOUWBELEID
AFGELOPEN maandag heeft landbouwcommissaris
Lardinois dan officieel zijn nieuwe voorstellen ter
herziening van het Europese landbouwbeleid bekend
gemaakt. Voorstellen die weinig verrassingen meer op
leverden, na alles wat er al over was uitgelekt.
In feite komt het er op neer dat Lardinois streeft naar
beperking van de Brusselse landbouwuitgaven. Dat dient
dan vooral te gebeuren door een wijziging van de vet-
eiwitverhouding van de melk en een extra heffing op melk
in geval van boteroverschotten. Daarnaast betekenen de
voorstellen een aanzienlijke besparing op de uitgaven
voor granen door het aantrekkelijker maken van de teelt
van voornamelijk mais ten koste van zachte tarwe.
Op zich moet ook de landbouw natuurlijk altijd streven
naar een beperking van de overheids- c.q. EEG-uitgaven
voor landbouw, waar maar enigszins mogelijk is. Dat mag
evenwel, zeker in de huidige inflatietijd, niet ten koste
van het landbouwinkomen gaan.
ANDERE EIWITBRONNEN
J) F produktie van andere eiwitbronnen zal bevorderd
worden door een betere prijsverhouding tussen
bijvoorbeeld koolzaad en zonnebloemen. Ook soja wordt
opgenomen in het oliezadenreglement. Maatregelen moe
ten worden genomen ter verbetering van lucerne-droge-
rijen en ter bevordering van technisch onderzoek, ter
verbetering van het eiwitgehalte in granen, paardebönen
en erwten. Dit alles heeft zeker geen gunstige invloed
op korte termijn voor het inkomen.
VLEES
De Commissie denkt aan marktregelingen voor schape
vlees en aardappelen. Ofschoon het C.O.P.A. hier reeds
lang op aandringt, zal het zeer de vraag zijn, of de pro
ducenten, zeker in ons land, daar iets wijzer van wor
den.
BEZUINIGING: 3,5 MILJARD
^E Commissie denkt met deze aanpassingen een be
zuiniging van zo'n 3,5 miljard gulden per jaar te
bereiken. Hoewel een veel betere bestudering van dit
memorandum nodig is en dit ongetwijfeld én door de
Nederlandse landbouworganisaties én door het C.O.P.A.
zal geschieden, zijn onze eerste indrukken somber.
Twee conclusies springen er ons inziens uit. De pro-
dukten van vooral de Noordelijke staten van de E.E.G.,
waaronder ons land, worden zeer zwaar aangepakt en
moeten praktisch voor de bezuinigingen zorgen, met alle
funeste gevolgen voor het inkomen van de boerenstand.
De tweede conclusie is dat er wel degelijk van een
fundamentele wijziging van het landbouwbeleid gespro
ken kan worden. In plaats van het streven naar een ver
gelijkbaar inkomen, naar redelijke consumentenprijzen en
naar het in stand houden en verbeteren van de handels
stromen, zien wij een terugdrukken van het toch al ach
tergebleven boereninkomen en het terugdringen van de
internationale handelsstroom door het streven naar zelf
voorziening in de voedergraan- en eiwitproduktie.
Zou de Commissie toch teveel naar de dreigementen
van de Duitse regering hebben geluisterd en de Franse
minister Chirac toch een beetje gelijk gehad hebben?
Wij moeten maar hopen, dat ook deze keer de soep
niet zo heet gegeten hoeft te worden als zij nu is opge
diend.
(Vervolg van pagina 1)
En dat dreigt nu, vooral voor de Noord-Europese melk
veehouders en graantelers, juist wel het geval te zijn.
Zij hebben immers in de praktijk nauwelijks reële uitwijk
mogelijkheden naar andere produkten en zullen dus di
rekt met lagere inkomens als gevolg van de nu ter tafel
liggende voorstellen, geconfronteerd worden. In feite is
Brussel eigen reeds nu bezig om de kosten van het graan
beleid voor de oogst 1973 te drukken ten koste van de
graantelers. De recente verlaging van de denaturatietoe-
slag en het praktisch uitsluiten van export-mogelijkheden
hebben immers de tarweprijzen tot op of zelfs onder het
interventieniveau gedrukt. En dat niettegenstaande de
hoge wereldmarkprijzen.
Wanneer straks deze commissievoorstellen in grote lij
nen worden aanvaard, zien wij ook voor 1974 weinig
hoopvolle perspectieven voor de prijsvorming van de Ne
derlandse tarwe!
LUTEIJN.
T/ ORIGE week hebben wij aandacht geschonken aan de
Vermogensbelasting en weer is er aanleiding dit te
doen! Er is namelijk een procedure gevoerd over de waar
dering van gronden tot een landbouwbedrijf behorend.
Het ging om in eigendom bezitten door de eigenaar in
eigen bedrijf geëxploiteerde gronden. Deze waren dus
vrij van pacht.
De inzet van de procedure was of deze gronden voor
de vermogensbelasting mochten worden gewaardeerd als
waren zij verpacht. Voor een in eigendom bezeten woning
in eigen gebruik mag ook worden gewaardeerd als zijnde
deze verhuurd.
Enige jaren geleden is voor de successiewet beslist dat
in een geval waarin een landbouwer overleed wiens we
duwe het bedrijf voortzette en die kinderen naliet die
als opvolger waren voorbestemd, waardering op waarde
in verpachte staat werd toegestaan.
jN het berechte geval ivilde de Inspecteur niet ak-
koord gaan met de aangegeven waarde in verpachte
staat. Het argument dat voor de vaststelling op deze
waarde werd aangevoerd, was dat het voor een eigenaar
gebruiker practisch onmogelijk is gebruik te maken van
de prijzen op de vrije markt. Voor in eigen gebruik zijn
de woningen is al eerder dit motief aanvaard. Met de In
specteur bleek het niet mogelijk tot overeenstemming te
komen en een procedure voor het Gerechtshof volgde.
Het Hof stelde de Inspecteur in het ongelijk en deze
stelde aan de Staatssecretaris voor een procedure tot cas
satie aan te spannen bij de Hoge Raad.
MAAR aanleiding van een cassatievoorstel heeft de
Staatssecretaris van Financiën d.d. 12 oktober 1973
het volgende bepaald: „Uit praktische overwegingen kan
ik er mee instemmen dat het Hof aan het (duurzame)
eigen gebruik bij de waardebepaling een zelfde deprecië
rende invloed heeft toegekend als aan de (duurzame) ver
pachting door een verpachter. Ik ben er hierbij van uit
gegaan dat de waarde in verpachte staat niet uitsluitend
gebaseerd is op de rendementswaar de"
Een zeer belangrijk resultaat, waardoor aan een jaren
lange onzekerheid een eind is gekomen!
PAAUWE