advies
MECHANISATIE-
NIEUWS
Heeft knikbesturing toekomst?
Een „koel" en „mist" apparaat
■Fsnflr** ■-
voor bewaring van aardappelen
Vicon Willibald verpulvermachine
„Omnivoor" frontaanbouw
15
Het eigen vervoer en inschrijving
Zeer duidelijk is de toenemende verkoop van tractoren in
de hogere FK-klassen. Ook duidelijk aantoonbaar is dat,
waar al die PK's nodig zijn om te trekken, vierwielaandrij-
ving steeds belangrijker wordt. Op tentoonstellingen signa
leren wij de laatste tijd steeds meer een nieuwe soort vier-
wielaangedreven tractoren n.l. tractoren met knikbesturing.
Aldus „Ford-Trekker nieuws" no. 5 - 1973.
Om een antwoord te krijgen op de vraag of dit type trac
tor in Europa veel navolging zal vinden, hebben wij hier
enige uitspraken van de verkoopddrecteur van County Com
mercial Cars Ltd. de heer P. G. Jaggard.
County Commercial Cars is de producent van de beken
de County vierwielaangedreven tractoren. Volgens hem is
met de knikbestuurde tractoren veel ervaring opgedaan bij
de grondverzet, in de bosbouw en ook op de heel grote
Amerikaanse landbouwbedrijven. In Europa zal dit type
tractor voor wat de landbouw betreft weinig toepassing vin
den. Van de 3 4 merken die tot heden zich op de landbouw
toelegden, is er geen enkele succesvol gebleken. De fabri
kant die de huidige vraag naar grotere vermogens be
schouwt en tevens aanneemt dat een groot percentage met
vierwielaandrijving moet zijn kan hiervoor op twee manie
ren een oplossing trachten te vinden.
1. het bestaande type tractor evenredig groter maken
2. het Amerikaanse type met knikbesturing accepteren en
de grootste typen naar Europese maten terugbrengen.
De Europese tractorfabrikanten blijken steeds meer voor
de onder 1 genoemde methode te kiezen.
Voor methode no. 2 valt te zeggen dat deze constructie
in veel gevallen eenvoudiger en goedkoper is, vooral waar
gebruik gemaakt kan worden van twee bestaande assen.
Europa is echter geen Amerika. Aan onze tractoren wor
den andere eisen gesteld dan die welke gelden voor de grote
landbouwgebieden in de Verenigde Staten. Uitsluitend bij
gebruik van getrokken werktuigen werkt een tractor met
knikbesturing net zo goed als een normale tractor. Wordt
het werktuig opgehangen in de herinrichting hetzij volledig
gedragen hetzij halfgedragen dan geeft knikbesturing be
paalde problemen. Normaal zullen bij het wenden zowel de
vooras als de achteras dezelfde uitslag maken.
Wordt een werktuig voortgetrokken dan moet dit opzij
bewogen worden of het werktuig moet als anker fungeren
die het achterste gedeelte vasthoudt en dan de vooras opzij
zet.
Iedere stuurreactie veroorzaakt grote zijdelingse krachten
Handel en industrie willen over de langere periode
aardappelen afnemen van een constante en goede kwa
liteit. De langere bewaarperiode kan uitlopen tot eind
juli, half augustus.
op het werktuig en altijd daar waar de constructeurs er
geen rekening mee gehouden hebben. Ook de krachten op
de voorwielen veroorzaken grote en diepe sporen. In totaal
geeft dit veel vermogensverlies. Ook het bovenoverrijden
bij het ploegen is onder natte omstandigheden praktisch on
mogelijk mede doordat bij iedere stuurconstructie de achter
wielen onmiddellijk naar de diepe voor gaan. Deze uitslag
van de achterwielen geeft ook problemen bij het rijden dicht
langs sloten en heingen.
Het grote voordeel van het conventionele type landbouw-
tractor is zijn veelzijdigheid. De tractoren met geleide be
sturing geven bij het trekken en manoeuvreren met aange
koppelde wagens de doorsnee chauffeur grote problemen
vanwege vreemde reacties doordat altijd eerst de achter
wielen naar de verkeerde kant uitwijken. Al met al kunnen
wij concluderen, dat voor Europese landbouwomstandig-
heden de knikbesturing nog in een ontwikkelingsstadium
verkeert.
Onder auspiciën van de landelijke contactraadi werden
eind augustus twee demonstratiedagen georganiseerd. Een
groot aantal firma's hadden voor deze dagen ingeschreven
om al het materiaal wat ingezet kan worden voor onder
houd van sportvelden en parken te demonstreren.
Doordat steeds meer zorg besteed wordt aan het onder
houd van sportvelden en groenstroken, voorzien de daar
voor speciaal ontworpen werktuigen in een grote behoefte
temeer ook omdat de sporxveldencomplexen steeds groter
worden.
Het bewaaradvies voor aardappelen is: eenmaal goed
droogblazen, daarna regelmatig ventileren met koude
lucht, liefst bij mistig weer. Het aantal dagen en nach
ten waarin het buitenklimaat aan deze eisen voldoet is
echter maar klein. In de praktijk moet men vaak ven
tileren bij te hoge temperaturen en te lage luchtvochtig
heid. Met als gevolg een te sterke assimilatie van de par
tij en uitdroging en als nevenverschijnselen, gewichts
verlies, drukplekken en blauwgevoeligheid.
De door Selectiebedrijf Kooi te Vrouwenparochie, ont
wikkelde Mist Master M.M. 15 R, kan een oplossing
voor deze problemen geven. Een Mist Master voor of
achter de bestaande ventilator geplaatst, behandelt de
ventilatielucht alvorens deze door de aardappelen wordt
ge/blazen. De Mist Master koelt de lucht 46 graden C
en verhoogt de relatieve luchtvochtigheid tot ieder ge
wenst, instelbaar percentage.
De praktijk behaalt met deze koude mistige lucht
goede resultaten. Aardappelboxen op deze wijze geven
tileerd bleken tot 7 meer netto's kilo op te leveren,
als gevolg van minder uitval en gewichtsverlies. Boven
dien waren de partijen harder en bleken langer houd
baar, aldus Kooi.
Een tweede voordeel: als enkele dagen voor het af
leveren niet alleen een Heater maar ook de Mist Master
(op maximale verdampingscapaciteit) voor de box wordt
geplaatst, zal tijdens de verwerking blijken dat allé
kluiten en doppen tot stof uiteenvallen.
De Mist Master MM 15 R is een verrijdbaar apparaat.
De capaciteit is afgesteld op een ventilator van 34 pk.
De werking is volautomatisch, hij start en stopt gelijk
met de ventilator. Door de Mist Master bij toerbeurt
voor de diverse ventilatoren te plaatsen is één apparaat
ruim voldoende voor een doorsnee aardappelbedrijf.
Eenmaal op het bedrijf aanwezig, wordt de Mist Master
ook ingezet bij het voorkiemen en het geven van een
warmte stoot, ter verkrijging van mooie, taaie spruiten.
Landré Milieu en Recreatie, een divisie van Landré
Glinderman te Vianen was met een uitgebreid assortiment
middelgrote en grote machines voor terreinonderhoud aan
wezig.
Gedemonstreerd werd o.a. met de zevenvoudige hydrauli
sche Ransomesmaaier opgebouwd op een Ford 3000 tractor.
Montage en demontage nemen weinig tijd in beslag zodat
na het maaiseizoen de tractor beschikbaar is voor doorzaai
en verluchtingsmachines. Ook opbouw met een voorlader
en sneeuwschuiver maken het mogelijk dat de tractor het
gehele jaar door gebruikt kan worden in tegenstelling tot
de vaste maaimachines.
Van deze tractor/maaiercombinaties werden tot op heden
70 eenheden afgeleverd aan gemeentes, overheidsinstellin
gen en loonbedrijven.
De werkbreedte van de machine met 7 ma ai-eenheden be
draagt 4.57 meter terwijl de transportbreedte slechts 2.57
meter bedraagt.
Bij een rijsnelheid van 8.5 km/uur wordt een heel voetbal
veld in ca. 15 minuten gemaaid.
De machines kan ook gebruikt worden met 5 maai-een-
heden; weilkbreedte 3.55 meter.
De maaimachine wordt volledig gedragen in de hydrau
lische herinrichting met daarnaast slechts 6 bevestigings
bouten. Iedere maai-eenheid kan afzonderlijk gebruikt wor
den en de aandrijving van de hyr.'romotoren geschiedt d.m.v.
een pomp aan de aftakas.
De Ford 3000 en de Ransomes hydraulische maaier vor
men een uitstekende en veelzijdige combinatie door de goe
de aanbouwmogelijkheden, het juiste vermogen en de ruime
capaciteit van het hydraulische systeem.
Vicon te Nieuw Vennep heeft in zijn verkoopprogram-
ma de serie Omnivoor hakselaars/verpulvermachines
uitgebreid met 'n model voor frontaanbouw aan Unimog.
Een van de voordelen van frontaanbouw is het feit
dat men niet eerst over het te bewerken materiaal rijdt
en bovendien goed zicht op het werk heeft. De machine
is leverbaar onder code FA in de werkbreedten 150, 180
en 225 cm en heeft een zwenkbare bok waardoor een
verstekwerking tot 75 cm kan worden bereikt.
In standaarduitvoering wordt de Omnivoor geleverd
op steunsloffen maar thans is voor alle werkbreedten,
als accessoire een doorlopende steunrol leverbaar, spe
ciaal aanbevolen voor het werken op ongelijk terrein,
e.d.
INSCHRIJVINGSBEWIJZEN
Naast de bedrijfsinschrijving is voor iedere vracht
auto een apart inschrijvingsbewijs vereist. Ter verkrij
ging daarvan moet ingeschrevene bij de Stichting In
schrijving Eigen Vervoer een aanvraag indienen. Voor
elk te bezien voertuig dient een afzonderlijk formulier
te worden ingevuld. Een inschrijvingsbewijs heeft een
geldigheidsduur van één jaar en kan telkens worden
verlengd, aldus het E.V.O.-advies.
Elk bedrijf dat zich bezighoudt met het vervoer van
goederen over de weg heeft daarbij te maken met de
Wet Autovervoer Goederen (WAG) en de daaruit voort
vloeiende Uitvoeringsbesluiten (UAG) en Ministeriële
beschikkingen. De hoofdlijnen van deze wettelijke re
gelingen voor het eigen vervoer worden hier behandeld.
Eigen vervoer is het vervoer van goederen uitsluitend
bestemd voor of afkomstig uit eigen onderneming of
bedrijf. Het betreft derhalve vervoer door industriële of
handelsbedrijven van voor hen bestemde of van hen
afkomstige goederen. Deze behoeven geen eigendom
van het bedriif te zijn; zij mogen ook aan anderen toe
behoren, Zij kunnen bijv. in het bedrijf worden ver
werkt of bewerkt (bijv. vervoer van goederen van der
den door een wasserij).
In beginsel mogen krachtens de WAG in het eigen
vervoer alleen vrachtauto's worden gebruikt, die de
eigen vervoerder „bij voortduring en uitsluitend ter be
schikking heeft". Dat houdt in, dat de auto hem in
eigendom moet toebehoren, dan wel dat hij daarover de
beschikking moet hebben op grond van een huurover
eenkomst voor een tijdvak van tenminste één jaar. De
gehuurde auto mag niet door anderen dan het ingeschre
ven bedrijf worden gebruikt.
INSCHRIJVINGS PLICHT
Krachtens de WAG mag eigen vervoer over de openbare
weg met vrachtauto's slechts geschieden, wanneer het
bedrijf als eigen vervoerder is ingeschreven bij de Stich
ting Inschrijving Eigen Vervoer en het bedrijf in het
bezit is van een inschrijvingsbewijs (afib.) voor elk van
de te gebruiken vrachtauto's. Enkele soorten van ver
voer zijn van inschrijving vrijgesteld. De belangrijkste
hiervan zijn:
a.) Het vervoer van goederen met vrachtauto's waar
van het laadvermogen niet meer dan 500 kg be
draagt;
b.) Het vervoer van goederen, behorende tot de uit
rusting of inrichting van het voertuig waarmee zij
worden vervoerd;
c.) Het vervoer van goederen met een personenauto en
een hierdoor voortbewogen 1-assige aanhangwagen,
mits de goederen behoren bij de zich in het voer
tuig bevindende personen;
d.) Eigen vervoer verricht door een landbouwer ten
behoeve van zijn bedrijf met een traktor en een of
meer hierdoor voortbewogen aanhangwagen(s)
e.) Eigen vervoer verricht met vrachtauto's, waar
mede onbeladen geen hogere snelheid bereikbaai
is dan 10 km per uur.
VOORWAARDEN BEDRIJFSINSCHRIJVING
Om voor een inschrijving als bedrijf in aanmerking te
komen moet worden voldaan aan de volgende voor
waarden:
1. Aanvrager moet aannemelijk maken dat door hem
uitsluitend eigen vervoer zal worden verricht;
2. Tegen de inschrijving mag naar het oordeel van de
Rijks verkeer sinspecteur geen bezwaar bestaan uit
een oogpunt van „algemene vervoersbelang".
AANVRAGE BEDRIJFSINSCHRIJVING
De aanvrage om inschrijving als bedrijf moet per mo
delformulier worden gericht aan de Rijksverkeersinspec-
teur, in wiens distrikt de aanvrager gevestigd is. De
aanvraagformulieren zijn kosteloos verkrijgbaar bij de
Rijksverkeersinspecties, de Stichting Inschrijving Eigen
Vervoer, bij de EVD.
De inschrijvingsbeschikking van de Stichting Inschrij
ving Eigen Vervoer vermeldt onder meer: naam van
bedrijf of onderneming; de aard van het bedrijf; het
toegestane totale laadvermogen dat door het bedrijf
mag worden gebezigd. De bedrijfsinschrijving heeft een
geldigheidsduur van vijf jaar.
WIJZIGING BEDRIJFSINSCHRIJVING
De bedrijfsinschrijving moet worden gewijzigd in ge
val van: vergroting van het totale laadvermogen; over
name van een bedrijf; wijziging van de rechtsvorm; wij
ziging van de naam of aard van het bedrijf.