advies MECHANISATIE- NIEUWS Heeft knikbesturing toekomst? Een „koel" en „mist" apparaat ■Fsnflr** ■- voor bewaring van aardappelen Vicon Willibald verpulvermachine „Omnivoor" frontaanbouw 15 Het eigen vervoer en inschrijving Zeer duidelijk is de toenemende verkoop van tractoren in de hogere FK-klassen. Ook duidelijk aantoonbaar is dat, waar al die PK's nodig zijn om te trekken, vierwielaandrij- ving steeds belangrijker wordt. Op tentoonstellingen signa leren wij de laatste tijd steeds meer een nieuwe soort vier- wielaangedreven tractoren n.l. tractoren met knikbesturing. Aldus „Ford-Trekker nieuws" no. 5 - 1973. Om een antwoord te krijgen op de vraag of dit type trac tor in Europa veel navolging zal vinden, hebben wij hier enige uitspraken van de verkoopddrecteur van County Com mercial Cars Ltd. de heer P. G. Jaggard. County Commercial Cars is de producent van de beken de County vierwielaangedreven tractoren. Volgens hem is met de knikbestuurde tractoren veel ervaring opgedaan bij de grondverzet, in de bosbouw en ook op de heel grote Amerikaanse landbouwbedrijven. In Europa zal dit type tractor voor wat de landbouw betreft weinig toepassing vin den. Van de 3 4 merken die tot heden zich op de landbouw toelegden, is er geen enkele succesvol gebleken. De fabri kant die de huidige vraag naar grotere vermogens be schouwt en tevens aanneemt dat een groot percentage met vierwielaandrijving moet zijn kan hiervoor op twee manie ren een oplossing trachten te vinden. 1. het bestaande type tractor evenredig groter maken 2. het Amerikaanse type met knikbesturing accepteren en de grootste typen naar Europese maten terugbrengen. De Europese tractorfabrikanten blijken steeds meer voor de onder 1 genoemde methode te kiezen. Voor methode no. 2 valt te zeggen dat deze constructie in veel gevallen eenvoudiger en goedkoper is, vooral waar gebruik gemaakt kan worden van twee bestaande assen. Europa is echter geen Amerika. Aan onze tractoren wor den andere eisen gesteld dan die welke gelden voor de grote landbouwgebieden in de Verenigde Staten. Uitsluitend bij gebruik van getrokken werktuigen werkt een tractor met knikbesturing net zo goed als een normale tractor. Wordt het werktuig opgehangen in de herinrichting hetzij volledig gedragen hetzij halfgedragen dan geeft knikbesturing be paalde problemen. Normaal zullen bij het wenden zowel de vooras als de achteras dezelfde uitslag maken. Wordt een werktuig voortgetrokken dan moet dit opzij bewogen worden of het werktuig moet als anker fungeren die het achterste gedeelte vasthoudt en dan de vooras opzij zet. Iedere stuurreactie veroorzaakt grote zijdelingse krachten Handel en industrie willen over de langere periode aardappelen afnemen van een constante en goede kwa liteit. De langere bewaarperiode kan uitlopen tot eind juli, half augustus. op het werktuig en altijd daar waar de constructeurs er geen rekening mee gehouden hebben. Ook de krachten op de voorwielen veroorzaken grote en diepe sporen. In totaal geeft dit veel vermogensverlies. Ook het bovenoverrijden bij het ploegen is onder natte omstandigheden praktisch on mogelijk mede doordat bij iedere stuurconstructie de achter wielen onmiddellijk naar de diepe voor gaan. Deze uitslag van de achterwielen geeft ook problemen bij het rijden dicht langs sloten en heingen. Het grote voordeel van het conventionele type landbouw- tractor is zijn veelzijdigheid. De tractoren met geleide be sturing geven bij het trekken en manoeuvreren met aange koppelde wagens de doorsnee chauffeur grote problemen vanwege vreemde reacties doordat altijd eerst de achter wielen naar de verkeerde kant uitwijken. Al met al kunnen wij concluderen, dat voor Europese landbouwomstandig- heden de knikbesturing nog in een ontwikkelingsstadium verkeert. Onder auspiciën van de landelijke contactraadi werden eind augustus twee demonstratiedagen georganiseerd. Een groot aantal firma's hadden voor deze dagen ingeschreven om al het materiaal wat ingezet kan worden voor onder houd van sportvelden en parken te demonstreren. Doordat steeds meer zorg besteed wordt aan het onder houd van sportvelden en groenstroken, voorzien de daar voor speciaal ontworpen werktuigen in een grote behoefte temeer ook omdat de sporxveldencomplexen steeds groter worden. Het bewaaradvies voor aardappelen is: eenmaal goed droogblazen, daarna regelmatig ventileren met koude lucht, liefst bij mistig weer. Het aantal dagen en nach ten waarin het buitenklimaat aan deze eisen voldoet is echter maar klein. In de praktijk moet men vaak ven tileren bij te hoge temperaturen en te lage luchtvochtig heid. Met als gevolg een te sterke assimilatie van de par tij en uitdroging en als nevenverschijnselen, gewichts verlies, drukplekken en blauwgevoeligheid. De door Selectiebedrijf Kooi te Vrouwenparochie, ont wikkelde Mist Master M.M. 15 R, kan een oplossing voor deze problemen geven. Een Mist Master voor of achter de bestaande ventilator geplaatst, behandelt de ventilatielucht alvorens deze door de aardappelen wordt ge/blazen. De Mist Master koelt de lucht 46 graden C en verhoogt de relatieve luchtvochtigheid tot ieder ge wenst, instelbaar percentage. De praktijk behaalt met deze koude mistige lucht goede resultaten. Aardappelboxen op deze wijze geven tileerd bleken tot 7 meer netto's kilo op te leveren, als gevolg van minder uitval en gewichtsverlies. Boven dien waren de partijen harder en bleken langer houd baar, aldus Kooi. Een tweede voordeel: als enkele dagen voor het af leveren niet alleen een Heater maar ook de Mist Master (op maximale verdampingscapaciteit) voor de box wordt geplaatst, zal tijdens de verwerking blijken dat allé kluiten en doppen tot stof uiteenvallen. De Mist Master MM 15 R is een verrijdbaar apparaat. De capaciteit is afgesteld op een ventilator van 34 pk. De werking is volautomatisch, hij start en stopt gelijk met de ventilator. Door de Mist Master bij toerbeurt voor de diverse ventilatoren te plaatsen is één apparaat ruim voldoende voor een doorsnee aardappelbedrijf. Eenmaal op het bedrijf aanwezig, wordt de Mist Master ook ingezet bij het voorkiemen en het geven van een warmte stoot, ter verkrijging van mooie, taaie spruiten. Landré Milieu en Recreatie, een divisie van Landré Glinderman te Vianen was met een uitgebreid assortiment middelgrote en grote machines voor terreinonderhoud aan wezig. Gedemonstreerd werd o.a. met de zevenvoudige hydrauli sche Ransomesmaaier opgebouwd op een Ford 3000 tractor. Montage en demontage nemen weinig tijd in beslag zodat na het maaiseizoen de tractor beschikbaar is voor doorzaai en verluchtingsmachines. Ook opbouw met een voorlader en sneeuwschuiver maken het mogelijk dat de tractor het gehele jaar door gebruikt kan worden in tegenstelling tot de vaste maaimachines. Van deze tractor/maaiercombinaties werden tot op heden 70 eenheden afgeleverd aan gemeentes, overheidsinstellin gen en loonbedrijven. De werkbreedte van de machine met 7 ma ai-eenheden be draagt 4.57 meter terwijl de transportbreedte slechts 2.57 meter bedraagt. Bij een rijsnelheid van 8.5 km/uur wordt een heel voetbal veld in ca. 15 minuten gemaaid. De machines kan ook gebruikt worden met 5 maai-een- heden; weilkbreedte 3.55 meter. De maaimachine wordt volledig gedragen in de hydrau lische herinrichting met daarnaast slechts 6 bevestigings bouten. Iedere maai-eenheid kan afzonderlijk gebruikt wor den en de aandrijving van de hyr.'romotoren geschiedt d.m.v. een pomp aan de aftakas. De Ford 3000 en de Ransomes hydraulische maaier vor men een uitstekende en veelzijdige combinatie door de goe de aanbouwmogelijkheden, het juiste vermogen en de ruime capaciteit van het hydraulische systeem. Vicon te Nieuw Vennep heeft in zijn verkoopprogram- ma de serie Omnivoor hakselaars/verpulvermachines uitgebreid met 'n model voor frontaanbouw aan Unimog. Een van de voordelen van frontaanbouw is het feit dat men niet eerst over het te bewerken materiaal rijdt en bovendien goed zicht op het werk heeft. De machine is leverbaar onder code FA in de werkbreedten 150, 180 en 225 cm en heeft een zwenkbare bok waardoor een verstekwerking tot 75 cm kan worden bereikt. In standaarduitvoering wordt de Omnivoor geleverd op steunsloffen maar thans is voor alle werkbreedten, als accessoire een doorlopende steunrol leverbaar, spe ciaal aanbevolen voor het werken op ongelijk terrein, e.d. INSCHRIJVINGSBEWIJZEN Naast de bedrijfsinschrijving is voor iedere vracht auto een apart inschrijvingsbewijs vereist. Ter verkrij ging daarvan moet ingeschrevene bij de Stichting In schrijving Eigen Vervoer een aanvraag indienen. Voor elk te bezien voertuig dient een afzonderlijk formulier te worden ingevuld. Een inschrijvingsbewijs heeft een geldigheidsduur van één jaar en kan telkens worden verlengd, aldus het E.V.O.-advies. Elk bedrijf dat zich bezighoudt met het vervoer van goederen over de weg heeft daarbij te maken met de Wet Autovervoer Goederen (WAG) en de daaruit voort vloeiende Uitvoeringsbesluiten (UAG) en Ministeriële beschikkingen. De hoofdlijnen van deze wettelijke re gelingen voor het eigen vervoer worden hier behandeld. Eigen vervoer is het vervoer van goederen uitsluitend bestemd voor of afkomstig uit eigen onderneming of bedrijf. Het betreft derhalve vervoer door industriële of handelsbedrijven van voor hen bestemde of van hen afkomstige goederen. Deze behoeven geen eigendom van het bedriif te zijn; zij mogen ook aan anderen toe behoren, Zij kunnen bijv. in het bedrijf worden ver werkt of bewerkt (bijv. vervoer van goederen van der den door een wasserij). In beginsel mogen krachtens de WAG in het eigen vervoer alleen vrachtauto's worden gebruikt, die de eigen vervoerder „bij voortduring en uitsluitend ter be schikking heeft". Dat houdt in, dat de auto hem in eigendom moet toebehoren, dan wel dat hij daarover de beschikking moet hebben op grond van een huurover eenkomst voor een tijdvak van tenminste één jaar. De gehuurde auto mag niet door anderen dan het ingeschre ven bedrijf worden gebruikt. INSCHRIJVINGS PLICHT Krachtens de WAG mag eigen vervoer over de openbare weg met vrachtauto's slechts geschieden, wanneer het bedrijf als eigen vervoerder is ingeschreven bij de Stich ting Inschrijving Eigen Vervoer en het bedrijf in het bezit is van een inschrijvingsbewijs (afib.) voor elk van de te gebruiken vrachtauto's. Enkele soorten van ver voer zijn van inschrijving vrijgesteld. De belangrijkste hiervan zijn: a.) Het vervoer van goederen met vrachtauto's waar van het laadvermogen niet meer dan 500 kg be draagt; b.) Het vervoer van goederen, behorende tot de uit rusting of inrichting van het voertuig waarmee zij worden vervoerd; c.) Het vervoer van goederen met een personenauto en een hierdoor voortbewogen 1-assige aanhangwagen, mits de goederen behoren bij de zich in het voer tuig bevindende personen; d.) Eigen vervoer verricht door een landbouwer ten behoeve van zijn bedrijf met een traktor en een of meer hierdoor voortbewogen aanhangwagen(s) e.) Eigen vervoer verricht met vrachtauto's, waar mede onbeladen geen hogere snelheid bereikbaai is dan 10 km per uur. VOORWAARDEN BEDRIJFSINSCHRIJVING Om voor een inschrijving als bedrijf in aanmerking te komen moet worden voldaan aan de volgende voor waarden: 1. Aanvrager moet aannemelijk maken dat door hem uitsluitend eigen vervoer zal worden verricht; 2. Tegen de inschrijving mag naar het oordeel van de Rijks verkeer sinspecteur geen bezwaar bestaan uit een oogpunt van „algemene vervoersbelang". AANVRAGE BEDRIJFSINSCHRIJVING De aanvrage om inschrijving als bedrijf moet per mo delformulier worden gericht aan de Rijksverkeersinspec- teur, in wiens distrikt de aanvrager gevestigd is. De aanvraagformulieren zijn kosteloos verkrijgbaar bij de Rijksverkeersinspecties, de Stichting Inschrijving Eigen Vervoer, bij de EVD. De inschrijvingsbeschikking van de Stichting Inschrij ving Eigen Vervoer vermeldt onder meer: naam van bedrijf of onderneming; de aard van het bedrijf; het toegestane totale laadvermogen dat door het bedrijf mag worden gebezigd. De bedrijfsinschrijving heeft een geldigheidsduur van vijf jaar. WIJZIGING BEDRIJFSINSCHRIJVING De bedrijfsinschrijving moet worden gewijzigd in ge val van: vergroting van het totale laadvermogen; over name van een bedrijf; wijziging van de rechtsvorm; wij ziging van de naam of aard van het bedrijf.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1973 | | pagina 15