t
Nieuw systeem van filebeveiliging
Ook kentekenplicht voor stilstaande motorrijtuigen
De mond- en
klauwzeer-epiderme
in Turkije
EEG-appeloogst groter dan verwacht werd?
Voorraadkisten van kunsstof
15
Rijkswaterstaat streeft ernaar om 16 oktober langs rijks
weg 16 (RotterdamBreda) een nieuw systeem in werking
te stellen, dat files beveiligt tegen achteropkomend verkeer.
Bij dit systeem zullen voor het eerst in ons land zogenaam
de matrixborden afkomstig uit Engeland en te vergelijken
met een elektronisch scorebord worden gebruikt. Op
deze borden kunnen onder meer verschillende adviessnel
heden worden aangegeven.
Het systeem wordt ingericht op de rijbaan die naar het
zuiden voert. Tussen de afslag naar rijksweg 15 (naar het
oosten) en de brug over de Oude Maas bij Dordrecht zijn
ter weerszijden van de rijbaan om de zeshonderd meter ma
trixborden opgericht. Detectoren in de rijstroken meten
continu de snelheid en de intensiteit van het verkeer. Deze
gegevens worden ter plaatse verwerkt door een micro-com
puter. Constateert deze computer een verstoring in de ge
regelde gang van het verkeer, dan verschijnen op de matrix
borden aftellende snelheden (90-70-50-30). Tegelijk gaan dan
verstralende knipperlichten op de hoeken van deze borden
branden. Op deze manier wordt het achteropkomend ver-
WW
Minister Westerterp heeft bij de Kamers een wetsontwerp
ingediend, dat voorziet in een uitbreiding van de kenteken
plicht tot op de weg staande voertuigen. Hiervoor is een
wijziging van de Wegenverkeerswet nodig. Tot nu toe be
staat er geen wettelijke verplichting, dat stilstaande motor
voertuigen een kenteken moeten bezitten. De overheid wil
daar verandering in brengen. Daarvoor bestaat een aantal
redenen. Door de groei van het wagenpark en het toe
nemend gebrek aan ruimte op de weg werd het noodzakelijk
verkeersvoorschriften zoals stop- en parkeerverboden
strenger te handhaven. Dit kan alleen als stilstaande motor
voertuigen beschikken over een juist kenteken. Anders zou
een omvangrijk onderzoek nodig zijn om te kunnen optre
den tegen overtreders van deze voorschriften.
Het wetsontwerp regelt onder meer dat deel 1 van het
kentekenbewijs waarop de technische gegevens van het
motorrijtuig staan vermeld (echter niet naam en adres van
de eigenaar) in of op het motorrijtuig zichtbaar moet
worden gemaakt.
Deze verplichting is eveneens van belang voor de heffing
van statiegeld op nieuwe auto's, waarvoor eveneens een
wetsontwerp bij de Kamers wordt ingediend. Door het zicht
baar voeren van deel I van het kentekenbewijs in of op de
auto, wordt voorkomen dat men weliswaar het kenteken
bewijs inlevert om het statiegeld terug te ontvangen, maar
dat de betrokken auto niet voor de sloop wordt aangeboden
en op de weg blijft staan.
Terug naar de uitbreiding van de kentekenplicht: ook
hiervoor is het zichtbaar voeren van deel I op de auto be
langrijk. Het vergemakkelijkt de controle. Bij stilstaande
voertuigen is vrijwel nooit de eigenaar aanwezig. Vergelij
king tussen het kenteken aan de wagen en het nummer op
het kentekenbewijs is daarmee onmogelijk. De nieuwe ver
plichting heft dit op. De uitbreiding van de kentekenplicht
is ook van belang voor de toekomstige periodieke keuring
van motorrijtuigen. Ook hiervoor wordt binnenkort bij de
Kamers een wetsontwerp ingediend. De verplichting van
een periodieke keuring zal daarbij niet alleen voor rijdende
auto's gelden, maar ook voor stilstaande voertuigen. Het
kenteken heeft in het systeem van de Wegenverkeerswet
niet alleen een identificatiefunctie. Bij afgifte van het ken
tekenbewijs spreekt eveneens de deugdelijkheid van het
motorrijtuig mee. De mogelijkheid bestaat om het kenteken
bewijs in te vorderen of ongeldig te verklaren als het mo
torrijtuig niet langer voldoet aan de voorschriften van het
Wegenverkeersreglement. Dit zou bij uitbreiding van de
kentekenplicht tot gevolg hebben, dat de betrokken auto
niet meer op de weg mag staan. Immers met het vorderen
van het kentekenbewijs kan men niet meer voldoen aan de
verplichting om deel I van dit bewijs in of op de wagen te
tonen. In een dergelijk geval zal daarom een ontvangstbewijs
voor het ingevorderde kentekenbewijs worden afgegeven,
dat in plaats van deel I van het kentekenbewijs zichtbaar
in of op de wagen kan worden gevoerd.
Als stilstaande motorrijtuigen op de weg een kenteken
moeten dragen, dan is ook een regeling nodig die het moge
lijk maakt op te treden tegen stilstaande motorrijtuigen zon
der kenteken. Binnenkort zal dan ook bij de Kamers een
wetsontwerp worden ingediend, dat voorstelt voorzieningen
te treffen voor het wegslepen van voertuigen.
rüjK
'iWWWlll l»n
'I r^"' ;'3*:
Een matrixbord langs rijksweg 16
in werking.
keer ruim van tevoren gewaarschuwd voor bijvoorbeeld
filevorming. Overschrijdt de file de lengte van het wegvak
waarop het systeem is ingericht, dan zal automatiséh via de
mobilofoon de Algemene Verkeersdienst van de Rijkspolitie
te Driebergen worden gewaarschuwd.
Het systeem controleert zichzelf. Bij defecten gaat er een
waarschuwing naar de betrokken dienst van Rijkswater
staat en wordt het defecte deel ontkoppeld. Hervindt het
verkeer zijn normale gang dan verschijnt op de matrixbor
den het verkeersteken voor „einde alle geboden". In rust
stand wordt op het bord geen enkel teken vertoond.
De kosten van dit beveiligingssysteem bedragen 400.000
gulden. Het systeem wordt gehandhaafd totdat de tunnel
in rijksweg 16 onder de Oude Maas in gebruik js. Het is de
bedoeling van Rijkswaterstaat ook op andere knelpunten
van ons hoofdwegennet dergelijke beveiligingssystemen in
te richten.
De uitbraak in Turkije van de mond- en klauwzeer-
epidemie, veroorzaakt door het exotisch viris Asia I,
blijkt een zeer ernstig karakter te hebben en vormt een
bedreiging voor de Europese veestapel. De ziekte heeft
een virulent karakter en veroorzaaka vooral onder het
jonge vee een grote sterfte. De ziekte wordt veroorzaakt
door een exotisch viris, waartegen de Europese veesta
pel een natuurlijke noch een door vaccinatie verkregen
immuniteit heeft. Het gevaar hebben de aan Turkije
grenzende Europese landen, n.l. Griekenland, Bulgarije
en de Sowjet-Unie, onderkend. Deze landen hebben dan
ook verstrekkende maatregelen genomen om overbren
ging van de ziekte te voorkomen. Zo zijn niet alleen buf
ferzones ingesteld, waarin alle dieren worden gevacci
neerd, ook privé reizen zijn verboden, en er zijn be
perkingen opgelegd aan het autoverkeer, zoals een ver
plichte desinfectie van vrachtauto's die de grens pas
seren.
Ondanks de door Turkije genomen maatregelen van
ringentinigen en vervoersverboden in streken waar de
ziekte voorkomt, wordt verwacht dat de ziekte zich
verder zal uitbreiden; dit in verband met de omstandig
heid dat het vee tegen de winter vanuit de bergstreken
bijeen gebracht wordt, waardoor het besmettingsgevaar
wordt vergroot. Bovendien blijkt het in Turkije niet mo
gelijk te zijn om de „stamping-out"-methode toe te pas
sen, omdat het vee van verschillende eigenaren in
grote kudden op gemeenschappelijke weiden wordt
geweid.
Massa-vaccinaties die al gedeeltelijk in uitvoering
zijn in het Europese deel van Turkije en in de aanlig
gende grensgebieden van Bulgarije en Griekenland, wor
den onder meer mogelijk gemaakt met fianciële midde
len die zijn verstrekt door de FAO. Voor deze entingen
is voldoende entstof beschikbaar.
Het permanent veterinair comité van de EEG heeft
besloten mond- en klauwzeervaccin van het type Asia I
te laten vervaardigen in het instituut Radi in Teheran.
Dit instituut is n staat vóór 1 december 1973 een miljoen
doses voor de EEG te bereiden. Zodra zich een geval
van Asia I in de EEG zou voordoen, zal de lidstaat de
beschikking krijgen over het vaccin. Verder zal aan
deze lidstaat kweekvirus Asia I worden geleverd, waar
mee in het getroffen land zelf kan overgaan tot de
produktie van het vaccin.
Golden Deliciousoogst
Frankrijk heeft dit jaar een grote
De appelproduktie in de EEG schijnt groter te wor
den dan aanvankelijk was geraamd. Bij de herziene
schattingen komen vrijwel overal hogere cijfers uit de
bus. Uit Frankrijk komen berichten over een zeer grote,
meevallende oagst van Golden Delicious. Nederland ver
hoogde zijn raming tot 450 miljoen kg. En vooral West-
Duitsland schijnt flink uit de hoek te komen, gezien de
steeds hogere ramingen. De produktie in dit laatste land
vormt wat 1973 betreft zelfs een bedreiging voor het
(naar we hoopten) teruggekeerde evenwicht tussen
vraag en aanbod-
De kleine EEG-oogst vorig jaar, met de daaraan
verbonden goede prijzen, was ook in feite in hoofd
zaak te danken aan West ^Duitsland, dat toen een op
vallend kleine appeloogst had van 1240 miljoen kg.
Dit jaar hebben de „boerenboomgaarden" echter een
draagjaar en men verwacht een produktie van 1900
miljoen kg. Een verschil van 660 miljoen kg met
vorig jaar!
Verwacht wordt thans dat de EEG-appelproduktie dti
jaar ca 6500 miljoen kg zal bedragen, tegenover 5500
miljoen kg in 1972 en 6290 miljoen kg in 1971. Aan
gezien 1015 meer of minder produktie van zeer
grote invloed kan zijn op het prijspeil, is de afzet-
hemel niet onbewolkt!
Gunstige faktoren zijn dat de industrie veel kan op
nemen en dat Engeland meehelpt bij het consumeren
van de EEG-appeloogst. Met name Frankrijk schijnt al
flinke hoeveelheden naar de nieuwe EEG-partner te
hebben verzonden en dat verlicht indirekt de druk op
onze markt.
Niettemin lijkt het raadzaam alle afzetmogelijkheden
ten volle te benutten. Daarbij moet vooral de binnen
landse markt niet uit het oog worden verloren. Soms is
er in decemberjanuari weinig goed fruit te koop, al
leen „versleten" appels, die tijdelijk in een schuur ston
den te rijpen en te rimpelen. Is dat wel een goede tak-
tiek, kan men zich afvragen? Een goede spreiding, met
dus een regelmatige voorziening van de markt met goed
fruit, is gewenst voor „klantenbinding". Het is moeilijk
omdat van poolvorming tot nu toe te weinig terecht
kwam en iedereen thans naar zijn buurman zit te kij
ken of die zijn koelcel nog niet open wil maken.
Wie weet de oplossing voor dit probleem?
In het Belgische orgaan „Ons Fruitteeltblad" schreef
de heer J. de CCoster een interessant artikel over voor
raadkisten van kunststof. Deze kisten hebben in proe
ven in Noord-Italië (Zuid Tirol) goed voldaan en kun
nen bepaalde voordelen bieden. In België zullen ze ook
worden beproefd.
De afmetingen van de Italiaanse kist zijn 1.12 x 1.12 x
0.75 m. Inhoud 300 tot 350 kg, naar gelang het fruitras.
De kisten zijn ruimtebesparend en bieden verder o.a.
als voordeel dat ze geen vocht opnemen. De weerstand
bij stapelen zou 50 ton bedragen en zodanig zijn dat ze
1012 hoog gestapeld kunnen worden. De ervaring zal
leren hoe de kisten' zich bij langer gebruik houden, b.v.
ten opzichte van vei vormen, barsten, schuiven op de
wagen bij nat weer, enz. Het lijkt raadzaam het Bel
gische experiment op de voet te volgen!