MTELANDSJONGEREN ISOLEREN ZICH KERN KEUR 103 <5* geluid Co "O 70 herken je je afdeling hierin lees terug. dan de 102 en sf 3 3 Zeeland-Noordbrabant P.J.Z. Grote Markt 28 Goes nrs O teu- i Onder redaktie van: H. A. HARDERWIJK J De georganiseerde plattelandsjongeren in Nederland verkeren in een ^ke positie, met name de agrarische en werkende jongeren onder hen. Terwijl langzamer het platteland 'ontsloten' wordt, terwijl de afstand tot de stad kleiner wordt, lijkt het erop dat de georganiseerde plattelandsjongeren zich terugtrekken in I afzondering. Afzondering om een vermeende veiligheid te handhaven. I <t3> Natuurlijk gaat deze stelling niet op voor alle afdelingen. Er zijn plattelandsjonge ren die al de weg hebben gevonden naar andere organisaties in hun eigen om geving. Maar een groot aantal georgani seerde jongeren sluit zich af voor de signalen die van buitenaf op hun worden afgevuurd. Zij houden elkaar plezierig bezig, terwijl het lijkt alsof de rest van de wereld buiten hen om doorraast. Diezelfde jongeren echter maken deel uit van die wereld. De problemen in die wereld zijn goeddeels ook hün proble men. De sanering in land- en tuinbouw ^bijvoorbeeld betekent voor veel agrarische jongeren dat zij weinig toe komstmogelijkheden hebben. Op die ontwikkeling hebben ze weinig greep. Werkende jongeren kunnen maar erg weinig tot niets uitrichten tegen fusies en ontslag. JONGERENAKTIVI TE I TEN 12 oktober 19.3 te 1 12 o 0 uur s-Hee r k tobe r S cho C h r i 13 o uwen-D s to ba 1 k tobe r va en u i 11 s t r i om 1 K raa 13 o jd Noo 3. 00 u ye r t t k tobe r s t r i de r t 20 o jd Noo om 1 3 k tobe r r d u r e r d 0 del in "Het start Slikrit om naf de Jeugdhoeve hoek mos se 1 maa 1t i j d ve1 and in "Don te Z i e r i kzee 20 u regio-pioegwed- - en Zu i d-Beve1 and in de Zu i d- N i euwdorp Prov. ploegwed- -Brabant te Klun- 0 uur. weekend PJZ-B1a- Putven" te Chaam een boekje open voor 20 19 0 0 uur ok tobe rSpel- en ontspan- thuiswerkende kinderen, ningsavond van de PJZ-A1nkerk; een handig boekwerkje met een schat aan gegevens, bestemd voor het thuiswer kende kind en zijn/haar ouders inhoud: vormen van belo ning en hun voor- en na delen, verzekeringen, werknemersverzekeringen, vrijwi l 1 ige verzekering, voorbeelden van premiebe rekening, financi'éle re gelingen in het gezin, schenkingen, successie- rechten-erf recht, vor- mi ngsplicht en het boekwerkje stellen via de leden S 0,60 is te be - PJZ. PJZ- en n i et- 1 eden 1,50, A <sx> 1 "53 O- CD (D CD Q) CD CD CD (D CD cr: 13 <w> <üïs |i Op zich goede zaken, zou je kunnen zeggen. Ja. feestavonden, autorally's, droppings, sportwedstrijden en trekker- behendigheidswedstrijden zijn plezierige bezigheden. Maar er zit een luchtje aan. De aktiviteiten. vaak in de besloten heid van de eigen klup bedreven, werken er aan mee eigen problemen en ont wikkelingen in de samenleving te over schreeuwen. Op een afstand te houden. En lange tijd lukt dat. Zonder nadenken worden aktiviteiten herhaald, ieder jaar weer. Een soort repeteerbreuk waarmee suksesT zij het in afnemende mate, is verzekerd. Totdat de zaak barst. Totdat op een gegeven moment de afdeling uit elkaar valt en je alleen staat. Je merkt dan datje ernaast gegrepen hebt. Je hebt nagelaten in te spelen op wat er in jouw omgeving, op je werk gebeurt. Als je je hierin een beetje herkent, als er geen beweging meer in je afdeling zit, dan is het zaak hieraan wat te doen. Dat je aktief wordt en samen met anderen in grijpt. CD CT> r-t- o CQ CD Z3 CD we hebben ge probeerd duidelijk te maken dat uitslui tend met gezelligheidsaktiviteiten in een afdeling bezig zijn vaak inhoudt dat deze plattelandsjongeren achter een aantal maatschappelijke ontwikkelingen aanhollen en geen rekening houden met de belangen die zij als scholier, jonge boer, arbeider enz., hebben. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat deze aktiviteiten minder waardevol zijn. In tegendeel, zij zijn nodig en belangrijk. Aan de manier van opzetten van dit soort aktiviteiten (programmeren) en aan de uitvoering ervan kan soms nog wel het een en ander gedaan worden. Het ging ons erom duidelijk te maken dat er een aanvulling nodig is, nl. inspelen op zaken die maatschappelijk belangrijk voor jou zijn. Ons uitgangspunt was immers de gelijkwaardigheid van ieder, dus gelijke kansen en bevordering van mondigheid. Gelijke kansen betekent dat jij evenveel mogelijkheden om te leren, om jouw beroep te kiezen moet hebben, als een ander. Voor de afdeling betekent dit uit gangspunt dat alle leden werkelijk gestimuleerd worden mee te denken en te doen. Met andere woorden: gelijk waardigheid komt ook in het funktione- ren van de afdeling tot uitdrukking. Dat zijn de konsekwenties. Aan de hand van drie elementen zullen wij deze konsekwenties toelichten: medezeggenschap en bazenmentali- teit kommunikatie de keuze van aktiviteiten. cd' 7S- cd Gelijke kansen in het algemeen houdt gelijke kansen in de afdeling in. 'Gelijke kansen? Kom nou. Er zijn grenzen', horen We wel zeggen. Dót is nu al de bazenmentaliteit. Als een bestuurslid beweert dat er door middel van inspraak toch niets uit de bus komt dan bevindt hij zich in een vicieuze cirkel waar hij moeilijk uit komt. Omdat hij niet in in spraak gelooft zal hij er niet mee experi menteren. En als hij toch experimenteert is er een grote kans dat de zaak grandioos mislukt. Dat komt omdat hij dan een houding aanneemt die zijn on geloof duidelijk laat zien. Een afwach tende houding van 'nou kom maar op. Er komt toch niets uit jullie'. De leden, toch al niet gewend mee te denken, spe len er niet op in. Dan is de cirkel rond. Zie je wel, het bestuur heeft weer gelijk. Gelijk? Nee hoor, het bestuur heeft een bazenmentaliteit. Nu kan het alles weer zelf doen. Dat lijkt dan wel zo gemakke lijk, ook voor de leden, want er wórdt voor hun gedacht. De leden zijn in zo'n geval ook besmet met de bazenmentali- Bestuurslid of lid of niet-lid: er wordt voor hun gedacht. Thuis, op school, in de afdeling, op het werk. in Brussel, overal. En er wordt voor hun beslist. Om terug te gaan naar de afdeling: er zijn andere mogelijkheden. Vorm werkgroe pen me^ niet-bestuursleden. Misschien is er zelfs wel een andere mogelijkheid dan een verenigingsstruktuur met een be stuur, bekijk dat eens. In Kern en Keur nr. 102, Programmeren, kun je over dit soort zaken meer vinden. Het uitgangspunt van gelijke kansen houdt ook iets in voor kommunikatie. Elkaar op de hoogte houden is niet alleen een techniek, maar ook een stukje demokratie. Als er problemen zijn in een bestuur hebben de leden er recht op daarover even geïnformeerd te zijn als het bestuur zelf. Als het bestuur van alles zeer goed op de hoogte is, en de leden voelen zich buitengesloten is er iets mis. Als er een kern van vaste leden en een aantal minder geïnteresseerde leden is. schort er dan iets aan de samen werking? Dat hoeft natuurlijk niet. De aktieve kern kan op z'n minst deze rand- leden goed van alles op de hoogte houden. Het idee van gelijke kansen heeft ook z'n gevolgen voor de keuze van de aktivi teiten. Naast ontspanningsaktiviteiten komen er aktiviteiten die er niet alleen op gericht zijn een mening te vormen, maar die zo'n mening ook tot uit drukking brengen en wel zó dat er dan ook iets verandert. Daarbij zal in de praktijk blijken dat je je als afdeling niet kunt isoleren. Dat je medestanders zult moeten opzoeken in je eigen omgeving (bijv. bij de vorming van een leerlingen- raad). Soms ook daarbuiten (bijv. als het gaat om belangen van werkende jongeren en agrarische jongeren). Samenwerking is geen luxe, geen mode, maar een bittere noodzaak om inder daad met resultaat voor belangen op te (omen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1973 | | pagina 21