MTELANDSJONGEREN
ISOLEREN ZICH
KERN
KEUR
103
<5* geluid
Co
"O
70
herken
je je
afdeling
hierin
lees
terug.
dan
de
102 en
sf
3
3
Zeeland-Noordbrabant
P.J.Z.
Grote Markt 28
Goes
nrs
O
teu- i
Onder redaktie van: H. A. HARDERWIJK
J De georganiseerde plattelandsjongeren in Nederland verkeren in een
^ke positie, met name de agrarische en werkende jongeren onder hen. Terwijl
langzamer het platteland 'ontsloten' wordt, terwijl de afstand tot de stad kleiner
wordt, lijkt het erop dat de georganiseerde plattelandsjongeren zich terugtrekken in
I afzondering. Afzondering om een vermeende veiligheid te handhaven.
I
<t3>
Natuurlijk gaat deze stelling niet op voor
alle afdelingen. Er zijn plattelandsjonge
ren die al de weg hebben gevonden naar
andere organisaties in hun eigen om
geving. Maar een groot aantal georgani
seerde jongeren sluit zich af voor de
signalen die van buitenaf op hun worden
afgevuurd. Zij houden elkaar plezierig
bezig, terwijl het lijkt alsof de rest van de
wereld buiten hen om doorraast.
Diezelfde jongeren echter maken deel
uit van die wereld. De problemen in die
wereld zijn goeddeels ook hün proble
men. De sanering in land- en tuinbouw
^bijvoorbeeld betekent voor veel
agrarische jongeren dat zij weinig toe
komstmogelijkheden hebben. Op die
ontwikkeling hebben ze weinig greep.
Werkende jongeren kunnen maar erg
weinig tot niets uitrichten tegen fusies en
ontslag.
JONGERENAKTIVI TE I TEN
12 oktober
19.3
te 1
12 o
0 uur
s-Hee r
k tobe r
S cho
C h r i
13 o
uwen-D
s to ba 1
k tobe r
va
en
u i
11
s t r i
om 1
K raa
13 o
jd Noo
3. 00 u
ye r t t
k tobe r
s t r i
de r t
20 o
jd Noo
om 1 3
k tobe r
r d
u r
e
r d
0
del in "Het
start Slikrit om
naf de Jeugdhoeve
hoek
mos se 1 maa 1t i j d
ve1 and in "Don
te Z i e r i kzee 20 u
regio-pioegwed-
- en Zu i d-Beve1 and
in de Zu i d-
N i euwdorp
Prov. ploegwed-
-Brabant te Klun-
0 uur.
weekend PJZ-B1a-
Putven" te Chaam
een boekje open voor
20
19
0 0 uur
ok tobe
rSpel- en ontspan-
thuiswerkende kinderen, ningsavond van de PJZ-A1nkerk;
een handig boekwerkje met
een schat aan gegevens,
bestemd voor het thuiswer
kende kind en zijn/haar
ouders
inhoud: vormen van belo
ning en hun voor- en na
delen, verzekeringen,
werknemersverzekeringen,
vrijwi l 1 ige verzekering,
voorbeelden van premiebe
rekening, financi'éle re
gelingen in het gezin,
schenkingen, successie-
rechten-erf recht, vor-
mi ngsplicht en
het boekwerkje
stellen via de
leden S 0,60
is te be -
PJZ. PJZ-
en n i et-
1 eden 1,50,
A
<sx> 1
"53
O-
CD (D CD
Q)
CD
CD
CD
(D
CD
cr: 13
<w> <üïs |i
Op zich goede zaken, zou je kunnen
zeggen. Ja. feestavonden, autorally's,
droppings, sportwedstrijden en trekker-
behendigheidswedstrijden zijn plezierige
bezigheden. Maar er zit een luchtje
aan. De aktiviteiten. vaak in de besloten
heid van de eigen klup bedreven, werken
er aan mee eigen problemen en ont
wikkelingen in de samenleving te over
schreeuwen. Op een afstand te houden.
En lange tijd lukt dat. Zonder nadenken
worden aktiviteiten herhaald, ieder jaar
weer. Een soort repeteerbreuk waarmee
suksesT zij het in afnemende mate, is
verzekerd. Totdat de zaak barst. Totdat
op een gegeven moment de afdeling uit
elkaar valt en je alleen staat. Je merkt
dan datje ernaast gegrepen hebt. Je hebt
nagelaten in te spelen op wat er in jouw
omgeving, op je werk gebeurt.
Als je je hierin een beetje herkent, als er
geen beweging meer in je afdeling zit,
dan is het zaak hieraan wat te doen. Dat
je aktief wordt en samen met anderen in
grijpt.
CD
CT>
r-t-
o
CQ
CD
Z3
CD
we hebben ge
probeerd duidelijk te maken dat uitslui
tend met gezelligheidsaktiviteiten in een
afdeling bezig zijn vaak inhoudt dat deze
plattelandsjongeren achter een aantal
maatschappelijke ontwikkelingen
aanhollen en geen rekening houden met
de belangen die zij als scholier, jonge
boer, arbeider enz., hebben.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat deze
aktiviteiten minder waardevol zijn. In
tegendeel, zij zijn nodig en belangrijk.
Aan de manier van opzetten van dit
soort aktiviteiten (programmeren) en
aan de uitvoering ervan kan soms nog
wel het een en ander gedaan worden.
Het ging ons erom duidelijk te maken dat
er een aanvulling nodig is, nl. inspelen
op zaken die maatschappelijk belangrijk
voor jou zijn. Ons uitgangspunt was
immers de gelijkwaardigheid van ieder,
dus gelijke kansen en bevordering van
mondigheid.
Gelijke kansen betekent dat jij evenveel
mogelijkheden om te leren, om jouw
beroep te kiezen moet hebben, als een
ander. Voor de afdeling betekent dit uit
gangspunt dat alle leden werkelijk
gestimuleerd worden mee te denken en
te doen. Met andere woorden: gelijk
waardigheid komt ook in het funktione-
ren van de afdeling tot uitdrukking. Dat
zijn de konsekwenties.
Aan de hand van drie elementen zullen
wij deze konsekwenties toelichten:
medezeggenschap en bazenmentali-
teit
kommunikatie
de keuze van aktiviteiten.
cd'
7S-
cd
Gelijke kansen in het algemeen houdt
gelijke kansen in de afdeling in. 'Gelijke
kansen? Kom nou. Er zijn grenzen',
horen We wel zeggen. Dót is nu al de
bazenmentaliteit. Als een bestuurslid
beweert dat er door middel van inspraak
toch niets uit de bus komt dan bevindt
hij zich in een vicieuze cirkel waar hij
moeilijk uit komt. Omdat hij niet in in
spraak gelooft zal hij er niet mee experi
menteren. En als hij toch experimenteert
is er een grote kans dat de zaak
grandioos mislukt. Dat komt omdat hij
dan een houding aanneemt die zijn on
geloof duidelijk laat zien. Een afwach
tende houding van 'nou kom maar op.
Er komt toch niets uit jullie'. De leden,
toch al niet gewend mee te denken, spe
len er niet op in. Dan is de cirkel rond.
Zie je wel, het bestuur heeft weer gelijk.
Gelijk? Nee hoor, het bestuur heeft een
bazenmentaliteit. Nu kan het alles weer
zelf doen. Dat lijkt dan wel zo gemakke
lijk, ook voor de leden, want er wórdt
voor hun gedacht. De leden zijn in zo'n
geval ook besmet met de bazenmentali-
Bestuurslid of lid of niet-lid: er wordt
voor hun gedacht. Thuis, op school, in
de afdeling, op het werk. in Brussel,
overal. En er wordt voor hun beslist. Om
terug te gaan naar de afdeling: er zijn
andere mogelijkheden. Vorm werkgroe
pen me^ niet-bestuursleden. Misschien is
er zelfs wel een andere mogelijkheid dan
een verenigingsstruktuur met een be
stuur, bekijk dat eens. In Kern en Keur
nr. 102, Programmeren, kun je over dit
soort zaken meer vinden.
Het uitgangspunt van gelijke kansen
houdt ook iets in voor kommunikatie.
Elkaar op de hoogte houden is niet
alleen een techniek, maar ook een stukje
demokratie. Als er problemen zijn in een
bestuur hebben de leden er recht op
daarover even geïnformeerd te zijn als
het bestuur zelf. Als het bestuur van
alles zeer goed op de hoogte is, en de
leden voelen zich buitengesloten is er iets
mis. Als er een kern van vaste leden en
een aantal minder geïnteresseerde leden
is. schort er dan iets aan de samen
werking? Dat hoeft natuurlijk niet. De
aktieve kern kan op z'n minst deze rand-
leden goed van alles op de hoogte
houden.
Het idee van gelijke kansen heeft ook z'n
gevolgen voor de keuze van de aktivi
teiten. Naast ontspanningsaktiviteiten
komen er aktiviteiten die er niet alleen
op gericht zijn een mening te vormen,
maar die zo'n mening ook tot uit
drukking brengen en wel zó dat er dan
ook iets verandert. Daarbij zal in de
praktijk blijken dat je je als afdeling niet
kunt isoleren. Dat je medestanders zult
moeten opzoeken in je eigen omgeving
(bijv. bij de vorming van een leerlingen-
raad). Soms ook daarbuiten (bijv. als het
gaat om belangen van werkende
jongeren en agrarische jongeren).
Samenwerking is geen luxe, geen mode,
maar een bittere noodzaak om inder
daad met resultaat voor belangen op te
(omen.