VERZEKERINGSINSTELLINGEN
VAN DE ZLM
Nogmaals één dag
bij de schadeafdeling
3
m
Ruim een maand geleden publiceerden wij een lijst
met schadegevallen die op een bepaalde dag bij de
schadeafdeling binnen dwarrelden. De reakties die wij
hierop ontvingen waren zeer uiteenlopend van aard. Ve
len vroegen zich af, of de nonchalance die in een groot
aantal gevallen oorzaak van zelfs grote schade was, niet
tot uitsluiting diende te leiden.
Inderdaad houden wij deze zaken nauwlettend in het
oog en indien een verzekerde enkele malen achteréén
wat te nonchalant is, wordt hem in het gunstigste geval
een verhoogd eigen risico opgelegd terwijl één en ander,
indien deze maatregel niet helpt, onverbiddelijk tot roye
ment leidt onder het motto: wel goed, maar niet gek!
EEN KUNST APART
Uit de reakties bleek verder dat velen van mening wa
ren met een bloemlezing te doen te hebben, samenge
steld uit schadegevallen die over een langere periode
bij ons waren binnengekomen. Ware dat het geval ge
weest dan hadden wij zeker voor speciale effecten ge-
Ook omvallende thermosflessen leiden vaak tot reflex- 12.
bewegingen waardoor de controle over de wagen wordt
verloren en de schade die daardoor ontstaat bedraagt 13.
vele malen de kosten van een thermosfles.
ZO'N DOODGEWONE PARAPLU 14
Nog één speciaal geval willen wij u niet onthouden. 15.
Het betrof hier een dame, die blijkens de omschrijving
op het schadeformulier nogal gehecht was aan haar para- 16.
plu; zo gehecht zelfs dat ze het regenscherm aan haar
voeten plaatste, stijl tegen het dashboard van de wagen. 17.
In een bocht ging het rotding natuurlijk aan het glijden
en net als bij de reeds genoemde thermosfles kwam het 18.
tot een reflexbeweging. Hierdoor ging de wagen aan het
slippen en slingeren en de dame in kwestie, zeer koen 19.
overigens, had de tegenwoordigheid van geest een po
ging te wagen om uit de slip te komen. Doch helaas, 20.
de paraplu had zich onder de pedalen gemanoeuvreerd
en noch remmen noch ontkoppelen bleek mogelijk. De 21.
rit eindigde tegen een forse boom, doch gelukkig bleven
de dame en de paraplu ongedeerd! 22.
U zult zich kunnen indenken dat bij het lezen van een
dergelijke schade-aangifte de lippen van de schadecor- 23.
respondent zich krullen! Maar evengoed was de wagen
wel total loss!
WEER ZO'N LIJST
Hiermee zijn wij overigens een heel eind afgedwaald
van ons oorspronkelijk doel, n.l. u nogmaals een opsom
ming te geven van wat er zoal van schade binnen komt
op één dag.
Wij deden een greep en geven u hieronder het resul
taat van dinsdag 25 september j.l.
1, 2 en 3. Voorruiten 1.250,niets aan te doen. Vol
ledig betalen.
Door links uit de bocht komende auto genoodzaakt
de berm in te rijden. Schade 300,(is te verhalen).
Bij parkeren langs de bumper van een stilstaande
auto geschaafd. Schade 250,
Bij oprit brug iets weggeschoven en over stoeprand
gereden. Schade 500,
Geen voorrang gekregen op kruispunt. Schade
375,is te verhalen.
Bromfiets stond stil en werd van achter aangereden.
Schade ƒ150,(is te verhalen).
Achteruit tegen stilstaande auto gereden. Schade
450,
Bij linksafslaan tegemoetkomende auto niet opge
merkt. Schade 4.000,
Bij rechtsafslaan achterop-komende fietser geen
vrije doorgang verleend. Schade 250,
Bij wegrijden van parkeerplaats andere geparkeerde
auto geraakt. Schade ƒ300,
Poging gewaagd om tussen twee auto's te parke
ren. Schade ƒ500,
Geen voorrang gekregen van een van links komen
de auto. Schade 2500,-— (is te verhalen).
Achteruit tegen geparkeerde wagen gereden. Scha
de 200,—.
Wat ik bij het wegrijden van een parkeer
plaats niet begrijp is waarom er dan zo'n
naar schurend geluid moet zijn.
Een rechte weg, geen verkeer en toch I
Ik kom U even een schade
melden I
zorgd! De wijze waarop sommigen hun schadeformulier
weten in te vullen, kan op de schadeafdeling menigmaal
voor de nodige hilariteit zorgen. Zinsneden als: ,,lk zag
de kerk niet staan en daarom reed ik er achteruit tegen",
of iets van een dergelijke strekking, komen regelmatig
voor.
Ook hebben wij eens meegemaakt dat een man met
vakantie op een buitenlandse camping vertoevend, waar
de wagen door grote hagelstenen werd beschadigd, ons
meedeelde dat zijn eigendom door „hagelslag" was ge
troffen.
En wat te denken van de man die last had van een
vliegje in zijn auto dat steeds op zijn gezicht kwam zit
ten. Bij een poging om het beestje dood te slaan maakte
hij blijkbaar nogal onbeheerste bewegingen zodat hij met
zijn auto van de weg geraakte en in een kanaal terecht
kwam. Over het vliegje lezen wij verder niets meer, maar
de schade was aanzienlijk.
4. Met bromfiets geen voorrang aan auto verleend.
Door regenval slecht uitzicht. Schade ƒ150,
5. Bij parkeren tegen andere auto gereden. Schade
400,—.
6. Aangereden in stilstaande file. Schade 700,(is
te verhalen).
7. Verblind door laagstaande zon. Toch linksaf gesla
gen en fietser aangereden. Schade ƒ400,
8. Over verhoogde vluchtheuvel gereden. Schade
400,—.
9. Auto gedurende enkele dagen op parkeerplaats ge
staan. Overdekt met zwarte stippen door vloeistof?
Schade 500,Dader onbekend.
10. Bij passeren van bromfiets sloeg deze plotseling
linksaf. Niet meer te ontwijken. Schade ƒ900,(is
te verhalen).
11. Hond stak plotseling vlak voor auto de weg over.
Schade 350,(is te verhalen).
24. Met bromfiets tegen stilstaande auto gebotst. Scha
de 450,—.
25. Bijvullen van brandstoftank van bromfiets werd
brandstof gemorst. Vatte vlam door vlakbij staande
kachel. Bromfiets verbrand. Schade 500,
26. Achteruit uit afgesloten straat gereden en tegen
passerende auto gebotst. Schade ƒ1.000,
27. Door tegemoetkomende landbouwwagen geraakt.
Schade 900,(is te verhalen).
28. Na achteruit van parkeerplaats te zijn gekomen van
achter aangereden. Schade 750,
29. Door links rijdende tegemoetkomende fietsers in
bocht aangereden. Schade ƒ350,(is te verhalen).
30. Te kort langs geparkeerde auto gereden. Schade
300,—.
(Zie verder paf. 4)
T?R wordt altijd nog gespaard in Nederland. De statis-
tieken bewijzen het en de spaarbankenook onze
agrarisch ingestelde Rabobank heeft in zijn maandelijkse
verslagen dikunjls een spaaroverschot te rapporteren.
Sparen gaat gepaard met belegging en beleggen is be
halve een vraagstuk ook veelal uitgegroeid tot een waag
stuk. De voortdurende en zich steeds in snellere gang
ontwikkelende inflatie heeft belegging in guldens, vorde
ringen op deposito- of spaarrekening, vooral op lange ter
mijn bezien, weinig aantrekkelijks te bieden. De rente-
opbrengst dekt nauwelijks de daling van de koopkracht
van de gulden.
Belegging in obligaties schrikt nog meer af. De sterke
stijging van de rente-tarieven heeft een evenredige
koersdaling tot gevolg van de laag rentende stukken. Men
moet maar eens zien naar de 5 Nederland 1964. Deze
noteert momenteel ongeveer 78 De 6 Nederland 1967
noteert ongeveer 82 De gehele opbrengst, verminderd
met de daarover verschuldigde belasting, is misschien of
nauwelijks voldoende om het dis-agio (10078) 22 en
(10082) 18 op te vangen. Over de daling van de
koopkracht sedert 1964 en 1967 hoeven we niet meer te
spreken.
Verschillende sectoren laten sedert 1964 een prijsstij
ging zien van 100 Toen kon men twee auto's kopen
voor de prijs van nu één. Ook de bouwkosten zijn meer
dan verdubbeld! Zo zijn er meerdere voorbeelden aan te
halen.
yERDIENT dan belegging in aandelen de voorkeur?
Ook op dit terrein is alles zeer onoverzichtelijk, maar
de algemene tendens is zeker niet als gunstig aan te mer
ken. Een vergelijking met een jaar geleden valt op vele
punten uit in nadeel voor het heden.
De werkelijk belangrijke Internationale ondernemin
gen hebben een zeer teleurstellend koersverloop te zien
gegeven. Zelfs de beleggingsondernemingen, die toch wat
spreiding van bezit betreft de meest ideale vorm voor een
rustige belegging in aandelen zou behoren te zijn, toont
ten opzichte van vorig jaar globaal gezegd een koersda
ling van 20
De oorzaak ligt veelal niet in de gang van zaken in
de ondernemingen zelve. Verschillende ondernemingen
doen gunstige uitspraken over het lopende jaar en zijn
niet pessimistisch ten aanzien van de bedrijfsontwikke
ling.
De onrust betreft over het algemeen niet de interne
bedrijfsomstandigheden, maar komen voort uit politieke
en monetaire faktoren. Wat Hassan wil, Kaddaffi zegt,
of Feisal doet vindt zijn weerslag in de koers van onze
Koninklijke Petroleum, het voornaamste fonds ter beur
ze van Amsterdam.
a L deze ontwikkelingen voeren terug naar een oud
boerengezegde „Beleg je duiten in kluiten"; wat
moderner en algemener gezegd „de vlucht in goederen".
Het is opvallend hoe sterk de prijzen van duurzame
goederen gestegen zijn.
Met onroerende goederen als een van de belangrijkste
exponenten zijn ook prijzen van antiek, hout, wijn en wat
niet al, geklommen tot ondenkbare hoogten.
De prijs van vrije en onverpachte onroerende lande
lijke goederen toch is wel ongeveer 50 hoger dan vorig
jaar en staat in geen verhouding meer tot het te behalen
rendement. Het ontbreken van aanbod van enige bete
kenis voor de situatie. Praktisch ontbreekt ook aanbod
van verpachte grond en dat is eveneens opmerkelijk.
Hoe het verder zal gaan valt moeilijk te voorspellen.
Zéker is wel, dat het oude gezegde „het is gemakkelijker
geld te verdienen dan te bewaren" nog niets van zijn
betekenis heeft verloren!
PAAUWE.