Graanprijzen voor oogst 1973 landbouw mechanisatie show VERZEKERINGSINSTELLINGEN VAN DE ZLM Zo maar een dag bij de O.V.M Cehave nv depot "Hazeldonk" 3 841 OORZAAK EN GEVOLG 1. Mogelijk zal het u een zorg zijn wat er dagelijks aan administratie omgaat op de Onderlinge Verzekering Mij. van de ZLM. Als de zaken er maar vlug en snel worden afgewerkt, met spoed uw schadeclaim wordt geregeld en de premies maar laag blijven bent u al een eind tevre den. Met deze wetenschap zouden wij u dus niet moeten vermoeien met een glimp in de keuken van de O.V.M. Toch zijn we zo eigenwijs dat wel te doen om de een voudige reden, dat u er de oorzaak van bent, dat er dagelijks veel te veel post over onze bureaus wordt uit gestrooid. We pakten de post van zomaar een door de weekse dag. Tante Pos bezorgde ons 121 grote en kleine enveloppen. Aan porti-kosten was daar al een bedrag mee gemoeid van ƒ54,45. De inhoud van de enveloppen uitstallende bleek, dat er behalve 25 nieuwe aanvragen en 28 wijzigingen van voertuigen ook 35 aangiften van schade bij zaten. De rest was korrespondentie over schadegevallen. TEVEEL SCHADEMELDINGEN Als wij stellen, dat u er de oorzaak van bent dat wij teveel post ontvangen dan hebben wij het oog op de schademeldingen. Al wekenlang begiftigd met schitte rend weer d.w.z. dat alle factoren aanwezig zijn voor een optimale gemoedstoestand. Immers de boer kan onder de meest gunstige omstandigheden zijn oogst binnen halen en de niet-agrariër geniet van een zonovergoten vakantie of geniet al werkende evengoed van dit mooie weer. Bekend is n.l. dat dagenlang regenachtig weer zeer veel mensen prikkelbaar maakt en bovendien de wegen onbetrouwbaar worden. In zo'n periode met optimale omstandigheden zou men derhalve een gering aantal schademeldingen mogen ver wachten. Het tegengestelde ervaren wij en vandaar, dat wij u een korte bloemlezing willen geven van voornoem de schadeaangiften, die op een door de weekse mor gen bij ons binnenrollen. en 2. Kapotte voorruiten: Niets aan te doen, wordt volledig betaald. Schade 400, 3. Bij achteruit rijden tegen geparkeerde auto gebotst. Schade 500, 4. Verzekerde kwam van rechts en werd door tegen partij, die grote snelheid had, op kruispunt aange reden. Schade 1.000,is verhaalbaar. 5. Met de fiets tegen eigen auto gevallen. Schade ƒ400,—. 6. Langs geparkeerde auto geschaafd. Schade 350,—. 7. Met bromfiets tegen geparkeerde auto gereden. Schade 300,—. 8. Bij uitrijden van uitrit niet op verkeer gelet. Schade 1.500,—. 9. Met bromfiets tegen achterzijde van juist gestopte auto gebotst. Schade ƒ500, 10. Geparkeerde auto van verzekerde werd door laad- schop aangereden. Schade ƒ1.000,is verhaal baar. 11. Geen voorrang verleend aan auto op voorrangsweg. Schade casco en W.A. ƒ15.000, 12. Geparkeerde auto door brommer van tegenpartij aangereden. Schade f 300,is verhaalbaar. 13. Auto door spuitbomen van tractor geraakt. Schade 600,—. 14. 's Avonds met snelheid van 40 km tegen over stekende ponny gebotst. Schade f 2.000, 15. Op kruising door van links komende auto aangere den. Schade f 500,is verhaalbaar. 16. Geen voorrang verleend aan een van rechts komen de auto. Schade 250, 17. Auto van verzekerde werd door tegemoetkomende tractor, die linksaf het erf op wilde draaien, aange reden. Schade ƒ1.000,is verhaalbaar. 18. Bij verkeerslicht net nog stoppende voorganger ge raakt en daarna zelf van achteren aangereden. Scha de 3.000,—. 19. Bij achteruit rijden tegen lantaarnpaal gebotst. Schade ƒ1.000, 20. Tijdens parkeermanoeuvre door passerende brom fiets aangereden. Schade f 500, 21. Met bromfiets tegen een verkeersbord gereden. Schade 250, 22. Verblind door tegenligger tegen bermpaal gereden en in sloot terecht gekomen. Schade f 1.000, 23. Klapband en in sloot terecht gekomen. Schade 1.000,—. 24. Met bromfiets aangereden door achteropkomende brommer. Schade 500,is verhaalbaar. 25. Brand in combine. Schade 1.000, 26. Al passerende met grote snelheid aangereden door auto die plotseling linksafwilde. Schade ƒ3.000, is verhaalbaar. 27. Bij het oversteken van een voorrangsweg even niet opgelet waardoor tegenpartij tegen paal terecht kwam. Schade 500, EG-drempel- en interventieprijzen 19731974 EG-standaardkwaliteit, basis 16 vocht, basis Rotterdam ang- TARWE drempelprijs 40.83 interventieprijs 38.05 HAVER drempelprijs 35.08 geen interventieprijs GERST drempelprijs 37.32 interventieprijs 34.74 ROGGE drempelprijs 39.89 interventieprijs 35.45 KOOLZAAD interventieprijs 71.97 Onder drempelprijs moet worden verstaan de mini mumprijs, waartegen graan uit derde landen kan wor den ingevoerd. Onder interventieprijs moet worden verstaan de prijs waartegen het Voedselvoorzienings- In- en Verkoopbu reau (V.I.B. granen uit de markt neemt. De interven- sept. okt. nov. dec. jan. febr. mrt. april mei juni 41.22 41.61 42.— 42.38 42.77 43.16 43.55 43.93 44.32 44.71 38.44 38.83 39.22 39.60 39.99 40.38 40.77 41.15 41.54 35.08 35.39 35.70 36.01 36.31 36.62 36.93 37.24 37.54 37.54 37.32 37.63 37.94 38.25 38.55 38.86 39.17 39.48 39.78 39.78 34.74 35.05 35.36 35.66 35.97 36.28 36.59 36.90 37.20 40.24 40.59 40.94 41.28 41.63 41.98 42.33 42.67 43.02 43.02 35.80 36.14 36.49 36.84 37.19 37.53 37.88 38.23 38.58 72.69 73.14 74.13 74.85 75.57 76.29 77.01 77.01 77.01 31 aug., 1 en 2 sept. a.s. dagelijks van 10.00-18.00 uur. Volledig assortiment werktuigen, stallenbouw, hok- en stalinrichting, bouwmaterialen Zuiddijk 11, Langeweg 28. 29. 30. 32. 33. 2. tieprijs kan men dus als een soort minimumprijs be schouwen. Hiermede is als het ware een bodem in de markt gelegd. De prijzen af-boerderij met 17 vocht zou men glo baal van deze prijzen kunnen afleiden door er ƒ2, voor vracht en handelskosten en 0,40 voor vocht af te trekken. Door tractor, die van 't land kwam geen voorrang verleend. Schade ƒ1.500,is verhaalbaar. Met tractor achteruit gereden en op stilstaande auto gebotst. Schade ƒ250, De geparkeerde auto met lak uit een spuitmachine beschadigd. Schade 350,is verhaalbaar. 31. Bij achteruit rijden geparkeerde auto geraakt. Scha de 750,—. Stond stil en werd door andere wagen aangereden. Schade 300,is verhaalbaar. Was gestopt en vergat auto op handrem te zetten. Doordat de weg wat afliep ging deze rijden en bot ste op andere auto. Schade 300, 34. Auto door achteruitrijdende auto beschadigd. Scha de ƒ500,1is verhaalbaar. 35. Met trgctor plus maaimachine de geparkeerde ca ravan geraakt. Schade f 1.000, KONKLUSIES Uit vorenstaande opsomming kunnen enkele konklu- sies getrokken worden. 1. De nummers 4, 10, 12, 15, 17, 24, 26, 28, 30 en 34, dus totaal 10 schades zijn door derden veroorzaakt. Onze verzekerden hebben daaraan geen schuld maar wel andere weggebruikers. Als we de getaxeerde schades welke ten laste van onze eigen O.V.M. komen, bij elkaar tellen komen we toch altijd nog aan een bedrag van 32.950, Hieraan moet worden toegevoegd, dat er ditmaal ge lukkig geen ernstige schadegevallen met b.v. per soonlijk letsel bij waren. Het zou nog gekker kun nen. Wij hebben al eerder betoogd, dat de meeste chauf feurs grote moeite hebben met achteruit rijden. Ook nu weer signaleren wij een zestal gevallen waarbij schade is ontstaan tijdens achteruitrijden. Vervolgens een opvallend aantal schades aan ge parkeerde voertuigen. Deze staan blijkbaar altijd in de weg in ons overbezette landje. Verder is afstand houden en voorrang verlenen voor velen ook een moeilijk begrip. In van Dale staat het er toch zo eenvoudig: voor-rang is een rang boven anderen of in 't verkeer een weg, waarop het ver keer voorrang heeft, ook op van rechts inkomend ander verkeer. Tenslotte leert ons deze bloemlezing van zo maar een willekeurige 'dag O.V.M. schades, dat we met z'n allen veel te weinig opletten in het toenemende verkeer. Het is al meer gezegd; we rotzooien maar wat aan. Wat ons betreft zouden de schadecorres- pondenten, zeker met dit mooie weer, iedere mid dag mogen gaan zwemmen. Dit zou ook voor u zeer voordelig zijn. Met zoveel schades en daaraan vastzittende corres pondentie hebben ze de handen echter meer dan vol. Dat is in deze tijd van het jaar niet goed. Wilt u de premie tarieven laag houden dan zult u als verzekerde moeten zorgen voor minder schades. Dat betekent veel meer op letten in 't verkeer dan u tot nu toe gedaan wordt. Als dit artikel er toe heeft bijgedragen, dat er in het vervolg 1 schade per dag minder binnenkomt heeft het z'n rente wel opgebracht. Wij blijven vol goede moed. DE L. 3. 4. 5. 6. De leden van de Tweede Kamer hebben het recht aan de Regering schriftelijk vragen te stellen. Deze vragen en de antwoorden die de Regering daarop geeft worden gepubliceerd in het Aanhangsel tot het verslag van de handelingen van de Tweede Kamer. Die vragen plegen te beginnen met de formule „Is het de Minister bekend daten dan volgen de feiten of omstandigheden waarover het betreffend lid het oordeel van de Minister wil weten en ook wel of de minister bereid is bepaal de maatregelen te nemen. De Kamerleden maken van hun recht nogal druk ge bruik. In juli van dit jaar waren meer dan 1500 vragen aan de Ministers voorgelegd over de meest uiteenlopen de onderwerpen. Daar zijn er wel eens bij waarvan men zich afvraagt of dat nu echt vragen zijn die zo nodig gesteld moeten worden. Het gaat soms over dingen waar van men van te voren kan zeggen dat de regering er ook niets aan doen kan. Dan heeft vragen geen zin en eigenlijk maakt een Kamerlid die dat doet min of meer misbruik van zijn recht. Dat leidt er dan toe dat het antwoord van de regering ook niet veel om het lijf heeft. Kort geleden heeft een Kamerlid er over ge klaagd dat de antwoorden die gegeven worden te dik wijls neerkomen op het bekend met een kluitje in het riet gestuurd worden. Nu staat in het voorgaande niet dat er geen verstan dige of belangrijke vragen gesteld worden en dat moet U er ook niet zogenaamd „tussen de regels" uit lezen. De meeste vragen snijden wel degelijk hout. Ze be treffen problemen waarvoor terecht de aandacht wordt gevraagd. Zo werden op 20 juli l.l. door het kamerlid Terlouw vragen gesteld over belastingaftrek voor ge handicapten. Achtergrond van de vragen is het fiscale systeem dat vanaf 1973 wordt toegepast met betrekking tot de ar beidsinkomsten van man en vrouw. Zoals bekend wor den vanaf dit jaar de arbeidsinkomsten van de vrouw niet meer beschouwd als inkomen van de man. De vrouw wordt voor haar arbeidsinkomsten afzonderlijk aange slagen. Voor de bepaling van het belastingtarief dat voor haar toegepast moet worden is een aparte tariefgroep vastgesteld. Groep 1 met een belastingvrij bedrag van f 1.328,Het inkomen boven dit bedrag is dus belast. Als het een invalide vrouw betreft is de aftrek f 1.196,hoger. Die aftrek krijgen alle invaliden d.w.z. degenen die voor minstens 45 arbeidsongeschikt zijn, d.w.z. dat tengevolge van ziekte of gebreken zij niet in staat zijn om 55 te verdienen van hetgeen gezonden verdienen kunnen, die in gelijke omstandigheden ver keren. De gehuwde man valt in groep 4 en heeft een belas tingvrije som van f 6.640,waarbij een bedrag kan ko men voor kinderaftrek en als hij invalide is ook het ge noemde bedrag van f 1.196,Dit laatste bedrag komt bij een invalide man dus in mindering op ZIJN inko men. Het arbeidsinkomen van de vrouw blijft daar dus buiten. Nu vroeg het kamerlid Terlouw of het de Minis ter van Financiën bekend is dat door de aparte belas tingheffing van man en vrouw verschillende gehandi capten, met name blinden, in een aanzienlijk nadeliger fiscale situatie zijn gekomen, omdat de belastingaftrek in verband met de handicap nu plaats vindt op basis van het inkomen van de invalide en niet op het gezamenlijk inkomen van man en vrouw. Dit laatste gebeurde onder het oude tariefsysteem dat wij tot en met 1972 hadden. De minister meende dat het niet juist is dat door deze wijziging in tariejsysteem de invalide, niet alleen de blinde, maar ook andere gehandicapten in het algemeen in een slechtere fiscale positie zijn gekomen. Hij zegt dat gelet moet worden op de verminderde druk op het arbeidsinkomen van de vrouw en op het feit dat als het gaat om de aftrek wegens buitengewone lasten in ver band met de handicap, alleen gelet wordt op het inko men van de man. Hoe lager dit inkomen is, hoe eerder men aan aftrek toe is. Een eventueel nadeel vloeit voort uit het nu geko zen systeem. Zoals de vraag gesteld is kon men geen ander antwoord verwachten. Jammer is dat niet ge vraagd is of de Minister in het algemeen bereid zal zijn in deze gevallen de hardheidsclausule toe te passen, dus op grond van billijkheid, zo nodig het nadeel weg te ne- men.. Wij menen dat dit nog wel eens een zeer moeilijke zaak kan blijken te zijn. Andere omstandigheden b.v. het feit dat aftrek van rente van schulden alleen op het inkomen van de man toegepast wordt kunnen dan wel eens belangrijker zijn dan de 1.196,invaliditeitsaftrek al telt die ook mee. Het nieuwe tariefsysteem is zeker niet altijd beter dan het oude. PA AU WE.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1973 | | pagina 3