Graanprijzen voor oogst 1973
landbouw
mechanisatie
show
VERZEKERINGSINSTELLINGEN
VAN DE ZLM
Zo maar
een dag
bij de O.V.M
Cehave nv depot
"Hazeldonk"
3
841
OORZAAK EN GEVOLG
1.
Mogelijk zal het u een zorg zijn wat er dagelijks aan
administratie omgaat op de Onderlinge Verzekering Mij.
van de ZLM. Als de zaken er maar vlug en snel worden
afgewerkt, met spoed uw schadeclaim wordt geregeld en
de premies maar laag blijven bent u al een eind tevre
den.
Met deze wetenschap zouden wij u dus niet moeten
vermoeien met een glimp in de keuken van de O.V.M.
Toch zijn we zo eigenwijs dat wel te doen om de een
voudige reden, dat u er de oorzaak van bent, dat er
dagelijks veel te veel post over onze bureaus wordt uit
gestrooid. We pakten de post van zomaar een door de
weekse dag. Tante Pos bezorgde ons 121 grote en kleine
enveloppen. Aan porti-kosten was daar al een bedrag
mee gemoeid van ƒ54,45.
De inhoud van de enveloppen uitstallende bleek, dat
er behalve 25 nieuwe aanvragen en 28 wijzigingen van
voertuigen ook 35 aangiften van schade bij zaten. De
rest was korrespondentie over schadegevallen.
TEVEEL SCHADEMELDINGEN
Als wij stellen, dat u er de oorzaak van bent dat wij
teveel post ontvangen dan hebben wij het oog op de
schademeldingen. Al wekenlang begiftigd met schitte
rend weer d.w.z. dat alle factoren aanwezig zijn voor een
optimale gemoedstoestand. Immers de boer kan onder
de meest gunstige omstandigheden zijn oogst binnen
halen en de niet-agrariër geniet van een zonovergoten
vakantie of geniet al werkende evengoed van dit mooie
weer. Bekend is n.l. dat dagenlang regenachtig weer
zeer veel mensen prikkelbaar maakt en bovendien de
wegen onbetrouwbaar worden.
In zo'n periode met optimale omstandigheden zou men
derhalve een gering aantal schademeldingen mogen ver
wachten. Het tegengestelde ervaren wij en vandaar, dat
wij u een korte bloemlezing willen geven van voornoem
de schadeaangiften, die op een door de weekse mor
gen bij ons binnenrollen.
en 2. Kapotte voorruiten: Niets aan te doen, wordt
volledig betaald. Schade 400,
3. Bij achteruit rijden tegen geparkeerde auto gebotst.
Schade 500,
4. Verzekerde kwam van rechts en werd door tegen
partij, die grote snelheid had, op kruispunt aange
reden. Schade 1.000,is verhaalbaar.
5. Met de fiets tegen eigen auto gevallen. Schade
ƒ400,—.
6. Langs geparkeerde auto geschaafd. Schade
350,—.
7. Met bromfiets tegen geparkeerde auto gereden.
Schade 300,—.
8. Bij uitrijden van uitrit niet op verkeer gelet. Schade
1.500,—.
9. Met bromfiets tegen achterzijde van juist gestopte
auto gebotst. Schade ƒ500,
10. Geparkeerde auto van verzekerde werd door laad-
schop aangereden. Schade ƒ1.000,is verhaal
baar.
11. Geen voorrang verleend aan auto op voorrangsweg.
Schade casco en W.A. ƒ15.000,
12. Geparkeerde auto door brommer van tegenpartij
aangereden. Schade f 300,is verhaalbaar.
13. Auto door spuitbomen van tractor geraakt. Schade
600,—.
14. 's Avonds met snelheid van 40 km tegen over
stekende ponny gebotst. Schade f 2.000,
15. Op kruising door van links komende auto aangere
den. Schade f 500,is verhaalbaar.
16. Geen voorrang verleend aan een van rechts komen
de auto. Schade 250,
17. Auto van verzekerde werd door tegemoetkomende
tractor, die linksaf het erf op wilde draaien, aange
reden. Schade ƒ1.000,is verhaalbaar.
18. Bij verkeerslicht net nog stoppende voorganger ge
raakt en daarna zelf van achteren aangereden. Scha
de 3.000,—.
19. Bij achteruit rijden tegen lantaarnpaal gebotst.
Schade ƒ1.000,
20. Tijdens parkeermanoeuvre door passerende brom
fiets aangereden. Schade f 500,
21. Met bromfiets tegen een verkeersbord gereden.
Schade 250,
22. Verblind door tegenligger tegen bermpaal gereden
en in sloot terecht gekomen. Schade f 1.000,
23. Klapband en in sloot terecht gekomen. Schade
1.000,—.
24. Met bromfiets aangereden door achteropkomende
brommer. Schade 500,is verhaalbaar.
25. Brand in combine. Schade 1.000,
26. Al passerende met grote snelheid aangereden door
auto die plotseling linksafwilde. Schade ƒ3.000,
is verhaalbaar.
27. Bij het oversteken van een voorrangsweg even niet
opgelet waardoor tegenpartij tegen paal terecht
kwam. Schade 500,
EG-drempel- en interventieprijzen 19731974 EG-standaardkwaliteit, basis 16 vocht, basis Rotterdam
ang-
TARWE drempelprijs 40.83
interventieprijs 38.05
HAVER drempelprijs 35.08
geen interventieprijs
GERST drempelprijs 37.32
interventieprijs 34.74
ROGGE drempelprijs 39.89
interventieprijs 35.45
KOOLZAAD interventieprijs 71.97
Onder drempelprijs moet worden verstaan de mini
mumprijs, waartegen graan uit derde landen kan wor
den ingevoerd.
Onder interventieprijs moet worden verstaan de prijs
waartegen het Voedselvoorzienings- In- en Verkoopbu
reau (V.I.B. granen uit de markt neemt. De interven-
sept.
okt.
nov.
dec.
jan.
febr.
mrt.
april
mei
juni
41.22
41.61
42.—
42.38
42.77
43.16
43.55
43.93
44.32
44.71
38.44
38.83
39.22
39.60
39.99
40.38
40.77
41.15
41.54
35.08
35.39
35.70
36.01
36.31
36.62
36.93
37.24
37.54
37.54
37.32
37.63
37.94
38.25
38.55
38.86
39.17
39.48
39.78
39.78
34.74
35.05
35.36
35.66
35.97
36.28
36.59
36.90
37.20
40.24
40.59
40.94
41.28
41.63
41.98
42.33
42.67
43.02
43.02
35.80
36.14
36.49
36.84
37.19
37.53
37.88
38.23
38.58
72.69
73.14
74.13
74.85
75.57
76.29
77.01
77.01
77.01
31 aug., 1 en 2 sept. a.s.
dagelijks van 10.00-18.00 uur.
Volledig assortiment werktuigen,
stallenbouw, hok- en
stalinrichting, bouwmaterialen
Zuiddijk 11, Langeweg
28.
29.
30.
32.
33.
2.
tieprijs kan men dus als een soort minimumprijs be
schouwen. Hiermede is als het ware een bodem in de
markt gelegd.
De prijzen af-boerderij met 17 vocht zou men glo
baal van deze prijzen kunnen afleiden door er ƒ2,
voor vracht en handelskosten en 0,40 voor vocht
af te trekken.
Door tractor, die van 't land kwam geen voorrang
verleend. Schade ƒ1.500,is verhaalbaar.
Met tractor achteruit gereden en op stilstaande auto
gebotst. Schade ƒ250,
De geparkeerde auto met lak uit een spuitmachine
beschadigd. Schade 350,is verhaalbaar.
31. Bij achteruit rijden geparkeerde auto geraakt. Scha
de 750,—.
Stond stil en werd door andere wagen aangereden.
Schade 300,is verhaalbaar.
Was gestopt en vergat auto op handrem te zetten.
Doordat de weg wat afliep ging deze rijden en bot
ste op andere auto. Schade 300,
34. Auto door achteruitrijdende auto beschadigd. Scha
de ƒ500,1is verhaalbaar.
35. Met trgctor plus maaimachine de geparkeerde ca
ravan geraakt. Schade f 1.000,
KONKLUSIES
Uit vorenstaande opsomming kunnen enkele konklu-
sies getrokken worden.
1. De nummers 4, 10, 12, 15, 17, 24, 26, 28, 30 en 34,
dus totaal 10 schades zijn door derden veroorzaakt.
Onze verzekerden hebben daaraan geen schuld maar
wel andere weggebruikers.
Als we de getaxeerde schades welke ten laste van
onze eigen O.V.M. komen, bij elkaar tellen komen
we toch altijd nog aan een bedrag van 32.950,
Hieraan moet worden toegevoegd, dat er ditmaal ge
lukkig geen ernstige schadegevallen met b.v. per
soonlijk letsel bij waren. Het zou nog gekker kun
nen.
Wij hebben al eerder betoogd, dat de meeste chauf
feurs grote moeite hebben met achteruit rijden. Ook
nu weer signaleren wij een zestal gevallen waarbij
schade is ontstaan tijdens achteruitrijden.
Vervolgens een opvallend aantal schades aan ge
parkeerde voertuigen. Deze staan blijkbaar altijd in
de weg in ons overbezette landje.
Verder is afstand houden en voorrang verlenen voor
velen ook een moeilijk begrip. In van Dale staat het
er toch zo eenvoudig: voor-rang is een rang boven
anderen of in 't verkeer een weg, waarop het ver
keer voorrang heeft, ook op van rechts inkomend
ander verkeer.
Tenslotte leert ons deze bloemlezing van zo maar
een willekeurige 'dag O.V.M. schades, dat we met
z'n allen veel te weinig opletten in het toenemende
verkeer. Het is al meer gezegd; we rotzooien maar
wat aan. Wat ons betreft zouden de schadecorres-
pondenten, zeker met dit mooie weer, iedere mid
dag mogen gaan zwemmen.
Dit zou ook voor u zeer voordelig zijn.
Met zoveel schades en daaraan vastzittende corres
pondentie hebben ze de handen echter meer dan vol. Dat
is in deze tijd van het jaar niet goed. Wilt u de premie
tarieven laag houden dan zult u als verzekerde moeten
zorgen voor minder schades. Dat betekent veel meer op
letten in 't verkeer dan u tot nu toe gedaan wordt.
Als dit artikel er toe heeft bijgedragen, dat er in het
vervolg 1 schade per dag minder binnenkomt heeft het
z'n rente wel opgebracht. Wij blijven vol goede moed.
DE L.
3.
4.
5.
6.
De leden van de Tweede Kamer hebben het recht aan
de Regering schriftelijk vragen te stellen. Deze vragen
en de antwoorden die de Regering daarop geeft worden
gepubliceerd in het Aanhangsel tot het verslag van de
handelingen van de Tweede Kamer. Die vragen plegen
te beginnen met de formule „Is het de Minister bekend
daten dan volgen de feiten of omstandigheden
waarover het betreffend lid het oordeel van de Minister
wil weten en ook wel of de minister bereid is bepaal
de maatregelen te nemen.
De Kamerleden maken van hun recht nogal druk ge
bruik. In juli van dit jaar waren meer dan 1500 vragen
aan de Ministers voorgelegd over de meest uiteenlopen
de onderwerpen. Daar zijn er wel eens bij waarvan men
zich afvraagt of dat nu echt vragen zijn die zo nodig
gesteld moeten worden. Het gaat soms over dingen waar
van men van te voren kan zeggen dat de regering er
ook niets aan doen kan. Dan heeft vragen geen zin en
eigenlijk maakt een Kamerlid die dat doet min of meer
misbruik van zijn recht. Dat leidt er dan toe dat het
antwoord van de regering ook niet veel om het lijf
heeft. Kort geleden heeft een Kamerlid er over ge
klaagd dat de antwoorden die gegeven worden te dik
wijls neerkomen op het bekend met een kluitje in het
riet gestuurd worden.
Nu staat in het voorgaande niet dat er geen verstan
dige of belangrijke vragen gesteld worden en dat moet
U er ook niet zogenaamd „tussen de regels" uit lezen.
De meeste vragen snijden wel degelijk hout. Ze be
treffen problemen waarvoor terecht de aandacht wordt
gevraagd. Zo werden op 20 juli l.l. door het kamerlid
Terlouw vragen gesteld over belastingaftrek voor ge
handicapten.
Achtergrond van de vragen is het fiscale systeem dat
vanaf 1973 wordt toegepast met betrekking tot de ar
beidsinkomsten van man en vrouw. Zoals bekend wor
den vanaf dit jaar de arbeidsinkomsten van de vrouw
niet meer beschouwd als inkomen van de man. De vrouw
wordt voor haar arbeidsinkomsten afzonderlijk aange
slagen. Voor de bepaling van het belastingtarief dat voor
haar toegepast moet worden is een aparte tariefgroep
vastgesteld. Groep 1 met een belastingvrij bedrag van
f 1.328,Het inkomen boven dit bedrag is dus belast.
Als het een invalide vrouw betreft is de aftrek
f 1.196,hoger. Die aftrek krijgen alle invaliden d.w.z.
degenen die voor minstens 45 arbeidsongeschikt zijn,
d.w.z. dat tengevolge van ziekte of gebreken zij niet in
staat zijn om 55 te verdienen van hetgeen gezonden
verdienen kunnen, die in gelijke omstandigheden ver
keren.
De gehuwde man valt in groep 4 en heeft een belas
tingvrije som van f 6.640,waarbij een bedrag kan ko
men voor kinderaftrek en als hij invalide is ook het ge
noemde bedrag van f 1.196,Dit laatste bedrag komt
bij een invalide man dus in mindering op ZIJN inko
men. Het arbeidsinkomen van de vrouw blijft daar dus
buiten. Nu vroeg het kamerlid Terlouw of het de Minis
ter van Financiën bekend is dat door de aparte belas
tingheffing van man en vrouw verschillende gehandi
capten, met name blinden, in een aanzienlijk nadeliger
fiscale situatie zijn gekomen, omdat de belastingaftrek
in verband met de handicap nu plaats vindt op basis van
het inkomen van de invalide en niet op het gezamenlijk
inkomen van man en vrouw. Dit laatste gebeurde onder
het oude tariefsysteem dat wij tot en met 1972 hadden.
De minister meende dat het niet juist is dat door deze
wijziging in tariejsysteem de invalide, niet alleen de
blinde, maar ook andere gehandicapten in het algemeen
in een slechtere fiscale positie zijn gekomen. Hij zegt
dat gelet moet worden op de verminderde druk op het
arbeidsinkomen van de vrouw en op het feit dat als het
gaat om de aftrek wegens buitengewone lasten in ver
band met de handicap, alleen gelet wordt op het inko
men van de man. Hoe lager dit inkomen is, hoe eerder
men aan aftrek toe is.
Een eventueel nadeel vloeit voort uit het nu geko
zen systeem. Zoals de vraag gesteld is kon men geen
ander antwoord verwachten. Jammer is dat niet ge
vraagd is of de Minister in het algemeen bereid zal zijn
in deze gevallen de hardheidsclausule toe te passen, dus
op grond van billijkheid, zo nodig het nadeel weg te ne-
men..
Wij menen dat dit nog wel eens een zeer moeilijke
zaak kan blijken te zijn. Andere omstandigheden b.v.
het feit dat aftrek van rente van schulden alleen op het
inkomen van de man toegepast wordt kunnen dan wel
eens belangrijker zijn dan de 1.196,invaliditeitsaftrek
al telt die ook mee.
Het nieuwe tariefsysteem is zeker niet altijd beter dan
het oude.
PA AU WE.