:(H3> Dit jaar ongeveer 375.000 ton aardappelen industrieël verwerkt Êv? Goede kwaliteits aardappel levensbelang Vergadering commissie grondgebruik Gew. Raad Landbouwschap Noord-Brabant Drs. J. DIJKGRAAF L.C.C. - Goes De heer L. Dolfing, direkteur van Aviko (aardappelver- werkende industrie in coöperatief verband) sprak tijdens de LCC-kontaktdag in Oost Zeeuws-Vlaanderen over de ont wikkeling van de verwerkende industrie in Nederland. Dit jaar verwacht de heer Dolfing, dat ongeveer 375.000 ton door de industrie (met uitzondering van de zetmeelproduk- tie) zal wordien verwerkt tot aardappelprodukten. De stij ging is de laatste jaren zo'n 3540.000 ton, waaruit valt af te leiden dat de industrie nog sterk in opmars is. Van de produkten nemen de voorgebakken patat frites veruit de belangrijkste plaats in (98 De export vindt vooral naar West^Duitsland plaats en wel voor ruim 70 Ook het bin nenlands verbruik neemt nog steeds toe. Het ligt thans op ongeveer 5 kg per hoofd van de bevolking, waarvoor 10 kg verse aardappelen nodig zijn. Dat is ongeveer 15 van de totale aardappelconsumptie in ons land. Het einde van de groei is nog niet in zicht, zeker niet in landen als West- Duitsland, Frankrijk, Italië en Denemarken. Voor onze in dustrie liggen er dus nog geweldige kansen, temeer daar in België en Frankrijk nog veel frites ambachtelijk wordt ge produceerd. VOORSPRONG BEHOUDEN Om de voorsprong te behouden moeten we het produktie- apparaat optimaal benutten, zodat regelmatige aanvoer van kwaliteitsaardappelen van oogst tot oogst noodzakelijk is. Temeer daar 73 van de frites vers wordt afgeleverd, zodat produceren op voorraad (nog) slechts in zeer beperkte mate mogelijk is, ook aan het eind van het seizoen. Daarnaast zijn opvoering van de produktiviteit, zorg voor een uitste kende kwaliteit en een goede reclame voor de produktie van groot belang om in de markt te blijven. Daarbij komt de ontwikkeling van nieuwe produkten. STRIJD TEGEN BLAUW EN BESCHADIGING ■9 De kwaliteit van de grondstof aardappel en regelmatige aanvoer van uniforme partijen staan hierbij centraal. De strijd tegen blauw, rooi- en transportbeschaddging moet daar om onafgebroken doorgaan. De heer Dolfing drukte het nogal sterk uit: Wij hebben liever 10 kromme en mis vormde knollen dan 1 blauw en rooi- met transportbe schadiging. Die 1 geeft grote schil, en pitverliezen en tasten in erge mate de capaciteit van de fabriek aan en de kwaliteit van het geleverde produkt. Aan een geschilde aard appel zie je beslist alles. Er is duidelijk sprake van een ge zamenlijk belang voor telers, collecteurs en industrie. We zullen dan ook gezamenlijk moeten zoeken naar de oplos sing. Tijdens de discussie werd weer eens duidelijk gesteld, dat iedere teler wel weet hoe hij z'n oogst moet behandelen. In dit verband kwam tevens de extra honorering voor een goed kwaliteitsprodukt ter sprake. De heer Dolfing stelde na drukkelijk, dat Aviko bereid is voor een goede grondstof een premie te betalen. Hij wees op de noodzaak van over leg tussen telers, collecteurs en industrie om een goed be talingssysteem te ontwikkelen. Wij hebben er allemaal be lang bij om onze konkurrentiepositie niet alleen te hand haven maar ook uit te bouwen. Elke stap in de richting van een optimale kwaliteit is een stuk garantie voor telers, col lecteurs en industrie. Wanneer de friteskwaliteit niet goed is zal de industrie minder verkopen en zullen telers en col lecteurs minder kunnen leveren. Een goede kwaliteitsaard appel is daarom ons aller belang. Uit het „Kort verslag" van een 18 mei 1973 gehouden ver gadering van de Commissie Grondgebruik van de Geweste lijke Raad van het Landbouwschap voor Noord-Brabant, geven we hieronder enkele punten weer. VERGOEDINGSREGELING GASUNIE Door de heer Ir. Van der Putten werd een toelichting ge geven over het gevoerde overleg dat heeft plaats gehad tus sen Gasunie en Landbouwschap. 1. Gebruikersvergoeding. Door deskundigen, te weten een vertegenwoordiger van het Landbouwschap en een vertegenwoordiger van de Gas unie zullen de verschillende schadefactoren zelfstandig per geval worden getaxeerd. De uit te betalen vergoeding zal worden berekend voor een periode van 7 jaar tegen de fac tor 6 en zo spoedig mogelijk na de taxatie worden betaald. Voor elke volgende periode van 7 jaar zal de vergoeding worden bepaald door het bedrag van de eerste periode om te rekenen volgens een indexering voor de helft gerelateerd aan het prijsindexcijfer voor kostenfactoren in de landbouw (1962/1964 100) en voor de andere helft aan het index cijfer van regelingslonen van volwassen werknemers in ak kerbouw en veehouderij (lonen per uur: 1954 100). Indien gewijzigde omstandigheden daartoe aanleiding geven kan voor een volgende periode van 7 jaar om een her taxatie worden verzocht. Deze zal dan op dezelfde wijze" plaatsvinden als boven aangegeven. Indien bovengenoemde indexering een voor de gebruikers in belangrijke mate ongunstige ontwikkeling mocht vertonen zal voor het gehele land door het Landbouwschap en Gas unie overleg worden gepleegd om te komen tot een passende indexeringsregeling. EIGENAARSVERGOEDING Aan de eigenaren zal een éénmalige recognitie van 300, worden betaald terwijl als voorschot op een eventuele toe- komstschade zal worden vergoed voor blijvend grasland een bedrag gelegen tussen 750,en 1.250,en voor bouw land en overige gronden tussen 1.000,en 1.750,van zelfsprekend zal het voorschot bij een claim voor toekomst- schade verrekend kunnen worden. Bij de vaststelling van de hoogte van de aan de eigenaar uit te keren vergoeding zullen voornamelijk in beschouwing worden genomen de factoren op basis, waarvan de gebrui kersvergoeding tot stand is gekomen alsmede eventuele pachtwaardevermindering en in een bepaald gebied voor ge lijksoortige obstakels gehanteerde normen. Alleen in uitzon derlijke omstandigheden kan van bovengenoemde bedragen worden afgeweken. Indien beide deskundigen (Landbouwschap en Gasunie) over de aan de eigenaren aan te bieden vergoeding niet met elkaar tot overeenstemming komen, dan zal in onderling overleg een derde deskundige worden aangewezen. TARIEF VOOR SCHADEVERGOEDINGEN 1973 In de tarieven voor gewassenschade zijn in 1973 de vol gende wijzigingen aangebracht: grasland van 27 naar 29 mais van 28 naar 32 consumptie-aardappelen van 56 naar 60 fabrieks-aardappelen van 43 naar 50 bruine bonen van 32 naar 34 Voor de overige gewassen zijn de tarieven van 1972 ge handhaafd. De vergadering besloot met de voorstellen in te stemmen, terwijl de voorzitter de heer Van der Putten bedankte voor de gegeven toelichting en de overeenstemming die hij heeft bereikt tussen Gasunie en Landbouw. GEMEENTE ONROEREND GOED BELASTING Ter kennisname, aan de vergadering, werd gebracht een nota van de heer Mr. Zijp, die handelt over de gemeentelijke onroerend-goed-belasting. Deze gemeentelijke onroerend-goedbelasting zal uiterlijk in 1979 in werking treden. In de studiekringen Ruimtelijke Ordening, die wij in Noord-Brabant 8 hebben, is afgesproken aan deze materie aandacht te schenken, waardoor Wethouders, Raadsleden en mensen uit de Organisatie met deze materie vertrouwd raken. NOTA: UITGANGSPUNTEN TEN DIENSTE VAN DE REGE LING VAN AGRARISCHE BEBOUWING IN BESTEM MINGSPLANNEN VOOR GEBIEDEN MET EEN AGRARI SCHE FUNCTIE Door een werkgroep die zijdens Gedeputeerde Staten was ingesteld had deze werkgroep haar studie vastgelegd in een nota die 1 y2 jaar geleden aan G.S. is aangeboden. Ondertus sen is deze nota door G.S. herschreven en op een aantal punten gewijzigd. Deze nota is onlangs verzonden aan de Gemeentebesturen en Stedebouwkundige bureaux. Deze nota is ondertussen besproken in de Studiekringen Ruimtelijke Ordening. De voorzitter is van oordeel dat in de nota niet voldoende tot uiting komt de wijzigingen die door Gedeputeerde Staten zijn aangebracht. De vergadering is van mening dat de nota op bepaalde onderdelen niet duidelijk is, wat ook blijkt uit de interpre tatie die een aantal gemeentebesturen hieraan geven. Zijdens de heer Ir. Schure werd opgemerkt dat nog te weinig erva ring opgedaan is in de toepassing door gemeentebesturen, Gedeputeerde Staten en de stedebouwkundige bureaux. De vergadering besluit aan de Gewestelijke Raad voor te stellen een brief te schrijven aan Gedeputeerde Staten om over bepaalde punten opheldering te vragen en te verzoeken om aan de gemeentebesturen een aanvullende brief te schrij ven om tot een juiste toepassing van deze nota te komen. VERSLAG VAN DE WERKZAAMHEDEN IN 1972 VAN DE ADVIESCOMMISSIE AGRARISCHE BOUWAANVRAGEN Naar aanleiding van de gemaakte opmerkingen in dit ver slag kan de vergadering instemmen om de normen op te voeren tot minimaal een arbeidsbehoefte van l/2 volwaardige arbeidskracht. Als minimale aantallen zullen dan gelden om in het landelijk gebied een woning met bedrijfsgebouwen op te richten bijv. 500 mestvarkens - 60 fokzeugen - 200 mestkalveren - 6000 legkippen 3000 legkippenmoederdie ren - 3000 slachtkuikenmoederdieren - 20000 slachtkuikens. Mede gelet op de tijd wordt de discussie over dit verslag uitgesteld naar de volgende vergadering. TEM AND die geld uitleent wil dit de een of andere dag ook weer graag terughebben. Deze waarheid als een koe vormt de grond voor het feit dat een lening meestal alleen kan worden afgesloten als de lener in spé op de één of andere manier zekerheid kan stellen voor de terugbetaling. Geld lenen alleen op je eerlijke gezicht, of wat minder populair gezicht, blanko krediet krijgen gaat niet zo gemakkelijk. Als het lukt, brengt het extra- kosten mee. De zekerheid die gesteld kan worden onderscheiden wij in persoonlijke en zakelijke zekerheid. Van persoonlijke zekerheid is sprake als iemand zich als borg verbindt. Een borg neemt op zich aan de ver bintenis van een schuldenaar te voldoen, als deze het zelf niet doet. Wij hebben de indruk dat borgtocht heel wat minder voorkomt dan vroeger. Voor een deel kan dit, dachten wij, hierdoor verklaard worden, dat sedert 1 januari 1957 de ene echtgenoot de toestemming van de andere nodig heeft om zich als borg te kunnen verbinden. Dit maakt het gemakkelijker een verzoek om als borg op te treden te weigeren. Men kon er vroeger vaak niet tussen uit. Nu kan men zeggen dat de andere echtgenoot er niet of nog niet aan wil en dan gaat het niet door. Een andere oorzaak is wel dat er instellingen zijn ge komen, borgstellings- of waarborgfondsen genoemd, die een crediet willen garanderen. Natuurlijk niet, dan na onderzoek van de financiële positie en de vooruitzich ten van de aanvrager. Ook die instellingen moeten een politiek voeren, die gericht is op zo weinig mogelijk be talen. Anders zouden de fondsen gauw op zijn. Zakelijke zekerheid kan onder anderen worden ge geven in de vorm van hypotheek. Als iemand onroerende goederen heeft, dus grond of gebouwen, dan kan hij als hij geld leent, aan de schuld eiser het recht geven die onroerende goederen te ver kopen als hij, de schuldenaar dus, niet voldoet aan zijn verplichtingen tot betaling van rente en aflossing. Dit zekerheidsrecht op onroerende goederen draagt de naam „hypotheek". Wij willen hier even wijzen op het verschil tussen het juridische en het gewone spraakgebruik als het gaat over hypotheek-gever en hypothek-nemer" Als wij in het gewone leven zeggen dat iemand hypo theek heeft genomen op zijn huis, dan bedoelen wij dat hij geld heeft geleend en daarvoor zijn huis als zekerheid heeft gegeven. Nu wordt juridisch dat zekerheidsrecht hypotheek genoemd. Juridisch is dus de geldnemer de hypotheekgever en de geldgever der hypotheeknemer. De laatste neemt de zekerheid. fïE geldnemer kan niet zomaar door het tekenen van een los papiertje aan de geldgever de hypotheek, dus de zekerheid geven. Dat moet gebeuren bij notariële akte, die ingeschreven wordt in de hypotheek-registers. Die registers zijn openbaar en ieder kan, tegen betaling van een klein bedrag daar inzage van krijgen. Die inschrijvingen blijven geldig tot ze worden doorge haald. Dat gebeurt door een z.g. „acte van royement" aan het hypotheek-kantoor over te leggen. Dat moet evenals de hypotheek-akte zelf een notariële akte zijn of een vonnis waarbij de doorhaling wordt bevolen. In dit opzicht is de praktijk nogal eens erg slordig. Er zijn heel wat geldleningen, waarvoor hypotheek was verleend, afgelost zonder dat doorhaling van de hypo theek heeft plaatsgehad. Dat is natuurlijk een minder gewenste toestand. Nog wat vervelender is dat de nota riële akte waarbij hypotheek is verleend en die dus in het bezit is van de schuldeiser niet wordt teruggegeven aan de schuldenaar als de geldlening is afgelost. Dat dient wel te gebeuren, want die akte draagt een speciaal karakter. Het is een z.g. executoriale titel, dat wil zeggen een stuk dat de kracht heeft van een vonnis. Als de schuldenaar niet aan zijn verplichtingen voldoet hoeft de schuldeiser geen procedure meer te voeren om zijn rechten te kunnen uitoefenen. De schuldeiser moet dus goed op de akte passen en op een veilige plaats be waren en de schuldenaar moet na algehele aflossing die akte terugkrijgen met op de akte de kwitantie gesteld waaruit blijkt dat de schuld is afbetaald. Als je de for- malititen hier goed in acht neemt, kun je moeilijkheden voorkomen. Het verdient daarom aanbeveling, zeker als men van een particulier leent, de laatste aflossing over een notaris te laten lopen. Die moet er voor doorhaling toch aan te pas komen, en dan is het beter de hele zaak maar even in zijn handen te geven. Wij moeten hier nog wel even vermelden dat inschrij vingen van vóór 1 juli 1948 zijn vervallen als deze des tijds niet zijn vernieuwd. Er is n.l. per 1 juli 1968 een al gehele zuivering, dus doorhaling van inschrijvingen ge weest krachtens een wet van 1965. Verder dan 1948 be hoeft men dus niet terug te gaan. Er is over hypotheek nog meer te vertellen. Er zijn ook nog andere vormen van zekerheid. Maar daarover eens een volgende keer. PA AU WE. o

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1973 | | pagina 3