:(H3>
Dit jaar ongeveer
375.000 ton
aardappelen
industrieël
verwerkt
Êv?
Goede kwaliteits
aardappel
levensbelang
Vergadering
commissie grondgebruik
Gew. Raad Landbouwschap
Noord-Brabant
Drs. J. DIJKGRAAF
L.C.C. - Goes
De heer L. Dolfing, direkteur van Aviko (aardappelver-
werkende industrie in coöperatief verband) sprak tijdens de
LCC-kontaktdag in Oost Zeeuws-Vlaanderen over de ont
wikkeling van de verwerkende industrie in Nederland. Dit
jaar verwacht de heer Dolfing, dat ongeveer 375.000 ton
door de industrie (met uitzondering van de zetmeelproduk-
tie) zal wordien verwerkt tot aardappelprodukten. De stij
ging is de laatste jaren zo'n 3540.000 ton, waaruit valt af
te leiden dat de industrie nog sterk in opmars is. Van de
produkten nemen de voorgebakken patat frites veruit de
belangrijkste plaats in (98 De export vindt vooral naar
West^Duitsland plaats en wel voor ruim 70 Ook het bin
nenlands verbruik neemt nog steeds toe. Het ligt thans op
ongeveer 5 kg per hoofd van de bevolking, waarvoor 10
kg verse aardappelen nodig zijn. Dat is ongeveer 15 van
de totale aardappelconsumptie in ons land. Het einde van de
groei is nog niet in zicht, zeker niet in landen als West-
Duitsland, Frankrijk, Italië en Denemarken. Voor onze in
dustrie liggen er dus nog geweldige kansen, temeer daar in
België en Frankrijk nog veel frites ambachtelijk wordt ge
produceerd.
VOORSPRONG BEHOUDEN
Om de voorsprong te behouden moeten we het produktie-
apparaat optimaal benutten, zodat regelmatige aanvoer van
kwaliteitsaardappelen van oogst tot oogst noodzakelijk is.
Temeer daar 73 van de frites vers wordt afgeleverd, zodat
produceren op voorraad (nog) slechts in zeer beperkte mate
mogelijk is, ook aan het eind van het seizoen. Daarnaast
zijn opvoering van de produktiviteit, zorg voor een uitste
kende kwaliteit en een goede reclame voor de produktie
van groot belang om in de markt te blijven. Daarbij komt
de ontwikkeling van nieuwe produkten.
STRIJD TEGEN BLAUW EN BESCHADIGING
■9
De kwaliteit van de grondstof aardappel en regelmatige
aanvoer van uniforme partijen staan hierbij centraal. De
strijd tegen blauw, rooi- en transportbeschaddging moet daar
om onafgebroken doorgaan. De heer Dolfing drukte het
nogal sterk uit: Wij hebben liever 10 kromme en mis
vormde knollen dan 1 blauw en rooi- met transportbe
schadiging. Die 1 geeft grote schil, en pitverliezen en
tasten in erge mate de capaciteit van de fabriek aan en de
kwaliteit van het geleverde produkt. Aan een geschilde aard
appel zie je beslist alles. Er is duidelijk sprake van een ge
zamenlijk belang voor telers, collecteurs en industrie. We
zullen dan ook gezamenlijk moeten zoeken naar de oplos
sing.
Tijdens de discussie werd weer eens duidelijk gesteld, dat
iedere teler wel weet hoe hij z'n oogst moet behandelen. In
dit verband kwam tevens de extra honorering voor een goed
kwaliteitsprodukt ter sprake. De heer Dolfing stelde na
drukkelijk, dat Aviko bereid is voor een goede grondstof
een premie te betalen. Hij wees op de noodzaak van over
leg tussen telers, collecteurs en industrie om een goed be
talingssysteem te ontwikkelen. Wij hebben er allemaal be
lang bij om onze konkurrentiepositie niet alleen te hand
haven maar ook uit te bouwen. Elke stap in de richting van
een optimale kwaliteit is een stuk garantie voor telers, col
lecteurs en industrie. Wanneer de friteskwaliteit niet goed
is zal de industrie minder verkopen en zullen telers en col
lecteurs minder kunnen leveren. Een goede kwaliteitsaard
appel is daarom ons aller belang.
Uit het „Kort verslag" van een 18 mei 1973 gehouden ver
gadering van de Commissie Grondgebruik van de Geweste
lijke Raad van het Landbouwschap voor Noord-Brabant,
geven we hieronder enkele punten weer.
VERGOEDINGSREGELING GASUNIE
Door de heer Ir. Van der Putten werd een toelichting ge
geven over het gevoerde overleg dat heeft plaats gehad tus
sen Gasunie en Landbouwschap.
1. Gebruikersvergoeding.
Door deskundigen, te weten een vertegenwoordiger van
het Landbouwschap en een vertegenwoordiger van de Gas
unie zullen de verschillende schadefactoren zelfstandig per
geval worden getaxeerd. De uit te betalen vergoeding zal
worden berekend voor een periode van 7 jaar tegen de fac
tor 6 en zo spoedig mogelijk na de taxatie worden betaald.
Voor elke volgende periode van 7 jaar zal de vergoeding
worden bepaald door het bedrag van de eerste periode om
te rekenen volgens een indexering voor de helft gerelateerd
aan het prijsindexcijfer voor kostenfactoren in de landbouw
(1962/1964 100) en voor de andere helft aan het index
cijfer van regelingslonen van volwassen werknemers in ak
kerbouw en veehouderij (lonen per uur: 1954 100).
Indien gewijzigde omstandigheden daartoe aanleiding
geven kan voor een volgende periode van 7 jaar om een her
taxatie worden verzocht. Deze zal dan op dezelfde wijze"
plaatsvinden als boven aangegeven.
Indien bovengenoemde indexering een voor de gebruikers
in belangrijke mate ongunstige ontwikkeling mocht vertonen
zal voor het gehele land door het Landbouwschap en Gas
unie overleg worden gepleegd om te komen tot een passende
indexeringsregeling.
EIGENAARSVERGOEDING
Aan de eigenaren zal een éénmalige recognitie van 300,
worden betaald terwijl als voorschot op een eventuele toe-
komstschade zal worden vergoed voor blijvend grasland een
bedrag gelegen tussen 750,en 1.250,en voor bouw
land en overige gronden tussen 1.000,en 1.750,van
zelfsprekend zal het voorschot bij een claim voor toekomst-
schade verrekend kunnen worden.
Bij de vaststelling van de hoogte van de aan de eigenaar
uit te keren vergoeding zullen voornamelijk in beschouwing
worden genomen de factoren op basis, waarvan de gebrui
kersvergoeding tot stand is gekomen alsmede eventuele
pachtwaardevermindering en in een bepaald gebied voor ge
lijksoortige obstakels gehanteerde normen. Alleen in uitzon
derlijke omstandigheden kan van bovengenoemde bedragen
worden afgeweken.
Indien beide deskundigen (Landbouwschap en Gasunie)
over de aan de eigenaren aan te bieden vergoeding niet met
elkaar tot overeenstemming komen, dan zal in onderling
overleg een derde deskundige worden aangewezen.
TARIEF VOOR SCHADEVERGOEDINGEN 1973
In de tarieven voor gewassenschade zijn in 1973 de vol
gende wijzigingen aangebracht:
grasland van 27 naar 29
mais van 28 naar 32
consumptie-aardappelen van 56 naar 60
fabrieks-aardappelen van 43 naar 50
bruine bonen van 32 naar 34
Voor de overige gewassen zijn de tarieven van 1972 ge
handhaafd.
De vergadering besloot met de voorstellen in te stemmen,
terwijl de voorzitter de heer Van der Putten bedankte voor
de gegeven toelichting en de overeenstemming die hij heeft
bereikt tussen Gasunie en Landbouw.
GEMEENTE ONROEREND GOED BELASTING
Ter kennisname, aan de vergadering, werd gebracht een
nota van de heer Mr. Zijp, die handelt over de gemeentelijke
onroerend-goed-belasting.
Deze gemeentelijke onroerend-goedbelasting zal uiterlijk
in 1979 in werking treden.
In de studiekringen Ruimtelijke Ordening, die wij in
Noord-Brabant 8 hebben, is afgesproken aan deze materie
aandacht te schenken, waardoor Wethouders, Raadsleden
en mensen uit de Organisatie met deze materie vertrouwd
raken.
NOTA: UITGANGSPUNTEN TEN DIENSTE VAN DE REGE
LING VAN AGRARISCHE BEBOUWING IN BESTEM
MINGSPLANNEN VOOR GEBIEDEN MET EEN AGRARI
SCHE FUNCTIE
Door een werkgroep die zijdens Gedeputeerde Staten was
ingesteld had deze werkgroep haar studie vastgelegd in een
nota die 1 y2 jaar geleden aan G.S. is aangeboden. Ondertus
sen is deze nota door G.S. herschreven en op een aantal
punten gewijzigd.
Deze nota is onlangs verzonden aan de Gemeentebesturen
en Stedebouwkundige bureaux. Deze nota is ondertussen
besproken in de Studiekringen Ruimtelijke Ordening. De
voorzitter is van oordeel dat in de nota niet voldoende tot
uiting komt de wijzigingen die door Gedeputeerde Staten
zijn aangebracht.
De vergadering is van mening dat de nota op bepaalde
onderdelen niet duidelijk is, wat ook blijkt uit de interpre
tatie die een aantal gemeentebesturen hieraan geven. Zijdens
de heer Ir. Schure werd opgemerkt dat nog te weinig erva
ring opgedaan is in de toepassing door gemeentebesturen,
Gedeputeerde Staten en de stedebouwkundige bureaux.
De vergadering besluit aan de Gewestelijke Raad voor te
stellen een brief te schrijven aan Gedeputeerde Staten om
over bepaalde punten opheldering te vragen en te verzoeken
om aan de gemeentebesturen een aanvullende brief te schrij
ven om tot een juiste toepassing van deze nota te komen.
VERSLAG VAN DE WERKZAAMHEDEN IN 1972 VAN DE
ADVIESCOMMISSIE AGRARISCHE BOUWAANVRAGEN
Naar aanleiding van de gemaakte opmerkingen in dit ver
slag kan de vergadering instemmen om de normen op te
voeren tot minimaal een arbeidsbehoefte van l/2 volwaardige
arbeidskracht. Als minimale aantallen zullen dan gelden om
in het landelijk gebied een woning met bedrijfsgebouwen
op te richten bijv. 500 mestvarkens - 60 fokzeugen - 200
mestkalveren - 6000 legkippen 3000 legkippenmoederdie
ren - 3000 slachtkuikenmoederdieren - 20000 slachtkuikens.
Mede gelet op de tijd wordt de discussie over dit verslag
uitgesteld naar de volgende vergadering.
TEM AND die geld uitleent wil dit de een of andere
dag ook weer graag terughebben. Deze waarheid
als een koe vormt de grond voor het feit dat een lening
meestal alleen kan worden afgesloten als de lener in spé
op de één of andere manier zekerheid kan stellen voor de
terugbetaling. Geld lenen alleen op je eerlijke gezicht,
of wat minder populair gezicht, blanko krediet krijgen
gaat niet zo gemakkelijk. Als het lukt, brengt het extra-
kosten mee.
De zekerheid die gesteld kan worden onderscheiden
wij in persoonlijke en zakelijke zekerheid.
Van persoonlijke zekerheid is sprake als iemand zich
als borg verbindt. Een borg neemt op zich aan de ver
bintenis van een schuldenaar te voldoen, als deze het zelf
niet doet. Wij hebben de indruk dat borgtocht heel wat
minder voorkomt dan vroeger. Voor een deel kan dit,
dachten wij, hierdoor verklaard worden, dat sedert 1
januari 1957 de ene echtgenoot de toestemming van de
andere nodig heeft om zich als borg te kunnen verbinden.
Dit maakt het gemakkelijker een verzoek om als borg
op te treden te weigeren. Men kon er vroeger vaak niet
tussen uit. Nu kan men zeggen dat de andere echtgenoot
er niet of nog niet aan wil en dan gaat het niet door.
Een andere oorzaak is wel dat er instellingen zijn ge
komen, borgstellings- of waarborgfondsen genoemd, die
een crediet willen garanderen. Natuurlijk niet, dan na
onderzoek van de financiële positie en de vooruitzich
ten van de aanvrager. Ook die instellingen moeten een
politiek voeren, die gericht is op zo weinig mogelijk be
talen. Anders zouden de fondsen gauw op zijn.
Zakelijke zekerheid kan onder anderen worden ge
geven in de vorm van hypotheek.
Als iemand onroerende goederen heeft, dus grond of
gebouwen, dan kan hij als hij geld leent, aan de schuld
eiser het recht geven die onroerende goederen te ver
kopen als hij, de schuldenaar dus, niet voldoet aan zijn
verplichtingen tot betaling van rente en aflossing. Dit
zekerheidsrecht op onroerende goederen draagt de naam
„hypotheek".
Wij willen hier even wijzen op het verschil tussen het
juridische en het gewone spraakgebruik als het gaat
over hypotheek-gever en hypothek-nemer"
Als wij in het gewone leven zeggen dat iemand hypo
theek heeft genomen op zijn huis, dan bedoelen wij dat
hij geld heeft geleend en daarvoor zijn huis als zekerheid
heeft gegeven. Nu wordt juridisch dat zekerheidsrecht
hypotheek genoemd. Juridisch is dus de geldnemer de
hypotheekgever en de geldgever der hypotheeknemer.
De laatste neemt de zekerheid.
fïE geldnemer kan niet zomaar door het tekenen van
een los papiertje aan de geldgever de hypotheek,
dus de zekerheid geven. Dat moet gebeuren bij notariële
akte, die ingeschreven wordt in de hypotheek-registers.
Die registers zijn openbaar en ieder kan, tegen betaling
van een klein bedrag daar inzage van krijgen.
Die inschrijvingen blijven geldig tot ze worden doorge
haald. Dat gebeurt door een z.g. „acte van royement" aan
het hypotheek-kantoor over te leggen. Dat moet evenals
de hypotheek-akte zelf een notariële akte zijn of een
vonnis waarbij de doorhaling wordt bevolen.
In dit opzicht is de praktijk nogal eens erg slordig. Er
zijn heel wat geldleningen, waarvoor hypotheek was
verleend, afgelost zonder dat doorhaling van de hypo
theek heeft plaatsgehad. Dat is natuurlijk een minder
gewenste toestand. Nog wat vervelender is dat de nota
riële akte waarbij hypotheek is verleend en die dus in
het bezit is van de schuldeiser niet wordt teruggegeven
aan de schuldenaar als de geldlening is afgelost.
Dat dient wel te gebeuren, want die akte draagt een
speciaal karakter. Het is een z.g. executoriale titel, dat
wil zeggen een stuk dat de kracht heeft van een vonnis.
Als de schuldenaar niet aan zijn verplichtingen voldoet
hoeft de schuldeiser geen procedure meer te voeren om
zijn rechten te kunnen uitoefenen. De schuldeiser moet
dus goed op de akte passen en op een veilige plaats be
waren en de schuldenaar moet na algehele aflossing die
akte terugkrijgen met op de akte de kwitantie gesteld
waaruit blijkt dat de schuld is afbetaald. Als je de for-
malititen hier goed in acht neemt, kun je moeilijkheden
voorkomen.
Het verdient daarom aanbeveling, zeker als men van
een particulier leent, de laatste aflossing over een notaris
te laten lopen. Die moet er voor doorhaling toch aan te
pas komen, en dan is het beter de hele zaak maar even
in zijn handen te geven.
Wij moeten hier nog wel even vermelden dat inschrij
vingen van vóór 1 juli 1948 zijn vervallen als deze des
tijds niet zijn vernieuwd. Er is n.l. per 1 juli 1968 een al
gehele zuivering, dus doorhaling van inschrijvingen ge
weest krachtens een wet van 1965. Verder dan 1948 be
hoeft men dus niet terug te gaan.
Er is over hypotheek nog meer te vertellen. Er zijn
ook nog andere vormen van zekerheid. Maar daarover
eens een volgende keer.
PA AU WE.
o