De agrarische sektor
en de inflatie
Een vergeten groep
Bespreking over
2e nationale luchthaven
in West-Brabant
3
Vroeger was de zomer een periode dat de boeren
het druk hadden en dat overig Nederland met vakantie
ging. Het was dan komkommertijd. Veel belangrijks kon
er niet gebeuren en wij in land- en tuinbouw hadden het
veel te druk om ons met problemen bezig te houden.
Dit laatste is bepaald nog zo maar het lijkt er op dat de
moeilijkheden waarvoor de overige wereld zich gesteld
ziet deze zomer niet zullen ophouden.
INFLATIE
In de eerste plaats denk Ik dan aan de inflatie die
overal maar doorgaat, allerlei goedbedoelde verklarin
gen ten spijt. Trouwens die verklaringen houden meestal
in dat men van mening is dat anderen minder geld moe
ten uitgeven en die anderen denken er natuurlijk net zo
over. Ook zij zijn van mening dat de inflatie moet wor
den bestreden maar het moet bij iemand anders begin
nen. De oplossing is dan natuurlijk duidelijk, ledereen
moet er wat aan doen. Alleen met zijn allen is het mo
gelijk het inflatiespook langzaam maar zeker terug te
dringen. Dit veronderstelt een grote solidariteit van de
verschillende bevolkingsgroepen, niet alleen om tot
plannen te komen, maar ook om ze uit te voeren en dit
houdt weer in dat ook de organen politie, opsporings
ambtenaren en rechterlijke macht die het naleven van
verordeningen moeten controleren en soms zelfs afdwin
gen, door de grote massa van het volk moeten worden
gesteund.
Kom daar allemaal vandaag aan do dag maar eens
om.
Het is een en al polarisatie en democratisering wat
men meent te moeten nastreven; het laatste dan vooral
in de betekenis dat iedereen over elk probleem hoe in
gewikkeld ook zijn zegje mag zeggen en het liefst mee
moet beslissen. Het geven van vertrouwen aan zelf uit
gekozen leiders wordt steeds schaarser, het besturen
van een gemeenschap daardoor steeds moeilijker en
het uitvoeren van maatregelen ter beteugeling van het
eigenbelang vrijwel onmogelijk. Tot overmaat van ramp
kan men in de huidige wereld de inflatie als land alleen
niet buiten de deur houden, als anderen er niets tegen
doen en met name binnen de Europese Economische Ge
meenschap is dit al finaal uitgesloten. Alleen als alle
regeringen van de negen landen dezelfde of gelijk ge
richte maatregelen zouden nemen valt er iets te verwach
ten. Maar ook hier is het zo, dat iedere minister van
financiën het altijd beter weet dan zijn collega en dus
moet het tot minstens 1980 duren voor wij volgens des
kundigen over een monetaire unie kunnen beschikken,
die althans de waarde van het geld binnen de Europese
gemeenschap gelijk zal kunnen houden. Nu proberen
landen die hun inflatie iets beter aanpakken dan andere
het resultaat hiervan door wijziging in de waarde van
hun valuta zeker te stellen, althans dat is de officiële
redenering. In feite speelt natuurlijk de speculatie hier
ook een heel belangrijke rol.
AGRARISCHE SEKTOR
Voor onze bedrijfstak waar de overheid al sinds on
heuglijke tijden een belangrijke invloed op de prijsstel
ling heeft gehad is het van uitermate groot belang wat
hier nu verder gaat gebeuren. De regelmatige waarde
vermindering van het geld heeft namelijk al geleid tot
veel indexaties.
In de eerste plaats natuurlijk in de lonen, maar daar
naast worden steeds meer zaken gekoppeld aan een
zekere prijsindex, ledereen probeert dat en bij een voort
schrijdende inflatie en het ziet er naar uit dat wij
daarop in de komende tijd moeten rekenen zullen die
genen die geen kans zien hun prijzen te indexeren in een
moeilijke positie komen en dus naar ander werk moeten
uitzien. Inflatie kan dus een hele structurele omwente
ling in de maatschappij bevorderen. De neiging wordt
versterkt om de produktie in de vorm van een N.V. en
B.V. te doen plaatsvinden, met de directeur op de loon
lijst in plaats van als persoonlijke ondernemer. De zelf
standige zal de druk van de inflatie het ergst voelen.
Mocht hij nog kans zien om toch al werkende het hoofd
boven water te houden dan blijkt, dat zodra hij met pen
sioen wil of ziek wordt, zijn positie bijzonder slecht is
geworden.
Het is natuurlijk nodig te protesteren tegen deze gang
van zaken en al datgene te doen wat mogelijk is om
deze ontwikkeling te keren. Maar het is geloof ik ook
goed om zich te realiseren dat deze protesten en zelfs
voorstellen tot verbetering wel weerklank vinden, maar
dat zij hoogst onvoldoende resultaat hebben. Er is al
tijd wel weer iets dat een hogere prioriteit heeft en waar
aan de betreffende instanties dan toevallig niets kun
nen doen.
Zo is noch de belastingvrije pensioenreservering noch
de arbeidsongeschiktheidsvoorziening voor zelfstandi
gen gerealiseerd.
VERGETEN GpOEP
Het lijkt daarom de hoogste tijd dat wij ons op deze
realiteit instellen, dat er blijkbaar voor zelfstandigen in
de maatschappij een steeds geringere plaats wordt in
geruimd. Men is langzaam aan zo gewend aan een maat
schappij die bestaat uit werkgevers en werknemers waar
bij ook de werkgevers als persoon werknemer zijn dat
men hier gerust van een vergeten groep kan spreken.
Ik geloof dat wij wel degelijk zullen moeten overwegen
of ook de landbouwproduktie op een zodanige wijze kan
worden geregeld dat een directeur van een landbouw
onderneming ook alle voordelen van een werknemer kan
genieten. Daar zijn natuurlijk ook nadelen aan, dat weet ik,
maar dat wij zo'n balans opmaken van voor- en nadelen
lijkt mij wel van realiteitszin te getuigen.
Jr. C. S. KNOTTNERUS.
kommissies (uiteraard met de nodige deskundigheid)
zullen dan vooral de diverse belangen en wensen be
hartigen en onderzocht dienen te worden.
De vergadering begroette dit voorstel met grote in
stemming.
Op donderdag 7 juni j.l. heeft ZUM Dinteloord-Steen-
bergen een buitengewone ledenvergadering gehouden
inzake bovengenoemd onderwerp. Aan het begin van de
avond hield de heer L. A. Nieuwenhuyzen uit Hoofd
dorp een inleiding over zijn ervaringen als praktisch
landbouwer naast Schiphol. Enkele 'belangrijke konklu-
sies uit het betoog van de heer Nieuwenhuyzen waren:
i van ernstige geluidshinder is Vooral sprake in het
verlengde Van de startbanen;
de open ruimten binnen de hekken van een lucht
haven zijn niet beschikbaar voor de landbouw (voor
West-Brabant zou dit betekenen dat ruim 4.000 ha
beschikbaar moeten 'komen voor de luchthaven);
het is van het allergrootste belang dat de Westbra
bantse agrariërs en ook andere Westbrabantse groe
peringen kommissies in het leven roepen. In deze
In het tweede deel van de vergadering werd gediscus
sieerd over een ahntal opgestelde vragen. Enkele belang
rijke meningen zijn:
(de totaliteit van antwoorden is verzonden naar de
werkgroep luchthaven en welzijn te Steenbergen en
deze zullen worden gepubliceerd samen met de ant
woorden van de andere ZLM-afdelingen in West-Bra
bant en de antwoorden van de afdelingen van de andere
twee landbouworganisaties in .West-Brabant: de NCB en
C.B.T.B.).
de gevolgen voor de landbouw zijn uiterst nadelig;
zowel voor de bedrijven die moeten verdwijnen als
de bedrijven die aan de rand van de luchthaven lig
gen (gedeeltelijk opheffing van bedrijven) zal een
vervangend bedrijf geëist moeten worden;
de dienstverlenende bedrijven voor de landbouw
(o.a. de coöperaties en de loon-werkbedrijven) zul
len volledig schadeloos gesteld moeten worden;
een luchthaven in West-Brabant is niet de meest ge
schikte oplossing ter verbetering van de ekonomische
infrastruktuur;
de gevolgen voor het millieu en 'het sociale leven zul
len niet te overzien zijn.
Ondanks het feit dat er momenteel excate informatie
ontbreekt, kon de vergadering op grond van de mo
menteel aanwezige informatie een uitspraak doen over
de wenselijkheid van een luchthaven in West-Brabant.
In overgrote meerderheid sprak de vergadering zich uit
tegen de tweede nationale luchthaven in West-Brabant.
Tot slot kan nog worden meegedeeld, dat het over
leg dat gaande is met de twee andere landbouworgani
saties uiteraard zal worden gekontinueerd.
Ook stellen we er prijs op dat de landbouw haar in
breng kan blijven leveren in de werkgroep ^voorlich
ting luchthaven" te Steenbergen (voorkomend uit de
regionale werkgroep luchthaven en welzijn).
Het Bestuur van de ZLM afd.
Dinteloord-Steenbergen.
TT ET is rvan algemene bekendheid dat mensen die in
dienstbetrekking zijn en die in 1972 zijn getrouwd
als regel meer loonbelasting hebben betaald dan zij over
1972 aan inkomstenbelasting verschuldigd zijn. Voor de
loonbelasting zijn <ze zolag ze bij salarisuitbetaling nog
ongetrouwd zijn in de ongehuwdengroep gerangschikt.
Voor de Inkomstenbelasting geldt de toestand aan het
einde van het kalenderjaar. Dan vallen zowel man als
vrouw tonder het gehuwdentarief.
Het teveel betaalde bedrag kan men terugkrijgen als
men een aangifte doet. Dat moet eventueel zowel de man
doen als ,de vrouw, £ie gewerkt heeft vóór haar huwe
lijk. Het bekende T-biljet aanvragen en opsturen. Dat
moet gebeuren binnen één jaar na afloop van het kalen
derjaar, dus voor ieder die in 1972 trouwde, vóór 31 de
cember 1973. Als men dit verzuimt, kan men zichzelf een
niet onbetekenend schadepostje berokkenen, want de te
ruggaven belopen al gauw enkele honderden guldens. Als
u in deze situatie verkeert, vraag dan direct dat biljet.
Wij hebben wel de indruk dat het niet zoveel vergeten
wordt, maar het komt voor en dat is dan jammer.
Dat wij de indruk hebben dat het aanvragen van T-bil-
jetten niet veel vergeten wordt komt hierdoor dat ieder
een wet dat de december-maand als huwelijksmaand juist
uit fiscale motieven wordt gekozen. De vraagt kan gesteld
worden of het ook in de jaren 1973 en volgende zin heeft
óm de belasting een rol te laten spelen bij de keuze van
de huwelijksdatum.
yOALS op allerlei wijze gepubliceerd is hebben wij
met ingang van 1973 een structurele wijziging van
de inkomstenbelasting. Die wijzigigen hebben in hoofd-
zaak betrekking op twee zaken. De eerste is dat de ge
huwde vrouw voor haar inkomsten uit arbeid afzonder
lijk wordt belast. Deze worden niet meer samengevoegd
met (de inkomsten van haar man, zoals tot en met 1972
gebeurde. Een gedeelte van die inkomsten werd dan vrij-
gsteld en de rest dus als inkomen van de man belast. Voor
1973 gebeurt dat dus niet meer.
Het tweede betreft de wijziging van de tariefstructuur.
Wij hebben nu 4 tariefgroepen, waarvan tariefgroep 1
geldt voor de gehuwde vrouw, 2 en 3 voor ongehuwden
en groep 4 voor de gehuwde man. Voor elk van de groe
pen is een belastingvrije som vastgesteld en voor wat dan
resteert, de belastbare som, is het tarief voor iedereen
gelijk. Het tarief is opgebouwd uit 9 schijven, de eerst is
10.624,groot, de belasting daarover 25 de tweede
f 6.640,waarover 31 verschuldigd is enz. De belas
tingvrije sommen zijn voor:
groep 1: gehuwde vrouw f 1.328,
groep 2: ongehuwden tot 35 jaar 3.852,
groep 3: ongehuwden van 35 tot 65 jaar 5.180,
'groep 4: gehuwde man 6.6.40,
Stellen we nu dat een werkende vrouw jonger dan 35
jaar is, in december 1973 trouwt, nadat ze haar salaris
over december al heeft ontvangen. Ze is dan het gehele
jaar door voor de loonbelasting geplaatst in groep 2 met
een belastingvrije som van f 3.852,Als een aanslag In
komstenbelasting opgelegd zou moeten worden, geldt de
toestand per 31 december 1973. Dan is ze een gein le
vrouw. Voor deze is de belastingvrije som maar 1.321
dus f 2.524,lager. Dat betekent dat er tenminste 25
zijnde het percentage over de eerste tarief -schijfmeer
belasting betaald moet worden. Van teruggaaf van be
lasting is er dus voor haar geen sprake meer.
Wel is het zo dat de vrouw als ze eerder iwhet jat r
trouwt, voor de loonbelasting eerder in groep 1 geplat
wordt. Op de totaal in het jaar van huwelijk doer haar
te betalen belasting is de huwelijksdatum dus nog wel van
invloed. Wij gaan er daarbij van uit dat de situatie zo is
dat de loonbelasting eindheffing is.
Voor de man zal het nog wel zin hebben bij huwelijk
in .1973 een T-biljet te vragen (Dat. vragen moet dus in
1974 gebeuren). Diens belastingvrije som stijgt als hij
nog geen 35is van f 3.852,tot f 6.640,dus met f 2.788.
Daarin zit dus een voordeel, dat schijnbaar groter we dt
naarmate het huwelijk later in het jaar ligt. Naarmate
meer ingehouden is krijgt men n.l. meer terug. Dat be
tekent echter geen werkelijk voordeel, want men heeft
het eerst betaald. Man en vrouw samen betalen bij hu
welijk vroeger in het jaar wel meer belasting. U ziet dat
er tegenwoordig nogal eens wat op zijn kop komt ie
staan. Zelfs de regel dat als je goed trouwt je het nooit
vroeg genoeg kunt doen, gaat fiscaal niet altijd op.
PAAUWE