t>A<1 vi#fc7 Fusiegesprek in suikerwereld via advertenties voortgezet Verhoging minimum loon en sociale verzekeringsuitkeringen 27 Drs. J. DIJKGRAAF L.C.C. Goes De Nederlandse suikerindustrie is volop in de publici teit en publieke belangstelling gekomen door het omwis selingsaanbod van Suiker Unie in Rotterdam aan aandeel houders en houders van certificaten van aandelen in de Centrale Suiker Maatschappij in Amsterdam. Daarbij is de indruk gevestigd, dat Suiker Unie om meerdere rede nen niet met de CSM wilde blijven praten, omdat de tijd dringt. Een van de gevolgen daarvan is grote advertenties van CSM en SU, zodat de discussie publiekelijk is voort gezet. noe net ook zij net ooa is uitgeoracnt en nu maar afwachtjen hoe de CSM aandeelhouders beslissen op ba sis waarvan dan Suiker Unie haar standpunt ten aanzien van het aanbod kan bepalen. Wat dat betreft moeten de broedende kippen niet gestoord worden en heeft het wei nig zin over deze bijzonder belangrijke aangelegenheid te schrijven. Toch willen wij wel verklaren, dat we groot respekt hebben voor de moed van bestuur en direktie om on danks veel tegenwind toch een omwisselingsaanbod uit te brengen. Suiker Unie is er kennelijk heel erg van over tuigd en wij met SU dat er grote belangen voor de Nederlandse bietentelers op het spel staan. En ook wij willen de belangen van onze tellers hierbij graag centraal stellen. Nu hebben we wel de indruk, dat dit niet bij alle telers zo overkomt. Uit gesprekken kwamen namelijk twee zaken sterk naar voren. Ten eerste, dat Suiker Unie hiermee naar een machtspositie streeft en ten tweede, dat bij het tot stand komen van de gedachte fusievorm de Ne derlandse telers maar bij één onderneming in hun eigen land terecht kunnen met hun bieten. Eerlijk gezegd komen de opmerkingen over het stre ven naar een machtspositie ons niet erg geloofwaardig voor. Als we de EEG kaart voor de suikerindustrie en -handel bekijken dan blijkt daaruit, dat we een verster king van de Nederlandse suikerindustrie wel bijzonder goed kunnen gebruiken, maar dat we beslist niet van een machtspositie kunnen spreken indien de fusie doorgaat. Suiker Unie streeft naar meer kracht in het belang van alle 'betrokkenen (telers, werknemers, consumenten en beurs-aandeelhouders) De andere opmerking houdt direkt verband met de keuzemogelijkheid voor de teler van suikerbieten. Afge zien van foietenexport, het leveren van bieten voor ande re bestemmingen (veevoeder) en beëindiging van de teelt van bieten heeft een bietenteler wel keuzemogelijkheden nameiijk lid-aandeelhouder blijven of worden of kon- traktant blijven of worden. Een feit blijft echter, dat bij fusie in Nederland slechts één onderneming overblijft, waarmee een teler bindingen kan aangaan. Nu komt deze figuur regionaal gezien meer voor, zowel bij de bietenteelt als by andere agrarische produkten. Van groot belang hierbij is een juiste belangenbehartiging voor de diverse groeperingen. Bij een eventuele fusie zullen deze dan ook terdege gewaarborgd moeten worden en blijven. In de andere EEG-landen is de teler vrijwel overal gebonden aan een bepaalde fabriek in zijn rayon en overgang naar een andere fabriek is bijzonder moeilijk en slechts in zeer beperkte mate mogelijk. Mocht de eerste hindernis een voldoende aanmel ding van aandelen genomen worden dan komt artikel 86 van het verdrag tot oprichting van de Europese Econo mische Gemeenschap aan de orde, n.l. is er sprake van eien machtspositie op de gemeenschappelijke markt of een wezenlijk deel daarvan. De beslissing ligt dan bij de com missie van de Europese Gemeenschappen of in geval van beroep bij het hof van justitie van de Europese Gemeen schappen. U mag speculeren of er een Centrale Suiker Unie komt. per jaar per maand Kinderbijslagen per kwartaal Voor een 2e en 3e kind 4e en 5e kind 6e en 7e kindi 8e en elk daarop volgend kind van 195,78 tot 205,92 van 261,30 tot 274,56 van 289,38 tot 303,42 van 319,80 tot 336,18 Met ingang van 1 juli a.s. zullen het minimumloon en ver schillende sociale verzekeringsuitkeringen worden verhoogd. Deze verhoging is een gevolg van de in de maanden novem ber t/m april j.l. opgetreden stijging van het indexcijfer der lonen van 4,88 Hieronder volgt een overzicht van de vastgestelde ver hogingen van het minimumloon en van de verschillende sociale verzekeringsuitkeringen. MINIMUMLOON per maand van 939,90 tot 985,40 per week van ƒ216,90 tot ƒ227,40 per dag van 43,38 tot 45,48 A.O.W. gehuwde bejaarden v. 8370,— tot 8784,— v. 697,50 tot 732,— ongehuwde bejaarden v. 5910,— tot 6204,v. 492,50 tot 517, A.W.W. weduwen met kinderen v. 8370,—tot 8784,— v. 697,50 tot 732,— weduwen zonder kinderen v. 5910,— tot 6204,v. 492,50 tot 517, wezen tot 10 jaar v. 1908,— tot 2004,— v. 159,— tot 167,— <W0Zen 10 tot 16 j. v. 2808,— tot 2946,— v. 234,— tot 245,50 wezen van 16 tot 27 j. v. 3660,— tot 3840,— v. 305,—tot 320,— Maandpremie 27,40 54,75 ƒ68,45 95,80 (voor ongeh. 68,45) Inkomen op jaarbasis tot 9.096,— 9.096,— tot 10.106,— 10.106,— tot 11.964,— 11.964,— tot 13.821,— Als gevolg van de bevriezing van de kinderbijslag voor het eerste kind blijft deze bijslag gehandhaafd op 164,58 per kwartaal. WET OP DE ARBEIDSONGESCHIKTHEIDSVERZEKERING (W.A.O.) De uitkeringen krachtens deze wet, die zijn ingegaan vóór 1 juli. 1973, zullen per die datum worden verhoogd met 4,88 Het minimumdagloon voor de berekening van de W.A.O.-uitkering zal als gevolg van deze verhoging per 1 juli 1973 op 53,64 wordien vastgesteld. MAXIMUM DAGLOON Voorts zal ook het maximum dagloon waarnaar de uit keringen en de premies ingevolge de W.A.O., de Ziektewet (Z.W.) en de Werkloosheidswet (W.W.) worden berekend, worden verhoogd. Daarbij zal het maximum dagloon, dat geldt voor de berekening van de uitkeringen krachtens de W.A.O., de Z.W. en die W.W. per 1 juli 1973 stijgen van 125,91 tot 132,05. Ook voor de berekening van de uit keringen ingevolge de Wet Werkloosheidsvoorziening zal het maximum dagloon per 1 juli a.s. worden verhoogd van 125,91 tot 132,05. Voor de berekening van de premies ingevolge de W.A.O., de Z.W. en de W.W. blijft het maxi mum dagloon tot 1 januari 1974 gehandhaafd op 125, PREMIES EN INKOMENSGRENZEN ZIEKENFONDS VERZEKERING VOOR BEJAARDEN Als gevolg van de verhoging van de A.O.W.-pensioenen zullen met ingang van 1 juli 1973 ook die toelatingsgrens en de premie-inkomensgrenzen voor de verschillende klassen van de bejaardenverzekering worden opgetrokken. De verhoging van deze grenzen is nodig om te voorkomen, dat bejaarden als gevolg van de verhoging van hun A.O.W.- pensioen de bejaardenverzekering moeten verlaten dan wel in een hogere inkomensklasse zullen vallen. In verband hiermede zal de toelatingsgrens met ingang van 1 juli 1973 worden vastgesteld op 13.821,en zullen de premie-inkomensgrenzen worden verhoogd tot 9.096, 10.106,— en 11.964,—. Van 1 juli 1973 af zal derhalve de voor 1973 vastgestelde hieronder vermelde maandpremie verschuldigd zijn, indien het inkomen van de bejaarde ligt in de daarachter vermelde inkomensklasse. VERHOGING EIGEN BIJDRAGE IN HET KADER VAN DE ALGEMENE WET BIJZONDERE ZIEKTEKOSTEN (AW.B.Z.) Met ingang van 1 juli 1973 zal de eigen bijdrageregeling voor degenen, die voor rekening van de A.W.B.Z. in een inrichting worden verpleegd, gaan gelden voor personen van 18 jaar en ouder. Voor die datum gold deze regeling slechts voor degenen, die 65 jaar of ouder zijn. De eigen bijdrage zal verschuldigd zijn, nadat betrokkene een half jaar (voorheen een jaar) in een inrichting e.d. is verpleegd. De eigen bijdrage van onge- huwden met een inkomen van tenminste 517,per maand zal met ingang van 1 juli 1973 355,per maand bedragen De eigen bijdrage van gehuwde mannen, welke verschul digd is als man en vrouw beiden voor rekening van de A.W.B.Z. worden verpleegd en beiden reeds een half jaai in een inrichting opgenomen zijn geweest, zal, indien het inkomen tenminste 732,per maand is, met ingang van 1 juli 1973 408,per maand bedragen. Bedraagt het inkomen minder dan 517,per maand (ongehuwden) of 732,per maand (echtparen) dan wor den verminderde eigen bijdragen gevraagd echter met dier verstande, dat een ongehuwde tenminste 162,per maand en een echtpaar tenminste 324,per maand ter vrije be steding overhoudt. Ingeval periodieke bijstand ingevolge de Algemene Bij standswet wordt genoten zal geen eigen bijdrage worden geheven. In tegenstelling tot de huidige regeling zal voortaan over vakantieuitkeringen geen eigen bijdrage verschuldigd zijn. DE UITBETALING De per 1 juli a.s. verhoogde uitkeringen ingevolge de A.O.W. de W.W. en de W.A.O. zullen in het algemeen met ingang van de uitbetaling over de maand juli plaatsvinden. De uitkeringen ingevolge de A.O.W. en de A.W.W. worden door de Sociale Verzekeringsbank uitbetaald, de arbeidson geschiktheidsuitkeringen worden betaalbaar gesteld door het Gemeenschappelijk Administratiekantoor of de desbe treffende bedrijfsvereniging. De uitbetaling van de kinderbijslagen vindt in het alge meen eerst plaats na afloop van het desbetreffende kwartaal De verhoogde kinderbijslagen zullen derhalve in het alge meen eerst na afloop van het derde kwartaal van dit jaar betaalbaar worden gesteld. In de Consumentengidshet bekende maandblad van de Consumentenbond, zijn in de nummers van mei en juni afgedrukt „consumentenvoorwaarden"Het gaat daarbij, zoals velen van u wel gelezen zullen hebben, om tegenwicht te bieden tegen leveranciers van huishoude lijke e.a. artikelen en van dienstverleners die met stan- daard-leverings- en betalingsvoorwaarden werken. Deze voorwaarden zijn of in kleine erg kleine lettertjes op koopbrieven of facturen gedrukt of er wordt alleen maar verwezen naar de bij de Rechtbank of Kamer van Koop handel of andere instantie gedeponeerde voorwaarden. Van lezing van deze voorwaarden door een koper komt in de praktijk niets terecht. Hij tekent zonder dat hij weet wat hij tekent. In een aantal gevallen is het ook zo dat hij als hij niet zou tekenen de transactie niet zou doorgaan. Men kan dan gedwongen zijn zich aan clausu les te onderwerpen die men als het mogelijk was in volle vrijheid te beslissen, niet zou aanvaarden. Dat daartegen nog wel eens verzet rijst, is te begrij pen. Vooral als in die algemene bepalingen in deze soort contracten, als regel standaardcontracten genoemd (of wel adhesie-contracten)de aansprakelijkheid Van een verkoper of iemand die een dienst wordt verleend, wordt beperkt. Er zijn dan in de loop van de tijd ook nog al wat pro cedures gevoerd over de vraag of de partij die algemene voorwaarden of kleine lettertjes niet had gelezen en toch had getekend aan die bepalingen gebonden was of niet. In het algemeen wordt die binding wel aangenomen. Het rechtsverkeer zou op losse schroeven komen te staan, als het anders was. Het is ook een onmogelijkheid om voor ieder contract dat men sluit aparte onderhandelingen te gaan voeren. Wie in de trein stapt of op de boot heeft zich, onwetend wellicht, accoord verklaard met algeme ne vervoersvoorwaarden. Maar wie zou willen beweren dat dit anders kan? Als we nu die consumenten-voorwaarden eens bekij ken dan zien wij dat daarin een aantal zaken geregeld zijn waarover nogal eens misverstand bestaat ook al door de keuze van de woorden waarin ze in standaardcontrac ten zijn opgenomen. Het woord „garantie" b.v. wekt de indruk dat men van de leverancier van goederen of van diensten een extra waarborg krijgt voor de kwaliteit van het geleverde. Er bestaan echter standaardvoorwaarden, waarbij onder het kopje „garantie" alleen beperkingen zijn opgenomen van de verplichtingen die een leverancier of dienstver richter wettelijk heeft. Het is dan ook te begrijpen dat de consumentenbond in artikel 2 van die voorwaarden het volgende opneemt: „Bepalingen in garantiebewijzen gel den slechts voorzover zij de rechten van de konsument uit de wet en uit deze overeenkomst voortvloeiend niet be- perken Een ander belangrijk punt is de uitsluiting of beper king van aansprakelijkheid voor eigen fouten van de le verancier of van diens ondergeschikten. Over deze kwes tie zijn ook procedures gevoerd, want fouten kunnen gro te gevolgen hebben; ook financiële. Bekend, zijn de pro cedures over de Bobag-clausule, zijnde de clausule dat een garage-houder niet aansprakelijk is voor schade bij stalling, verzorging, reparatie en berijden van motorrij tuigen. In 1957 had het Gerechtshof 's-Hertogenbosch de ze clausule nietig verklaard. De Hoge Raad ging daarmee niet accoord en na een voortgezette procedure werd het beding geldig verklaard omdat de betreffende automobi list een verzekering had gesloten die ook het risico dekte van schade, die bij gebruik door een derde werd aange richt. Was dit niet het geval geweest dan was het toch niet uitgesloten te achten dat dë man althans een deel van de schade had moeten dragen. In dit licht is de in artikel 3 van de genoemde voor waarden opgenomen bepaling zeer op zijn plaats. Dit artikel luidt: „Bepalingen waarbij de leverancier zijn aansprakelijkheid of die van zijn ondergeschikten uitsluit of beperkt zijn slechts geldig, indien de konsu ment bij het aangaan van de overeenkomst via de leve rancier de mogelijkheid is gegeven zich tegen dit risiko te verzekeren". Hetzelfde geldt voor de bepaling dat de consument geen verplichtingen op zich neemt voor bepalingen waar bij de leverancier zich vrijwaart voor schade die hij of zijn ondergeschikten aan derden berokkent. Er staat nog meer in die voorwaarden, maar wij menen dat dit voldoende is om u op dere voorwaarden nog eens attent te maken. Men kan ze aanvragen bij de Consumen tenbond, Leeghwaterplein 26, Den Haag. Teqen de aara riërs zouden wij nog dit willen zeggen: Uw belangen worden als het om CONTRACTTEELTEN gaat en d e contracten zijn ook standaard-contracten behartigd door uw organisatie en door de Nederlandse Vereniging van Kontrakttelers. Maar dat weet u allang!? PA AU WE

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1973 | | pagina 27