t>A<1
vi#fc7
Fusiegesprek in
suikerwereld via
advertenties voortgezet
Verhoging minimum loon
en sociale
verzekeringsuitkeringen
27
Drs. J. DIJKGRAAF
L.C.C. Goes
De Nederlandse suikerindustrie is volop in de publici
teit en publieke belangstelling gekomen door het omwis
selingsaanbod van Suiker Unie in Rotterdam aan aandeel
houders en houders van certificaten van aandelen in de
Centrale Suiker Maatschappij in Amsterdam. Daarbij is
de indruk gevestigd, dat Suiker Unie om meerdere rede
nen niet met de CSM wilde blijven praten, omdat de tijd
dringt. Een van de gevolgen daarvan is grote advertenties
van CSM en SU, zodat de discussie publiekelijk is voort
gezet. noe net ook zij net ooa is uitgeoracnt en nu maar
afwachtjen hoe de CSM aandeelhouders beslissen op ba
sis waarvan dan Suiker Unie haar standpunt ten aanzien
van het aanbod kan bepalen. Wat dat betreft moeten de
broedende kippen niet gestoord worden en heeft het wei
nig zin over deze bijzonder belangrijke aangelegenheid te
schrijven.
Toch willen wij wel verklaren, dat we groot respekt
hebben voor de moed van bestuur en direktie om on
danks veel tegenwind toch een omwisselingsaanbod uit te
brengen. Suiker Unie is er kennelijk heel erg van over
tuigd en wij met SU dat er grote belangen voor de
Nederlandse bietentelers op het spel staan. En ook wij
willen de belangen van onze tellers hierbij graag centraal
stellen. Nu hebben we wel de indruk, dat dit niet bij alle
telers zo overkomt. Uit gesprekken kwamen namelijk
twee zaken sterk naar voren. Ten eerste, dat Suiker Unie
hiermee naar een machtspositie streeft en ten tweede, dat
bij het tot stand komen van de gedachte fusievorm de Ne
derlandse telers maar bij één onderneming in hun eigen
land terecht kunnen met hun bieten.
Eerlijk gezegd komen de opmerkingen over het stre
ven naar een machtspositie ons niet erg geloofwaardig
voor. Als we de EEG kaart voor de suikerindustrie en
-handel bekijken dan blijkt daaruit, dat we een verster
king van de Nederlandse suikerindustrie wel bijzonder
goed kunnen gebruiken, maar dat we beslist niet van een
machtspositie kunnen spreken indien de fusie doorgaat.
Suiker Unie streeft naar meer kracht in het belang van
alle 'betrokkenen (telers, werknemers, consumenten en
beurs-aandeelhouders)
De andere opmerking houdt direkt verband met de
keuzemogelijkheid voor de teler van suikerbieten. Afge
zien van foietenexport, het leveren van bieten voor ande
re bestemmingen (veevoeder) en beëindiging van de teelt
van bieten heeft een bietenteler wel keuzemogelijkheden
nameiijk lid-aandeelhouder blijven of worden of kon-
traktant blijven of worden. Een feit blijft echter, dat bij
fusie in Nederland slechts één onderneming overblijft,
waarmee een teler bindingen kan aangaan. Nu komt deze
figuur regionaal gezien meer voor, zowel bij de bietenteelt
als by andere agrarische produkten. Van groot belang
hierbij is een juiste belangenbehartiging voor de diverse
groeperingen. Bij een eventuele fusie zullen deze dan ook
terdege gewaarborgd moeten worden en blijven. In de
andere EEG-landen is de teler vrijwel overal gebonden
aan een bepaalde fabriek in zijn rayon en overgang naar
een andere fabriek is bijzonder moeilijk en slechts in zeer
beperkte mate mogelijk.
Mocht de eerste hindernis een voldoende aanmel
ding van aandelen genomen worden dan komt artikel
86 van het verdrag tot oprichting van de Europese Econo
mische Gemeenschap aan de orde, n.l. is er sprake van
eien machtspositie op de gemeenschappelijke markt of een
wezenlijk deel daarvan. De beslissing ligt dan bij de com
missie van de Europese Gemeenschappen of in geval van
beroep bij het hof van justitie van de Europese Gemeen
schappen. U mag speculeren of er een Centrale Suiker
Unie komt.
per jaar
per maand
Kinderbijslagen per kwartaal
Voor een
2e en 3e kind
4e en 5e kind
6e en 7e kindi
8e en elk daarop volgend kind
van 195,78 tot 205,92
van 261,30 tot 274,56
van 289,38 tot 303,42
van 319,80 tot 336,18
Met ingang van 1 juli a.s. zullen het minimumloon en ver
schillende sociale verzekeringsuitkeringen worden verhoogd.
Deze verhoging is een gevolg van de in de maanden novem
ber t/m april j.l. opgetreden stijging van het indexcijfer der
lonen van 4,88
Hieronder volgt een overzicht van de vastgestelde ver
hogingen van het minimumloon en van de verschillende
sociale verzekeringsuitkeringen.
MINIMUMLOON
per maand van 939,90 tot 985,40
per week van ƒ216,90 tot ƒ227,40
per dag van 43,38 tot 45,48
A.O.W.
gehuwde
bejaarden v. 8370,— tot 8784,— v. 697,50 tot 732,—
ongehuwde
bejaarden v. 5910,— tot 6204,v. 492,50 tot 517,
A.W.W.
weduwen met
kinderen v. 8370,—tot 8784,— v. 697,50 tot 732,—
weduwen zonder
kinderen v. 5910,— tot 6204,v. 492,50 tot 517,
wezen
tot 10 jaar v. 1908,— tot 2004,— v. 159,— tot 167,—
<W0Zen
10 tot 16 j. v. 2808,— tot 2946,— v. 234,— tot 245,50
wezen van
16 tot 27 j. v. 3660,— tot 3840,— v. 305,—tot 320,—
Maandpremie
27,40
54,75
ƒ68,45
95,80 (voor ongeh. 68,45)
Inkomen op jaarbasis
tot 9.096,—
9.096,— tot 10.106,—
10.106,— tot 11.964,—
11.964,— tot 13.821,—
Als gevolg van de bevriezing van de kinderbijslag voor het
eerste kind blijft deze bijslag gehandhaafd op 164,58 per
kwartaal.
WET OP DE ARBEIDSONGESCHIKTHEIDSVERZEKERING
(W.A.O.)
De uitkeringen krachtens deze wet, die zijn ingegaan vóór
1 juli. 1973, zullen per die datum worden verhoogd met
4,88 Het minimumdagloon voor de berekening van de
W.A.O.-uitkering zal als gevolg van deze verhoging per 1
juli 1973 op 53,64 wordien vastgesteld.
MAXIMUM DAGLOON
Voorts zal ook het maximum dagloon waarnaar de uit
keringen en de premies ingevolge de W.A.O., de Ziektewet
(Z.W.) en de Werkloosheidswet (W.W.) worden berekend,
worden verhoogd. Daarbij zal het maximum dagloon, dat
geldt voor de berekening van de uitkeringen krachtens de
W.A.O., de Z.W. en die W.W. per 1 juli 1973 stijgen van
125,91 tot 132,05. Ook voor de berekening van de uit
keringen ingevolge de Wet Werkloosheidsvoorziening zal
het maximum dagloon per 1 juli a.s. worden verhoogd van
125,91 tot 132,05. Voor de berekening van de premies
ingevolge de W.A.O., de Z.W. en de W.W. blijft het maxi
mum dagloon tot 1 januari 1974 gehandhaafd op 125,
PREMIES EN INKOMENSGRENZEN ZIEKENFONDS
VERZEKERING VOOR BEJAARDEN
Als gevolg van de verhoging van de A.O.W.-pensioenen
zullen met ingang van 1 juli 1973 ook die toelatingsgrens en
de premie-inkomensgrenzen voor de verschillende klassen
van de bejaardenverzekering worden opgetrokken.
De verhoging van deze grenzen is nodig om te voorkomen,
dat bejaarden als gevolg van de verhoging van hun A.O.W.-
pensioen de bejaardenverzekering moeten verlaten dan wel
in een hogere inkomensklasse zullen vallen.
In verband hiermede zal de toelatingsgrens met ingang
van 1 juli 1973 worden vastgesteld op 13.821,en zullen
de premie-inkomensgrenzen worden verhoogd tot 9.096,
10.106,— en 11.964,—.
Van 1 juli 1973 af zal derhalve de voor 1973 vastgestelde
hieronder vermelde maandpremie verschuldigd zijn, indien
het inkomen van de bejaarde ligt in de daarachter vermelde
inkomensklasse.
VERHOGING EIGEN BIJDRAGE IN HET KADER VAN DE
ALGEMENE WET BIJZONDERE ZIEKTEKOSTEN
(AW.B.Z.)
Met ingang van 1 juli 1973 zal de eigen bijdrageregeling
voor degenen, die voor rekening van de A.W.B.Z. in een
inrichting worden verpleegd, gaan gelden voor personen van
18 jaar en ouder.
Voor die datum gold deze regeling slechts voor degenen,
die 65 jaar of ouder zijn. De eigen bijdrage zal verschuldigd
zijn, nadat betrokkene een half jaar (voorheen een jaar) in
een inrichting e.d. is verpleegd. De eigen bijdrage van onge-
huwden met een inkomen van tenminste 517,per maand
zal met ingang van 1 juli 1973 355,per maand bedragen
De eigen bijdrage van gehuwde mannen, welke verschul
digd is als man en vrouw beiden voor rekening van de
A.W.B.Z. worden verpleegd en beiden reeds een half jaai
in een inrichting opgenomen zijn geweest, zal, indien het
inkomen tenminste 732,per maand is, met ingang van
1 juli 1973 408,per maand bedragen.
Bedraagt het inkomen minder dan 517,per maand
(ongehuwden) of 732,per maand (echtparen) dan wor
den verminderde eigen bijdragen gevraagd echter met dier
verstande, dat een ongehuwde tenminste 162,per maand
en een echtpaar tenminste 324,per maand ter vrije be
steding overhoudt.
Ingeval periodieke bijstand ingevolge de Algemene Bij
standswet wordt genoten zal geen eigen bijdrage worden
geheven.
In tegenstelling tot de huidige regeling zal voortaan over
vakantieuitkeringen geen eigen bijdrage verschuldigd zijn.
DE UITBETALING
De per 1 juli a.s. verhoogde uitkeringen ingevolge de
A.O.W. de W.W. en de W.A.O. zullen in het algemeen met
ingang van de uitbetaling over de maand juli plaatsvinden.
De uitkeringen ingevolge de A.O.W. en de A.W.W. worden
door de Sociale Verzekeringsbank uitbetaald, de arbeidson
geschiktheidsuitkeringen worden betaalbaar gesteld door
het Gemeenschappelijk Administratiekantoor of de desbe
treffende bedrijfsvereniging.
De uitbetaling van de kinderbijslagen vindt in het alge
meen eerst plaats na afloop van het desbetreffende kwartaal
De verhoogde kinderbijslagen zullen derhalve in het alge
meen eerst na afloop van het derde kwartaal van dit jaar
betaalbaar worden gesteld.
In de Consumentengidshet bekende maandblad van
de Consumentenbond, zijn in de nummers van mei en
juni afgedrukt „consumentenvoorwaarden"Het gaat
daarbij, zoals velen van u wel gelezen zullen hebben, om
tegenwicht te bieden tegen leveranciers van huishoude
lijke e.a. artikelen en van dienstverleners die met stan-
daard-leverings- en betalingsvoorwaarden werken. Deze
voorwaarden zijn of in kleine erg kleine lettertjes op
koopbrieven of facturen gedrukt of er wordt alleen maar
verwezen naar de bij de Rechtbank of Kamer van Koop
handel of andere instantie gedeponeerde voorwaarden.
Van lezing van deze voorwaarden door een koper komt
in de praktijk niets terecht. Hij tekent zonder dat hij
weet wat hij tekent. In een aantal gevallen is het ook zo
dat hij als hij niet zou tekenen de transactie niet zou
doorgaan. Men kan dan gedwongen zijn zich aan clausu
les te onderwerpen die men als het mogelijk was in volle
vrijheid te beslissen, niet zou aanvaarden.
Dat daartegen nog wel eens verzet rijst, is te begrij
pen. Vooral als in die algemene bepalingen in deze soort
contracten, als regel standaardcontracten genoemd (of
wel adhesie-contracten)de aansprakelijkheid Van een
verkoper of iemand die een dienst wordt verleend, wordt
beperkt.
Er zijn dan in de loop van de tijd ook nog al wat pro
cedures gevoerd over de vraag of de partij die algemene
voorwaarden of kleine lettertjes niet had gelezen en toch
had getekend aan die bepalingen gebonden was of niet.
In het algemeen wordt die binding wel aangenomen. Het
rechtsverkeer zou op losse schroeven komen te staan, als
het anders was. Het is ook een onmogelijkheid om voor
ieder contract dat men sluit aparte onderhandelingen te
gaan voeren. Wie in de trein stapt of op de boot heeft
zich, onwetend wellicht, accoord verklaard met algeme
ne vervoersvoorwaarden. Maar wie zou willen beweren
dat dit anders kan?
Als we nu die consumenten-voorwaarden eens bekij
ken dan zien wij dat daarin een aantal zaken geregeld
zijn waarover nogal eens misverstand bestaat ook al door
de keuze van de woorden waarin ze in standaardcontrac
ten zijn opgenomen.
Het woord „garantie" b.v. wekt de indruk dat men van
de leverancier van goederen of van diensten een extra
waarborg krijgt voor de kwaliteit van het geleverde. Er
bestaan echter standaardvoorwaarden, waarbij onder het
kopje „garantie" alleen beperkingen zijn opgenomen
van de verplichtingen die een leverancier of dienstver
richter wettelijk heeft. Het is dan ook te begrijpen dat de
consumentenbond in artikel 2 van die voorwaarden het
volgende opneemt: „Bepalingen in garantiebewijzen gel
den slechts voorzover zij de rechten van de konsument uit
de wet en uit deze overeenkomst voortvloeiend niet be-
perken
Een ander belangrijk punt is de uitsluiting of beper
king van aansprakelijkheid voor eigen fouten van de le
verancier of van diens ondergeschikten. Over deze kwes
tie zijn ook procedures gevoerd, want fouten kunnen gro
te gevolgen hebben; ook financiële. Bekend, zijn de pro
cedures over de Bobag-clausule, zijnde de clausule dat
een garage-houder niet aansprakelijk is voor schade bij
stalling, verzorging, reparatie en berijden van motorrij
tuigen. In 1957 had het Gerechtshof 's-Hertogenbosch de
ze clausule nietig verklaard. De Hoge Raad ging daarmee
niet accoord en na een voortgezette procedure werd het
beding geldig verklaard omdat de betreffende automobi
list een verzekering had gesloten die ook het risico dekte
van schade, die bij gebruik door een derde werd aange
richt. Was dit niet het geval geweest dan was het toch
niet uitgesloten te achten dat dë man althans een deel
van de schade had moeten dragen.
In dit licht is de in artikel 3 van de genoemde voor
waarden opgenomen bepaling zeer op zijn plaats.
Dit artikel luidt: „Bepalingen waarbij de leverancier
zijn aansprakelijkheid of die van zijn ondergeschikten
uitsluit of beperkt zijn slechts geldig, indien de konsu
ment bij het aangaan van de overeenkomst via de leve
rancier de mogelijkheid is gegeven zich tegen dit risiko
te verzekeren".
Hetzelfde geldt voor de bepaling dat de consument
geen verplichtingen op zich neemt voor bepalingen waar
bij de leverancier zich vrijwaart voor schade die hij of zijn
ondergeschikten aan derden berokkent.
Er staat nog meer in die voorwaarden, maar wij menen
dat dit voldoende is om u op dere voorwaarden nog eens
attent te maken. Men kan ze aanvragen bij de Consumen
tenbond, Leeghwaterplein 26, Den Haag. Teqen de aara
riërs zouden wij nog dit willen zeggen: Uw belangen
worden als het om CONTRACTTEELTEN gaat en d e
contracten zijn ook standaard-contracten behartigd
door uw organisatie en door de Nederlandse Vereniging
van Kontrakttelers. Maar dat weet u allang!?
PA AU WE