6
GROEI VANAF DE OPRICHTING IN 1951
Branche 1954 1967 1960 1963 1966 1969 1972
Personen- en bestelwagens
1.010
2.196
3.783
6.449
10.409
14.095
19.440
Traktoren
871
1.598
2.260
3.121
4.372
5.082
5.587
Bromfietsen
315
890
1.709
2.894
3.617
4.718
Combines
36
180
319
383
490
Landbouwmachines
117
239
302
340
Motoren/scooters
89
169
172
172
128
120
Totaal 1.881 4.198 7.138 11.748 18.405 23.607 30.965
Uit bovenstaand overzicht vallen enkele conclusies te trekken. In de eerste plaats
zien we het aandeel van de personen- en bestelwagens op de totale portefeuille jaar
lijks toenemen. In 1972 lag dit percentage op 62,8 t.o.v. 61,5 in 1971. Dit proces
zal zich nog blijven voortzetten. De bromfietsenbranche zal zich procentueel kunnen
handhaven of nog iets uitbuiten, terwijl de tractoren, combines en landbouwmachines
procentueel geleidelijk zullen dalen. In de tweede plaats valt uit het overzicht op te
maken, dat de ontwikkeling zeer geleidelijk verloopt. Dit is met name t.a.v. de admi
nistratieve verwerking bijzonder gunstig.
SAMENSTELLING PORTEFEUILLE
Soort voertuig Totaal All-risks WA
Personenauto's
18.226
13.467
73,9
4.759
26,1
Bestel- en vrachtauto's
1.214
679
55,9
481
44,1
Traktoren
5.857
4.322
73,8
1.535
26,2
Bromfietsen
4.718
2.203
46,7
2.515
53,3
Motoren
120
21
35,0
78
65,0
Combines
490
366
74,7
124
25,3
Kasko-verzekeringen
340
340
100
Zuid-Beveland
7.986
7.025
961
13,7
Noord-Brabant
5.458
4.566
892
19,5
Walcheren
4.321
3.740
581
15,5
Schouwen en Duiveland
3.215
2.975
240
8,0
Kring Axel
2.498
2.261
237
10,5
West Zeeuws-Vlaanderen
2.349
2.189
160
7,3
Tholen en St. Philipsland
2.324
2.100
224
10,7
Kring Hulst
1.555
1.399
156
11,2
Noord-Beveland
1.259
1.175
84
7,2
Totaal 30.965 27.430 3.535 12,9
SCHADE-OVERZICHT
In het boekjaar 1971 deed zich het bijzondere feit voor, dat het aantal schadegeval
len ondanks de groei geringer was dan in 1970. Daardoor daalde de schadefrequentie
met 1,9 naar 16,7 Dat deze gunstige ontwikkeling zich zou doorzetten in 1972
mochten wij met verwachten. Wel hebben wij enige hoop, dat de schadefrequentie
gelijk zou blijven of mogelijk nog iets zou dalen. Het jaar 1972 muntte echter uit door
zeer wisselvallige tot slechte weersomstandigheden. In aantal kwamen er in 1972
t.o.v. 1971 precies 667 schademeldingen meer binnen doch steeg de schadefrequentie
met slechts 0,3 om
Branche Aantal posten Aantal schadegevallen Percentage
Personenauto's 18.229 4.243 23 3
Bestei- en vrachtwagens 1.211 316 261
Traktoren 6.107 384 6 3
Motoren 120 22 18^3
Bromfietsen 4.718 282 6 0
Combines 490 13 2,7
Aanh. en caravan 90
Totaal 30.965 5.260 16,7
Nu lijkt een stijging van de schadefrequentie met 0,3 gezien de slechte klimato
logische omstandigheden in 1972, een vrij reële zaak. Toch betekent dit, gezien de
sterke groei in 1972, een stijging van 667 schadegevallen. Wanneer we ieder schade
geval op gemiddeld 1.000,stellen dan resulteert daaruit een stijging van nieuwe
schadekosten met 667.000,Daar komt dan nog bij de normale jaarlijkse stijging
van schadekosten per geval; zodat alleen de schadesector rond 1 miljoen gulden extra
vergde.
Een dergelijke ontwikkeling is niet gezond. Het moet mogelijk zijn de schadefre
quentie te laten dalen. Ons stokpaardje is dan ook dat de verantwoordelijkheid van
de weggebruiker dient toe te nemen naarmate de wegen intensiever benut worden. Dat
in dit verband vooral ook de veiligheid van de auto's grote aandacht verdient, wordt
nog weer eens geaccentueerd door een A.N.W.B.-onderzoek. Bij een steekproef, die de
A.N.W.B. op 1250 auto's uitvoerde werd gekonstateerd, dat daarvan 4 een gevaar
- op de weg is. Niet minder dan 87 vertoonde gebreken! De meeste defecten werdep
gekonstateerd aan de verlichting, banden en remmen. Drie elementen, welke voor de
verkeersveiligheid van uitermate groot belang zijn. Uit bovenstaand onderzoek blijkt
dus, dat slechts op 9 van de gekeurde auto's niets aan te merken viel!
Onze konklusie blijft derhalve, dat vele weggebruikers met hun eigen leven maar
ook met dat van anderen spotten en dat mede door een intensievere controle op de
veiligheid van de auto's de schadefrequentie aanzienlijk kan dalen. Onze verzekerden
kunnen in dat opzicht het goede voorbeeld geven!
OVERZICHT SCHADE-FREQUENTIE
Boekjaar Verzekerde voertuigen Schadegevallen Percentage
1961 t/m 1959
1960
7.138
1.125
1961
8.319
1.382
1962
9.912
1.775
1963
11.748
2.298
1964
13.762
2.619
1965
16.631
3.051
1966
18.405
3.536
gem. 14—15
15.8
16,6
17.9
19,6
19.0
18,3
19,2%
Stijging van de schadefrequentie terug te vinden op de schroothoop!
1967
20.132
3.679
18,3
1968
22.009
4.093
18,6
1969
23.607
4.480
19,0
1970
25.393
4.738
18,6
1971
27.430
4.593
16,7
1972
30.965
5.260
17,0%
SCHADEKOSTEN
Zoals reeds gesteld gaf het boekjaar 1972 een ongunstige schadeontwikkeling te
zien. In nevenstaand overzicht blijkt het schadepercentage te liggen op 85 wat het
hoogste percentage is sinds de oprichting van de maatschappij. Dit percentage is
overigens nog geflatteerd door het vrij vallen van schadereserves uit vorige boekjaren.
Totaal 30.965 21.419 69,2 9.546 30,8
Al eerder merkten wij op dat, naarmate de premies stijgen, het eigen risico en de
no-claimkorting wordt verhoogd, het percentage zgn. All Risksverzekeringen zal
dalen, In de ons omringende landen wordt vrijwel uitsluitend W.A. verzekerd en voor
een nieuwe auto hooguit de eerste 2 jaar ook het cascorisico. In bedoelde landen zijn
de kosten van een zgn. all risks verzekering dan ook uitermate hoog.
Zelfs de WA-premies zijn daar hoger dan de all risks premie bij ons. Toch zien wij
ook bij onze maatschappij, zij het zeer langzaam, een procentuele verschuiving in de
richting van de WA-verzekering. Van de personenauto's waren in 1971 nog 75,4
op all riskscondities verzekerd; in 1972 was dit 73,9 Het totale gemiddelde (zie
overzicht) lag op 69,2 tegenover 70,7 in 1971. Het percentage all risks verzeke
ringen bij onze maatschappij blijft zeer hoog, hetgeen zeer verheugend is.
TOENAME PER KRING
Zoals reeds gesteld bedroeg in 1972 de gemiddelde groei 12,9 Het overzicht
per kring vertoont in dit opzicht grote verschillen. Zo blijkt Brabant de grootste
toename geboekt te hebben n.l. 191/2 Daarmede is Zuid-Beveland als topscorer naar
de derde plaats verwezen omdat Walcheren zich evenals vorig jaar op de tweede
plaats handhaafde met 15Y2 De overige kringen bleven onder het gemiddelde van
12,9 waarbij Noord-Bevel and en W. Z.-Vlaanderen de hekkesluiters zijn met resp.
7,2 en 7,3 Ongetwijfeld is er een parallel te trekken tussen het verschil in toename-
percentage en de af- of toename van die bevolking per kring.
Slechte weersomstandigheden beïnvloeden mede het aantal verkeersongevallen.
DISTRICTEN
Stand per Stand per Toename in Toename in
l-l-'73 l-l-'72 1972 procenten