6 GROEI VANAF DE OPRICHTING IN 1951 Branche 1954 1967 1960 1963 1966 1969 1972 Personen- en bestelwagens 1.010 2.196 3.783 6.449 10.409 14.095 19.440 Traktoren 871 1.598 2.260 3.121 4.372 5.082 5.587 Bromfietsen 315 890 1.709 2.894 3.617 4.718 Combines 36 180 319 383 490 Landbouwmachines 117 239 302 340 Motoren/scooters 89 169 172 172 128 120 Totaal 1.881 4.198 7.138 11.748 18.405 23.607 30.965 Uit bovenstaand overzicht vallen enkele conclusies te trekken. In de eerste plaats zien we het aandeel van de personen- en bestelwagens op de totale portefeuille jaar lijks toenemen. In 1972 lag dit percentage op 62,8 t.o.v. 61,5 in 1971. Dit proces zal zich nog blijven voortzetten. De bromfietsenbranche zal zich procentueel kunnen handhaven of nog iets uitbuiten, terwijl de tractoren, combines en landbouwmachines procentueel geleidelijk zullen dalen. In de tweede plaats valt uit het overzicht op te maken, dat de ontwikkeling zeer geleidelijk verloopt. Dit is met name t.a.v. de admi nistratieve verwerking bijzonder gunstig. SAMENSTELLING PORTEFEUILLE Soort voertuig Totaal All-risks WA Personenauto's 18.226 13.467 73,9 4.759 26,1 Bestel- en vrachtauto's 1.214 679 55,9 481 44,1 Traktoren 5.857 4.322 73,8 1.535 26,2 Bromfietsen 4.718 2.203 46,7 2.515 53,3 Motoren 120 21 35,0 78 65,0 Combines 490 366 74,7 124 25,3 Kasko-verzekeringen 340 340 100 Zuid-Beveland 7.986 7.025 961 13,7 Noord-Brabant 5.458 4.566 892 19,5 Walcheren 4.321 3.740 581 15,5 Schouwen en Duiveland 3.215 2.975 240 8,0 Kring Axel 2.498 2.261 237 10,5 West Zeeuws-Vlaanderen 2.349 2.189 160 7,3 Tholen en St. Philipsland 2.324 2.100 224 10,7 Kring Hulst 1.555 1.399 156 11,2 Noord-Beveland 1.259 1.175 84 7,2 Totaal 30.965 27.430 3.535 12,9 SCHADE-OVERZICHT In het boekjaar 1971 deed zich het bijzondere feit voor, dat het aantal schadegeval len ondanks de groei geringer was dan in 1970. Daardoor daalde de schadefrequentie met 1,9 naar 16,7 Dat deze gunstige ontwikkeling zich zou doorzetten in 1972 mochten wij met verwachten. Wel hebben wij enige hoop, dat de schadefrequentie gelijk zou blijven of mogelijk nog iets zou dalen. Het jaar 1972 muntte echter uit door zeer wisselvallige tot slechte weersomstandigheden. In aantal kwamen er in 1972 t.o.v. 1971 precies 667 schademeldingen meer binnen doch steeg de schadefrequentie met slechts 0,3 om Branche Aantal posten Aantal schadegevallen Percentage Personenauto's 18.229 4.243 23 3 Bestei- en vrachtwagens 1.211 316 261 Traktoren 6.107 384 6 3 Motoren 120 22 18^3 Bromfietsen 4.718 282 6 0 Combines 490 13 2,7 Aanh. en caravan 90 Totaal 30.965 5.260 16,7 Nu lijkt een stijging van de schadefrequentie met 0,3 gezien de slechte klimato logische omstandigheden in 1972, een vrij reële zaak. Toch betekent dit, gezien de sterke groei in 1972, een stijging van 667 schadegevallen. Wanneer we ieder schade geval op gemiddeld 1.000,stellen dan resulteert daaruit een stijging van nieuwe schadekosten met 667.000,Daar komt dan nog bij de normale jaarlijkse stijging van schadekosten per geval; zodat alleen de schadesector rond 1 miljoen gulden extra vergde. Een dergelijke ontwikkeling is niet gezond. Het moet mogelijk zijn de schadefre quentie te laten dalen. Ons stokpaardje is dan ook dat de verantwoordelijkheid van de weggebruiker dient toe te nemen naarmate de wegen intensiever benut worden. Dat in dit verband vooral ook de veiligheid van de auto's grote aandacht verdient, wordt nog weer eens geaccentueerd door een A.N.W.B.-onderzoek. Bij een steekproef, die de A.N.W.B. op 1250 auto's uitvoerde werd gekonstateerd, dat daarvan 4 een gevaar - op de weg is. Niet minder dan 87 vertoonde gebreken! De meeste defecten werdep gekonstateerd aan de verlichting, banden en remmen. Drie elementen, welke voor de verkeersveiligheid van uitermate groot belang zijn. Uit bovenstaand onderzoek blijkt dus, dat slechts op 9 van de gekeurde auto's niets aan te merken viel! Onze konklusie blijft derhalve, dat vele weggebruikers met hun eigen leven maar ook met dat van anderen spotten en dat mede door een intensievere controle op de veiligheid van de auto's de schadefrequentie aanzienlijk kan dalen. Onze verzekerden kunnen in dat opzicht het goede voorbeeld geven! OVERZICHT SCHADE-FREQUENTIE Boekjaar Verzekerde voertuigen Schadegevallen Percentage 1961 t/m 1959 1960 7.138 1.125 1961 8.319 1.382 1962 9.912 1.775 1963 11.748 2.298 1964 13.762 2.619 1965 16.631 3.051 1966 18.405 3.536 gem. 14—15 15.8 16,6 17.9 19,6 19.0 18,3 19,2% Stijging van de schadefrequentie terug te vinden op de schroothoop! 1967 20.132 3.679 18,3 1968 22.009 4.093 18,6 1969 23.607 4.480 19,0 1970 25.393 4.738 18,6 1971 27.430 4.593 16,7 1972 30.965 5.260 17,0% SCHADEKOSTEN Zoals reeds gesteld gaf het boekjaar 1972 een ongunstige schadeontwikkeling te zien. In nevenstaand overzicht blijkt het schadepercentage te liggen op 85 wat het hoogste percentage is sinds de oprichting van de maatschappij. Dit percentage is overigens nog geflatteerd door het vrij vallen van schadereserves uit vorige boekjaren. Totaal 30.965 21.419 69,2 9.546 30,8 Al eerder merkten wij op dat, naarmate de premies stijgen, het eigen risico en de no-claimkorting wordt verhoogd, het percentage zgn. All Risksverzekeringen zal dalen, In de ons omringende landen wordt vrijwel uitsluitend W.A. verzekerd en voor een nieuwe auto hooguit de eerste 2 jaar ook het cascorisico. In bedoelde landen zijn de kosten van een zgn. all risks verzekering dan ook uitermate hoog. Zelfs de WA-premies zijn daar hoger dan de all risks premie bij ons. Toch zien wij ook bij onze maatschappij, zij het zeer langzaam, een procentuele verschuiving in de richting van de WA-verzekering. Van de personenauto's waren in 1971 nog 75,4 op all riskscondities verzekerd; in 1972 was dit 73,9 Het totale gemiddelde (zie overzicht) lag op 69,2 tegenover 70,7 in 1971. Het percentage all risks verzeke ringen bij onze maatschappij blijft zeer hoog, hetgeen zeer verheugend is. TOENAME PER KRING Zoals reeds gesteld bedroeg in 1972 de gemiddelde groei 12,9 Het overzicht per kring vertoont in dit opzicht grote verschillen. Zo blijkt Brabant de grootste toename geboekt te hebben n.l. 191/2 Daarmede is Zuid-Beveland als topscorer naar de derde plaats verwezen omdat Walcheren zich evenals vorig jaar op de tweede plaats handhaafde met 15Y2 De overige kringen bleven onder het gemiddelde van 12,9 waarbij Noord-Bevel and en W. Z.-Vlaanderen de hekkesluiters zijn met resp. 7,2 en 7,3 Ongetwijfeld is er een parallel te trekken tussen het verschil in toename- percentage en de af- of toename van die bevolking per kring. Slechte weersomstandigheden beïnvloeden mede het aantal verkeersongevallen. DISTRICTEN Stand per Stand per Toename in Toename in l-l-'73 l-l-'72 1972 procenten

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1973 | | pagina 6