^P. %^uicl - geluid
Algemene vergadering PJZ
Onderwijzer op TV-scherm heeft sukses
Jojfgerenaktiviteiten
Recreatie en platteland
Oplossing Paaspuzzel
10
Onder redaktie van: H. A. HARDERWIJK
De ALGEMENE VERGADERING van de PJZ vindt plaats op DONDERDAG 10 MEI 1973 in hotel „DE
KORENBEURS", POTTERSTRAAT 50, BERGEN OP ZOOM.
AANVANG 19.45 uur.
AGENDA:
Opening
Mededelingen over: 3 cjo's en resultatenrekening 1972
Benoeming stembureau
Bekrachtiging benoeming nieuwe HB-leden
Voorzittersverkiezing
Door het Hoofdbestuur wordt de heer Iz. Haartsen kandidaat gesteld.
Afdelingen kunnien tot 8 mei 1973 schriftelijk tegenkandidaten, mits ondersteund door 3 afdelingen, aan
het sekretariaat bekend maken.
Pauze
Gesprek met Harry Geuting over: „Wat wil het projekt ontwikkelingssamenwerking bereiken?" en
„Wat is onze rol daarin?".
Sluiting
Dainé is zo maar een dorp van Ivoorkust: een open
plek in het oerwoud met een paar huizien van steen en
beton en verder ronde hutten met strodaken. Overal
vrouwen, die timisch maniok stampen en 'kleine kin
deren die naakt rondrennen tussen de geiten en de
zwarte varkens. In een hoek van het erf voor de school
een hoge metalen mast met in de top een tv-antenne.
Dainé is één van de 1426 -plaatsen in Ivoorkust, die
sinds 1971 profiteren van onderwijs via de tv: rond
zestigduizend kinderen hebben nu les van de tv-onder-
wijzer. Tegen 1978 zullen vrijwel alle schoolkinderen
van het land onderricht krijgen in tienduizend "tv-
klassen". Kinderen uit deze „tv-klassen" blijken na
negen maanden aanzienlijk beter Frans te spreken
dan leerlingen op een gewone school.
ONOPLOSBAAR PROBLEEM AANGEPAKT
De tv-klas is Ivoorkust's antwoord op een probleem
dat onoplosbaar scheen. Na de onafhankelijkheidsver
klaring volgde een opvallende ekonomische bloei.
Toen echter maakte zich ook een groot gebrek voel
baar aan leidinggevend kader, geschoolde arbeiders en
boeren, die op de hoogte zijn van moderne agrarische
methoden de mensen die men nodig had om een
blijvende vooruitgang te verzekeren.
Het onderwijsstelsel dat men geërfd had uit de kolo
niale tijd was ontoereikend gebleken: van de kinderen
die in de eerste klas van de lagere school begonnen,
haalde maar de helft de laatste klas. De leerkrachten
waren onvoldoende opgeleid en konden bovendien
niet doeltreffend werken, omdat het stelsel uitging
van opvoedkundige begrippen, die weinig overeen
stemden met de omstandigheden in Ivoorkust.
Een moderne onderwijs-aanpak introduceren met
behulp van de traditionele methoden zou uitermate
langzaam gaan en ontzaglijk veel kosten. Toen werd
de beslissing genomen de TV intensief bij het onder
wijs te gaan gebruiken. Het onderwijs zou worden ge-
integreerd in het algemene nationale kulturele beleid,
opdat het behalve het gewone lager onderwijs en enig
algemeen en technisch voortgezet onderwijs ook di
verse niet-schoolse aktiviteiten van kulturele aard
zou gaan omvatten, waarmee jonge mensen werden
voorbereid op een aktief loven in de gemeenschap.
Daarenboven kon de TV ook een rol spelen bij het be
roepsonderwijs aan volwassenen. In Dainé wordt men
getroffen door de ouderen, die avond aan avond de
school binnendrommen voor de edukatieve program
ma's.
OOK VOOR VOLWASSENEN
Onderwijs via TV is, doordat het een zo groot aan
tal leerlingen bereikt, minder kostbaar dan gewoon
klassikaal onderwijs." Maar de investeringen vóór het
systeem draait zijn enorm: er moeten zenders en stu
dio's gebouwd worden, bntvangers geplaatst en pro
gramma's gemaakt. Unesco, Unicef, de Wereldbank,
het Ontwikkelingsprogramma van de VN en tal van
andere organisaties en landen als de VS, West-Duits-
land, Frankrijk, Canada en Italië helpen financieel en
door deskundigen ter beschikking te steller
In Bouaké, in het centrum van het land, iö een kom-
plex opgetrokken, waarin de lessen worden geprodu
ceerd en waarin tevens een pedagogisch centrum en
een opleidingsschool voor onderwijzers zijn gehuis
vest. Belangrijk is tevens dat van hieruit voortdurend
gevolgd wordt hoe de lessen bij de kinderen overko
men. Als het materiaal niet begrepen wordt, moet de
les zo veranderd worden dat dit in de toekomst wordt
voorkomen. Elke dag is er een programma van onge
veer twintig minuten, waarin problemen van onder
wijzers worden behandeld en waarin die teveTis wor-
BLOESEMRIT
Op zaterdagmiddag 12 mei a.§. kunt U weer mee
doen aan de traditionele oriënteringsrit voor motor
voertuigen, de BLOESEMRIT.
Een interessante rit over 55 km door één van
de mooiste gebieden van Zeeland. Voor de winnaars
zijn er waardevolle geschenken beschikbaar!
Gun Uzelf een sportief en ontspannend weekend
en schrijf in voor de rit.
De rit wordt verreden volgens het KNMV-regle-
ment!
INSCHRIJVING: vanaf 13.30 uur bij motel „De Cais
son", Smokkel hoek te Kapelle-Biezelinge.
INSCHRIJFGELD: ƒ5,per voertuig, ongeacht het
aantal inzittenden.
START: vanaf 14.00 uur bij motel „De Caisson".
den voorbereid op het TV-lesprogramma van de vol
gende dag. De leerkrachten zijn tevoren in kursussen
geïnstrueerd hoe de TV ingepast moet worden in het
lesgeven.
Ivoorkust begon met dit uitgebreide TV-onderricht
na een aantal studies waarbij de Unesco medewerking
verleende en waarin de ervaringen van enige kleine
prcefprojekten in Niger, Amerikaans Samoa en El
Salvador werden verwerkt. Ivoorkust's pionierswerk
met TV-onderwijs op grote schaal is overigens niet
alleen belangrijk voor de landen van de Derde Wereld
die zorgen hebben om de ontwikkeling van hun onder
wijs. Ook de ontwikkelde landen volgen de resultaten
met aandacht: ze kunnen er hun voordeel mee doen
bij het maken van plannen voor de herziening van hun
meer of minder vastgelopen onderwijssystemen.
Niet alleen op het gebied van het onderwijs, maar
c: alle terreinen beïnvloeden we elkaar, hebben han-
'delingen v n de één een positieve of negatieve invloed
on de ander. Hoe liggen die relaties en wat zijn de in
vloeden? Harry Geuting werkt voor dit doel n.l. via
diskussies in de afdelingen de relaties proberen duide
lijk te maken voor de 3 CJO'S in Zeeland en Noord-
Brabant. Voor films en dokumentatie- en informatie
materiaal kun je eveneens bij Harry terecht (013
42C0r0 t.;t. 128). Zet efns een afdelingsavönd of andere
aktiviteit op rond dit thema. Schakel voor adviezen en
materiaal Harry in. Of neem kontakt op met het PJZ-
sekretariaat.
UITWISSELING GOES EN NOORD-BRABANT
De afdelingen Goes en Noord-Brabant hebben op
5 en 6 mei a.s. een uitwisseling met Vorden. Het
wordt een uitwisseling naar een prachtige omgeving
(bossen, beken en romantische kastelen) en met een
inteiessant programma. Opgave en nadere inlichtin
gen bij: Nelleke Steendijk, Quarlespolder 15, Nieuw-
dorp (0119512385). Beide afdelingen gaan ook de
krachten bundelen op het gebied van de sport! Men
is druk bezig met het samenstellen van dames- en
herenteams voor diverse takken van sport, zoals o.a.
voetbal, volley, estafe te, enz. Er worden trainingen
vQOibereid en trainingswedstrijden georganiseerd. Je
ziet het, men pakt de zaken grondig aan. En dat
alles om optimaal getraind te zijn voor de 3 CJO-
sportdag op 18 mei a.s., de PJZ-sportdag op 9 juni
a.s. en de 3 CJO-zaalsportdag in de herfst van dit
jaar. He'b je zin om mee te doen, geef je dan op of
vraag nadere inlich ingen bij: Nelleke Steendijk,
Quarlespolder 15, Nieuwdorp (0119612385).
Er zal tijdig voorlichting moeten worden gegeven
aan de traditionele plattelandsbevolking over de
recreatieve functie van het platteland en de ge
volgen daarvan voor de ontwikkeling van deze ge
bieden. Dit heeft ir. A. P. C. Kerstens gesteld in
zijn proefschrift „Recreatie en platteland", waarop
hij kortgeleden aan de landbouwhogeschool te Wa-
geningen is gepromoveerd tot doctor in de land
bouwwetenschappen.
Dr. ir. Kerstens wijst erop, dat men in de komende
tijd bij de ontwikkeling van de recreatiefunctie van
het platteland vooral zal stuiten op bezwaren van
primaire plattelandsbewoners. Dat zijn de (vele)
mensen in de agrarische gebieden, die zich in hun
gedachten wereld (nog) minder of meer refereren
aan de oude plattelandssituatie waarin de landbouw
een overwegende plaats inneemt. Zij hebben be
trekkelijk veel moeite met het accepteren van een
nieuwe functie van het platteland, zeker wanneer deze
betrekking heef. op de recreatie.
De plattelandsbewoners die meer zijn georiënteerd
op de modern dynamische buitenwereld, accepteren
de recreatie gemakkelijker/In gebieden die econo
misch stagneren, hebben zij er zelfs (wellicht te
grote) verwachtingen van. Een derde groep platte
landsbewoners zij die op de steden zijn georiën
teerd maar „buiten" zijn blijven wonen zijn min
der ges eld op recreatie op het platteland, omdat hun
eigen recreatieve belangen in de knel dreigen te ko
men. Ook vrezen zij verstedelijking, aldus de heer
Kerstens. Een van de stellingen van ir Kerstens is,
dat zijns inziens het bezoek van stedelingen aan
moderne landbouwbedrijven een effectiever voor
lichtingsmiddel is om het beeld van de landbouw te
verbeteren dan het bezoek van stedelingen aan de
permanente Landbouw-Manifesiatie „Flevohof".
TER OVERDENKING
Zachtheid is de kracht der zwakken,
is haar scepter en haar zwaard,
't bloempje, dat een zucht zou knakken,
beeft en buigt en blijft gespaard.
DE GENESTET.
Dankbaarheid is een bloemke
dat in weinig bossen bloeit
GUIDO GEZELLE.
Vriendschap en trouw vragen
een overeenstemming van zielen,
als op aarde maar zelden wordt gevonden.
De enige en werkelijk blijvende
vriendschap is die tussen mensen
van gelijke geaardheid.
MAHATMA GANDHI.
Lente in de natuur, nieuw leven uit dorre aarde.
Voorjaar in déze wereld, bloemen plantjen in een bloe dende grond.
HORIZONTAAL: 1. lente - 6. informeel - 9. oase - 10. l.s. - II
e.v. - 13. fez - 14. in - 16. tsaar - 19. boe - 21. marsen - 24. rel
26. ar - 27. steno - 29. Europa - 32. ir. - 34. rapporteur - 37. iel - 38
asem - 41. de - 42. si - 43. natuur - 45. steel - 47. erg - 49. taan - 50
sigaar - 53. mini - 54. nieuw - 56. Ate - 58. leven - 60. kaft - 61. land
62. na - 63. Lorelei - 65. onera - 67. leges - 70. Jona - 71. uit - 72
ara - 74. e.v. - 75. dorre - 78. o.d. - 79. amp. - 82. visnet - 84. heerlijk
86. s.s. - 87. vroom - 89. beest - 90. tele - 91. id. - 92. it - 93. kege
len - 95. acacia - 98. speelkamer - 102. niks - 103. sr - 104. uhlancnmuts
107. na - 108. aarde - 109. e.k. - 110. stok - 112. farmer - 113. p.k.
114. klaar - 115. spat - 117. energie - 120. nat - 121. leem - 123
imago - 125. re - 127. ar - 128. ra - 130. tin - 131. bars - 132. reiger
133. vee - 134. voorjaar - 137. sujet - 139. ka - 141. nee - 142. toast
143. Lesse - 144. raket - 147. sol - 148. :;i - 149. K.N.M.I. - 151. on
153. lol - 155. bekomen - 159. eerste - 163. knoop - 165. dinar - 167
toko - 168. aar - 171. o.l. - 172. Ie - 173. deze - 175. evenals - 176. we
reld - 179. t.z. - 180. ako - 182. beton - 183. e.a. - 184. geel - 187. na
dien - 189. stoer - 191. enkel - 193. veenlaag - 196. Diemcn - 197
snoer - 199. ei - 200. aar - 201. arena - 203. lor - 204. s.s. - 205. teer
206. Ane - 207. bloemen - 210. lubben - 212. Ate - 213. de - 215. rot
217. semi - 219. eenakter - 221. ere - 223. pesten - 226. lire - 227. fina
le - 230. daar - 231. planten - 233. lee - 234. rel - 236. in - 237. neer
239. persen - 240. dog - 242. balsem - 245. gevaar - 246. si - 247. een
249. t.o. - 250. Essen - 253. e.a. - 254. ketelsteen - 258. lenen - 260
R.T.N. - 262. one - 263. ukelele - 265. roken - 268. bloedende - 272
kynoloog - 274. alle - 275. België - 277. rede - 278. s.s. - 279. ra
281. grond - 284. t.o. - 286. aantal - 290. roe - 291. piraat - 292. ode
VERTIKAAL: 1. los - 2. ereis - 3. nm. - 4. tel - 5. eest - 7. noemer
8. fazant - 11. e.a. - 12. Vara - 15. neer - 17. stoet - 18. re - 19. bra
den - 20. esp - 22. roes - 23. nu - 25. lis - 26. ar - 28. torenflat
30. riant - 31. plus - 33. re - 35. pelikaan - 36. uitwas - 38. argeloos
39. Marne - 40. atm. - 43. naad - 44. uil - 46. cidetisch - 48. rite
51. avond - 52. aera - 55. ulevel - 57 en - 59. jou - 64. limoen - 66
niveau - 68. geheimenis - 69. vrijdenker - 73. retina - 75. dr - 76 olie
- 77. r.k. - 79. arg - 80. poliep - 81. Oberon - 83. stal - 85. eest - 86.
staal - 87. verdragen - 88. Mekka - 92. ik - 93. keramiek - 94. N.S.
- 96. café - 97. aera - 99. p.s. - 100. la - 101. maaien - 103. sterven -
105. n.m. - 106. Uranus - 111. kerosine - 113. plat - 114. km - 115.
sortie - 116. tres - 118. rare - 119. Isar - 122. Eskimo - 124. ge - 126.
eet - 129. ark - 131. beletage - 133. vaas - 135. os - 136. aar - 138.
job - 140. Ane - 143. lokaas - 145. Eli - 146. toneel - 150. medede
len - 152. mode - 154. lava - 156. kolenemmer - 157. oksel - 158. na -
160. radeer - 161. tot - 162. Elzasser - 163. klooster - 164. peter - 165.
denken - 166. re - 169. a.w. - 170. rendabel - 174. zon - 177. Rai -
178. limonade - 181. kt - 182. broek - 185. laan - 186. egel - 188.
n.n. - 190. ene - 192. eieren - 193. val - 194. erosie - 195. ar - 198.
er - 200. abt - 202. nu - 204. sterk - 208. een - 209. ei - 211. been -
212. Ata - 213. de - 214. mensa - 216. on - 218. mi - 220. kar - 222.
eppe - 223. paraat - 224. sterk - 225. ten - 226. leges - 227. flat - 228.
nis - 229, Ane - 232. lever - 233. I.o. - 235. eb - 238. eis - 240. diender
- 241. knekel - 243. lolly - 244. meerle - 246. stoel - 248. etude - 251.
snood - 252. non - 255. ee - 25(>. Le - 257. een - 261. n.b. - 264. eker
- 266. koe - 267. eg - 269 las - 270. Okt - 271. n.b. - 273. orde - 276.
iglo - 280. aar - 282 ore - 283. mo - 285. op - 287. Aa - 288. na - 289.
T.T.