Ja De grote zuivele waarheid over M G BG. voor hoogste BIETEN - opbrengst voor natrium-arm GRASLAND Landbouw blad rek lame grotere omzet Zijn wij te vertrouwen? De kettingbotsing is een niet noodzakelijk kwaad De brokkenmakers zijn wij Mommersteeg voor zaad op elke schaal mommersteeg international 16% Nitraatstikstof, 35% Natrium-oxide en 0,04% Borium 8 Om misverstanden te voorkomen: met het woordje „wij" bedoelen wij alle weggebruikers, dus als verkeersdeelnemer u evenals onszelf. We kunnen de bedoeling van bovenstaande vraag ook op een andere manier onder woorden brengen: is een ver keersdeelnemer te vertrouwen als het gaat om het naleven van verkeersvoorsohriften en om het op rij- technisch goede wijze uitvoeren van bepaalde ma noeuvres? U kent natuurlijk wel die mensen, die ervan uit gaan, dat in het verkeer iedereen gek is behalve zij zelf. Dat lijkt een erg veilige 'houding. Maar in feite is het een nogal krampachtige houding, die een soepele verkeersafwikkeling beslist kan schaden. U kent natuurlijk aan de andere kant ook wel men sen, die in het verkeer gewoon te goed van vertrou wen zijn en in een (on>zalige gemoedsrust geen rekening houden met mogelijke overtredingen en rij fouten van andere verkeersdeelnemers. Dat is voor een veilig verkeer ook een ongezonde houding. Door deze twee uitersen te noemen en als een onjuiste houding aan te merken, hebben we al min of meer aangegeven, dat ook hier de waarheid wel ergens in het midden zal liggen. De vraag is nu: waar ligt dat midden? Hoever moet het vertrouwen in de medeweggebruiker gaan? Waar moet dat vertrou wen ophouden? Het is voor de verkeerspraktijk van alle dag een erg belangrijke vraag, die wij in de komende nummers zullen gaan behandelen en pro beren te beantwoorden, aldus BVO-Voorlichting „Veilig Rijden". Uit een onderzoek, dat door de gezamenlijke Duit se auto- en ongevallenverzekeringsmaatschappyen is ingesteld naar aanrijdingsoonzaken, is gebleken, dat meer dan de helft van de ruim 60.000 onderzochte aanrijdingen kettingbotsingen zijn geweest. Dat de kettingbotsing als zodanig kan worden aangemerkt als een niet noodzakelijk kwaad, dus als een vermijdbaar ongeval, blijkt duidelijk uit wat dit onderzoek heeft opgeleverd aan gegevens betref fende de oorzaken van de kettingbotsing. We noemen de belangrijkste oorzaken in de volgorde, waarin ze het meest zijn opgetreden. 1. Te weinig afstand gehouden ten opzichte van de voorligger. 2. Onvoldoende of in het geheel niet gereageerd bij veranderde weg- of verkeerssituaties. 3. Onjuiste beoordeling van de eigen snelheid in verband met de weersomstandigheden (mist, regen, sneeuw, opvriezing). De organisatie van de Duitse verzekeringmaatschap pijen, die dit onderzoek verrichtte, vraagt speciaal de aandacht voor het euvel, dat veel autobestuurders onvoldoende of helemaal geen rekening houden met de mogelijkheid, dat een voorligger plotseling moet remmen. De onvoldoende oplettendheid, die de genoemde oorzaken vaak in de hand werkt, is in veel gevallen te wijten aan oververmoeidheid, overbelasting en ook aan alcoholinvloed, aldus wijst het onderzoek uit. Verder is uit dit onderzoek gebleken, dat door een onvoldoende achterverlichting en remlichtwerking het waarschuwen van achteropkomend verkeer zo danig gebrekkig was, dat daardoor ruim vijf procent van de kettingbotsingen, die zijn geregistreerd, is ontstaan. Tenslotte vermelden wij uit de resultaten van dit •onderzoek, dat naar verhouding vrouwen in aanzien lijk geringere mate kettingbotsingen veroorzaken dan mannen. De Duitse verzekeringmaatschappijen schrijven dit toe aan de instelling van de vrouw, die defensiever is in 'het verkeer dan die van de man. Een enige tijd geleden in Amerika gehouden we tenschappelijk onderzoek betreffende het veroorzaken van verkeersongevallen heeft uitgewezen, dat onge veer zeven nrocent van de gemotoriseerde wegge bruikers ieder jaar de ongevallen veroorzaakt. Maar dat is niet ieder jaar dezelfde zeven procent! Ieder jaar is grotendeels een andere groep bestuurders aan het veroorzaken van verkeersongevallen schuldig. De pure brokkenmaker bestaat nauwelijks. Het zijn meestal de normale bestuurders, die ieder jaar de ongevallen veroorzaken. De brokkenmaker als enig schuldige bestaat net zomin als de verschrikkelijke sneeuwman. Waarheid als een koe: dit zaadje is het begin van uw hogere ruwvoer produktie. Want Het is een Mommersteeg zaadje, uit een van de Mommersteeg-rassen, waaruit onder meerdere de MSG BG 5 en 11 weidemengsels zijn samengesteld. Dit betekent voor u: door de jaren heen beproefde mengsels, die bewezen hebben een hogere ruwvoer produktie te produceren. Zodat u een betere melk en vleesproduktie en een gezonder vee bestand mag verwachten als u met deze mengsels uw weiden inzaait En De MSG BG weidemengsels hebben niet alleen het predikaat 'Oranje Band', zuiverheid en kiemkracht zijn ook nog hoger dan Lamora Engels raaigras-zaadje schaal 40:1 dat predikaat vermoeden doet. Zekerheid dus, dat bieden deze mengsels. Let er daarom op dat u ze ook van uw zaadhandelaar krijgt in de originele verpakking. En vraag de folders aan. Zuiver vrijblijvend. Postbus 1 Vlijmen Telefoon 04108 - 2441 Telex 50248 Wegens bedrijfsbeëindiging te koop 1 wagen 3 ploegen 1-2 en 6 schaar 1 kromtandeg 1 harkeerder 1 hooischudder 1 veescheerapparaat M.S. Tolhoek Polderweg 3 s Heer Abtskerke Tel. 01103-319

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1973 | | pagina 6