Ja
De grote zuivele
waarheid over M G BG.
voor hoogste
BIETEN -
opbrengst
voor
natrium-arm
GRASLAND
Landbouw
blad
rek lame
grotere
omzet
Zijn wij te vertrouwen?
De kettingbotsing is een niet noodzakelijk kwaad
De brokkenmakers zijn wij
Mommersteeg
voor zaad op elke schaal
mommersteeg international
16% Nitraatstikstof, 35% Natrium-oxide en 0,04% Borium
8
Om misverstanden te voorkomen: met het woordje
„wij" bedoelen wij alle weggebruikers, dus als
verkeersdeelnemer u evenals onszelf. We kunnen
de bedoeling van bovenstaande vraag ook op een
andere manier onder woorden brengen: is een ver
keersdeelnemer te vertrouwen als het gaat om het
naleven van verkeersvoorsohriften en om het op rij-
technisch goede wijze uitvoeren van bepaalde ma
noeuvres?
U kent natuurlijk wel die mensen, die ervan uit
gaan, dat in het verkeer iedereen gek is behalve zij
zelf. Dat lijkt een erg veilige 'houding. Maar in
feite is het een nogal krampachtige houding, die
een soepele verkeersafwikkeling beslist kan schaden.
U kent natuurlijk aan de andere kant ook wel men
sen, die in het verkeer gewoon te goed van vertrou
wen zijn en in een (on>zalige gemoedsrust geen
rekening houden met mogelijke overtredingen en
rij fouten van andere verkeersdeelnemers. Dat is voor
een veilig verkeer ook een ongezonde houding.
Door deze twee uitersen te noemen en als een
onjuiste houding aan te merken, hebben we al min
of meer aangegeven, dat ook hier de waarheid wel
ergens in het midden zal liggen. De vraag is nu: waar
ligt dat midden? Hoever moet het vertrouwen in de
medeweggebruiker gaan? Waar moet dat vertrou
wen ophouden? Het is voor de verkeerspraktijk van
alle dag een erg belangrijke vraag, die wij in de
komende nummers zullen gaan behandelen en pro
beren te beantwoorden, aldus BVO-Voorlichting
„Veilig Rijden".
Uit een onderzoek, dat door de gezamenlijke Duit
se auto- en ongevallenverzekeringsmaatschappyen is
ingesteld naar aanrijdingsoonzaken, is gebleken, dat
meer dan de helft van de ruim 60.000 onderzochte
aanrijdingen kettingbotsingen zijn geweest.
Dat de kettingbotsing als zodanig kan worden
aangemerkt als een niet noodzakelijk kwaad, dus als
een vermijdbaar ongeval, blijkt duidelijk uit wat
dit onderzoek heeft opgeleverd aan gegevens betref
fende de oorzaken van de kettingbotsing. We noemen
de belangrijkste oorzaken in de volgorde, waarin ze
het meest zijn opgetreden.
1. Te weinig afstand gehouden ten opzichte van de
voorligger.
2. Onvoldoende of in het geheel niet gereageerd
bij veranderde weg- of verkeerssituaties.
3. Onjuiste beoordeling van de eigen snelheid in
verband met de weersomstandigheden (mist,
regen, sneeuw, opvriezing).
De organisatie van de Duitse verzekeringmaatschap
pijen, die dit onderzoek verrichtte, vraagt speciaal
de aandacht voor het euvel, dat veel autobestuurders
onvoldoende of helemaal geen rekening houden met
de mogelijkheid, dat een voorligger plotseling moet
remmen.
De onvoldoende oplettendheid, die de genoemde
oorzaken vaak in de hand werkt, is in veel gevallen
te wijten aan oververmoeidheid, overbelasting en ook
aan alcoholinvloed, aldus wijst het onderzoek uit.
Verder is uit dit onderzoek gebleken, dat door een
onvoldoende achterverlichting en remlichtwerking
het waarschuwen van achteropkomend verkeer zo
danig gebrekkig was, dat daardoor ruim vijf procent
van de kettingbotsingen, die zijn geregistreerd, is
ontstaan.
Tenslotte vermelden wij uit de resultaten van dit
•onderzoek, dat naar verhouding vrouwen in aanzien
lijk geringere mate kettingbotsingen veroorzaken dan
mannen. De Duitse verzekeringmaatschappijen
schrijven dit toe aan de instelling van de vrouw, die
defensiever is in 'het verkeer dan die van de man.
Een enige tijd geleden in Amerika gehouden we
tenschappelijk onderzoek betreffende het veroorzaken
van verkeersongevallen heeft uitgewezen, dat onge
veer zeven nrocent van de gemotoriseerde wegge
bruikers ieder jaar de ongevallen veroorzaakt. Maar
dat is niet ieder jaar dezelfde zeven procent! Ieder
jaar is grotendeels een andere groep bestuurders aan
het veroorzaken van verkeersongevallen schuldig.
De pure brokkenmaker bestaat nauwelijks. Het zijn
meestal de normale bestuurders, die ieder jaar de
ongevallen veroorzaken. De brokkenmaker als enig
schuldige bestaat net zomin als de verschrikkelijke
sneeuwman.
Waarheid als een koe: dit zaadje is het
begin van uw hogere ruwvoer produktie. Want
Het is een Mommersteeg zaadje, uit een van de
Mommersteeg-rassen, waaruit onder meerdere
de MSG BG 5 en 11 weidemengsels zijn
samengesteld. Dit betekent voor u: door de
jaren heen beproefde mengsels, die bewezen
hebben een hogere ruwvoer produktie te
produceren. Zodat u een betere melk
en vleesproduktie en een gezonder vee
bestand mag verwachten als u met
deze mengsels uw weiden inzaait
En De MSG BG weidemengsels
hebben niet alleen het predikaat
'Oranje Band', zuiverheid en
kiemkracht zijn ook nog
hoger dan
Lamora Engels raaigras-zaadje schaal 40:1
dat predikaat vermoeden
doet. Zekerheid dus,
dat bieden deze mengsels.
Let er daarom op dat
u ze ook van uw zaadhandelaar
krijgt in de originele verpakking.
En vraag de folders aan.
Zuiver vrijblijvend.
Postbus 1 Vlijmen Telefoon 04108 - 2441
Telex 50248
Wegens
bedrijfsbeëindiging
te koop
1 wagen
3 ploegen 1-2 en 6 schaar
1 kromtandeg
1 harkeerder
1 hooischudder
1 veescheerapparaat
M.S. Tolhoek
Polderweg 3
s Heer Abtskerke
Tel. 01103-319