MACHTELOZE DEMOCRATIE
officieel orgaan van de maatschappij tot bevordering van landbouw, tuinbouw en veeteelt in zeeland en noord-brabant
VRIJDAG 13 APRIL 1973
61e Jaargang - No. 3177
land
en tuinbouwblad
Reeds een aantal jaren worden de mogelijkheden onderzocht om met minder grondbewerking bij de teelt
van akkerbouwgewassen toch tot goede resultaten te komen. Door Italiaans raaigras met het graangewas
hi te zaaien, in de herfst met 34 liter Gramoxone dood te spuiten, kunnen deze percelen ondiep en
zonder voorschaar geploegd worden, zodat de groene massa niet onderin de voor wordt „ingekuild", kan
een besparing aan tijd, trekkracht en manuren worden verkregen terwijl indirekt ook de organische stof-
gehalte van de grond gunstig wordt beïnvloed. Bijzonderheden hierover op pagina 12 en 13.
t
In dti nummer o.m.:
25 jaar kring
O. M.-Brabant ZLM
Pagina 3
O.V.M.
verzekeringszaken
Pagina 4
C.A.O.-lonen
landbouw 73/74
Pagina 6
Alles heeft twee
kanten Pagina 7
9|* Voorlichting over
rundvleesproduktie
Pagina 8/9
Rundveefokbedrijf van
50 ha Pagina 11
Beluchtingssystemen
aardappel- en
uienbewaarplaatsen
Pagina 12/13
Bemesting en
teeltmaatregelen snijmais
Pagina 15
■fc Tuinbouwklanken en
Het planten van
knolselderij Pagina 19/21
ONS COMMENTAAR
DEEDS geruime tijd verwachtten wij in ons com-
mentaar aandacht te kunnen besteden aan het
nieuw gevormde kabinet en ip het bijzonder de nieuwe
minister van landbouw. Na het mislukken van forma
teur Burger lijkt het er evenwel op dat we nog lang
niet aan een nieuwe regeringsploeg toe zijn.
Overigens kunnen we wel begrijpen dat men in
sommige kringen nu niet direkt in een begrafenis
stemming verkeerde na het falen van Burger. Zeker
ook voor de zelfstandigen gaf immers het program
ma der progressieve drie „keerpunt '72" weinig re
den tot optimisme.
Aan de andere kant betekent het wel dat er weer
zeer kostbare tijd verloren gaat, juist in een periode
dat vele dringende problemen om een oplossing
schreeuwen. Immers van de demissionaire regering
Biesheuvel mogen geen echte beleidsbeslissingen
meer verwacht worden. Maar daardoor weet men ook
ook op vele ministeries en daaronder ressorterende
diensten eigenlijk niet goed meer waar men aan toe
is. Vandaag genomen besluiten kunnen immers straks
door een kabinet van andere signatuur weer onge
daan gemaakt worden. Men stelt dus beslissingen zo
veel mogelijk uit. Dat geldt ook voor het ministerie
van landbouw, waar men naast het vertrek van Ir.
Wellen bovendien nog geconfronteerd wordt met een
interim-minister van buiten de landbouw, die tevens
nauw bij de formatieperikelen is betrokken.
En ondertussen blijft de onzekerheid op velerlei
gebied, zoals planologie, ruilverkaveling, hinderwet
en milieu, sociale verzekeringen, belasting etc. voort
duren. Daarbij moeten dan deze maand in Brussel
belangrijke besluiten over de landbouwprijzen wor
den genomen, waarbij de opstelling van de Neder
landse landbouwminister van groot belang kan zijn.
Wij zijn daar niet zo gerust op!
SNELLE OPLOSSING NOODZAKELIJK
DN toch is ook de landbouw, evenals overigens
het overgrote deel van het bedrijfsleven, niet
meer dan een min of meer geïnteresseerde toeschou
wer bij de formatie-match. Wij vragen ons dan ook
af of het bedrijfsleven niet veel meer druk moet uit
oefenen op de betrokken partijen en kamerfracties om
tot een snelle oplossing van de kabinets-crisis te ko
men. Wanneer dan ook het Landbouwschap aan de
nieuwe formateur de landbouwwensen weer schrifte
lijk ter kennis brengt, zou naar onze mening boven
aan dat lijstje wens moeten staan dat er op korte
termijn een regering komt. Dat is immers de eerste
vereiste wil vervolgens aan de vervulling der land
bouwwensen gewerkt kunnen worden.
De laatste berichten spreken inmiddels van een
tweetal formateurs, te weten Mr. Van Agt en Prof Dr.
Albeda. Dat zou kunnen betekenen dat de hier en
daar geopperde gedachte om een r.iet-politiek, zui
ver zakelijk kabinet te foVmeren, dat de orde in de
politieke en sociaal-economische chaos moet herstel
len, nog niet voldoende weerklank heeft gevonden.
Wij vinden dat jammer. Immers dat lijkt nog de
enige mogelijkheid om op korte termijn een regering
te formeren.
NIET AF7IJDIG BLIJVEN
KTATUURLIJK is één van de belangrijkste zaken
waarmee een nieuwe regering direkt gecon
fronteerd zal worden de strijd over de inkomensver
deling die nu tussen werkgevers en werknemers ge
voerd wordt. De vraag dus om centen of procenten
loonsverhoging. Ook hier heeft de landbouw zich tot
nu toe betrekkelijk afzijdig opgesteld. Beginnend bij
de zuivelfabrieken lijken evenwel ook de toeleveren
de en vooral verwerkende landbouwindustrieën, en
daarmee de boer zelf, erbij betrokken te worden. De
gevolgen van stakingen in deze sektoren zullen im
mers de portemonmia van de boer niet voorbij gaai.
Naar onze mening is het dan ook hoog tijd dat de
georganiseerde landbouw in dit conflict een duidelijk
standpunt inneemt.
Daarbij dient de landbouw volgens ons om twee
redenen afwijzend te staan tegenover de eisen der
vakbonden op het gebied der inkomensnivellering. In
de eerste plaats hoort dit thuis in de volksvertegen
woordiging en niet bij loononderhandelingen binnen
het bedrijfsleven, waarbij bovendien nog slechts een
beperkt gedeelte der belanghebbenden rechtstreeks
betrokken is. Nauw hiermee samen hangt het feit dat
de inkomensnivellering in de praktijk reeds ver wordt
doorgevoerd middels de progressie in de belastingen.
Het feit dat de vakbondseisen een enorme derving
aan belasting-inkomsten voor de staat betekenen zegt
op zich al genoeg over het afremmen van het extra
(procentuele) inkomen. Wij zijn dan ook duidelijk van
mening dat inkomensnivellering een zaak is van het
parlement, waar iedere Nederlander is vertegenwoor
digd, en niet van werkgevers en werknemers!
Eigenlijk is het toch een merkwaardige zaak dat
in een tijd met grote werkloosheid en sterke inflatie
er miljoenen kostende stakingen worden geaccep
teerd die een doel nastreven waardoor alleen nog
maar grotere werkloosheid en inflatie wordt bereikt!
Immers een te sterke inkomensnivellering anders dan
via belastingen, betekent stijging van de consumptie
uitgaven en daardoor een extra inflatiestimulans. Ter
wijl de duurder wordende arbeid nog meer aanzet tot
vervanging van arbeid door machines. Daarnaast zul
len het vooral de middengroepen zijn die van de
voorgestelde inkomensnivellering weer de dupe wor
den. Wij zijn dan ook van mening dat de georgani
seerde landbouw duidelijk achter de bedrijven dient
te staan die door deze akties worden bedreigd.
EUROPEES PARLEMENT
DEN bedroevende vertoning van onmacht hebben
wij vorige week kunnen konstateren bij de be
handeling van de landbouwprijsvoorstellen in het
Europees Parlement te Luxemburg. De voorstellen
der Europese Commissie werden met de kleinst mo
gelijke meerderheid verworpen, zonder dat een alter
natief voorstel door een meerderheid werd aanvaard.
De tegenstanders van het Commissievoorstel waren
immers verdeeld in een groep die de prijsvoorstel
len te hoog vond en een groep die de prijsvoorstel
len te laag vond. Daardoor heeft het Parlement voor
de eerste keer in haar geschiedenis geen kans ge
zien een advies uit te brengen. Wanneer deze grote
tegenstellingen zich deze maand ook tijdens de be
sprekingen der Ministerraad manifesteren, kunnen
er vanuit Brussel weinig zinvolle prijsbesluiten ver
wacht worden. De bijeenkomst van landbouwminis
ters van begin deze week wijst al in deze richting.
Steeds duidelijker wordt in ieder geval dat de hele
E.E.G.-landbouwmarkt h een crisissituatie is terecht
gekomen. En zolang de nationale geldpolitici niet be
reid zijn het E.E.G.-fundament door een werkelijk ge
meenschappelijke geldpolitiek te verstevigen blijven
alle maatregelen lapmiddelen, waarvan niet in de laat
ste plaats de Europese en zeker ook Nederlandse
boer de dupe wordt!
LUTEIJN.