MEEW
ontsmet
aardappelpootgoed
tegen Rhizoctonia
met
(MANC0ZEB)
duphar
Auto-
aktualiteiten
Afstand Afstand Afstand Afstand Afitaod
Onverlichte zijkant
volgens de poedermethode op de volautomatische
pootmachine tijdens het poten.
regelmatige opkomst
maximaal aantal stengels per plant
hogere opbrengst
gunstige beïnvloeding van de maatsortering en
minder kriel
hoog percentage blanke knollen
Dosering: 300 gram per 100 kg pootgoed.
Vraag voor nadere informatie naar de uitvoerige technische
mededeling.
4
In de film van Bert Haanstra „Bij de beesten af" is
een belangrijk fragment gewijd aan een kolonie van
pinguïns, die op een rotsachtige kust met duizenden
tegelijk een verblijfplaats hebben gevonden. Zij leven
daar dicht in eikaars nabijheid, maar proberen toch
een zekere afstand jegens elkaar in acht te nemen.
Komen ze te dicht bij elkaar, dan is het direct met
de lieve vrede gedaan. Dan vallen er klappen. Haan
stra laat ter vergelijking een dichte massa mensen
zien, waarin eveneens rake klappen vallen. Daarbij
wordt in het commentaar erop gewezen, da. het zich
te dicht bij elkaar bevinden leidt tot moeilijkheden,
zowel bij beesten als bij mensen.
Wij laten nu maar in het midden de vraag, of het
gedrag van de zich te dicht bij elkaar bevindende
mensen „bij de beesten af" is, of dat het gedrag van
de zich te dicht in eikaars nabijheid bevindende pin
guïns wellicht „bij de mensen af" is.
Feit is in ieder geval, dat de verkeerswet ervan is
uitgegaan, dat als mensen zich in hun auto's te dicht
bij elkaar bevinden er klappen kunnen vallen. De
mens, zo zegt immers artikel 49 van het R. V. V.,
moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te bren
gen binnen de afstand waarover hij de weg kan
overzien en waarover deze vrij is. Dat is een voor
schrift dat zich mag verheugen in een grote bekend
heid, maar desondanks slecht wordt nageleefd. De
vele kettingbotsingen, die op autowegen vooral in
het spitsuurverkeer en tijdens de weekeinden plaats
vinden, laten er weinig twijfel over bestaan, dat heb
een ongezonde zaak is om zich in het verkeer al te
dicht bij elkaar te bevinden.
Hoewel dit eigenlijk door iedere verkeersdeelnemer
wordt erkend, geeft men vrijwillig zichzelf in de
praktijk van het wegverkeer vaak niet de gelegen
heid om ten opzichte van zijn voorligger voldoende
afstand te bewaren. De oorzaak daarvan heeft vrijwel
uitsluitend te maken met de instelling, waarmee
men aan het verkeer deelneemt. Of men is al dan
niet wegens te grote haast onvoldoende attent op het
afstand bewaren, of men houdt zeer bewust onvol
doende afstand in acht omdat men niemand wil la
ten tussenvoegen of omdat men de voorligger tot
grotere snelheid wil dwingen, enzovoort.
Het zijn gedragingen, die wellicht minstens zo'n
boeiende film zouden kunnen opleveren als Bert
Haanstra's beestenfilm. Of minstens zo'n gruwelijke.
CEBECO-HANDELSRAAD EN
A. VAN AKKER B.V. GAAN SAMEN BIJ
BE- EN VERWERKING VAN PEULVRUCHTEN
De laatste jaren is er een nauwe samenwerking ont
staan tussen Cebeco-Handelsraad en A. van den Akker
B.V. te Rotterdam voor wat betreft de be- en verwerking
van peulvruchten en het afstemmen van posities in de
markt van deze produkten. Deze samenwerking heeft nu
een definitief karakter gekregen, hetgeen onder meer
betekent dat de meerderheid van de aandelen van A. van
den Akker B.V. in handen is gekomen van Cebeco-Han
delsraad.
Teneinde de beoogde rationalisatie in de bewerking en
de commercialisatie te kunnen realiseren, ligt het in de
bedoeling om in het nieuwe seizoen alle activiteit met
betrekking tot de peulvruchten te bundelen en hiervoor
kantoor te gaan houden bij het Coöperatief Peulvruchten-
bewerkingscentrum (C.P.C.) te Middelburg.
De leiding van de afdeling Peulvruchten en Zaden van
Cebeco-Handelsraad blijft, onder verantwoordelijkheid
van de directie, bij de heer P. de Hoog, procuratiehouder.
De heer A. van den Akker blijft als directeur van Van
den Akker B.V., want beide partners zullen ook in de
toekomst nog onder eigen naam hun zaken doen.
De verwerking van peulvruchten in het pand van Van
den Akker aan de Rivierstraat te Rotterdam zal worden
beëindigd, zodat de hele verwerking in het Zuidwesten
wordt geconcentreerd.
OOGST NIEUWE AARDAPPELEN ENIGSZINS
VERTRAAGD
De oogst aan nieuwe aardappelen in het gebied rond
Malaga wordt voor dit jaar gesteld op 15.000 20.000
ton, vooropgesteld dat het weer de komende dagen be
vredigend zal zijn. De groei is enigszins vertraagd enkele
vroege percelen zijn al gerooid en de export van kleine
partijen is al begonnen.
De oogst op Majorca wordt geschat op 22.000 h 25.000
ton, maar het slechte weer heeft de groei vertraagd. Als
de temperatuur stijgt kan het rooien in de eerste dagen
van mei beginnen in hoeveelheden van 200 tot 300 ton
per dag. Bij de telers zijn nog geen aankopen gedaan.
f-jOE had de chauffeur, die bij
duisternis met zijn vrachtauto
combinatie vanaf een parkeerterrein
de weg overstak, de aanryding met de
personenauto tegen de aanhanger
kunnen voorkomen? aldus de vraag
in E.V.O.-verkeersvoorlichting „Vei
lig Rijdendie onderstaand beant
woord wordt.
IwEZE vraag werd ons gesteld naar aanleiding van
de rechterlijke uitspraak, die wij in ons de
cembernummer behandelden met behulp van de hier
naast afgedrukte situatietekening. In een voor hem
naar rechts gelegen bocht zag de personenautobe
stuurder niet tijdig de onverlichte zijkant van de
aanhangwagen van de combinatie. Door deze bocht
had de chauffeur van deze combinatie, toen hij vanaf
het parkeerterrein van een restaurant naar links de
weg wilde oprijden, niet de personenauto zien na
deren. En desondanks verklaarde de rechtbank hem
schuldig aan de aanrijding.
Als nu de combinatiechauffeur de personenauto
inderdaad niet had kunnen zien wegens die boch'
hoe had hij dan die aanrijding kunnen voorkomen?
Het is een vraag, die volkomen begrijpelijk is en die
de rechtbank ook in haar overwegingen heeft be
trokken.
IIAAR antwoord is bijzonder vérgaand. Het komt
erop neer, dat de chauffeur zich, vóórdat hij
naar dat restaurant ging, had moeten realiseren, dat
wanneer hij daarvandaan weer zou vertrekken bij
het oversteken van de weg met zijn combinatie ge
vaar zou kunnen opeleveren. En daarom had deze
chauffeur dit voor hem aan de linkerkant van de
weg gelegen restaurant niet moeten bezoeken, aldus
de rech bank. Dat zou de beste voorzorgsmaatregel
zijn gewees, die hij had kunnen treffen om gevaar te
voorkomen. Op zichzelf is dat natuurlijk waar. Juist
als bes uur der van een combinatie moet je alle reële
gevaarsmogelijkheden tijdig onderkennen.
Maar een in de praktijk veel betere voorzorgs
maatregel is om juist met het oog op dergelijke en
vergelijkbare situaties de onverlichte zijkanten van
vrachtauto's en combinaties te voorzien van reflec
terend materiaal (zoals zelfklevende Scotchlffe-
strips). Het effect daarvan is bijezonder effectief!
dhhane*m-45
PHILIPS-DUPHAR NEDERLAND B.V. AMSTERDAM
gepatenteerde complexe dithiocarbamaatverbinding
geregistreerd handelsmerk Rohm and Haas Company Philadelphia