MEEW ontsmet aardappelpootgoed tegen Rhizoctonia met (MANC0ZEB) duphar Auto- aktualiteiten Afstand Afstand Afstand Afstand Afitaod Onverlichte zijkant volgens de poedermethode op de volautomatische pootmachine tijdens het poten. regelmatige opkomst maximaal aantal stengels per plant hogere opbrengst gunstige beïnvloeding van de maatsortering en minder kriel hoog percentage blanke knollen Dosering: 300 gram per 100 kg pootgoed. Vraag voor nadere informatie naar de uitvoerige technische mededeling. 4 In de film van Bert Haanstra „Bij de beesten af" is een belangrijk fragment gewijd aan een kolonie van pinguïns, die op een rotsachtige kust met duizenden tegelijk een verblijfplaats hebben gevonden. Zij leven daar dicht in eikaars nabijheid, maar proberen toch een zekere afstand jegens elkaar in acht te nemen. Komen ze te dicht bij elkaar, dan is het direct met de lieve vrede gedaan. Dan vallen er klappen. Haan stra laat ter vergelijking een dichte massa mensen zien, waarin eveneens rake klappen vallen. Daarbij wordt in het commentaar erop gewezen, da. het zich te dicht bij elkaar bevinden leidt tot moeilijkheden, zowel bij beesten als bij mensen. Wij laten nu maar in het midden de vraag, of het gedrag van de zich te dicht bij elkaar bevindende mensen „bij de beesten af" is, of dat het gedrag van de zich te dicht in eikaars nabijheid bevindende pin guïns wellicht „bij de mensen af" is. Feit is in ieder geval, dat de verkeerswet ervan is uitgegaan, dat als mensen zich in hun auto's te dicht bij elkaar bevinden er klappen kunnen vallen. De mens, zo zegt immers artikel 49 van het R. V. V., moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te bren gen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is. Dat is een voor schrift dat zich mag verheugen in een grote bekend heid, maar desondanks slecht wordt nageleefd. De vele kettingbotsingen, die op autowegen vooral in het spitsuurverkeer en tijdens de weekeinden plaats vinden, laten er weinig twijfel over bestaan, dat heb een ongezonde zaak is om zich in het verkeer al te dicht bij elkaar te bevinden. Hoewel dit eigenlijk door iedere verkeersdeelnemer wordt erkend, geeft men vrijwillig zichzelf in de praktijk van het wegverkeer vaak niet de gelegen heid om ten opzichte van zijn voorligger voldoende afstand te bewaren. De oorzaak daarvan heeft vrijwel uitsluitend te maken met de instelling, waarmee men aan het verkeer deelneemt. Of men is al dan niet wegens te grote haast onvoldoende attent op het afstand bewaren, of men houdt zeer bewust onvol doende afstand in acht omdat men niemand wil la ten tussenvoegen of omdat men de voorligger tot grotere snelheid wil dwingen, enzovoort. Het zijn gedragingen, die wellicht minstens zo'n boeiende film zouden kunnen opleveren als Bert Haanstra's beestenfilm. Of minstens zo'n gruwelijke. CEBECO-HANDELSRAAD EN A. VAN AKKER B.V. GAAN SAMEN BIJ BE- EN VERWERKING VAN PEULVRUCHTEN De laatste jaren is er een nauwe samenwerking ont staan tussen Cebeco-Handelsraad en A. van den Akker B.V. te Rotterdam voor wat betreft de be- en verwerking van peulvruchten en het afstemmen van posities in de markt van deze produkten. Deze samenwerking heeft nu een definitief karakter gekregen, hetgeen onder meer betekent dat de meerderheid van de aandelen van A. van den Akker B.V. in handen is gekomen van Cebeco-Han delsraad. Teneinde de beoogde rationalisatie in de bewerking en de commercialisatie te kunnen realiseren, ligt het in de bedoeling om in het nieuwe seizoen alle activiteit met betrekking tot de peulvruchten te bundelen en hiervoor kantoor te gaan houden bij het Coöperatief Peulvruchten- bewerkingscentrum (C.P.C.) te Middelburg. De leiding van de afdeling Peulvruchten en Zaden van Cebeco-Handelsraad blijft, onder verantwoordelijkheid van de directie, bij de heer P. de Hoog, procuratiehouder. De heer A. van den Akker blijft als directeur van Van den Akker B.V., want beide partners zullen ook in de toekomst nog onder eigen naam hun zaken doen. De verwerking van peulvruchten in het pand van Van den Akker aan de Rivierstraat te Rotterdam zal worden beëindigd, zodat de hele verwerking in het Zuidwesten wordt geconcentreerd. OOGST NIEUWE AARDAPPELEN ENIGSZINS VERTRAAGD De oogst aan nieuwe aardappelen in het gebied rond Malaga wordt voor dit jaar gesteld op 15.000 20.000 ton, vooropgesteld dat het weer de komende dagen be vredigend zal zijn. De groei is enigszins vertraagd enkele vroege percelen zijn al gerooid en de export van kleine partijen is al begonnen. De oogst op Majorca wordt geschat op 22.000 h 25.000 ton, maar het slechte weer heeft de groei vertraagd. Als de temperatuur stijgt kan het rooien in de eerste dagen van mei beginnen in hoeveelheden van 200 tot 300 ton per dag. Bij de telers zijn nog geen aankopen gedaan. f-jOE had de chauffeur, die bij duisternis met zijn vrachtauto combinatie vanaf een parkeerterrein de weg overstak, de aanryding met de personenauto tegen de aanhanger kunnen voorkomen? aldus de vraag in E.V.O.-verkeersvoorlichting „Vei lig Rijdendie onderstaand beant woord wordt. IwEZE vraag werd ons gesteld naar aanleiding van de rechterlijke uitspraak, die wij in ons de cembernummer behandelden met behulp van de hier naast afgedrukte situatietekening. In een voor hem naar rechts gelegen bocht zag de personenautobe stuurder niet tijdig de onverlichte zijkant van de aanhangwagen van de combinatie. Door deze bocht had de chauffeur van deze combinatie, toen hij vanaf het parkeerterrein van een restaurant naar links de weg wilde oprijden, niet de personenauto zien na deren. En desondanks verklaarde de rechtbank hem schuldig aan de aanrijding. Als nu de combinatiechauffeur de personenauto inderdaad niet had kunnen zien wegens die boch' hoe had hij dan die aanrijding kunnen voorkomen? Het is een vraag, die volkomen begrijpelijk is en die de rechtbank ook in haar overwegingen heeft be trokken. IIAAR antwoord is bijzonder vérgaand. Het komt erop neer, dat de chauffeur zich, vóórdat hij naar dat restaurant ging, had moeten realiseren, dat wanneer hij daarvandaan weer zou vertrekken bij het oversteken van de weg met zijn combinatie ge vaar zou kunnen opeleveren. En daarom had deze chauffeur dit voor hem aan de linkerkant van de weg gelegen restaurant niet moeten bezoeken, aldus de rech bank. Dat zou de beste voorzorgsmaatregel zijn gewees, die hij had kunnen treffen om gevaar te voorkomen. Op zichzelf is dat natuurlijk waar. Juist als bes uur der van een combinatie moet je alle reële gevaarsmogelijkheden tijdig onderkennen. Maar een in de praktijk veel betere voorzorgs maatregel is om juist met het oog op dergelijke en vergelijkbare situaties de onverlichte zijkanten van vrachtauto's en combinaties te voorzien van reflec terend materiaal (zoals zelfklevende Scotchlffe- strips). Het effect daarvan is bijezonder effectief! dhhane*m-45 PHILIPS-DUPHAR NEDERLAND B.V. AMSTERDAM gepatenteerde complexe dithiocarbamaatverbinding geregistreerd handelsmerk Rohm and Haas Company Philadelphia

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1973 | | pagina 4