Rechtsbijstand voor boeren en tuinders DE laatste tijd staat het verlenen van rechtsbijstand aan de individuele burger in de belangstelling. Van verschillende zijden wordt gewezen op een manco. De drempel van het advocatenkantoor zou voor velen te hoog zijn. De gewone man stapt niet zo gemakkelijk een deftig advocatenkantoor binnen. Degenen, die geen drem pelvrees kennen laten zich vaak weerhouden door de hoge kosten van een consult. De oude zegswijze, wie pleit om een koe geeft er een toe, heeft bepaald niet aan waarde ingeboet. Coöperatieve „Toppers" hebben brede sterke basis nodig! ('cvj Waterschap De Brede y'H watering van Zuid-Beveland Openbare districtsvergadering 10 Dr. G. HEIDA, Secretaris H.A. Sociale Zaken Landbouwschap. Een en ander kan er toe leiden, dat sommigen het zon der rechtshulp gaan stellen om vervolgens te verdwalen in de doolhof van rechtsregels. Anderen zullen er mis schien niet eens mee beginnen en er in berusten, dat zij misschien wel recht hebben, maar geen recht krijgen. WA? de kosten van rechtsbijstand in een procedure betreft heeft de overheid voor de sociaal zwak keren een regeling getroffen. Degene wiens inkomen lager is dan een bepaald bedrag, kan op het Gemeente huis een bewijs van onvermogen vragen waaruit ondier- meer de stand van het vermogen en van het inkomen blijkt. Al naar gelang van de vermogens- en inkomens positie kan men vergunning krijgen om gratis dan wel tegen een verminderd tarief te procederen. Een ander middel om eventuele proceskosten op te vangen is het aangaan van een rechtsbijstand-verzeke- ring. Dergelijke verzekeringen hebben echter betrekking op bepaalde risico's, b.v. op gedingen welke betrekking hebben op aanrijdingen. In kringen van advocaten wordt wel gepleit voor een volksverzekering tegen rechtsbij stand. Ik zie zo'n verzekering nog niet tot stand komen. Mocht zo'n verzekering er wel komen dan zullen in ieder geval gedingen, döe een onderneming aangaan uitgeste- ten worden. In een aantal grote steden zijn, teneinde de rechtzoe kende burger te helpen, zogenaamde wetswinkels in het leven geroepen. Deze wetswinkels worden al dan niet onder leiding van ervaren juristen door juridische stu denten bemand. Met name indien het om ingewikkelde problemen gaat is de wetswinkel niet zonder risico. WOOR de doorsnee ondernemer in de land- en tuin bouw bestaat naar mijn indruk een soortgelijke problematiek als in het algemeen wordt geconstateerd. Zou men aan de drempelvrees iets minder lijden, het kosten aspect geldt zeer zeker. Bovendien neemt de be hoefte aan juridisch advies en aan rechtsbijstand toe. De boer en de tuinder heeft in toenemende mate te maken met allerlei ingewikkelde contractuele verhoudingen. Daarnaast wordt het aantal bepalingen van administra tief rechtelijke aard steeds groter. Wat het contracten recht betreft kunnen genoemd worden: Het pachtcon- tract, de arbeidsovereenkomst, de overeenkomst met het loonbedrijf tot het verrichten van allerlei werkzaamheden, de overeenkomst met de leverancier van landbouwwerk tuigen, het loonmestcontract en andere vormen van inte gratiecontracten, verzekeringen op overeenkomsten, de overeenkomst met de aannemer in verband met verbou wingen en allerlei contracten betreffende aan- en ver koop van vee of van veevoer. Ook kunnen in dit verband genoemd worden de vraagstukken in verband met ruil verkavelingen, uitkeringen van het O.- en S.-fonds, pro blemen in verband met de hinderwet, "uitvoering van de sociale verzekeringen en de Bijstandswet en moeilijk heden ten gevolge van de ruimtelijke ordening. En niet te vergeten de verkeerswetgeving! De hiervoor genoemde middelen bieden de doorsnee boer en tuinder geen soelaas. Voor gratis procederen zal hij meestal niet in aanmerking komen. Voor de wets winkel zijn z'n problemen veelal te specialistisch en de in het geding zijnde belangen te groot. Een rechtsbij- standsverzekering is beperkt tot bepaalde risico's. ET is wat vreemd dat in de landbouw, waar men beschikt over goed geoutilleerde hulpverlenende diensten, op het gebied van de hulpverlening op juridisch terrein een manco bestaat. Degenen, die de weg weten te vinden kunnen hulp krijgen op landbouwkundig ge bied, op technisch gebied: en op het gebied van de sociaal- economische en bedrijfs-economische problematiek. Voorts kan men zich door aansluiting bij de Landbouw- boekhoudbureaus voorzien van de nodige steun op fiscaal gebied. Tenslotte kan men via de organisaties in veel gevallen assistentie krijgen bij taxaties in verband met onteigeningen of in verband met schade ten gevolge van het aanleggen van openbare nutswerken zoals hoogspan ningsleidingen en gasbuizen. Waar moet de boer echter heen als zijn leverancier wanprestatie heeft gepleegd? Wie verleent de tuinder deskundig advies indlien hij in een ontslagkwestie zit ver wikkeld? Wie gaat voor hen pleiten bij de Raad van State of bij de Raad van Beroep voor de Sociale Verzekeringen? In kringen van van de vakbeweging heeft men deze problematiek reeds eerder onderkend. Bekend zijn b.v. de regionale bureaus voor arbeidsrecht van het N.V.V. Een bijkomend voordeel van georganiseerde rechtsbij stand is de mogelijkheid in bepaalde kwesties een prin cipiële uitspraak uit te lokken. Een voorbeeld hiervan is het dienstwoningarrest van de Hoge Raad d.d. 17 maart 1961. Voorbeelden hiervan treft men ook aan in de fis cale jurisprudentie, waarbij het geding door een boek- houdbureau is aangespannen. glJ sommige organisaties kan men een beroep doen op een juridisch geschoolde functionaris voor het verstrekken van juridische adviezen en zo mogelijk ver lenen van rechtsbijstand. Daarnaast wordt bijstand ver leend dloor een aantal boekhoudbureaus. Landelijk gezien is echter geen sprake van een goed opgezet systeem van rechtskundige hulpverlening voor de landbouw. I\E term top-coöperatie is opnieuw in de mode ge- komen. We schrijven opnieuw, omdat we al vanouds top-coöperaties kennen. Door de vele fusies van de laatste jaren is het begrip top-coöperatie ech ter weer van stal gehaald. Het woord top komen we daarnaast in allerlei combinaties tegen. Het begrip top is ten top verheven. We spreken van top-figuren, top-niveau, top-overleg, top-kader, top-management, top-bestuur, top-direkteur. 'tls alles top wat de klok slaat. Om er een topcomplex van te krijgen! Door zo sterk de nadruk te leggen op alles wat top is, doemen er direkt twee gevaren op. Het eerste is, dat het begrip top sterk gedevalueerd wordt als we overal maar top vóór zetten. Het valt in de praktijk met die top wel mee. De meeste top is echt niet zulk een hoge top, zodat we er niet zo tegenop behoeven te kijken. U zult zeggen, dat is een onbewezen stel ling. Dat is dan terecht opgemerkt, maar uw schrij ver spreekt uit enige ervaring en die leert, dat er ook kaf onder de top voorkomt, 't Is maar dat u het weet! Dat neemt natuurlijk niet weg, dat in de top ook van de coöperatie uiterst bekwame mensen bevin den, die de naam top-figuur terdege verdienen. Ook al blijven zij zelfs doodgewone mensen met al hun tekortkomingen en zwakheden. Echte topmensen we ten dit trouwens zelf wel. Als dat niet het geval was, zouden het ook geen echte toppers zijn. We mogen be slist wel waardering voor dergelijke figuren hebben, maar veel verder behoeft het niet te gaan. Over waardering maakt minder kritisch en geeft al gauw de betreffende top-funktionarissen te veel macht en dat is zonder meer funest, zeker op de lange duur. UET andere gevaar dat wij willen signaleren is het verwaarlozen van de basis. Door voortdu rend bezig te zijn met de top-problematiek van de coöperatie wordt gemakkelijk vergeten dat de top ook een basis heeft. Die basis vormen onze boeren en tuindersof beter gezegd onze leden. Top schept wellicht ongewild afstand en niveaus. Nu is on derschikking wel onvermijdelijk, maar de eenheid mag daardoor niet in het gedrang komen. Top en voet behoren onverbrekelijk bij elkaar. Een goede top kan niet zonder een sterke basis. Als wij onze coöperaties in de top versterken vraagt de basis eveneens alle aandacht. Aan een reus met lemen voeten hebben we niets. We hebben belang bij vele en goede leden en een sluitende regeling van rech ten en verplichtingen rekening houdend met de be langen van het individu en de coöperatie als samen- werkingseenheid. De zakelijke, organisatorische en financiële aspekten spelen daarbij uiteraard een overheersende rol. Maar ook een uitstekende infor matie en kommunikatie. AfM ten aanzien van dit laatste een suggestie te doen: Eén van de direktieleden zou uitsluitend of in het bijzonder de ledenbelangen in de gaten moeten houden. Een soort leden-direkteur dus, die in het direktieteam tot taak heeft de ledenbelangen te vertegenwoordigen. Zo wordt een direkt kontakt verkregen tussen top en basis, hetgeen in het beleid tot uiting kan komen. Laten we bij de nieuwe top- coöperatie-struktuür vooral vertikaal denken, dat wil zeggen zowel met bovenop als met beneden reke ning houden. De voet moet sterk en breed zijn om de top te kunnen dragen. Bovendien is de voet of basis niet zomaar iets. Integendeel juist alles, want we werken voor de leden. Moge dit terdege beseft wor den! Drs. J. DIJKGRAAF. L. C. C. GOES. Naar mijn mening verdient het aanbeveling de oprich ting van bureaus voor bijstand en advies op rechtskun dig gebied voor de land- en tuinbouw te overwegen. De vormgeving zou nog nader onder ogen moeten worden gezien. Wellicht zouden de landbouworganisaties hiertoe het initiatief kunnen nemen, zodat een nauwe binding met ée georganiseerde landbouw kan worden gewaar borgd. Het is m.i. anderzijds tevens van belang, dat het bureau, dat gericht is op individuele 'belangenbehartiging, onafhankelijk is t.a.v. de uitvoering van de werkzaam heden. Het belang van de cliënt dient uiteraard met in achtneming met algemeen erkende fatsoensnormen steeds voorop te staan. Ook indien zijn belangen niet parallel zouden lopen met wat beschouwd wordt als het algemene landbouwbelang. Denkbaar is b.v. de oprichting van een landelijke stichting door de gezamenlijke organisaties. Landelijke samenwerking betekent een breder draagvlak. Ook is dan enige specialisatie mogelijk. i QE juridische dienst zou tot taak moeten hebben het verlenen van advies en bijstand aan de individuele boer en tuinder. De werkzaamheden zouden zich niet be hoeven te beperken tot advisering. In kantongerechts procedures, in administratiefrechtelijke en in arbitrale procedures zou het bureau tevens kunnen zorgen voor rechtsbijstand. Grotere civiele procedures kan men beter aan advocaten over laten. Men kan daarbij tevens een vaste relatie aangaan met bepaalde advocatenbureaus in het land. Het bureau zal echter wel advies kunnen uit brengen inzake de vraag of uit oogpunt van procesrisico een geding aanbeveling verdient. De werkzaamheden van het bureau behoeven zich niet te beperken tot het bedrijf. Moeilijkheden met de doktersrekening, klachten over de reparatie van het televisietoestel en de schade ten ge volge van het feit dat een buurjongetje een bal door de ruiten heeft getrapt, kunnen eveneens in behandeling worden genomen. De financiering van de rechtskundige hulp zou kunnen geschieden door een lidmaatschapsbijdrage gecombineerd met een tarief voor bewezen diensten. Bovenstaande be vat niet een uitgewerkt plan. De bedoeling is de aan dacht te vestigen op het aangesneden onderwerp. Het onderwerp lijkt mij belangrijk genoeg om daaraan serieus aandacht te besteden. te Goes De ingelanden van bovengenoemd waterschap worden hierbij uitgenodigd tot het bijwonen van een voor hun district te houden op de hieronder vermelde datum en plaats. De districten omvatten het gebied in de omgeving van de daarbij aangegeven plaatsen. Districten I en m (Lewedorp, Nieuwdorp en 's Heerenhoek): maandag 19 februari 1973, om 14.00 uur in De Korenbeurs te 's Heerenhoek Districten V en VHI: (Heinkenszand, 's Heer Arendskerke, Nisse en 's Heer Abtskerke): maandag, 19 februari 1973, om 9.30 uur in Sportzaal De Stenge te Heinkenszand. Districten VII en X: (Goes, Kloetinge, 's Heer Hendrikskinderen en Wilhelminadorp): woensdag, 21 februari 1973, öïh 9.30 uur in De Prins van Oranje te Goes Districten XI en XII: (Wemeldinge, Kattendijke, Kapelle, Biezelinge, Schore en Hansweert-west): vrijdag, 23 februari 1973, om 9.30 uur in het Dorpshuis te Wemeldinge. De districtsvergaderingen worden gehouden om de ingelanden te informeren omtrent de werkzaamheden van het waterschap, waarbij o.m. besproken zullen worden de begroting voor het dienstjaar 1973 en het plan van de in de diverse districten uit te voeren werkzaamheden. Een uittreksel uit de begroting is ter griffie van het waterschap (tel. 01100-6290) verkrijgbaar en wordt op schriftelijk of telefonisch verzoek toegezonden. Ingeland is diegene, die eigenaar of zakelijk gerechtigde is van in het waterschap gelegen ongebouwde en/of gebouwde eigendommen. De aandacht wordt er op gevestigd, dat voor deze vergaderingen geen persoonlijke uitnodiging meer zal worden verzonden. Goes, 15 februari 1973 Het dagelijks bestuur van het waterschap De Brede Watering van Zuid-Beveland, D.J. Dees, dijkgraaf J.C.M. Glerum, griffier

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1973 | | pagina 10