De 14e Zeeuws Vlaamse
Studiedag op 10 januari
1973 te Terneuzen
10
THEMA: „KONFRONTATIE VAN BEDRIJFS
LEVEN MET HET LANDBOUWSCHAP
In de morgen vergadering van de
ze 14e Zeeuws-Vlaamse studiedag
werd informatie verstrekt over op
bouw, taak en werkwijze van het
Landbouwschap, zowel gewestelijk
als landelijk. De probleemstelling
van de Zeeuwse landbouw werd
eveneens aan de orde gesteld. Hier
bij kwam de vraag naar voren of de
landbouw niet te bescheiden en wel
hard genoeg is, om voldoende voor
haar belangen op te komen. Bij de
vele pressiegroepen zou er nog wel
een bij kunnen!
De middagbijeenkomst was ge
heel gewijd aan de discussie, waar
door er geruime gelegenheid be
stond voor het vraag- en antwoord
spel door het bedrijfsleven en het
dagelijks bestuur van het Land
bouwschap. Van deze gelegenheid
werd dan ook dankbaar gebruik
gemaakt. Aan het door het C.A.R.-
Goes samengestelde uitvoerige ver
slag van deze studiedag ony lenen
wij het volgende, waarbij we in het
bijzonder aandacht besteden aan de
werkzaamheden die de Gewestelij
ke Raad voor Zeeland van het
Landbouwschap verricht.
rzijn openingswoord merkte de voorzitter, de heer
De Feijter ing., van de Stichting Bevordering
Landbouwkundig Onderzoek in Zeeuwsch-Vlaande-
ren o.m. op dat doel van de studiedag is het zich
diepgaand bezig houden met het Landbouwschap.
Het Landbouwschap dat de organisatie is die de boe-
renbelangen bij onze overheid behartigt en waarvan
de kosten middels heffingen door de boerenstand be
taald worden. Welke aanrakingsvlakken onder deze
belangenbehartiging vallen, zouden de heren ir H. H.
Smeenk en W. Goeman nader toelichten. „Het zal uw
taak zijn te beoordelen of de door hen verkondigde
zienswijze juist is. Het lijkt mij dat na 19 jaar Land
bouwschap een discussiedag met het bedrijfsleven
over de organisatorische vorm, het werk en de werk
wijze geen overbodige luxe is. Hopelijk kan dit voor
beide partijen verhelderend werken. Het doel van het
Stichtingsbestuur is om de bedrijfsgenoten die krach
tens de wet vallen onder de regeling van het Land
bouwschap en verplicht zijn om de verordeningen na
te leven en de heffingen te betalen, nog eens kennis
te laten nemen van het werk en de samenstelling van
het Landbouwschap", aldus de heer De Feijter.
Over de veelal negatieve discussie rond het milieu
en de boer merkte de heer De Feijter op dat het pijn
lijk is te moeten ervaren, dat, terwijl de boer de ge
schiedenis lang aan het landschap zijn gezicht heeft
gegeven, het nu die zelfde boer is die te horen krijgt
dat hij de supervernietiger is van plant en dier!
Die boer verlangt daarvoor geen lofzang, maar zou
het wel op prijs stellen en het zou ook van meer wijs
heid getuigen als de critici eerst eens de hand in eigen
boezem staken. Want wie is er in Nederland bereid
een redelijke prijs te betalen voor voedsel dat vrij is
van schadelijke chemische stoffen, voor zuivere lucht
en voor het steeds wisselende in cultuur gebrachte
platteland? Nuchter moeten we vaststellen dat men
momenteel collectief nog niet bereid is die prijs te be
talen. Aldus de heer De Feijter.
Organisatorische opbouw, taak en werkwijze
pan het Landbouwschap,
ir H. H. Smeenk, alg. secr. Landbouwschap
Aan het Landbouwschap is de gezamenlijke belan
genbehartiging van de Nederlandse boeren toegewe
zen. In het Landbouwschap werken de drie boeren-
organisaties en de drie werknemersorganisaties op een
voortreffelijke manier samen.
Ingaand op de belangrijkste taken noemde ir
Smeenk de volgende:
Gezondheidszorg vee en gewassen. Gerealiseerd
door de Provinciale Gezondheidsdiensten voor
Dieren en K.I.-verordening, wilde haver veror
dening, teeltverbod voor wintergerst en zaadbie
tenteelt in Zeeland, distelverordening en teelt
verordening aardappelpootgoed.
Marktordening. Voor pootaaardappelen: STOPA
Belangenbehartiging bij de overheid en de EJE.G.
Er vindt overleg plaats met de Minister van
Landbouw xp. maand) en andere leden van de
regering, waar het Landbouwschap namens de
bedrijfsgenoten optreedt. Er worden allerlei be
langen behartigd op fiscaal," planologisch en eco
nomisch terrein.
Nu de E.E.G. in Brussel steeds meer zelfstandige
beslissingen neemt, dient de samenwerking tussen
de zes organisaties eerder versterkt \e worden
om een gezamenlijk standpunt kenbaar te maken
in het COPA te Brussel. Dit is het orgaan van de
gezamenlijke landbouworganisaties van de
E.E.G.-landen. Het Landbouwschap heeft voor
zijn specifieke belangen enkele hoofdafdelingen,
als akkerbouw, veehouderij en tuinbouw. Daar
naast. zijn er enkele commissies ingesteld zoals
voor grondgebruik, milieubeheer, buitenland. Er
bestaat een goede samenwerking zoals met insti
tuten in Wageningen en met het L.EL
de verkeerstechnische en andere belangen zich niet
steeds verdragen met die van de landbouw.
De Raad beijvert zich voorts voor schadevergoe
dingsregelingen, indien tengevolge van luchtveront
reiniging schade ontstaat aan gewassen en/of veesta
pels. De tijd dat de boer moest toelaten dat leidingen
werden gelegd of hoogspanningsmasten werden ge
bouwd zonder of tegen een luttele vergoeding be
hoort gelukkig tot het verleden. Dank zij een zeer
intensief overleg met de leidingleggende maatschap
pijen, zowel landelijk als provinciaal, heeft het Land
bouwschap kunnen bereiken dat thans voor de be
vestiging van een zakelijk recht redelijke normen
Opbouw en de werkwijze van de
Gewestelijke Raad voor Zeeland,
W. Goeman, secretaris
De organisatorische opbouw van het Landbouw
schap heeft in de provincie gestalte gekregen door
het instellen van een Gewestelijke Raad met daaron
der een aantal gewestelijke en plaatselijke commis
sies. Alle vertegenwoordigers in de Raad en haar
commissies worden aangewezen door de in de pro
vincie werkzame landbouworganisaties en de organi
saties van de werknemers. Daarbij wordt t.a.v. sociale
aangelegenheden pariteit betracht, d.w.z. evenveel
werkgevers als werknemers.
De Gewestelijke Raad, thans bestaande uit vijftien
leden, bepaalt het in de provincie te voeren beleid
betreffende alle landbouwzaken, die een gezamenlijke
aanpak vragen, adviseert het bestuur van het Land
bouwschap daar waar zulks nodig is en doet voorstel
len met betrekking tot punten die voor de provincie
van belang worden geacht. Alvorens de Raad beslis
singen neemt wordt in het algemeen het advies ge
vraagd van de betreffende gewestelijke commissies.
Dit zijn de Commissie Grondgebruik, Sociale Commis
sie, de Tarievencommissie en de Commissie voor de
bestrijding van Plantenziekten. Voor de specifieke
plaatseUjke en regionale zaken worden de districts
raden ingeschakeld. In dit overleg worden tevens de
kringbesturen van de organisaties betrokken, tenein
de de meningen zo goed mogelijk op elkaar te kun
nen afstemmen.
DEN zeer groot deel van de werkzaamheden van het
secretariaat van de Gewestelijke Raad voor Zee
land heeft betrekking op het grondgebruik, daar de
ontwikkelingen in onze provincie de laatste 10 jaar
voortdurend de aandacht hebben gevraagd van de ge
organiseerde landbouw. De Gewestelijk Raad heeft
het als een belangrijke taak gezien alle krachten te
bundelen om op het terrein van de planologie en de
daarmede verband houdende onteigeningen tot zo
goed mogelijke resultaten te kunnen komen teneinde
de betrokken eigenaren en pachters de nodige steun
te verlenen.
Ook planologisch is er zeer veel werk aan de win
kel. Het secretariaat van de Gewestelijke Raad krijgt
alle bestemmingsplannen van de gemeenten in voor
overleg toegezonden, teneinde te kunnen beoordelen
of deze plannen bezwaren inhouden voor de land-
Secretaris Gew. Raad voor
Zeeland: W. Goeman.
worden gehanteerd. Alle aangerichte schade wordt op
een billijke wijze vergoed, terwijl ook cultuurtech
nisch de nodige zorg aan de grond wordt besteed,
schapsbond. Verder worden besprekingen gevoerd
over verzwaring van het electriciteitsnet, daar veel
agrarische bedrijven over onvoldoende capaciteit 'be
schikken en te verwachten valt dat in de nabije toe
komst meer mogelijkheden zullen worden benut in
dien voldoende capaciteit aanwezig is.
Daarnaast verleent de Gewestelijke Raad medewer
king aan en is betrokken bij de uitvoering van een
aantal maatregelen op het terrein van ziekten- en on
kruidbest rijding, die naa.r de mening van de organi
saties noodzakelijk zyn voor een goede bedrijfsvoe
ring. Het betreft o.m.:
de aardappelmoeheid;
de wilde haver;
vergelingsziekte en
de distels.
MET de provinciale overheid wordt in het zoge-
naamde landbouwcontact regelmatig en in een
goede sfeer overleg gepleegd over alle mogelijke za
ken die voor de landbouw van betekenis zijn. Zo is in
het kader van dit overleg onder meer geijverd voor
een vaste oeververbinding over de Westerschelde en
een zo snel mogelijke afsluiting van de Oosterschelde.
Dit in nauwe samenwerking met de Zeeuwse Water-
Hoewel deze maatregelen de vrijheid van handelen
Tegen aanvallen op de landbouw dienen we gezamenlijk op te treden
bouw. In dit veTband wees de heer Goeman er op dat
alleen het goedgekeurde bestemmingsplan de burger
bindt! De ontwerp-structuurplannen van de gemeen
ten worden eveneens met de districtsraden behandeld
en voorzien van de door de landbouw gewenste wij
zigingen. Bij de ontwerp-streekplannen wordt de Ge
westelijke Raad zeer nauw betrokken, daar deze plan
nen eerst worden behandeld in de Agrarische Com
missie van de Provinciale Planologische Dienst,
waarin de Raad door drie leden is vertegenwoordgd.
Na overleg met de districtsraden worden de bezwren
aan de Provinciale Staten van Zeeland voorgelegd,
die, naar is gebleken, terdege rekening houden met
reële bezwaren van de georganiseerde landbouw.
De ontwerp-tracé's voor kanalen, rijks- en provin
ciale wegen ontvangt de Raad eveneens ter beoorde
ling en meerdere malen worden ook daarin verbete
ringen voor de landbouw bereikt, hoewel uiteraard
voor de boer beperken, mag toch worden gesteld dat
de medewerking van de praktijk in het algemeen
goed is. Wel komen er met betrekking tot de distel-
bestrijding de laatste jaren meer klachten binnen en
vraagt de bestrijding'van de wilde haver ,met name
in Zeeuwsch-Vlaanderen, de nodige aandacht.
Tenslotte vermeldde de heer Goeman nog de beurs
noteringen van de markt Goes die wekelijks worden
doorgegeven, de 'bemoeiingen met de wildschade en
de problemen van de hinderwet waarmee de land
bouw de laatste tijd regelmatig wordt geconfronteerd.
Hoewel in Zeeland gezien de aard van de 'bedrijfs
voering, de problemen minder groot zijn dan in pro
vincies waar de veredelingsbedrijven een grote rol
spelen, ,is het toch zaak deze materie nauwlettend te
volgen en is de nodige waakzaamheid geboden.
(Vervolg)