Fa. H. C. de Leeuw A.G.v.d. WEGE b.v. NOG STEEDS AAN DE TOP VINK H.H. LANDBOUWERS Uw Wijbo dealer De dieselolie accijnsregeling (harmonisatie) Benelux Goes, Edisonstraat 13, Tel. 01100-7860-5104 VOOR ALLE DRUKWERK BOEK- EN OFFSETDRUKKERIJ Nassau straat 1 Hxel Tel. 01155-2020 Indien u geïnteresseerd bent om op aantrekkelijke voorwaarden zaai-uien te kontrakteren voor oogst 1973, zullen wij dit gaarne van u vernemen. Wij zullen dan spoedig met u in kontakt treden om de kondities met u te bespreken. Churchill-laan 714, Terneuzen Tel. 01150-4951 en 2086 WATERSCHAP DE VERENIGDE BRAAKMANPOLDERS Ondanks het feit dat over het onderwerp Accijns harmonisatie/Benelux de laatste tijd het nodige is ge publiceerd, blijkt dat vele gebruikers van aardolie- produkten nog moeite hebben met bepaalde onder delen van de per 1 januari j.l. van kracht geworden nieuwe accijnsregeling. Shell Nederland Verkoop Mij B.V. heeft gemeend een wat uitvoeriger uiteenzetting over dit onderwerp te moeten opstellen, waaraan wij het volgende ontle nen. Daaruit blijkt wel dat e.e.a. geen eenvoudige zaak is dan wel wordtl Bij de accijnsheffing minerale oliën wordt er se dert 1 januari j.l. een groot onderscheid gemaakt tus sen gasolie die als motorbrandstof In dieselvoertui gen op de openbare weg wordt gebruikt (ƒ16,87) en die welke voor andere doeleinden wordt aangewend (ƒ3,26). Per dezelfde datum is echter voor vrachtauto's en autobussen de dieseltoeslag (230 van de motor rijtuigenbelasting voor auto's met dieselmotor) ver vallen, alsmede voor taxi's, waarvoor ook geen mo torrijtuigenbelasting meer is verschuldigd. Voor per sonenauto's is deze toeslag niet vervallen. Hiermede is bereikt dat in de Benelux-landen thans eenzelfde systeem van heffing geldt, zij het dan dat de accijns in België momenteel nog iets hoger ligt dan die in ons land. Van de hoge accijns van ƒ16,87 zijn vrijgesteld: de land- en tuinbouw zelfrijdende mechanische werktuigen, die niet sneller dan 16 km per uur kunnen rijden motorrijtuigen ingericht en uitsluitend gebezigd voor aanleg en onderhoud van wegen. De bestaande vrijstelling voor verwarming en ver lichting voor particulieren en bejaardentehuizen loopt per 1 januari 1974 af, evenals de restitutieregeling voor tuinders. KLEURING EN FURFURALERING Volgens de wet is de olie-industrie reeds vanaf 1 januari 1973 verplicht om aan gasolie en lichte stookolie, bestemd voor niet-wegverkeertoepassingen, een rode kleurstof en een herkenningsmiddel, in dit geval Furfural, toe te voegen. Furfural staat bekend als een zeer aktieve reagens, zonder overigens de eigenschappen van het pro dukt, waaraan het wordt toegevoegd, aan te tasten. Het doel van de rood-kleuring is een duidelijk zichtbaar on derscheid tot stand te brengen tussen „wegverkeer-" en „niet-wegverkeer-"gasolie. Daar het echter onmogelijk is gebleken om tijdig de noodzakelijke technische voorzieningen te treffen, heeft de Overheid uitstel van deze verlichting verleend tot 1 september 1973, zijnde de datum waarop alle oliemaat schappijen in Nederland in staat zullen zijn om rood pro- dukt met Furfural aan handelaren en verbruikers af te leveren. OVERGANGSMAATREGELEN Uit het voorgaande volgt, dat er een période van circa acht maanden overbrugd moet worden waarin er wel sprake zal zijn van accijnsverschil, doch niet van kleur verschil. Derhalve zal de Overheid tot 1 september a.s. alleen via administratieve weg kunnen vaststellen of een verbruiker wel het juiste accijnsbedrag heeft betaald. Daar het te ver zou voeren om aan alle details, verbonden aan een administratief controlesysteem, aandacht te schenken, zal dit overzicht zich tot de hoofdzaak beper ken. VERBRUIKERSVERKLARING ^EZE is dat elke koper van gasolie en/of lichte stook olie, die deze produkten in de periode 1-1-1973 tot 1-9-1973 zal gebruiken voor niet-wegverkeerdoeleinden, aan zijn leverancier tijdig een getekende „verbruikers verklaring" moet verstrekken, wil hij in aanmerking ko men voor het lage accijnstarief van 3,26 per 100 liter. Ontvangt de leverancier de verklaring niet vóór de eerste levering in 1973, dan is hij wettelijk verplicht de kopen te faktureren inclusief het hoge accijnstarief van 16,87 per 100 liter. De wet gaat namelijk altijd van dit tarief uit, zodat elke liter produkt, die tegen het 3,26-tarief (of met vrijstelling) afgeleverd en verbruikt wordt, verantwoord moet worden. Zo zal elke tractorhouder, elke schipper of reder en iedere watersporter voorzover gasolie wordt betrokken voor gebruik in het binnenlands verkeer alsmede elke industrie die gasolie afneemt voor stook- en/of tractie- doeleinden binnen het bedrijf, een dergelijke verklaring moeten tekenen. Ook kopers van huisbrandolie, die een gedeelte van de olie bestemmen voor het verwarmen van een niet-particulier woongedeelte (b.v. een kantoor- of praktijkruimte) moeten verklaren, dat zij dit gedeelte in clusief 3,26 in plaats van 16,87 per 100 liter accijns wensen te betrekken. Alleen particuliere huisbrandoliegebruikers behoeven geen (nieuwe) verbruikersverklaring te tekenen. De reeds eerder door hen verstrekte particulierenverklaring blijft n.l. in 1973 nog van kracht. Ingeval voor landbouwtrekkers of andere voertuigen waarin laag belast produkt mag worden gebruikt (zoals combines en wegenbouwmachines) dieselbrandstof aan een tankstation of ander verkooppunt langs de weg wordt gekocht, dient de koper het accijnstarief van 16,87 per 100 liter te betalen! Hij kan als 3,26"-verbruiker echter maandelijks het verschil in accijns van 13,61 bij de Inspectie van Invoer rechten en Accijnzen terugvragen, onder overlegging van de nodige bewijsstukken (nota's). WAT GEBEURT ER PER 1 SEPTEMBER 1973? Rond deze datum wordt alle „niet-wegverkeer"-gasolie en lichte stookolie, vóór aflevering aan de verbruiker, van rode kleurstof en furfural voorzien. De „wegver- keer"-gasolie daarentegen mag geen furfural bevatten en mag niet rood gekleurd zijn. De administratieve controle zal plaats kunnen maken voor het z.g. physieke controlesysteem omdat dan geldt: 16,87-produkt niet-rood en 3,26-produkt rood furfural. CONTROLE Door middel van deze controle zullen ambtenaren snel kunnen vaststellen of er in een dieselauto op de open bare weg al dan niet 16,87-gasolie" wordt gebruikt. Aan een uit de brandstoftank getrokken monster wordt een chemisch mengsel toegevoegd en indien de brandstof sporen van furfural bevat, wordt dit mengsel rood. PRAKTISCHE PROBLEMEN Vanaf 1-9-1973 zal vermenging van rood en niet-rood produkt voorkomen moeten worden. Het behoeft nauwe lijks betoog, dat dit gegeven zowel voor leverancier als bepaalde verbruikers vrij grote problemen oproept. Zo zullen de oliemaatschappijen de nodige voorzieningen moeten treffen ten aanzien van aanschaf en installatie van „rood-makers" en zal alle opslag- en transportmate riaal tijdig op de nieuwe situatie moeten worden afge stemd. Maar ook bepaalde verbruikers zullen zich op hun beurt tijdig moeten bezinnen op te nemen maatregelen en zeker ingeval zij gasolie voor zowel wegverkeer- als niet-wegverkeerdoeleinden gebruiken. Naast andere be langrijke details wordt er over de delikate kwestie van produktvermenging vanaf 1 september 1973 nog overleg met de Overheid gepleegd. WiJBO De ingelanden van bovengenoemd waterschap worden uitgenodigd tot bijwoning van een districtsvergadering, te houden op: a. donderdag 1 februari 1973, des namiddags 2.00 uur, in café „De Instuif' te Hoek, voor district I b. vrijdag, 2 februari 1973, des namiddags 2.00 uur, in café „De Oude Brug" te Sas van Gent, voor district II Hoek, 22 januari 1973 De dijkgraaf, H.P.Wolfert

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1973 | | pagina 12