Fa. H. C. de Leeuw
A.G.v.d. WEGE b.v.
NOG STEEDS AAN DE TOP
VINK
H.H. LANDBOUWERS
Uw Wijbo dealer
De dieselolie accijnsregeling (harmonisatie) Benelux
Goes, Edisonstraat 13, Tel. 01100-7860-5104
VOOR ALLE
DRUKWERK
BOEK- EN
OFFSETDRUKKERIJ
Nassau straat 1 Hxel
Tel. 01155-2020
Indien u geïnteresseerd bent om
op aantrekkelijke voorwaarden
zaai-uien te kontrakteren voor
oogst 1973, zullen wij dit gaarne
van u vernemen.
Wij zullen dan spoedig met u
in kontakt treden om de
kondities met u te bespreken.
Churchill-laan 714, Terneuzen
Tel. 01150-4951 en 2086
WATERSCHAP DE
VERENIGDE BRAAKMANPOLDERS
Ondanks het feit dat over het onderwerp Accijns
harmonisatie/Benelux de laatste tijd het nodige is ge
publiceerd, blijkt dat vele gebruikers van aardolie-
produkten nog moeite hebben met bepaalde onder
delen van de per 1 januari j.l. van kracht geworden
nieuwe accijnsregeling.
Shell Nederland Verkoop Mij B.V. heeft gemeend
een wat uitvoeriger uiteenzetting over dit onderwerp
te moeten opstellen, waaraan wij het volgende ontle
nen. Daaruit blijkt wel dat e.e.a. geen eenvoudige
zaak is dan wel wordtl
Bij de accijnsheffing minerale oliën wordt er se
dert 1 januari j.l. een groot onderscheid gemaakt tus
sen gasolie die als motorbrandstof In dieselvoertui
gen op de openbare weg wordt gebruikt (ƒ16,87) en
die welke voor andere doeleinden wordt aangewend
(ƒ3,26).
Per dezelfde datum is echter voor vrachtauto's en
autobussen de dieseltoeslag (230 van de motor
rijtuigenbelasting voor auto's met dieselmotor) ver
vallen, alsmede voor taxi's, waarvoor ook geen mo
torrijtuigenbelasting meer is verschuldigd. Voor per
sonenauto's is deze toeslag niet vervallen.
Hiermede is bereikt dat in de Benelux-landen thans
eenzelfde systeem van heffing geldt, zij het dan dat
de accijns in België momenteel nog iets hoger ligt
dan die in ons land. Van de hoge accijns van ƒ16,87
zijn vrijgesteld:
de land- en tuinbouw
zelfrijdende mechanische werktuigen, die niet
sneller dan 16 km per uur kunnen rijden
motorrijtuigen ingericht en uitsluitend gebezigd
voor aanleg en onderhoud van wegen.
De bestaande vrijstelling voor verwarming en ver
lichting voor particulieren en bejaardentehuizen loopt
per 1 januari 1974 af, evenals de restitutieregeling
voor tuinders.
KLEURING EN FURFURALERING
Volgens de wet is de olie-industrie reeds vanaf 1
januari 1973 verplicht om aan gasolie en lichte stookolie,
bestemd voor niet-wegverkeertoepassingen, een rode
kleurstof en een herkenningsmiddel, in dit geval Furfural,
toe te voegen. Furfural staat bekend als een zeer aktieve
reagens, zonder overigens de eigenschappen van het pro
dukt, waaraan het wordt toegevoegd, aan te tasten. Het
doel van de rood-kleuring is een duidelijk zichtbaar on
derscheid tot stand te brengen tussen „wegverkeer-" en
„niet-wegverkeer-"gasolie.
Daar het echter onmogelijk is gebleken om tijdig de
noodzakelijke technische voorzieningen te treffen, heeft
de Overheid uitstel van deze verlichting verleend tot 1
september 1973, zijnde de datum waarop alle oliemaat
schappijen in Nederland in staat zullen zijn om rood pro-
dukt met Furfural aan handelaren en verbruikers af te
leveren.
OVERGANGSMAATREGELEN
Uit het voorgaande volgt, dat er een période van circa
acht maanden overbrugd moet worden waarin er wel
sprake zal zijn van accijnsverschil, doch niet van kleur
verschil. Derhalve zal de Overheid tot 1 september a.s.
alleen via administratieve weg kunnen vaststellen of een
verbruiker wel het juiste accijnsbedrag heeft betaald.
Daar het te ver zou voeren om aan alle details, verbonden
aan een administratief controlesysteem, aandacht te
schenken, zal dit overzicht zich tot de hoofdzaak beper
ken.
VERBRUIKERSVERKLARING
^EZE is dat elke koper van gasolie en/of lichte stook
olie, die deze produkten in de periode 1-1-1973 tot
1-9-1973 zal gebruiken voor niet-wegverkeerdoeleinden,
aan zijn leverancier tijdig een getekende „verbruikers
verklaring" moet verstrekken, wil hij in aanmerking ko
men voor het lage accijnstarief van 3,26 per 100 liter.
Ontvangt de leverancier de verklaring niet vóór de
eerste levering in 1973, dan is hij wettelijk verplicht de
kopen te faktureren inclusief het hoge accijnstarief van
16,87 per 100 liter.
De wet gaat namelijk altijd van dit tarief uit, zodat
elke liter produkt, die tegen het 3,26-tarief (of met
vrijstelling) afgeleverd en verbruikt wordt, verantwoord
moet worden.
Zo zal elke tractorhouder, elke schipper of reder en
iedere watersporter voorzover gasolie wordt betrokken
voor gebruik in het binnenlands verkeer alsmede elke
industrie die gasolie afneemt voor stook- en/of tractie-
doeleinden binnen het bedrijf, een dergelijke verklaring
moeten tekenen. Ook kopers van huisbrandolie, die een
gedeelte van de olie bestemmen voor het verwarmen van
een niet-particulier woongedeelte (b.v. een kantoor- of
praktijkruimte) moeten verklaren, dat zij dit gedeelte in
clusief 3,26 in plaats van 16,87 per 100 liter accijns
wensen te betrekken.
Alleen particuliere huisbrandoliegebruikers behoeven
geen (nieuwe) verbruikersverklaring te tekenen. De reeds
eerder door hen verstrekte particulierenverklaring blijft
n.l. in 1973 nog van kracht.
Ingeval voor landbouwtrekkers of andere voertuigen
waarin laag belast produkt mag worden gebruikt (zoals
combines en wegenbouwmachines) dieselbrandstof aan
een tankstation of ander verkooppunt langs de weg wordt
gekocht, dient de koper het accijnstarief van 16,87 per
100 liter te betalen!
Hij kan als 3,26"-verbruiker echter maandelijks het
verschil in accijns van 13,61 bij de Inspectie van Invoer
rechten en Accijnzen terugvragen, onder overlegging van
de nodige bewijsstukken (nota's).
WAT GEBEURT ER PER 1 SEPTEMBER 1973?
Rond deze datum wordt alle „niet-wegverkeer"-gasolie
en lichte stookolie, vóór aflevering aan de verbruiker,
van rode kleurstof en furfural voorzien. De „wegver-
keer"-gasolie daarentegen mag geen furfural bevatten en
mag niet rood gekleurd zijn.
De administratieve controle zal plaats kunnen maken
voor het z.g. physieke controlesysteem omdat dan geldt:
16,87-produkt niet-rood en 3,26-produkt rood
furfural.
CONTROLE
Door middel van deze controle zullen ambtenaren snel
kunnen vaststellen of er in een dieselauto op de open
bare weg al dan niet 16,87-gasolie" wordt gebruikt.
Aan een uit de brandstoftank getrokken monster wordt
een chemisch mengsel toegevoegd en indien de brandstof
sporen van furfural bevat, wordt dit mengsel rood.
PRAKTISCHE PROBLEMEN
Vanaf 1-9-1973 zal vermenging van rood en niet-rood
produkt voorkomen moeten worden. Het behoeft nauwe
lijks betoog, dat dit gegeven zowel voor leverancier als
bepaalde verbruikers vrij grote problemen oproept.
Zo zullen de oliemaatschappijen de nodige voorzieningen
moeten treffen ten aanzien van aanschaf en installatie
van „rood-makers" en zal alle opslag- en transportmate
riaal tijdig op de nieuwe situatie moeten worden afge
stemd. Maar ook bepaalde verbruikers zullen zich op hun
beurt tijdig moeten bezinnen op te nemen maatregelen
en zeker ingeval zij gasolie voor zowel wegverkeer- als
niet-wegverkeerdoeleinden gebruiken. Naast andere be
langrijke details wordt er over de delikate kwestie van
produktvermenging vanaf 1 september 1973 nog overleg
met de Overheid gepleegd.
WiJBO
De ingelanden van bovengenoemd waterschap worden
uitgenodigd tot bijwoning van een districtsvergadering, te
houden op:
a. donderdag 1 februari 1973, des namiddags 2.00 uur, in
café „De Instuif' te Hoek, voor district I
b. vrijdag, 2 februari 1973, des namiddags 2.00 uur, in café
„De Oude Brug" te Sas van Gent, voor district II
Hoek, 22 januari 1973 De dijkgraaf,
H.P.Wolfert