Auto-
aktualiteiten
De veilige auto
In „Eraobron", de 2 maandelijkse
uitgave van Esso Nederland Ë.V., van
november 72 wordt veel aandacht be
steed aan de auto, zowel wat de
scbone en de veilige auto als het
motorisch gedeelte betreft. Over de
veilige auto ontlenen wij daaraan het
volgende.
De loiale veiligheidxtuilo verbeeld door
Rudolf Das
Het aantal verkeersongevallen neemt, zoals algemeen
bekend, jaarlijks sterk toe. Lieten in Nederland in 1958
ruim tweehonderd inzittenden van personenauto's het
leven, in 1970 waren in deze groep al bijna 1200 doden
te betreuren en in de afgelopen twee jaar zijn deze aan
tallen helaas nog aanzienlijk gestegen. Buiten onze lands
grenzen is het al niet veel beter gesteld. Vooral in Frank
rijk valt een aanzienlijk stijgingspercentage ten opzichte
van 1970 te constateren, namelijk 3,9 In Italië en
West-Duitslandi is de toename wat minder, hoofdzakelijk
door het uitgebreide net van zeer grote wegen. In de
verschillende onderdelen van de auto veiliger gemaakt
moeten worden, voordat aan een onderzoek' naar een vei
lige auto begonnen moet worden. De daarmee verkregen
resultaten kunnen meteen in die produktie verwerkt wor
den en de gebruiker profiteert daar dan direkt van. Voor
al de laatste jareni zijn er op het gebied van de veiligheid
talrijke verbeteringen bij de verschillende automerken
aangebracht als verstevigde carrosserie met voor en
achter vervormingszones, veiligheidsstuur- en stuur-
kolom. Het stuurwiel zou in zijn totaal moeten worden
gecapitonneerd, waardoor de druk geringer wordt als de
bestuurder er tegen aan wordt gedrukt.
1 Uitschuif baar bumpergedeelte
(plastic-staalconstructie) - 2 Reservewiel als
kreukelzone' in de neus -
3 Tweeschijfs-wankelmotor. ca. 90 pk.
voorwielaandrijving - 4 Veerelementen
binnenboord, voor laag onafgeveerd gewicht van
de voorwielen, hydropneumatische vering, met
hoogte-instelling in verband met belasting
(systeem Citroen) - 5 Schijfremmen binnenboord,
met Bosch anti-blokkeersysteem - 6 Radiateur met
'zelfdenkende' elektrische fan aan beide zijden
van de motor - .7 Rubber ophanging van subframe
voor motor en voorwielen - 8 Torsie-stabilisator
DE TOEKOMST
In de veilige auto van de toekomst dienen de flanken
aanzienlijk te worden versterkt. Dit kan wordien bereikt
door middel van nieuwe profielen, waardoor niet alleen
de wand en de stijlen, maar ook de vloer aan stevigte
zal winnen. In dit verband is het belangwekkend de
nieuwste Opelvinding te melden: kokerballen, gevuld
met schuimplastic. De profielen worden daardoor niet
alleen stijver, maar kunnen een optimale verbuiging heb
ben en absorberen veel meer energie.
Het dak zou dubbelwandig moeten zijn, met een on
derste plaat die geheel glad is. Wat betreft het stuurwiel:
(tegen overhellen van carrosserie in bochten) - inzittenden -16 Vooraan scharnierende motorkap -
9 Dunne plaatconstructie rond bagageruim f 7 Doorzichtig zonnescherm, verstelbaar aan
10 Verstelbare pedalen voor rem en gas (geen binnenzijde van de voorruit -18 Panoramische
koppeling, automatische versnellingsbak) - 'zichtbak' voor passeren - 19 Periscoop voor
11 Rechts stuur, met verstelbare kolom, uitzicht naar voren en naar achteren - 20 Vaste
bedienirigshetbomen voor licht e.d. onder kulpstoelen - 21 Driepuntsgordêl. met elektrische
handbereik - 12 Hydraulische cilinder voor het contactverbinding (wagen start niet als gordel niet
uitschuiven van bumper bij hoge snelheden - is aangegespt), 'reel -systeem - 22 Portieren met
13 Brandblusser en eerste-hulpdoos (verplicht) in de veiligheidssloten, binnenzijde bekleed -
wagen - 14 Tien inch wielen met brede banden. 23 Kuipstoelen achter met hoofdsteunen -
regengroef voor extra veiligheid, 24 Bagageruimte, zo weinig mogelijk oversteek bij
schuimrubberkern. geen binnenbanden - de achterwielen - 25 Sterke bumper achter -
15 Speciaal versterkte veiligheidskooi voor 26 Vijfde deur achter.
Testproeven om de weerstand van dak en raamstijlen te meten.
Botsproef, waarbij met behulp van apparatuur de gevolgen worden geregistreerd.
Verenigde Staten neemt het aantal verkeersdoden en
-gewonden evenwel onrustbarend toe. Rekening houdend
met de sterke groei van het wagenpark in deze landen
kan men tot de conclusie komen dat het ongevallencijfer
procentueel is gedaald, maar dat in absolute zin de ver
keersonveiligheid sterk toeneemt.
EXPERIMENTEN MET VEILIGE AUTO'S
Deze noodlottige ontwikkeling heeft niet alleen bij de
overheid grote bezorgdheid gewekt, maar ook bij dt
auto-industrie en bij de verkeersveiligheidsorganisaties.
De auto-industrie houdt zich al geruime tijd bezig met
het zoeken naar middelen om de verkeersveiligheid te
bevorderen, zowel ten aanzien van de inzittenden van
personenauto's als van een bedrijfsveilige auto.
Opgemerkt wordt dat de gestelde eisen die in de diver
se landen gesteld worden onderlinge verschillen ver
tonen hetgeen ook gezegd kan worden ten aanzien van
de auto-industrie. Sommige zijn van mening dat eerst
DE ONDERLINGE VERZEKERING MIJ DER ZLM
WENST U ALLEN
PRETTIGE KERSTDAGEN EN
EEN VOORSPOEDIG 1973
EN NIET VERGETEN:
GLAASJE OP. LAAT U RIJDEN
d. L
In de loop de jaren is ook veel aandacht besteed aan
de zogenaamde neutralisatie binnen de carrosserie. Ver
zonken bedieningsknoppen, kantelschakelaars, schokab-
sorberend materiaal en afbreekbare handels zijn belang
rijke verbeteringen gebleken.
De flanken van de auto zijn echter nog altijd te zwak
om zware schokken in de dwarsrichting op te vangen.
Alleen als men uitzonderlijk brede en zware zijpanelen
zou ontwerpen is een oplossing te voorzien.
Ook is er tot op heden onvoldoende aandacht besteed
aan het dak van de auto. Dit wordt bij de meeste wagens
gesteund door steeds meer glas, terwijl de raamstijlen
te zwak zijn geworden om voldoende draagkracht en dus
veiligheid te bieden.
De stoelbevestiging heeft de laatste jaren nauwelijks
verbetering ondiergaan, terwijl toch vaststaat dat de be
vestigingspunten bij een aanrijding bij 50 kilometer per
uur al uit de vloer kunnen scheuren.
Het beeld is wellicht enigszins somber getekend, want
het volgende overzicht laat zien dat er in de laatste
jaren toch heel wat positieve punten zijn bereikt:
versterkte carroserie met vervormingszone
verzonken stuurwielnaaf; armsteunen en zonneklep-
pen
telescopische of gedesaxeerde stuurkolom
veiligheidsdeursloten
veiligheidsgordels,, hoofdsteunen, afbreekbare bin
nenspiegel, ruitesproeiers, koplampsproeiers
dit zal niet meer moeten bestaan uit eep dunne velg met
spaken, maar uit een rond vlak dat geheel is gecapiton
neerd. Vanzelfsprekend moeten dan alle instrumenten
zichtbaar blijven.
De binnenruimte van de auto zou moeten worden voor
zien van een automatisch werkend opvangsysteem. Zodra
een aanrijding plaatsvindt dient dit systeem de inzitten
den op hun stoel te houden zonder dat dit hun kwetst.
Een goede oplossing lijkt ook de luchtzak die in een
driehonderdste van een seconde wordt opgeblazen bij
een botsing heeft het voertuig gewoonlijk langer tijd
nodig om volledig tot stilstand te komen.
Er zijn echter twee nadelen aan verbonden: de moei
lijkheid om de luchtzak volkomen aan het lichaam van
de inzittende te laten aansluiten en het lawaai dat bij
het opblazen van deze luchtzak wordt geproduceerd.
Tot op heden is de veiligheidsgordel eenvondiger en
goedkoper.
Hoe dan ook, de auto van de toekomst zal een aan
merkelijk veiliger vervoermiddel moeten worden. De con
trole die de bonafide auto-industrie op haar produkt efl
de onderdelen daarvan uitoefent is zeer nauwkeurig,
maar dit is niet voldoende.
De proefprojecten in de Verenigde Staten, Japan en
Europa zullen weliswaar niet leiden tot gebruiksauto's,
dat zou te kostbaar zijn, maar veel elementen ervan kun
nen wellicht in de seriebouw worden toegepast, waar
door de ESV-typen kunnen worden beschouwd als een
goede basis voor een veiliger auto in die toekomst.
GA
(Zie verder pa*. 35)