Auto- aktualiteiten De veilige auto In „Eraobron", de 2 maandelijkse uitgave van Esso Nederland Ë.V., van november 72 wordt veel aandacht be steed aan de auto, zowel wat de scbone en de veilige auto als het motorisch gedeelte betreft. Over de veilige auto ontlenen wij daaraan het volgende. De loiale veiligheidxtuilo verbeeld door Rudolf Das Het aantal verkeersongevallen neemt, zoals algemeen bekend, jaarlijks sterk toe. Lieten in Nederland in 1958 ruim tweehonderd inzittenden van personenauto's het leven, in 1970 waren in deze groep al bijna 1200 doden te betreuren en in de afgelopen twee jaar zijn deze aan tallen helaas nog aanzienlijk gestegen. Buiten onze lands grenzen is het al niet veel beter gesteld. Vooral in Frank rijk valt een aanzienlijk stijgingspercentage ten opzichte van 1970 te constateren, namelijk 3,9 In Italië en West-Duitslandi is de toename wat minder, hoofdzakelijk door het uitgebreide net van zeer grote wegen. In de verschillende onderdelen van de auto veiliger gemaakt moeten worden, voordat aan een onderzoek' naar een vei lige auto begonnen moet worden. De daarmee verkregen resultaten kunnen meteen in die produktie verwerkt wor den en de gebruiker profiteert daar dan direkt van. Voor al de laatste jareni zijn er op het gebied van de veiligheid talrijke verbeteringen bij de verschillende automerken aangebracht als verstevigde carrosserie met voor en achter vervormingszones, veiligheidsstuur- en stuur- kolom. Het stuurwiel zou in zijn totaal moeten worden gecapitonneerd, waardoor de druk geringer wordt als de bestuurder er tegen aan wordt gedrukt. 1 Uitschuif baar bumpergedeelte (plastic-staalconstructie) - 2 Reservewiel als kreukelzone' in de neus - 3 Tweeschijfs-wankelmotor. ca. 90 pk. voorwielaandrijving - 4 Veerelementen binnenboord, voor laag onafgeveerd gewicht van de voorwielen, hydropneumatische vering, met hoogte-instelling in verband met belasting (systeem Citroen) - 5 Schijfremmen binnenboord, met Bosch anti-blokkeersysteem - 6 Radiateur met 'zelfdenkende' elektrische fan aan beide zijden van de motor - .7 Rubber ophanging van subframe voor motor en voorwielen - 8 Torsie-stabilisator DE TOEKOMST In de veilige auto van de toekomst dienen de flanken aanzienlijk te worden versterkt. Dit kan wordien bereikt door middel van nieuwe profielen, waardoor niet alleen de wand en de stijlen, maar ook de vloer aan stevigte zal winnen. In dit verband is het belangwekkend de nieuwste Opelvinding te melden: kokerballen, gevuld met schuimplastic. De profielen worden daardoor niet alleen stijver, maar kunnen een optimale verbuiging heb ben en absorberen veel meer energie. Het dak zou dubbelwandig moeten zijn, met een on derste plaat die geheel glad is. Wat betreft het stuurwiel: (tegen overhellen van carrosserie in bochten) - inzittenden -16 Vooraan scharnierende motorkap - 9 Dunne plaatconstructie rond bagageruim f 7 Doorzichtig zonnescherm, verstelbaar aan 10 Verstelbare pedalen voor rem en gas (geen binnenzijde van de voorruit -18 Panoramische koppeling, automatische versnellingsbak) - 'zichtbak' voor passeren - 19 Periscoop voor 11 Rechts stuur, met verstelbare kolom, uitzicht naar voren en naar achteren - 20 Vaste bedienirigshetbomen voor licht e.d. onder kulpstoelen - 21 Driepuntsgordêl. met elektrische handbereik - 12 Hydraulische cilinder voor het contactverbinding (wagen start niet als gordel niet uitschuiven van bumper bij hoge snelheden - is aangegespt), 'reel -systeem - 22 Portieren met 13 Brandblusser en eerste-hulpdoos (verplicht) in de veiligheidssloten, binnenzijde bekleed - wagen - 14 Tien inch wielen met brede banden. 23 Kuipstoelen achter met hoofdsteunen - regengroef voor extra veiligheid, 24 Bagageruimte, zo weinig mogelijk oversteek bij schuimrubberkern. geen binnenbanden - de achterwielen - 25 Sterke bumper achter - 15 Speciaal versterkte veiligheidskooi voor 26 Vijfde deur achter. Testproeven om de weerstand van dak en raamstijlen te meten. Botsproef, waarbij met behulp van apparatuur de gevolgen worden geregistreerd. Verenigde Staten neemt het aantal verkeersdoden en -gewonden evenwel onrustbarend toe. Rekening houdend met de sterke groei van het wagenpark in deze landen kan men tot de conclusie komen dat het ongevallencijfer procentueel is gedaald, maar dat in absolute zin de ver keersonveiligheid sterk toeneemt. EXPERIMENTEN MET VEILIGE AUTO'S Deze noodlottige ontwikkeling heeft niet alleen bij de overheid grote bezorgdheid gewekt, maar ook bij dt auto-industrie en bij de verkeersveiligheidsorganisaties. De auto-industrie houdt zich al geruime tijd bezig met het zoeken naar middelen om de verkeersveiligheid te bevorderen, zowel ten aanzien van de inzittenden van personenauto's als van een bedrijfsveilige auto. Opgemerkt wordt dat de gestelde eisen die in de diver se landen gesteld worden onderlinge verschillen ver tonen hetgeen ook gezegd kan worden ten aanzien van de auto-industrie. Sommige zijn van mening dat eerst DE ONDERLINGE VERZEKERING MIJ DER ZLM WENST U ALLEN PRETTIGE KERSTDAGEN EN EEN VOORSPOEDIG 1973 EN NIET VERGETEN: GLAASJE OP. LAAT U RIJDEN d. L In de loop de jaren is ook veel aandacht besteed aan de zogenaamde neutralisatie binnen de carrosserie. Ver zonken bedieningsknoppen, kantelschakelaars, schokab- sorberend materiaal en afbreekbare handels zijn belang rijke verbeteringen gebleken. De flanken van de auto zijn echter nog altijd te zwak om zware schokken in de dwarsrichting op te vangen. Alleen als men uitzonderlijk brede en zware zijpanelen zou ontwerpen is een oplossing te voorzien. Ook is er tot op heden onvoldoende aandacht besteed aan het dak van de auto. Dit wordt bij de meeste wagens gesteund door steeds meer glas, terwijl de raamstijlen te zwak zijn geworden om voldoende draagkracht en dus veiligheid te bieden. De stoelbevestiging heeft de laatste jaren nauwelijks verbetering ondiergaan, terwijl toch vaststaat dat de be vestigingspunten bij een aanrijding bij 50 kilometer per uur al uit de vloer kunnen scheuren. Het beeld is wellicht enigszins somber getekend, want het volgende overzicht laat zien dat er in de laatste jaren toch heel wat positieve punten zijn bereikt: versterkte carroserie met vervormingszone verzonken stuurwielnaaf; armsteunen en zonneklep- pen telescopische of gedesaxeerde stuurkolom veiligheidsdeursloten veiligheidsgordels,, hoofdsteunen, afbreekbare bin nenspiegel, ruitesproeiers, koplampsproeiers dit zal niet meer moeten bestaan uit eep dunne velg met spaken, maar uit een rond vlak dat geheel is gecapiton neerd. Vanzelfsprekend moeten dan alle instrumenten zichtbaar blijven. De binnenruimte van de auto zou moeten worden voor zien van een automatisch werkend opvangsysteem. Zodra een aanrijding plaatsvindt dient dit systeem de inzitten den op hun stoel te houden zonder dat dit hun kwetst. Een goede oplossing lijkt ook de luchtzak die in een driehonderdste van een seconde wordt opgeblazen bij een botsing heeft het voertuig gewoonlijk langer tijd nodig om volledig tot stilstand te komen. Er zijn echter twee nadelen aan verbonden: de moei lijkheid om de luchtzak volkomen aan het lichaam van de inzittende te laten aansluiten en het lawaai dat bij het opblazen van deze luchtzak wordt geproduceerd. Tot op heden is de veiligheidsgordel eenvondiger en goedkoper. Hoe dan ook, de auto van de toekomst zal een aan merkelijk veiliger vervoermiddel moeten worden. De con trole die de bonafide auto-industrie op haar produkt efl de onderdelen daarvan uitoefent is zeer nauwkeurig, maar dit is niet voldoende. De proefprojecten in de Verenigde Staten, Japan en Europa zullen weliswaar niet leiden tot gebruiksauto's, dat zou te kostbaar zijn, maar veel elementen ervan kun nen wellicht in de seriebouw worden toegepast, waar door de ESV-typen kunnen worden beschouwd als een goede basis voor een veiliger auto in die toekomst. GA (Zie verder pa*. 35)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1972 | | pagina 4