Bij mist - groot licht
Auto-
aktualiteiten
Rijden met spijkerbanden
binnenkort verboden
Schoner milieu door
minder zout bij de
gladheidsbestrijding
Resultaten
Cebeco-handelsraad
in 1971-72
4
IfOEWEL wij dit najaar aardig verwend worden
met het weer, hebben wij de laatste dagen nog
al eens mist gehad. Br zijn ons in het verkeer enkele
dingen opgevallen. Niettegenstaande er door de pers
veel aandacht wordt geschonken aan het rijden bij
mist, zijn wij hele ritsen automobilisten tegengeko
men zonder licht of met nachtpitjes. Beste lezer: u
weet het toch? Bij mist overdag altijd groot licht.
Dus geen dimlicht of stadslicht. Waarschijnlijk vraagt
u nu: ja, maar wanneer moet ik nu mijn licht ont
steken? Wat is eigenlijk dichte mist? Het antwoord
is: beter te vroeg dan te laat! Zorgt u ervoor dat men
u zo vroeg mogelijk ziet. Dit komt de verkeersveilig
heid alleen maar ten goede en uw accu kan er heus
wel tegen.
Dan de snelheid bij mist. Wij zijn echt niet kinder
achtig met onze snelheid, maar het moet wel verant
woord zijn. Met mist of andejr slecht zicht doen wij
rustig aan. Wij willen graag heel thuis komen. Wan
neer wij echter zien hoe vaak en op welke manier
wij worden ingehaald, dan rijzen onze (schaarse) ha
ren ten berge! Bij een toelaatbare veilige snelheid
van b.v. 50 km blazen dergelijke maniakken ons
voorhij met 90 a 100 km. In eén woord: misdadig!
Resumerende:
Overdag hij mist groot licht en rijdt U rustig asje
blieft. Denk aan uw gezin en de ramp van Prinsen
beek!
TECHNO
i
Met ingang van maandag 20 november mogen Ne
derlandse motorvoertuigen niet meer voorzien zijn
van spijkerbanden. De wijziging van het Wegenver
keersreglement die hiervoor nodig was. werd gepubli
ceerd in het Staatsblad van 31 oktober.
Proeven hebben uitgewezen dat spijkerbanden het-
wegdek in ernstige mate beschadigen. De metalen na
gels van deze banden verminderen de stroefheid van
het wegdek waardoor gevaar ontstaat. Bovendien ko
men in Nederland slechts zelden situaties voor, waarin
het rijden met spijkerbanden van nut kan zijn, ook al
omdat men veel aandacht besteedt aan de bestrijding
van gladheid.
Aanhoudende gladheid komt. in ons land slechts ge
middeld enkele dagen per jaar voor. Soms treedt win-
tergladheid incidenteel en plaatselijk op. Sneeuw- en
ijslagen zijn bovendien spoedig weggereden of door
gladiheidsbestrijding verdwenen. Het aanta^ dagen dat
men profijt heeft van spijkerbanden is dan ook zeer
gering. Gedurende het grootste gedeelte van de winter
is het rijden met spijkerbanden onnodig. Vooral uit
het oogpunt van verkeersveiligheid is het gebruik
van deze banden zelfs ongewenst. De metalen nagels
blijken een uitslijpende en polijstende werking te
hebben, waardoor slijtagesporen in het wegdek ont
staan. In die goten kan water iblijven staan, waardoor
slipgevaar wordt vergroot. Bovendien kan dit water
„aquaplaning" veroorzaken (het optreden van een
waterfilm tussen band en wegdek). Verder blijkt de
remweg van motorvoertuigen met spijkerbanden op
natte wegdekken langer te zijn. Maar niet alleen het
wegdek wordt aangetast, ook de markeringen worden
beschadigd of verdwijnen. Herstel van wegdek en mar
keringen kan men pas uitvoeren in het voorjaar, zodat
wat betreft de verkeersveiligheid ongewenste situaties
vrij lang kunnen voortbestaan. De slijtage van het
wegdek, veroorzaakt door spijkerbanden, is in Neder
land goed merkbaar. Door de slappe ondergrond maakt
men hier veel gebruik van bitumineuze wegdekken,
die nog minder bestand zijn tegen de metalen nagels
dan betonnen wegdekken, die men op harde en vaste
grondslag kan toepassen. Voor gevallen waarin de
noodzaak tot het gebruik van spijkerbanden duidelyk
aanwijsbaar is, is een ontheffingsmogelijkheid in de
regeling opgenomen. In West-Duitsland, Luxemburg,
Frankrijk, Zwitserland en Italië is het rijden met spij
kerbanden reeds enige tijd aan beperkingen onderhe
vig. Buitenlanders die volgens de wetgeving in hun
land wel met spijkerbanden mogen rijden, hebben met
spijkerbanden toegang tot onze wegen op grond van
internationale overeenkomsten.
Bescherming van het milieu is een vraagstuk dat
in de volle belangstelling staat. Een nieuw stapje
naar een beter milieubeheer is beperking van de hoe
veelheid strooizout tegen gladheid op de wegen. Uni
versal N.V. te Holten, experts op het gebied van glad
heidsbestrijding, heeft, een nieuwe machine op de
markt gebracht waarmee overdosering van strooizout
wordt voorkomen.
De Mammoiuth-Economic is een automatische stroo-i
installatie met snelheidsafhankelijke dosering. On
danks veranderende rijsnelheden wordt steeds (zo
ekonomisoh mogelijk) een konstante hoeveelheid zout
per oppervlakte-eenheid gestrooid. Dit wordt gereali
seerd door een elektronisch-hydraulisch systeem op
de strooier dat zorgt dat de opening van de doseer-
schuif zich automatisch aan de rijsnelheid aanpast.
Het stroomiddel wordt op een speciale Vredestein
transportband schoksgewijs uit de trechter aangevoerd
en via een ronddraiende strooiplaat over de weg ver
spreid.
Toepassing van een rubber transportband, waarvan
de konstruktie en kwaliteitskeuze in samenwerking
met Vredestein is vastgesteld, heeft ten opzichte van
andere systemen het voordeel dat geen roestvorming
ontstaat en dat het aantal slijtagepunten minimaal is.
De nieuwe Mammouth-Economic is op elke vracht
wagen te monteren en kan vanaf een schakelpaneel in
de cabine volledig op afstand worden bediend. De
strooidikte en strooibreedte zijn met duim en wijsvin
ger te regelen van 10 tot 45 gram/m2 en van 3 tot 11
meter.
Nederland heeft een verhard wegoppervlak van 400
miljoen m2. Op deze oppervlakte werd b.v. in de win
ter van 19691970 500 miljoen kg zout., voornamelijk
NaCl, gestrooid. Een hoeveelheid van 1,25 kg/m2. De
ze 1,25 kg/m2 betekent, volgens een berekening ge
baseerd op een normale winter met 10 behandelingen
van 25 gram/m2 (de maximaal geadviseerde norm) in
totaal 250 gr/m2, een overschrijding van 5 maal de
strikt noodzakelijke hoeveelheid!
VREDESTEIN PERSDIENST
Rubberfabriek Vredestein
Loosduinen N.V.
Oude Haagweg 128
DEN HAAG
Tel.: 070—254100.
De Nationale Coöperatieve Aan- en Verkoopvereniging
voor Land- en Tuinbouw G.A. „Cebeco", die vanaf 1
juli 1972 „Cebeco-Handelsraad" heet, heeft in het per
30 juni 1972 afgelopen boekjaar 1971-'72 een omzet be
haald van ruim 1,05 miljard. Ten opzichte van het
vorige boekjaar betekent deze omzet een vooruitgang van
ruim 26 miljoen. De omzet van de Cebeco-Handelsraadh
groep leden-coöperaties en deelnemingen steeg
met circa 100 miljoen van 1,7 tot 1,8 miljard. De
omzet van d-v voormalige Handelsraad van de A.B.T.B.
te Arnhem, waarmee Cebeco per 1 juli 1972 een fusie
aanging, is in dit bedrag nog niet begrepen. De omzet
van De Handelsraad als centrale coöperatie heeft in het
boekjaar 1971-'72 circa 210 miljoen bedragen.
FINANCIËLE RESULTATEN
2,9 miljoen. Hiervan werd 548.000,toegevoegd aan
het Fonds voor Prijsverschillen. Het daarna resterende
bedrag maakt het mogelijk een uitkering te doen aan de
leden-coöperaties van 1,7 miljoen, nadat de statutair
voorgeschreven reservering is verricht. Na voorgemelde
toevoegingen bedragen de reserve en het Fonds voor
Prijsverschillen te zamen 47,5 miljoen. Afgezien van de
1,7 miljoen die kan worden uitgekeerd aan de leden
coöperaties, hebben deze in de loop van het verslagjaar
reeds een voordeel genoten van ruim 1,9 miljoen als
gevolg van een nauwere binding met hun centrale orga
nisatie.
INVESTERINGEN EN DEELNEMINGEN
De investeringen gedurende het verslagjaar betroffen
het nieuwe veredelingsbedrijf van landbouwgewassen in
Oostelijk Flevoland en aanpassing, respectievelijk uit
breiding van de dealerbedrijven van de afdeling Land
en Tuinbouwmechanisatie en van het distributie-appa
raat voor vloeibare brandstoffen.
De deelnemingen namen toe en wel met ruim 1,2
miljoen tot bijna 11,2 imiljoen. Deze toeneming is ver
oorzaakt door de groei van het belang van Cebeco-Han
delsraad bij de Centrale Veevoederfabriek „Sloten" en
door de fusie tussen de Pluimveeslachterij „Wezep" N.V.
te Wezep en de Coöp. Pluimveeslachterij te Boxmeer. In
de door deze fusie ontstane onderneming Fri-Ki N.V., is
de inbreng van Cebeco-Handelsraad, bestaande uit de
deelneming in de oude Pluimveeslachterij „Wezep" N.V.,
aangevuld imet een verdere storting op aandelen.
mengvoeders van de aangesloten coöperaties, hetgeen
een redelijke groei betekende.
De grondstoffenhandel ondervond veel moeilijkheden
als gevolg van de valutaproblematiek. Daarnaast werkte
de beperking van de geldigheidsduur van de invoercer-
tificaten remmend op de aankoop van granen uit derde
landen. De overslag van grondstoffen in de Rotterdamse
haven verliep in het algemeen vlot.
Naast de tarwe- en de brouwgerstpools werd dit jaar
ook gestart met de afzet van voergranen in poolverband.
Door de invoering van meerjarige brouwgerstteeltcon-
tracten met de Nederlandse mout- en brouwindustrie,
werd het areaal brouwgerst ten opzichte van vorig jaar
bijna verdubbeld. 1
Het veredelingsbedrijf van landbouwgewassen, dat
hiervoor reeds genoemd werd, verwierf wederom aan
zienlijke inkomsten uit licenties van in het buitenland
verbouwde rassen. Deze inkomsten kwamen des te beter
van pas, omdat de andere zaaizaadbemoeiingen magere
resultaten te zien hebben gegeven.
Veel aandacht werd besteed aan de afzet en verwer
kingsvraagstukken bij aardappelen, waarin Cebeco-Han
delsraad mede door middel van deelnemingen een be
langrijke positie heeft verworven. Bij meststoffen en be
strijdingsmiddelen werd, ondanks de goede posities, die
op deze terreinen werden ingenomen, verschraling van
de financiële resultaten duidelijk merkbaar.
De resultaten op het gebied van de land- en tuinbouw
mechanisatie en ook die van de aardolieprodukten waren
tevredenstellend, hetgeen voor deze arbeidsintensieve en
veel kosten vergende activiteiten een opmerkelijk feit
mag worden genoemd. De zich in veler belangstelling
verheugende bemoeiingen met landbouwbedrijfsuitrus
ting en bedrijfs- en winkelartikelen gaven moedgevende
cijfers te zien.
De financiële resultaten zijn niet onbevredigend). Na BIJZONDERHEDEN OMTRENT DE AFDELINGEN
afschrijving van 3,6 miljoen op de bezittingen en na
aftrek van de verschuldigde vennootschapsbelasting ten De omzet in voergranen en andere veevoedergrond-
bedrage van 1,1 miljoen, resteert een bedrag van ruim stoffen ontwikkelde zich vrijwel parallel ^an de omzet in