Bij mist - groot licht Auto- aktualiteiten Rijden met spijkerbanden binnenkort verboden Schoner milieu door minder zout bij de gladheidsbestrijding Resultaten Cebeco-handelsraad in 1971-72 4 IfOEWEL wij dit najaar aardig verwend worden met het weer, hebben wij de laatste dagen nog al eens mist gehad. Br zijn ons in het verkeer enkele dingen opgevallen. Niettegenstaande er door de pers veel aandacht wordt geschonken aan het rijden bij mist, zijn wij hele ritsen automobilisten tegengeko men zonder licht of met nachtpitjes. Beste lezer: u weet het toch? Bij mist overdag altijd groot licht. Dus geen dimlicht of stadslicht. Waarschijnlijk vraagt u nu: ja, maar wanneer moet ik nu mijn licht ont steken? Wat is eigenlijk dichte mist? Het antwoord is: beter te vroeg dan te laat! Zorgt u ervoor dat men u zo vroeg mogelijk ziet. Dit komt de verkeersveilig heid alleen maar ten goede en uw accu kan er heus wel tegen. Dan de snelheid bij mist. Wij zijn echt niet kinder achtig met onze snelheid, maar het moet wel verant woord zijn. Met mist of andejr slecht zicht doen wij rustig aan. Wij willen graag heel thuis komen. Wan neer wij echter zien hoe vaak en op welke manier wij worden ingehaald, dan rijzen onze (schaarse) ha ren ten berge! Bij een toelaatbare veilige snelheid van b.v. 50 km blazen dergelijke maniakken ons voorhij met 90 a 100 km. In eén woord: misdadig! Resumerende: Overdag hij mist groot licht en rijdt U rustig asje blieft. Denk aan uw gezin en de ramp van Prinsen beek! TECHNO i Met ingang van maandag 20 november mogen Ne derlandse motorvoertuigen niet meer voorzien zijn van spijkerbanden. De wijziging van het Wegenver keersreglement die hiervoor nodig was. werd gepubli ceerd in het Staatsblad van 31 oktober. Proeven hebben uitgewezen dat spijkerbanden het- wegdek in ernstige mate beschadigen. De metalen na gels van deze banden verminderen de stroefheid van het wegdek waardoor gevaar ontstaat. Bovendien ko men in Nederland slechts zelden situaties voor, waarin het rijden met spijkerbanden van nut kan zijn, ook al omdat men veel aandacht besteedt aan de bestrijding van gladheid. Aanhoudende gladheid komt. in ons land slechts ge middeld enkele dagen per jaar voor. Soms treedt win- tergladheid incidenteel en plaatselijk op. Sneeuw- en ijslagen zijn bovendien spoedig weggereden of door gladiheidsbestrijding verdwenen. Het aanta^ dagen dat men profijt heeft van spijkerbanden is dan ook zeer gering. Gedurende het grootste gedeelte van de winter is het rijden met spijkerbanden onnodig. Vooral uit het oogpunt van verkeersveiligheid is het gebruik van deze banden zelfs ongewenst. De metalen nagels blijken een uitslijpende en polijstende werking te hebben, waardoor slijtagesporen in het wegdek ont staan. In die goten kan water iblijven staan, waardoor slipgevaar wordt vergroot. Bovendien kan dit water „aquaplaning" veroorzaken (het optreden van een waterfilm tussen band en wegdek). Verder blijkt de remweg van motorvoertuigen met spijkerbanden op natte wegdekken langer te zijn. Maar niet alleen het wegdek wordt aangetast, ook de markeringen worden beschadigd of verdwijnen. Herstel van wegdek en mar keringen kan men pas uitvoeren in het voorjaar, zodat wat betreft de verkeersveiligheid ongewenste situaties vrij lang kunnen voortbestaan. De slijtage van het wegdek, veroorzaakt door spijkerbanden, is in Neder land goed merkbaar. Door de slappe ondergrond maakt men hier veel gebruik van bitumineuze wegdekken, die nog minder bestand zijn tegen de metalen nagels dan betonnen wegdekken, die men op harde en vaste grondslag kan toepassen. Voor gevallen waarin de noodzaak tot het gebruik van spijkerbanden duidelyk aanwijsbaar is, is een ontheffingsmogelijkheid in de regeling opgenomen. In West-Duitsland, Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland en Italië is het rijden met spij kerbanden reeds enige tijd aan beperkingen onderhe vig. Buitenlanders die volgens de wetgeving in hun land wel met spijkerbanden mogen rijden, hebben met spijkerbanden toegang tot onze wegen op grond van internationale overeenkomsten. Bescherming van het milieu is een vraagstuk dat in de volle belangstelling staat. Een nieuw stapje naar een beter milieubeheer is beperking van de hoe veelheid strooizout tegen gladheid op de wegen. Uni versal N.V. te Holten, experts op het gebied van glad heidsbestrijding, heeft, een nieuwe machine op de markt gebracht waarmee overdosering van strooizout wordt voorkomen. De Mammoiuth-Economic is een automatische stroo-i installatie met snelheidsafhankelijke dosering. On danks veranderende rijsnelheden wordt steeds (zo ekonomisoh mogelijk) een konstante hoeveelheid zout per oppervlakte-eenheid gestrooid. Dit wordt gereali seerd door een elektronisch-hydraulisch systeem op de strooier dat zorgt dat de opening van de doseer- schuif zich automatisch aan de rijsnelheid aanpast. Het stroomiddel wordt op een speciale Vredestein transportband schoksgewijs uit de trechter aangevoerd en via een ronddraiende strooiplaat over de weg ver spreid. Toepassing van een rubber transportband, waarvan de konstruktie en kwaliteitskeuze in samenwerking met Vredestein is vastgesteld, heeft ten opzichte van andere systemen het voordeel dat geen roestvorming ontstaat en dat het aantal slijtagepunten minimaal is. De nieuwe Mammouth-Economic is op elke vracht wagen te monteren en kan vanaf een schakelpaneel in de cabine volledig op afstand worden bediend. De strooidikte en strooibreedte zijn met duim en wijsvin ger te regelen van 10 tot 45 gram/m2 en van 3 tot 11 meter. Nederland heeft een verhard wegoppervlak van 400 miljoen m2. Op deze oppervlakte werd b.v. in de win ter van 19691970 500 miljoen kg zout., voornamelijk NaCl, gestrooid. Een hoeveelheid van 1,25 kg/m2. De ze 1,25 kg/m2 betekent, volgens een berekening ge baseerd op een normale winter met 10 behandelingen van 25 gram/m2 (de maximaal geadviseerde norm) in totaal 250 gr/m2, een overschrijding van 5 maal de strikt noodzakelijke hoeveelheid! VREDESTEIN PERSDIENST Rubberfabriek Vredestein Loosduinen N.V. Oude Haagweg 128 DEN HAAG Tel.: 070—254100. De Nationale Coöperatieve Aan- en Verkoopvereniging voor Land- en Tuinbouw G.A. „Cebeco", die vanaf 1 juli 1972 „Cebeco-Handelsraad" heet, heeft in het per 30 juni 1972 afgelopen boekjaar 1971-'72 een omzet be haald van ruim 1,05 miljard. Ten opzichte van het vorige boekjaar betekent deze omzet een vooruitgang van ruim 26 miljoen. De omzet van de Cebeco-Handelsraadh groep leden-coöperaties en deelnemingen steeg met circa 100 miljoen van 1,7 tot 1,8 miljard. De omzet van d-v voormalige Handelsraad van de A.B.T.B. te Arnhem, waarmee Cebeco per 1 juli 1972 een fusie aanging, is in dit bedrag nog niet begrepen. De omzet van De Handelsraad als centrale coöperatie heeft in het boekjaar 1971-'72 circa 210 miljoen bedragen. FINANCIËLE RESULTATEN 2,9 miljoen. Hiervan werd 548.000,toegevoegd aan het Fonds voor Prijsverschillen. Het daarna resterende bedrag maakt het mogelijk een uitkering te doen aan de leden-coöperaties van 1,7 miljoen, nadat de statutair voorgeschreven reservering is verricht. Na voorgemelde toevoegingen bedragen de reserve en het Fonds voor Prijsverschillen te zamen 47,5 miljoen. Afgezien van de 1,7 miljoen die kan worden uitgekeerd aan de leden coöperaties, hebben deze in de loop van het verslagjaar reeds een voordeel genoten van ruim 1,9 miljoen als gevolg van een nauwere binding met hun centrale orga nisatie. INVESTERINGEN EN DEELNEMINGEN De investeringen gedurende het verslagjaar betroffen het nieuwe veredelingsbedrijf van landbouwgewassen in Oostelijk Flevoland en aanpassing, respectievelijk uit breiding van de dealerbedrijven van de afdeling Land en Tuinbouwmechanisatie en van het distributie-appa raat voor vloeibare brandstoffen. De deelnemingen namen toe en wel met ruim 1,2 miljoen tot bijna 11,2 imiljoen. Deze toeneming is ver oorzaakt door de groei van het belang van Cebeco-Han delsraad bij de Centrale Veevoederfabriek „Sloten" en door de fusie tussen de Pluimveeslachterij „Wezep" N.V. te Wezep en de Coöp. Pluimveeslachterij te Boxmeer. In de door deze fusie ontstane onderneming Fri-Ki N.V., is de inbreng van Cebeco-Handelsraad, bestaande uit de deelneming in de oude Pluimveeslachterij „Wezep" N.V., aangevuld imet een verdere storting op aandelen. mengvoeders van de aangesloten coöperaties, hetgeen een redelijke groei betekende. De grondstoffenhandel ondervond veel moeilijkheden als gevolg van de valutaproblematiek. Daarnaast werkte de beperking van de geldigheidsduur van de invoercer- tificaten remmend op de aankoop van granen uit derde landen. De overslag van grondstoffen in de Rotterdamse haven verliep in het algemeen vlot. Naast de tarwe- en de brouwgerstpools werd dit jaar ook gestart met de afzet van voergranen in poolverband. Door de invoering van meerjarige brouwgerstteeltcon- tracten met de Nederlandse mout- en brouwindustrie, werd het areaal brouwgerst ten opzichte van vorig jaar bijna verdubbeld. 1 Het veredelingsbedrijf van landbouwgewassen, dat hiervoor reeds genoemd werd, verwierf wederom aan zienlijke inkomsten uit licenties van in het buitenland verbouwde rassen. Deze inkomsten kwamen des te beter van pas, omdat de andere zaaizaadbemoeiingen magere resultaten te zien hebben gegeven. Veel aandacht werd besteed aan de afzet en verwer kingsvraagstukken bij aardappelen, waarin Cebeco-Han delsraad mede door middel van deelnemingen een be langrijke positie heeft verworven. Bij meststoffen en be strijdingsmiddelen werd, ondanks de goede posities, die op deze terreinen werden ingenomen, verschraling van de financiële resultaten duidelijk merkbaar. De resultaten op het gebied van de land- en tuinbouw mechanisatie en ook die van de aardolieprodukten waren tevredenstellend, hetgeen voor deze arbeidsintensieve en veel kosten vergende activiteiten een opmerkelijk feit mag worden genoemd. De zich in veler belangstelling verheugende bemoeiingen met landbouwbedrijfsuitrus ting en bedrijfs- en winkelartikelen gaven moedgevende cijfers te zien. De financiële resultaten zijn niet onbevredigend). Na BIJZONDERHEDEN OMTRENT DE AFDELINGEN afschrijving van 3,6 miljoen op de bezittingen en na aftrek van de verschuldigde vennootschapsbelasting ten De omzet in voergranen en andere veevoedergrond- bedrage van 1,1 miljoen, resteert een bedrag van ruim stoffen ontwikkelde zich vrijwel parallel ^an de omzet in

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1972 | | pagina 4