VERZEKERINGSINSTELLINGEN /AN DE ZLM Hoe het gaat met onze O.V.M. Auto- aktualiteiten Gedrag op kruisingen en test uw verkeerskermis 4 -ron ooD ro> B Veiligheid III ?l Om de leden verzekerden wat na der te informeren omtrent de gang van zaken bij onze O.V.M. volgen hieronder een aantal gegevens om trent de stand per 1 oktober 1972. U zou dit een overzicht over de eerste 3 kwartalen van 1972 kunnen noemen. DE GROEI VAN DE O.V.M. MEDE als gevolg van veel overschrijvingen van andere maatschappijen was de groei in de eer ste drie kwartalen groter dan enig jaar te voren. In vergelijking met de stand per 1 oktober 1971 werden er netto 3133 objecten ingeschreven, waarvan 1702 personenauto's, 401 bestelwagens, 360 tractoren, 63 combines, 547 bromfietsen en 60 landbouwmachines. Met namen komt het grootste deel van de personen auto's uit de particuliere sector, zgn. begunstigers. De stroom van nieuwe aanvragen blijft onvermin derd voortgaan. Werd kortgeleden de 30.000 e polis uitgereikt; de stand is momenteel al opgelopen tot 30.412. Toch houden wij, wat de acceptatie betreft de vinger aan de pols. Niet iedereen kan bij onze O.V.M. verzekeren en dit moet o.i. ook zo blijven! ÜNIGE tijd geleden werden wij onderweg door een politiepatrouille staande gehouden voor een technische controle. Nadat de betreffende politie ambtenaar rond de wagen gelopen had, zei deze: „Rijden maar meneer, die van u is tenminste heel wat anders dan die daar", en wees daarbij op een wagen voor ons, waar twee collega's van hem aan bezig waren. De betreffende ambtenaar kennende, hebben wij onze wagen opzij gezet en bleven wij op Mocht personenauto A zich op deze kruising van gelijkwaardige wegen opstellen zoals hij dat heeft gedaan? Mag vrachtautocombinatie B in deze situatie van zijn voorrangsrecht op fietser F en personenauto E ge bruik maken en de kruising oprij den? E.V.O. verkeersvoorlichting „Vei lig rijden" geeft op deze verkeers problemen het volgende antwoord. „De bestuurder die een kruising of splitsing van we gen oprijdt betracht daarbij bijzondere voorzichtig heid. Hij rijdt de kruising of splitsing slechts op, indien SCHADEVERLOOP. UORIG jaar verkeerden wij in de uitzonderlijk plezierige situatie, dat het aantal schadegeval len lager was dan het jaar daarvoor. Onze schade- frequentie zakte in 1971 dan ook naar 16,7 i.p.v. 18,6 en 19 in resp. 1970 en 1969. In het jaar verslag van 1971 schreven wij dit gunstige schade- verloop toe aan het bijzonder fraaie weer, niet alleen tijdens de zomer, maar vooral ook in het najaar. U zult zich ongetwijfeld afvragen hoe het schade- verloop in 1972 tot nu toe is geweest. Immers het weer was allesbehalve fraai tijdens de zomermaan den. De laatste weken is daarin een grote verbetering gekomen en krijgen we wellicht nog een prachtig najaar, 't Zou best kunnen, want we hebben nog veel tegoed! Welnu in aantal ligt het schadeverloop tot 1 okto ber 1972 belangrijk ongunstiger dan over dezelfde periode in 1971. Werden er tot nu toe 3544 schadege vallen ingeschreven; vorig jaar over dezelfde perio de 3195 en in 1970 3277 schadegevallen. Zitten wy nu met precies 349 schades meer; in 1971 waren het 82 minder dan in 1970. Wij koester den ook niet de illusie, dat in 1972 nog weer minder schades zouden worden ingeschreven dan in 1971. Dit zou al te mooi zijn! Reëler is te bekijken of de schadefrequentie is ge stegen t.o.v. 1971 en dan moeten wij stellen van nee; de schadefrequentie ligt n.l. precies gelijk aan 1971, althans tot 1 oktober. Zou dit voor het resterende kwartaal zo blijven, dan zal ook 1972 met een vrij C D E _IF B hij de mogelijkheid heeft door te rijden en de kruising of splitsing vrij te maken dan wel zich tussen de krui sende verkeersstromen op te stellen". (art. 40 R.V.V.) Het is een harnekkig misverstand te menen, dat het gedrag bij en op wegkruisingen en -splitsingen ge heel wort beheerst door de voorrangsregeling van ar tikel 41 van het Reglement Verkeersregels en Ver keerstekens („rechts gaat voor") en de uitzonderin gen daarop in art. 42 R.V.V. (voorrangswegen, -krui singen enz.). Hoe vaak komt het niet voor, dat een gunstige schadefrequentie afsluiten. Tevreden zijn wij in dat opzicht nog lang niet: het moet nog beter kunnen! FIN ANC IELE ONTWIKKELING VALT het aantal schadegevallen niet tegen; de kosten per schadegeval zijn wèl aanmerkelijk gestegen. Enkele cijfers moge zulks illustreren. Tot 1 oktober 1972 werd aan kasko-schade uitbetaald 1.943.000,en aan verhaalbare schade terug ont vangen 'n bedrag van 391.000,bljjft 1.552.000, Over dezelfde periode van vorig jaar werd betaald 1.641.000,en terug ontvangen 355.000,blijft 1.286.000,—. Aan kaskoschade is er tot 1 oktober derhalve meer uitbetaald ƒ266.000,terwijl er 349 schadegevallen meer zijn. Aan W.A.-schade werd tot 1 oktober uit betaald 825.000,tegen in dezelfde periode vorig jaar 631.000,een stijging van 194.000,Tegen over deze schadekostenstijgingen staat uiteraad onze stijging van premie-inkomen, dat met ronde cijfers op ƒ865.000,op jaarbasis mag worden gesteld. Over de eerste drie kwartalen is hiervan dus rond ƒ640.000,beschikbaar. In bovenstaande schadecij- fers zijn de in afwikkeling zijnde schadegevallen bui ten beschouwing gelaten. De konklusie op dit moment mag zijn, dat de kos ten per schadegeval een wat versterkte stijgende lifri vertonen. Geen onbekende lijn overigens, want de regering bokst en valt er mee! DEL. ambulance en maakte men aanstalten de nagekeken wagen daarop te zetten. Eén van de politiemensen stapte in, startte de motor en reed een eindje achter uit.. Daarna reed hij schuin vooruit om op de ambu lance te rijden, maar stopte abrupt. Heel lelijk kij kend stapte deze ambtenaar weer uit en hield het stuurwiel omhoog. Op ongeveer 20 cm onder het stuurwiel was namelijk de stuurstang afgebroken. tot dat ogenblik zeer beteuterd kijkende eige naar en diens echtgenote, begonnen nu wel heel raar te kijken. Met vereende kracht werd de wagen op de ambulance geduwd en verdween. „Aan het verkeer onttrokken", zoals dat deftig heet! De eigenaar en echtgenote konden verder gaan lopen. Het bleken vakantiegangers te zijn, welke 14 dagen van de Zeeuwse stranden kwamen genieten. Gelukkig kon dit nog, zij het dan zonder auto! Het had ook anders gekund, want de volgende ge breken waren bij het onderzoek voor de dag ge komen: één band met canvasbreuk; volkomen ver sleten voorwielophanging; doorgeroeste kokerbalken; sluiting rechter portier defect (was met touwtjes vastgezet); groot gat in geluiddemper; beide achter- schotobrekers ontbraken, terwijl op het laatste mo ment de stuurstang brak. Heus lezer, wij stonden te happen naar adem, want hoewel wij wel wat hébben meegemaakt, dit was wel heel erg gortig. Men zal zo'n wagen tegenkomen! TECHNO. van-rechts-komer domweg een kruising oprijdt on der het motto: ik heb voorrang op links, dus néém ik die, ook al moet ik midden op de kruising blijven staan (en de van-links-komers blokkeren) om voor mij van- rechtskomers voorrang te geven. Zou vrachtauto B dat ook doen in bovenstaande si tuatie, dan zou hij duidelijk zondigen tegen de hoofd regel van artikel 40 R.V.V. (hierboven vermeld). Personenauto A heeft zich correct conform die hoofdregel opgesteld. VEILIG RIJDEN Zeker in negentig procent van de verkeersongeval len moet de oorzaak worden gezocht bij de mens zelf. Achter het stuur van een auto heeft iedereen daar om een bijzondere grote verantwoordelijkheid. De chauffeur moet een duidelijk oog hebben voor de ver keerssituatie van het moment en rekening houden met de belangen, moeilijkheden en mogelijkheden van de andere weggebruikers. Het meewerken aan een gro tere veiligheid op de weg moet en kan door: een goed verkeersgedrag een betere kennis van de verkeersvoorschriften een juiste persoonlijke houding tegenover situa ties en medeweggebruikers een juiste controle op en onderhoud van de auto een goede zorg voor de belading NOGMAALS: OMZETTING ALL-RISKS NAAR W.A.-VERZEKERING VóóR 1 NOVEMBER OPGEVEN Voor diegenen die door omstandigheden wellicht de mededeling in ons blad betreffende de omzetting van All-Risks in een W.A.-verzekering gemist hebben willen wij er deze week nogmaals op wijzen dat deze omzetting voor 1 november a.s. aan ons kantoor te Goes dient te worden opgegeven. De gegevens moeten in de computer verwerkt worden en aan deze datum moet dan ook onzerzijds strikt de hand gehouden worden. Verzoeken voor omzettingen die na 1 november binnenkomen kunnen dan ook niet meer in behandeling worden genomen! Stel dus, indien U omzetting toch van plan bent het opgeven daarvan niet uit en geeft e.e.a. aan ons opf een afstandje belangstellend toekijken. Een mens is tenslotte nooit te oud om te leren! Na ongeveer tien minuten kwam er een auto-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1972 | | pagina 4