VERZEKERINGSINSTELLINGEN
/AN DE ZLM
Hoe het gaat
met onze O.V.M.
Auto-
aktualiteiten
Gedrag op kruisingen
en test uw verkeerskermis
4
-ron ooD
ro>
B
Veiligheid III
?l
Om de leden verzekerden wat na
der te informeren omtrent de gang
van zaken bij onze O.V.M. volgen
hieronder een aantal gegevens om
trent de stand per 1 oktober 1972.
U zou dit een overzicht over de
eerste 3 kwartalen van 1972 kunnen
noemen.
DE GROEI VAN DE O.V.M.
MEDE als gevolg van veel overschrijvingen van
andere maatschappijen was de groei in de eer
ste drie kwartalen groter dan enig jaar te voren. In
vergelijking met de stand per 1 oktober 1971 werden
er netto 3133 objecten ingeschreven, waarvan 1702
personenauto's, 401 bestelwagens, 360 tractoren, 63
combines, 547 bromfietsen en 60 landbouwmachines.
Met namen komt het grootste deel van de personen
auto's uit de particuliere sector, zgn. begunstigers.
De stroom van nieuwe aanvragen blijft onvermin
derd voortgaan. Werd kortgeleden de 30.000 e polis
uitgereikt; de stand is momenteel al opgelopen tot
30.412. Toch houden wij, wat de acceptatie betreft de
vinger aan de pols. Niet iedereen kan bij onze O.V.M.
verzekeren en dit moet o.i. ook zo blijven!
ÜNIGE tijd geleden werden wij onderweg door
een politiepatrouille staande gehouden voor een
technische controle. Nadat de betreffende politie
ambtenaar rond de wagen gelopen had, zei deze:
„Rijden maar meneer, die van u is tenminste heel
wat anders dan die daar", en wees daarbij op een
wagen voor ons, waar twee collega's van hem aan
bezig waren. De betreffende ambtenaar kennende,
hebben wij onze wagen opzij gezet en bleven wij op
Mocht personenauto A zich op
deze kruising van gelijkwaardige
wegen opstellen zoals hij dat heeft
gedaan?
Mag vrachtautocombinatie B in
deze situatie van zijn voorrangsrecht
op fietser F en personenauto E ge
bruik maken en de kruising oprij
den?
E.V.O. verkeersvoorlichting „Vei
lig rijden" geeft op deze verkeers
problemen het volgende antwoord.
„De bestuurder die een kruising of splitsing van we
gen oprijdt betracht daarbij bijzondere voorzichtig
heid.
Hij rijdt de kruising of splitsing slechts op, indien
SCHADEVERLOOP.
UORIG jaar verkeerden wij in de uitzonderlijk
plezierige situatie, dat het aantal schadegeval
len lager was dan het jaar daarvoor. Onze schade-
frequentie zakte in 1971 dan ook naar 16,7 i.p.v.
18,6 en 19 in resp. 1970 en 1969. In het jaar
verslag van 1971 schreven wij dit gunstige schade-
verloop toe aan het bijzonder fraaie weer, niet alleen
tijdens de zomer, maar vooral ook in het najaar.
U zult zich ongetwijfeld afvragen hoe het schade-
verloop in 1972 tot nu toe is geweest. Immers het
weer was allesbehalve fraai tijdens de zomermaan
den. De laatste weken is daarin een grote verbetering
gekomen en krijgen we wellicht nog een prachtig
najaar, 't Zou best kunnen, want we hebben nog veel
tegoed!
Welnu in aantal ligt het schadeverloop tot 1 okto
ber 1972 belangrijk ongunstiger dan over dezelfde
periode in 1971. Werden er tot nu toe 3544 schadege
vallen ingeschreven; vorig jaar over dezelfde perio
de 3195 en in 1970 3277 schadegevallen.
Zitten wy nu met precies 349 schades meer; in
1971 waren het 82 minder dan in 1970. Wij koester
den ook niet de illusie, dat in 1972 nog weer minder
schades zouden worden ingeschreven dan in 1971.
Dit zou al te mooi zijn!
Reëler is te bekijken of de schadefrequentie is ge
stegen t.o.v. 1971 en dan moeten wij stellen van nee;
de schadefrequentie ligt n.l. precies gelijk aan 1971,
althans tot 1 oktober. Zou dit voor het resterende
kwartaal zo blijven, dan zal ook 1972 met een vrij
C D
E _IF
B
hij de mogelijkheid heeft door te rijden en de kruising
of splitsing vrij te maken dan wel zich tussen de krui
sende verkeersstromen op te stellen".
(art. 40 R.V.V.)
Het is een harnekkig misverstand te menen, dat het
gedrag bij en op wegkruisingen en -splitsingen ge
heel wort beheerst door de voorrangsregeling van ar
tikel 41 van het Reglement Verkeersregels en Ver
keerstekens („rechts gaat voor") en de uitzonderin
gen daarop in art. 42 R.V.V. (voorrangswegen, -krui
singen enz.). Hoe vaak komt het niet voor, dat een
gunstige schadefrequentie afsluiten. Tevreden zijn
wij in dat opzicht nog lang niet: het moet nog beter
kunnen!
FIN ANC IELE ONTWIKKELING
VALT het aantal schadegevallen niet tegen; de
kosten per schadegeval zijn wèl aanmerkelijk
gestegen. Enkele cijfers moge zulks illustreren. Tot
1 oktober 1972 werd aan kasko-schade uitbetaald
1.943.000,en aan verhaalbare schade terug ont
vangen 'n bedrag van 391.000,bljjft 1.552.000,
Over dezelfde periode van vorig jaar werd betaald
1.641.000,en terug ontvangen 355.000,blijft
1.286.000,—.
Aan kaskoschade is er tot 1 oktober derhalve meer
uitbetaald ƒ266.000,terwijl er 349 schadegevallen
meer zijn. Aan W.A.-schade werd tot 1 oktober uit
betaald 825.000,tegen in dezelfde periode vorig
jaar 631.000,een stijging van 194.000,Tegen
over deze schadekostenstijgingen staat uiteraad onze
stijging van premie-inkomen, dat met ronde cijfers
op ƒ865.000,op jaarbasis mag worden gesteld.
Over de eerste drie kwartalen is hiervan dus rond
ƒ640.000,beschikbaar. In bovenstaande schadecij-
fers zijn de in afwikkeling zijnde schadegevallen bui
ten beschouwing gelaten.
De konklusie op dit moment mag zijn, dat de kos
ten per schadegeval een wat versterkte stijgende lifri
vertonen. Geen onbekende lijn overigens, want de
regering bokst en valt er mee!
DEL.
ambulance en maakte men aanstalten de nagekeken
wagen daarop te zetten. Eén van de politiemensen
stapte in, startte de motor en reed een eindje achter
uit.. Daarna reed hij schuin vooruit om op de ambu
lance te rijden, maar stopte abrupt. Heel lelijk kij
kend stapte deze ambtenaar weer uit en hield het
stuurwiel omhoog. Op ongeveer 20 cm onder het
stuurwiel was namelijk de stuurstang afgebroken.
tot dat ogenblik zeer beteuterd kijkende eige
naar en diens echtgenote, begonnen nu wel heel
raar te kijken. Met vereende kracht werd de wagen
op de ambulance geduwd en verdween. „Aan het
verkeer onttrokken", zoals dat deftig heet!
De eigenaar en echtgenote konden verder gaan
lopen. Het bleken vakantiegangers te zijn, welke 14
dagen van de Zeeuwse stranden kwamen genieten.
Gelukkig kon dit nog, zij het dan zonder auto!
Het had ook anders gekund, want de volgende ge
breken waren bij het onderzoek voor de dag ge
komen: één band met canvasbreuk; volkomen ver
sleten voorwielophanging; doorgeroeste kokerbalken;
sluiting rechter portier defect (was met touwtjes
vastgezet); groot gat in geluiddemper; beide achter-
schotobrekers ontbraken, terwijl op het laatste mo
ment de stuurstang brak.
Heus lezer, wij stonden te happen naar adem, want
hoewel wij wel wat hébben meegemaakt, dit was
wel heel erg gortig. Men zal zo'n wagen tegenkomen!
TECHNO.
van-rechts-komer domweg een kruising oprijdt on
der het motto: ik heb voorrang op links, dus néém ik
die, ook al moet ik midden op de kruising blijven staan
(en de van-links-komers blokkeren) om voor mij van-
rechtskomers voorrang te geven.
Zou vrachtauto B dat ook doen in bovenstaande si
tuatie, dan zou hij duidelijk zondigen tegen de hoofd
regel van artikel 40 R.V.V. (hierboven vermeld).
Personenauto A heeft zich correct conform die
hoofdregel opgesteld.
VEILIG RIJDEN
Zeker in negentig procent van de verkeersongeval
len moet de oorzaak worden gezocht bij de mens zelf.
Achter het stuur van een auto heeft iedereen daar
om een bijzondere grote verantwoordelijkheid. De
chauffeur moet een duidelijk oog hebben voor de ver
keerssituatie van het moment en rekening houden met
de belangen, moeilijkheden en mogelijkheden van de
andere weggebruikers. Het meewerken aan een gro
tere veiligheid op de weg moet en kan door:
een goed verkeersgedrag
een betere kennis van de verkeersvoorschriften
een juiste persoonlijke houding tegenover situa
ties en medeweggebruikers
een juiste controle op en onderhoud van de auto
een goede zorg voor de belading
NOGMAALS: OMZETTING ALL-RISKS NAAR W.A.-VERZEKERING VóóR 1 NOVEMBER OPGEVEN
Voor diegenen die door omstandigheden wellicht de mededeling in ons blad betreffende de omzetting
van All-Risks in een W.A.-verzekering gemist hebben willen wij er deze week nogmaals op wijzen dat deze
omzetting voor 1 november a.s. aan ons kantoor te Goes dient te worden opgegeven.
De gegevens moeten in de computer verwerkt worden en aan deze datum moet dan ook onzerzijds strikt
de hand gehouden worden. Verzoeken voor omzettingen die na 1 november binnenkomen kunnen dan ook
niet meer in behandeling worden genomen!
Stel dus, indien U omzetting toch van plan bent het opgeven daarvan niet uit en geeft e.e.a. aan ons opf
een afstandje belangstellend toekijken. Een mens is
tenslotte nooit te oud om te leren!
Na ongeveer tien minuten kwam er een auto-