Akties tegen ruilverkavelingen De sterke stijging van de sociale premies ÏF 3 Modern beleid houdt zonder meer in, dat alvorens de besluitvorming tot stand komt, er ruimschoots ge legenheid dient te worden geboden voor inspraak. De wettelijke procedures van ter visie legging, van be roepsmogelijkheden, van voorlichtingsbijeenkomsten en hearings zijn er voor, om deze mogelijkheden van inspraak en informatie te waarborgen. Het is in deze democratische samenleving een goe de zaak, dat vooral de laatste jaren van deze moge lijkheden meer dan voorheen gebruik wordt gemaakt. Het is eveneens voor de hand liggend, dat protes ten en bezwaren zich collectief presenteren middels het vormen van aktiegroepen en protestbewegingen. Door dit collectief optreden is bovendien tegenwoor dig vrij gemakkelijk entree te verkrijgen bij pers, ra dio en t.v. Vaak vertolken deze akties gevoelens van onbehagen, die bij een deel van de bevolking leven tegen bestaande structuren en bepaalde maatschap pelijke ontwikkelingen. Onbehagen over de vervui ling van het milieu, over de oorlog in Vietnam, over de mentaliteit van werkgevers (Enka), over de menta liteit van werknemers, over koffie uit Angola, over de bietsuikerpositie in de E.E.G., over de afsluiting van de Oosterschelde, over het woningbouwbeleid, over de invoer van sinaasappelen uit Zuid-Afrika, enz., enz. Onbehagen is „in". Een object, dat de laatste tijd kennelijk veler gevoe lens van onbehagen opwekt is het ruilverkavelings- beleid, dat daarbij dan o.a. in een recente televisie- uitzending wordt afgeschilderd als de robot, die de laatste resten natuurschoon op het platteland pliat walst, om deze te herscheppen in een toonloze cui- tuursteppe, zulks ten behoeve van een luttel aantal agrariërs, die zich bezig houden met het voortbren gen van produkten, waaraan allerminst behoefte be staat, daarmee het overschottenprobleem alleen maar grote.* makend. Met alle begrip voor de eerlijke bedoelingen en de achtergronden van veler bewogenheid, moet daar naast geconstateerd worden, dat bij het ageren en protesteren bepaalde facetten vaak eenzijdig worden belicht en andere belangen genegeerd worden. iDe overheid zal bij het voeren van beleid steeds alle belangen tegen elkaar af moeten wegen, daarbij ook betrekkend de inbreng, die op grond van de in spraakprocedure door belanghebbenden en anderen wordt geleverd. Anderzijds mag van aktiegroepen verwacht worden dat zij ook begrip weten op te brengen voor het to taal van de belangen die bij het onderhavige vraag stuk een rol spelen. Het te nemen besluit za! dan vaak een compromis zijn, waarbij na afweging van belan gen, nu eenmaal niemand ten volle zijn zin krijgt. Tot zover alle begrip en waardering voor het op treden van aktiegroepen, o.a. tegen ruilverkavelingen. Mits met eerlijke wapens wordt gestreden behoort dit optreden tot een van de facetten van een goed funk- t!snerende democratie. Voor de hobbyisten, die graag aktie voeren om de aktie en protesteren om het pro test, omdat de overheid het hoe dan ook nu eenmaal altijd fout doet, willen wij gaarne onderstaande 10 ge boden aanbevelen, ontleend aan een artikel in N.R.C.- Handelsblad: Begin met de bevoegdheid van de overheid en haar adviseurs te ontkennen; Stel, dat de zaak niet in haar totaliteit is bezien en dat bepaalde facetten zijn vergeten; Vraag zoveel mogelijk alternatieven; Als die er zijn, vraag er dan meer, eis dat deze tegen elkaar worden afgewogen en trek hun we tenschappelijkheid in twijfel; Biedt eigen alternatieven aan zonder bewijsvoe ring; Zoek iets dat nog niet is onderzocht en breng dan onvolledigheid in het geding; Blijkt het onderzoek volledig, beroep je dan op andere deskundigen om de wetenschappelijke waarde te betwijfelen; Blijf er op staan, dat alleen Uw opvattingen en op lossingen de beste zijn; Zorg voor algemene verklaringen aan de pers, dat zo goed als alles fout is en je het zelf veel beter zoudt willen doen. Schakel daarbij ook radio en televisie in; Gebruik alle verdere wettelijke gegeven bezwaar- mogelijkheden en gebruik daarmee de door U eigenlijk afgewezen „auoriteit" om Uw belangen te behartigen. Samenvattende conclusie: inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht KORTEWEG. cLiskussdes over het percentage loonstijging, dat volgend jaar verantwoord is, zijn in volle gang. Het is vrijwel zeker, dat in 1973 enkele sociale premies zo explosief zullen stijgen dat er voor een reële loons verbetering voor de werknemers nauwelijks ruimte aanwezig zal zijn. Met name de premie WAO (arbeids ongeschiktheid) en de premie voor het verplichte zie kenfonds zullen sterker stijgen dan aanvankelijk was voorzien. Zelfs het bevriezen" van de kinderbijslag voor het eerste en tweede kind kan deze premiestij ging niet voldoende tegenhouden. ZIEKTEKOSTEN NEMEN ENORM TOE rzijn maar weinig landen die kunnen bogen op zulk een voortreffelijk pakket sociale vocxrzienin- gen als Nederland. Maar het begint ons nu toch wel een beetje uit de hand te lopen. Ieder jaar opnieuw worden wij gekonfronteerd met fikse premiestijgin gen terwijl de vrees groeit dat het misbruik van aller lei sociale voorzieningen toeneemt (bijstandswet en wellicht meer nog de ziektewet). Onrustbarend zijn ook de sterk stijgende ziektekosten, vooral door de enorme stijging van de ziekenhuistarieven. Om dan maar met de stijgende ziektekosten te be ginnen: gevolg hiervan is dat o.a. de premie voor de verplichte ziekenfonds zal moeten stijgen van 8,2 naar 8,9 of zelfs 9 De schatting van de Ziekenfonds raad wordt dus nog met 0,2 of 0,3 overtroffen. Rond 1976 zal het percentage al zijn opgelopen tot 10 wanneer de ziektekosten zullen toenemen in hetzelfde tempo als de laatste jaren. De werknemer moet de helft van de premie zelf be talen, de werkgever de overige 50 Het is duidelijk dat deze premiestijging een gedeelte van de loonstij ging al meteen weer teniet doet. Ben beperkt eigen risico zou deze premiestijging wel enigszins kunnen matigen, maar helaas hebben minister Stuyt en staats- sekretaris Rietkerk hierover een nogal aanvechtbaar wetsontwerp ingediend, waarop zowel de ziekenfond sen als de huisartsenorganisaties afwijzend hebben ge reageerd. W.A.O. I\E meest onaangename verrassing is de stijging van de W.A.O.-premie van 5,4 nu (1,35 voor de werkgevers) tot maar liefst 7,65 volgend jaar. De regering was er van uitgegaan dat de stijging slechts 1 zou gaan 'bedragen, maar deze prognose was ge baseerd op een onvolledig inzicht in de inderdaad on rustwekkende kostenontwikkeling. De premie-kwestie zal ongetwijfeld een belangrijke rol gaan spelen in de loonpolitieke onderhandelingen, omdat een verhoging van de werknemersbijdrage dn de premie een aantasting zou impliceren van de reële loonstijging, die de vakorganisaties voor 1973 wensten te claimen. Anderzijds zullen de werkgevers zich ver zetten tegen voorstellen om de gehele premiestijging op hun rug af te wentelen. De vraag dringt zich op, hoe de W.A.O.-uitgaven in enkele jaren tijds zo snel hebben kunnen stijgen. Neemt het aantal blijvend arbeidsongeschikten, die in de hoogste invaliditeitsklasse zitten, zo sterk toe? En hoe is dat te verklaren? Onze voorlopige indruk is overigens, dat oudere werknemers, die min of meer overbodig zijn geworden, ook vaak in de W.A.O. wor den gestopt. De W.A.O. gaat soms al funktioneren als een vervroegd pensioen, hoewel dat niet de bedoeling van deze wet is. A.W.B.Z. TOT overmaat van ramp heeft de Ziekenfondsraad de ministers van Volksgezondheid en Sociale Zaken nu ook nog geadviseerd de premie voor de Al gemene Wet Bijzondere Ziektekosten te verhogen van 2 tot minstens 2,6 Deze verhoging is nodig om de reserves aan te vullen en de uitbreiding van het voor zieningenpakket, alsook de stijging van het aantal langdurige zieken in inrichtingen financieel op te vangen. Als we dan nog 'bedenken dat het in de be doeling ligt om per 1 januari 1973 een arbeidsonge schiktheidsverzekering voor zelfstandigen in te voe ren en dat ook de A.O.W.-premie nog zal moeten sty- gen, dan is het wel duidelijk dat de financiering van al die op zichzelf voortreffelijke sociale voorzieningen overheid, bedrijfsleven en werknemers voor grotg pro blemen zal stellen. Hoe men met deze lastenstijgingen nog over reële loonstijging kan praten, is ons een raadsel. Het zal toch uit de lengte of uit de breedte moeten komen. Betere sociale voorzieningen zijn wel licht van grotere waarde dan een loonstijging van een paar procenten. Anderzijds wordt het toch wel zeer urgent om d'e eventuele noodzaak van sommige sociale voorzienin gen kritisch te overwegen. Zijn er naast verhogingen echt geen 'bezuinigingen mogelijk? A. B./FB ÏVER de verhoging van een aantal belastingen en de wijzigingen in andere, is in de laatste tijd al zoveel gezegd en geschreven dat er een goede kans is dat men het een afgezaagd onderwerp gaat vinden. Dat verandert dan natuurlijk zodra men een aanslag biljet ontvangt of over een bepaalde periode meer moet afdragen dan vroeger. Dan wordt men met de werkelijkheid geconfronteerd. De voortdurende veran deringen maken het ook dikwijls moeilijk beleidsbe slissingen te nemen b.v. met, het oog op investeringen. Voor de land.bouw is het van belang dit te weten en daarom schrijven ivij het ook hier nog weer eens, dat voor de Omzetbelasting, de b.t.w. dus, een voorstel bij de Tweede Kamer is ingediend om werktuigen voor de landbouw bestemd van het hoge naar het lage tarief over te brengen. De tekst van dit voorstel nemen vrij hier letterlijk over om duidelijk te maken, welke werktuigen het kunnen zijn. U*R staat: „Werktuigen welke naar hun aard zijn bestemd om als roerend goed te worden gebruikt bij de uit oefening van de landbouw, de veeteelt, de tuinbouw en de bosbouw, met uitzondering van handgereed schap. Behalve 'de aankoop is ook de verhuur van de genoemde werktuigen vrijgesteld" Deze voorstellen zijn gedaan omdat de voordruk van de omzetbelasting, de bedragen dus die de land bouw, met een grote L, aan b.t.w. voor de aanschaf fingen van goederen het doen verrichten van diensten betaald, hoger zijn geworden dan de b.t.w. die in de omzet van de producten wordt terugontvangen. Of de boer met dit laatste aan zijn trekken komt is toch al een vraag voor ons. Veel hangt af van de marktsitua tie, maar de kwestie of een verkoop inclusief of exclu sief b.t.w. is, duikt telkens weer op. Het maken van goede afspraken is op dit punt dringend geboden. De afspraken schriftelijk vastleggen natuurlijk ook. Voor al bij meerjarige contracten dient dit punt alle aan dacht te hebben. Het kan belangrijk zijn. J AT het voorstel verder onder meer een verhoging van de b.t.w. van 14 tot 16 en van 4 naar 5 behelst, toont dit ook weer eens aan, want die per centages kunnen in de loop der jaren nog wel eens stijgen. Op staking durven wij niet te hopen. In de eerste plaats het tarief. Dat is volgens de wét eigen lijk 5,per 1.000,vermogen. Wij zitten al jaren met een tijdelijke verhoging tot 6,per 1.000, Nu is wel gezegd dat niets zo blijvend is als tijdelijke belastingverhogingen. Dat blijkt ook nu weer, want voor 1973 wil de Regering de belasting brengen op 7,per 1.000,vermogen. Wel wil men iets doen aan de belastingvrije som men. Die worden verhoogd als volgt: voor tariefgroep I van 40.000,tot 43.000, voor tariefgroep II van 55.000,tot f 59.000, voor tariefgroep 111 van 55.000,tot f 59.000, terwijl de kinderaftrek stijgt van f 13.500,tot f 14.500,—. rJ1ENSLOTTE wordt de verhoging van de hiervoor 1 genoemde bedragen voor 65jarigen en invaliden van f 35.000,gebracht op 37.500, In de miljoenennota en in de Memorie van Toelich ting bij deze wetsontwerpen kan men lezen dat de Regering aanleiding vindt het successierecht, de ver mogensbelasting en een eventuele vermogenswinst belasting ook in hun onderling verband aan een stu die te onderwerpen, voor het aanbrengen van pricipi- rein van de belastingen in de vermogenssfeer. Wij zullen maar rustig afwachten wat daar nog allemaal ële wijzigingen, ook wat de druk betreft op het ter- uitkomt. Deze soort studies nemen nogal wat tijd. De mogelijkheden om belastingwetten goed uit te voeren zijn wat de mankracht betreft niet onbeperkt. De grens daarvan is bereikt zo al niet overschreden. Dat zal wel meebrengen dat eventuele resultaten van stu dies op dit terrein, het niet brengen tot wettelijke maatregelen. Dat behoeft geen nadeel te zijn. \PAAUWE

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1972 | | pagina 3