LANDBOUW MILJOENENNOTA EN OVERHEIDSBELEID
officieel orgaan van de maatschappij tot bevordering van landbouw, tuinbouw en veeteelt in zeeland en noord-brabant
VRIJDAG 29 SEPTEMBED 1972
60e Jaargang - No. 3150
land
en tuinbouwblad
Op feestelijke wijze is verleden week vrijdag de nieuwe ZLM Huishoudschool „De Leeuwtjes" aan de
Rembrandtlaan te Terneuzen officieel geopend. Door de toenemende belangstelling voor de meer parti-
kuliere opleiding van het huishoud- en nijverheidsonderwijs waren we uit het vorige „schooljasje" aan de
Leeuwenlaan gegroeid. Met dit nieuwe, mooie gebouwencomplex, ruim en praktisch van opzet en inrich
ting, kunnen „De Leeuwtjes" voorlopig weer vooruit!
Auto-aktualiteiten -
Hoe te handelen bij
schade Pagina 4
De maand oktober op
het Z.W. landbouwbedrijf:
Drukke maand voor de
boeg Pagina 6-7
Tuinbouwklanken en
„Hoe gaan we de spruiten
oogsten en sorteren?"
Pagina 9
Geslaagde
Fokschapendag Limburg
Noord-Brabant en Centrale
verwarming m
varkensstallen
Pagina 10-11
Voorkom rooiverliezen
bij bietenoogst Pagina 13
JsJAAST de landbouwbegroting bevat de miljoenen-
nota nog een aantal andere voor de landbouw
belangrijke zaken waarop wij deze week wat nader
willen ingaan. Minister Nelissen heeft een technisch
bijzonder knap werkstuk afgeleverd, daar zijn de
meeste commentaren het wel over eens.
Of de belangrijkste onderdelen van deze nota ook
in de (politieke) praktijk uitvoerbaar zullen zijn, lijkt
evenwel twijfelachtig. Daarvoor moet aan een paar
voorwaarden worden voldaan, die op dit moment
nauwelijks realiseerbaar lijken. In de eerste plaats
gaat de miljoenennota uit van een zodanig terugdrin
gen van de inflatie dat in 1973 de loonstijging tot 9
en de prijsstijging tot 5 beperkt blijven. Wij zien
dit nog niet zo zitten. Zeker niet nu deze regering
blijft volharden in haar vertrouwende matiging van
lonen en prijzen te kunnen bereiken via overleg met
het bedrijfsleven, het z.g. sociaal contract. Wordt
hierover niet op korte termijn overeenstemming be
reikt.dan is een verdere stijging van loner, "-n prijzen
onvermijdelijk en vervalt een van de belangrijkste pei
lers waarop deze miljoenennota stoelt.
In de tweede plaats bevat de nota een aantal min
of meer ingrijpende belastingvoorstellen, die voor de
overheidsfinanciering van uitermate groot belang zijn.
Het aanvaarden van deze voorstellen is eveneens een
voorwaarde bij de realisering van deze begroting. Nu
lijken evenwel vooral de voorgestelde B.T.W.-verho-
gingen niet overal in goede aarde te vallen. Zoals be
kend houden deze voorstellen in dat het gewone B.
T.W.-tarief wordt verhoogd van 14 naar 16% en het
verlaagde tarief van 4 naar 5 Daarnaast zullen de
landbouwwerktuigen onder het 5 %-tarief worden ge
bracht.
HANDHAVING 4 %-TARIEF ONAANVAARDBAAR
QOK in sommige regeringsgezinde kringen wordt
reeds gesuggereerd dat over de verhoging van
het verlaagde B.T.W.-tarief nog wel te praten valt, ze
ker als daardoor het afsluiten van een sociaal kontrakt
meer kans zou krijgen. Wij achten dit voor de
landbouw onaanvaardbaar en wel om tweeërlei rede
nen. Ten eerste zou bij handhaving van het 4 %-tarief
en verhoging van het gewone tarief tot 16 het even
wicht in de z.g. landbouwregeling volkomen verstoord
worden. Zelfs bij een tarief van 5 lijkt het even
wicht nog nauwelijks aanwezig, ook al betekent het
overbrengen van de landbouwwerktuigen naar het
verlaagde tarief natuurlijk een reële verbetering, voor
al voor de akkerbouwsektor.
Ten tweede zou handhaving van het 4 %-tarief in
houden dat tussen gewoon en verlaagd tarief een ver
houding van 4 1 ontstaat. Nu is er binnen de Euro
pese Gemeenschap het streven om deze verhouding
voor alle lidstaten te brengen op 2 1 (gewoon ta
rief 18%; verlaagd tarief 9%). In West-Duitsland en
Italië is deze verhouding reeds aanwezig, terwij! men
in Frankrijk en België de verhouding van 3 1 kent.
Handhaving van net 4 %-tarief zou dan ook bete
kenen dat de toch zo noodzakelijke harmonisatie der
belastingen nog moeilijker wordt. Ook het 5 %-tarief
is nog lager dan in enig ander E.E.G.-land, zodat een
verdere verhoging ook in de toekomst noodzakelijk
zal zijn!
DIREKTE BELASTINGEN
I-JET het voorgestelde nieuwe „schijventarief" voor
de loon- en inkomstenbelasting wordt een be
langrijke stap op de weg naar vereenvoudiging van
ons belastingstelsel gezet. Een vereenvoudiging die
het nu ook voor de leek/belastingbetaler mogelijk zal
maken zonder ingewikkelde tabellen vrij nauwkeurig
het bedrag van zijn inkomstenbelasting te bepalen.
Voegen we daarbij dat, in afwijking van de oor
spronkelijke voorstellen, de tarieven voor de midden
groepen, en daar hoort de landbouw in de goede jaren
toch ook nog bij, met 1 zijn verlaagd, dan kunnen
wij ons met deze nieuwe inkomstenbelasting zeker
verenigen.
Minder gelukkig zijn we met de voorgestelde ver
hoging van de vermogensbelasting van 6 naar 7 %o.
Hoewel in principe slechts geldig voor 1973 verwach
ten we toch dat hier wel snel het tijdelijke met het
„eeuwige" verwisseld zal worden. De hieruit voort
vloeiende stijging van de eigenaarslasten zal de be
langstelling van grondeigenaren voor de pacht zeker
verder doen afnemen. Een ontwikkeling waarmee de
landbouw zeker niet gediend is!
BELASTINGVRIJE PENSIOENRESERVE
TN 1973 zal de belastingvrije pensioenreserve
zelfstandigen voor de helft worden ingevoerd.
Dit betekent dat volgend jaar 5 van de winst be
lastingvrij gereserveerd kan worden, met een mini
mum van 300,en een maximum van f 3.750,
Voor de jaren 1974 en 1975 zullen de percentages
en bedragen te zijner tijd wettelijk worden vastgelegd,
met dien verstande dat maximaal 10 van de winst
voor reserveringen in aanmerking komt. Met het Land
bouwschap zijn wij van mening dat deze 10% vooral
voor de lagere inkomens, veel te weinig is.
Een uiteindelijk percentage van 20, desnoods on
der handhaving van het maximaal te reserveren be
drag van 7500,lijkt meer in overeenstemming met
de belangen van alle inkomensgroepen. Overigens zal
men steeds moeten beseffen dat het hier in principe
slechts een uitgestelde belastingbetaling betreft.
INVOERING V.A.O. UITGESTELD
F EN onderwerp dat de laatste tijd in landbouw-
kringen veel aandacht krijgt, is de mogelijke
invoering van een Volksverzekering voor Arbeidson
geschiktheid (V.A.O.). Hoewel de premielasten bij een
dergelijke volksverzekering zeker niet lager zullen uit
vallen dan bij overeenkomstige particuliere verzeke
ringen, achten wjj een spoedige invoering van de V.
A.O. toch van het grootste belang.
Zeker waar steeds meer boerengezinnen volkomen
afhankelijk worden van de geestelijke en lichamelijke
gezondheid van één man.
Wij betreuren het dan ook ten zeerste dat deze
regering kennelijk terugschrikt voor de financiële con
sequenties en de invoering van deze verzekering op
de lange baan heeft geschoven.
VERDERE VERZWARING BELASTING- EN
SOCIALE PREMIEDRUK
TOT slot van dit overzicht willen wij nog eens
nagaan hoe de totale druk van belastingen en
premies sociale verzekeringen de laatste jaren is toe
genomen. In 1960 namen belastingen en sociale pre
mies gezamenlijk 33,8% van het nationaal inkomen
voor hun rekening; in 1973 zal dit percentage 47,7
bedragen! Vooral het aandeel der sociale premies is
sterk toegenomen, n.l. van 8,9% in 1960 naar 18,2%
in 1973. Bijna de helft van ons nationaal inkomen wordt
dus in de kollektieve sektor besteed, d.w.z. dat we
globaal genomen slechts de helft van ons inkomen
naar eigen voorkeur kunnen besteden.
Wij vragen ons af of het niet de hoogste tijd is dat
aan verdere stijgingen van deze uitgaven paal en perk
gesteld wordt, zodat ten minste het procentuele aan
deel van deze uitgaven niet verder toeneemt. Het is
toch merkwaardig dat in deze tijd waarin de begrip
pen inspraak en persoonlijke vrijheid aan de orde van
de dag zijn, het met de persoonlijke vrijheid ten aan
zien van de besteding van het eigen inkomen blijk
baar niet zo nauw wordt genomen. Wij zijn van me
ning dat ons democratisch stelsel geen verdere ver
zwaring van belasting- en sociale premiedruk toelaat.
De overheid zal ons inziens dan ook andere mogelijk
heden dienen te zoeken om aan extra kostenstijgingen
het hoofd te bieden (verhoging efficiëncy) of bepaalde,
niet meer in deze tijd passende, taken af te stoten.
LUTEIJN.