LANDBOUW MILJOENENNOTA EN OVERHEIDSBELEID officieel orgaan van de maatschappij tot bevordering van landbouw, tuinbouw en veeteelt in zeeland en noord-brabant VRIJDAG 29 SEPTEMBED 1972 60e Jaargang - No. 3150 land en tuinbouwblad Op feestelijke wijze is verleden week vrijdag de nieuwe ZLM Huishoudschool „De Leeuwtjes" aan de Rembrandtlaan te Terneuzen officieel geopend. Door de toenemende belangstelling voor de meer parti- kuliere opleiding van het huishoud- en nijverheidsonderwijs waren we uit het vorige „schooljasje" aan de Leeuwenlaan gegroeid. Met dit nieuwe, mooie gebouwencomplex, ruim en praktisch van opzet en inrich ting, kunnen „De Leeuwtjes" voorlopig weer vooruit! Auto-aktualiteiten - Hoe te handelen bij schade Pagina 4 De maand oktober op het Z.W. landbouwbedrijf: Drukke maand voor de boeg Pagina 6-7 Tuinbouwklanken en „Hoe gaan we de spruiten oogsten en sorteren?" Pagina 9 Geslaagde Fokschapendag Limburg Noord-Brabant en Centrale verwarming m varkensstallen Pagina 10-11 Voorkom rooiverliezen bij bietenoogst Pagina 13 JsJAAST de landbouwbegroting bevat de miljoenen- nota nog een aantal andere voor de landbouw belangrijke zaken waarop wij deze week wat nader willen ingaan. Minister Nelissen heeft een technisch bijzonder knap werkstuk afgeleverd, daar zijn de meeste commentaren het wel over eens. Of de belangrijkste onderdelen van deze nota ook in de (politieke) praktijk uitvoerbaar zullen zijn, lijkt evenwel twijfelachtig. Daarvoor moet aan een paar voorwaarden worden voldaan, die op dit moment nauwelijks realiseerbaar lijken. In de eerste plaats gaat de miljoenennota uit van een zodanig terugdrin gen van de inflatie dat in 1973 de loonstijging tot 9 en de prijsstijging tot 5 beperkt blijven. Wij zien dit nog niet zo zitten. Zeker niet nu deze regering blijft volharden in haar vertrouwende matiging van lonen en prijzen te kunnen bereiken via overleg met het bedrijfsleven, het z.g. sociaal contract. Wordt hierover niet op korte termijn overeenstemming be reikt.dan is een verdere stijging van loner, "-n prijzen onvermijdelijk en vervalt een van de belangrijkste pei lers waarop deze miljoenennota stoelt. In de tweede plaats bevat de nota een aantal min of meer ingrijpende belastingvoorstellen, die voor de overheidsfinanciering van uitermate groot belang zijn. Het aanvaarden van deze voorstellen is eveneens een voorwaarde bij de realisering van deze begroting. Nu lijken evenwel vooral de voorgestelde B.T.W.-verho- gingen niet overal in goede aarde te vallen. Zoals be kend houden deze voorstellen in dat het gewone B. T.W.-tarief wordt verhoogd van 14 naar 16% en het verlaagde tarief van 4 naar 5 Daarnaast zullen de landbouwwerktuigen onder het 5 %-tarief worden ge bracht. HANDHAVING 4 %-TARIEF ONAANVAARDBAAR QOK in sommige regeringsgezinde kringen wordt reeds gesuggereerd dat over de verhoging van het verlaagde B.T.W.-tarief nog wel te praten valt, ze ker als daardoor het afsluiten van een sociaal kontrakt meer kans zou krijgen. Wij achten dit voor de landbouw onaanvaardbaar en wel om tweeërlei rede nen. Ten eerste zou bij handhaving van het 4 %-tarief en verhoging van het gewone tarief tot 16 het even wicht in de z.g. landbouwregeling volkomen verstoord worden. Zelfs bij een tarief van 5 lijkt het even wicht nog nauwelijks aanwezig, ook al betekent het overbrengen van de landbouwwerktuigen naar het verlaagde tarief natuurlijk een reële verbetering, voor al voor de akkerbouwsektor. Ten tweede zou handhaving van het 4 %-tarief in houden dat tussen gewoon en verlaagd tarief een ver houding van 4 1 ontstaat. Nu is er binnen de Euro pese Gemeenschap het streven om deze verhouding voor alle lidstaten te brengen op 2 1 (gewoon ta rief 18%; verlaagd tarief 9%). In West-Duitsland en Italië is deze verhouding reeds aanwezig, terwij! men in Frankrijk en België de verhouding van 3 1 kent. Handhaving van net 4 %-tarief zou dan ook bete kenen dat de toch zo noodzakelijke harmonisatie der belastingen nog moeilijker wordt. Ook het 5 %-tarief is nog lager dan in enig ander E.E.G.-land, zodat een verdere verhoging ook in de toekomst noodzakelijk zal zijn! DIREKTE BELASTINGEN I-JET het voorgestelde nieuwe „schijventarief" voor de loon- en inkomstenbelasting wordt een be langrijke stap op de weg naar vereenvoudiging van ons belastingstelsel gezet. Een vereenvoudiging die het nu ook voor de leek/belastingbetaler mogelijk zal maken zonder ingewikkelde tabellen vrij nauwkeurig het bedrag van zijn inkomstenbelasting te bepalen. Voegen we daarbij dat, in afwijking van de oor spronkelijke voorstellen, de tarieven voor de midden groepen, en daar hoort de landbouw in de goede jaren toch ook nog bij, met 1 zijn verlaagd, dan kunnen wij ons met deze nieuwe inkomstenbelasting zeker verenigen. Minder gelukkig zijn we met de voorgestelde ver hoging van de vermogensbelasting van 6 naar 7 %o. Hoewel in principe slechts geldig voor 1973 verwach ten we toch dat hier wel snel het tijdelijke met het „eeuwige" verwisseld zal worden. De hieruit voort vloeiende stijging van de eigenaarslasten zal de be langstelling van grondeigenaren voor de pacht zeker verder doen afnemen. Een ontwikkeling waarmee de landbouw zeker niet gediend is! BELASTINGVRIJE PENSIOENRESERVE TN 1973 zal de belastingvrije pensioenreserve zelfstandigen voor de helft worden ingevoerd. Dit betekent dat volgend jaar 5 van de winst be lastingvrij gereserveerd kan worden, met een mini mum van 300,en een maximum van f 3.750, Voor de jaren 1974 en 1975 zullen de percentages en bedragen te zijner tijd wettelijk worden vastgelegd, met dien verstande dat maximaal 10 van de winst voor reserveringen in aanmerking komt. Met het Land bouwschap zijn wij van mening dat deze 10% vooral voor de lagere inkomens, veel te weinig is. Een uiteindelijk percentage van 20, desnoods on der handhaving van het maximaal te reserveren be drag van 7500,lijkt meer in overeenstemming met de belangen van alle inkomensgroepen. Overigens zal men steeds moeten beseffen dat het hier in principe slechts een uitgestelde belastingbetaling betreft. INVOERING V.A.O. UITGESTELD F EN onderwerp dat de laatste tijd in landbouw- kringen veel aandacht krijgt, is de mogelijke invoering van een Volksverzekering voor Arbeidson geschiktheid (V.A.O.). Hoewel de premielasten bij een dergelijke volksverzekering zeker niet lager zullen uit vallen dan bij overeenkomstige particuliere verzeke ringen, achten wjj een spoedige invoering van de V. A.O. toch van het grootste belang. Zeker waar steeds meer boerengezinnen volkomen afhankelijk worden van de geestelijke en lichamelijke gezondheid van één man. Wij betreuren het dan ook ten zeerste dat deze regering kennelijk terugschrikt voor de financiële con sequenties en de invoering van deze verzekering op de lange baan heeft geschoven. VERDERE VERZWARING BELASTING- EN SOCIALE PREMIEDRUK TOT slot van dit overzicht willen wij nog eens nagaan hoe de totale druk van belastingen en premies sociale verzekeringen de laatste jaren is toe genomen. In 1960 namen belastingen en sociale pre mies gezamenlijk 33,8% van het nationaal inkomen voor hun rekening; in 1973 zal dit percentage 47,7 bedragen! Vooral het aandeel der sociale premies is sterk toegenomen, n.l. van 8,9% in 1960 naar 18,2% in 1973. Bijna de helft van ons nationaal inkomen wordt dus in de kollektieve sektor besteed, d.w.z. dat we globaal genomen slechts de helft van ons inkomen naar eigen voorkeur kunnen besteden. Wij vragen ons af of het niet de hoogste tijd is dat aan verdere stijgingen van deze uitgaven paal en perk gesteld wordt, zodat ten minste het procentuele aan deel van deze uitgaven niet verder toeneemt. Het is toch merkwaardig dat in deze tijd waarin de begrip pen inspraak en persoonlijke vrijheid aan de orde van de dag zijn, het met de persoonlijke vrijheid ten aan zien van de besteding van het eigen inkomen blijk baar niet zo nauw wordt genomen. Wij zijn van me ning dat ons democratisch stelsel geen verdere ver zwaring van belasting- en sociale premiedruk toelaat. De overheid zal ons inziens dan ook andere mogelijk heden dienen te zoeken om aan extra kostenstijgingen het hoofd te bieden (verhoging efficiëncy) of bepaalde, niet meer in deze tijd passende, taken af te stoten. LUTEIJN.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1972 | | pagina 1