ONTWERPBESLUITEN EEG-STRUCTUURRICHTLIJNEN BEKEND GEMAAKT Een ombudsman voor de landbouw Secrd£ a. shaker, officieel orgaan van de maatschappij tot bevordering van landbouw, tuinbouw en veeteelt in zeeland en noord-brabant In dit nummer o.m.: Blauwgevoeligheids- onderzoek consumptie aardappelen Pagina 4 Bijdrageregeling verbetering agrarische bedrijfsgebouwen Pagina 4 ■fc Het nieuwe gezicht der Groninger landbouw met Voorlopige cijfers landbouwtelling 1972 Pagina 5 Tuinbouwklanken Pagina 6 Het gebruik van anti- spruitmiddelen bij bewaaruien Pagina 8 KweekbesJrijding op gras- en bouwland Pagina 9 Verslagen van „Zeeuwse dag van het Paard", de Thoolse dagen, en de 19e Bevelandse fokveedag Pagina 10, 15 en 17 Mechanisatienieuws Pagina 11 De maand augustus op het Z.W. landbouw bedrijf Pagina 12-13 VRIJDAG 28 JULI 1972 60e Jaargang - No. 3142 land en tuinbouwhlad Augustus is op zich al een drukke maand op het landbouwbedrijf. Alhoewel door de verdoorgevoerde me chanisatie de graanoogst slechts enkele dagen werk vergt veroorzaakt het binnenhalen van het stro op vele bedrijven een arbeidspiek. Door een goede organisatie van het werk kan een en ander veelal nog belangrijk verlaagd worden. RENTESUBSIDIES VOOR AKKERBOUW EN VEEHOUDERIJ NIEUWE BEËINDIGINGSREGELING ^JADAT eind maart in Brussel overeenstemming was bereikt over de landbouwstruktuurpolitiek plan-Mansholt), heeft minister Lardinois de Neder landse ontwerpen inzake het landbouwstruktuurbeleid ter goedkeuring naar Brussel gezonden. De uitvoering van de belangrijkste regelingen zal nu mogelijk in de herfst kunnen starten, aangezien Brussel binnen 2 maanden moet beslissen. Door het O.- en S.-fonds zijn 3 ontwerpbesluiten opgesteld en wel: a. Kaderregeling voor rentesubsidies aan landbouw bedrijven; b. Toepassingsregeling van rentesubsidies voor de akkerbouw, veehouderij en gecombineerde bedrij ven; c. Nieuwe, aan de Brusselse eisen aangepaste, be- eindigingsregeling. Toepassingsbesluiten voor andere sektoren zijn nog in studie, waarbij een regeling voor de fruitteelt reeds in een vergevorderd stadium van voorberei ding is. RENTESUBSIDIES Kaderregeling. In de algemene regeling zijn de grenzen aangegeven waarbinnen voor de diverse sek toren de toepassingsbesluiten kunnen worden opge steld. Voor rentesteun komen in aanmerking bedrij ven die per volwaardige arbeidskracht een inkomen hebben lager dan ƒ400 per week. Daarbij wordt uit gegaan van een arbeidsduur per jaar van 2210 uren. Verder komen voor een bijdrage slechts in aanmer king natuurlijke personen, die hun hoofdberoep in de landbouw hebben en beschikken over voldoende vak bekwaamheid dan wel rechtspersonen, die blijkens de statuten de exploitatie van landbouwbedrijven ten doel hebben. Via een in te dienen ontwikkelingsplan moet men aantonen dat het inkomen na de uitvoering van het plan gelijk is aan het inkomen buiten de landbouw. Rentesubsidie is alleen mogelijk voorzover gelden geleend worden voor het doen van investeringen. De aanvragen voor een bijdrage zullen t.z.t. moeten wor den ingediend bij de H.I.D. voor de Bedrijfsontwikke ling in de provincie waarin het bedrijf is gevestigd^ Voor een bijdrage in de vorm van rentesubsidie komf men slechts éénmaal in aahmerking. Rentesubsidie zal echtemiet worden verleend op investeringen ter zake van: aankoop van grond; aankoop van rundvee, mestkalveren, varkens en schapen; de sektor pluimvee en eieren. TOEPASSINGSBESLUIT VOOR AKKERBOUW EN VEEHOUDERIJ A AN bedrijven in deze sektor, die aan de voor- waarden uit het kaderbesluit voldoen, zal voor de uitvoering van een goedgekeurd ontwikkelingsplan een rentesteun worden verstrekt van 4 onder de volgende voorwaarden: de rentesteun is beperkt tot een leningsbedrag van maximaal 144.800,per arbeidskracht met een maximum van 4 arbeidskrachten; de op te nemen leningen dienen minimaal 20.000 te bedragen; (Zie verder pagina 3.) Landbouwschap 70ALS de lezer wellicht uit eigen ervaring weet, heeft de overheid intensieve bemoeienissen met het hele maatschappelijke leven. Of men van een geleide economie wil spreken of niet, van een vrije eco nomie is in ieder geval geen sprake. Voor het uitvoeren van de taak, die de overheid op zich heeft geno men, is een leger van deskundige ambtenaren nodig. Een risico dat hier aan vast zit is het gevaar dat een log, machtig bureaucratisch apparaat ontstaat Men kwam tot de ontdekking, dat de vertegenwoordiging van het volk in de gemeenteraden, de provinciale staten en het parlement nog geen waarborg daartegen is. De wens kwam naar voren, om, naast de raden en staten, verschillende groeperingen rechtstreeks bij de beleidsvorming te betrekken. Men riep vervolgens allerlei colleges van advies in het leven. Een voorbeeld van een dergelijk college is de Sociaal-Economische Raad. De belangrijkste taak is het ver tolken van het standpunt van het georganiseerde be drijfsleven inzake door de overheid te treffen maatre gelen. Zo heeft ook het Landbouwschap tot taak de overheid van advies te dienen. Men is in de praktijk zelfs nog verder gegaan. Wij kennen colleges waarin overheid en bedrijfsleven beide vertegenwoordigd zijn en waarin, in gezamenlijk overleg, het beleid tot stand komt en ook toegezien wordt op de uitvoering. Voorbeelden hiervan zijn de Cultuurtechnische Commissie, het bestuur van het Borgstel lingsfonds en het bestuur van het Ontwikkelings- en Saneringsfonds. /"NNDANKS het bestaan van vele overleginstituten blijkt toch nog ruimte te zijn voor aktiegroepen. Het op- treden van deze groepen verhoudt zich, de vergelijking gaat enigszins mank, tot het georganiseerde overleg als de secten tot de kerken. Toch vormen deze groepen een onderdeel van het beleidsoverleg. (Zie verder pag. 14).

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1972 | | pagina 1