Een ombudsman
voor de landbouw
14
In de praktijk blijkt echter, behalve aan het georga
niseerde overleg, behoefte te bestaan aan rechtsbe
scherming van de enkeling. De overheid kan op aller
lei manieren over zijn belangen beslissen. Voorzover
de burger al georganiseerd is, is het voor hem een
schrale troost te weten, dat zijn organisatie bij de tot
standkoming van de maatregel betrokken is geweest.
Soms kan het zelfs een nadeel zijn als zijn organisatie
bij de uitvoering betrokken is! Bijvoorbeeld indien men
een vestigingsvergunning nodig heeft en de reeds ge
vestigde bedrijfsgenoten mee beslissen over toeken
ning van de vergunning.
FJEZE behoefte aan bescherming van de enkeling
tegen onzorgvuldigheid van de kant van het
overheidsapparaat is inmiddels op vele terreinen ge
honoreerd. Men krijgt hoe langer meer oog voor het
gevaar, dat in het bureaucratisch geheel de belangen
van de enkeling in de verdrukking kunnen komen.
Bekend is, dat men van beslissingen van gemeente
raden en waterschapsbesturen in veel gevallen in be
roep kan gaan bij Gedeputeerde Staten en vervol
gens bij de Kroon. Krachtens de wet-beroep-admini-
stratieve beschikkingen kan men ook in beroep gaan
BESTEMMINGSPLANNEN
Hilvarenbeek. Met ingang van 28 juli ligt gedurende
een maand, ter inzage het ontwerp-bestemmingsplan
„Buitengebied!". Het indienen van bezwaren bij de ge
meenteraad binnen deze termijn.
Almkerk. Met ingang van 21 juli ligt gedurende een
maand ter inzage de ontwerpen herzieningen van de be
stemmingsplannen „Nieuwendijk-Noord" en „kern Alm
kerk". Binnen dieze tenmijn kunnen tegen deze ontwerpen
van herziening bezwaren bij de gemeenteraad worden
ingediend.
Steenbergen. Van 20 juli t/m 18 augustus ligt ter in
zage een ontwerpbesluit van de gemeenteraad tot vast
stelling van de grenzen van de bebouwde kommen voor
de toepassing van de Bos wet. Bezwaren bij de Raad
binnen deze termijn.
Eindhoven. Van 31 juli t/m 30 aug. ligt ter inzage het
ontwerp-bestemmingsplan XVIII Gestel Oost II. Bezwa
ren bij de Raad binnen deze termijn.
Nuenen. Vanaf 14 juli ligt gedurende een maand het
door GjS. goedgekeurde bestemmingsplan „Panakkers"
ter inzage. Bezwaren bij de kroon binnen deze termijn.
Geldrop. Vanaf 14 juli liggen gedurende een maand
ter inzage de ontwerp-bestemmingsplannen „Oranjeveld
1971" en „Grote Bos 1972". Bezwaren binnen deze ter
mijn bij de Raad.
Veghel. Vanaf 17 juli ligt gedurende een maand ter
inzage het door G.S. goedgekeurde herziene bestem
mingsplan Industrieterrein Dorshout. Bezwaren binnen
deze termijn bij de Kroon.
Schijndel. Vanaf 19 juli ligt gedurende een maand het
ontwerp-bestemmingsplan „Meldingsgebieden" ter inzage
zijnde natuurgebieden van bijzondere aard. Bezwaren
binnen deze termijn bij die Raad.
Valkenswaard. Vanaf 17 juli ligt gedurende een maand
het ontwerp-bestemmingsplan „Agnetendal". Bezwaren
binnen de termijn bij de Raad.
WIJ ONTVINGEN
-fc Jaarverslag Landbouwpraktijkschool Schoondijke
over 1971. In het boekje wordt verslag gedaan van
de activiteiten van de school in het afgelopen jaar,
met achterin een aantal overzichtelijke tabellen.
De Bedrijfsopvolgingssituatie in de IJsselmeerpolders
in 1971. Een publikatie van de afdeling Onderzoek
centrum van de Raad voor de Bedrijfsontwikkeling in
de Landbouw in de IJsselmeerpolders. Verkrijgbaar
bij he tOnderzoekcentrum, Lange Nering 6874 te
Emmeloord. Eind 1965 begin 1966 werd een onder_
zoek ingesteld naar de bedrijfsopvolging. Dit onder
zoek is nu herhaald om inzicht te krijgen in de op
volgingssituatie van thans en of en zo ja welke wijzi
gingen er hebben plaatsgevonden.
tegen een aantal beslissingen van de centrale over
heid. Tegen een beslissing van het Landbouwschap
kan de bedrijfsgenoot in beroep gaan bij het College
van Beroep voor het Bedrijfsleven. De laatste jaren
klinken hoe langer hoe meer stemmen op, dat deze
juridische beroepsmogelijkheden nog onvoldoende
soelaas bieden. Om in het gelijk gesteld te worden,
moet n.l. blijken, dat de overheid de beginselen van
behoorlijk bestuur heeft overtreden. Vandaar dat men
naar Scandinavisch voorbeeld de aanstelling van een
z.g. ombudsman overweegt. Het georganiseerde over
leg tussen overheid en bedrijfsleven blijkt de bescher
ming van de individuele burger tegenover onbehoor
lijk optreden van de overheid niet te kunnen vervan
gen.
70ALS de lezer weet vormt de landbouw inzake
de intensiteit van de overheidsbemoeienissen
geen uitzondering. Als er al sprake zou zijn van een
uitzondering dan juist in die zin, dat de overheid zich
bijzonder intensief met de landbouw bemoeit! Het ligt
dan ook volkomen in de lijn van het vorengestelde, dat
zich een uitgebreid en diepgaand overleg tussen Mi
nisterie van Landbouw en het georganiseerde be
drijfsleven heeft ontwikkeld.
Hierboven noemde ik reeds als voorbeeld het O.-
en S.-fonds. Het O.- en S.-fonds is een belangrijk, ge
meenschappelijk instrument voor het moderne struc
tuurbeleid in de landbouw. Het bestuur van dit fonds
bestaat uit vertegenwoordigers van de overheid en
van het bedrijfsleven. Uit een oogpunt van georgani
seerd overleg valt dus weinig aan te merken.
Waar het echter wel aan mankeert is het ontbre
ken van de mogelijkheid in beroep te gaan tegen be
slissingen van dat bestuur bij een onafhankelijke in
stantie. Dit klemt temeer, nu in verband met de Euro
pese structuurmaatregelen de taak van het O.- en S.-
fonds een belangrijke uitbreiding ondergaat.
Ik volsta met te wijzen op het belang van de boer
bij de beantwoording van de vraag of zijn bedrijf de
kwalificatie ontwikkelingsbedrijf verkrijgt. Dit is n.l.
van belang voor het ontvangen van rente-subsidie.
Het O.- en S.-fonds is niet een orgaan van de centrale
overheid, als ik het goed zie, zodat de wet-beroep-
administratieve beschikkingen niet van toepassing is!
^^AAR mijn mening moet in deze leemte worden
voorzien. De verdelende rechtvaardigheid
dient te worden gewaarborgd. De weg van een civiele
procedure lijkt nauwelijks begaanbaar. De individuele
boer, tuinder of werknemer moet de mogelijkheid
hebben op eenvoudige wijze beroep te kunnen aante
kenen bij een onafhankelijke instantie, tegen een voor
hem ongunstige beslissing van het Fondsbestuur.
Aan een speciale ombudsman voor de landbouw
zar dan niet veel behoefte bestaan. Ik heb de indruk,
dat de E.S.V.-'ers allen fungeren als evenzovele om
budsmannen. Het openen van de mogelijkheid in be
roep te gaan werkt naar twee kanten. Een te royaal
standpunt in een bijzonder geval zal in verband met
de mogelijkheid, dat deze beslissing in hoger beroep
door een ander wordt aangehaald ook minder kans
krijgen. Ook dat acht ik juist!
Een universele hooibouwmachi-
ne houdt in, dat U alle veldbewer-
kingen van het moment van
maaien totdat U het gaat persen
of oprapen, met dezelfde machine
moet kunnen verrichten.
Welnu, de STOLL U28 machine
kan schudden intensief voor:
vastgeregende perselen maar ook
luchtig voor hooi dat haast klaar
is;
kan harken: grote gelijkmatige
zwaden voor de pers, maar ook
kleine nachtzwaden;
kan verspreiden: intensief om
vastgeregende zwaden uit elkaar
te halen maar ook luchtig.
Afijn, als U interesse heeft voor
een echte universele hooibouw-
machine, vraag dan eens inlich
tingen, over de 11 verschillende
functies waarop deze machine in
een handomdraai kan worden
ingesteld.
MKGBIDUKHOF
levert
een echte
universele
toohouwiiHCliine
STOU
INFORMATIEBON
Stuur mij per omgaande foldermateriaal
over'de
Naam
T.a.v.
Adres
Plaats
Telefoon
voor studiedoeleinden
in gesloten envelop zonder postzegel verzenden
aan H J Hoeqen Dijkhol Handelmij N V
Antwoordnr 95. Doelinchem
H. J. HOEGEN DIJKHOFHANDELMIJ N.V.
HDI Industrieterrein -te Heer Arendskerke Telefoon 01106-1592-1502