Een ombudsman voor de landbouw 14 In de praktijk blijkt echter, behalve aan het georga niseerde overleg, behoefte te bestaan aan rechtsbe scherming van de enkeling. De overheid kan op aller lei manieren over zijn belangen beslissen. Voorzover de burger al georganiseerd is, is het voor hem een schrale troost te weten, dat zijn organisatie bij de tot standkoming van de maatregel betrokken is geweest. Soms kan het zelfs een nadeel zijn als zijn organisatie bij de uitvoering betrokken is! Bijvoorbeeld indien men een vestigingsvergunning nodig heeft en de reeds ge vestigde bedrijfsgenoten mee beslissen over toeken ning van de vergunning. FJEZE behoefte aan bescherming van de enkeling tegen onzorgvuldigheid van de kant van het overheidsapparaat is inmiddels op vele terreinen ge honoreerd. Men krijgt hoe langer meer oog voor het gevaar, dat in het bureaucratisch geheel de belangen van de enkeling in de verdrukking kunnen komen. Bekend is, dat men van beslissingen van gemeente raden en waterschapsbesturen in veel gevallen in be roep kan gaan bij Gedeputeerde Staten en vervol gens bij de Kroon. Krachtens de wet-beroep-admini- stratieve beschikkingen kan men ook in beroep gaan BESTEMMINGSPLANNEN Hilvarenbeek. Met ingang van 28 juli ligt gedurende een maand, ter inzage het ontwerp-bestemmingsplan „Buitengebied!". Het indienen van bezwaren bij de ge meenteraad binnen deze termijn. Almkerk. Met ingang van 21 juli ligt gedurende een maand ter inzage de ontwerpen herzieningen van de be stemmingsplannen „Nieuwendijk-Noord" en „kern Alm kerk". Binnen dieze tenmijn kunnen tegen deze ontwerpen van herziening bezwaren bij de gemeenteraad worden ingediend. Steenbergen. Van 20 juli t/m 18 augustus ligt ter in zage een ontwerpbesluit van de gemeenteraad tot vast stelling van de grenzen van de bebouwde kommen voor de toepassing van de Bos wet. Bezwaren bij de Raad binnen deze termijn. Eindhoven. Van 31 juli t/m 30 aug. ligt ter inzage het ontwerp-bestemmingsplan XVIII Gestel Oost II. Bezwa ren bij de Raad binnen deze termijn. Nuenen. Vanaf 14 juli ligt gedurende een maand het door GjS. goedgekeurde bestemmingsplan „Panakkers" ter inzage. Bezwaren bij de kroon binnen deze termijn. Geldrop. Vanaf 14 juli liggen gedurende een maand ter inzage de ontwerp-bestemmingsplannen „Oranjeveld 1971" en „Grote Bos 1972". Bezwaren binnen deze ter mijn bij de Raad. Veghel. Vanaf 17 juli ligt gedurende een maand ter inzage het door G.S. goedgekeurde herziene bestem mingsplan Industrieterrein Dorshout. Bezwaren binnen deze termijn bij de Kroon. Schijndel. Vanaf 19 juli ligt gedurende een maand het ontwerp-bestemmingsplan „Meldingsgebieden" ter inzage zijnde natuurgebieden van bijzondere aard. Bezwaren binnen deze termijn bij die Raad. Valkenswaard. Vanaf 17 juli ligt gedurende een maand het ontwerp-bestemmingsplan „Agnetendal". Bezwaren binnen de termijn bij de Raad. WIJ ONTVINGEN -fc Jaarverslag Landbouwpraktijkschool Schoondijke over 1971. In het boekje wordt verslag gedaan van de activiteiten van de school in het afgelopen jaar, met achterin een aantal overzichtelijke tabellen. De Bedrijfsopvolgingssituatie in de IJsselmeerpolders in 1971. Een publikatie van de afdeling Onderzoek centrum van de Raad voor de Bedrijfsontwikkeling in de Landbouw in de IJsselmeerpolders. Verkrijgbaar bij he tOnderzoekcentrum, Lange Nering 6874 te Emmeloord. Eind 1965 begin 1966 werd een onder_ zoek ingesteld naar de bedrijfsopvolging. Dit onder zoek is nu herhaald om inzicht te krijgen in de op volgingssituatie van thans en of en zo ja welke wijzi gingen er hebben plaatsgevonden. tegen een aantal beslissingen van de centrale over heid. Tegen een beslissing van het Landbouwschap kan de bedrijfsgenoot in beroep gaan bij het College van Beroep voor het Bedrijfsleven. De laatste jaren klinken hoe langer hoe meer stemmen op, dat deze juridische beroepsmogelijkheden nog onvoldoende soelaas bieden. Om in het gelijk gesteld te worden, moet n.l. blijken, dat de overheid de beginselen van behoorlijk bestuur heeft overtreden. Vandaar dat men naar Scandinavisch voorbeeld de aanstelling van een z.g. ombudsman overweegt. Het georganiseerde over leg tussen overheid en bedrijfsleven blijkt de bescher ming van de individuele burger tegenover onbehoor lijk optreden van de overheid niet te kunnen vervan gen. 70ALS de lezer weet vormt de landbouw inzake de intensiteit van de overheidsbemoeienissen geen uitzondering. Als er al sprake zou zijn van een uitzondering dan juist in die zin, dat de overheid zich bijzonder intensief met de landbouw bemoeit! Het ligt dan ook volkomen in de lijn van het vorengestelde, dat zich een uitgebreid en diepgaand overleg tussen Mi nisterie van Landbouw en het georganiseerde be drijfsleven heeft ontwikkeld. Hierboven noemde ik reeds als voorbeeld het O.- en S.-fonds. Het O.- en S.-fonds is een belangrijk, ge meenschappelijk instrument voor het moderne struc tuurbeleid in de landbouw. Het bestuur van dit fonds bestaat uit vertegenwoordigers van de overheid en van het bedrijfsleven. Uit een oogpunt van georgani seerd overleg valt dus weinig aan te merken. Waar het echter wel aan mankeert is het ontbre ken van de mogelijkheid in beroep te gaan tegen be slissingen van dat bestuur bij een onafhankelijke in stantie. Dit klemt temeer, nu in verband met de Euro pese structuurmaatregelen de taak van het O.- en S.- fonds een belangrijke uitbreiding ondergaat. Ik volsta met te wijzen op het belang van de boer bij de beantwoording van de vraag of zijn bedrijf de kwalificatie ontwikkelingsbedrijf verkrijgt. Dit is n.l. van belang voor het ontvangen van rente-subsidie. Het O.- en S.-fonds is niet een orgaan van de centrale overheid, als ik het goed zie, zodat de wet-beroep- administratieve beschikkingen niet van toepassing is! ^^AAR mijn mening moet in deze leemte worden voorzien. De verdelende rechtvaardigheid dient te worden gewaarborgd. De weg van een civiele procedure lijkt nauwelijks begaanbaar. De individuele boer, tuinder of werknemer moet de mogelijkheid hebben op eenvoudige wijze beroep te kunnen aante kenen bij een onafhankelijke instantie, tegen een voor hem ongunstige beslissing van het Fondsbestuur. Aan een speciale ombudsman voor de landbouw zar dan niet veel behoefte bestaan. Ik heb de indruk, dat de E.S.V.-'ers allen fungeren als evenzovele om budsmannen. Het openen van de mogelijkheid in be roep te gaan werkt naar twee kanten. Een te royaal standpunt in een bijzonder geval zal in verband met de mogelijkheid, dat deze beslissing in hoger beroep door een ander wordt aangehaald ook minder kans krijgen. Ook dat acht ik juist! Een universele hooibouwmachi- ne houdt in, dat U alle veldbewer- kingen van het moment van maaien totdat U het gaat persen of oprapen, met dezelfde machine moet kunnen verrichten. Welnu, de STOLL U28 machine kan schudden intensief voor: vastgeregende perselen maar ook luchtig voor hooi dat haast klaar is; kan harken: grote gelijkmatige zwaden voor de pers, maar ook kleine nachtzwaden; kan verspreiden: intensief om vastgeregende zwaden uit elkaar te halen maar ook luchtig. Afijn, als U interesse heeft voor een echte universele hooibouw- machine, vraag dan eens inlich tingen, over de 11 verschillende functies waarop deze machine in een handomdraai kan worden ingesteld. MKGBIDUKHOF levert een echte universele toohouwiiHCliine STOU INFORMATIEBON Stuur mij per omgaande foldermateriaal over'de Naam T.a.v. Adres Plaats Telefoon voor studiedoeleinden in gesloten envelop zonder postzegel verzenden aan H J Hoeqen Dijkhol Handelmij N V Antwoordnr 95. Doelinchem H. J. HOEGEN DIJKHOFHANDELMIJ N.V. HDI Industrieterrein -te Heer Arendskerke Telefoon 01106-1592-1502

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1972 | | pagina 14