Naar meer duidelijkheid! Het landbouw-monetaire probleem in de EEG Oudedagsreserve zelfstandigen F 3 De DS '70-ministers Drees en De Brauw hebben tenslotte de knuppel in het hoenderhok geworpen. Het weifelen van het kabinet-Biesheuvel om algeme ne maatregelen te treffen voor beteugeling van de inflatie, waarop reeds herhaaldelijk was aangedron gen, is hen te lang gaan duren. De door de minister van financiën Nelissen nóg verder gewenste bezui nigingen op de begroting, die vooral de door hen be heerde departementen van Verkeer en Waterstaat en van Wetenschappelijk Onderwijs zou treffen, was voor hen de direkte aanleiding om dan maar hun portefeuilles ter beschikking te stellen. Dat gebeurde nadat het kabinet meer dan een week lang intensief had vergaderd over de begroting, waarin immers danig bezuinigd moest worden. Vorige week nog liet premier Biesheuvel zich vrij optimis tisch uit over het welslagen van deze besprekingen. Men zou het wel met elkaar eens worden, zo meende hij toen. Op dat moment was dan waarschijnlijk nog niet aan de orde de door minister Nelissen noodzakelijk geachte bezuiniging van vierhonderd miljoen, althans niet de verdeling daarvan over de departementen. Het is bekend, dat minister Drees reeds vorig jaar voor Verkeer en Waterstaat drastische bezuinigingen heeft aanvaard en doorgevoerd en dat ook voor de nieuwe begroting zijn departement er niet zonder kleerscheuren zou afkomen. En hoeveel moeilijkhe den minister De Brauw ten aanzien van het Weten schapsbeleid en Wetenschappelijk Onderwijs onder vindt, is maar al te bekend, mede door hetgeen zich heeft afgespeeld bij de behandeling van de verho ging der collegegelden. Het werd hen net te veel dat zij nu nogeens een belangrijk deel van de extra be zuinigingen voor hun rekening moesten nemen, ter wijl het kabinet zich nog steeds niet wilde uitspreken over de beheersing van lonen en prijzen. Of het 'bedrijfsleven daarover tot overeenstemming zal komen blijft immers een grote vraag, zeker nu het er om gaat dat iedere reële loonsverbetering ach terwege zou moeten blijven. De ervaringen van vorig jaar, die toch nog weer tot een verhoging van de loonkosten van meer dan twaalf procent hebben ge leid, doen de gedachten daarover niet erg optimis tisch zijn. Toch kan de inflatiespiraal niet alleen terug gedrukt worden door bezuinigingen van de rijksoverheid, ook ons volk zelf zullen daar ook een flinke steen aan moeten bijdragen. Doch tot een dwingend voorschrift in deze wilde het kabinet-Bies heuvel zich in meerderheid niet laten verleiden. Dat werd dan voor DS '70 de aanleiding de verantwoor delijkheid neer te leggen. Op het moment dat dit geschreven wordt ziet het er naar uit dat een minderheidskabinet de begro ting 1973 zal indienen en verdedigen en nieuwe ver kiezingen zal uitschrijven. Met die verkiezingen kan ons volk zich dan zelf uitspreken over de in deze begroting geschetste be leidslijnen. Waarmede we dan de politieke duidelijk heid zouden kunnen krijgen, wanneer de oppositie tegelijkertijd een alternatief program publiceert, zo dat de kiezer kan beslissen welke oplossing der pro blemen het 't verkiezelijkst acht. Dan krijgen we dus onverwacht die duidelijkheid bij de verkiezingen waarom, vooral de oppositiepartijen, al zo vaak ge vraagd hebben. Twee programma's, twee wijzen van beleid, om het begrotingsdeficit te drukken en de inflatie tegen te gaan. Waarna we dan^drie jaar kunnen aanzien of de verkozen richting de problemen aan kan en het land uit de moeilijkheden weet te halen. In ieder geval is met het aftreden van de DS'70- ministers een einde gekomen aan een periode van voortdurende onzekerheid en geen doortastende be slissingen. De partijen, ook van links, zullen zich nu duidelijker moeten gaan uitspreken èn bovendien aangeven in welke andere partij zij voldoende ver trouwen hebben om in een koalitie mee te kunnen samenwerken. De crisis die nu is uitgebroken kan die duidelijkheid ten goede komen!! rDER leiding van minister Lardinois, die ondanks de politieke situatie in Den Haag toch naar Brus sel Was gekomen, is de EEG-landbouwraad bijeen om eeni oplossing te vinden voor de zogenaamde land- bouwmonetaire moeilijkheden. Deze moeilijkheden zijn de nasleep van een van de langste landbouwmara- tons uit de EEG-geschiedenis in maart van dit jaar. De ministers stelden toen ('behalve dat ze eindelijk het plan Mansholt aanvaardden) de nieuwe prijzen vast voor de landbouwprodukten. Omdat Duitsland, België, Luxemburg en Nederland hun munt inmiddels hadden gerevalueerd, werd echter tevens bepaald dat de boeren uit deze landen aflopen de compensaties zouden krijgen. Deze compensaties dienen om het verschil goed te maken tussen de niet- gerevalueerde rekeneenheid (waarin de EEG-land- bouwprijzen zijn uitgedrukt) en de nationale muntem, waarin de boeren de opbrengst van hun produ'kten ontvangen, de compensaties komen uit heffingen en restituties aan de EEG-buitengrenzen. De ministers staan nu voor de taak deze compense rende bedragen communautair te maken, dat wil zeg gen een systeem te vinden (eventueel met terugwer kende kracht tot 1 juli van dit jaar), waarbij de op brengsten van de grensmaatregelen in het landbouw fonds vloeien en waarbij de boeren uit dit fonds scha deloos worden gesteld. Tevens moet een besluit wor den genomen (nu de nieuwe pariteit van de dollar is aangemeld) de compensaties uit te keren op basis van de nieuwe dollarpariteit. Tot nu toe namelijk werd de marge waarbinnen de dollarkoers kan fluctueren eveneens gecompenseerd. De ministers moeten voorts een tijdschema opstel len, waarbinnen de dollarkoers kan fluctueren even eens gecompenseerd. De ministers moeten voorts een tijdschema opstel len, waarbinnen de compensaties geleidelijk aan ge heel zullen verdwijnen. De Europese landbouwraad moet ook de zogenaamde interventiecentra voor gra nen en de daar geldende interventieprijzen vaststellen voor de vier landen, die 1 januari lid van de EEG worden: Engeland, Ierland, Denemarken en Noorwe gen. 1IIERBIJ is gebleken dat Duitsland het helemaal niet eens is met de voorstéllen van de Europese Com missie inzake Denemarken. Het vreest dat de commis sie de interventieprijs voor gerst in Denemarken niet hoog genoeg stelt en dat daardoor Duitse interventie bureaus overstroomd zullen worden met Deense gerst. Ook de door de commissie voor Engeland voorgestelde interventieprijzen kunnen de Duitse goedkeuring niet wegdragen. De Duitsers zijn bang dat de Britse mout- industrie (belangrijk voor de bierbereiding), vergele ken met Duitsland, in een gunstiger positie zal komen. Engeland heeft al laten weten dat het lagere inter ventieprijzen wil voor Zuidoost-Engeland dan de Commissie heeft voorgesteld, maar daar is Frankrkijk weer tegen omdat het zijn graanexport naar Engeland dan in gevaar ziet komen. (Zie verder pag. 11) TIKT wetsontwerp betreffende de fiscale oudedags- reserve voor zelfstandigen is uiteraard in deze tijd nogal in discussie. Het is ingediend naar aanleiding van het rapport van de commissie Van Soest dat op 16 april 1971 is gepubliceerd. Deze commissie had tot taak de belastingheffing van zelfstandigen in verge lijking met die van loontrekkenden te bestuderen. Zij kwam tot de conclusie dat de verschillen in belasting heffing tussen deze twee categorieën belastingplichti gen voor het grootste deel niet van zodanig belang wa ren dat zij voorstellen moest doen tot wijziging van de inkomstenbelastingwet. Met één uitzondering. De meerderheid van de commissie kon niet billijken dat het voor de zelfstandige onmogelijk is om ten laste van de winst een redelijke pensioenvoorziening op te bouwen, terwijl de loontrekkende dit wel ten laste van zijn inkomen kan doen. Zij is dus met voorstellen ge komen om de zelfstandigen de gelegenheid te geven ten laste van hun winst een pensioenreserve op te bouwen. In het regeerakkoord van het kabinet Bies heuvel is vastgelegd dat het rapport Van Soest zou worden omgezet in een wetsontwerpEchter met ma tiging en variaties. /JP 15 mei j.l. is dat wetsontwerp bij de Tweede Ka mer ingedAend. In de dagbladen en ook in het Landbouwblad is er uitvoerig aandacht aan besteed. In grote lijnen komt het erop neer dat een onderne mer elk jaar aan de oudedagsreserve mag toevoegen 15 van de winst voorzover deze 10/ 7 van het onge- huwden pensioen van de A.O.W. te boven gaat en niet meer bedraagt dan f25.000,Voor winsten van 25 tot 50 duizend is het percentage dat gereserveerd mag worden 10 en van 50 tot 80 duizend 7.5. Verder gaat het niet. De reserve moet uiteraard ook in een aantal gevallen afnemen. De voornaamste daarvan zijn het bereiken van de 65-jarige leeftijd en het geval dat de reserve uitgaat boven het ondernemingsvermogen. Het ont werp is in de kringen van de zelfstandigen over het algemeen goed ontvangen, al zijn er nog wel wensen, die b.v. door het Landbouwschap aan de leden van de Tweede Kamer kenbaar zijn gemaakt. Van de zijde van de vakbeweging is op het ontwerp scherpe kritiek uitgeoefend. De strijd zal op het politieke slagveld nog wel wat kruit doen ontbranden. Het landbouwblad is geen politieke krant en wij kunnen dit aspect dus hier verder laten rusten! R is ook kritiek gekomen van andere zijde. In het Weekblad voor fiscaal recht van 6 juli 1972 „Alterna tieven oudedagreserve zelfstandigen" is een voorstel van het Bestuur van de Vereniging van Inspecteurs van 's Rijks belastingen opgenomen, dat betrekking heeft op het bovengenoemde wetsontwerp. In de eerste alinea's van dit stuk schrijft dit bestuur: „Het is voor de eerste maal dat wij ons publiekelijk uiten over een ontwerp van Wet op fiscaal terrein. Deze ongebruike lijke stap vindt zijn oorzaak in de naar onze mening het ontwerp van Wet houdende fiscale oudedagsreser ve voor zelfstandigen, zitting 1971-1972 11.818 met zich medebrengt. Reeds in 1970 heeft onze vereniging een rapport Ver eenvoudiging Inkomstenbelasting het licht doen zien, in de overtuiging dat vereenvoudiging van de fiscale wetgeving dringend geboden is, wil de uitvoerbaar heid en daarmede de rechtvaardigheid niet ern stig in het gedrang komen. De indiening van dit ont werp van Wet doet ons het ergste vrezen voor het door ons voorgestane streven naar uitvoerbare wetge ving". IN het vervolg van het stuk schrijft het Bestuur van de vereniging van Inspecteurs dat zij geen politie ke stellingname beogen. Zij bezien en beoordelen de regeling uit het gezichtspunt van de uitvoerbaarheid door de belastingdienst. Vanuit dit gezichtspunt komen zij o.a. tot de conclusie dat de voorgestelde regeling niet of zeer moeilijk uitvoerbaar is, dat zij blijvend gebrekkig zal functioneren en daardoor rechtsonge lijkheid binnen de groep der zelfstandigen teweeg brengt. Zij blijven bij deze veroordeling echter niet staan, maar komen met het voorstel voor andere voor zieningen. Deze zijn: 1. Continuering en verdere uitbouw van de zelfstan digenaftrek. 2. Verhoging van de inkomensgrenzen van de beperk te invordering van de premie voor de volksverze keringen. 3. Verruiming van de maximum aftrek voor lijfrente- premies. 4. Toestaan van een hogere aftrek dan de werkelijk betaalde lijfrentepremie voor mensen met lagere inkomens. 5. Tijdelijke verhoging van de vrijgestelde stakings winst. Deze vrijstelling is nu 10.000. Tot slot schrijft het Bestuur: gillen die bij de oor deelsvorming nopens dit wetsontwerp betrokken zijn, roepen wij op zich te bezinnen op de in deze nota ver vatte alternatieve oplossingen, die in hun onderlinge samenhang de bedoelingen van de Commissie Van Soest in mime mate honoreren, zonder de bezwaren op te roepen, welke aan het huidige wetsontwerp zijn verbonden". JirAT zullen wij nu hiervan zeggen? Ook bij ons bestaat de vrees dat het huidige ontwerp niet veel resultaat voor de zelfstandigen zal afwerpen. Het is een ingewikkelde regeling en het is niet alleen de belastingdienst die in een impasse raakt. Nationaal gezien zijn de belastingadviseurs en de boekhoudbu- reaus ook overbelast. Dat wordt wel bewezen door de enorm lange uitstel-termijnen voor de inlevering van aangifte-biljetten. Voor een eenvoudige regeling is alles te zeggen. Wel moet onverzwakt de eis gesteld worden dat het verschil in belastingheffing dat nu ten nadele van de zelfstandigen bestaat, wordt opgehe ven. Aan die eis zal door een eenvoudige regeling ech ter veel eerder voldaan worden dan door een ingewik kelde. Laten wij hopen dat wat de inspecteurs schrij ven een goed resultaat mag opleveren, op welke wijze dan ook, PA AU WE

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1972 | | pagina 3