Verslag demonstratie verwerking van kunstmest in losse en vloeibare vorm te Axel Op dinsdag 20 juni j.l. werd op het terrein van de Rijkswaterstaat te Axel een grote landelijke demon stratie gehouden van methoden voor verwerking van kunstmest in losse en vloeibare vorm op de boerderij. De beschikbaarheid van een zeer groot terrein maak te het de organisatoren mogelijk een groot aantal me thoden te laten demonstreren. Hierdoor kon zowel voor de boer als het loonbe drijf een aantal methoden van kunstmestverwerking worden getoond. Het tijdstip van de demonstratie was zo gunstig mogelijk gekozen in verband met de werk zaamheden op de boerderij. Een zeer groot aantal be zoekers hebben dan ook blijk gegeven van hun be langstelling. Hoewel de losse verwerking van kunst mest in vaste en vloeibare vorm op de bedrijven nog •slechts sporadisch plaatsvindt, heeft de bezoeker een goede indruk kunnen krijgen van de mogelijkheden, die er op dit terrein zijn. Ondanks het feit dat er mo menteel nog voldoende bekend is in welke vorm de meststoffen voor de toekomst beschikbaar zullen ko men en er nog weinig inzicht is in de hieraan ver bonden opslag- en transportproblemen is er aanlei ding te veronderstellen, dat ook bij de kunstmest de verpakking in zakken van 50 kg geheel of grotendeels zal verdwijnen. DOEL EN OPZET VAN DE DEMONSTRATIE. De demonstratie had als doel een zo groot mogelijk aantal methoden te demonstreren om een inzicht te krijgen in de mogelijkheden van verwerking van meststoffen in losgestorte en vloeibare vorm. Voor de verwerking van vaste meststoffen wordt gebruik gemaakt van geprilde kalkammonsalpeter en als vloeibare meststof werd gebruikt een stikstofop- xossing, die per 100 liter 39 kg N bevatte. Bij de verwerking van de vaste meststof zijn 12 methoden gedemonstreerd, waarbij 14 verschillende kunstmeststrooiers waren betrokken. Voor de ver werking van de vloeibare meststof zijn twee metho- DE GEDEMONSTREERDE METHODEN. Methode 1. Bij deze methode is er vanuit gegaan dat de kunst meststrooier op een vaste hoogte in de hefinrichting is geblokkeerd of dat de strooier te hoog is om rechtstreeks vanuit de kipwagen gevuld te worden. Om het vullen van de strooier vanuit de wagen mogelijk te maken werd gebruik gemaakt van een transporteur, die de kunstmest voldoende hoog bracht om de strooier te vullen. Om onafhankelijk te zijn van het electrische net werd de stroom opge werkt door een aggregaat via de aftakas van de trek kers. Zowel de transporteur als het aggregaat waren van het merk „GeWe". Als kipwagen werd een nor male 5-tons wagen van het merk „Spijkstaal" ge bruikt, terwijl de kunstmeststrooier van het merk „Lely" type-1250 was. Deze methode heeft aange toond dat bij kunstmeststrooiers met grote vulhoogte gemakkelijk via een transporteur de kunstmest los kan worden verwerkt. Methode 2. Om het vullen van de kunstmeststrooiers die op vaste hoogte in de hefinrichting zijn gemonteerd mo gelijk te maken, is bij deze methode een hoogkippen- de „Krone"-wagen ingezet. De wagen kan door een speciale schaarconstructie vanaf ongeveer 1.40 meter hoogte storten. De meest gangbare kunstmeststrooiers op de boer derij zullen door deze hoogkippende wagen recht streeks via de doseerschuif kunnen worden gevuld. Als kunstmeststrooier werd bij deze methode een nieuw model „Amazone" type-ZAE601 ingezet. Dit lage model (ongev. 90 cm hoogte) zal bij nor male kipwagens ook rechtstreeks kunnen worden ge vuld als de hefinrichting van de trekker tijdens het vullen voldoende kan zakken. Methode 3. Het vullen van de kunstmeststrooier rechtstreeks uit de kipwagen is mogelijk wanneer de strooier niet hoger is dan ongev. 1.00 meter en tijdens het vullen kan zakken tot de grond. De hiervoor gebruikte kunstmeststrooier ,„P.Z. Vibrax" type-600 had een hoogte van ongev. 1.00 meter. In combinatie met een B.AV.-kipwagen kon gemakkelijk rechtstreeks via de doseerschuif van de wagen worden gevuld. Dit is een meihode, die vrijwel geen extra investe ring vraagt. Methode 4. Voor kunstmeststrooiers, die erg hoog zijn om te vullen, zoals de hier gedemonstreerde „Accord"-pneu- matische strooier heeft men de kopwagen voorzien van een tweede vloer. Deze vloer loopt op vanaf de voorzijde tot boven het achterschot van de wagen. Aan de achterzijde loopt deze vloer uit in een trech ter, die voorzien is van een doseerschuif. Hierdoor is het mogelijk geworden met de normale kipwagens te storten op grote hoogte. Bij deze methode werd de worden 10 zakjes van 50 kg kunstmest gebundeld in banden. Deze kunnen dan met behulp van een voor lader met haak worden opgenomen en verplaatst. Het 2ware handwerk bij het laden en lossen komt hierdoor te vervallen. De „Nordsten Exactomatic" nokkenradstrooier completeerde deze methode. Het vullen van de strooier vond plaats rechtstreeks vanaf de wagen in handwerk. Methode 7. Om in het veld onafhankelijk te zijn van net- stroom is het mogelijk om transportbanden aan te drijven via een hydromotor. Een B.A.V.-kipwagen was aan de achterzijde voorzien van een opvoer- bandje, die de kunstmest rechtstreeks via de doseer schuif in een hoge strooier kon draaien. De benodigde olie werd betrokken via een speciale pomp. Aan de achterzijde van de wagen kon met behulp van een driewegkraan de stand van de kipbak en de aandrij ving van het afvoerbandje worden geregeld. Dit los systeem zou uiteraard voor meerdere doeleinden kunnen worden gebruikt. De „Nodet"-pneumatische strooier heeft een grote vulhoogte, maar kon zonder problemen worden gevuld. Methode 8. Bij het gebruik van grote getrokken strooiers is het denkbaar dat de kunstmeststrooier tevens wordt gebruikt als transportmiddel. Telkens wordt dan een volle bakinhoud opgehaald vanaf de boerderij en vervolgens leeggestrooid. Het vullen op de boerderij zou dan kunnen plaatsvinden met behulp van een voorlader op de trekker voorzien van een grondbak, die de kunstmest opschept uit een voorraad op de vloer. Met een „Ford"-voorlader en de getrokken strooier „Amazone" type Z.G.-5000 werd dit systeem op het veld gedemonstreerd. Bij dit systeem zijn weinig extra voorzieningen noodzakelijk. Methode 9. Opslag van kunstmest in hoogbouwsilo's maakt het vullen van de strooiers wel zeer eenvoudig. Deze methode werd op het terrein gedemonstreerd met een polyester silo van „Cebeco" en de gedragen kunstmeststrooier van „Vicon" type-600. Voor het vullen behoeft men slechts de strooier onder de silo te plaatsen en de losklep van de silo te openen. Deze opslag vraagt echter al gauw 300 tot 400 investe ring per m3 inhoud. Methode 10. Een ander type silo met een grote trevira-zak, die is opgehangen in een frame, werd getoond in combi natie met een grote getrokken „Lely"-strooier type L 2000 H. Ook deze hogere strooiers kunnen gemak kelijk rechtstreeks vanuit deze silo worden gevuld. In combinatie met grote strooiers kan gedacht wor den aan het systeem, waarbij de silo's op het bedrijf staan en van daar uit de strooier rechtstreeks wordt gevuld. -< - Kunstmeststrooiers met geringe hoogte kunnen meestal rechtstreeks vanuit de kipwagen worden gevuld. •- - A y\, „A.B.Z."-spuitmachine die geschikt gemaakt is voor het verspuiten van vloei bare meststoffen. den getoond, waarbij een viertal types spuitmachi- nes waren betrokken. Daarnaast was voor de opslag van de meststoffen en het vullen van de strooiers een aantal types wagens, transporteurs, silo's, voor laders en een hydraulische kraan aanwezig. Omdat al deze hulpmiddelen vooraf waren gepland in een bepaalde methode, konden over het algemeen zeer goede verwerkingscombinaties worden getoond. VERWERKING VAN VASTE MESTSTOFFEN IN LOSGESTORTE VORM. Voordelen zijn: a.) arbeidsbesparing en -verlichting b.) geen plastic-zakken. Nadelen zijn: a.) opslag in losse vorm vraagt extra voorzie ningen. b.) controle op de dosering (hoeveelheid per ha) is moeilijker. c.) hygroscopische meststoffen (b.v. kalksalpe- ter) kunnen niet in losse vorm worden ver werkt. nieuwe „Accord"-3500 getrokken model gedemon streerd, die gekoppeld is aan een tweewielig wagen tje, waarop de voorraad kunstmest wordt meegeno men. Tijdens het strooien wordt de inhoud regelma tig in de strooier gekipt. Methode 5. Om ook het vullen van een schotelstrooier recht streeks vanuit de wagen te demonstreren werd bij deze methode gebruik gemaakt van de „Wilmo" type400-schotelstrooièr. Doordat dit type strooier erg laag is gebouwd kan gemakkelijk rechtsstreeks van uit de wagen worden gevuld. Óm de brede bak van de kunstmeststrooier gemakkelijk te kunnen vullen zal deze minstens éénmaal verplaatst moeten worden. Enig handwerk blijft hier steeds noodzakelijk. De gebruikte kipwagen was van het merk „Schuite maker". Methode 6. Naast de verwerking in losgestorte vorm wordt ook nog steeds gezocht naar arbeidsverlichting bij het hanteren van zakken. De Handels Mij. „Vulcaan" heeft het Easy lift-slings geïntroduceerd. Hierbij Methode 11. Speciale hoogkippers hebben tot nu toe nog wei nig ingang gevonden op de bedrijven. Voor het over slaan van produkten van de ene op de andere wagen zijn ze echter zeer doelmatig. Op de demonstratie leek de „Vicon"-hoogkipper van 7 ton in combinatie met de getrokken „Vicon"-strooier type 4000 een zeer bruikbare methode voor de grotere landbouw- en loonbedrijven. De hoogkipper was voorzien van een trechtervor mige uitloop met doseerschuif. De grote getrokken strooier was voorzien van extra grote banden (20.00 20) om de insporing te beperken. De „Vicon"-strooier werd ook nog gedemonstreerd met een speciale schijvenmarkeur (ijzeren hond) die op elke gewenste afstand door een touw kan worden ingesteld. Hiervoor was op de demonstratie bijzonder veel belangstelling. Naast de „Vicon"-methode werd ook nog gedemonstreerd met een zelf rijdende kunst meststrooier van het I.L.B., die door zijn vier grote wielen en knikbesturing specifieke voordelen heeft. Ondanks de grote inhoud is de bodemdruk gering. Deze machine werd gedemonstreerd door „Vulcaan" Rotterdam.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1972 | | pagina 8