Naar een meer
functionele bumper
Diplomatoeslagen
landbouw '72-'73
4
AUTOACTUALITEITEN
BUMPER ALLEEN ORNAMENT
Vertegenwoordigers die vaak tus
sen andere auto's moeten parkeren,
kunnen er over meepraten; de meeste
autobumpers zijn waardeloze orna
menten, d.w.z. ongeschikt als „afhou-
ders" en „stootvangers", aldus „Eigen
Vervoer" van 12 mei j.l. waaraan wij
het volgende ontlenen.
bumper, is nog niet oud; imen begon ze in de V.S.
midden in de jaren twintig te ontwerpen. De reden
was dat er daar toen reeds veel auto's waren die bij het
parkeren elkaar raakten. Men behoeft echter niet veel
foto's van old timers te bekijken om te zien dat men in
Europa iets later begon met het aanbrengen van bum
pers of stootbalken voor en gedeeltelijk achter op de
auto's. Die bumpers staken 20 a 30 cm vóór de wagen
uit en de enige auto waarbij dit nu nog te zien is, is de
VW kever, daar die in de jaren dertig is ontworpen. Het
Volkswagenconcern levert op al haar typen overigens
behoorlijk stevige bumpers. De laatste tien jaar is het
bergaf gegaan met de bumper. De auto's moesten blijk
baar zo groot mogelijk worden onder het moto „meer
auto voor uw geld". De lengte van de wagen wilde imen
niet teveel vergroten, dus de bumper verdween meer en
meer in de carrosserie om tenslotte een gedeelte van het
vóórfront te gaan vormen!
UNIFORME BUMPERHOOGTE
|N deze tijd van fraaie verhalen over de veiligheids
auto en botsingen met 50 km/uur tegen betonblokken
wordt geen woord meer gerept over de miljoenen gul
dens schadie die per jaar moeten worden betaald aan
Constructie van de Saab-buinper. De rubberbedekking
is 5 mm dik.
kleine beschadigingen aan autofronten en -achterkanten.
Het feit bijv. dat de bumperhoogte nog lang niet uniform
is vastgesteld, vormt reeds een opzienbarend feit, maar
wat baat alleen die hoogte bij het „akoestisch" parkeren,
d.w.z. als men van het „boem ho" principe uitgaat!
Bij remmen, dus bij een dynamische belasting van de
vooras en dynamische ontlasting van de achteras van de
voorligger kunnen de hoogteverschillen zo groot worden
dat men al een bumper van ongeveer 35 k 40 cm hoogte
moet hebben, wil men niet onder en boven eikaars bum
per uitkomen. De bumperhoorn was een fraaie uitvinding
vooral als ze groot en met rubber bekleed is. Er is inder
tijd veel ophef over gemaakt, doch de Amerikanen gin
gen ook deze bumperhoorns weer vervormen tot grillige
en onesthetische gevallen. Op de Deux Chevaux waren
ze een must bij de veel te laag geplaatste bumper. Nu en
dan liet men ze zo maar weer vervallen, zie bijv. de
Renault 4 in het 1972 model tegenover 1971. Om de bum
per een bepaald weerstandsmoment te geven ging men
ze profileren maar gaf ze meteen een hoogte van bijv.
7 cm, waardoor men er altijd over of onder gleed; kor
tom, met die bumpers is het een wanhoop. Moet de bum
per een sieraad zijn of functioneel?
FUNCTIONELE BUMPER
We menen dat alle gebruikers het laatste willen om
dat ze allemaal in hun All Risk polis de eigen
risicobepaling kunnen lezen. Waarom maken de fabrikan
ten dan auto's met ondoelmatige bumpers?
Saab, het Zweedse merk, is met een bumper gekomen
die deze naam mag dragen! De Saab bumper is een be
scheiden begin. Hij is opgebouwd uit een profielijzer, een
plastic raat en daarover een rubber afdekking met sier-
stripje om het geheel er niet te massief te doen uitzien.
Het bumpergewicht bedraagt naar onze schatting 16 kg.
Saab zegt in haar perscommuniqué dat deze bumper bij
snelheden onder de 5 km/uur onvervormd uit de strijd
komt, ook als men tegen een paal rijdit (behalve dan wei-
Een functionele bumper schaadt het uiterlijk niet van
een moderne auto.
licht het sierstripje). De bumperhoogte bedraagt 45 cm,
de bumper zelf is 10 am hoog enJO cm breed. Hij steekt
aan de voorzijde 10 cm vóór de rest van de wagen uit
(3,5 cm voor de stadslichten-clignoteurs), en aan de ach
terzijde 6 k 7 cm. Deze bumper is meer dan een sieraad
of begrenzingslijntje van de auto. We kunnen ons niet
voorstellen dat de verwording van de bumper tot het
huidige, soms onbenullige, onderdeel met opzet door de
automobielfabrieken is tot stand gebracht. Hier en daar
zal mogelijk de gewichtsbeperking helaas een rol hebben
gespeeld. Toen de auto's nog chassis hadden en vaste
voorassen, met half elliptische veren was het bevestigen
van stevige bumpers niet moeilijk. Bij de huidige chassis-
loze constructie en onafhankelijke voorwielophanging
ligt de zaak moeilijker, doch voornamelijk het voldoen
aan esthetische eisen is er oorzaak van geweest dat de
bumper te dicht bij het plaatwerk etc. kwam, minder
zwaar werd uitgevoerd en zelfs in het voorfront (diirect
omgeven door plaatwerk) werd opgenomen. Dit is een
ongewenste situatie die aanvankelijk, mede door het
meer interesse tonen in de auto als voorwerp, voor op
name van zware botsingskrachten bleek te worden ge
continueerd, totdat de werkelijke veiligheidsauto ineens
met zware bumpers bleek te moeten worden uitgevoerd,
zei Mercedes! Misschien zijn we nu op een keerpunt ge
komen; laten we dit hopen daar het ons veel geld kan
besparen en velen uit het dilemma halen van „opgeven
aan de verzekering" of „het bedirag maar betalen", ook
al is men al snel over het eigen risico heen. We hopen
dat Saab's dappere besluit de andere fabrikanten de ogen
geopend heeft. We willen blijkbaar alleen in zo mooi
mogelijke auto's rijden, maar velen hebben gezien het
wegbeeld geen geld meer om de kleine aanrijdings-
schade te betalen en ze rijden tenslotte toch niet in zo'n
mooie auto.
Doordat het provinciaal overleg
over de CAO.'s is vervangen door
een landelijk overleg blijkt in de prak
tijk dat het doorgeven van hetgeen
overeengekomen wordt vanuit „Den
Haag" de nodige tijd kost en niet
altijd volledig is. Vandaar dat wij
eerst nu de juiste redakaie van de
diploma- en andere toeslagen kunnen
opnemen.
Klasse A.
14,50)
Klasse B.
8,—)
Klasse C 9. Lagere Landbouwschool „oude stijl";
6,50) 10. Trekkerbestuurder in de Landbouw le
klas;
11. Praktijkschool voor Pluimvee- en Var
kenshouderij
a) middelbaar kader pluimveehouderij;
b) middelbaar kader varkenshouderij;
c) voorlichter (selecteur);
12. Veeteelt-praktijkschool Oenkerk (middel
baar kader rundveehouderij);
DIPLOMATOESLAGEN CA.O. LANDBOUW TZ-TO
/^AN werknemers, in het bezit van hierna te noemen
dipoma's dient, mits het bezit van de betreffende
diploma's geacht kan worden van belang te zijn voor de
in het bedrijf te verrichten arbeid, een toeslag te worden
betaald volgens onderstaande waardering;
1. Middelbare Landbouwschool;
2. Lagere Landbouwschool „nieuwe stijl";
3. Lagere Landbouwschool „oude stijl" 1
Handvaardigheidscursus Cursus moto-
rengebruik -f Praktijkcursus Landbouw
werktuigen A;
4. Leerlingenstelsel:
5. Praktijkschool voor Pluimvee- en Varkens
houderij (leergang hoger kader);
6. Praktijkschool voor Pluimvee- en Var
kenshouderij (middelbaar kader dierver-
edeling);
7. Machinaal melken in de rij;
8. Machinaal melken volgens doorloopsyste
men;
Klasse D. 13.
4,40) 14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
Klasse E. 24.
(ƒ2,70)
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
36.
37.
CUMULATIE
Reparatie Landbouwwerktuigen (P.S.L.);
Landbouwmechanisatie (deel I en II te
zamen);
Handmelken;
Cursus Klauwverzorging;
Cursus Paardengebruik;
Cursus Veeverloskunde;
Aardappelteeltvakschooi.
Algemene Landbouwcursus;
Spuiten in de landbouw;
Maaidorsen;
Machinaal melken volgens methode PI
Al;
Leergang Kuikenbroeden;
Leergang Vermeerderaar/Spec. pluimvee
houder;
Leergang Varkenshouden;
Lassen;
4 Handvaardigheidscursussen tezamen;
Cursus motorengebruik plus leergang
trekkeronderhoud en -reparatie (P.S.L.-
Ede) tezamen;
Praktijkcursus Landbouwwerktuigen A
A-leergang Werktuigengebruik (Emmel-
oord Schoondijke) tezamen;
Handvaardigheidscursussen
a. beginners metaalbewerking;
b. beginners houtbewerking;
c. metaalbewerking;
d. houtbewerking, schilderen, leerbewer-
king en touwknopen;
e. steen- en cementwerk;
f. lassen;
Cursus motorengebruik;
Cursus trekkeronderhoud*- en -repartie
(P.S.L.);
Praktijkcursus Landbouwwerktuigen A;
Praktijkcursus Landbouwwerktuigen B;
A-leergang werktuigengebruik (Emmel-
oord en Schoondijke);
B-leergang werktuigengebruik (Emmel-
oord en Schoondijke);
1. De maximum toeslag bij cumulatie bedraagt 16,50.
Indien één der toeslagen betrekking heeft op klasse
A, bedraagt het maximum ƒ20,70.
2. Cumulatie is niet toegestaan van de toeslag voor
het diploma Middelbare Landbouwschool (1) met de
toeslagen voor de diploma's, genoemd onder 2, 3, 7
en 8.
3. De toeslag voor het diploma Lagere Landbouwschool
„nieuwe stijl" (2) mag niet gecumuleerd worden met
de toeslagen voor de diploma's genoemd onder 21,
24, 27 en 32.
4. Bij cumulatie van de toeslag voor het diploma leer
lingstelsel (4) met de toeslag voor het diploma Lage
re Landbouwschool „nieuwe stijl" (2) geldt een toe
slag van 10,60.
5. Cumulatie is niet toegestaan van die toeslag voor
het diploma leerlingstelsel (4) met de toeslagen
voor cursussen, welke reeds in het normale pro
gramma voor het leerlingstelsel zijn opgenomen.
6. Met betrekking tot de handvaardigheidscursussen in
klasse E wordt slechts een toeslag toegekend, indien
men in het bezit is van een diploma voor beginners
plus voor dat van een of twee der overige cursus
sen, genoemd onder 24 c, d, e en f.
7. Het diploma van een Praktijkcursus Landbouwwerk
tuigen B (28) alléén wordt niet gehonoreerd. Een
toeslag wordit eerst toegekend voor het bezit van
een diploma Praktijkcursus Landbouwwerktuigen B
plus daarbij behorende leergang of voor het bezit
van tenminste 2 diploma's.
8. De toeslag voor het diploma Trekkerbestuurder in
de landbouw le klas (10) mag niet gecumuleerd
worden met de toeslagen voor de diploma's genoemd
onder 24 t/m 32.
(Zie verder pagina 13.)