Naar een meer functionele bumper Diplomatoeslagen landbouw '72-'73 4 AUTOACTUALITEITEN BUMPER ALLEEN ORNAMENT Vertegenwoordigers die vaak tus sen andere auto's moeten parkeren, kunnen er over meepraten; de meeste autobumpers zijn waardeloze orna menten, d.w.z. ongeschikt als „afhou- ders" en „stootvangers", aldus „Eigen Vervoer" van 12 mei j.l. waaraan wij het volgende ontlenen. bumper, is nog niet oud; imen begon ze in de V.S. midden in de jaren twintig te ontwerpen. De reden was dat er daar toen reeds veel auto's waren die bij het parkeren elkaar raakten. Men behoeft echter niet veel foto's van old timers te bekijken om te zien dat men in Europa iets later begon met het aanbrengen van bum pers of stootbalken voor en gedeeltelijk achter op de auto's. Die bumpers staken 20 a 30 cm vóór de wagen uit en de enige auto waarbij dit nu nog te zien is, is de VW kever, daar die in de jaren dertig is ontworpen. Het Volkswagenconcern levert op al haar typen overigens behoorlijk stevige bumpers. De laatste tien jaar is het bergaf gegaan met de bumper. De auto's moesten blijk baar zo groot mogelijk worden onder het moto „meer auto voor uw geld". De lengte van de wagen wilde imen niet teveel vergroten, dus de bumper verdween meer en meer in de carrosserie om tenslotte een gedeelte van het vóórfront te gaan vormen! UNIFORME BUMPERHOOGTE |N deze tijd van fraaie verhalen over de veiligheids auto en botsingen met 50 km/uur tegen betonblokken wordt geen woord meer gerept over de miljoenen gul dens schadie die per jaar moeten worden betaald aan Constructie van de Saab-buinper. De rubberbedekking is 5 mm dik. kleine beschadigingen aan autofronten en -achterkanten. Het feit bijv. dat de bumperhoogte nog lang niet uniform is vastgesteld, vormt reeds een opzienbarend feit, maar wat baat alleen die hoogte bij het „akoestisch" parkeren, d.w.z. als men van het „boem ho" principe uitgaat! Bij remmen, dus bij een dynamische belasting van de vooras en dynamische ontlasting van de achteras van de voorligger kunnen de hoogteverschillen zo groot worden dat men al een bumper van ongeveer 35 k 40 cm hoogte moet hebben, wil men niet onder en boven eikaars bum per uitkomen. De bumperhoorn was een fraaie uitvinding vooral als ze groot en met rubber bekleed is. Er is inder tijd veel ophef over gemaakt, doch de Amerikanen gin gen ook deze bumperhoorns weer vervormen tot grillige en onesthetische gevallen. Op de Deux Chevaux waren ze een must bij de veel te laag geplaatste bumper. Nu en dan liet men ze zo maar weer vervallen, zie bijv. de Renault 4 in het 1972 model tegenover 1971. Om de bum per een bepaald weerstandsmoment te geven ging men ze profileren maar gaf ze meteen een hoogte van bijv. 7 cm, waardoor men er altijd over of onder gleed; kor tom, met die bumpers is het een wanhoop. Moet de bum per een sieraad zijn of functioneel? FUNCTIONELE BUMPER We menen dat alle gebruikers het laatste willen om dat ze allemaal in hun All Risk polis de eigen risicobepaling kunnen lezen. Waarom maken de fabrikan ten dan auto's met ondoelmatige bumpers? Saab, het Zweedse merk, is met een bumper gekomen die deze naam mag dragen! De Saab bumper is een be scheiden begin. Hij is opgebouwd uit een profielijzer, een plastic raat en daarover een rubber afdekking met sier- stripje om het geheel er niet te massief te doen uitzien. Het bumpergewicht bedraagt naar onze schatting 16 kg. Saab zegt in haar perscommuniqué dat deze bumper bij snelheden onder de 5 km/uur onvervormd uit de strijd komt, ook als men tegen een paal rijdit (behalve dan wei- Een functionele bumper schaadt het uiterlijk niet van een moderne auto. licht het sierstripje). De bumperhoogte bedraagt 45 cm, de bumper zelf is 10 am hoog enJO cm breed. Hij steekt aan de voorzijde 10 cm vóór de rest van de wagen uit (3,5 cm voor de stadslichten-clignoteurs), en aan de ach terzijde 6 k 7 cm. Deze bumper is meer dan een sieraad of begrenzingslijntje van de auto. We kunnen ons niet voorstellen dat de verwording van de bumper tot het huidige, soms onbenullige, onderdeel met opzet door de automobielfabrieken is tot stand gebracht. Hier en daar zal mogelijk de gewichtsbeperking helaas een rol hebben gespeeld. Toen de auto's nog chassis hadden en vaste voorassen, met half elliptische veren was het bevestigen van stevige bumpers niet moeilijk. Bij de huidige chassis- loze constructie en onafhankelijke voorwielophanging ligt de zaak moeilijker, doch voornamelijk het voldoen aan esthetische eisen is er oorzaak van geweest dat de bumper te dicht bij het plaatwerk etc. kwam, minder zwaar werd uitgevoerd en zelfs in het voorfront (diirect omgeven door plaatwerk) werd opgenomen. Dit is een ongewenste situatie die aanvankelijk, mede door het meer interesse tonen in de auto als voorwerp, voor op name van zware botsingskrachten bleek te worden ge continueerd, totdat de werkelijke veiligheidsauto ineens met zware bumpers bleek te moeten worden uitgevoerd, zei Mercedes! Misschien zijn we nu op een keerpunt ge komen; laten we dit hopen daar het ons veel geld kan besparen en velen uit het dilemma halen van „opgeven aan de verzekering" of „het bedirag maar betalen", ook al is men al snel over het eigen risico heen. We hopen dat Saab's dappere besluit de andere fabrikanten de ogen geopend heeft. We willen blijkbaar alleen in zo mooi mogelijke auto's rijden, maar velen hebben gezien het wegbeeld geen geld meer om de kleine aanrijdings- schade te betalen en ze rijden tenslotte toch niet in zo'n mooie auto. Doordat het provinciaal overleg over de CAO.'s is vervangen door een landelijk overleg blijkt in de prak tijk dat het doorgeven van hetgeen overeengekomen wordt vanuit „Den Haag" de nodige tijd kost en niet altijd volledig is. Vandaar dat wij eerst nu de juiste redakaie van de diploma- en andere toeslagen kunnen opnemen. Klasse A. 14,50) Klasse B. 8,—) Klasse C 9. Lagere Landbouwschool „oude stijl"; 6,50) 10. Trekkerbestuurder in de Landbouw le klas; 11. Praktijkschool voor Pluimvee- en Var kenshouderij a) middelbaar kader pluimveehouderij; b) middelbaar kader varkenshouderij; c) voorlichter (selecteur); 12. Veeteelt-praktijkschool Oenkerk (middel baar kader rundveehouderij); DIPLOMATOESLAGEN CA.O. LANDBOUW TZ-TO /^AN werknemers, in het bezit van hierna te noemen dipoma's dient, mits het bezit van de betreffende diploma's geacht kan worden van belang te zijn voor de in het bedrijf te verrichten arbeid, een toeslag te worden betaald volgens onderstaande waardering; 1. Middelbare Landbouwschool; 2. Lagere Landbouwschool „nieuwe stijl"; 3. Lagere Landbouwschool „oude stijl" 1 Handvaardigheidscursus Cursus moto- rengebruik -f Praktijkcursus Landbouw werktuigen A; 4. Leerlingenstelsel: 5. Praktijkschool voor Pluimvee- en Varkens houderij (leergang hoger kader); 6. Praktijkschool voor Pluimvee- en Var kenshouderij (middelbaar kader dierver- edeling); 7. Machinaal melken in de rij; 8. Machinaal melken volgens doorloopsyste men; Klasse D. 13. 4,40) 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. 22. 23. Klasse E. 24. (ƒ2,70) 25. 26. 27. 28. 29. 30. 31. 32. 33. 34. 35. 36. 37. CUMULATIE Reparatie Landbouwwerktuigen (P.S.L.); Landbouwmechanisatie (deel I en II te zamen); Handmelken; Cursus Klauwverzorging; Cursus Paardengebruik; Cursus Veeverloskunde; Aardappelteeltvakschooi. Algemene Landbouwcursus; Spuiten in de landbouw; Maaidorsen; Machinaal melken volgens methode PI Al; Leergang Kuikenbroeden; Leergang Vermeerderaar/Spec. pluimvee houder; Leergang Varkenshouden; Lassen; 4 Handvaardigheidscursussen tezamen; Cursus motorengebruik plus leergang trekkeronderhoud en -reparatie (P.S.L.- Ede) tezamen; Praktijkcursus Landbouwwerktuigen A A-leergang Werktuigengebruik (Emmel- oord Schoondijke) tezamen; Handvaardigheidscursussen a. beginners metaalbewerking; b. beginners houtbewerking; c. metaalbewerking; d. houtbewerking, schilderen, leerbewer- king en touwknopen; e. steen- en cementwerk; f. lassen; Cursus motorengebruik; Cursus trekkeronderhoud*- en -repartie (P.S.L.); Praktijkcursus Landbouwwerktuigen A; Praktijkcursus Landbouwwerktuigen B; A-leergang werktuigengebruik (Emmel- oord en Schoondijke); B-leergang werktuigengebruik (Emmel- oord en Schoondijke); 1. De maximum toeslag bij cumulatie bedraagt 16,50. Indien één der toeslagen betrekking heeft op klasse A, bedraagt het maximum ƒ20,70. 2. Cumulatie is niet toegestaan van de toeslag voor het diploma Middelbare Landbouwschool (1) met de toeslagen voor de diploma's, genoemd onder 2, 3, 7 en 8. 3. De toeslag voor het diploma Lagere Landbouwschool „nieuwe stijl" (2) mag niet gecumuleerd worden met de toeslagen voor de diploma's genoemd onder 21, 24, 27 en 32. 4. Bij cumulatie van de toeslag voor het diploma leer lingstelsel (4) met de toeslag voor het diploma Lage re Landbouwschool „nieuwe stijl" (2) geldt een toe slag van 10,60. 5. Cumulatie is niet toegestaan van die toeslag voor het diploma leerlingstelsel (4) met de toeslagen voor cursussen, welke reeds in het normale pro gramma voor het leerlingstelsel zijn opgenomen. 6. Met betrekking tot de handvaardigheidscursussen in klasse E wordt slechts een toeslag toegekend, indien men in het bezit is van een diploma voor beginners plus voor dat van een of twee der overige cursus sen, genoemd onder 24 c, d, e en f. 7. Het diploma van een Praktijkcursus Landbouwwerk tuigen B (28) alléén wordt niet gehonoreerd. Een toeslag wordit eerst toegekend voor het bezit van een diploma Praktijkcursus Landbouwwerktuigen B plus daarbij behorende leergang of voor het bezit van tenminste 2 diploma's. 8. De toeslag voor het diploma Trekkerbestuurder in de landbouw le klas (10) mag niet gecumuleerd worden met de toeslagen voor de diploma's genoemd onder 24 t/m 32. (Zie verder pagina 13.)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1972 | | pagina 4