ZUINIG ZORGEN VOOR ZELFSTANDIGEN officieel orgaan van de maatschappij tot bevordering van landbouw, tuinbouw en veeteelt in zeeland en noord-brabant In dit nummer o.m.: Het wetsontwerp oudedagsreserve voor zelfstandigen Pagina 3 Diplomatoeslagen Landbouw C.A.O. '72—73 Pagina 4 Uit de praktijk Pagina 5 Meeldauwbestrijding in granen en graszaad Pagina 8 Moderne huisvestingsvormen voor melkvee Pagina 9 Rundveestallen en bedrijfsvoering Pagina 10/11 Ruwvoederwinning en beweiding Pagina 13 1 Voor de vrouw Pagina 17 VRIJDAG 26 MEI 1972 60e Jaargang - No. 3133 land en tuinbouwblad Het Instituut voor Landbouwbedrijfsgebouwen heeft ter gelegenheid van het 15-jarig bestaan tijdiens een do nateursdag een overzicht gegeven van de verschillende onderzoekingen op het gebied van de rundvee-, var kens- en pluimveehouderij-bedrijfsgebouwen waarmede het Instituut zich bezig houdt. In dit en volgende num mers wordt hieraan door ons aandacht besteed. In het kader van het onderzoek naar efficiënte bedrijfsvoering in rundveestallen blijkt o.m. dat een ligboxenstal waarbij de dieren buiten gevoerd worden bevredigende re sultaten laten zien en verlaging van de bouwoksten van f 200»per koe geeft. Meer hierover op pag. 9. AL lag het wat verschillend voor de sektoren, da jongste prijsbesluiten van de EE.G.-Minister- raad waren in elk geval onvoldoende. Zij hielden ge middeld voor ons net een „inflatie-correctie" voor een jaar in. De in drie jaar prijsbevriezing opgelopen in komensachterstand kon worden vergeten. De Neder landse akkerbouw zat dan nog duidelijk aan de ver keerde kant van de gemiddelde situatie. Vanzelfsprekend moet dan de aandacht gericht wor den op andere maatregelen, die vandaag land- en tuin bouw tot steun kunnen zijn in een moeilijk aanpas singsproces. Naast het E.EG.-prijsbeleid is er nu ook een gemeenschappelijk structuurbeleid gekomen. De grote belangstelling van de blijvende boer of tuin der, die moderniseren wil, gaat uit naar de nationale toepassing van een rentesubsidiestelsel. De laatste tijd is er veel gepubliceerd over de wijze van aan pak die de georganiseerde landbouw wenst. We wach ten nu op de concrete regelingen van het O.- en S.- fonds. Hoe minister Lardinois er over denkt is onder tussen wel bekend, bijv. ook uit de zojuist versche nen nota over het landbouwstructuutrbeleid: In Ne derland alleen toepassen voor knelpunten in akker bouw en rundveehouderij en dan met lagere bedragen dan de E.E.G.-richtlijn toestaat. Welke andere, zuiver nationale maatregelen dan? Het argument van konkurrentiepositie van de Neder landse land- en tuinbouw in de E.E.G. is dan niet te negeren. Het is uiterst moeilijk om de zaak precies te vergelijken. Maar heel zacht gezegd zijn er toch wel duidelijke aanwijzingen dat de Nederlandse boer en tuinder aan de verkeerde kant zit wat de inkomsten belasting en lasten voor sociale voorzieningen be treft. Alle reden om nationaal er wat aan te doen, zeker als er ook binnen deze grenzen onbillijkheden zijn te konstateren. Maar wat de Staatssecretaris van Financiën er blijkens zijn recente voorstellen aan wil doen toont aan dat het ons nog restende nationale be leid helaas ook te kort gaat schieten. INFLATIEBESTRIJDING T"}E voorthollende inflatie is een grote zorg, ook en vooral voor boeren en tuinders en andere zelfstandigen, die weinig of niets „door te berekenen" hebben. Het stoppen van zo'n noodlottige geldont waarding, nog weer blijkend uit de jongste cijfers van de prijsstijging, is een algemeen belang, dat algemeen offers mag vragen. Maar dan moeten eerst wel een paar dingen duidelijk gesteld worden. Land- en tuinbouw hebben de laatste jaren de loon- en prijsspiraal niet kunnen veroorzaken, laat staan versterken. Er wordt al enige tijd over matiging gesproken, maar ook niet meer dan dat. Wat er dan gematigd zou moeten worden waren jaarlijkse reële inkomens verbeteringen. Maar die kende de doorsnee-onderne mer in land- en tuinbouw gemiddeld over de laatste jaren al niet meer! Er zal in beginsel zeker ruimte moeten zijn om gekonstateerde onbillijkheden weg te nemen. Dan is er verder nog het aspekt van de ge meenschappelijke markt dat voor land- en tuinbouw nu eenmaal duidelijker spreekt dan voor andere groe pen in Nederland. Vooral voor de „blijvers" is het van betekenis niet te lang te wachten met tegemoet koming in duidelijk ongunstige konkurrentievoorwaar- den. Al met al genoeg redenen om niet bij voorbaat op noodzakelijke maatregelen voor zelfstandige onder nemers, die gèld kosten, te beknibbelen. Het zal nog blijken bij het, inmiddels weer begonnen, overleg tus sen regering en bedrijfsleven in hoeverre het over heidsbudget moet bijdragen tot vermindering van de overbesteding. Wij dachten dat nu het ernstige be roep van de regering op het bedrijfsleven vorig jaar is genegeerd, eerst een ingrijpen in de loon- en prijs- ontwikeling aan de orde komt. BELASTINGVRIJE OUDEDAGSRESERVE CTAATSSECRETARIS Mr. Scholten van Financiën heeft nu ontwerpen van een drietal belasting faciliteiten ingediend en erbij medegedeeld dat een nader te bepalen B.T.W.-verhoging tot dekking zal moeten dienen. Naast de zgn. begeleiding van het spaarloon en een kleine vrijstelling van vermogensin komsten gaat het om ook van landbouwzijde zo be geerde fiskale oudedagsreserve voor zelfstandigen. In het vorige nummer van dit blad is het persbericht hierover opgenomen. Het zou te ver voeren om hier in finesses aan te geven in hoeverre de regering de voorstellen van de commissie-Van Soest heeft ge volgd. Wij volstaan met de hoofdzaken van het voorstel en die kunnen maar weinig voldoening schenken. We stellen dan voorop dat de regering de onbelaste pen sioenreservering t.b.v. eigen bedrijf vanaf 1 januari a.s. geleidelijk over een periode van vier jaar wil in voeren. Ook de commissie had zoiets al voorzien. Maar als de regeling volop zou gelden, is zij nog dui delijk ongunstiger dan de commissie voorstelde. Ge middeld zouden de jaarlijkse reserveringen ongeveer tweederde zijn van die in het rapport-Van Soest, voor de kleinere fiskale winsten gunstiger, voor de grotere veel ongunstiger. De regering zegt ook dat ze het rapport in dit opzicht veel te royaal vindt. Ze zwijgt over de betekenis van de voorgestelde vaste, lagere, grenzen van de .winstschijven" bij voorgaande infla tie. Wel denkt de regering aan een jaarlijkse minimale reservering ongeacht het winstbedrag, iets wat het Landbouwschap ook had gevraagd. Verder wil de re gering een eenvoudiger uitvoering, bijv. zonder peil- vermogen en dat is op zichzelf wel lofwaardig. Er zijn nog enkele kleinere verschillen met het voor- stel-Van Soest, zowel in gunstige als in ongunstige zin, maar daarover laten we graag de belastingdes kundigen aan het woord. Hoe de geleidelijke invoe ring in zijn werk zal gaan, moet nog worden vastge steld, maar soelaas op korte termijn zit er dus bitter weinig in. We moeten ook betreuren dat de regering zo weinig oog heeft voor de behoeften van niet al te kleine ondernemers. (Zie verder pagina 3)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1972 | | pagina 1