AARD APPEL AFZET: CONTIGENTERING OF ZELF DOEN!
officieel orgaan van de maatschappij tot bevordering van landbouw, tuinbouw en veeteelt in zeeland en noord-brabant
zlm
VRIJDAG 19 MEI 1972
60e Jaargang - No. 3132
land
en tuinbouwblad
Onder bepaalde voorwaarden als goede erfbeplanting, verantwoorde sanitaire voorzieningen en een beperkt
aantal kan het Provinciaal Bestuur van Zeeland instemmen met een gecoördineerd beleid van de gemeente
besturen in Zeeland waardoor het mogelijk wordt dat bij ©en boerderij gekampeerd wordt. Het desbe
treffende schrijven van G.S. aan B. en W. van de gemeenten in Zeeland waarin een aantal richtlijnen wor
den gegeven die bij het verstrekken van een vergunning gehanteerd kunnen worden is volledig op pagina 3
opgenomen. Het woord is nu aan de gemeenteraden!
In dit nummer o.m.:
Handreiking aan
bestuurders! Pagina 2
Autozaken - De
wisselstroomdynamo
Pagina 4
De organisatie bij de
aardappeloogst Pagina 5
Tuinbouwcie ZLM
vergaderde en „Een
moderne koppensneller"
Pagina 6/7
Luis- en meeldauw-
bestrijding in granen
Pagina 9
Mechanisatienieuws
Pagina 10-11
Welke juridische
vorm bij samenwerking?
Pagina 12
Voorkom fouten bij
het bouwen van
ligboxstallen Pagina 13
Vee en vlees, Langs
de melkweg enz.
Pagina 14 - 15
TIJDENS het bezoek aan Zeeland werd het Dage
lijks Bestuur van het Koninklijk Nederlands
Landbouw-Comité geconfronteerd met de ongerust
heid in akkerbouwbedrijven over de toekomst van hun
bedrijven. Een groep jongeren uit Tholen en St. Phi-
lipsland had zelfs een lijst van handtekeningen bij
zich van vrijwel alle leden van de kring Tholen-St.
Philipsland van de ZLM. De daarin gestoken tijd van
de jongeren en de bereidheid van de leden om te te
kenen tonen wel aan dat het hier niet gaat om iets
waarvan weinig of geen notitie hoeft te worden ge
nomen. Het is een duidelijk bewijs dat het de mensen
ernst is. De situatie is ook ernstig.
De laatste twee jaar heeft een gewas als aardappe
len, dat in deze contreien bijzonder belangrijk is, geen
bijdrage geleverd aan het inkomen van de boer, ter
wijl dit het afgelopen jaar voor de uien ook het geval
was. Nu zijn dit beide z.g. vrije produkten en niet on
derhevig aan Europese regelingen en garantie-prijzen.
Wij kunnen dus niet de Commissie daarvan de schuld
geven. Wij kunnen hoogstens vragen of voor deze
produkten ook garantie-regelingen kunnen worden ge
troffen.
de lijst van eisen komt de afzet van aardappé-
len wel voor maar daar staat niet precies con
creet bij wat men eigenlijk bedoelt.
Als wij ons dat even indenken dan zou dat kunnen
betekenen dat wij voor deze gewassen produktierege-
lingen aanvaarden zoals bijv. Engeland dat heeft in
zijn Potato Marketing Board. Daar krijgen de telers
ieder jaar permissie om zo'n en zo'n kwantum aard
appelen te telen. Willen wij dat ook? Contingentering
op zelfdoen.
Mijn ervaringen met een dergelijke vraag op het ter
rein van suikerbieten waren deze dat wij dat niet wil
den. Maar als wij dat niet willen wat moet een aard
appelregeling dan inhouden? Alleen maar een mini
mum garantieprijs en Brussel moet dan maar voor het
overschot zorgen. Wij kunnen natuurlijk zeggen dat
zij dat voor melk en boter ook doen dus waarom voor
aardappelen niet. Maar als wij de veeboeren vragen
of zij deze situatie graag terug willen n.l. deze dat de
Europese Commissie voor het opruimen van over
schotten moet zorgen dan weet ik zeker dat zij „nee"
zeggen, tenminste de Nederlandse veehouderij. Hij
voelt zich in de Europese Gemeenschap sterk en heeft
dus het liefst zijn prijs uit de markt waarbij de over-
heidsgarantie geen dienst hoeft te doen.
TK dacht dat onze aardappeltelers die positie kon
den bereiken maar dan moeten zij wel even
als de veehouders zorgen dat zij de afzetkanalen ook
in de hand hebben zodat zij op de markt een sterke
positie innemen.
Ik heb tegen de aanbieders van' de handtekeningen
gezegd dat ik hun moeite en tijd die zij hieraan be
steed hebben zeer waardeerde maar dat ik het van
buitengewoon groot belang zou hebben gevonden als
deze handtekeningen ook stonden onder een geza
menlijke aardappelafzetorganisatie.
Wij weten maar al te goed dat het gemakkelijk is
van de overheid aanvullingen te vragen op onze eigen
tekortkomirftjen. Ik meen'dat men met veel meer recht
en ook met veel meer kracht deze overheidshulp kan
vragen als men zelf ook de nodige inspanningen heeft
gedaan. Een boer is een individualist van nature. Het
duurt lang voor hij bereid is tot samenwerking maar
wij kunnen toch beslist niet ontkennen dat bij veel
produkten de samenwerking tot opmerkelijke resulta
ten heeft geleid. Waarom zou dat ook voor aardappe
len niet het geval zijn?
Ir. C. S. KNOTTNERUS.
WETSONTWERP FISCALE OUDEDAGSRESERVE ZELFSTANDIGEN INGEDIEND
"DIJ de Tweede Kamer der Staten-Generaal is op voordracht van de Staatssecretaris van Financiën, mr.
u W. Scholten, een wetsontwerp ingediend dat het voorstel bevat tot invoering van een fiscale oude-
dagsreserve voor zelfstandigen.
Het betreft een regeling die erop neerkomt dat de zelfstandigen met het oog op hun oudedagsvoorziening
met ingang van 1 januari 1973 een deel van hun belastbare inkomen belastingvrij mogen reserveren,
mits een aan dat deel gelijk bedrag als ondernemingsvermogen aanwezig is en blijft.
De thans bestaande zogenaamde zelfstandigenaftrek wordt ingetrokken. Voorts wordt voor iedereen de
maximale mogelijkheid tot aftrek van lijfrentepremies verhoogd van 5.000 tot 7.500 per jaar. De oudedags-
reserve zal gefaseerd worden ingevoerd in een periode van maximaal vier jaren. Deze oudedagsreserve zal
na volledige invoering in totaal een budgettair offer van f 480 miljoen betekenen. De dekking hiervan zal in
de fiscale sfeer plaatsvinden. In het kader van de opstelling van de begroting voor 1973 zal worden beslist
hoe groot de in 1973 in te voeren eerste fase van de oudedagsreserve zal zijn.
jN hoofdlijnen ziet de regeling, waarop wij de volgende week nog nader terugkomen, er als volgt uit:
De ondernemer kan tot en met het kalenderjaar waarin hij 65 jaar wordt ten laste van zijn inkomen een
zogenaamde oudedagsreserve vormen.
(Zie verder pagina 2)