12
ONTWIKKELING VAN DE MAATSCHAPPIJ
QE ontwikkeling van de maatschappij verloopt zeer gelijkmatig. Gezien de gun
stige voorwaarden en tarieven zou een veel snellere groei verwacht kunnen
worden, ware het niet, dat onze acceptatiepolitiek nog steeds op een goede selectie is
gericht. De netto toename bedroeg in dit boekjaar 2.037 objecten, t.o. 1.786 in 1970;
1.598 in 1969 en 1.877 in 1968.
Groei vanaf de oprichting in 1951.
Branche
1954
1957
1960
1963
1966
1969
1971
Personen- en bestelwagens
1.010
2.196
3.783
6.449
10.409
14.095
16.890
Traktoren
871
1.598
2.260
3.121
4.372
5.082
5.623
Bromfietsen
315
890
1.709
2.894
3.617
4.134
Combines
36
180
319
383
458
Landbouwmachines
117
239
302
246
Motoren/Scooters
89
169
172
172
128
79
Totaal
1.881
4.198
7.138
11.748
18.405
23.607
27.430
In absolute cijfers was 1971 min of meer een recordjaar; in procenten zien we wei
nig of geen verschil met voorgaande jaren n.l. rond 8 In bovenstaand overzicht
zien we, dat het aandeel van de personenauto's in de totale portefeuille nog steeds
toeneemt en thans rond 61% bedraagt. Dit percentage zullen we de komende jaren
nog zien stijgen. Geleidelijk aan daalt het aandeel van de traktoren in de totale porte
feuille n.l. 20% tegenover 20,7 in 1970.
Daartegenover zien wij het aandeel van de bromfietsen stijgen n.l. van 14% in
1970 naar ruim 15 in 1971. Met name laatstgenoemde branche biedt nog zeer veel
uitbreidingsmogelijkheden. De combines en motoren zullen nauwelijks in aantal toe
nemen en derhalve procentueel nog verder dalen. De totale portefeuille is, wat betreft
de verhouding all risks en WA. zeer gunstig opgebouwd.
Samenstelling portefeuille.
Soort voertuig
Totaal
All-risks
WA
Personenauto's
15.722
11.854
75,4
3.868
24,6
Bestel- en vrachtauto's
1.168
687
58,8
481
41,2
Traktoren
5.623
4.234
75,3
1.389
24,7
Bromfietsen
4.134
2.013
48,7
2.121
51,3
Motoren
79
21
26,3
58
73,7
Combines
458
341
74,5
117
25,5
Kasko-verzekeringen
246
246
100
Totaal
27.430
19.396
70,7
8.034
29,3
Bij brand is de schade altijd bijzonder groot!
Het gemiddelde percentage all risks ligt op 70,7 terwijl dit percentage voor de
branche personenauto's zelfs op 75,4 ligt. Niettemin valt er een daling van het all
risks percentage te bespeuren t.o.v. 1970 n.l. met 1,1 terwijl ook in 1970 dit per
centage al was gedaald met 0,8 t.o.v. 1969.
Naarmate premietarieven stijgen zal het percentage uitsluitend W.A. dekking om
hoog blijven gaan. Bij onze maatschappij verloopt dit proces zeer langzaam omdat
onze all riskspremie nog steeds uitermate voordelig blijft. Bij de andere varia-verzeke-
raars in de lande ligt het all riskspercentage nauwelijks op 50
Toename per kring.
Districten
Stand per
Stand per
Toename in
Toename in
1-1-1972
1-1-1971
1971
procenten
Zuid-Beveland
7.025
6.227
798
12,8
Noord-Brabant
4.566
4.156
410
9,8
Walcheren
3.740
3.364
376
11,2
Schouwen en Duiveland
2.975
2.901
74
2,6
Kring Axel
2.261
2.179
82
3,8
West Zeeuws-Vlaanderen
2.189
2.095
94
4,5
Tholen en St. Philipsland
2.100
1.930
170
8,8
Kring Hulst
1.399
1.373
26
1,9
Noord-Beveland
1.175
1.168
7
0,6
Totaal
27.430
25.393
2.037
8,0
Zoals gesteld bedroeg in 1971 de gemiddelde groei 8 Per kring zien we nogal
enige verschillen, waarbij als uitschieters naar boven de kringen Zuid-Beveland en
Walcheren genoemd mogen, worden. Ook Noord-Brabant en Tholen en St. Philipslandi
zitten nog boven het gemiddelde. De overige kringen bleven onder het gemiddelde,
waarbij Noord-Beveland de uitschieter naar beneden bleek te zijn. Overigens zijn de
grote verschillen niet helemaal verklaarbaar.
Schade-overzicht
|N het verslag over 1970 spraken wij de hoop uit nog eens zover te komen, dat de
groei doorgaat en de schadegevallen in aantal zouden afnemen of althans kon-
stant zouden blijven. Wij durfden haast niet te veronderstellen, dat deze hoop nog
eens realiteit zou worden. Inderdaad blijkt in 1971, ondanks een netto toename van
2.037 voertuigen, het aantal schadegevallen geringer te zijn dan in 1970. Boekten wij
in 1970 een totaal aantal schadegevallen van 4.738, in 1971 waren dit er 4.593. Dit
betekent in aantal 155 schades minder. Procentueel wordt het beeld nog veel gunsti
ger. Voor 1971 komen wij daardoor op een schadepercentage van 16,7 d.w.z. een
daling t.o.v. 1970 met 1,9 en t.o.v. 1969 met 2,3
Schade-overzicht
Branche
Aantal
posten
Aantal
schadegevallen.
Percentage
Personenauto's
15.722
3.753
23,9
Bestel- en vrachtwagens
1.168
280
24,0
Traktoren
5.782
332
5,7
Motoren
79
9
11,4
Combines
458
13
2,8
Aanh. en caravans
87
Bromfietsen
4.134
206
5,0
Totaal
27.430
4.593
16,7
Bovendien is deze 16,7 een percentage, dat wij sinds 1961 niet meer hebben ge
kend. In één woord geweldig. Die kant moet het uit, willen wij althans met de bijzon
der gunstige premietarieven blijven werken. Bovendien is in het percentage van
16,7 nog ruim 1 begrepen voor kapotte voorruiten, welke, zoals bekend, volledig
worden vergoed zonder dat de korting verloren gaat. En nu maar moed houden, dat
in 1972 het percentage niet oploopt. Uiteraard zullen de verzekerden ons kortings-
en toeslagsysteem goed in het oog houden hetgeen een rem moet betekenen voor het
claimen van kleinere schades.
Uitbreiding van motorvoertuigenpark gaat onverminderd
door!
Overzicht schade-frequentie.
Boekjaar
1951 t/m 1959
Verzekerde
voertuigen
Schadegevallen
Percentage
gem. 1415
1960
7.138
1.125
15,8
1961
8.319
1.382
16,6
1962
9.912
1.775
17,9
1963
11.748
2.298
19,6
1964
13.762
2.619
19,0
1965
16.631
3.051
18,3
1966
18.405
3.536
19,2
1967
20.132
3.679
18,3
1968
22.009
4.093
18,6
1969
23.607
4.480
19,0
1970
25.393
4.738
18,6
1971
27.430
4.593
16,7
Uit het overzicht blijkt verder, dat de schadefrequentie bij de personenauto's zelfs
met 2,9 is gedaald. Na deze gunstige cijfers over het schadeverloop zal mogelijk de
verwachting gewekt zijn, dat dan de schadekosten eveneens aanzienlijk zijn gedaald.
Dit is echter niet het geval!
Vooreerst moet worden aangetekend, dat in onderstaand overzicht voor 1971 nu
ook de W.A.-premie en schadekosten zijn opgenomen. Immers per 1 januari 1971
kwam ook het WA.-risico voor onze rekening. Vandaar ook, dat voor 1971 veel
hogere bedragen zijn opgenomen. In het schadebedrag zijn nu ook de schadereser-
veringen voor de W.A.-branche opgenomen. Deze reserveringen moest wel ruim zijn,
omdat voorkomen moet worden dat er in latere jaren een negatieve uitloop ontstaat.