12 ONTWIKKELING VAN DE MAATSCHAPPIJ QE ontwikkeling van de maatschappij verloopt zeer gelijkmatig. Gezien de gun stige voorwaarden en tarieven zou een veel snellere groei verwacht kunnen worden, ware het niet, dat onze acceptatiepolitiek nog steeds op een goede selectie is gericht. De netto toename bedroeg in dit boekjaar 2.037 objecten, t.o. 1.786 in 1970; 1.598 in 1969 en 1.877 in 1968. Groei vanaf de oprichting in 1951. Branche 1954 1957 1960 1963 1966 1969 1971 Personen- en bestelwagens 1.010 2.196 3.783 6.449 10.409 14.095 16.890 Traktoren 871 1.598 2.260 3.121 4.372 5.082 5.623 Bromfietsen 315 890 1.709 2.894 3.617 4.134 Combines 36 180 319 383 458 Landbouwmachines 117 239 302 246 Motoren/Scooters 89 169 172 172 128 79 Totaal 1.881 4.198 7.138 11.748 18.405 23.607 27.430 In absolute cijfers was 1971 min of meer een recordjaar; in procenten zien we wei nig of geen verschil met voorgaande jaren n.l. rond 8 In bovenstaand overzicht zien we, dat het aandeel van de personenauto's in de totale portefeuille nog steeds toeneemt en thans rond 61% bedraagt. Dit percentage zullen we de komende jaren nog zien stijgen. Geleidelijk aan daalt het aandeel van de traktoren in de totale porte feuille n.l. 20% tegenover 20,7 in 1970. Daartegenover zien wij het aandeel van de bromfietsen stijgen n.l. van 14% in 1970 naar ruim 15 in 1971. Met name laatstgenoemde branche biedt nog zeer veel uitbreidingsmogelijkheden. De combines en motoren zullen nauwelijks in aantal toe nemen en derhalve procentueel nog verder dalen. De totale portefeuille is, wat betreft de verhouding all risks en WA. zeer gunstig opgebouwd. Samenstelling portefeuille. Soort voertuig Totaal All-risks WA Personenauto's 15.722 11.854 75,4 3.868 24,6 Bestel- en vrachtauto's 1.168 687 58,8 481 41,2 Traktoren 5.623 4.234 75,3 1.389 24,7 Bromfietsen 4.134 2.013 48,7 2.121 51,3 Motoren 79 21 26,3 58 73,7 Combines 458 341 74,5 117 25,5 Kasko-verzekeringen 246 246 100 Totaal 27.430 19.396 70,7 8.034 29,3 Bij brand is de schade altijd bijzonder groot! Het gemiddelde percentage all risks ligt op 70,7 terwijl dit percentage voor de branche personenauto's zelfs op 75,4 ligt. Niettemin valt er een daling van het all risks percentage te bespeuren t.o.v. 1970 n.l. met 1,1 terwijl ook in 1970 dit per centage al was gedaald met 0,8 t.o.v. 1969. Naarmate premietarieven stijgen zal het percentage uitsluitend W.A. dekking om hoog blijven gaan. Bij onze maatschappij verloopt dit proces zeer langzaam omdat onze all riskspremie nog steeds uitermate voordelig blijft. Bij de andere varia-verzeke- raars in de lande ligt het all riskspercentage nauwelijks op 50 Toename per kring. Districten Stand per Stand per Toename in Toename in 1-1-1972 1-1-1971 1971 procenten Zuid-Beveland 7.025 6.227 798 12,8 Noord-Brabant 4.566 4.156 410 9,8 Walcheren 3.740 3.364 376 11,2 Schouwen en Duiveland 2.975 2.901 74 2,6 Kring Axel 2.261 2.179 82 3,8 West Zeeuws-Vlaanderen 2.189 2.095 94 4,5 Tholen en St. Philipsland 2.100 1.930 170 8,8 Kring Hulst 1.399 1.373 26 1,9 Noord-Beveland 1.175 1.168 7 0,6 Totaal 27.430 25.393 2.037 8,0 Zoals gesteld bedroeg in 1971 de gemiddelde groei 8 Per kring zien we nogal enige verschillen, waarbij als uitschieters naar boven de kringen Zuid-Beveland en Walcheren genoemd mogen, worden. Ook Noord-Brabant en Tholen en St. Philipslandi zitten nog boven het gemiddelde. De overige kringen bleven onder het gemiddelde, waarbij Noord-Beveland de uitschieter naar beneden bleek te zijn. Overigens zijn de grote verschillen niet helemaal verklaarbaar. Schade-overzicht |N het verslag over 1970 spraken wij de hoop uit nog eens zover te komen, dat de groei doorgaat en de schadegevallen in aantal zouden afnemen of althans kon- stant zouden blijven. Wij durfden haast niet te veronderstellen, dat deze hoop nog eens realiteit zou worden. Inderdaad blijkt in 1971, ondanks een netto toename van 2.037 voertuigen, het aantal schadegevallen geringer te zijn dan in 1970. Boekten wij in 1970 een totaal aantal schadegevallen van 4.738, in 1971 waren dit er 4.593. Dit betekent in aantal 155 schades minder. Procentueel wordt het beeld nog veel gunsti ger. Voor 1971 komen wij daardoor op een schadepercentage van 16,7 d.w.z. een daling t.o.v. 1970 met 1,9 en t.o.v. 1969 met 2,3 Schade-overzicht Branche Aantal posten Aantal schadegevallen. Percentage Personenauto's 15.722 3.753 23,9 Bestel- en vrachtwagens 1.168 280 24,0 Traktoren 5.782 332 5,7 Motoren 79 9 11,4 Combines 458 13 2,8 Aanh. en caravans 87 Bromfietsen 4.134 206 5,0 Totaal 27.430 4.593 16,7 Bovendien is deze 16,7 een percentage, dat wij sinds 1961 niet meer hebben ge kend. In één woord geweldig. Die kant moet het uit, willen wij althans met de bijzon der gunstige premietarieven blijven werken. Bovendien is in het percentage van 16,7 nog ruim 1 begrepen voor kapotte voorruiten, welke, zoals bekend, volledig worden vergoed zonder dat de korting verloren gaat. En nu maar moed houden, dat in 1972 het percentage niet oploopt. Uiteraard zullen de verzekerden ons kortings- en toeslagsysteem goed in het oog houden hetgeen een rem moet betekenen voor het claimen van kleinere schades. Uitbreiding van motorvoertuigenpark gaat onverminderd door! Overzicht schade-frequentie. Boekjaar 1951 t/m 1959 Verzekerde voertuigen Schadegevallen Percentage gem. 1415 1960 7.138 1.125 15,8 1961 8.319 1.382 16,6 1962 9.912 1.775 17,9 1963 11.748 2.298 19,6 1964 13.762 2.619 19,0 1965 16.631 3.051 18,3 1966 18.405 3.536 19,2 1967 20.132 3.679 18,3 1968 22.009 4.093 18,6 1969 23.607 4.480 19,0 1970 25.393 4.738 18,6 1971 27.430 4.593 16,7 Uit het overzicht blijkt verder, dat de schadefrequentie bij de personenauto's zelfs met 2,9 is gedaald. Na deze gunstige cijfers over het schadeverloop zal mogelijk de verwachting gewekt zijn, dat dan de schadekosten eveneens aanzienlijk zijn gedaald. Dit is echter niet het geval! Vooreerst moet worden aangetekend, dat in onderstaand overzicht voor 1971 nu ook de W.A.-premie en schadekosten zijn opgenomen. Immers per 1 januari 1971 kwam ook het WA.-risico voor onze rekening. Vandaar ook, dat voor 1971 veel hogere bedragen zijn opgenomen. In het schadebedrag zijn nu ook de schadereser- veringen voor de W.A.-branche opgenomen. Deze reserveringen moest wel ruim zijn, omdat voorkomen moet worden dat er in latere jaren een negatieve uitloop ontstaat.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1972 | | pagina 12