Opslagplaatsen voor bieten 10 Specialist boerderijbouw J. VAN NIEUWEN HUIZEN C.A.R. GOES Door de gewijzigde rooi- en transportsy stemen bij de oogst van de bieten, wordt de behoefte aan verharde opslagplaatsen steeds groter. Bij aanleg van „breedten-dammen kan voor de overslagplaats worden volstaan met een betrekkelijk goedkope puinverharding, eventueel gedekt met asfalt. Voor de opslag van de bieten naast deze „breedte"-dammen zijn naast beton ook klinkers en tegels goed bruikbaar. Een voorbeeld hiervan is, dat ze eventueel wegneem baar zijn. De grootte van de opslagplaats dient ge schikt te zijn voor minimaal de helft van de geteelde bieten. Door veel zelf te doen kunnen we de to tale kosten zoveel mogelijk beperken. Alvorens met de aanleg te beginnen, is het verstandig om een aantal bedrijven met ervaringen te bezoeken en vergun ning bij het Waterschap aan te vragen voor het aanleggen van een bredere dam. DE PLAATS VAN DE OPSLAG DU de keuze van de plaats van de opslag zullenwe D rekening moeten houden met de ligging hiervan ten opzichte van de bietenpercelen en ook met de af- voermogelijkheden naar de fabriek. Wanneer we de bieten zelf of via een loonwerker naar de fabriek of een laadplaats brengen, is de behoefte aan een goed bereikbare en verharde opslagplaats minder voelbaar. 'Dit is echter niet meer het geval zodra de bieten met een vrachtauto naar de fabriek worden vervoerd. Wanneer we spreken over een bietenopslagplaats, moeten we onderscheid maken tussen de opslagplaats voor de bieten en de overslagplaatsen, d.w.z. de plaats voor vrachtauto en laadwerktuig. De opslagplaats voor de bieten behoeft niet verhard te zijn, de overslag plaats echter wel. Door de Waterschappen wordt niet meer toegestaan, dat de bermen wlorden beschadigd en tijdens het la den van de vrachtauto de weg volledig wordt geblok keerd. Daarnaast eist de Suikerindustrie „schone" op slagplaatsen en goed bereikbare verharde overslag plaatsen. Deze eisen zijn echter ook in het belang van de bietenteler. Over het algemeen wordt de voorkeur gegeven aan lapslag van de bieten op het erf. Meestal is hier reeds een verharding aanwezig, zodat met geringe kosten aanpassing mogelijk is. Bovendien hebben we van een verharding rond de gebouwen het hele jaar door de voordelen. Op veel bedrijven is het erf echter te klein om met "een vrachtautocombinatie gemakkelijk bij de bieten te kunnen komen. In dergelijke gevallen zullen we de grootte van het erf moeten aanpassen of ergens anders een opslagplaats moeten maken. Vandaar dat er ook steeds meer opslagplaatsen langs de weg aangelegd worden door het breder maken van de plaats te storten. In dat geval is een verharding met beton, klinkers of tegels wel gewenst. Losse materia len en asfalt zijn hiervoor ongeschikt. DE GROOTTE VAN DE OPSLAGPLAATS JIVE natuurlijke helling van een bietenhoop bedraagt u 45°. Eén m3 bieten weegt circa 700 kg, terwijl op de meeste bedrijven de gemiddelde storthoogte nog geen 2 meter bedraagt. Aan de hand van deze gege vens is het mogelijk om precies uit te rekenen hoeveel m2 ruimte we nodig hebben. Per bedrijf zijn er echter allerlei variaties mogelijk wat betreft de verkave lingstoestand, de erfsituatie, de oppervlakte bieten, de opbrengst, het rooischema, de storthoogte, eigen rooier of loonwerk, aantal werkbare dagen, etc. Op de meeste bedrijven is men van mening, dat de stortplaats voor de bieten minimaal geschikt moet zijn voor de opslag van de hdlft van de geteelde bieten. Bovendien moet er ruimte zijn voor een vrachtauto combinatie en een laadwerktuig. Een ruimte, die het vierkant benadert geeft het grootste bergingsvermo gen. Een vrachtauto-combinatie naast de weg vraagt een overslagplaats ter lenigte van circa 25 meter. Om voldoende bieten op een „breedte"-dam te kunnen storten, zal het meestal gewenst zijn een gedeelte van de stortplaats voor de bieten eveneens te verharden, aannemende dat het laadwerktuig op een verharde plaats moet blijven staan. Op een ruimte van 10 x 10 m bijvoorbeeld en een storthoogte van 2 meter kunnen we circa 90 ton bieten opslaan (gemiddeld oppervlak 8 x 8 x 2 m x 700kg). Op een ruimte van 5 x 20 meter en een storthoogte van 2 meter bedraagt dit slechts circa 75 ton. (Ge- maddeQd oppervlak 3 x 18 x 2 m x 700 kg). HET rooien van de bieten gebeurt in toenemende mate met machines met een steeds grotere ca paciteit. Bij het rooien met deze grote en dure ma chines is het benutten van de werkbare dagen van groot belang. Hierdoor zien we op veel bedrijven een streven om de bieten zo snel mogelijk van het land te ruimen. Bovendien worden steeds meer bieten per vrachtauto naar de fabriek vervoerd. Eén en ander heeft tot gevolg, dat er tijdelijk er gens bieten in voorraad moeten worden opgeslagen. Op veel bedrijven zijn hiervoor reeds de nodige voor zieningen getroffen door een opslagplaats te maken op het erf of langs de weg door het breder maken van bestaande dammen. Over de mogelijkheden en de kosten van een en ander wordt in dit artikel nader ingegaan. bestaande dammen. Bij het breder maken van een dam wordt /de sloot over een lengte van ca 30 meter dichtgemaakt. Als doorsnede van de buizen wordt 30 a 40 om aangehouden. De dam wordt verhard en krijgt natuurlijk ook een verharde in- en uitrit over de berm heen. Bij een lengte van 2030 meter is een controle- put i.v.m. schoonmaken van de buizen gewenst. Voor het aanleggen van deze ,;breedte"-dammen is een ver gunning van het Waterschap vereist. Wanneer de eis gesteld wordt dat vrachtauto en laadwerktuig niet op de weg mogen staan, dient de breder gemaakte dam voornamelijk als overslagplaats. Een dure verharding voor de opslagplaats met beton, klinkers of tegels is niet noodzakelijk. Een puinver harding is reeds voldoende, echter geen losse materia len, zoals grind, mijnsteen, etc. De bieten kunnen nu naast de verharde overslag plaats op de grond worden gestort. Dit is de goedkoop ste oplossing, mits de bieten bereikbaar blijven voor het laadwerktuig. Beter is het echter om de bieten ook op een verhar- WELKE VERHARDINGSMATERIALEN Voor het verharden van erven en opslagplaatsen langs de weg worden diverse materialen gebruikt. Ze zijn echter niet alle even geschikt voor een bietenop slagplaats. Eten puinfunderinig met een afstrooilaag van grind, sintels, mijnsteen en dergelijke is niet doelma tig. De losse bovenlaag wordt door de laadwerktuigen opgenomen, terwijl een dergelijke verharding moeilijk te reinigen is. Een deklaag van asfalt op een puinfun- dering is eveneens erg kwetsbaar en moet beslist wor den ontraden. Klinkers en tegels zijn wel bruikbaar gebleken, hoewel de vele naden en de grote kans op verzakkingen nadelen zijn. De beste verharding is beton, dat bestand is tegen beschadiging, geen onderhoudskosten vraagt en zich gemakkelijk laat reinigen. Daarom zien we op steeds meer bedrijven de verharding rond de gebouwen uitgevoerd met beton ter dikte van 12 cm en gewa pend met een bouwstaalmat met een maaswijdte van 150 mm en een draaddikte van 6 mm. Bij een slappe Opslag van bieten op het erf Een „breedte-dam" als overslagplaats naast de weg Voor vrachtauto en laadwerktuig is een verharde plaats vereist

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1972 | | pagina 10