Voor meer vee
met meer beleid
bouwen en mechaniseren
Kalenders
Bij het veehouden van nu is nog al wat veranderd
sinds men eertijds over vee hoeden sprak. Wie nog tijd
en interesse heeft voor agrarisch nieuws uit minder
bedeelde landen zal wel hebben begrepen dat in menig
land het bezit van één of enkele dieren de boer tot een
bevoorrechte persoonlijkheid kan maken. In onze zgn.
welvarende landen treft men zulks aan bij degenen
die in de gelegenheid zijn in de recreatieve sfeer daar
aan tijd en geld te besteden... In een land als het onze
staat de boer als veehouder voor vragen van geheel
andere aard. Een van de belangrijkste is zeker: „Moet
ik wel of niet doorgaan met het bedrijf?" Besluit men
om wel door te zetten of te beginnen dan is het zaak
om de omzet in het bedrijf voortdurend op een goed
arbeidsinkomen te richten. Dat vraagt rn deze tijd
steeds meer van.de boer. Feit is dat op menig bedrijf
moderne gebouwen, inrichting en mechanisatie in be
langrijke mate heeft meegeholpen het per man te ver
zorgen aantal stuks vee sterk te laten stijgen. Waar
ligt het einde van zo'n ontwikkeling? Daarover zullen
optimisten en pessimisten zonder twijfel zeer verschil
lend denken. Gelukkig dat niemand daar een juist ant
woord op kan geven. Maar elkeen die door wil gaan
staat voor de opgave met zijn persoonlijke capaciteiten
zelf aan zijn bestaan te bouwen met zijn bedrijf.
DE MELKVEEHOUDERIJSECTOR BOUWT DOOR!
Als er één sektor is waar economisch gezien bergen
ineens in dalen kunnen veranderen dan is dat blijkbaar
de melkveehouderij. De na-oorlogse bouwaktiviteiten
zijn daar in feite alleen maar toegenomen. Ook in deze
tijd, waarin de investeringen zo oplopen, is er allerminst
sprake van een stilstand. De komst van de melkstal en
de ligboxenstal doet menigeen besluiten daar ook met
zijn bedrijf toe over te schakelen. Maar met bouwen
alleen is men er vandaag niet meer. Wil men de 30 of
meer koeien per man in zijn eentje verzorgen dan is er
mechanisatie nodig. Op dat terrein is er wel veel te bie
den, maar voor menigeen is het „te kust en te keur" er
niet bij! De financiën zijn meer en meer de wal die het
schip met wensen doet keren! Ondanks dat het bouwen
veel duurder is geworden, hebben we dankzij de door
het Ontwikkelingsfonds gestimuleerde stalbouwprojekten
wel relatief minder kostbare stallen gekregen. We zien
evenwel een verschuiving -naar de stalinrichtings- en
mechanisatiekant. Daarin kan al bijna de helft van de
totaalinvestering gaan van de complete gebruiksklare
stal. Kiezen dient dan ook met verstand en met de hand
op de portemonnaie te gebeuren! Wilt u een mechanische
mestschuif of een roostervloer in uw stal? Wilt u een
visgraat- of een draaimelkstal, al of niet met containers?
Wilt u eenvoudige of gemechaniseerde voerautomaten?
Het is er allemaal! Ook complete mechanische losappa-
ratuur voor ruwvoer en voermachines zijn er te koop.
Kortom, er is technisch gezien heel veel mogelijk, maar
bedrijfseconomisch gezien gaat het er om wat verant
woord zal zijn. Daarom zal menigeen zich beperkingen
moeten opleggen en met nog meer overleg beslissen. Een
goedie stal zal eenvoudig kunnen zijn; een melkstal als
de visgraatstal biedt mogelijkheden deze later te perfec
tioneren en zelfs met meer standen uit te breiden als dat
nodig wordt. Het is het overwegen waard eerst enkele
goed producerende koeien te kopen en de mest met een
trekkerschuif af te voeren, om voor later de investering
voor een vouschuif te gaan verdienen! Zo zijn er meer
punten die het waardi zijn om heel goed te berekenen of,
waarin en wanneer het beschikbare geld voor de toe
komst van het bedrijf en dus het bestaan van de boer
het beste kan worden besteed. Iemand die een kostbare
nieuwe stal met alles er in en er aan heeft gebouwd zal
wel eens veel moeite kunnen hebben degene met een
goede productieve veestapel en een eenvoudig ingerichte
stal bij te houden, laat staan in te halen.
IN DE VEREDELINGSSEKTOREN
BESTEDINGSBEPERKING
Met de recente ontwikkelingen in die pluimveesectoren
voor ogen, ziet het er naar uit dat ook in andere verede-
lingssectoren voorzichtigheid is geboden alvorens grote
investeringen in technische zaken te doen. Voor al deze
sectoren geldt bovendien dat behalve de marktperspec
tieven, ook de maatschappelijke regelingen zoals Hinder
wet en Wetten voor Water- en Bodemverontreiniging
hun consequenties zullen hebben voor deze produktie-
richtingen. Hoewel afdoende technische oplossingen nog
niet voorhanden zijn staat het vast dat menig bedrijf
direct of indirect in zijn bestaan kan worden bedreigd.
Op belangrijke investeringen, die geen produktieverbete-
ring of -verhoging tot gevolg hebben, moet beslist wor
den gerekend. Daar wijst het onderzoek al wel op bij de
in beproeving zijnde systemen voor mest- en gierafbraak
of -„veredeling". Het zal in het algemeen goed zijn om
deze aspecten niet te onderschatten en zo mogelijk reser
veringen te doen om de daarvoor onvermijdelijk komende
investeringen te kunnen doen. Dat kan zelfs een gehele
of gedeeltelijke bedrijfsverplaatsing betekenen als het be
drijf te dicht bij de bebouwing is gelegen. Uiteraard staat
ook de technische ontwikkeling voor de bedrijfsinrich
ting bij de veredelingssectoren niet stil. Integendeel, bat
terijsystemen voor slachtkuikens zijn op komst, even
eens komt er een markt voor flat-deck biggenbatterijen.
Voermachines, rijdend en stationair, volgens verschil
lende doseerprincipes worden aangeboden. In de varkens
sector neemt de aandacht voor brijvoederingssystemen
toe. Het is evenwel ook hier dat bezinnen voor beginnen
gaat. Voor dat beginnen bestaat belangstelling voor min
der kostbare mestvarkensstallen. Zowel het bedrijfsleven
als het onderzoek werken hieraan.
„SLIPGEVAAR"
Ontegenzeglijk werken de technische ontwikkelingen
eraan mee dat in verschillende veehouderijsectoren me
nigeen naar meer vee per bedrijf gaat en daarvoor bouwt
en mechaniseert. In het voorgaande is geschetst dat er
argumenten naar voren komen het financierings- en be
drijfsbeleid meer te richten op een bouw- en inrichtings
plan in fasen volgens een meerjarenprogramma.
Vooral zal dit ook wenselijk zijn voor de komende aan
passingen aan maatschappelijke maatregelen. Bedrijven
die ineens tot het uiterste gaan van hun financiële kun
nen begaan een gladde en dus riskante weg. Het zal zaak
zijn er rekening mee te houden dat er financiële midde
len beschikbaar blijven om tijdig maatregelen te kunnen
nemen zowel voor tegenvallers in het bedrijf zelf ais die
veroorzaakt door onze verordenende maatschappij.
door Ir. P. ANEMA
(Consulent voor Boerderijbouw en
-Inrichting te Wageningen)
De afgelopen dagen ontvingen wij nog de volgende
kalenders. Onze dank voor de toezending hiervan.
Hendrix' Voeders, Boxmeer. Een overzichtelijke
tweemaands-kalender met prachtige kleuren- en
zwart/wit foto's van een zestal historische boer
derijen in Nederland en België.
G. W. den Boer, Drukkers/Uitgevers, Middelburg.
Een fraai uitgevoerde weekblokkalender, met een
zee van ruimte voor het maken van uw notities.
it CZAV Wemeldinge. Een leuk uitgevoerde twee-
maandskalender met 6 mooie kleurenfoto's van
plekjes uit heel Nederland, aangepast aan de
seizoenen.
ie Unie van Kunstmestfabrieken (UKF), Utrecht.
Een zeer luxe uitgevoerde maandkalender met als
onderwerp De Wandtapijten in het stadhuis van
Maastricht. Het geheel is voorzien van prachtige
foto's met een duidelijke omschrijving. Wanneer
men aan het eind van het jaar de kalenderbladen
eruit haalt, houdt men een waardevol album
over.
Coöp. Landbouwvereniging „Zuid Oost Neder
land" G.A., Eindhoven. E'en handige tweemaands-
kalender met kleurenfoto's van de Flevohof.
ic Nederlandse Automaten Mij. „Natoma", Den
Haag. Een overzichtelijke maandkalender met
ruimte voor bestellingen.
LAND- EN TUINBOUW R.A.I. '72
FEITEN - CIJFERS EN ANDERE
WETENSWAARDIGHEDEN
Uit de richting 't Gooi volgt men na Diemen de
Gooiseweg, die uitmondt in de rotonde bij het
Amstelstation. Daar vandaan rijdt men-tussen
het station en het Renaultgebouw onder het
viaduct door, en via de brug rechtdoor tot de
splitsing van twee wegen op het Victorieplein,
bij de „wolkenkrabber". Vervolgens links aan
houden en de Rooseveltlaan afrijden, die eindigt
bij het Europaplein.
Uit de richting Den Haag komt men in de hoofd
stad via de Aalsmeerweg. Bij het Hoofddorp-
plein gaat men rechtsaf, de brug over en recht
door de Zeilstraat in. Bij de kruising Zeilstraat-
Amstelveenseweg slaat men weer rechtsaf en
volgt de Amstelveenseweg tot het Olympisch
Stadion. Daar slaat men linksaf, de Stadionweg
op tot het derde kruispunt met verkeerslichten;
via de Diepenbrockstraat (rechtsaf) bereikt men
het Europaplein.
Een tweede mogelijkheid is bij Schiphol afslaan
in de richting Amstelveen, daar afslaan naar het
winkelcentrum en vervolgens in die richting
Buitenveldert rijden. In Buitenveldert wijzen
RAI-richtingspijlen de weg; via de Europaboule
vard rijdt men recht op het RAI-parkeerterrein
aan.
TREIN Aan de NS-stations zijn voordelige Trein-Toe-
gang-reductiebiljetten verkrijgbaar die recht
geven op
treinretour Amsterdam
toegang tot de Land- en Tuinbouw RAI 72
dagkaart Amsterdamse tram en bussen
Met een TT-biljet kan men bij het instappen in
trams van alle deuren gebruik maken. Wie zon
der gebruik te maken van de TT-biljetten-rege
ling met de trein reist kan voor tram en bus 2-
rittenkaarten zonder overstaprecht kopen
f 1,00. Deze zijn in gele trams achterin verkrijg
baar in verkoopautomaten, in grijze trams voor
in bij de bestuurder, in blauwe trams bij de
dienstdoende conducteur in de bijwagens. In de
bussen zijn deze kaarten verkrijgbaar bij de
chauffeur.
Bezoekers die met de trein naar Amsterdam
komen, nemen vanaf het: Centraalstation tram
lijn 4, die zijn eindpunt heeft op het Europaplein
(R.A.I.).