Voor meer vee met meer beleid bouwen en mechaniseren Kalenders Bij het veehouden van nu is nog al wat veranderd sinds men eertijds over vee hoeden sprak. Wie nog tijd en interesse heeft voor agrarisch nieuws uit minder bedeelde landen zal wel hebben begrepen dat in menig land het bezit van één of enkele dieren de boer tot een bevoorrechte persoonlijkheid kan maken. In onze zgn. welvarende landen treft men zulks aan bij degenen die in de gelegenheid zijn in de recreatieve sfeer daar aan tijd en geld te besteden... In een land als het onze staat de boer als veehouder voor vragen van geheel andere aard. Een van de belangrijkste is zeker: „Moet ik wel of niet doorgaan met het bedrijf?" Besluit men om wel door te zetten of te beginnen dan is het zaak om de omzet in het bedrijf voortdurend op een goed arbeidsinkomen te richten. Dat vraagt rn deze tijd steeds meer van.de boer. Feit is dat op menig bedrijf moderne gebouwen, inrichting en mechanisatie in be langrijke mate heeft meegeholpen het per man te ver zorgen aantal stuks vee sterk te laten stijgen. Waar ligt het einde van zo'n ontwikkeling? Daarover zullen optimisten en pessimisten zonder twijfel zeer verschil lend denken. Gelukkig dat niemand daar een juist ant woord op kan geven. Maar elkeen die door wil gaan staat voor de opgave met zijn persoonlijke capaciteiten zelf aan zijn bestaan te bouwen met zijn bedrijf. DE MELKVEEHOUDERIJSECTOR BOUWT DOOR! Als er één sektor is waar economisch gezien bergen ineens in dalen kunnen veranderen dan is dat blijkbaar de melkveehouderij. De na-oorlogse bouwaktiviteiten zijn daar in feite alleen maar toegenomen. Ook in deze tijd, waarin de investeringen zo oplopen, is er allerminst sprake van een stilstand. De komst van de melkstal en de ligboxenstal doet menigeen besluiten daar ook met zijn bedrijf toe over te schakelen. Maar met bouwen alleen is men er vandaag niet meer. Wil men de 30 of meer koeien per man in zijn eentje verzorgen dan is er mechanisatie nodig. Op dat terrein is er wel veel te bie den, maar voor menigeen is het „te kust en te keur" er niet bij! De financiën zijn meer en meer de wal die het schip met wensen doet keren! Ondanks dat het bouwen veel duurder is geworden, hebben we dankzij de door het Ontwikkelingsfonds gestimuleerde stalbouwprojekten wel relatief minder kostbare stallen gekregen. We zien evenwel een verschuiving -naar de stalinrichtings- en mechanisatiekant. Daarin kan al bijna de helft van de totaalinvestering gaan van de complete gebruiksklare stal. Kiezen dient dan ook met verstand en met de hand op de portemonnaie te gebeuren! Wilt u een mechanische mestschuif of een roostervloer in uw stal? Wilt u een visgraat- of een draaimelkstal, al of niet met containers? Wilt u eenvoudige of gemechaniseerde voerautomaten? Het is er allemaal! Ook complete mechanische losappa- ratuur voor ruwvoer en voermachines zijn er te koop. Kortom, er is technisch gezien heel veel mogelijk, maar bedrijfseconomisch gezien gaat het er om wat verant woord zal zijn. Daarom zal menigeen zich beperkingen moeten opleggen en met nog meer overleg beslissen. Een goedie stal zal eenvoudig kunnen zijn; een melkstal als de visgraatstal biedt mogelijkheden deze later te perfec tioneren en zelfs met meer standen uit te breiden als dat nodig wordt. Het is het overwegen waard eerst enkele goed producerende koeien te kopen en de mest met een trekkerschuif af te voeren, om voor later de investering voor een vouschuif te gaan verdienen! Zo zijn er meer punten die het waardi zijn om heel goed te berekenen of, waarin en wanneer het beschikbare geld voor de toe komst van het bedrijf en dus het bestaan van de boer het beste kan worden besteed. Iemand die een kostbare nieuwe stal met alles er in en er aan heeft gebouwd zal wel eens veel moeite kunnen hebben degene met een goede productieve veestapel en een eenvoudig ingerichte stal bij te houden, laat staan in te halen. IN DE VEREDELINGSSEKTOREN BESTEDINGSBEPERKING Met de recente ontwikkelingen in die pluimveesectoren voor ogen, ziet het er naar uit dat ook in andere verede- lingssectoren voorzichtigheid is geboden alvorens grote investeringen in technische zaken te doen. Voor al deze sectoren geldt bovendien dat behalve de marktperspec tieven, ook de maatschappelijke regelingen zoals Hinder wet en Wetten voor Water- en Bodemverontreiniging hun consequenties zullen hebben voor deze produktie- richtingen. Hoewel afdoende technische oplossingen nog niet voorhanden zijn staat het vast dat menig bedrijf direct of indirect in zijn bestaan kan worden bedreigd. Op belangrijke investeringen, die geen produktieverbete- ring of -verhoging tot gevolg hebben, moet beslist wor den gerekend. Daar wijst het onderzoek al wel op bij de in beproeving zijnde systemen voor mest- en gierafbraak of -„veredeling". Het zal in het algemeen goed zijn om deze aspecten niet te onderschatten en zo mogelijk reser veringen te doen om de daarvoor onvermijdelijk komende investeringen te kunnen doen. Dat kan zelfs een gehele of gedeeltelijke bedrijfsverplaatsing betekenen als het be drijf te dicht bij de bebouwing is gelegen. Uiteraard staat ook de technische ontwikkeling voor de bedrijfsinrich ting bij de veredelingssectoren niet stil. Integendeel, bat terijsystemen voor slachtkuikens zijn op komst, even eens komt er een markt voor flat-deck biggenbatterijen. Voermachines, rijdend en stationair, volgens verschil lende doseerprincipes worden aangeboden. In de varkens sector neemt de aandacht voor brijvoederingssystemen toe. Het is evenwel ook hier dat bezinnen voor beginnen gaat. Voor dat beginnen bestaat belangstelling voor min der kostbare mestvarkensstallen. Zowel het bedrijfsleven als het onderzoek werken hieraan. „SLIPGEVAAR" Ontegenzeglijk werken de technische ontwikkelingen eraan mee dat in verschillende veehouderijsectoren me nigeen naar meer vee per bedrijf gaat en daarvoor bouwt en mechaniseert. In het voorgaande is geschetst dat er argumenten naar voren komen het financierings- en be drijfsbeleid meer te richten op een bouw- en inrichtings plan in fasen volgens een meerjarenprogramma. Vooral zal dit ook wenselijk zijn voor de komende aan passingen aan maatschappelijke maatregelen. Bedrijven die ineens tot het uiterste gaan van hun financiële kun nen begaan een gladde en dus riskante weg. Het zal zaak zijn er rekening mee te houden dat er financiële midde len beschikbaar blijven om tijdig maatregelen te kunnen nemen zowel voor tegenvallers in het bedrijf zelf ais die veroorzaakt door onze verordenende maatschappij. door Ir. P. ANEMA (Consulent voor Boerderijbouw en -Inrichting te Wageningen) De afgelopen dagen ontvingen wij nog de volgende kalenders. Onze dank voor de toezending hiervan. Hendrix' Voeders, Boxmeer. Een overzichtelijke tweemaands-kalender met prachtige kleuren- en zwart/wit foto's van een zestal historische boer derijen in Nederland en België. G. W. den Boer, Drukkers/Uitgevers, Middelburg. Een fraai uitgevoerde weekblokkalender, met een zee van ruimte voor het maken van uw notities. it CZAV Wemeldinge. Een leuk uitgevoerde twee- maandskalender met 6 mooie kleurenfoto's van plekjes uit heel Nederland, aangepast aan de seizoenen. ie Unie van Kunstmestfabrieken (UKF), Utrecht. Een zeer luxe uitgevoerde maandkalender met als onderwerp De Wandtapijten in het stadhuis van Maastricht. Het geheel is voorzien van prachtige foto's met een duidelijke omschrijving. Wanneer men aan het eind van het jaar de kalenderbladen eruit haalt, houdt men een waardevol album over. Coöp. Landbouwvereniging „Zuid Oost Neder land" G.A., Eindhoven. E'en handige tweemaands- kalender met kleurenfoto's van de Flevohof. ic Nederlandse Automaten Mij. „Natoma", Den Haag. Een overzichtelijke maandkalender met ruimte voor bestellingen. LAND- EN TUINBOUW R.A.I. '72 FEITEN - CIJFERS EN ANDERE WETENSWAARDIGHEDEN Uit de richting 't Gooi volgt men na Diemen de Gooiseweg, die uitmondt in de rotonde bij het Amstelstation. Daar vandaan rijdt men-tussen het station en het Renaultgebouw onder het viaduct door, en via de brug rechtdoor tot de splitsing van twee wegen op het Victorieplein, bij de „wolkenkrabber". Vervolgens links aan houden en de Rooseveltlaan afrijden, die eindigt bij het Europaplein. Uit de richting Den Haag komt men in de hoofd stad via de Aalsmeerweg. Bij het Hoofddorp- plein gaat men rechtsaf, de brug over en recht door de Zeilstraat in. Bij de kruising Zeilstraat- Amstelveenseweg slaat men weer rechtsaf en volgt de Amstelveenseweg tot het Olympisch Stadion. Daar slaat men linksaf, de Stadionweg op tot het derde kruispunt met verkeerslichten; via de Diepenbrockstraat (rechtsaf) bereikt men het Europaplein. Een tweede mogelijkheid is bij Schiphol afslaan in de richting Amstelveen, daar afslaan naar het winkelcentrum en vervolgens in die richting Buitenveldert rijden. In Buitenveldert wijzen RAI-richtingspijlen de weg; via de Europaboule vard rijdt men recht op het RAI-parkeerterrein aan. TREIN Aan de NS-stations zijn voordelige Trein-Toe- gang-reductiebiljetten verkrijgbaar die recht geven op treinretour Amsterdam toegang tot de Land- en Tuinbouw RAI 72 dagkaart Amsterdamse tram en bussen Met een TT-biljet kan men bij het instappen in trams van alle deuren gebruik maken. Wie zon der gebruik te maken van de TT-biljetten-rege ling met de trein reist kan voor tram en bus 2- rittenkaarten zonder overstaprecht kopen f 1,00. Deze zijn in gele trams achterin verkrijg baar in verkoopautomaten, in grijze trams voor in bij de bestuurder, in blauwe trams bij de dienstdoende conducteur in de bijwagens. In de bussen zijn deze kaarten verkrijgbaar bij de chauffeur. Bezoekers die met de trein naar Amsterdam komen, nemen vanaf het: Centraalstation tram lijn 4, die zijn eindpunt heeft op het Europaplein (R.A.I.).

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1972 | | pagina 11