Erf en akker Landbouwpraktijkschool Schoondijke in de belangstelling 19 HET onderwijs op een landbouwpraktijkschool is in het bijzonder gericht op het praktisch ge bruik van trekkers en landbouwwerktuigen. Alhoe wel op de landbouwscholen daar ook 'het nodige aan wordt gedaan, ontbreken bij deze scholen over het algemeen de grond, machines, het personeel om dit onderricht in de praktijk voldoende te kunnen reali seren. Daardoor zijn de „praktijkscholen" ontstaan waarvan die te Schoondijke er één is. De Praktijk school voor Landbouwtechniek en Arbeidsrationali- satie „Prins Willem" te Schoondijke heeft in de loop der jaren reeds de nodige bekendheid gekregen. Een groot aantal leerlingen (heeft daar in de praktijk, af gestemd op het dagelijkse werk als afstelling, het ge bruik, het onderhoud en de kleine reparaties van vrij wel alle voorkomende trekkers en werktuigen, de nodige ervaring opgedaan. Daarnaast de verschillen de cursussen als motorenkennis, arbeidsorganisatie, rijvaardigheid en lascursussen voor zowel beginners als gevorderden. de praktijkschool gaat het in de eerste plaats om praktische kennis op te doen. Theorie wordt er alleen bijgehaald voor zover dat voor het behan delde onderwerp direkt nodig is. In tegenstelling tot (het Lager Land- en Tuinbouwonderwijs is de belang stelling voor het volgen van de praktijkcursussen bij zonder groot. Al kon, zo zegt de direkteur van de Landbouwpraktijkschool Schoondijke, ir. J. Roest, deze belangstelling nog veel groter zijn. Vooral van de kant van de praktijk zou nog veel meer van de geboden mogelijkheden gebruik gemaakt moeten wor den. De kosten behoeven geen bezwaar te zijn want die liggen op een bijzonder redelijk niveau. En blij ken van de kant van de praktijk wensen te leven ten aanzien van een gerichte cursus op een bepaald ge bied, dan kan dit in de meeste gevallen gerealiseerd worden. DE opzet van een cursus is zodanig dat door de indeling van groepjes van 4 man met een in structeur door de leerlingen zelf met de machines ge werkt wordt. In twee groepjes van twee man onder verdeeld krijgen een groep bijv. een trekker met bij behorend werktuig toegewezen. Het is dus niet toe kijken geblazen maar zelfwerkzaamheid; de beste methode om iets onder de knie te krijgen. Door de intensieve behandeling van een trekker of bepaald werktuig in een kleinere groep slaagt men er in in korte tijd veel nuttige kennis aan de cursisten bij te brengen. En juist door de praktijkleraren en in structeurs is er een concentratie van ervaring. JVE Praktijkschool te Schoondijke beschikt over een enorm machinepark, waartoe de machines van de werktuigenhandel wordt gekreëerd. De nieuw ste typen worden ter beschikking gesteld zodat ooit met verouderd materiaal wordt gewerkt. De school beschikt bijv. over 33 trekkers, 12 ploegen, zaaima- chines, maaidorsers, hooibouwwerktuigen enz. De waarde van het aanwezige materiaal kan op om streeks een miljoen gulden worden geschat. Ook be schikt de school over 18 (ha grond, voornamelijk voor het uitvoeren van verschillende grondbewerkings werkzaamheden en het zaaien. Om de structuur van de grond op peil te houden wordt met gras en klaver vruchtwisseling toegepast. Daarnaast wordt met de leerlingen in de gewassen van boeren in de omgeving gewerkt. Vaste adressen voor de grotendeels seizoen gebonden werkzaamheden als zaaien, rooien enz. Niet op basis van loonwerk maar voor de betrokken boeren wel met de voor- en nadelen vandien als laag tempo van de werkzaamheden, het ermee stoppen als de cursus beëindigd is, geen zekerheid in hoeverre ihet verrichte werk aan de kwaliteitseisen voldoet enz. Als door de weersomstandigheden als vorst en re gen het buitenwerken niet mogelijk is bewijzen de twee grote overdekte loodsen van 65 x 30 m, goede diensten om door te kunnen werken. Ben sproei-in- staüatie zorgt er voor dat de grond goed bewerkbaar is en blijft. Een afzuiginstallatie voert verbrandings gassen af en een verwarmingsinstallatie zorgt voor een werkbare temperatuur. Door mddel van een soort grote „zandbak" kan worden geoefend met laadschoppen en dergelijk ma teriaal. |YE cursussen variëren in tijdsduur van 1 dag tot 7 maanden. Als men 1 dag komt kan er maar een enkel deel van een machine behandeld worden. De cursisten die 7 maanden komen krijgen ongeveer de gehele landbouwmechanisatie behandeld. Er zijn zeer veel mogelijkheden, als men maar met zijn wensen komt. Meestal duren de cursussen 1 of enkele weken. Het programma dat geboden wordt, wordt in overleg met de bezoekende groep opgesteld, althans voor zover het geen bestaande officiële cursussen betreft (zie verder). Zo'n weekprogramma kan er b.v. als volgt uitzien: 1 dag ploegen, Vz dag kunstmeststrooien, Vz dag hooibouwwerktuigen, 1 dag sproeimachines, Vz dag electr. weide-afrastering, Vz dag grasmaaimacihi- ne. Maar het kan ook als volgt: 2 dagen maaidors- machines, 1 dag bietenrooimachines, 1 dag aardappel- rooimachines. Er is een lange lijst van mogelijkheden waaruit gekozen kan worden, afhankelijk van voor opleiding, niveau, leeftijd, ervaring enz. Er is echter ook een aantal cursussen met een door de school of door de overheid vastgesteld leerplan (met een officieel daaraan verbonden diploma). Voor beelden zijn: cursus maaidorsen, cursus sproeimachi nes, cursus lassen enz. In ieder geval worden alle cur sussen, die een week of langer duren met een examen in de vorm van praktijkopdrachten afgesloten. Het uitgebreidste is het diploma vakbekwaamheid land bouwmechanisatie. Een volledige opleiding daartoe vraagt 7 maanden; ihet is echter ook in gedeelten te behalen. AMDAT het overgrote deel van de cursisten niet uit de naaste omgeving komt heeft de school een internnaat, waar ze voor langere tijd kunnen verblijven. De capaciteit is: 60 bedden -f 8 aparte slaapplaatsen voor b.v. dames of begeleiders van groepen. De 60 bedden zijn ondergebracht in 12 mo derne slaapkamers met centrale was-, toilet- en dou chegelegenheid. De 8 aparte slaapplaatsen zijn 2-per- soonskamers met eigen toilet en douche. Een grote ontspanningsruimte met vele recreatie middelen dient voor verblijf in de vrije tijd. Een mo dern geoutilleerde keuken staat ten dienste van het inwendige van de mens. De vraag naar de kosten wordt veel gesteld. Ten gevolge van de voortdurende beweging in de prijzen veranderen de kosten van de school ook wel eens. Op dit moment is het cursusgeld voor een cursus van 1 week 10,Voor voeding en huisvesting komen daar dan bij 52,zodat de totale kosten voor 1 week aan onze praktijkschool 62,bedragen. Kosten voor kortere cursussen zijn natuurlijk min- De minister kwam naar Hola. Dat was een hele ge beurtenis. Hola is nu niet direkt een plaats waar de ministers dagelijks worden gesignaleerd. Iedereen werd verwacht op het vliegveld aanwezig te zijn. Ge woonlijk komen de hoge bezoekers zelden op tijd. Iedereen hangt dan al zo'n uur tot een half uur rond, maar deze keer was de bezoeker bijna precies op tijd. Een alleraardigste man kwam uit 'het vliegtuig stap pen. Klein van stuk, met een stevige wandelstok, een gezellig strooien hoedje op. Als teken van groet aan allen hief hij zijn stok omhoog en steeg een landrover in. In zijn gevolg waren zeker vijftien, landrovers. We reden naar het gerechtsgebouwtje, waar we allen persoonlijk aan de minister werden voorgesteld. Daar na stond er nog heel wat op het programma. Met zijn allen reden we naar het nieuwe vliegveld. Het oude vliegveld wordt binnenkort onbruikbaar, want de plannenmakers in Nairobi hebben het zo uitgekiend dat er een nieuw „winkelcentrum" zal worden ge bouwd. Maar dat geeft verder niet. We krijgen nu een vliegveld dat onder alle weersomstandigheden brikbaar zal zijn. De minister hoogstpersoonlijk zei het. Hij zou nog eens praten met de minister van fi nanciën of er genoeg geld was om er meteen een be tonnen baan van te maken. Wij in Hola zijn met deze verbetering heel Wij. Want nu kon het gebeuren, dat na een paar stevige buien het vliegveld onbruikbaar was. De wegen zijn dan natuurlijk ook niet berijd baar en zit je dan toevallig net met een beklemde breuk, dan heb je het gehad. In een wolk van stof reden we vervolgens naar de middelbare school, waar we door de klaslokalen gin gen. We hadden moeite om de minister bij te benen. Hij raasde overal langs. Maar hij beloofde en passant dat we ook over een jaar telefoon zullen krijgen. Ongelooflijk gewoon, een telefoontoestel in je huis! Weg met die krakende en piepende radio. Zomaar een nummer draaien en dan een paar uur later, want zolang moet je soms wel wachten, een stem uit Nai robi of Mombasa. Maar de vooruitgang zit er in, dat valt niet te ontkennen. En ook had hij het terloops nog even over de weg naar Malindi. Binnen een paar jaar hopen ze het hele stuk te hebben verhard. Wel iswaar alleen nog maar met steenslag, maar dat is voorlopig genoeg. Een weg waar je altijd op zult kun nen rijden, weer of geen weer. Dat zal dan ook be tekenen, dat je binnen twee en een half uur aan de kust kunt zijn. Ongelooflijk lijkt het, maar de minis ter zelf zei het, en van zulk een persoonlijkheid ver wacht je geen grapjes! Vervolgens gingen we met de hele karavan naar een dorp, een kilometer of twintig van Hola verwijderd. Daar zou de minister een Ha- rambee voorzitten, ter verkrijging van gelden voor een nieuwe school. In het dorp wachtten de mensen ons reeds op. Op het dorpsplein, onder een kolossale boom, gingen we allemaal zitten. Vlakbij trok de bruine Tana Rivier voorbij. Voor we aan het eigen lijke doel van de bijeenkomst konden beginnen, wer den eerst geschenken aangeboden. Een klein meisje kwam vijftien eitjes brengen. De hoge gast nam ze met een glimlach in ontvangst. Daarna kwam een klein jongetje een visspeer brengen. We gingen alle maal vlug even naar de rivier, waar het knaapje een demonstratie gaf. Helaas kreeg hij geen vis te pak ken op dat moment, maar 't was goed bedoeld. Een Orma-hoofdman kwam met een levend schaap aan zetten. De minister rees uit zijn stoel op en leidde het schaap naar zijn landrover, waar het dier luid blatend in werd gehesen. Later toen de man begon te spreken, moesten ze de landrover een eindje weg rij den, want het geblaat overstemde soms zijn speech, en dat was zonde, want het was een voorstelling. der, voor langere cursussen meer; een 14-daagse cur sus kost 124,Een enkele keer komen er nog wel eens wat extra kosten bij zoals een boekje of derge lijk studiemateriaal. DINNENKORT begint weer het uitgebreide win- tercursussen-programma, waarbij iedere belang stellende welkom is. In het kort geven wij nog een overzicht van de geplande cursussen: 5 t/m 17 dec. 3 t/m 14 jan. 1972, 31 jan. t/m 11 febr. 1972 (beginners): Booglassen voor de landbouw. 17 t/m 28 jan. 1972: Gevorderden (getuigschrift be ginners vereist): Booglassen voor de landbouw. 10 t/m 14 jan. 1972: Maaidorsen - afstelling, gebruik, klein- en-groot onderhoud. 17 t/m 21 jan. 1972: Aardappel- en Bietenrooimachines - afstelling, gebruik, klein- en groot onderhoud. 24 t/m 28 jan. 1972: Basiswerktuigen: a. akkerbouw - ploegen, zaai- en/of pootmachi- nes, aanaardwerktuigen/rijenfrees, kustmest- strooiers, prec.zaaimach./rijendunner, spuit- machines, trekker- en wagenverlichting. b. weidebouw/gemengd bedrijf - hooibouwma- chines, cirkelmaaier/maaimachine, kunstmest - strooier/stalmeststrooier, hooipers/opraapwa- gen, electr. weide-afrastering, trekker- en wa genverlichting, vacuum-mestzuigers -f even tueel onderwerpen uit a. De leergangen beginnen op maandagochtend en eindigen op vrijdagmiddag. In het modern ingerichte logeergebouw kunt U ge huisvest worden. De totale kosten inclusief huisvesting bedragen: voor de lascursussen 134,en de andere cursussen 62,per persoon. Voor werknemers kan subsidie van les- en logeer- gelden verkregen worden. Al met al interessante mogelijkheden voor degenen die in de landbouw werkzaam zijn en bij willen blij ven op het gebied van de mechanisatie en alles wat daarmee te maken heeft. Het is nog lang niet altijd voldoende bekend dat het aanpassingsvermogen van de school met de direktie en de leerkrachten bijzon der groot is. Vandaar ons advies: Ga er eens kijken en stel U op de hoogte van de mogelijkheden die de Landbouw praktijkschool te Schoondijke biedt Een ware voorstelling, waar de menigte kostelijk van genoot, 't Is dat de man minister was en geen ogen blik twijfelen we aan zijn: kapaciteiten, maar als hij ooit marktkoopman was geworden, had hij ook zijn kostje kunnen maken. Want nu ging het om om zo veel mogelijk geld in te zamelen voor de school. De regering gaat van dit principe uit, we he)pen diegene die ook zich zelf kunnen helpen. Wil jej een nieuwe school bouwen dan moet je niet verwachten dat de regering alles zomaar aan komt dragen. Nee, eerst moet de gemeenschap zelf maar eens wat op tafel brengen. De minister praatte en schreeuwde, sprong, en danste, en het geld het stroomde binnen. Wil lem Duys haalt het met miljoenen, maar bij mensen die ook veel verdienen. Deze minister haalde het by mensen die soms nauwelijks kleren aan hun lijf heb ben! Toen we na zo'n dikke drie uur opkrasten, waren we zelf vijftig gulden kwijt, sommigen zelfs aanzien lijk meer. Maar het totaal bedrag dat er op tafel kwam, soms met tien cent tegelijk, was drieduizend gulden. Een fantastisch bedrag, als men rekent dat de meesten der mensen hun jaarinkomen niet boven de tweehonderd gulden ligt. De minister verdriedub belde het bedrag, en zo kon er weer een nieuwe school worden gebouwd. We reden met zijn allen naar de klub, waar schapen waren geroosterd, en het bier lek ker koud stond, 's Avonds was er een bal. Het leger uit Garissa was er speciaal voor gekomen, met de legerband. Hun tenten stonden vlak bij de klub. Ze hadden een grote rijdbare generator meegebracht die buiten de Social Hall stond te denderen. Maar toen de twaalf man sterke band eenmaal was ingespeeld, maakten ze een stukje muziek waarbij je niet op je stoel kon blijven zitten. De minister opende de dans, en weldra was de vloer vol met iedereen. Het werd een groot feest. We zagen Kimanie helemaal alleen verwoed dansen, in iedere zak een fles bier en nog een in zijn hand. De dans ging door tot zes uur in de morgen. Tot één uur was de entree vijf daggelden hoog, daarna mocht ook het „klootjesvolk" binnen. Maar toen was de minister al naar zijn logeeradres gegaan

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1971 | | pagina 19