Nieuwe mogelijkheden
bij het mechanisch inhalen
van kuilvoer
Brusselse politiek leidt tot
ernstige verstoringen
van zuivelmarkt
11
L. VAN LOO Ing.
Consulentschap
voor Landbouwwerktuigen
te Wageningen
Het losmaken, laden, transporteren en voeren van
kuilgras is een zwaar en tijdrovend werk, dat op veel
weidebedrijven vrijwel dagelijks terugkeert. De meeste
tijd vragen het losmaken en het laden. Het is daarom
ook geen wonder dat op de grotere bedrijven de be
langstelling voor het mechaniseren van deze werk
zaamheden toeneemt. Enkele landbouwmechanisatie-
bedrijven hebben werktuigen gemaakt die dit werk
vergemakkelijken en veraangenamen. Daarnaast zijn
er andere werktuigen die voor dit doel gebruikt kunnen
worden. Het spreekt vanzelf dat de losmaakapparatuur
moet passen bij de wijze van opslag van het kuilgras.
Reeds jarenlang wordt op een aantal bedrijven voor
het uithalen van kuilvoer gebruik gemaakt van een
grasvork, een kuilgrijper aan voor- of achterlader, een
hijsinstallatie of, incidenteel, ook van een hydraulische
kraan of een aanzuigblazer. Daar zijn nu enkele werk
tuigen bij gekomen die ongetwijfeld een aanwinst zijn,
hetzij omdat ze ten opzichte van bestaande werktuigen
het werk beter en gemakkelijker uitvoeren, hetzij om
dat ze goedkoper zijn.
STRAUTMANN SILOFOX
Dit werktuig bestaat uit eenj dicht raamwerk van
1,20 m hoogte en 1,40 m breedte. Onder aan het raam
Faucheux voorlader met kuilvoervork.
draaiende beweging van de trekkeraftakas omgezet in
een op- en neergaande beweging van het mes. Een met
de hand bediende klembeugel drukt aan de boven
zijde op he gras. De horizontaal geplaatste cilinder,
die op het hydraulisch systeem van de trekker is aan
gesloten, duwt de zwenk arm met een boog (halve
cirkel) voor de beugel en de tanden langs. Daarna
wordt het werktuig met de hefinrichting opgetild en
wordt het blok kuiivoer naar de voergang gebracht en
daar neergezet. Op basis van enkele wegingen kan
gesteld worden dat per keer ca. 200 kg kuilgras van
50 droge stof wordt meegenomen (ca. 100 kg droge
stof). Deze machine komt vooral in aanmerking voor
bedrijven die de rijkuil dicht bij de boerderij hebben
liggen. Hij wordt door Strautmann in Duitsland ge
maakt en door Verkoopkantoor Zonna te Beilen ge-
importeerd. Prijs 2940,incl. BTW.
KRONENBURG KUILGRIJPER
Door het loon- en landbouwmechanisatiebedrijf
Wopereis te Harreveld (Gelderse Achterhoek) wordt
een hydraulisch bediende grijper gemaakt. Deze heeft
aan weerszijden drie mesvormige tanden en- wordt
bevestigd aan een voor- of achterlader. Bij montage
aan de voorlader en bij gebruik van een lange balk
aan de achterlader heeft men de mogelijkheid de vracht
op een wagen te laden.
Tijdens een demonstratie was de grijper gemonteerd
aan 'een voorlader op een McCormick 353 en aan een
achterlader op een John Deere 850. Het geheel maakte
een zeer goede indruk. De machine wordt in de handel
gebracht door de heer Wopereis (alleen in de Achter
hoek) en door de firma H. J. Reesink Co. te Zutphen.
Prijs aan voorlader ca. 1900,aan achterlader met
korte of lange balk, incl. BTW, 2200,a 2300,
FAUCHEUX VOORLADER
Op de Salon te Parijs werd dit jaar een speciale
kuilvoervork getoond op de Faucheux voorlader. Deze
vork heeft vijf tanden en een bovenklem met zes
tanden. De bovenklem wordt door middel van twee
Kronenburg kuilgrijper aan achterlader.
Silofox. Werktuig voor het snijden en het transport
voor kuilvoer.
kuilvoervork op andere voorladers te bouwen is nog
niet bekend. Tijdens de demonstratie was de voor
lader gebouwd op een Renault 56. De Fafucheux voor
lader wordt geïmporteerd door Veldkoning N.V. te
Krouenbuiig kuilgrijper aan voorlader.
zitten elf ronde, scherpe tanden, die in het midden
langer zijn dan aan de kant en daardoor een halve
cirkel vormen. Voor gras worden zeven tanden, voor
snijmaïs elf gebruikt. Het werktuig wordt bevestigd
aan de driepuntshefinrichting van de trekker en
wordt, evenals de gras vork, achterwaarts rijdend met
kracht in het kuilgras gedrukt. Aan het raam zit een
zwenkarm, waaraan het 1,40 m lange mes is bevestigd.
De slag van het mes is 12 cm.
Met behulp van een excentriek wordt de rond-
hydraulische cilinders in het voer gedreven. Op deze
wijze wordt een grote hap voer uit de hoop genomen,
die op een wagen kan worden geladen of rechtstreeks
naar de voergang getransporteerd. Welke mogelijk
heid men kiest, wordt bepaald door de afstand tussen
boerderij en kuilhoop. Door de importeur wordt op
gegeven dat de Faucheux voorlader behalve op
Renault ook rp Ford, Deutz, David Brown, McCormick,
John Deere en Massey-Ferguson trekkers gemonteerd
kan worden. In hoeverre het mogelijk is alleen de
Roermond. De kale voorlader kost 1800,Com
pleet voor voorlader en kuilvoervork is de prijs ca.
3600,incl. BTW. Van de Kronenburg en de
Faucheux is het gewicht van de hoeveelheid die per
keer wordt losgetrokken en meegenomen nog niet
bepaald. Naar schatting is dit 100200 kg (50 droge
stof).
Ongetwijfeld zijn we met deze werktuigen een be
langrijke stap verder gekomen bij het mechanisch uit
halen van kuilvoer.
ZUIVEL
De door Brussel gevolgde zuivelpolitiek betekent
met name voor de Nederlandse rundveehouderij en
zuivelsektor een ernstige bedreiging. Hebben wij
reeds eerder uit de mond van dr. Mansholt mogen
horen dat Nederland in feite geen zuivelexporterend
land meer kan zijn, het heeft er alles van dat men in
Brussel dat op alle manieren waar wil maken. Daar
bij dient opgemerkt dat onder export te verstaan is
de afzet naar derde landen. Daarbij is te bedenken
dat van de Nederlandse zuivelexport steeds het groot
st# gedeelte een bestemming heeft gevonden in de
z.g. derde landen.
Omdat de melkproduktie nooit precies is af te me
ten is het alleszins gewenst afzetmogelijkheden die
er nu eenmaal zijn zoveel mogelijk te behouden. Met
name geldt dit voor de afzet naar derde landen, die
op zo uitnemende wijze kan bijdragen tot een ontlas
ting van een wat overvoerde markt. Het is Nederland
dat in de ÊLE.G. in dit opzicht een unieke positie in
neemt, waarbij moet worden opgemerkt dat dit de
belanghebbenden miljoenen aan investeringen ge
kost heeft.
Het is duidelijk dat de rigoreuze wijze waarop de-
Eurocraten achter een bureautafel vandaan restitu
ties halveren, heffingen verdubbelen en andere han-
delsbelemmerende maatregelen nemen, met name de
afnemers in de derde landen weinig vertrouwen in
boezemen. Marktvraagstukken dienen met de nodige
omzichtigheid en voorzichtigheid benaderd, als het
ware met de voorzichtigheid van een nudist die onder
prikkeldraad doorkruipt. Daar mankeert het bij de
Europese Commissie alles aan!
BOTERBERG - EXPORTBELEMMERING
Was vorig jaar van een „boterberg" sprake thans
wordt de uitvoer van zuivel belemmerd door het leg
gen van heffingen op b.v. de uitvoer van melkpoeder.
In het Produktschap voor Zuivel noemde ir. J. B. Rit-
zema van Ikema en ook anderen dit een moeilijk te
verteren zaak. Hij zou liever een toeslag zien op de
import van mager melkpoeder resp. van ondermelk,
dan belemmeren van de export. Een uitermate ge
zond standpunt, doch om handelspolitieke redenen
zou. een dergelijke handelwijze onmogelijk zijn.
Zowel de boterberg van toen als de schaarste aan
melk van nu dienen met een „korreltje zout" geno
men. De thans gevolgde politiek van heffingen en
verminderingen van restituties grijpen diep in in het
verwerkingsschema van de overmelk, iets dat men in
Brussel te weinig beseft.
De ten aanzien van de boter gevolgde politiek heeft
tot gevolg dat het verbruik aan boter ook in landen
met een hoog consumptiecijfer daalt. Deze daling zal
zeer moeilijk ongedaan gemaakt kunnen worden. De
ervaring is er om dat aan te tonen.
De thans ten aanzien van de uitvoer van melkpoe
der gevolgde politiek houdt de mogelijkheid in zich
van een niet al te zeer gewenste opvoering van de
boterproduktie. De prijs van mager melkpoeder en
in sympathie daarbij die van weibloem is tot onge
kende hoogte opgelopen. Dit heeft ook weer zijn in
vloed op de kalvermesterij, die in haar kunstkalver-
melk zoveel mager melkpoeder doet en nu zeker zal
uitzien naar vervangende produkten. Ook de meng
voederindustrie heeft die gevonden, toen door de hef
fingen de voergranen te duur werden. Ten aanzien
van de restituties te volgen politiek dient men één
doel voor ogen te houden en dat is de afzet naar
derde landen zo goed mogelijk ongeschonden te be
waren. Men zal deze afzet in andere tijden hard en
hard genoeg nodig hebben. Vergeten we niet dat over
schot en tekort begrippen zijn die heel dicht bij el
kaar liggen!
v. d. W.