Nieuwe mogelijkheden bij het mechanisch inhalen van kuilvoer Brusselse politiek leidt tot ernstige verstoringen van zuivelmarkt 11 L. VAN LOO Ing. Consulentschap voor Landbouwwerktuigen te Wageningen Het losmaken, laden, transporteren en voeren van kuilgras is een zwaar en tijdrovend werk, dat op veel weidebedrijven vrijwel dagelijks terugkeert. De meeste tijd vragen het losmaken en het laden. Het is daarom ook geen wonder dat op de grotere bedrijven de be langstelling voor het mechaniseren van deze werk zaamheden toeneemt. Enkele landbouwmechanisatie- bedrijven hebben werktuigen gemaakt die dit werk vergemakkelijken en veraangenamen. Daarnaast zijn er andere werktuigen die voor dit doel gebruikt kunnen worden. Het spreekt vanzelf dat de losmaakapparatuur moet passen bij de wijze van opslag van het kuilgras. Reeds jarenlang wordt op een aantal bedrijven voor het uithalen van kuilvoer gebruik gemaakt van een grasvork, een kuilgrijper aan voor- of achterlader, een hijsinstallatie of, incidenteel, ook van een hydraulische kraan of een aanzuigblazer. Daar zijn nu enkele werk tuigen bij gekomen die ongetwijfeld een aanwinst zijn, hetzij omdat ze ten opzichte van bestaande werktuigen het werk beter en gemakkelijker uitvoeren, hetzij om dat ze goedkoper zijn. STRAUTMANN SILOFOX Dit werktuig bestaat uit eenj dicht raamwerk van 1,20 m hoogte en 1,40 m breedte. Onder aan het raam Faucheux voorlader met kuilvoervork. draaiende beweging van de trekkeraftakas omgezet in een op- en neergaande beweging van het mes. Een met de hand bediende klembeugel drukt aan de boven zijde op he gras. De horizontaal geplaatste cilinder, die op het hydraulisch systeem van de trekker is aan gesloten, duwt de zwenk arm met een boog (halve cirkel) voor de beugel en de tanden langs. Daarna wordt het werktuig met de hefinrichting opgetild en wordt het blok kuiivoer naar de voergang gebracht en daar neergezet. Op basis van enkele wegingen kan gesteld worden dat per keer ca. 200 kg kuilgras van 50 droge stof wordt meegenomen (ca. 100 kg droge stof). Deze machine komt vooral in aanmerking voor bedrijven die de rijkuil dicht bij de boerderij hebben liggen. Hij wordt door Strautmann in Duitsland ge maakt en door Verkoopkantoor Zonna te Beilen ge- importeerd. Prijs 2940,incl. BTW. KRONENBURG KUILGRIJPER Door het loon- en landbouwmechanisatiebedrijf Wopereis te Harreveld (Gelderse Achterhoek) wordt een hydraulisch bediende grijper gemaakt. Deze heeft aan weerszijden drie mesvormige tanden en- wordt bevestigd aan een voor- of achterlader. Bij montage aan de voorlader en bij gebruik van een lange balk aan de achterlader heeft men de mogelijkheid de vracht op een wagen te laden. Tijdens een demonstratie was de grijper gemonteerd aan 'een voorlader op een McCormick 353 en aan een achterlader op een John Deere 850. Het geheel maakte een zeer goede indruk. De machine wordt in de handel gebracht door de heer Wopereis (alleen in de Achter hoek) en door de firma H. J. Reesink Co. te Zutphen. Prijs aan voorlader ca. 1900,aan achterlader met korte of lange balk, incl. BTW, 2200,a 2300, FAUCHEUX VOORLADER Op de Salon te Parijs werd dit jaar een speciale kuilvoervork getoond op de Faucheux voorlader. Deze vork heeft vijf tanden en een bovenklem met zes tanden. De bovenklem wordt door middel van twee Kronenburg kuilgrijper aan achterlader. Silofox. Werktuig voor het snijden en het transport voor kuilvoer. kuilvoervork op andere voorladers te bouwen is nog niet bekend. Tijdens de demonstratie was de voor lader gebouwd op een Renault 56. De Fafucheux voor lader wordt geïmporteerd door Veldkoning N.V. te Krouenbuiig kuilgrijper aan voorlader. zitten elf ronde, scherpe tanden, die in het midden langer zijn dan aan de kant en daardoor een halve cirkel vormen. Voor gras worden zeven tanden, voor snijmaïs elf gebruikt. Het werktuig wordt bevestigd aan de driepuntshefinrichting van de trekker en wordt, evenals de gras vork, achterwaarts rijdend met kracht in het kuilgras gedrukt. Aan het raam zit een zwenkarm, waaraan het 1,40 m lange mes is bevestigd. De slag van het mes is 12 cm. Met behulp van een excentriek wordt de rond- hydraulische cilinders in het voer gedreven. Op deze wijze wordt een grote hap voer uit de hoop genomen, die op een wagen kan worden geladen of rechtstreeks naar de voergang getransporteerd. Welke mogelijk heid men kiest, wordt bepaald door de afstand tussen boerderij en kuilhoop. Door de importeur wordt op gegeven dat de Faucheux voorlader behalve op Renault ook rp Ford, Deutz, David Brown, McCormick, John Deere en Massey-Ferguson trekkers gemonteerd kan worden. In hoeverre het mogelijk is alleen de Roermond. De kale voorlader kost 1800,Com pleet voor voorlader en kuilvoervork is de prijs ca. 3600,incl. BTW. Van de Kronenburg en de Faucheux is het gewicht van de hoeveelheid die per keer wordt losgetrokken en meegenomen nog niet bepaald. Naar schatting is dit 100200 kg (50 droge stof). Ongetwijfeld zijn we met deze werktuigen een be langrijke stap verder gekomen bij het mechanisch uit halen van kuilvoer. ZUIVEL De door Brussel gevolgde zuivelpolitiek betekent met name voor de Nederlandse rundveehouderij en zuivelsektor een ernstige bedreiging. Hebben wij reeds eerder uit de mond van dr. Mansholt mogen horen dat Nederland in feite geen zuivelexporterend land meer kan zijn, het heeft er alles van dat men in Brussel dat op alle manieren waar wil maken. Daar bij dient opgemerkt dat onder export te verstaan is de afzet naar derde landen. Daarbij is te bedenken dat van de Nederlandse zuivelexport steeds het groot st# gedeelte een bestemming heeft gevonden in de z.g. derde landen. Omdat de melkproduktie nooit precies is af te me ten is het alleszins gewenst afzetmogelijkheden die er nu eenmaal zijn zoveel mogelijk te behouden. Met name geldt dit voor de afzet naar derde landen, die op zo uitnemende wijze kan bijdragen tot een ontlas ting van een wat overvoerde markt. Het is Nederland dat in de ÊLE.G. in dit opzicht een unieke positie in neemt, waarbij moet worden opgemerkt dat dit de belanghebbenden miljoenen aan investeringen ge kost heeft. Het is duidelijk dat de rigoreuze wijze waarop de- Eurocraten achter een bureautafel vandaan restitu ties halveren, heffingen verdubbelen en andere han- delsbelemmerende maatregelen nemen, met name de afnemers in de derde landen weinig vertrouwen in boezemen. Marktvraagstukken dienen met de nodige omzichtigheid en voorzichtigheid benaderd, als het ware met de voorzichtigheid van een nudist die onder prikkeldraad doorkruipt. Daar mankeert het bij de Europese Commissie alles aan! BOTERBERG - EXPORTBELEMMERING Was vorig jaar van een „boterberg" sprake thans wordt de uitvoer van zuivel belemmerd door het leg gen van heffingen op b.v. de uitvoer van melkpoeder. In het Produktschap voor Zuivel noemde ir. J. B. Rit- zema van Ikema en ook anderen dit een moeilijk te verteren zaak. Hij zou liever een toeslag zien op de import van mager melkpoeder resp. van ondermelk, dan belemmeren van de export. Een uitermate ge zond standpunt, doch om handelspolitieke redenen zou. een dergelijke handelwijze onmogelijk zijn. Zowel de boterberg van toen als de schaarste aan melk van nu dienen met een „korreltje zout" geno men. De thans gevolgde politiek van heffingen en verminderingen van restituties grijpen diep in in het verwerkingsschema van de overmelk, iets dat men in Brussel te weinig beseft. De ten aanzien van de boter gevolgde politiek heeft tot gevolg dat het verbruik aan boter ook in landen met een hoog consumptiecijfer daalt. Deze daling zal zeer moeilijk ongedaan gemaakt kunnen worden. De ervaring is er om dat aan te tonen. De thans ten aanzien van de uitvoer van melkpoe der gevolgde politiek houdt de mogelijkheid in zich van een niet al te zeer gewenste opvoering van de boterproduktie. De prijs van mager melkpoeder en in sympathie daarbij die van weibloem is tot onge kende hoogte opgelopen. Dit heeft ook weer zijn in vloed op de kalvermesterij, die in haar kunstkalver- melk zoveel mager melkpoeder doet en nu zeker zal uitzien naar vervangende produkten. Ook de meng voederindustrie heeft die gevonden, toen door de hef fingen de voergranen te duur werden. Ten aanzien van de restituties te volgen politiek dient men één doel voor ogen te houden en dat is de afzet naar derde landen zo goed mogelijk ongeschonden te be waren. Men zal deze afzet in andere tijden hard en hard genoeg nodig hebben. Vergeten we niet dat over schot en tekort begrippen zijn die heel dicht bij el kaar liggen! v. d. W.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1971 | | pagina 11